Romania Military

TAB-ul cu termopane…

BTR-4E…

Il mai tineti minte? Parafrazandu-l pe Arghezi, e un transportor blindat, zdrenturos si cu crapaturi in…faianta, parca-i facut din petice, ca sa-l tot impiedice…

Ei bine, pentru cei care ni s-au alaturat mai tarziu (printre cititorii nostri fideli) sa recapitulam putin.

BTR-4E chiar este, zic ucrainenii in contra a ce se vede si se stie, transportor blindat pentru trupe, amfibiu, de ultima (sau macar penultima) generatie. Nascut dintr-o companie privata este la ora actuala cel mai ciudat transportor blindat amfibiu macar din Europa. Avand ca descendenta seria sovietica BTR 60/70 ucrainenii au reusit inimaginabilul si au scos un TAB de anii 2000 mai prost decat BTR-ul 60 din anii “60.

Are usa pe partea stanga si pe partea dreapta, ca la camioane, ditamai gemurile  (blindate?!) si stergatoare de parbriz. Zic vecinii nostri ca este un TAB, dar are si o turela mare dotata cu tun de 30mm.

Nota bene, este un TAB ecologic, avand un motor diesel euro 3. Si este, evident, o mantocaraie de transportor, vandut doar prin tari ciudate sau cumparat de falnica armata ucraineana.

Scandalul al carui protagonist este BTR 4E a inceput inca din 2012 atunci cand irakienii cautau sa cumpere cam 400 de TAB-uri si s-au oprit fix la ucraineni. Imediat ce au inceput livrarile arabii au tipat ca asa ruginitura n-au vazut niciodata, chiar si cu crapaturi, BTR-4E fiind evident o caricatura de transportor blindat modern, fabricat fiind in mare bataie de joc. Livrarile au incetat si ar fi fost reluate prin 2018, asta dupa ce ucrainenii s-au jurat c-au remediat. Stim insa ca la acest contract s-a dat spaga multa si pana la urma asta a contat cel mai mult.

Alti clienti au fost indonezienii care doreau vreo 60 de masini, au cumparat cinci de restul n-au vrut sa mai auda. Nigeria are si ea tot cinci bucati si cam atat.

Sistem de aerisire…naturel

Dar frumusetea vine acum din partea armiei ucrainene care, presata probabil de un anumit factor politic, a pus banii jos pentru BTR-uri 4E, doar ca acestea erau… crapate. Asadar nici pomeneala de izolatie NBC, de izolatie la explozii apropiate sau fereasca Dumnezeu de vreun mars pe apa…

Si cand te gandesti ca un anumit director, al UKRoboronprom GP, tocmai ce anuntase cu emfaza ca productia BTR-ului a fost deblocata, guvernul de la Kiev garantand fonduri pentru achizitia a 45 de bucati, la un pret de aproximativ 1,23 milioane de euro. Ieftin, ce sa mai vorbim, dar vorba ceea: dai un ban dar stai la geam…

Din cele 45 de bucati, 12 ar fi deja livrate armatei, dar militarii n-ar fi chiar foarte multumiti de ele, astfel ca producatorul (care apropos a fost salvat de la faliment cu ocazia acestui contract) a dat asigurari ca totul este bine, asta pana cand, cu ocazia unui control de calitate inopinant, s-au remarcat – in primele trei carcase verificate din trei – niscai crapaturi cam dubioase ce nu apareau in schitele proiectantului.

Si de aici scandalul.

Mai exact, vorbim de crapaturi si suduri care arata ciudat, toate mascate la deruta cu vopsea anti-coroziva. Asta pe langa faptul ca sudurile alea arata a bataie de joc, in niciun caz a sudura-cordon serioasa. Pur si simplu au pus tablele una langa alta si le-au dat la suprafata, fara pre-incalzire, fara nimic. De altfel sudura nici nu pare ca-ar fi omogena, pe intreaga latime a tablei.

Nici macar luate la flex nu par a fi…

De vina ar fi, conform companiei producatoare a carcasei, tabla importata din Finlanda. Nu s-a precizat daca tabla a venit gata sudata de la finlandezi  🙂 .

PS – De restul BTR-ului ne putem si noi imagina cum ar arata: tunul, sistemul de conducere al focului, optica, gradul de protectie din prospect etc…

In rest totul este desertaciune. ? .

GeorgeGMT

Exit mobile version