US Navy si dronele sale

ucas-d-in-hangar

Dupa aproximativ  un an de zboruri de teste de la bordul portavioanelor sale cu X-47B, US Navy devine din ce in ce mai increzatoare in viitorul acestor sisteme autonome la bordul navelor sale.

Astfel noua generatie de Unmanned Carrier Launched Airborne Surveillance and Strike (UCLASS) va fi poiectata in mod special pentru operarea de la bordul portavioanelor din clasa Ford, nave dotate cu o noua generatie de sisteme electronice, fata de Nimitz. Avantajul folosirii dronelor navalizate este dat de problemele tot mai mari pe care US Air Forces si CIA ul le intampina atunci cand au nevoie de permisiunea unei tari-gazda, tara ca sa permita ca infrastructura de zbor, control si mentenanta a dronelor sa fie stationata pe teritoriul sau, ori in cazul dronelor cu baza pe portavioane tot aceast balamuc politic va disparea in cea mai mare masura.

Mergand pe aceasta idee in data de 17 aprilie 2014 US Navy a lansat o cerere de oferta (request for proposal –RFP) pentru construirea unui Unmanned Carrier Launched Airborne Surveillance and Strike (UCLASS). De fapt nu este chiar o RFP in carne si oase ci mai mult un draft, specificatiile tehnice exacte aflandu-se inca in discutie, astfel ca abia spre sfarsitul acestui an se asteapta ca RFP-ul sa fie una ferma si atotcuprinzatoare.

UCLASS-usni

Oricum US Navy ar dori ca noul sau vehicul de lupta sa intre in dotare la orizontul anului 2021, desi analistii din piata industriei militare spun ca 2021 este o data care poate fi considerata ca fiind “cel mai devreme”.  Acum in competitia pentru UCLASS sunt patru competitori:

–          General Atomics Aeronautical Systems Inc.  cu “Sea Avenger

–          Boeing cu “Pahntom Ray

–          Lockheed Martin cu “Sea Ghost

–          Si probabil cel mai avansat competitor: Northrop Grumman cu al sau X-47B

 

In acest moment cererea de oferta cuprinde: cercetare-dezvoltare, constructie, livrare, testare si integrare a dronei in parametrii sistemului UCLASS, urmand ca alte elemnte foarte importante precum, datalink-ul, senzorii, sistemul de comanda si control sa fie si ele puse in discutie odata cu definitivarea RFP spre sfarsitul anului.

Pe noile portavioane din clasa Ford, UCLASS-urile vor avea ca misiune principala ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance), urmand ca fiecare nava sa aiba capacitatea de a executa doua astfel de misiuni simultan (mai clar doua UCLASS vor evolua in permanenta in tandem), iar din datele preliminare US Navy si-a bugetat un pret de 150 milioane de dolari pentru o “pereche” de UCLASS, de aici rezultand un pret per bucata de 75 milioane de dolari.

UCLASS vor avea caracteristici stealth, descrise de industrie ca fiind “moderate” si cale interne pentru trasportul armamentului, misiunile lor fiind unele de oportunitate impotriva unor tinte nu foarte bine protejate. Cu alte cuvinte daca pica ceva e ok, daca nu, nu. O alta misiune foarte importanta, pe langa cea de patrulare, este realimentarea in aer cu toate ca datorita sarcinii utile nu foarte mari, acest tip de misiune ar putea necesita dezvoltarea unui UAS dedicate.

Deocamdata sarcina utila minima ceruta de Pentagon se ridica la 1360kg in cale interne si alte 454 pe piloni externi, iar la nivel de senzori, deocamdata se au in vedere cei aflati astazi la bordul MQ-9B Reaper. UCLASS va dispune de un sistem radar modular care va putea folosi radare active, de supraveghete maritima sau a solului, sistem de achizitie/marcare a tintelor, totul foarte usor de montat sau inlocuit in functie de misiunea respectiva.

 

 GeorgeGMT

 

Un comentariu:

  1. Un video frumos, nu e vorba de US ci de Portugalia:
    http://www.youtube.com/watch?v=7NpemFgUH08

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *