Stele verzi – liniuță orbitală

Am vorbit acum câteva zile cu tatăl dragonilor și m-a șantajat puțin. Între altele, ne-am contrazis pe abordarea lui în construcția Starship, în dezvoltarea motorului Raptor și l-am felicitat pentru realizarea care va fi copiată apoi de toată lumea – recuperarea rachetelor. Mi-a spus că pentru a mă convinge să revin la seria de articole În spațiu/Satelitul/Stele verzi se va ocupa să organizeze evenimentele SpaceX sâmbăta. Apoi m-am trezit.

Liniuța orbitală este o cursă la care participă mai multe companii americane, miza actuală fiind care este prima care are o rachetă lansată din Florida care să ajungă (cu echipaj uman) pe ISS.

Companiile interesate de această cursă:
1. SpaceX, favorita space fan-boys și tinerilor entuziaști și visători. Nu fără probleme, SpaceX a ajuns până aici. Mai exact, cu Dragon 2 SpaceX a:
– efectuat un test de lansare a capsulei de pe rampa de lansare (mai 2015)
– avut o capsulă care a plutit deasupra zonei de test (noiembrie 2015)
– trimis o capsulă Dragon până la ISS o săptămână (martie 2019)
– explodat un vehicul în timpul testelor cu motoarele Draco (aprilie 2019)
– reușit testele cu motoarele Draco (noiembrie 2019)
Au mai rămas doi pași:
– o simulare a unei lansări ratate, cu separarea capsulei pentru a salva cosmonauții (test IFAin-flight abort) în caz de nevoie
– zborul cu echipaj până pe ISS

2. Boeing, favorita Congresului și celor care dau fondurile. Cu CST-100 Starliner, Boeing a avut:
– întârzieri
– o scurgere la unul din rezervoarele de combustibil (iulie 2018)
– mai multe întârzieri
– test de lansare a capsulei de pe rampa de lansare; o parașută nu s-a deschis dar testul a avut succes, sistemul bazat pe parașute având succes (noiembrie 2019)
– o lansare cu o capsulă către ISS; la puțin timp după lansare capsula s-a pierdut dar s-a recuperat, aterizând cu succes (decembrie 2019)
Zvonurile spun că după succesul lansării CST-100 și neîntâlnirea lui cu ISS, testul din decembrie a fost considerat un succes și se va trece la zborul de test cu echipaj uman.

3. Sierra Nevada Corporation, favorita nostalgicilor orbiterului. Pentru Dream Chaser Sierra Nevada a:
– primit finanțări din 2010
– avut zbor captiv în 2012 și 2013
– Lockheed Martin a intrat în proiectul Dream Chaser
– avut primul zbor atmosferic în 2013
– anunțat în 2014 că primul zbor orbital va fi în 2016
– ieșit din cursa pentru zboruri cu echipaj
– avut încă un zbor atmosferic în 2017
– are prima lansare prevăzută în 2021

4. Blue Origin, favorita lui Jeff Bezos. Are o înțelegere nefinanțată cu NASA – unfunded Space Act Agreement – din 2016, cel mai probabil pentru transfer de tehnologie. Puține lucruri ies la iveală, realizările fiind învăluite în mister.
 

În continuare câteva filme care vor prezenta testele și primul zbor pe orbită (de la lansare la amerizare) al Dragon2, în 2019.


lansare capsulă deasupra zonei de test (2015)

Plutire deasupra zonei de test (2015)

Lansare Falcon 9 cu Dragon (2019)

Conferința de presă după lansare (2019)

Dragon + ISS = LOVE (2019)

Dragon divorțează de ISS (2019)

Dragon se întoarce la mama (2019)

Testare parașute (2019)

Testare motoare capsulă (2019)

 

Internețul a început să vuiască de acum o săptămână că în data de 18 ianuarie (sâmbătă, adică astăzi; cumva discuția cu tatăl dragonilor să fi fost reală?) va avea loc testul care va demonstra că Dragon 2 poate face și el ceea ce a făcut Soyuz la finalul lui 2018 – să salveze materialul biologic aflat la bord. În esență, vom avea o lansare a unui booster Falcon 9 cu o capsulă Dragon2, ansamblu care la momentul în care forțele care acționează asupra vehiculului vor fi maxime (maxQ – presiune dinamică maximă) va simula o problemă, capsula Dragon2 trebuind să se salveze și să îi salveze pe cosmonauți. Circulă de asemenea zvonul că boosterul nu va simula doar o eroare ci va exploda.

Test sistem salvare (sursa: tesmanian.com)

SpaceX a ales o abordare diferită de lansare a vehiculelor cu echipaj (Load and Go) față de abordarea NASA. Tradițional, erau încărcate rezervoarele apoi echipajul urca în vehicul, care era lansat. SpaceX a ales să urce echipajul în vehicul, să pornească sistemele de salvare ale capsulei și apoi să înceapă încărcarea cu combustibil. Evident, abordarea a dus la activarea lobby-ului Boeing și a tradiționaliștilor din NASA dar SpaceX consideră că în acest fel echipajul are mai multe șanse de supraviețuire.

Spectacolul va dura aproximativ o oră, T fiind 18 ianuarie ora 08:00 EET/13:00 GMT adică 15:00 ora României cu o fereastră de lansare de 4 ore. Transmisia live va începe probabil la ora 14:00.

O ciripitură a SpaceX, ciripită când noi eram pe partea întunecată a Pământului, spune că: Latest weather data suggests sustained winds and rough seas in the recovery area during the top of tomorrow’s four-hour launch escape test window; now targeting toward the end of the window. Will continue to monitor weather and update the T-0 accordingly in the morning. Deci peste 2-3 ore vom afla mai multe despre schimbarea T.

SpaceX a avut încă o ciripitură, care spune că: Standing down from today’s in-flight Crew Dragon launch escape test attempt due to sustained winds and rough seas in the recovery area. Now targeting Sunday, January 19, with a six-hour test window opening at 8:00 a.m. EST, 13:00 UTC. Așa că ne vedem mâine, 19 ianuarie la ora 08:00 EET/13:00 GMT adică 15:00 ora României. Transmisia live va începe probabil la ora 14:00.

SpaceX a ciripit din nou. Targeting T-0 of 9:00 a.m. EST. Teams are continuing to monitor weather; Falcon 9 and Dragon remain healthy for today’s test. Deci ora 14:00 UTC, 16:00 EET. Transmisia live va începe probabil la ora 15:00.

Și încă o amânare. New T-0 of 10:00 a.m. EST to optimize for decreasing winds in the recovery area. Deci ora 15:00 UTC, adică 17:00 ora României. Transmisia live va începe probabil la ora 16:00.

Dap. Credeați că zboară? Nu! Now targeting 10:30 a.m. EST; teams are continuing to track weather in the recovery area. 15:30 UTC, 17:30 ora României.

Punctele principale ale acestui spectacol sunt:

  • T-45:00 – este confirmată încărcarea cu combustibil
  • T-37:00 – sistemul de salvare este armat
  • T-35:00 – începe încărcarea cu combustibil
  • T-07:00 – începe răcirea motoarelor
  • T-05:00 – Dragon este alimentat de la sursa proprie de energie
  • T-01:00 – computerul începe verificările
  • T-00:45 – este confirmată lansarea
  • T+00:00 – lansare
  • T+01:24 – separare Dragon și pornire motoare SuperDraco

Ce ar trebui să se întâmple apoi? Testul va avea loc la o altitudine de ~20 km, la o distanță de ~3-4 km de punctul de lansare. Motoarele capsulei Dragon ar trebui să o extragă – împreună cu ‘portbagajul’; capsula va ajunge la o altitudine maximă de 40 km unde se va separa de secțiunea de transport și apoi va începe coborârea și se va reorienta pentru reintrarea în atmosferă. La 5 minute după lansare, ~6 km altitudine și la o distanță de ~30 km de punctul de lansare se vor deschide parașutele. La maximum 10 minute de la lansare capsula va ameriza și va fi recuperată.

Un film cu ceea ce ne așteptăm să se întâmple.

Evenimentele (sursa: SpaceX, NASA)

Mai jos există două transmisii live cu această lansare, una a NASA și cealaltă al SpaceX.



 

În celelalte știri, RoSA organizează o conferință care va culmina cu o masă rotundă și va avea și un simpozion pe o temă. A, da. Și Universitatea Politehnica din București i-a acordat titlul academic de Doctor Honoris Causa Președintelui Agenției Spațiale Române (ROSA), dr. fiz. Marius-Ioan Piso.

Editat:

  • 18 ianuarie, 10:50: adăugată durata ferestrei de lansare
  • 18 ianuarie, 10:50: adăugate informațiile despre amânarea spre finalul ferestrei de lansare
  • 18 ianuarie, 14:50: modificare data și oră lansare
  • 19 ianuarie, 13:30: modificare oră lansare – 16:00 EET
  • 19 ianuarie, 14:20: modificare oră lansare – 17:00 EET
  • 19 ianuarie, 16:20: modificare oră lansare – 17:30 EET
  • 19 ianuarie, 17:30: ce ar trebui să se întâmple

Iulian

Share
1 stea2 stele3 stele4 stele5 stele (medie: 4,33 din 5)
Încarc...

103 comentarii:

  1. In sfarsit, o traditie veche si-a reintrat in drepturi, cafeluta bauta In Spatiu. Chibitam dupa lansare 🙂

    1
  2. Felicitari pt articol!
    Multumesc, am avut o lectura buna la cafea!

    1
    • Gogu de la Stina

      Salut …. poti sa continui lectura aici:

      https://nuclearfusion.ro/index.php/proiekt-gagarin-2/

      Acesta e viitorul – navete propulsate de motoare thermonucleare bazate pe fuziune!

      Enjoy!

      2
      • Asta-i viitorul https://en.wikipedia.org/wiki/Nyonoksa_radiation_accident ?
        Comentariul tau este offtopic. Fii te rog bun si comenteaza pe subiect.

        1
        • Gogu de la Stina

          Nu ai citit nimic de pe site-ul ala. Racheta rusilor e bazata pe FISIUNE – pe cind viitorul apartine motoarelor cu FUZIUNE nucleara. Ca orice motor cu fisiune si cel al rusilor avea o cantitate imensa de uranium la bord – core-ul reactorului – si ceva sa intimplat – fie au cedat pompele fie scuturile din compozit de beryllium si grafit – si evident tot uranium sa raspindit prin zona.

          Ce fac acum Boeing si SpaceX se numeste faza „democratizarii” aventurii spatiale – tehnologiile chimice sunt mature acum ,au scazut enorm costurile de productie etc

          Ce le lipseste la ambele companii este experienta si uriasa baza de date strinsa in mai bine de 60 de ani de rusi si de NASA. Crede-ma Nicule – era motoarelor chimice trebuie sa ia sfirsit daca vrem sa ajungem pe Marte. Este de neeaceptat sa vii si sa dai ca solutie ca astronautii sa stea 2 ani in spatiul cosmic inainte sa amartizeze . Cind vor ajunge pe solul martian vor fi niste legume – bolnavi de radiatii si cu musculatura atrofiata.

          NU asta este solutia ci motoarele bazate pe fuziune ! Iar motorul KOMAROV este solutia!

          1
          • 1. Hai sa scădem durata excursiei la 7 luni. Fereastra de lansare e o dată la doi ani. În plus, orice accelerare are nevoie de … frânare. Pentru a ajunge la destinație și nu pe o orbită heliocentrică.
            2. Da, motoarele chimice au o problemă – combustibilul. Dar … surpriză: și cel nuclear are nevoie de combustibil.
            3. Referitor la proiectul Gagarin. In cazul Komarov cheia pare a fi accelerarea tritiului până la punctul de intrare în zona relativistă (3200-3500 km/s, care este 10% din viteza luminii). Sau nu sunt relativiste și e vorba de 3.2-3.5 km/s? In cazul Tumansky cheia e accelerarea deuteriului la 5800 km/s (sau e 5.8 km/s)? Autorul ar trebui sa urmeze rigoarea științifică dacă dorește reviewuri și să specifice modul de formatare.
            4. Deoarece nu am timp să iau la mână fiecare reacție nu voi comenta referitor la corectitudinea reacțiilor.
            5. Dar surpriză, găsim la final informația că acele motoare sint … atmosferice.
            6. Referitor la utilizarea extraatmosferică, informațiile referitoare la performanță nu există – nu că ar fi prea multe cele referitoare la performanța atmosferică. Deci consider articolul un eseu, o lucrare literară și nu ceva realizabil.

            3
            • Gogu de la Stina

              Hi hi hi …. accelerarea tritiumului pina la 3.500 km/s se face pentru a invinge „repulsia” electrostatica a protonilor si astfel sa poata fuziona deuteriumul si tritiumul. Pentru asta este nevoie de un laser …. de un anumit fel …. extrem de precis si EXTREM de intens.

              Daca initial jetul de plasma de tritium este rarefiat in faza finala (impact) vorbim de un jet de plasma extrem de densa, de fierbinte si de rapida. Neutronii rapizi de 14 Mev sunt moderati de o plasma din lithium 6, deuterium si hydrogen. Neutronii moderati deveniti acum thermali sunt capturati rapid de lithium intr-o reactie extrem de exotermica – care numai ea singura este suficienta pt propulsie.

              Simplificind sint 4 reactii mari si late – toate 4 extrem de exotermice:

              Primul ciclu:
              D + T — > 4He (3,5) + n– (14,1) with the release of 17,5 MeV of energy (340 Tj/kg)

              Al doilea ciclu:
              6Li + n– —> T (2,75) + 4He (2,05) 4.783 MeV ( 66 Tj/kg) 940 barn for thermal

              Al treilea ciclu:
              6Li + T —> 7Li + D 1 Mev (10,6 Tj/kg)
              6Li + 2D —> 4He (1,8) + 4He (1,8 ) 22,37 MeV

              Cicluri urmate evident de o avalansa de alte reactii de fuziune. Adica – mai pe romaneste – neutronii din fuziunea deuteriumului si tritiumului sunt capturati exotermic de lithium 6 iar ce rezulta fuzioneaza la rindul lui cu lithium 6. Numai aceste 3 reactii secundare de mai sus sunt suficiente pentru o amplificare a puterii reactiei primare D-T cu un factor de × 18-22.

