Romania Military

SR-10 by KB SAT

5686454bc36188734a8b457d

SR 10 este un avion de antrenament primar/intermediar rusesc dezvoltat de compania privata KB SAT. Avionul este biloc, cu un singur motor, subsonic, dar lucrul care il deosebeste de restul avioanelor de antrenament din lume este dat de aripile in sageata negativa, adica aripile sunt inclinate spre in fata  -forward-swept wing (FSW) – la fel precum Suhoi 47 Berkut.

FSW ofera o mai buna manevrabilitate la unghiuri mari de atac, dar in schimb aceasta arhitectura genereaza instabilitate si probleme structurale, motive pentru care pana acum nu a fost folosita in cazul avioanelor reactive (nici pentru avioane cu elice, pana la urma 🙂 ).

                                                                                X-29

Si americanii de la Grumman au dezvoltat un astfel de prototip – X-29 – care a zburat pentru prima oara in 1984. X- 29 si-a aratat potentialul atunci cand a dovedit ca poate fi controlat la un unghi de atac de 67*, dar pana la urma si rusii si americanii au evitat sa dezvolte mai mult decat un demonstrator bazat pe aceata tehnologie.

Primul zbor oficial

Dar cei de la KB SAT sunt mai mult decat optimisti si spera ca aparatul lor sa intre in productia de seria si sa se vanda in nu mai putin de 1000 de exemplare (cel putin asa sperau cu ceva ani in urma)! Conform companiei constructoare, SR 10:  “…the base variant of the aircraft provides for the equipping with the dual-flow turbojet engine AI-25TLSh,  K-93 ejection seats with 0-0 capability (and safe escape up to 950 km/h), a “training efficiency” 10% higher on the average than the efficiency of its next analog – the L-39, and an operating cost much lower than the Yak-130: 2,500 USD vs 8,000 USD/fh.

                                                             Suhoi 47 Berkut

Revenind la avion, SR -10 a avut zborul inaugural pe 25 decembrie, este proiectat pentru o viteza maxima de 900km/ora (manevrabila de 700km/ora), o raza de 1500km si un plafon practic de zbor de 6000m. In 2014 SR 10 a pierdut contractul pentru viitorul aparat de antrenament primar – pentru aviatia rusa – in fata Yak -152, dar compania producatoare il ofera in continuare numindu-l acum “avion de antrenament intermediar” si se asteapta ca macar 16 astfel de avioane sa fie comandate de MoD rusesc in curand.

Ciudat avion pana la urma si optimisti constructori, atat timp cat aviatia rusa a experimentat deja un avion intr-o astfel de configuratie – Berkutul –  si nu s-a concretizat nimic.

GeorgeGMT

Exit mobile version