Ucrainenii sunt optimisti

Llj99oA

                                                  T 84 Oplot la sosirea in Thailanda

Conform bugetului aprobat in 2016, armata ucraineana va beneficia de un buget in suma de aproximativ 4 miliarde de dolari. Cu acest bani se au in vedere achizitii pe zona sistemelor anti-aeriene si de supraveghere a spatiului aerian, astfel Kievul are de gand sa cumpere un nou sistem avansat de supraveghere aerian (radare noi), drone si rachete AA aer-sol.

Astea-s intentiile, sau ca sa ne exprimim mai plastic, ucrainenii si gura lor mare, ex-sovietica.

Pai prima obiectiune ar fi ca domnia mea nu crede nici ciupit cu patentul ca astia au de unde sa puna jos 4 miliarde de dolari, cand ei n-au avut 3 miliarde sa-si rascumpere niste obligatiuni din Rusia via FMI.

A doua obiectiune ar fi una…industriala! Astfel industria nationala de aparare nu este chiar crema in acest caz si exista opinii ca pe anumite sectoare ar trebui sa se recurga la importuri. Problema ucrainenilor este ca industria o este veche, prost administrata si destul de corupta.

Trecand acum de industrie si ajungand la necesitatile stringente ale Ucrainei, ei cred ca zona cea mai sensibila este apararea anti-aeriana si supravegherea spatiului aerian. Eu nu cred ca acolo este urgenta-urgentelor in cazul lor, dar sa-i lasam sa ne povesteasca ce vor face ei in 2016.

„During 2014, the Ukrainian army was being systematically destroyed. Air defenses were affected the most; anti-aircraft missiles and radar stations which were popular abroad were removed from military use and sold. Air defence capabilities are the biggest problem in reviving the army’s capability . This is why the revival of air defence systems is a priority for the National Security and Defence Council in 2016.”

„All enterprises that produced anti-aircraft missile systems, radar stations, they are located in Russia. In reality, we have zero capacity to building factories and create the manufacturing capacity to equip our army”, a declarat (cu lacrimi in ochi 🙂 ) domnu’ Oleksandr Turchynov, seful Consiliului National pentru Securitate si apararae.

Cu alte cuvinte ce-au avut s-a dus si de venit n-a venit nimic in loc.

Dar sunt optimisti. Astfel pe 29 decembrie, anul trecut, domnul mai sus citat a fost in vizita la compania “Aerotechnica” cu care ocazia i-au fost prezentate radare de generatie nou, super-bune, super-jmechere.

Realitatea este insa foarte diferita si denota ca ucrainenii degeaba au pierdut practic un razboi cu rusii ca tot n-au invatat nimic si isi pastereza acelasi discurs trimufalist “made of URSS”, atat timp cat oficialii locali pun baza pe noile radare, care de fapt sunt tot alea vechi up-datate un pic, in conditiile in care Ucraina nu dispune nici macar de un singur sistem AA nou si ne-sovietic, nu are in dotare un sistem AA cu raza lunga (S 300PS/PMU sau V cu care se lauda nu cred ca functioneza), apararea tarii bazandu-se si astazi pe SA 8 Geko, Strela-10, tunuri AA calibrul 23/57mm si ceva Buk-uri ramase prin tara.

Trecand acum peste apararea anti-aeriana, nu cea mai importanta in cazul Ucrainei, nu se vad semne serioase prin care sa intelegem ca armata ucraineana s-ar fi reformat in 2015, nu se vad schimbari serioase, programe de reinarmare, iar pe de alta parte suma de 4 miliarde de dolari pare foarte mare in conditiile in care Kievul este de facto in incapacitate de plata, FMI-ul nu-i da bani, UE nu-i da bani, americanii nici atat, iar rusii – in buna lor traditie milienara – ii cer bani, asadar cei patru miliarde de dolari vor fi doar pe hartie, fara sa mai discutam ca deocamdata industria lor de armament s-a dovedit destul de ineficienta in a furniza armatei o tehnologie care sa faca fata cat de cat rusilor…

Iar pe de alta parte insasi capacitatea industriei locale – de a produce chiar si tehnica mai putin sofisticata – este discutabila, atat timp cat Ucraina nu este in stare sa onoreze o comanda nu foarte dificila pentru Thailanda in cazul tancurilor T 84 Oplot. Thailandezii sunt atat de descurajati, ca partenerul ucrainean va putea candva sa-si onoreze contractual, incat deja au luat in discutie achizitia de tancuri T 90 rusesti sau VT-4 chinezesti in locul Oploturilor ucrainene.

