And the winner is…Gripen NG!

images

Surprinzator pentru mine, care credeam ca americanii de la Boeing si-au asigurat contractul din Brazilia, Saab-ul a castigat cel mai probabil nu cu cel mai bun avion, din punct de vedere tehnic, ci cu cea mai buna afacere pentru economia Braziliei.

Sa fim realisti, si in Elvetia Rafale s-a dovedit a fi cel mai bun avion multirol, in India la fel si nu cred ca se indoieste nimeni de calitatile exceptionale ale acestui demn urmas al seriei Mirage, doar ca brazilienii s-au gandit la viitor, la locuri de munca si dezvoltarea industriala, s-au gandit nu la un sistem de armament ci la o afacere care se duca la cresterea economiei lor, iar din acest punct de vedere, la fel ca si in cazul Romaniei, oferta celor de la SAAB este cea mai buna, sau cel putin asa era in cazul nostru si in Elvetia.

Oferta suedezilor a avut la baza Gripen E/F, un avion modern, solid, destul de ieftin de operat in raport cu concurenta, si care ofera o platforma foarte buna pentru asimilarea de tehnologii noi si de varf economiei braziliene. Acum nu stiu ce tip de offset vor alege brazilenii, dar din ce se stie deja intentia acestora este ca cele 36 de aparate sa fie construite in tara, printr-un transfer masiv de tehnologie.

Aceasta varianta de offset (folosita si de catre India sau Japonia) poate asigura brazilienilor intrarea intr-un club extrem de select, cel al detinatorilor tehnologiei de constructie a unui avion supersonic de generatie 4++, si le va asigura pe viitor modernizarea flotei de avioane in industria proprie. In urma unui astfel de contract, o mare parte din banii cheltuiti pentru achizitie, se vorbeste de 4-4,5 miliarde de dolari, se vor reintoarce in economia braziliana si vor crea locuri de munca, IMM-uri si una peste alta vor asigura crestere economica si de plus valoare pe plan intern.

Pentru compania suedeza castigarea FX-2 este pur si simplu cel mai frumos cadou de Craciun pe care l-au primit vreodata, Gripen iesind deja din zona unui avion regional si tinzand sa devina un nume cu adevarat important. Elvetia, Brazilia, Africa de Sud, Ungaria, Cehia si Thailanda detin sau vor detine flote de Gripen C si E, in timp ce comenzile din partea guvernului Suediei sunt astazi de 60 de aparate.

descărcare

Din aceasta perspectiva SAAB Gripen devin un jucator mondial, iar Brazilia este mult mai importanta decat Elvetia datorita posibilitatii oferite programului Sea Gripen. Varinta de Gripen ambarcat a fost gandita special pentru competitia MMRCA din India, dar pe surse se spune ca de fapt clientul-tina ar fi Brazilia. Bunul simt de indeamna sa credem ca portavionul brazilian ar fi sa fie dotata cu Sea Gripen macar din motive de omogenitatea a inzestrarii, iar pe de alta parte, varianta ambarcata ar putea sa fie pusa la punct chiar in Brazilia, conform specificatiilor locale.

Asadar suedezii nu au castigat in Brazilia pe baza datelor tehnico-tactice ale aparatului, desi din punctul meu de vedere Gripen este un avion foarte bun, ci pe baza ofertei economice si de colaborare tehnologica, oferta pe care guvernul de la Brasilia a considerat-o cea mai profitabila pentru economia nationala.

Cam asta spun si suedezii pe pagina lor de net: “The offer presented to the Brazilian Government by Saab includes Gripen NG, sub-systems for Gripen NG, an extensive technology transfer package, a financing package as well as long term bi-lateral collaboration between the Brazilian and Swedish Governments.”

