Romania Military

Tancul Type-96A si biatlonul din Rusia

 

 

Type-96A la biatlonul tancurilor

La biatlonul tancurilor din acest an, inceput la 4 august, in poligonul Alabino de langa Moscova, a participat pentru prima oara si o echipa chineza, cu tancul ZTZ96A/Type-96A, o evolutie a mai vechiului Type-96. Alaturi de chinezi, au mai onorat invitatia si alte 11 echipe concurente, printre care mentionam Kazahstan, Serbia, Armenia, Venezuela, Mongolia – fiecare echipa dispunand de 4 echipaje, dintre care unul in rezerva.

La proba de trageri, echipa chineza a fost singura care a lovit toate tintele, o mica surpriza din partea unor noi « veniti » cu o medie de varsta de 26 de ani, biatlonul debutand in 2013 cu doar 4 echipe concurente.

Type-96, versiunea initiala

Biatlonul tancurilor din 2014 se intinde pe o durata de 13 zile si are 4 probe: prima este o competitie la care se participa cu cate un singur tanc – trecerea de obstacole gen apa, sol minat, obstacole de teren si teren stancos in paralel cu trageri; a doua proba este de viteza pe distante scurte, a treia este competitia fizica iar a patra proba este intrecere cu stafeta in care se vor califica primele 4 echipaje de la probele anterioare, dintre care se vor desemna castigatorii finali.

Type-96A la « proba de foc »

            Revenind la ZTZ/Type-96 A, acesta este o versiune modernizata a Type-96 care este la randul sau principalul si cel mai modern tanc (intrat in serviciu incepand cu 1997) din inzestrarea diviziilor de elita ale armatei populare chineze. Insa in timp Type 96 a devenit tancul de baza al unitatilor chinezesti, fiind fabricat in peste 2000 de exemplare iar Type-99 a intrat pe nisa destinata unitatilor de elita, cu o masa de 58 de tone si un motor de 1500CP MB871ka501 de provenienta germana. Diferenta majora si cea mai vizibila intre cele 2 variante (Type-96/A) consta in modulele de blindaj suplimentar spatiat asezate in forma de sageata, spre deosebire de blindajul frontal vertical al turelei Type-96 standard, la care se adauga si blindaj ERA pe placa frontala a sasiului.

Type-99 – noua „masina de curse” a trupelor de elita chineze

Tunul de 125mm cu autoincarcare este derivat din rusescul 2A46M si capabil sa traga 6-8 proiectile pe minut, fiind alimentat de 22 de proiectile in carusel dintr-o rezerva totala de 42 (APFSDS, HEAT, HEAT-FRAG si BK-27 HEAT – cap cu incarcatura tripla pentru penetrare de blindaj reactiv ERA). Turela este din otel sudat si are dispuse imprejur cutii de depozitare dar si cu rol de protectie impotriva proiectilelor HEAT, alaturi de blocuri de blindaj spatiat.

Ca si protectie in versiunea de export, Type-96G dispune si de echipamente de bruiaj pasiv electro-optic similare cu Shtora1 aflate pe T-80/84 si T-90S, cu scopul de a afecta comanda semiautomata a liniei de vizare (SACLOS) a rachetelor antitanc, telemetrele si iluminatoarele laser. Jamer-ele electropotice sunt montate de o parte si de alta a turelei.

ZTZ/Type-96A expus

La o masa de 41-43 tone si echipaj de doar 3 persoane, motorul diesel de 1000CP racit cu lichid, care poate fi inlocuit in teren in 40 de minute, poate deplasa tancul cu pana la 65km/h oferindu-i un raport tractiune/masa de 24,1 CP/tona.

Type-79/69

Type 96, ne aminteste oarecum de un fel de hibrid intre TR-85 si o turela de T-72/TR-125 fiind in aceeasi clasa cu T-72, desi probabil ceva mai apropiat de T-55AM-1 si TR-85 ar putea fi considerat Type-79/69 (vezi poza).

MBT-2000 Al-Khalid II

O sub-versiune a Type-96 este MBT-2000 Al-Khalid-ul pakistanez, fiind dotata insa cu motor KMDB 6TD de 1200CP de provenienta ucraineana dupa ce Type-90/96 a intimpinat probleme si intarzieri cu dezvoltarea unui motor indigen de 1000CP. MBT2000 a fost oferit si in versiune cu tun german de 120mm si motor german MTU-871/TCM AVDS-1790 diesel dar si motor francez de 1500CP, versiuni abandonate datorita embargoului impus Pakistanului in 1998 datorita testelor nucleare. Ultima versiune, Al Khalid II, dispune de motor de 1500CP si sistem de management al luptei precum si turela redesenata si blindaj nou, mult mai capabil.

Type-85 II – precursorul lui Type96. Deci seamana cu TR-85 au ba ?

Chiar daca Type96A nu este un varf de gama (China lucrand deja la a 2-a generatie dupa Type96A), ramane de vazut daca o evolutie asemanatoare a imbunatatirilor, pornind de la stramosul Type-85/88 (care a facut trecerea de la tunul de 105mm la autoloader si cel de 120mm) poate fi implementata cu costuri decente pentru TR-85, cu conditia sa corespunda si cu un ipotetic carnet de sarcini al MApN, insotit bineinteles si de o finantare sau o comanda ferma… Insa cu finantarile actuale ale programelor de inzestrare MApN, cvasi-inexistente, si cu aparitia unui nou val de recesiune, mai mult sau mai putin tehnica, sansele sunt extrem de reduse sa vedem ceva miscand in urmatorii ani, iar mai tarziu va fi deja prea tarziu pentru ca o modernizare a TR-85 sa mai aiba sens.

Video:

 

Sursa : ArmyRecognition.com

 

Marius Zgureanu

 

 

 

 

Exit mobile version