In acest scop o delegatie thailandeza a vizitata uzina Uralvagonzavod, in decembrie.

Acum un pic de istorie.

In 2011 Thailanda si Ucraina au semnat un contract pentru livrarea catre tara asiatica a 49 de tancuri T 84 Oplot. In februarie 2014 primul Oplot a ajuns in regatul asiatic, urmat pana acum de alte noua MBT-uri si cam atat. Acesta intarziere a generat ingrijorare printre ofiterii thailandezi, desi ucrainenii sustin ca inca cinci tancuri sunt gata de livrare in primul trimestru din 2016, insa pana acum Thailanda ar fi trebuit sa fie in posesia a 20 de care de lupta…

Cum Thailanda are de gand sa cumpere in total cam 200 de tancuri noi in urmatorii ani, competitia dintre rusi, chinezi si ucraineni este acerba. In aceasta situatie Kievul s-a angajat ca anul acesta sa produca nu mai putin de 120 de tancuri si sa mentina acest ritm de productie in urmatorii ani, doar ca nimeni nu mai are incredere in capacitatea de productie a ucrainenilor, care nu au fost in stare pana acum sa produca nici macar 10 tancuri pe an, daraminte 120.

Iar rusii au prins oportunitatea si au scos la inaintarea cel mai nou T 90 al lor – MS Tagil, in timp ce chinezii pluseaza cu noul lor MBT 3000 (VT-4).

Sigur ca ucrainenii pot invoca razboiul din est cu separatistii sustinuti de Moscova, ca motiv pentru intarzierea livrarilor, dar in anul 2015 industria ucraineana nu prea a produs multa tehnica pe roti sau senile noua ci s-a ocupat mai mult de revitalizarea vehiculelor aflate deja in inventor dar nefuctionale si  nici aici n-au avut rezultate spectaculoase, astfel ca intentia lor de a produce 120 de tancuri noi pe an pare mai mult doar o…intentie, nesustinuta de realitate.

Iar daca ne amintim de contractul cvasi-ratat cu Irakul, pentru 400 de transportoare, ne putem face o idee despre imaginea pe care industria din tara vecina o are pe piata internationala.

Subsumand randurile de mai sus, este foarte greu de crezut ca Ucraina isi poate asigura de una singura o aparare aeriana credibila sau macar dotarea fortelor terestre, ce sa mai vorbim si de exporturi. In cei doi ani de razboi Ucraina nu a dat semene ca reuseste sa se mobilizeze in fata Rusiei, ci dimpotriva societatea ucraineana pare din ce in ce mai dezbintata intre est si vest, slabita de coruptie si de sentimentele pro-ruse – atat din armata cat si din societatea civila – astfel ca este mai mult decat probabil ca Kievul sa piarda si contractul cu Thailanda si “pariul” pentru modernizarea/realizarea unui sistem antiaerian care sa faca fata Rusiei.

Eu cel putin nu mai cred de mult in statalitatea ucarineana (n-am crezut niciodata) ci o vad mai mult ca pe o cometa, adica un amalgam de bulgari de praf si gheata tinuti laolalta de o foarte slaba forta gravitationala (interesele marilor puteri), dar gata oricand sa se rupa in mai multe componente.

A nu se intelege de aici ca eu privesc de sus industria lor militara! Sunt mult peste noi, dar nu la nivelul la care ei cred ca se afla…

GeorgeGMT

 

30 de comentarii:

  1. Baietii aia au facut minuni tinand cont de unde au plecat.

    La fel ca tine ma indoiesc ca vor fi in stare sa mareasca capacitatea de consturctie a tancurilor la 120 pe an. Un 40-60 ar fi un obiectiv ambitios dar realizabil. Cand spun 40-60 ma refer la tancuri noi, construite de la zero, nu la resapari ale unor tancuri vechi (Ucraina este beneficiara unor campii pline cat vezi cu ochii de tancuri vechi sovietice puse la „conservare” la soare).
    In rest eu zic ca au o industrie destul de competitiva, inclusiv la radare si rachete, sunt cu maxim 7-8 ani in urma rusilor (noi suntem cu vreo 50…) si daca au bani sunt convins ca pot sa isi faca sistemele alea.
    Eu am asa un sentiment ca ucrainienii (impreuna cu rusii) stiu cel mai bine care este cel mai slab punct al lor, si probabil ca este anti-aeriana. Rusii le-au facut o defacto nofly zone deasupra DonBassului, dar cred ca reciproca nu este valabila, adica ucrainienii nu sunt in stare sa faca si ei acelasi lucru. Probabil ca se simt vulnerabili la aviatia rusa, nu imi dau seama.
    Personal cred ca ei au probleme mai de baza, cum ar fi: corturi de campanie, paturi de campanie si toata logistica pentru o armata care duce un razboi. Tancuri moderne – cu senzori de ultima generatie, experienta lor sper ca le-a aratat cam care sunt limitele tancurilor revitalizate fara sa fie upgradate. La transportoare cred ca stau decent. Le mai trebuie ceva arme antitanc eficiente care sa poata fi folosite si de maimuta ucraineana (ca sa fim corecti, pe parcursul anilor 2014/2015 s-au facut niste mega mega progrese in zona asta).

    • 7-8 ani in urma? Da, de unde! La AA ei sunt undeva la nivelul unde i-a lasat URSSul de alta-data din punct de vedere tehnologic, iar din punctul de vedere al starii echipamentelor mult mai jos.

      • Pai da, si tu cat crezi ca au evoluat rusii de cand a picat URSSul? Au pierdut cel putin 10-15 ani in domeniile alea, doar recent (adica de vreo 2-3 ani) sau apucat mai serios de treaba…

        • Eh, lasa ca n-au pierdut, doar ca n-am mai avansat atat de mult. In orice caz, eu nu ii vad pe ucrainieni scotand ceva rachete (darmite intregi sisteme) AA cu adevarat moderne. In cel mai bun caz vor ramane la niste imbunatatiri (daca vor avea bani, ca momentan se chinuie si sa le aduca pe alea care la au in stare de functionare).

          • Ucrainienii produc https://en.wikipedia.org/wiki/OTR-21_Tochka asta. Si nu s-au sfiit sa le foloseasca de cateva ori in DonBass, cu rezultate bune, as adauga…

            • Vorbeam de AA.

              • OK,

                La AA stiu ca au manufacturat UN SINGUR sistem format dintr-un radar si niste rachete pe care le-au trimis undeva pe malul marii negre. Nu imi amintesc exact ce au facut, dar rachetele aratau ceva la nivelul unui buk si la momentul respectiv nu am dat atentie deoarece mi se parea (si mi se pare si acum) ca aveau probleme mult mai grave cu dotarea in alte parti…

            • Salut !
              @ Inima de Ron esti sigur ca ucrainenii produc acel sistem ?!!! Ca le au folosit e una dar ca le produc e altceva !!! Ei folosesc de fapt armament de cand erau in URSS intr o buna parte ! Pe atuci ce produceau ei pleca in alte parti si ce produceau altii ajungea la ei ! Chiar insursa ce ne o dai spune cine produce sistemul !!! of ,of mai mai ai niste postari cateodata ce arata ca te priicepi la tehnica ……

        • Din pacate ptr ei (rusi) au drelapodat enorm de multe resurse ptr a continia proiecte din timpul URSS. in anii 90 numa 3 programe de avioane de lupta (1 mig si 2 SU) si 2 de elcoptere de atatc (KA si MI) . Da da stiou neorm de multe suna ca naiba si dracu impreuna insa data find situatia economica a Rusiei din Epoca Marii Betii …. Sa nu mai zic ca de fpat birourile de proectare licrau cam ptr chinezi . Cele mai noi si mai performate scile erau vandute Chinei .. ca armata rusa nu mai avea bani !!!

          Sa zic asa ruisii au evoluta nitel mult prea mult fata de ce le permitea economomia

  2. In mod teoretic ar trebui sa poata. Nu de lata dar Ucrina era bine dotata dpb industrail iar in URSS industria era in prilul rand militara ….

    Da ma prg in teorie se cam poa orice

  3. „stau prost la radare” dar uitam sa spunem ca produc Kolchuga-M, variata inbunatatita de acestia a Kolchuga, cea care speria occidentul in urma cu vreo 10 ani cand era sa fie vandut Iranului.
    La fel putem vorbi si de sistemele AA rusesti „ramase in urma”, dar cand rusii au vrut sa vanda S-300 PMU-1 catre Iran, occidentul si Israelul au sarit ca arsi si au tinut-o asa ani de zile pana a ajuns sistemul la iranieni, aceleasi bociferari si cu S-400 din Siria. Ma intreb eu, daca sunt atat de ramase in urma sistemele AA rusesti sau radarele rusesti si ukrainene, pentru ce atata frica aratata de occident ?

    • Salut !
      Ei da le frica,cum sa le fie frica de astfel de fiare vechi ale rusilor chiar daca sunt date pe mana si altora !!! Nu le e frica doar ii ajuta in ale vinde . Sigur in mintea unora cei ce le cumpara sunt fraieri ! Acuma ca si unii chiar fac pregatire slaba in a le folosii e alta discutie !!!
      Sistemele rusesti AA sunt ramase in urma cam ca si Patriotul daca e sa luam asa !
      A si de ramase in urma ce erau , la vremea lor noi am fost asa de repede ajutati sa ne descotorosim De S 125 Neva ! Acele rachete ce bine ghidate au doborat si F 117 !!!!

    • @Raptor. Bre sa sti ca nu mai doarme Europa noaptea singura in pat de frica Kolchuga-M 🙂 . Pe de alta parte eu nu am spus ca S 300 nu ar fi un sistem foarte bun, ma indoiesc insa ca ucrainenii le mai au astazi active si ma indoiesc si mai mult ca sunt capabili sa le modernizeze sau macar sa le operationalizeze.

      • capatu` satului

        Ucraina are scoala adevarata de creatori de rachete, motoare de aviatie inclusiv militare si avioane – nu copii dupa altii, licente, carpituri si jafuri third hand,

        pot oricand sa inceapa din nou,

        la acest moment noi suntem 0 fata de ei.

        ca o fi gresit contractul cu Irakul se intampla depasiri de termene si de bugete si in US,

        noi suntem cu mult mai distrusi ca ei,
        si cred ca niciodata in ultima 100 de ani nu am avut o armata mai buna ca ei, nenoroku lor este ca sunt mai aproape de moskva,

        • Eu nu stiu ca in ultima suta de ani Ucraina sa fi avut armata, dar in ultimii 26 armata noastra este muuuult (asa carpita cum e ea) peste ce au vecinii nostri.

          • Era mai proasta pina in 2014. Azi ne bat de nu mai stim de noi …

          • motoarea de avioane si elicoptere militare> https://en.wikipedia.org/wiki/Ivchenko-Progress
            rachete cosmice inclusiv boosterele pt. Energia https://en.wikipedia.org/wiki/Yuzhmash
            daca pot produce rachete cosmice io zic ca pot produce si AA ca au cercetare in spate si scoala de varf in domeniu,
            la aeronave militare de transport io zic ca Antonov n`are concurenta pe glob,
            americanii spun ca noile avioane militare de transport chineze au fost create cu ajutor ucrainean in ceea ce priveste proiectarea
            An 70 este la ani lumina de C130 H prin manevrabilitate, evolutie, capacitate, pret,
            normal nu este interoperabil cu neuronu` obosit al smg si csat si nu este bun,
            ma intreb si io de sa iei An 70 cand poti sa iei c27 si c130 third hand sau daca se poate de la fier vechi ca sa bagi mai multi bani decat ar face un avion nou,

            spre deosebire de cei care cred ca urcainieni au cazut la momentu `la care au fost invadati de cetatenii liberi rusi io cred ca ei au cazut in momentu` in care serviciile lor au cazut,
            tara a cazut in momentu` in care au pus botu` la ineptia renuntarii la armamentu` nuclear si garantiile date inclusiv de us, uk, etc., garantii care au valorat mai putin ca o bucata de hartie igienica,

            din flota nu stiu daca mai au ceva ca la nivel de conducere era infiltrata de agenti rusi…
            in armata este probabil infiltrata la fel cu tradatori – stati linisti decembrie `89 si perioada pana azi a dovedit ca si noi stam la fel de bine,

        • Fac motoare mari pentru avioane de transport (in special pentru Antonov – biroul de proiectare si unitatea de productie a motoarelor sunt in Zaporijjia), nu pentru Mig-uri si Sukhoi, iar pentru o racheta performanta ai nevoie si de sisteme de ghidaj, electronice si soft, nu doar de racheta in sine.

          • Fac si motoare de rachete, v-am zis ca fac si TockhaS aia, sunt destul de bazati.

            https://en.wikipedia.org/wiki/Zenit_(rocket_family)

            • Sunt, dar nu pe partea de AA, parerea mea.

              Oricum, interesanta harta centrelor industriale militare din Ucraina:

              Harkiv:
              – birou proiectare motoare grele;
              – unitate productie motoare grele;
              – birou proiectare blindate;
              – unitate productie blindate;

              Dnipropetrovsk:
              – birou proiectare rachete;
              – unitate productie rachete;

              Zaporijjea:
              – birou proiectare motoare (in special grele) de avioane;
              – unitate productie motoare (in special grele) de avioane;

              Mikolaiiv:
              – birou proiectare motoare navale;
              – unitate productie motoare navale;
              – birou proiectare nave;
              – unitate productie nave;

              Kiev:
              – birou Antonov proiectare avioane (in general cu scop civil sau transport militar);
              – unitate Antonov productie avioane (in general cu scop civil sau transport militar).

  4. Ne putem comparara in bine si rau cu vecinii de la Est insa deja diferentele de ordin de marime fac o diferenta greu de recuperat.
    Ucraina exista ca stat de vreo 25 de ani maxim (si de si mai putin dpdv al constiintei nationale – cred ca nici acuma nu stiu toti exact ce sunt – cei din vest mai bine, aia din est mai putin)

    Dar in iarna lui 1917 si pana la Romania Mare le-am dat-o in freza constant fie ca au fost imperiali rusi fie ca au fost deja ucrainieini rosii sau albi. Probabil ca un capitol uimitor si nestiut din istoria noastra militara este faptul ca in 1917 am reusit sa tinem frontul cu Germania si sa curatam Moldova de bolsevici. Da, si la Marasesti diviziile ruse se volatizau cand era lumea mai draga, lasand transeele romanesti cu flancurile descoperite dar asta e alta poveste.

    Deja in 1940 Armata Rosie era, teoretic muuuult peste ce putea face Armata Regala Romana. Dar de exemplu de la 22 Iunie 1941 pana la cucerirea Odessei cam pentru fiecare avion de lupta ARR doborat (ARR = Aeronautica Regala Romana) sovieticii au pierdut in jur de 6,4 aparate. Si inca vreo 2 ani, pilotii romani au fost mult peste cei sovietici. Dar flota, tancurile, mecanizarea/motorizarea, artileria au facut in timp o diferenta enorma intre armata rosie si cea romana.

    Nici nu stiu ce sa zic – ucrainienii nu merita din partea noastra prea mult ajutor, doar tinem minte de cocosi se dadeau cu noi pe Bastroe si cu platoul continetal, ca sa nu mai vorbim de modul in care trateaza minoritatea romaneasca din Bucovina si Bugeac.

    Cu cat sunt ei mai distrusi si mai nesiguri, cu atat suntem noi – prin contrast – mai stabili, mai utili si frecventabili pentru cei cu care vrem sa stam la masa.

    Pe de alta parte, Ucraina e utila ca buffer intre noi si marele urss, fatidica noastra piaza rea. Ca in rest, bulgarii, sarbii, ungurii sunt vecini cu care putem sa ajungem sa ne intelegem … macar asa, de ochii lumii. Insa rusii nu ne-au respectat niciodata si nu trebuie sa avem incredere in ei niciodata.

    • @Nicoara ; Daca nu-i bagai pe unguri la final, eram intru totul de acord cu tine. Sincer, ukropii au devenit mai cooperanti de cand au ursul in batatura. Dar asta la un moment dat se va sfarsi intr-un fel sau altul. Si sa vezi atunci cum redevin cocosi.

    • Pilotii ropmani erau mai bine pregatiti. Si „multilaterl” pregatiti. Multi dintre ofiterii piloti (parca 1 din 4!) erau inigneri-aviatori! In 1941 aveau in spate cca 4-6 ani de pregatire …
      Pilotii sovietioci insa .. erau in majoritate la „norma redusa” ….

      Asa la mica barfa .. [pregatiorea. Closterman (Marele Circ) scria ca in ultimele luni ale razboiului din Vest , din cuza lipsei de combustil, zburau daor cei mai buni piloto germani. Asta a scazut „tabelelul de vabtaore” al aliatilor si a marit pierderile (fata de 1943-44)

      Tot despre prgatire.. Dupa 24 aug 44 nskte americani f uluiti au aterzat pe aeroprtul Pipera „distrus” cica de B 24. Colonelul comandat de aeropert le-a explicta amabil cum cu cateva camioane de zgura, cateva galeti de vopsea si cateva sanduri si 2 rable a „dsitrus” iremediabil aeropetul … in c ateva ore (ca a doua zi avionul der recbnoastere sa fotografieze „dezastrul” ) Si extrem de satisfacut colonelul roman a mai zis „plin de modestie” ” Stiti eu predau recunoasterea aeriana la Academie … ” (adica stia [pefect cum poate „machia” o „distrugere oremediabila”

      Daca nu ar fi fots ata de bine prgatiti.. in 45 nu am mai fi avut avioatie de vanatoare!!! (Vanatorii nostri s-au luoptat cu avitatia soviiectica, americans si germana!!!)

  5. Andrei Octavian

    George GMT te citez cand spuneai mai sus intr-un comentariu ca ” in ultimii 26 armata noastra este muuuult (asa carpita cum e ea) peste ce au vecinii nostri”… si am zis sa te intreb ca poate am uitat sa citesc in romaneste… Sper ca te referi la instructie, ca la tehnica, cu regret dar de la Bizon la Piranha III sau de la Jder la Gepard putine sunt armamentele care sa fie superioare celor din dotarea armatei ucrainene… iar in caz de egalitate (?? ma indoiesc ca ar fi dar sa ne jucam ca ar fi cazul) numerele mai mari sunt decisive… iar daca intra Aviatia cred ca putem urca linistiti in pribegie in muntii si padurile patriei, cate mai sunt…

  6. Am o intrebate pentru lumea cunoscatoare, eu la terestre sunt mai pe langa. Am gasit asta:
    http://china-defense.blogspot.no/2015/11/a-farewell-to-arms.html?m=1
    Folosesc calibru NATO de 120mm.
    Ca tot le plac alor nostri second-handurile, astea ar trebui sa fie ieftine. Ar merita incercat un contact cu chinezii?

  7. …ca tot a expirat acordul Minsk 2…
    http://www.evz.ro/rusia-relanseaza-confruntarile-din-estul-ucrainei-pulsul-planetei.html
    …asta ar explica si recentele ‘sinuciderili’ din GRU…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *