Romania Military

SU-25 NG georgian

1

… sau GE-31 Bora

Georgienii de la Tbilisi Aircraft Manufacturing (parte a State Scientific and Technical Center „Delta” al min. apararii din Georgia) au anuntat la sfarsitul verii, ca intentioneaza sa produca o varianta a SU-25 Frogfoot care sa nu mai contina piese rusesti, posibil si datorita embargoului de care sufera incepand din 2008 la acest capitol din partea Federatiei Ruse. Produsul se va numi Ge-31 „Bora”, unde GE inseamna Georgia iar „31” – fosta Soviet Room Tbilisi Aircraft Manufacturing (№ 31), denumire folosita pana in  1966 de fabrica georgiana.

 SU-25 KM georgiene

Inaintea acestei variante, georgienii au asigurat modernizari ale SU-25, cea mai recenta fiind varianta SU-25 KM “Skorpion”, realizata in colaborare cu Elbit Systems si livrata Turkmenistanului in contul unei datorii la gaze. In 27 octombrie 2004 a fost livrat primul SU-25KM, dintr-un total de 43 bucati, fiind echipat cu afisaje multifunctionale color, un nou HUD, un computer de misiune Elbit si afisaj pe casca (DASH) in optiune. Din imaginile disponibile, pare ca pachetul Elbit este similar cu cel destinat MIG-21 Lancer A, varianta de atac la sol.

 Cabina modernizata a SU-25 KM Skorpion

Vs cea veche

Pentru a contrabalansa lipsa de componente rusesti, cei de la Tbilisi Aircraft Manufacturing au incercat diverse colaborari cu Israel si Azerbaidjan, insa paleta colaborarilor trebuie extinsa. Fuselajul si aripile vor fi produse in Georgia, in timp ce  motoarele si electronica ar putea proveni din Franta, Italia si Marea Britanie. Anuntul a aparut dupa ce ministrul apararii georgian a acuzat industria militara de stat de producerea unor echipamente nefunctionale si de “practici murdare”.

 

Cei de la Tbilisi Aircraft Manufacturing par sa incerce ceva similar pana la un punct cu initiativa celor de la Avioane Craiova, de a furniza pentru piete externe o varianta modernizata a ultimului lor produs din perioada de « glorie », Georgia operand probabil sub 10 aparate de acest tip, versiunea modernizata KM, si nefiind interesata de o achizitie suplimentara, la fel ca fortele aeriene romane si IAR-99.

 SU-25 Frogfoot… originalul

Speculand putin, un astfel de aparat dotat cu motoare noi, mai fiabile si mai economice, ar putea schimba  usor inclusiv anvelopa de zbor a aparatului, fie pentru a il apropia de viteze trans-sonice, fie pentru a creste timpul de patrulare, la viteza redusa (loitering), si plafonul de zbor, ceea ce ar putea sa-l transforme, intr-o varianta mai usoara, fara o parte din blindajul aditional intr-un concurent al Scorpionului celor de la Textron.

Studiul unei variante de acest gen, in fapt un jet-trainer, a fost deja efectuat acum 2 decenii in forma SU-28 (Su-25UTUchebno-Trenirovochnyy), destinat inlocuirii Aero L-39 Albatros. Platforma a fost simplificata, inlaturand , fata de SU-25 UB (biloc), sistemul de control al armelor, sistemele de detectie si iluminare a tintei , tunul de bord, pilonii de arme, comenzile fly-by-wire,contramasurile electronice si blindajul din jurul motorului.

SU-28/ SU-25UT

In schimb s-a lucrat la cresterea manevrabilitatii si a robustetii, SU-28 fiind capabil sa decoleze si aterizeze cu un singur motor pornit, utilizand piste sumar amenajate. Motoarele au fost si ele modificate pentru  a putea opera inclusiv utilizand variante de motorina ca si combustibil. Inclusiv motorul original al SU-25, Soyuz / Gavrilov R-195 turbojet, este capabil sa functioneze o durata limitata, de pana la 4 ore, cu combustibil diesel, iar semnatura sa termica era redusa prin injectarea de aer rece la capatul conului duzei de iesire din coada. In plus, motoarele originale erau izolate inclusiv anti-incendiu prin invelis de 5mm, alaturi de blindajul balistic, ceea ce reprezinta un lest dispensabil in cazul trainerului.

Avionul SU-28 poate suporta aterizari mai agresive, fiind iertator in rol de avion de antrenament, limitat la suprasarcina 6g, iar costurile de operare/mentenanta au fost si ele scazute.

SU-28 expus

Masa gol a SU-28 a fost redusa aproape la jumatate fata de SU-25, coborand la 4,5 tone fata de 9,8 tone, iar cea complet echipat este mai redusa cu 2 tone, totalizand 12tone, in timp ce cea maxima a ramas la 17tone . Astfel aeronava a putut fi echipata cu un motor mai putin puternic, si anume doua Tumansky TRD R-95Sh de 40 kN fiecare (fata de echiparea  SU-25 cu 2 × Soyuz/Gavrilov R-195,de 44.18 kN fiecare). Raza de actiune a trainerului creste la 1000km (putand fi extinsa suplimentar cu ajutorul a doua rezervoare externe PTB-800, de 800L fiecare), fata de 750km ai SU-25, insa viteza maxima coboara cu 25km/h, la 950km/h, in timp ce plafonul ramane la 7000m, fara acrosaje.

 SU-28 (Su-25UTUchebno-Trenirovochnyy)

 

Tabela comparativa SU-25/ SU-28 si alte aparate de asalt si atac:

 

Date tehnice SU-25TM SU-28 A-10 YA-9 IL-102 AMX
Lungime: 15,53 m 15,36m 16,26m 16,3m 17,5m 13,23m
Anvergura: 14,36m 14,36m 17,53m 17,4m 16,9m 8,87m
Inaltime: 4,8 m 4,8 m 4,47m 5,4m 5,08m 4,55m
Suprafata aripa: 33,70 m² 33,70 m² 47 m² 53,88 m² 63,5 m² 21 m²
Masa gol: 9,8 t 4,5t 11,3t 10,46t 13t 6,7t
Masa plin: 14,6t 12t 19t 19t 18t 10,7t
Motor: 2 × Soyuz / Gavrilov R-195 2 × Tumansky TRD R-95Sh 2 × General Electric TF34-GE-100A 2 × Lycoming YF102-LD-100 2 × Klimov RD-33I Rolls-Royce Spey 807
Tractiune: 2 x 44.18 kN 2x 40 kN 2x 40 kN 2x 33,4kN 2x51kN 49,1kN
Viteza: 975 km/h 950 km/h 706 km/h 837km/h 950km/h 1053km/h
Distanta: 750km 1000km 920 km N A 1000km 1800km
Plafon: 7km 7km 13,7km NA NA 13km

 SU-25 la revizie capitala in fabrica din Tibilisi

Revenind la motoare, optiunile georgienilor nu sunt prea multe daca vor motoare off-the-shelf, caci nu par sa aiba o perspectiva atat de roz la numarul de bucati comandate incat sa isi permita un motor special adaptat pentru SU-25. Rolls-Royce Spey al AMX International este de 2 ori mai greu decat vechiul motor, deci iese din ecuatie.

Intre favoriti ar putea fi o varianta fara postcombustie a Snecma M-88, de 50kN, sau a GE F404/414, si anume o versiune ceva mai compacta a General Electric F412-GE-D5F2, probabil tot la 50kN.

General Electric TF34 care echipeaza contracandidatul A-10, pare sa fie compatibil pana la un punct, ca si dimensiuni si masa, insa diametrul sau depaseste pe cel al nacelelor actuale de pe SU-25.

 

Probabil ca inlocuirea motoarelor va necesita schimbari ale prizelor de aer sau nacelelor, precum si reechilibrarea aeronavei. Iar daca tot e vorba de o noua varianta, reproiectata partial, poate georgienii vor gasi loc in bot si pentru un radar optional, iar in fuselaj sau aripi, cateva trape de armament usor ghidat (sau o cala de arme integrata sau detasabila), pentru o configuratie de inarmare usoara si semnatura radar redusa, alaturi de ajustari similare pentru conul frontal si prizele de aer.

Un exemplu este compartimentarea specifica IL-102, care avea trape in fuselaj si aripi pentru bombe.

IL 102 – trape de armament

Schimbarea de tactica poate fi necesara mai ales daca noul produs isi pierde o parte din protectia oferita de blindajul de titan, produs in Rusia, care nu se stie in ce masura va putea fi inlocuit.

In fine, visarea se opreste aici, ramanand de vazut daca un astfel de proiect ar putea fi dus la bun sfarsit de georgieni, tot ei anuntand acum ceva timp ca ar avea si un proiect de nou tanc… fara insa a mai avea vreo noutate de atunci. Posibile himere… Pana una-alta, georgienii au anuntat in martie 2015 deschiderea unei fabrici de piese compozite pentru aviatia civila, investitie a Elbit in valoare de 85 mil.$ care va crea direct 300 de locuri de munca.

Au fost construite peste 1000 de aparate SU-25, din care peste 800 la Tibilisi, iar Georgia poate inca obtine o mica felie din aceasta piata pentru  modernizari sau poate participa la inlocuriea unora cu o noua varianta.

SAAB 38/ B3LA, un trainer asemanator ca aspect cu SU-28 si oarecum precursor al AMX International

 

Video SU-25:

https://www.youtube.com/watch?v=CtAThLpxmxw

SU-25 KM Skorpion :

https://www.youtube.com/watch?v=ZAszf4XPTFo

 

Marius Zgureanu

 

Surse :
https://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-25

http://www.milavia.net/aircraft/su-25/su-25.htm

http://www.eurasianet.org/node/74761

http://vestnikkavkaza.net/analysis/Georgian-%E2%80%98flying-tank%E2%80%99-%E2%80%98Bora%E2%80%99.html

http://www.eurasianet.org/node/74761

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopic.php?t=574&start=110

Exit mobile version