              Acest motor nu explodeaza si functionind in spatiul cosmic toate deseurile radioactive se duc in haul cosmic. E un pic mai clar acum ?

              3
              • Referitor la corectitudinea reactiilor din cele 3 cicluri nu ma pronunt din motive evidente – nu am studiat, nici chiar hobistic, domeniul.

                Pot însă să ma pronunt referitor la altceva. Fie ca e vorba de propulsie chimica, fie ca e vorba de cea nuculara, ambele se supun legilor lui Newton. Supunindu-se legilor lui Newton, inseamna ca se vor supune si ecuatiei lui Țiolcovschi, deci performanta (schimbarea de viteza) va depinde de viteza de evacuare a produselor motorului si masa combustibilului folosit. Sau, daca vrei, de impulsul specific si masa combustibilului folosit. Deci, ce impuls specific are acest motor? Evident, voi lasa deoparte intrebarile referitoare la racirea motorului.

                2
                • Gogu de la Stina

                  Bravo …. esti baiat destept …. ai vazut chestia cu racirea ajutajului …
                  Ei bine … nu poate fi spus impulsul…. pentru ca se pot calcula imediat alte chestii …
                  Si chiar asa … gratis …? …. nu se poate

                  1
                  • Ei bine … nu poate fi spus impulsul…. pentru ca se pot calcula imediat alte chestii … Si chiar asa … gratis …? …. nu se poate
                    1. Stii ca pentru protectia proprietatii intelectuale exista OSIM, nu? Daca nu ai incredere in sistemul proprietatii intelectuale atunci gaseste un investitor. Altfel, e totul doar literatura sau eseistica SF.
                    2. Si nici despre laserul Gagarin, nu se poate spune mai multe, nu? Ca si ala e secret. Si in plus si el are citeva probleme – de exemplu avind energie mare, va interactiona cu deuteriul sau tritiul. Asa ca in reactie s-ar putea sa nu intre tocmai ce trebuie.
                    3. Pe principiul asta de discutie iti pot spune si eu ca pentru protectia impotriva radiatiilor se foloseste un material inventat de mine, care protejeaza impotriva tuturor tipurilor de radiatii, putind absorbi chiar si radiatia extragalactica (in functie de unghiul in care ajunge pe suprafata lui). Este un material sintetic si la realizarea lui s-a plecat de la proprietatile pe care trebuie sa le aiba. Nu pot spune mai multe despre el, l-am denumit Enobtenablium.

                    Edit: Cred ca in acele reactii ai ratat radiatiile generate – facem schimb de tehnologii? 😀

                    5
                    • Nu e nimic necunoscut in ce spune omul:

                      http://www.projectrho.com/public_html/rocket/enginelist2.php#id–Fusion–Fusion_Engines–Breeder_Fusion_Engine

                      https://arxiv.org/abs/1908.00834

                      E o chestie destul de nou propusa. Problema e ca….e cam degeaba. Adaugi masa la motor (patura de litiu) ca sa incerci sa obtii tritiu. Nu sunt convins de adaosul de eficienta in acest caz. Diferenta fata de spune rusul e ca rusul are acel al treilea tier de fuziune. Sa fuziunezi litiu cu tritiu nu am mai auzit, iar energia aparent obtinuta e mica rau. Dat fiind ca fusiunea devine exponential mai dificla cu cat elementele fuzionate sunt mai complexe, tind sa cred ca bagi mai multa energie in reatie decat scoti. Also… ce faci cu 7Li-ul ala? Il evacuezi? Sincer pare o palavrageala… as vrea sa vad un bilant al energiei ca am senzatia cu nu scoti prea multa energie neta din el.

                      In alta ordine de idei, un motor cu fuziune pura, fara adaos de masa in jet, are fix problma motoarelor electrice: le masuram tractiunea in melci-putere.

                      So….fission for the win!

                  • Auzi Gogu-le,nu bantui cumva pe alte site-uri cu indicativul IU ?

                    2
                    • gogule… Pe site-ul ala nu vaz nici un link la articole publicate in reviste mai zdravene din domeniul fizicii, chimiei sau matematicii cu ce e scris pe acolo. Parerea mea e ca ar trebui; macar pentru o confirmare teoretica. Altfel e rost doar de finantare gen rosa si arca.

                      1
                    • Gogu de la Stina

                      @hohenstaufen – rostul site-ului nu este neaparat sa aduca solutii ….. e mai mult un trigger . Lucrurile merg prea incet …. si trebuie sa plecam spre stele . Ar cam fi cazul sa ne grabim.

                      1
          • Boeing n-a „democratizat” nimic, din contra. SLS a consumat miliarde, o lansare costa miliarde si nu sunt capabili de mai mult de o misiune pe an.
            Si cu asta incheiem offtopicul.

            1
          • Goguta iar esti pe trolling mode,ce va mai place sa va umflati in pene
            https://www.livescience.com/23394-fusion.html
            toate tipurile de fuziuni studiate pana acum,iar ce ai prezentat tu pe marele site al tau ,e exact prima varianta.
            din pacate pt voi ,americanii iar o sa va rupa fasul
            https://www.space.com/fusion-powered-spacecraft-could-launch-2028.html
            La Princeton se face treaba de mult timp pe tema si sunt destul de avansati,o alta tara care are sanse mari sa faca descoperiri marcante in domeniu e Franta,te las sa cauti de ce.Problema voastra e ca traiti din anii 60,nu intelegeti de nici o culoare ca ati pierdut razboiul si nu mai va ia nimeni in serios,nu aveti facultati bune,nu aveti bani pt cercetare,nu aveti know how-ul comercial,nu stiti sa atrageti publicul.Gandeste-te ce inseamna sa fii copil in State sa cresti cu Elon Musk sau cu Bobak Ferdowsi (un iranian genial ,ca multi altii de altfel)sa ai posibilitati sa ajungi pe la un MIT ,Princeton sau Caltech si sa te poti juca cu tot ce iti trece prin cap,sa ai sanse sa ajungi la companii gen SPace X,Boeing sau sa ajungi la o agentie de genul NASA care de vreo 50 de ani nu prea mai are concurenta in domeniu.La voi,cresti cu Putin si minciunile lui si voi visati calatorii spatiale cu fuziuni nucleare.Unde le faceti Goguta si cu cine,ca nu aveti o facultate in top 100 dar mai in top 10?

            8
            • Gogu de la Stina

              Danute …. eu NU sint rus si nici …troll. Ca apreciez realizarile rusilor este o alta poveste …. daca asa ceva e de blamat … ei bine asta este altceva. Totusi Gagarin va ramine FOREVER primul in spatiu’ . Si rusii in clipa asta inca sunt o mare putere spatiala. Eu stiu poate mai bine decit tine ce oameni au si crede-ma ca multa vreme de acum incolo vor mai avea multe de spus in astronautica – ma rog …. cosmonautica.

              Acum sa revenim la oile noastre – ce ai pus tu aici e NIMIC . Da chiar nimic. In clipa asta NU exista o solutie viabila …. poate doar a mea. Capcanele magnetice de orice fel NU sunt solutia – sunt prea grele. In motorul KOMAROV vorbim de o reactie de fuziune ce are loc intr-un AJUTAJ DESCHIS – si care , astfel, prin design-ul lui atrage alte probleme – in primul de racire si mai apoi de rezistenta la eroziunea structurala data de neutronii rapizi si de plasma extrem de ionizata. Pe site evident ca nu apare dar ajutajul in sine este partea a 2-a a problemelor pe care le ridica un astfel de motor thermonuclear bazat pe fuziune.

              Ma surprinde totusi un lucru – voi nu sunteti chiar deloc mindri ca un ROMAN are astfel de idei? Sau daca nu este by default pro-american pur-singe nu mai face 2 bani ? Intr-o Romanie care nu se remarca prin NIMIC pe plan international in domeniul stiintei si tehnologiei eu zic ca sunt bineveniti astfel de oameni ….

              5
              • Acum sa revenim la oile noastre – ce ai pus tu aici e NIMIC . Da chiar nimic. In clipa asta NU exista o solutie viabila …. poate doar a mea.
                Stai asa ,sa inteleg ,tu esti romanul care rezolva fuziunea nucleara?
                ))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
                Iar despre Romania care nu se remarca chiar cu nimic pe plan international,doar cu tine si ca trebuie sa te sustinem :))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
                mi-ai facut dimineata frumoasa.Mult succes iti doresc
                Iar pt cultura ta generala,Romania are o gramada de oameni foarte tari in domeniul stiintei.La ora asta de la Adrian Bejan pana la Ana Caraiani,sunt o gramada de romani extrem de apreciati in domeniul stiintelor si a tehnologie,cauta sa vezi cine conduce doar domeniul AI de la MIT.
                Sa ma anunti si pe mine cand termini motorul sa stiu sa deschid tv-ul sa te vad cand te duci pe Marte.

                9
              • Ma surprinde totusi un lucru – voi nu sunteti chiar deloc mindri ca un ROMAN are astfel de idei? Sau daca nu este by default pro-american pur-singe nu mai face 2 bani ? Intr-o Romanie care nu se remarca prin NIMIC pe plan international in domeniul stiintei si tehnologiei eu zic ca sunt bineveniti astfel de oameni ….
                Gogu, increderea in miracole si capacitati romanesti a fost erodata de diversi profesionisti – de exemplu ARCA, RoSA. Plus altii ca ei. Asa ca e nevoie de mai mult de 3 rinduri si ‘asta e secret’ pentru a putea avea pretentii, altfel filtrul gindirii critice poate filtra si idei fezabile.

                Apoi am zis fezabile, nu eficiente. Da, motorul ala ar putea fi probabil realizat, dar cu ce eficienta reala si cu ce rezultate? Conform lui Vasile Ernu, in URSS a fost fezabil (adica realizabil) metroul din Leningrad/Sankt Petersburg printr-o zona inghetata constant. Dar nu si eficient.


                Mai există un lucru absolut incitant, care numai în U.R.S.S. sau în ţări cu un avânt utopic asemănător se poate întâmpla. Aici poţi găsi, cum ar spune teoreticianul Boris Groys, adevărate „opere de artă totale” sau soluţii ştiinţifice totale. O să vă dau un exemplu. Acum câţiva ani am fost să revizitez unele locuri din fosta U.R.S.S. Am ajuns la Leningrad, actualul Petersburg. În unul dintre cartiere unde în perioada sovietică exista metrou acum nu se mai circulă decât la suprafaţă. Vă amintesc că oraşul este construit pe apă, pe o mlaştină. Acolo curge râul Neva, iar metroul e săpat foarte adânc. Ca să ajungi până jos, pe peronul metroului, mergi cu câteva rânduri de scări rulante. De ce nu mai circulă metroul în cartierul respectiv? Din simplul motiv că a fost construit pe un loc unde curgea un râu subteran, în comunism, metroul funcţiona, vă asigur. Cum s-a întâmplat totul? În anii construcţiei existau proiecte şi termene de finalizare bine stabilite, ca şi astăzi, însă atunci comanditarii aveau alte forme de sancţionare. Acea aripă a metroului trebuia să fie dată în exploatare la o dată exactă. Când s-a ajuns la un anumit tronson, s-a dat peste un râu subteran. Existau soluţii inginereşti de deviere a râului sau de deviere a liniei metroului, însă timpul nu mai permitea acest lucru. Termenul era termen. Partidul nu ierta amânările unor astfel de lucrări. Şi atunci s-a apelat la alţi specialişti, din alt domeniu. S-a găsit soluţia genială şi finală: să se îngheţe râul. Aşa că s-au instalat nişte congelatoare atomice imense şi s-a îngheţat râul, sursa de apă. Vă întrebaţi care sunt costurile unor astfel de instalaţii şi ale menţinerii lor în permanentă funcţiune? Acestea sunt false întrebări. Instalaţiile despre care vorbim sunt opere de artă totale, ele nu suportă asemenea întrebări. (Şi, apropo, de unde până unde operele de artă totale, operele de ştiinţă totale au de-a face cu profitul, utilul, şi, atât mai mult, cu întrebările? Ele sunt scopuri în sine.) Astfel de soluţii nu ar exista niciodată în ţări cu alte regimuri politice. Dovadă că instalaţia a funcţionat până la prăbuşirea U.R.S.S.

                A venit democraţia şi congelatoarele s-au oprit, apa a inundat metroul şi poporul a ieşit la suprafaţă şi a văzut că peste roşul flamurii sovietice a scris cineva cu alb: aloc-acoC – pardon, invers: Coca-cola.
                Vasile Ernu, Nascut in URSSŞtiinţa sovietică între ouăle fatale şi inima de câine

                7
                • Gogu de la Stina

                  Trist Iulian …. trist … dar adevarat si despre noi si despre rusi. Stiu ce se intimpla acum in Rusia …. si nu imi place … si nu ma atrage…

                  Iar la noi … pfiu …. stiinta romaneasca sa prabusit de tot … ajutata evident. Nu vad o solutie si sincer sunt extrem de suparat din cauza asta.

                  1
                • Mda… Vasile Ernu poate-si ia bilet pe Transsiberian, ajunge la NKorea si se stabileste acolo, daca tot ii plac „operele de arta totale” din „ţări cu un avânt utopic asemănător”. Iar Boris Groys ala isi face veacu acuma prin universitati din Vest, asa parca am citit. Poate vrea si ala sa studieze mai indeaproape operele celor mai buni dintre coreeni 😀
                  Da’ n-avem noi norocu asta…

                  2
            • Lasa-l Dane ca nu-i troll, saracu… El pare sa creada ce zice. Are si el un hobby si i se pare ca stie chestii. Dar cand spune de „cantitati imense” de U in racheta lu Putin si de contaminare radioactiva cu „uranium” fara sa scoata o vorbulita de celelalte actinide (plus iod, xenon, strontiu, cesiu, etc) care alea pun de fapt probleme, atunci se vede cat de in tema e omu’…
              Problema e ca un fusor electrostatic care sa faca fuziune nu e greu de facut, mi se pare ca au fost elevi de liceu care au construit d-astea, doar ca la reactii D+D de ex se emit si neutroni, deci poti sa te trezesti ca baiatu lu vecinu si-a facut o sursa de neutroni. Care pe langa radiatia directa mai activeaza si materialele din peretii blocului 🙂
              Gogule, te rog frumos, gaseste-ti alt hobby, nu-ti mai irosi timpul… E pacat…

              9
              • Gogu de la Stina

                Bine Jeorjica…. cum zici tu … sa ma intorc la hobby-ul cu pescuitu’ ? Cica sunt niste locuri misto de pescuit pe …. Angara! Pina una alta …. vorba lui Iulian … ochii pe racheta… sper sa le iasa testul.

                1
              • E troll da-l-ncolo,ca toti au aceeasi vrajeala,cantece de lauda la mujici si jigniri la adresa noastra si atacuri anti americani,ca asta li se cere sa faca.In rest ,imi prezinta vesnicile reactiii de fuziune ,calculate si rascalculate drept mari descoperiri stiintifice,pe un site de doi lei.
                ce prezinta el drept mari inovatii sunt informatii arhi cunoscute deja,fuziunea deuteriumul cu trittiumul e cel mai studiat proces pana acum si e considerata solutia pt viitor.Dar pana la practica mai o sa treaca multi ani,americanii si-au propus anul 2028 dupa cum scrie in articol iar ei chiar stau bine pe domeniu,Princetonul investeste o gramada de bani si nu doar el.Si francezii stau bine ,au cel mai mare reactor in cercetare unde studiaza fuziunea,parca si anuntasera la un moment dat o stire pe tema asta si mai sunt natiuni care investesc masiv pe tema,dar ghici ce,nu de acolo o sa vina rezolvarea,vine de la ”romanul” Goguta si rusii lui.
                Probleme cu fuziunea sunt multe deocamdata si sunt o gramada de situri de calitate daca vrei sa aprofundezi problema,nu aberatiile lu’Goguta si trollingul lui de doi lei,ca a rezolvat fuziunea si ca rusii sunt cei mai cei alaturi de el.
                https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1406/1406.3174.pdf
                asa trebuie sa arate o lucrare stiintifica,nu Gogutisme in care a scris trei reactii si alea daca le iei la puricat facem pariu ca a mai uitat niste coeficienti la ele cand s-a grabit sa le copieze de pe situri.
                Sincer nu ii mai suport cu trollingul lor,nu mai poti sa citesti un ziar,un forum,sa nu fie infectat de aberatii muscale si tupeu de asta la limta intre dementa si schizofrenie si te mai iau si de prost,de zici ca nu ai vazut in viata ta cum trebuie sa arate si cum se prezinta o informatie stiintifica.

                11
                • Cel mai mare reactor este intr-adevar ITER din Franta si este de cercetare (nu va functiona continuu ci in reprize, pasul urmator este DEMO, pur european – continuu, planificat sa inceapa prin 2050); tot tokamakul are vreo 20 000t; pe la vreo 5kkk Euro s-au oprit parca din estimari. Totusi el nu e al francezilor ci mai degraba al UE (45%) in colaborare cu SUA, Rusia, China, Japonia, India. Cel mai devreme va avea rezultate in 2035. Din cate stiu SUA (fara tokamak), Anglia si China au si proiecte proprii dar mai mici ca dimensiuni.
                  Cred ca toata lumea din domeniu asteapta sa vada ce ne arata ITERul.

                  4
                  • Gogu de la Stina

                    Cel mai probabil ITER-ul va functiona la parametrii proiectatii. Dar deja e clar pentru multa lume ca NU asta este solutia – adica o plasma DT extrem de rarefiata de temperatura inalta incorsetata de un puternic cimp magnetic. De ce ? Datorita costurilor extrem de mari raportate la puterea totala instalata, datorita randamentului scazut si datorita complexitatii extraordinare a design-ului in sine. E din ce in ce mai clar ca trebuie gasite alte solutii si … dupa parerea mea … cea mai buna capcana pentru plasmele inalt confinate este lumina. Este un concept nou care merita aprofundat ….. zic eu.

                    1
                  • Daca te intereseaza fuziunea ca si domeniu de energie, e de urmarit proiectul Wendelstein 7-x al nemtilor. E un stellarator care sparge niste recorduri acum un an-doi:

                    https://www.youtube.com/watch?v=qKTePWmHRQw

                    Tot acolo as baga si proiectul celor de la MIT, tokamacul SPARC si ARC:
                    https://www.youtube.com/watch?v=rY6U4wB-oYM

                    si munca englezilor la tokamacul sferic:
                    https://en.wikipedia.org/wiki/Spherical_Tokamak_for_Energy_Production

                    ITER l-as baga in categoria mega-proiectelor stiintifice alaturi de LHC. Nu vad cum ar fi util la productia de energie (cand pana si reactorele cu fisiune au probleme din cauza pretului la gaz f mic).

                    3
                • Gogu de la Stina

                  Dane … ma doare burta de cit am ris … nu zic de cine …coeficienti zici aaa? Ia mai baga ca devii interesant .

                  Acu’ …. ce sa ii faci – nu putem fi toti la fel …. basca ca nu te obliga nimeni sa imi citesti „gogutismele” din care e clar ca NU ai inteles nimic. Trebuie o oarecare pregatire teoretica pentru asta …. totusi.

                  Relax Danute … ca nu iti tine de foame pro-americanismul …. sau mai stii ? … poate esti platit pentru asta. Idea e sa nu ne porcaim si sa vorbim civilizat . Pentru ca daca o tii tot asa o sa descreditezi insasi idea de a fi pro-american – o sa zica lumea brrr… da’ turbati mai sunt astia. Relax man…. viata e frumoasa … si noi romanii trebuie sa ne ajutam unii pe altii nu sa ne scoatem ochii ka chiorii.

                  Hai back to „on-topic” sa vedem ce mai face Elon Musk cu testul lui …. ii tin sincer pumnii. Aventura spatiala privata are nevoie de bani dar si de …. noroc !