Asadar s-a ales cea mai buna afacere, ori in acest context nu cred ca performatele aparatului in sine sau ale sistemelor de avionica merita analizate, cu atat mai mult cu cat Gripen are o arhitectura foarte deschisa putand incorpora cam orice sistem dorit de client. Sa nu uitam ca ultima oferta de Gripen E pentru Romania prevedea in mod expres posibilitatea ca noi sa alegem ce subsisteme dorim, cunoscandu-se apropierea dintre Romnaia si Israel pe aceasta tema, astfel ca s brazilienii vor avea posibilitatea de as dota flota de Gripenj E cu orice le da prin cap.

In privinta capacitatii avionului de a  executa diferite misuni, Gripen este o platforma suficient de puternica si flexibila, astfel ca in nici un caz nu putem afirma ca alegerea multirolului suedez ar scadea in vreun fel capacitatea de lupta a Braziliei, ba dimpotriva, datorita imenselor avantaje economice oferite de catre constructorul suedez, forta militara a Tarii Cafelei va creste semnificativ odata ce programul Gripen va fi implementat si va incepe sa-si arate roadele, afacerea fiind destul de similar cu ceea ce a facut Spania in 1983, caz prezentat pe larg de RoMilitary in urma cu doua zile, ca exemplu de cooperare economica care are la baza achizitiile de tehnica de lupta…

imagehandler

Noi, bineinteles, ne spun unii, ar trebui sa fim mandri de cele 12 F-16 th, care in opinia altora ar fi un foarte bun inceput pentru o primenire a dotarii Armatei Romane, noi credem insa ca achizitia portugheza este bomboana de pe coliva dotarii Armatei la un standard cat de cat decent!

Iar ca lucrurile sa fie cu adevarat „frumoase”, poate ar trebui sa ne aducem aminte ca ultima oferta a SAAB pentru Romania, in privinta Gripen NG, suedezii ne oferisera un parteneriat pentru dezvoltarea in comun a NG-ului, in sensul ca Romania ar fi devenit partenera in programul Gripen NG, pentru absolut toate aparatele E/F construite si vandute in lume. Iar daca ne apucam sa adunam sumele aflate astazi in discutie: +2 miliarde euro Elvetia, 3,5 miliarde de euro Brazilia, +8 miliarde Suedia, si cum oferta catre noi era in jurul procentului de 10%, putem concluziona ca Avioane Craiova si alte capacitati industriale romanesti ar fi avut contracte de aproximativ 1,35 miliarde in comenzi in industria Romaniei.

Asadar Traiasca F-16 th si prietenii lui!

 GeorgeGMT

57 de comentarii:

  1. ….ce oferta ne ar fi facut suedezii pt 48 de zburatoare….sau…pt nr. Necesar real de avioane…care este…

  2. Cine are minte are….nu puteam sa facem si Noi la Craiova asa ceva….offset si transfer de tehnologie….eheeee….doar de al darcului ii puneam si nume romanesc, poate chiar IAR 95, asa mai smulgeam si noi un zambet de pe chipurile triste ale romanilor! Dar ce rost avea…..

  3. Articolul cam amesteca lucrurile.
    Deci decizia a fost luata pentru ca Gripen a avut cel mai mic pret si Brazilia trece printr-o perioada de reducere a cheltuielilor.
    Pai cum sa se mai gandeasca atunci la „Sea Gripen” ? Propunerea asta e din 2009 si SAAB a umblat pe la toti pentru a obtine finantare, dar … refuz pe toata linia. Brazilia cumpara cel mai ieftin avion, dar sa bage bani in ceva ce nu exista ?
    Eu cred ca daca s-ar fi avut in vedere si o versiune navalizata, Rafale ar fi fost solutia ideala! Pentru ca deja exista asa ceva.

  4. Offtopic:DACIA DUSTER ARMY ÎN DRIVE TEST LA MIHAI BRAVU

    http://www.rft.forter.ro/_wsn/2013_4/07-arm/08.htm

    Urmeaza Dusterul cu turela de 105mm…

  5. @gsg

    Lasa-ma bah cu Dusterul tau cu tun de 105mm. Eu d-abia astept Sandero distrugator de tancuri cu 2 recoiless-rifle de 106mm si un „Vertical Launch System” pentru vreo 4 rachete ori SAM ori Anti Tank 😛

    • Arhengel, mai usor cu afirmatiile astea, te rog…Acum vine Eroul cu flexul, si mai atirna si 2 turele de 12,7 pe Dusterul ala… 🙂 🙂 🙂 🙂
      Aia cu portavionul tot nu-mi iese din minte… 🙂 🙂 🙂 🙂

  6. Hmm… 4.5 miliarde pentru 36 de avioane? 150 am milioane una bucata? Hmmmm

    • 150 de milioane nu este doar avionul chel ci include si piese de schimb pregatire personal intretinere armament etc. Costul echivalent la un F-35 este de vreo 250milioane iar la Typhoon pe la 200 milioane.

  7. Cam asta e site-ul…
    pareri critici sugestii toate sunt binevenite:
    http://213.162.247.53/dmz/Home.aspx

    • arata bine… pacat ca la produse n-au introdus un 4×4, un urmas al ABI sau ceva derivat din Humvee… dar asta e. Macar Saur2 sa se cumpere !

    • Salut Watcher, e intradevar foarte frumos, se poate schimba poza de fundal cu una cu SAUR 2?! Si sa-mi spui pe mail daca este gata…

      • Site-ul e 99% gata vor mai fi mici retusuri zilele astea… dar aspectul in mare cam asta e.

        Ca sa vedeti corect aveti nevoie de versiunile cele mai noi de browser IE 10 minim Firefox sau Chrome. Site-ul e facut in HTML5 cu elemnte de CSS3 care sunt standarde destul de noi in domeniu.

        Putem pune un SAUR2 dar poza actuala e cea mai reusita din tot ce am gasit la Moreni. Cand zic reusita – nu iese in evidenta soferul sau mecanicii, masina e in miscare da senzatia de forta si dinamism si nu exista spectatori pe langa.
        Daca detineti poze care sa indeplineasca conditiile astea ar fi cele mai indicate.

    • Foarte reusit site-ul ce ma doare pe mine este ca tu singur ai reusit sa faci un site mai bun ca si cel facut pe bani de Moreni.
      Alta durere si mai mare este STANG level 1 sub podeaua Saur 2-ului.

    • formatul e ok
      e destul de rapid,structurat
      daca ti-ar da niste poze si video ceva mai „artistice” ar fi si mai bine
      felicitari
      ptr cei de la moreni-sa schimbe volanul ala de dacie din anii 90
      nu cred ,…ca sunt mofturi chestiile astea ,detaliille trebuie urmarite cu atentie
      chiar de mapn-ul iti cer unele chestii minime ,nu trebuie numai sa ating standardele lor ,ci sa am un standard
      la bani marunti saur-ul 2 ar trebui sa faca demontabila trapa din spate(sau toate)
      sa puna un chech panel cu parametrii
      si sa puna un spall liner
      si ai nostri sa mai lase gandirea ca asa e mai ieftin
      nu e ieftin ptr primarii sa-si ia toshiba toughbook in loc de un asus ,ca oricum nu se misca din birou, dar restul e prea scump ptr ei
      si nu vor sa fie interceptati ,..ca sa nu se vada cat de analfabeti sunt pe langa hoti
      orice act de natura penala a unui deputat sau senator ,ce ocupa o functie de raspundere in structura statului ar trebui sa fie asimilata unor pedepse mai mari
      e o mare diferenta intre ce spuneau ei …”ca legisleaza”,dna-ul nu intercepteaza sedintele din parlament ce ar trebui sa fie toate „deschise”
      cand pilarii societatii sunt independenti si nu apartin numai unuia suntem mai feriti de abuzuri si societatea capata incredere
      ar trebui facuta presiune sociala ptr schimbarea structurii parlamentului(s-a mai dorit reducerea nr lor)
      si presiune pana cand nu vor mai dori sa aduca nici o atingere justitiei si vor reduce parlamentarilor la o cifra decenta(sa ramana oamenii care au o legatura cu o cultura politica )
      scuzati „luarea pe aratura”

  8. la cati miliardari sunt in parlamentul si senatul plaiului mioritic – cu 150 de meleone pe una bucata HAVION – ce flota face a romania ??nu ajungeau piste de decolare si piloti ,, ho ho ho ,,,
    mai pui ca unii BARONI mai shmekeri pot sa cumpere si cate 2 3 aparate,,,pt armata tarii bine inteles nu pt shmekereala ,,

  9. dar in prezent nici daca incepe WW3 nu scoti un ban din buzunarul mafiotilor pt nevoi d e armata – banii lor sunt in OFFSHOARE ,,,si in cantoanele helveticeshti

  10. eu cred ca in momentul cand Brazilia va alege avionul pt portavion vor alege altceva,,, ceva mai bun chair daca cineva va insista pt Gripen navalizat – eu cred ca ratiunea ii va impinge sa aleaga un model diferit – un campion al suprematiei aeriene –altfel degeaba mai dai banii pe portavion ..

  11. Pfff … 36 avioane pentru o tara cu suprafata Braziliei este aproape 0 , dar este ” un inceput ” bun pentru SAAB .
    Sunt sigur ca aceasta vanzare va conta cand alte tari vor dori un avion multirol .
    Eu consider ca Brazilia a facut o greseala .

    • Eu cred ca au gandit cu capul. De ce? Invata cum sa produca un supersonic si nu m-as mira daca peste 5-10 ani o sa ne trezim cu un produs indigen! Daca o sa colaboreze cu suedezii pentru Gripen navalizat atunci o sa se confirme ideea mea.

      Eu vad cele 36 de avioane ca minimul necesar pentru un transfer de tehnologie serios. Brazilia nu are inamici…de ce sa isi cumpere mai multe? Avand in vedere ca vor un avion in dezvoltare e suficient! Ulterior pot sa cumpere mai multe sau sa si le produca singuri.

      • Prostii! O celula de supersonic e ușor de construit,cu avionica e ceva mai greu dar se poate. Ceea ce e cu adevărat greu și nu prea se poate e construirea unui motor de supersonic performant. Au „dat bacul” la el chinezii și au cam picat, au dat și indienii și au picat cu brio, vorba aia țări care fac investiții serioase în R&D și mai primesc și asistență din afară. Motoarele sunt partea grea, aici ai nevoie de o industrie metalurgică bine dezvoltată. Și dacă ești ca în cazul Chinei, dependent de motoare aduse din afară pentru celulele pe care le faci, atunci la dracu te-ai mai apucat…

        • @Dan Banan – bineinteles ca sunt prostii daca ai crezut ca ma refer la un viitor avion 100% indigen. Se stiu problemele chinezilor si ale indienilor cu motoarele indigene, chiar si rusii se chinuie sa scoata motoare care sa functioneze timp indelungat (sunt sigur ca o sa si reuseasca sa le faca).

          Eu ma refeream la un viitor avion indigen de tip Gripen (design suedez, motor american etc). Altfel nu vad de ce ar fi ales avionul care le aduce cel mai mare aport de tehnologie si know how desi inca nu e finalizat…

    • interesant ce zice brazilianul aici, a propos de transferul de tehnologie – ceea ce i-a interesat pe brazilieni a fost sa invete sa dezvolte un avion supersonic, nu sa faca sub licenta unul deja existent.

      There is also the question of technology transfer. No plane is 100% transferrable, though the French talked up the transferability of their model.

      The Americans were restricted in this aspect, their tradition of embargoes preventing the future manufacture of the technology outside the U.S.

      However, Gripen uses many American parts, starting with the motor, which is identical to the F/A-18. It was even rumored that the Americans did not mind the victory of the Swedish company, as long as the French lost out.

      However, the greatest advantage offered by Saab is that since the New Generation jet is a work in progress based on previous Gripen models, Brazil will be able to actively participate in the process of integration of aviation systems.

      In other words, Brazil will ‘learn’ how to make an advanced supersonic jet with state-of-the-art avionics.

      Both Dassault and Boeing offered other advantages, including the transfer of sensitive technologies (such as supersonic wind tunnels and composite materials), but their planes are ready, fixed.

      With Saab the expectation is that the first planes will be imported, but that they will increasingly come to be made in Brazil, as part of a nationalized enterprise. Saab already has one plant running at São Bernardo do Campo.

  12. Domnilor
    Gripen este exact ce aveau ei nevoie . Transfer tehnologic. SI poa ca cand Romania va schimba cele F 16 mana a 3a cu niste avioane noi poate va cumpara Embraer… Ca daca cautati Embraer si urmariti avioanele de pasageri „regionale” (scurt/mediu curier) te cam apuca mirarea .. BA CityFlyer (subsidiara BA) are 14 Embraer su NICI un avion de productie britanica!!!! Nu mai exista Hawker Siddeley (Triodentru .. ce epoca!!!), BAC (1-11 „animalu de povara” al anilor 70), Vickers .. insa acest nou aparut „de nicaueir” Embraer ….

    Si inca ceva : sa incepem de la „baza” : la ce ii trebuiesc Praziliei avioanele astea ?!
    Pai cam la … nimic. Cu Uruguyual nu are nici cea mai mica greata … Cu Paraguay idem . Cel mult cateva zeci de vite (din alea cu 4 copite) care mai trec peste granite (se intampla peste tot) si unu dii propretari care isi cauta vitele. Adica nimic …(se rezolva local de politie si poate si de graniceri)
    Argentina ? Nici macar atata …
    In Vest ? Pai in vest este infernul verde. Adica granita este ceva asa trasat pe harta in cabinet in rest daca niste indieni cam in stadiul neolitic urmaresc niste pecari cui ii pasa ca aia nu stiu in ce tara se afla? O invazie este exlcusa .. adica daca primesti o infirmatie ca un batalion al vecinului ti-a invadat partea ta de infern verde .. dai iute telegrama : sa nu va bizuiti pe noi ca ii vom salva!!!! si le doresti invadatorilor o moarte cat mai lenta (ca e inevitabila) …
    In N si N-E ? Cine? Surinamu’? Pia sa-i ia dracu ca nici prazilienii nu ii vor!! Daca i-ar fi vrut …

    Adica scuzati ce au ei nevoiue este exact de Tucano – in caz de rebeliuni, mici baronasi ai drogurilor .. Tucano e excat ce trebe – ieftin , rapid, mortal . (ma rog i-au pus atatea jucarii electonice ca a devenit scump da platforma este ieftina)

    Ca daca ar avea „probleme” alea nu le-ar avea decat cu Uncle Sam in persoana. Si ce cara un portavion de=la unchiului ar spulbera intreaga avitaie de luopta nbraziliana … chiar brazilienii ar avea 48 de F 18 Super Hornest!!!

  13. QA da.. Uitasem.. ANi de zile japonzeii i-au exaperat pe amerciani cu J urile lor. Adica vaioane americane, licentiate catre Japonia care isis producea propriile ei 104J, F 4j, F15 J… la niste preturi …. sa zicem excesive. Macar cu F4 niponii au8 zis cinstit ca merita … doreau tehnologia uzinarii titanului …. Asa ca daca niponii ar vrea … ar scoate fumusel si prointi un aviona al lor … dar s0ua mulktumit doar cu Mitsubishi F-1 si ala in cantitai mici … asa ca sa nu se ingrijoreze nimeni …

  14. Romania trezestete!!!!! Razboiul bate la usa si noi asteptam cele 12 F 16 de la „tinichigerie” Romania ar fi putut cumpara 50 Gripen N/G la 5 miliarde de euro esalonat pe 10 ani prima rata platibila peste 2 ani cu offset 100% si producerea a 25 de buc in tara. Visam la F 35 !! nu o sa avem bani niciodata pentru acest avion care se intretine foarte greu si nici o schema de credit si offset sa il cumparam. Este ca si cum ne trebuiesc masini si ne permitem audi sau mercedes iar guvernanti spun ca sa ne luam lamborghini sau ferarii sa fim cei mai jmecheri.

    pretul ar scadea si mai mult daca le-am fabrica pe toate 50 in tara si din investitiile offsetului s-ar scoate 200-300 milioane venituri anual care ar merge la sustinerea ratelor. Am putea sa fabricam componente pentru Suedia si asa pretul avioanelor pe care le vand va fi mai mic si deci mai competitiv. Am putea face menteneanta pentru tarile care detin gripen etc

    romania are nevoie de 100 avioane,120 elicoptere dedicate de atac,100 elicoptere militare multirol transport trupe echipament etc, 500 de tancuri 3 submarine diesel electrice etc asta este un necesar minim pentru descurajareo nepoftitilor.

    • V-au scapat astia pe net 🙂 🙂 ?

      „500 tancuri” 🙂 he he he, Zgureanu s-ar multumi si cu 300 🙂

    • Cornel 🙂
      Uite ce scriam si eu prin 2011 si inceput de 2012:
      http://www.rumaniamilitary.ro/strategie-de-inzestrare-a-armatei-romane
      http://www.rumaniamilitary.ro/multirolul-construit-in-romania
      http://www.rumaniamilitary.ro/problemele-majore-ale-inzestrarii-armatei-romane-si-ale-industriei-de-aparare

      Intre timp am luat la cunostiinta ca:
      – au fost necesari 4 ani pentru a aloca banii pentru reparatia a 2 TAB-uri
      – cele 48-60 de avioane multirol generatia 4+ noi si cu offset au devenit 12 avioane semi-multirol la mana a 3-a si fara offset
      – cele 31 de TAB-uri Piranha IIIC inca nu au fost toate livrate, desi achizitia a inceput in 2008 (6 ani pentru 31 de TAB-uri noi ?!). Culmea, achizitia lotului de import de mai sus trebuia sa fie urmata de o productie sub licenta, in Romania, a catorva sute de TAB-uri Piranha, parte a contractului la care s-a renuntat.
      – majoritatea echipamentelor din inzestrarea MAPN care mai functioneaza (sub 40%), sunt mentinute prin canibalizarea restului parcului, si asta de mai mult de 5 ani. Din aceasta cauza uzinele din industria de aparare nu mai au furnizorii sau stocurile din care sa poata oferi alte piese pentru parcul existent (lipsa de comenzi de mai mult de 5 ani).
      – se achizitioneaza doar loturi mici de tehnica de import: ex 19 bucati 4×4 Panhard repartizate pe mai multi ani; cateva zeci de torpile AS; cateva zeci de arme de asalt; etc.

      Restul te las sa descoperi si singur 🙂

      • @MariusZ
        Bre, da ce de mai scriai matale prin 2011 🙂 la linkul ala cu ‘strategia de inzestrare’ 🙂 🙂 🙂

        Sa citeasca omul si ce iti raspundeam eu tot prin 2011, Control + F „gsg9” 🙂

        Se pare ca reusisem sa te enervez 🙂 nu te obisnuisesi inca cu mine 😉

        „“Gsg9″ te cheama si pe certificatul de nastere?”
        „si eu sunt foarte constient ca viitorul este foarte probabil sa arate asa cum l-a descris foarte bine “gsg9”.”

        Si mai vorbeam si destul de urat 🙂 , bine, si acuma’ la fel…

        Deci Viitorul suna bine 😉

        In rest, bre le-am ghicit destul de bine fatza de ce dotare sperai matale prin 2011 🙂

        Asa cacare vreti sa jucati la LOTO, deschid un cont in banca sa trimiteti acolo care vreti sa va dau ‘numere’ 🙂 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *