Romania Military

Tejas si Saab

LCA Tejas

De bun ce e, Tejasul are nevoie urgenta de o mica…upgradare. Adica de jaf ce-a iesit, nici macar nu l-au fabricat inca, nici macar nu a intrat in dotare si trebuie…modernizare.

Astfel fabricantul Tejas – HINDUSTAN Aeronautics Limited (HAL)- a vorbit deja cu suedezii de la Saab pentru carpirea avionului nenascut inca dar deja batran si bun de nimic. Astfel, Tejas Mk 1 va avea o varianta numita sugestiv 🙂 Tejas Mk 1A, adica sa vada ce-or putea sa faca ca aeronava sa poata fi folosita de fortele aeriene in te mir ce misiuni. Ca de lupta si antrenament nu poate fi vorba deocamdata, da” poate merge ca sonda meteo…

Insa suedezii sunt cirumspecti si (ii doar-n cot de Tejasul tigananesc) ar accepta o astfel de afacere doar in cadrul unui parteneriat guvern-guvern, in nici un caz printr-o colaborare directa intre Saab si HAL. Pe de alta parte Saabul tot insista ca Gripen E/F ar fi un avion perfect pentru FAI (al caror necesar pentru un multirol modern se situeaza la aproximativ 300 de aparate), dar deocamdata s-ar multumi si cu intrarea pe usa din dos, adica prin carpirea esecului national indian: Tejas LCA.

Indienii, pe de alta parte, cauta un partener extern pentru programul Tejas cam de un an de zile, de cand Congresul si-a dat seama ca dupa 30 de ani de dezvoltare s-a pricopsit cu o fierantaie inutila si o gramada de bani cheltuiti aiurea.

Acum, prima urgenta ar fi remotorizarea Tejasului, iar motorul General Electric F414-GE-IN56 ar fi tocmai bun, fata de actuala motorizare cu General Electric F404- GE-IN20, desi sperantele sunt cam desarte, noul motor ar avea nevoie de reproiectare a avionului, asa ca…

In principiu Tejasul ar trebui sa inlocuiasca in fortele aeriene aparatele sovietice MiG 21 si MiG 23, sa devina principalul aparat de antrenament avansat al Indiei si sa aiba si o varianta navalizata. Deocamdata nu prea zboara insa iar daca zboara este atat de ramolit si de prost conceput incat nu poate executa absolut nici un fel de misiune de lupta – asa zice Congresul indian, cel putin – si speranta este in Tejas Mk 2, dupa 2020 incolo, credem noi.

GeorgeGMT

Exit mobile version