                  1
                  • Gogule, voi fi de acord cu Dan in unele privinte. De exemplu:
                    – obositul la argumente prosovietice: unii dintre noi sunt mai rabdatori – eu de exemplu, altii nu – Dan, Seba, TGeorge; cert e a fiecare are o limita
                    – trolismul: cum am mai scris, accepta ca daca inventiile sint numite toate dupa sovietici vei lua mai mult flak din singurul motiv ca unii (multi) nu ii suportam iar asta nu inseamna ca negam cultura rusa
                    – rigoarea: un trigger are mai multe sanse de a fi luat in seama si nu considerat SF daca respecta rigoarea stiintifica – macar la nivelul unei lucrari de masterat
                    – fara victimizare: vezi replica ta referitoare la inovatii romanesti – nimeni nu are nimic cu ele, cu conditia sa fie reale, demonstabile, utilziabile, realizabile

                    Iar acesta e ultimul mesaj pe aceasta tema.

                    5
                    • Gogu de la Stina

                      Mda… stiu … discutatul de pe pozitii de forta este MEREU ultimul argument … de regula a celui care se simte depasit dpdv rational….

                      Ma rog … e rubrica ta … e site-ul vostru … atit de alergic la „argumente prosovietice”… poti sa stergi TOT ce am scris … te voi intelege si nu o sa ma supar!

                      Viata va merge mai departe si fara mine … si fara tine !

                      1
                    • Mda… stiu … discutatul de pe pozitii de forta este MEREU ultimul argument … de regula a celui care se simte depasit dpdv rational….
                      Cind pe aici trolii sovietici isi fac veacul apelul la ratiune este extrem de amuzant. Gindeste-te un pic.

                      Ma rog … e rubrica ta … e site-ul vostru … atit de alergic la “argumente prosovietice”… poti sa stergi TOT ce am scris … te voi intelege si nu o sa ma supar!
                      Iar mergi in directia victimizarii si nu face bine. Si pentru a se intelege o data pentru totdeauna pozitia mea – nu stiu si a celorlalti care scriu aici – scriu din nou, boldat: 75 de ani de lumina sovietica sint suficienti pentru tara asta.

                      9
                    • Gogu de la Stina

                      @Iulian – daca deranjez nu o sa mai scriu. Inteleg ce zici ca nu sunt batut in cap.
                      Dar … de unde 75 de ani? Din ’89 nu ne-a impiedicat nimeni sa devenim societatea capitalista perfecta. Sa nu uiti insa vorba noastra romaneasca :

                      Fereste-ma Doamne de prieteni ca de dusmani ma feresc singur !

                      Bye!

                      1
                  • goguta e ultimul coment pe tema si ultima discutie cu tine.Da goguta coeficienti,cand copieze de pe wikipedia reactii trebuie sa le si intelegi si sa fii trecut putin prin scoala.Toate reactiile tale le gasesti si pe wikipedia aici=https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_fusion doar ca nu intelegi ce copiezi.
                    Uita-te la prima ta reactie Primul ciclu:
                    D + T — > 4He (3,5) + n– (14,1) with the release of 17,5 MeV of energy (340 Tj/kg)=apropo a dreaqu reactia asta ca e plina de engleza pe la bot,un geniu de talia ta gandeste in engleza?S_a dus dreaqu nationalismul ?
                    e copiata de la punctul unu de la Conserve both protons and neutrons
                    problema e ca tu nu intelegi ce copiezi,cand scrii o reactie asa ,asta chimic se traduce in felul urmator-un atom de deuteriu plus un atom de tritium dau 4 atomi de heliu,cand nu e vorba de asa ceva,4 reprezinta nr de protoni si neutroni,pt ca nu stii sa copiezi informatia stiintifica.
                    Nu vreau sa te jignesc,imi cer scuze daca te-am ofensat ,dar nu va mai suport ,ati distrus toate forumurile si toate sectiile de comentarii.IMi place sa discut despre stiinta,chiar am multe de invatat pe domeniu,uita-te la ce raspuns frumos mi-a dat Marius B,il vezi din prima pe un om care nu e troll si are ceva de spus pe domeniu,tu din pacate nu ai venit aici sa discuti despre stiinta,ci sa faci propaganda de doi lei ruseasca si e trist.Nu o sa mai interactionez cu tine,sa fii sanatos,dar e penibil ce faci.
                    Cand Iulian iti pune o intrebare banala despre impuls,tu uite cum raspunzi
                    Bravo …. esti baiat destept …. ai vazut chestia cu racirea ajutajului …
                    Ei bine … nu poate fi spus impulsul…. pentru ca se pot calcula imediat alte chestii …
                    Si chiar asa … gratis …? …. nu se poate

                    Ce crezi ca facea IUlian cu solutia ta,se duce si patenta primul motor de fuziune nucleara?Iti lua premiul NObel,pleca spre Marte?Chiar ne iei de retardati mintali?
                    Hai sa fii sanatos!

                    12
          • Cam ce cantitate… imensa?

            1
          • Interesul fata propulsia cu fuziune e mic; metoda asta este mai degraba speculativa si pentru moment chiar nu reprezina niciun viitor pentru sunt metode reale mai practice si metode teoretice mai eficiente la care sa ne gandim,
            – Ca sa trecem asa prin principalele propulsii, eu as incepe cu cea chimica care in acest moment chiar reprezinta viitorul. Inca are multe avantaje si eu cred ca viitorul apropiat e legat de ea. Prima limitare este impulsul specific mic (250 cu pudra pana la 450). Miza va fi procurarea combustibilului in afara Terrei (ca sa nu-l mai urci prin amosfera) iar asta inseamna probabil H + O, de unde si atentia pentru apa pe Luna. Cine va stapani utiliza apa de pe Luna probabil va avea avantaje mari in ce priveste deplasarea prin sistemul nostru solar, iar pentru moment cam asta ar fi pasul viitor. Alta varianta ar fi metanul, mai ales pentru Marte, si in acest moment se pare ca se merge pe varianta asta. Aici Blue Origin si SpaceX par sa dea tonul. Si au acces la informatii de la NASA daca asta era temerea 🙂
            – motoarele ionice sunt deja mai performance de vreo 5 ori decat cele cu fisiune nucleara (5k”). Si pot fi dezvoltate (plasma) pana la 30k”.
            – cele cu fiziune probabil 2-200k”, Dar pentru moment nu stapanim asta nici pe Pamant. Toate sunt speculatii si vise pentru ca e nevoie de mai multe energie decat se produce, Ramane sa-i asteptam pe francezi sa vadem ce fac cu ITER. Chiar daca conceptul pentru propulsie spatiala ramane, ce am aflat pana acum ne arata ca dimensiunile unui astfel de motor ar fi absolut colosale (reactorul francez are 5000 tone), are nevoie de energie multa pentru pornire, probabil trebuie contruita in spatiu. O estimare a unei astfel de rachete o plaseaza la 54000 tone. Si nu prea poate fi oprita si pornita, asa ca e bilet doar dus. Dead end…so far.
            – daca tot ne place propulsia nucleara (probabil pentru ca ne fascineaza numele?), cea mai promitatoare in ceea ce priveste performanta ar fi propulsia nuclear-pulsatorie (1kk”). Daca e vorba doar de placerea lecturii si fascinatia propulsiei nucleare se poate citi despre proiecte precum Orion sau Daedalus.
            – la capitul propulsii speculative putem arunca si cu antimaterie.
            – propulsia cu lumina (fie cu sursa Terra- laser, fie extrateresta cu panze).

            1
            • Gogu de la Stina

              @Marius – nu-i rea recenzia ta …. da din pacate tot fuziunea nucleara este solutia zborurilor inter-planetare.

              1
              • Stiu cateva variante si eventual detalii superficiale despre ele, dar nu suficient cat sa am o opinie despre care va fi viitorul. Daca vorbim despre calatorii interplanetare, asa cum spunea si Nicolae din experienta primilor exploratori ai marilor si oceanelor, probabil vom fi motivati de curiozitate si avutie.
                Daca ne oprim un pic la avutie, atunci cred ca ne limitam la sistemul nostru solar pentru ca proportiile spatiului ma fac sa fiu convins ca nu vom exploata bogatii mai departe de atat (de fapt nici nu cred ca vom ajunge prea departe prin propriul sistem, pentru ca nu e prea usor sa muti mase prin spatiu), iar aici eu traiesc cu convingerea ca ne vom baza pe propulsia chimica pentru ca putem stapani aceasta tehnologie si in afara Terrei (avem combustibil, putem capta si stoca energie samd) de o maniera avantajoasa economic, ca de asta ii zice avutie. Restul propulsiilor nu sunt rentabile pentru ca sunt mai degraba consumatoare de resurse, si alea de pe Pamant.
                Daca vorbim despre curiozitate, si poate chiar de calatorii in afara sistemului solar, probabil inceputurile vor fi facute de chestii mici (hai sa zicem nano-nave?) pentru ca nu ai nevoie de volum ci doar de sisteme de comunicatii, iar mie miniaturizarea nu-mi pare compatibila cu propulsia nucleara.
                Poate domeniul militar sa fie interesat de propulsia nucleara dar militarii sunt geocentrici si nu sunt interesati de distante mari sau calatorii.
                Fuziunea atrage prin performantele teoretice dar in acest moment e atat de nesigura si costisitoare incat a fortat cele mai mari puteri ale lumii sa se uneasca pentru a lucra la o chestie facuta pe pamant; sansele ca oamenii sa faca acelasi efort pentru a face ceva asemanator pe care sa-l trimita in spatiu pare ceva legat de un viitor foarte indepartat, poate si cu o alta organizare politica. Pentru mine asta o impinge spre speculatie, nu stiu de ce crezi tu ca e macar probabila, daramite sigura.

                4
              • …peste 30-50 de ani…
                Când vom mai învăța cate ceva de la soare..
                https://youtu.be/XNcGpQCX8a0

            • @Marius B: legat de propulsia chimica, se discuta in publicatii & institutii serioase de hidrogen metalic (daca tot sta el in/peste grupa metalelor alcaline) folosit drept combustibil; impuls specific teoretic 1700s, deci inca un semn ca rachetaria chimica poate nu si-a spus ultimul cuvant.
              Dar mai intai sa obtinem H ala metalic (cica tb presiuni peste 25GPa, poate mai jos in nushce conditii, si se spera ca ar fi metastabil, ramanand metalic dupa indepartarea presiunii de formare).

              1
      • Daca ne arati numai desene esti mult sub ARCA, aia macar au si hardware… fer…

        5
  3. De regula astept cu nerabdare articolele de WE, dar de data asta sunt extrem de dezamagit deoarece nu se vorbeste de loc de adevaratul Werherr von Braun romanesc. Din fericire am guglait si am gasit, dupa propria declaratie „It took me more than one year to decide if I’m going to start this video series because it’s not an easy decision to go public with a life story, but I strongly feel I need to do it and now is the right time, and I can promise you are going to hear one of the most fascinating stories you will ever hear.”
    In aceasta poveste fascinanta se arata ca Wernherr a strins un surub la o racheta colosala, pe 19.12 2019 iar apoi, atentie, e senzational, a ajuns la Timisioara, unde a cautat cadouri de Craciun.

    Nici prezentarea acordarii titlului de Hormonis Pauza marelui savant Piso, nu mi se pare prea reusita, e pusa cumva la sfirsit printre altele si nici nu e subliniata.

    Hai baieti, incercati si voi mai cu talent, se poate, stiu.

    8
  4. De mult timp n-am mai baut o cafea asa buna! Si sigur mai beau una si la 3 cu Jessica si Lauren.
    Se pare ca SNC cauta sa dezvolte Dream Chaserul si pentru alte misiuni in afara de aprovizionarea SSI: fie adaugarea modului suplimentar Shooting Star pentru cresterea capacitatii de transport si adaugarea capabilitatii de a scapa de gunoiul de pe SSI (SS nu se intoarce pe pamant ci arde in atmosfera), fie prin continuarea dezvoltarii capabilitatii de transport al echipajului uman pentru misiuni pe LEO.

  5. Sper din tot sufletul sa fie un succes! 🙂

    Ce pacat ca Dream Chaser-ul nu a mers mai departe… (da, eu sunt unul din acei nostalgici 🙂 )

    Ce se intampla in America nu prea mai are legatura cu capitalismul despre care am invatat eu. Cand un CEO pleaca din companie cu un bonus de 60+ milioane USD pentru „succesul” 737 Max, SLS si Starliner si ce-o mai fi facut el pe acolo ceva e foarte putred in tara/compania aia. Tare mi-e ca Artemis n-o sa se simta prea bine.
    Oricum, sistemul democratic capitalist PCR (pile&cunostinte&relatii) american functioneaza la un nivel la care gainarii damboviteni nu pot decat sa viseze.
    Macar Bezos nu papa banii contribuabilului american. Ce-i drept nu mai are loc de Boeing, acest „abonat” al licitatiilor cu statul (suna cunoscut?)

    Data viitoare cand mai vine vreun izbutit (copyright Alex) din asta sa ne explice doct cum e cu coruptia n-are decat sa ne pupe-n dos.

    Dar sa incetam cu divagatiile, pregatesc popcorn-ul. Bafta SpaceX! 🙂 Fingers crossed! 🙂

    P.S. Misto blonda! Sper sa „prezinte” si azi.
    P.P.S. Asta inseamna ca articolul din ciorne a migrat catre sambata viitoare? 🙂

    1
    • Gogu de la Stina

      Oameni seriosi sinteti voi ? Cu copii acasa si va uitati dupa blonde ? Aoleu …

      1
    • Altă țeapă dată de Boeing, cu stil.
      Am mai postat asta, raportul biroului inspectorului general NASA, cu privire la managementul zborurilor cu echipaj către Stația Spațială Internațională, din 14 noiembrie 2019.
      https://oig.nasa.gov/docs/IG-20-005.pdf

      La pagina 23 găsiți titlul cu majuscule: NASA OVERPAID BOEING…
      ”For Boeing’s third through sixth crewed missions, we found that NASA agreed to pay an additional $287.2million above Boeing’s fixed prices to mitigate a perceived 18-month gap in ISS flights anticipated in 2019 and to ensure the contractor continued as a second commercial crew provider, without offering similar opportunities to SpaceX.”

      ”Both NASA and Boeing said the $287.2 million price increase for crew missions three though six was partially justified based on Boeing providing the capability to fly up to two missions per year through 2024. However, based on both the original contract and CCP requirements, we determined Boeing’s proposal to fly up to two missions per year did not justify higher pricing because such a mission cadence was already a contract requirement. ”
      STUPOARE, n-a venit DNA-ul să-i aresteze.

      ”As of May 2019, Boeing and SpaceX’s contracts were valued at $4.3 billion and $2.5 illion, respectively. Of those amounts, Boeing’s costs for development and test flights were $2.2 billion, while SpaceX’s were $1.2 billion. For crewed missions to the ISS, NASA awarded each contractor six round-trip missions. Assuming four astronauts per flight and using publicly available information,the estimated average cost per seat is approximately $90 million for Boeing and approximately $55 million for SpaceX, potentially providing cost savings over current Soyuz prices.”

      Sunt mai multe lucruri interesante în raport, dar detalierea banuților cheltuiți a fost tare că până atunci nu se știau exact cifrele, iar Musk a rămas neplăcut surpins, după cum relevă postările sale pe twitter:
      ”This doesn’t seem right”
      ”Meaning not fair that Boeing gets so much more for the same thing”
      https://twitter.com/elonmusk/status/1195143158486765568

      5
    • Da’ ce are Dream Chaser? Stiam ca e in development….

  6. O ciripitură a SpaceX, ciripită când noi eram pe partea întunecată a Pământului, spune că: Latest weather data suggests sustained winds and rough seas in the recovery area during the top of tomorrow’s four-hour launch escape test window; now targeting toward the end of the window. Will continue to monitor weather and update the T-0 accordingly in the morning. Deci sa vedem.

    1
  7. Wow de mult asteptam un articol ca asta, multumesc …

    1
  8. Am o intrebare care e faza cu ” borbagaju ” ala este detasabil asta stiu dar de ce este nevoie de ele ce contine de fapt si de ce sal arunce asa pur si simplu ? Dragonul e un fel de pick-up truck, de fapt.

    • Portbagajul este folosit pentru a transporta echipament pe orbita, echipament care nu are nevoie de controlul temperaturii si atmosferei (adica echipament care va sta direct in spatiu).

      În plus, are rol și în funcționarea Dragonului (conține panouri solare) și de legățură (engl interstage) între Dragon și treapta a doua a rachetei Falcon 9.

      2
  9. ca tinar entuziast si visator sunt fan SpaceX, chiar m-am apucat sa string bani, deoarece, in curind, vor fi oferite zboruri private. De altfel pt 2020 sunt programate misiuni lunare, in spatiu, nu pe luna!

    Privind sistemele de propulsie, un infacarat sustinator al ARCASPACE propune, pe drept, un cimp electromagnetic antigravitatie, cel mai bun sistem de propulsie folosit cu succes la OZNuri.

    1
    • Gogu de la Stina

      Vei iesi la pensie si nu o te duca in spatiu nenea Musk …. tu totusi stringe banii aia … iti vor prinde bine la 70 de ani … cind vei iesi la pensie ..

      Problemele tehnologiilor SpaceX sunt aceleasi cu cele ale rusilor +NASA= fiabilitate relativ scazuta, costuri (inca) mari, lipsa de predictibilitate, lipsa anumitor tehnologii. Asta pt dusul pe …. Luna. Pentru dusul pe Marte lucrurile sunt si mai complicate. Asa ca … pastreaza banii pentru anii de pensie …

      4
      • Ating 70 de ani in trei saptamini 🙂 ce sa fac cu banii la pensie? ca de zburat in ceruri zburam cu totii, cindva!

        7
      • Rusii si americanii nu sunt pe picior de egalitate in ceea ce priveste misiunile cu echipaj uman spre Marte. Americanii au doua proiecte deja in desfasurare pe cand rusii…nu 😉

        1
        • Gogu de la Stina

          Cumva Rusia a obosit …. sugrumata usor-usor de embargouri si cumva si de haosul intern. E clar ca nu le mai arde de Marte. Pacat… au ingineri buni si o vasta experienta aero-spatiala!

          Problema cu debarcarea americana pe Marte nu este financiara …. idea e ca sau cam prins ca nu poti merge pe Marte cu motoare chimice si sa faci 3-4 ani dus-intors. Asa ca cel mai probabil ca nu vor pleca pina ce aceste tehnologii noi nu vor fi puse la punct. Deci …. mai avem de asteptat!

          1
    • Primul client al turismului lunar ofera gratis biletul pentru un companion. Din pacate pentru noi, nu prea indeplinim conditiile de preselectie, pentru ca se cauta o fata 🙂 Pentru turismul spatial cred ca Blue Origin e mai bine plasat.

      1
  10. Băieți ceva articol despre cele 6 F35 care dădeau târcoale Iranului in ziua accidentul ,,,așa zice Rusia de unde iese că nu le pot vedea dar le pot învăța rutină și locul de plecare sa fie oare aceleași noroc chior că și cu f117 sa vezi ce ranzeau Iranieni daca făceau așa ceva și ce furau alti tehnologia ce se putea fura cred și sper că au învățat ceva USA din aceea greșeală

  11. science nerds battle?no offence

  12. Mulțumim Iulian!
    AMR 35 minute…

  13. Continuam miine. Inca o ciripitura a SpaceX spune ca: Standing down from today’s in-flight Crew Dragon launch escape test attempt due to sustained winds and rough seas in the recovery area. Now targeting Sunday, January 19, with a six-hour test window opening at 8:00 a.m. EST, 13:00 UTC

  14. Amanare cu o zi. Pe maine la aceeasi ora!

  15. Si sa nu uitam: exista si o sectiune unde sint agregate o parte din articolele pe teme spatiale – https://www.rumaniamilitary.ro/orizont

    2
  16. Lansarea a fost mutata la ora 16.

  17. A inceput alimentarea cu combustibil si pasarela de acces s-a retras.

  18. 6 ore fereastra de lansare; deja s-au dus doua ore si jumatate. In caz ca nu e si nu e nici azi, vedem din nou miine.

    1
  19. Si… splashdown!
    Chiar, Boeing a fost iertat de un in-flight abort d-asta parca, nu? Aia-s mai cu 3 oaie, daca-i asa

    1
  20. Splashdown! 🙂 🙂 🙂 ??
    Prezentarea nu e ce ma asteptam dar actiunea a fost interesanta si…intensa (a se citi scurta).

    1
  21. liniuță orbitală ? Se pare ca in Starlinerul se vede in oglinda retrovizoare a Dragonului 2 care pana in acest moment conduce, detasandu-se la un anotimp distanta 🙂
    Apropo de articolul anterior, Dragonul asta nu avea instalat panoul de control 🙂

    1
  22. NASA a publicat filmuletul asta

    1
  23. Rant: cum ar fi sa ajunga indienii pe ISS,apoi pe Luna si pe Marte? 😀

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *