Acordul-cadru privind achiziția sistemelor antiaeriene SHORAD-VSHORAD a fost semnat

Ministerul Apărării Naționale – Direcția generală pentru armamente, prin CN Romtehnica SA, și compania israeliană Rafael Advanced Defense Systems Ltd au semnat vineri, 18 iulie, Acordul-cadru privind achiziția sistemelor antiaeriene SHORAD-VSHORAD.

Acordul-cadru prevede semnarea a trei contracte subsecvente, prin care vor fi achiziționate șase sisteme integrate antiaeriene SHORAD-VSHORAD, un sistem de instruire și învățământ, un sistem de simulare pentru verificarea și evaluarea operatorilor VSHORAD, șase sisteme SHORAD și șase sisteme VSHORAD, inclusiv muniție, instruire și sprijin logistic.

Valoarea achiziției este de 10,33 mld. lei fără TVA, adică aproximativ 2,038 mld EURO fără TVA.

Acordul-cadru se va derula pe o perioada de 7 ani, primele 2 sisteme VSHORAD urmând să fie livrate în termen de 3 ani de la semnarea primului contract subsecvent.

Programul de înzestrare “Sistem integrat de arme SHORAD-VSHORAD” are ca obiectiv dotarea armatei cu sisteme de armament avansate, destinate protecției împotriva amenințărilor aeriene, inclusiv drone și rachete de croazieră.

Sistemele SHORAD-VSHORAD reprezintă o combinație optimă de mobilitate, eficiență și integrare în rețele defensive moderne, fiind compatibile cu cerințele NATO.

***

Achiziția, pentru care s-a obținut aprobarea prealabilă a Parlamentului României, conform legislației specifice (cdep.ro/bp/docs/F1990344533/img05202020_0016.pdf), a fost una de tip competitiv (licitație restrânsă), incluzând condiția achiziției de pe plan internațional, cu obligativitatea integrării în industria națională de apărare prin cooperare tehnologică și industrială.

Procedura a fost publicată în SEAP și JOUE (Jurnalul Oficial al Uniunii Europene), în luna noiembrie 2023.

După comunicarea rezultatului procedurii către participanții și trecerea termenului legal de așteptare pentru semnarea Acordului-cadru, în conformitate cu art. 59 din Legea 101/2016, au fost demarate procedurile de semnare cu operatorul economic desemnat câștigător, respectiv cu Rafael Advanced Defense Systems Ltd.

MApN – Biroul presã

116 comentarii:

  1. 2020 (pdf-ul din articol):

    „5. Programul de înzestrare cu tehnică militară „Sistem integrat de arme SHORADVSHORAD” are ca obiectiv înzestrarea forțelor terestre și aeriene cu 27 sisteme integrate de arme SHORAD-VSHORAD, a căror principală misiune este apărarea aeriană la înălțimi şi distanțe foarte mici, mici şi medii.

    Programul de înzestrare este unul dintre cele opt asupra cărora Comisiile reunite pentru apărare, ordine publică și siguranță națională ale Parlamentului s-au pronunțat favorabil în data de 18 aprilie 2017, aprobând solicitarea pentru inițierea procedurilor de atribuire. Aprobarea inițială viza achiziția a 21 sisteme integrate, a căror valoare estimată era de 2,1 miliarde euro fără TVA (cu prioritate pentru prima etapă de achiziție a componentelor SHORAD – 1,37 miliarde euro fără TVA). În urma reanalizării acestui program a rezultat necesitatea achiziționării unui număr mai mare de sisteme integrate de arme SHORAD-VSHORAD, motiv pentru care este solicitată aprobarea prealabilă pentru inițierea procedurii de atribuire a contractului de achiziție pentru 27 sisteme, valoarea totală estimată fiind de 2,7 miliarde euro fără TVA.”

    2
  2. Foarte bine, felicitari.
    Intrebarea este daca sistemele vor fi integrate in sistemul central, inclusiv Patriot, THAAD, AEGIS ashore, Skynex si alte componente care la urma
    sa formeze o cupola controlata si coordinata cu
    radare. Daca n o sa fie cam asa organizat, n o sa fie
    ceva care se apropie de perfectie ci o amalgama
    destramata la care fiecare componenta v a juca solo.

    7
    • Ai impresia că suntem într-o țară condusă de oameni inteligenți și educați cumva ?

      Să ne limităm la paradele de 1 Decembrie deocamdată.

      14
    • He, he, he… Și cine să facă integrarea asta? Mai facem o licitație, câștigătorul va fi anunțat prin 2029 și integrarea va fi făcută prin 2033 atunci când…

      4
      • Integrarea este o cerinta naturala nu numai dorita.
        Achizitionarea sistemelor trebuia sa fie facuta cu inceputul
        luptelor in Ukraina si cu asta se putea facilita si livrarea
        dar si integratia. Nu mi vine in gand ca integratia sa nu
        fie conceputa de a capo dupa standartele NATO.
        Aceasta integratie in mod normal trebuie sa fie legata
        si de sistemul de alerta civila adica sirene SMURD, etc.,

        5
    • Era bine daca achizitionam si niste ofiteri IDF , poate reuseam sa integram totul ! Rau imi pare de ATROM/ATMOS

      4
      • Modelul actual e Sigma 155 si e automat cu 40 de proiectile
        in magazie. ATROM nu era la fel.
        In IDF se chiama Roem.
        Poate o sa vina si acela fc e deja folosit de un batalion
        in Israel.

  3. „Israelienii de la Rafel au câștigat licitația MApN cu sistemul SPYDER, dar nu varianta all-in-one cum se specula anterior, ci cu una personalizată pentru a satisface cerințele Romtehnica, cu vehicule dedicate pentru lansatoare, centrul de comandă, unitatea radar și elementele conexe.
    Radarul din cadrul sistemului va fi unul realizat de Leonardo, iar rachetele folosite vor fi de trei tipuri, două ale celor de la Rafael, și una din Polonia care s-a făcut remarcată în teren în războiul din Ucraina.
    Astfel, pentru apărarea pe rază foarte scurtă până la 15 km sistemele Spyder ale României vor folosi rachete poloneze Piorun și rachete israeliene Python 5 (ambele cu ghidare în infraroșu). Pentru rază scurtă, sistemul va folosi rachete Derby (ghidaj radar) pe rază medie între 20 și 50 de kilometri.”
    https://hotnews.ro/achitie-militara-majora-contract-semnat-cu-israelienii-de-la-rafael-pentru-sisteme-antiaeriene-spyder-surpriza-din-contract-ce-rachete-vor-fi-folosite-2028343

    Am dat o cautare pt pasajele astea, dar nimic.
    Nici o confirmare, un singur rezultat in adevarul si acela articol scris dupa cel din hotnews si copiat cuvant cu cuvant. Ceva preluari ulterioare pe x dar nimic care sa arate sursa sau daca e credibila. Informatile au ca punct de plecare sursele hotnews. Care or fi ele… Sincer nu suna rau, pirun si python pe raza scurta si derby cu raza mai mare. Plus radarul de la Leonardo.

    Dar din pacate cei de la aviatia magazin au dreptate.
    „Ministerul Apărării a anunțat semnarea contractului pentru sistemele antiaeriene SHORAD-VSHORAD cu Rafael Advanced Defense Systems Ltd, dar nu a explicat ce echipamente vor fi cumpărate!”
    Tot ce se stie e scris mai sus in comunicatul mapn, adca mai nimic, doar Rafael, numarul de sisteme si pretul adica 2,038 mld EURO fără TVA. Singurul lucru cu adevarat nou e pretul, si castigatorul care acum e confirmat oficial.
    Restul sunt speculatii, ca fara Derby sau cu, radar de la Leonardo sau polonez. Inclusiv o confirmare pt Spyder.

    Iarasi asteptam pana ni se lungeste gatul.
    Speram ca dupa schimbarea de conducere, ministerul macar sa incerce sa fie mai transparent.
    Se pare ca nu e cazul.

    7
    • Articolul e semnat victor cozmei ,unu care are videoul original publicat pe youtube de la testele pt ut 30 mk 2 din Norvegia,deci e o sursa care rareori da chix

      2
    • Daca e cu radar de la Leonardo nu poate fi decat asta folosit pe varianta all-in-one:
      https://www.drsrada.com/products/exmhr
      Dar probabil asa cum scrie in articol pt noi au luat varianta asta si au pus toate componentele pe vehicule separate.
      Macar o veste buna, faptul ca vin cu radare Leonardo si nu pocnitori L2105 de la ei.
      Dar ramane problema rachetelor pe care nu le mai folosește nimeni in afara de Israel. Fara ceva licențe de producție sunt legați de mâini si de picioare. La NASAMS aveam un stoc uriaș de rachete de pe avioane si la IRIS-T SLM erau multi prin Europa care ne puteau împrumuta la nevoie.

      8
      • „problema rachetelor pe care nu le mai folosește nimeni in afara de Israel”
        cehii?
        sa vedem daca vor si grecii…

        • Achizitii, livrate in majoritate:

          Cehia
          Maroc
          India
          Filipine
          Emiratele
          Azerbadjean
          Vietnam
          Singapore
          Georgia
          Kenia

          Si aici….sa nu inceapa corul bocitoarelor 🙂

          3
        • Da, pe acelasi sistem Spyder nu pe avioane, o sa ne batem cu ei pe livrarile cu taraita din Israel. Suntem efectiv imbecili ca natie sau corupti pana in maduva oaselor sau amandoua! NASAMS a avut rata de succes 95% in Ucraina si foloseste AIM-9X si AMRAAM din care o sa avem cateva sute de exemplare dupa ce le expira resursa de utilizare pe avioane. IRIS-T/SLM e cumparat de multi in Europa si Germania va putea creste productia fara probleme asa ca am fi avut pe ce ne baza.

          13
      • ima80 – de ce spui ca radarul lor este prost?
        de unde ai concluzionat tipul de radar L2105? Din ce stiu eu Spyder MR ar veni normal cu EL/M-2084 (S-Band AESA) si are raza de detectia 250 km.
        are capacitatea de a detecta si urmari aproximativ 1100 tinte conform presei militare din Cehia.

        4
        • Nu va exista niciun radar EL/M-2084 in oferta pentru noi, arata-mi unde este mentionat asta. Singurul radar ofertat este exMHR de la Leonardo:
          https://www.drsrada.com/products/exmhr
          si probabil cel polonez MMSR SOLA pentru POPRAD.
          Am mare incredere in sursele lui Victor Cozmei de pe HotNews.
          L2105 a fost deja achizitionat deja de noi si de bun ce este au luat de urgenta 4 Sentinel din US cand cu ploaia de drone rusesti prin Dobrogea.

          4
          • Deci pe mine ce nu ma incanta la exMHR este raza de detectie pentru fightere care este de aproximativ 110+ km in cazul lui iar la EL/M-2084 este de ~250 Km.
            Apoi faptul ca solutia israeliana de Spyder este EL/M 2084 va duce la upgrade-uri pe aceasta cale si imbunatatiri intrinseci ale radarului israelian original.
            Nu stiu cum sa va intelege si integra fara bani in plus modulele de C2 ale Spyder exMHR.
            Sau este vorba de o oferta NATO in care radarl Leonardo este preferat si astfel orice alte tari din NATO aleg sistemul o sa il aleaga pe acesta.
            exMHR exeleaza la C-UAS si detectie de drone de dimensiuni reduse dar nu am vazut alta aplicatie de SAM pentur el.
            Sau alt secnariu este un radar mai mare din aceeasi familie exMHR care are raza de actiune comparabila cu EL/M 2084.
            Si acum cireasa de pe tort: Racheta Derby si Derby ER au nevoie de mid course update bidirectional – aici iti trebuie interfata testata si comunicare buna intre MICC si lansator.
            MICC – Modular Integrated C4I sau Moudular Integrated Comand Control.

            5
            • Eu sper din suflet ca memorandumul ala pentru G/ATOR nu ajunge hartie igienica si ca nu s-au gandit doar sa inlocuiasca / compenseze Gap-Filler-ul din ograda ci si sa-l agate la Spyder daca chiar au luat Derby.

              1
            • EL/M-2084 e putin overkill pentru ce am comandat noi, cu rachete care bat pana in 40km… daca ar fi sa adauge ulterior si restul palierelor la Spyder, inclus MR si LR, atunci da, ar fi recomandat.

              2
              • Pai cum ei nu scriu nu mic ne dăm și noi cu părerea, EL/M 2084 este bun pentru că asigură o distanta mai mare de detecție, practic crești timpii de reacție până vine racheta de croazieră sau avionul de vânătoare în raza de acțiune a sistemului.
                Nu e musai sa fie toate dotate cu același radar dar consider că dacă vrei să îl folosești integrat ai nevoie și de EL/M-2084 și poate că e chiar mai bine sa ai exMHR si o sa ai mai mare flexibilitate operațională.

                3
              • Iron dome-ul israelian primeste informatii(fire control) si de la radarele EL/M-2084. Garantez asta.

                Unitatile iron dome merg mana in mana cu david sling. Detectie, tracking, intercepare tot ce fac o fac in acelasi sistem.

                Singurul care e separat e arrow. Ala e alta mancare de peste.

                2
          • Eu nu am spus ca Victor Cozmei nu are surse bune, faza este ca nici „ei” nu stiu exact ce si cum sa ofertat….ca MApN-ul bubuie de transparenta ca doa rnu sunt banii contribuabililor…

            • Mecanicu- Cozmei nu are surse pe subiecte importante militare, el e de multa vreme folosit ca sursa de diseminare.

              Deci le primeste „servite”.

              Am avut cativa ani treaba cu jurnalisti importanti din Bucuresti, adica ma intalneam in mod curent cu ei si le confirmam sau nu info pe anumite teme de specialitate, la schimb pe info din presa.
              Asa ca am aflat o gramada despre cine se fwte cu cine si alte barfe, nu ma interesau, dar mancatoriile astea erau primele mentionate.
              Majoritatea sunt lichele fara urma de caracter, inclusiv unii aparent imaculati.
              Una dintre cele mai mari cwrve (am iesit cu ea) era o „imaculata” de-asta care poza in jurnalista nr 1 la investigatii si o barfea non-stop pe alta parasuta de succes la supt sursele de info.

              3
              • Servite cum te lauzi sau neservite e primul care a lamurit problema radarului principal, ca nu este polonez cum se vehicula, ci de la Leonardo. Tot el e primul care a specificat 2 tipuri de rachete de la evrei, adica si Derby desi prin presa din Israel se macanea doar de Python 5 si tot el a mentionat rachetele poloneze. Toate articolele lui sunt bine documentate si de obicei foarte aproape de ce apare in final asa ca e o sursa credibila deocamdata.

                5
                • Galeria Ima- tu esti cu capu? Ce lauda e ca stiu cate ceva despre cariera unui jurnalist? Era un tip aparent serios, aparent- nu-l cunosc atat de bine sa pun etichete.
                  Si tot n-ai inteles: meritul lui e ca a fost suficient de serios in timp pt a fi folosit pt diseminare, pt ca altii din breasla sunt vuvuzele si s-a intamplat sa rastalmaceasca niste informatii cu tot felul de interpretari si titluri catastrofice, vanzarea/clickurile sunt prioritatea.

                  1
          • Noi am luat 2106 nu 2105.

      • Python 5 ar trebui sa fie plug and play cu F16 MLU….mai ales ca cica am fi integrat Python 3 pe ale noastre avioane si de aici „R”-ul.
        Derby/ Derby ER – ar trebui sa poata fi la fel usor integrat in F 16 MLU ca nu ar fi prima data cand se integreaza rachetele israeliene cu F16.
        Tot la nivel de zvon cica Bulgaria ar dori Python 5 pe F 16V sau si Python 5.

        3
        • yep, asta sper si Io, ca Python 5 ar fi simplu de integrat pe F-16…R … Poate si Derby ar fi un obiectiv tangibil.

          4
          • La Derby- e mai complicat ca trebuie integrat si profilul de zbor si data link-ul pentru mid course update…..mai ales la Derby ER – Alternativa aproape de AIM 120 AMRAAM dar cu alt profil de zbor si car eare motor dual pulse.

            3
      • ai de unde alege, din intreaga gama : https://electronics.leonardo.com/documents/16277707/0/Radar+Systems+%28MM08027+10-22%29.pdf?t=1680261832552
        va trebui rabdare..pe la o defilare de 1 decembrie le vom vedea, daca pana atunci nu apar informatii oficiale

    • adaug aici din comentariul meu anterior de la articolul
      https://www.rumaniamilitary.ro/rafael-cu-spyder-este-castigatoare

      pentru rachetele sistemului Spyder

      https://rafael-uk.com/wp-content/uploads/2022/11/Spyder-Family-eng_compressed.pdf

      The SPYDER-SR and SPYDER-ER use the most advanced, combat-proven air-to-air-missiles: the PYTHON 5 – with dual-band Imaging Infra-Red (IIR) & CCD Seeker, the I-DERBY – with active radar seeker, and the I-Derby ER, with a 2-pulse rocket motor for longer ranges.
      The SPYDER-MR and SPYDER-LR use the same missiles as the SPYDER-SR/ER, plus an additional booster assembly. All these missiles can also be used for air-to-air missions”

      Raze de actiune:
      40 km (I-DERBY ER)
      20 km (I-DERBY SR)
      15 km (PYTHON 5 SR)
      Plafon de tragere:
      12 km (I-DERBY ER)
      9 km (I-DERBY SR)
      6 km (PYTHON 5 SR)

      https://1.bp.blogspot.com/-33-D68tMd8g/Ub8c8IiNa5I/AAAAAAAAAVU/tDMsbIi0bck/s1600/m02012061300071.jpg
      SPYDER

      1
  4. Bai frate da au astia niste termene de livrare de te doare capu…7 ani….daca o mai pun israelitii de vreo cafteala pe undeva iarasi se duc dracu termenele de livrare. Apropos de dronele alea se mai aude ceva ???

    14
    • Parerea mea e ca termenul de livrare este ceva acceptabil in bransa producatorilor de sisteme.
      Nu cred ca careva tine pe raft sisteme la vanzare
      ca la zarzavagii. Clientii trebuie sa prevada cerintele
      si sa faca ordine in acord cu aceste cerinte la timp.
      Cand un producator primeste multe, exista un orar
      de livrare. La fel ca toti si Rafael…..

      3
      • Chiar vrei sa intram in detalii ref termenele de livrare la jucariile fabricate de voi?
        Watchkeeper? Echipamente electronice la IAR-99 SM (nu zic ca cei de la Avioane Craiova or fi niste mirobolanti dar nici Elbit nu mai e ce a fost) ?
        Cum aveti o cafteala prin zona hop si clauza de forta majora si livrari amanate la pastele cailor …

        10
        • O sa vina o zi la care se v a adeveri motivul de care
          aprovizionarea cu Watchkeeper a intarziat, daca a intarziat.
          Eu banuiesc ca Israel, din cauza razboiului a cerut abutorul
          guvernului roman sau a facut din aceeasi cauza un barter
          cu guvernul roman pe aceeasi suma. Nu cred ca firme
          serioase ca Elbit, Rafael sau IAI sa faca smecherii si nici
          guvernul israelian cu prieteni ca Romania.
          Asteptam si vedem…..
          La acest nivel nu se glumeste si nici nu stii ce suport
          a fost acordat in schimb.

          5
        • Orice contract are clauze pentru „forța majoră”care exonerează părțile de răspundere pentru neexecutarea obligațiilor contractuale (atacul din 7 octombrie și evoluția ulterioară pot fi considerate ca evenimente de forță majoră). Întârzierea luată în calcul este de aproximativ 6 luni.
          La Avioane Craiova întârzierea a plecat de la noi, alegerea inițială a unei firme dorite de directorul de atunci al fabricii.. A urmat revalutarea cerințelor tehnice…
          Este și în avantajul nostru și al Israelului să dezvoltăm produse în comun. Producția doar pe propriul teritoriu in timp de război poate fi dificilă.

          3
          • Pai si daca stii ca furnizorul e posibil sa fie pus in situatia de forta majora si sa activeze clauza cat de tampit sa fii sa mai cuperi de la el cand ai produse echivalente sau mai bune in tari membre UE si pentru care poti beneficia si de fonduri la achizitie?
            Imi pare rau s-o spun dar in momentul de fata Israelul nu mai e de dorit pentru achizitia de produse militare, in anii 90-2000 cand eram in curul gol si fara acces la tehnologie da au fost de ajutor si au fost cateva programe de succes cu ei dar contextul actual ne cere sa devenim mai pragmatici, pana la urma am platit cu varf si indesat pentru tot ce am primit, nu trebuie sa aratam recunostiinta vesnica.

            2
            • Cam orice țară se poate regăsi într-un conflict, două războaie mondiale și situația actuală sunt elocvente.

              Achiziția a fost făcută prin licitație și una dintre condiții a fost producția în România, iar israelienii asta vor face.

              “As part of the contract execution, Elbit Systems plans to establish infrastructure and industrial co-operation with U-TacS, Aerostar and Elbit Systems’ subsidiaries in Romania to produce the UAS in Romania.”

              Romania receives first three Watchkeeper X UAS – Airforce Technology https://share.google/NqhlGoIEWknnmSkwn

              Din articol mai rezultă că o parte din UAS au fost livrate.

              • nu are cum pt ca art e din iunie 2023 iar elbit trebuia sa livreze din 2024 pana in 2025 3 sisteme, pe surse au cerut amanarea livrarilor

        • Stau in zona Alba, dronele Watchkeeper zboara de cel putin 1 an de la Campia Turzii.
          Nu stiu cate sunt , dar se invart cel putin de 3 ori pe saptamana. La inceput la inaltime mica, acum sunt destul de sus…

    • De drone nu se mai aude nimic – cred ca au dificultati in a le produce cu specificatiile pe care s-au angajat conform contractului….Sa nu uitam ca Watchkeeperave dificultati de operare pe vreme rea conform marii Briatnii care le-a si retras intre timp.
      E bine ca am luat Bayraktar TB 2 din Turcia – as spune cea mai testata drona in conditii de conflicte reale.

      8
      • As fi tare curios daca de banii aia nu ar merge o linie pt Python si Derby.
        Gheseftul ar fi mare pt noi,in loc de 2 rachete cumparate am putea produce 3.
        Asta e aiurea la noi,totala lipsa de comunicare.

        Israelitii au dezvoltat cu India Barak 8 si au facut transfer tehnologic.Contractele cred ca erau adunate vreo 3 miliarde USD.La care se mai adauga din partea indiana un miliard pt dezvoltare.Deci una peste alta cam cat ar urma sa punem noi la bataie in total.Ok,acum 10-15 ani avea banul alta valoare,dar ramane ceva semnificativ.

        Noi nu dezvoltam,dar devenim cel mai mare client pt SPYDER.

        E de tras ceva pe spuza noastra.

        Nu stiu cu cat se vand Python si Derby,dar in cazul Tamir,statul Israel cumpara cam la 60% din pretul pe care il cereau americanilor.

        Fara transfer si linie pt rachete,mai bine ne tinem banii.

        4
        • Subscriu. Fara fabricuta pt rachete (de la zero sau cu cei din Ploiesti), achizitia asta e un pic de noaptea mintii. Poate i-o obliga contractul de offset, daca exista si pt achizitia asta

          2
        • #Mihais. „o linie pt Python si Derby”?! Nene ti-ai pierdut mintile, ce linie, ce rachete?! Hai sa fim realisti, nu mai avem capacitatea sa fabricam asa ceva in tara nici daca primim licenta gratis…
          Imi pare tragic ca unii dintre noi inca mai trag speranta sa facem ceva aici. Ce fabricam noi din Pirahna 5? Ce sa fabricam noi din rachetele israeliene? Poate cutia, dar nici aia, ca este speciala.

          Numai avem posibilitatea sa fabricam tehnica de lupta si tocmai de aceea m-a pocnit rasul cand am vazut ca la MLI se doreste 85%. Adica cam ce am putea noi sa fabricam local dintr-o MLI moderna? Senzorii? Nu, poate doar sa-i cumparam de pe raft si sa-i asamblam in cutie la noi in tara. Poate tabla? N-as fi asa de optimist. Tunul, turela, macar munitia pt tun? Nope…
          Senilele, galeti, transmisie, motor? Hai sa fim seriosi, nimic. Si atunci de unde vine optimismul cu 85%, poate din valoare totala de piata a MLI-ul? Poate…
          Dar haideti sa fim realisti, despre ce rachete discutam noi si cine credeti ca ar fi de acord sa ne dea noua licenta, cand noi nu suntem in stare sa fabricam nici motoare banale pentru GRAD-urile cu raza de 20 Km?
          Ar fi nevoie de investitii de miliarde de euro, de un plan serios, de oameni competenti, de seriozitate pe termen lung, de patriotism, adica imposibil.

          1
          • Atunci sa faci conditii.Sau nu e decat risipa.

            Resursa umana ar mai fi.Ca nu e la stat,partea a 2-a.

            Iar cu miliardele nu stiu.O fabrica de rachete Tamir costa vreo 60 de milioane.Acum e drept,racheta asta e mult mai simpla.Nici nu stiu ce facea de fapt fabrica.Dar si sa fie de cateva ori mai mult,cu altele pe orizontala, miliarde,nu vad de unde…

            Industria asta are sansa pe care a avut-o netul candva.Sa treaca direct la metodele de azi de productie,cu robotei ,soft si AI.Sa platesti 5 milioane salarii anual pt 100 de insi,fac coada aitistii acolo.

            Restul conditiilor,da, ma califica pt azil.

            8
            • Singura sansa ca industria militara sa exista e sa apara companii private care sa nu fie conduse de fosti generali.

              Tot ce poate statul sa faca in privinta asta e sa mai scoata din birocratie pentru a putea permite antrepenorilor sa se si bage pe segmentul asta. Cadru legislativ mai putin imbecil.

              5
              • #Robi. Nici macar sansa aia n-o avem, nu putem fabrica componente, nu avem nici o spoiala de industrie orizontala si atunci avem: Pirahna 5 fabricate in Ro – hai sa fim seriosi, la modul real, cat % din P5 este facut in Ro? Avem „uzina” de camioane Iveco, care este de fapt o simpla hala de asamblare.

                Un exemplu de cum se face este EuroSpike din Germania, rachetele AT Spike sunt fabricate cu adevarat local, dar sistemul de senzori vine „prin posta” din Israel. Valoarea senzorului este de 25% din total racheta dar asa nu faci mare afacere la vreme de razboi, daca stai cu mana intinsa dupa senzor. dar germanii pot sustine ca fabrica Spike in proportie de 25%, dar noi cu 85% din MLI?!

                1
                • Eu zic start-up-uri nu direct produse finale ca rachete. Chestii specifice gen explozibili sau o grenada, o arma de asalt, o elice o ceva.

                  Dar birocratia e atat de stufoasa si contactul cu statul atat de mizerabil ca e aproape imposibil daca nu esti insider sa iti deschizi un start-up pe zona de securitate.

                  2
                • George trebuie sa incepi de undeva,chiar si cu asamblare dar daca faci asta trebuie sa o faci pe niste lanturi logistice sigure cu 2-3 furnizori de piese in tari diferite preferabili europeni,lynx tinde sa devina asa ceva ,ascodul este deja

                  2
                • si inca ceva ca tot vorbim de transferuri tehnologice ,mie mi sa parut interesant scandalul cu RCWS de la Cobra II prin prisma faptului ca prooptica a avut curaju sa treaca peste elbit ,ori e prostie ,ori lantul logistic de piese si alte alea pt turela produsa nu e dependent de elbit ca piese si alte manopere.ceea ce inseamna ca acolo chiar sa facut transfer de tehnologie

                  2
            • #Mihais, cu tot respectul pe care mi l-ai castigat in totii ani astia in care ti-am citit comentariile pe aici, nu mai avem nici macar o sansa teoretica sa fabricam ceva real. Doar asamblare dar si aia este de fapt o spoiala cu var pe niste pereti de chirpici…
              O fabrica pentru Tamir? Ok, dar importam de facto 100% racheta si noi doar am asambla-o, desi ma foarte inodiesc ca mai avem conditiile necesare pt asa ceva.
              Uitati de Ploiesti, e dusa fabricuta aia, era dusa din anii 2000.

              Ceea ce ma uimeste pe mine este faptul ca si tu sti la fel de bine ca si mine acest lucru. Si #Sharky il stie si #Robi, si #Zgureanu etc, adica tre sa fii membru AUR sa nu intelegi chestiile astea, dar tot mai aveti speranta. De doi banuti, dar inca mai aveti.
              Eu nu mai am de mult.

              2
              • George,stiu ca ai sustinut ideea de industrie de mult timp.

                Problema e pana si la pulberi cu orizontala.Adica mai trebuie niste precursori.Gen acid sulfuric.
                Dar e f simplu.De luptat se poate lupta cu prastia si cutitul de bucatarie.Atat ca nu prea eficient.

                Speranta este intotdeauna.Uite la cretinii de ucraineni.Fac cumva din rahat bici.Cumva dezvolta lucruri relevante in plin razboi.Si repede.
                Daca sovieticii astia au putut face o idee de curatenie,om putea si noi.

                Legat de fabricat.Nu stiu daca modelul vechi,al epocii industriale mai poate fi reinventat.Modelul e pe duca in Europa.Cauza e aceasi,durerea la basca.Plus modelul in sine,cu cicluri de dezvoltare si achizitii intinse pe decenii nu se pupa cu natura razboiului.
                In WW2 au inceput cu Pz1 si au ajuns la Tigru2 in 5 ani.
                Ceva asemanator se intampla si azi,dar nu la consacrati. Sa profitam de expertiza mediului privat,sa facem ceva New Age ,gen Andurill,ACS,Helsing sau Kvertus cred ca ar fi realizabil,daca va exista circumstanta favorabila.

                Nici nu trebuie mult.Iei modelul din agricultura cu fondurile ioropene.Tepe se dau la greu,manipulari ale preturilor,cartelizari etc… Dar una peste alta,e o mai mare transparenta,e si interes privat,chestii se intampla practic.
                Cu un program de 5 miliarde,intins pe 5 ani,pe subiecte de aparare,in care statul marca 90% iar privatii ar veni cu produsul,am vedea cateva minuni.
                Mai orice e cu dubla utilizare,iar la cele care sunt ,statul isi da un drept de forta majora pt prioritate pe lantul de aprovizionare si la livrari.

                Nu cred io ca razboaiele odata incepute se termina cand o sa cada Rusia.Deci piata e si va fi.
                Fuc it,tat la conotatii ne-tehnice ne ducem.

                4
          • Si tunuri si munitie se fac in Romania de multi ani, chiar de Elbit, iar turela de pe Piranha 5 este facuta in Romania de ingineri romani de la 0, dar tu esti genu care pleaca in Germania si Spania la cules de sparanghel si mandarine….

      • in loc sa luam remorchere si corvete de la turci mai bine luam drone de banii aia ca remorchere si corvete puteam face in tara

        ma rog, am putea si drone dar…

        2
        • Clar.De banii aia luam 30,poate mai multe Akinci,cu tot cu rachete AN ce merg montate pe ele.Ca sa nu stam sa asteptam JSM,basca o integrare.Nu stateau 24 de ore lipite de platformele din mare,stateau 24/7 deasupra lor.

          Oricum,ceva e putred rau de tot pe sus.Prea multa lume cred ca nu joaca mereu pt echipa noastra,mai beau cafele si cu partenerii/concurentii.
          Prea multe gasti prin birocratie.My feeling.

          9
          • Apropos,corvetele si remorcherele nu au flexibilitatea sa lupte contra Geranilor rusi.Drona ar putea face si asta,lejer,cu AKPWS.O platforma mobila,ce poate cara vreo 24 akpws sau echivalentul turcesc,viteza superioara shahizilor.20 de drone inarmate ar insemna cam 450 de Shahed la o misiune.

            In 2 saptamani de razboi isi scot banii doar din asta.

            Asta pt ca in caz de razboi,provocari la mare etc… oricat ar fi ele de improbabile,cam singurul mod in care ne pot lovi e cu atacuri masive de rachete si drone.Se rezolva urgenta vietii.
            Dar imi e ca tocmai am risipit energie tastand…

            8
            • bine ca ai scris, poate scrii si un articol pe tema asta ca uite gafuie nea George cu articole zilnic , macar ramane scris, o citii cineva candva sau AI-ul si transmite mai departe

              n-am nimic de principiu sa colaboram cu turcii, mai ales pe domeniul asta unde s-a vazut si in Azerbaidjan si in Ucraina ca dronele lor fac treaba, dar remorchere si barcuta aia parca e prea aiurea.

              misto ideea cu Akinci +APKWS oricum, poate schimbam si noi odata calibrul la ele trecem pe NATO

              4
              • Israelienii cred ca se gandesc singuri la asta 🙂

                E o mare problema.Americanii-s de vina.Le-a luat 3 ani sa inceapa sa se gandeasca la razbelul modern.Isi fac scule C-UAS,amu cateva zile OPFOR a zis ca isi schimba organizarea si TTP-urile.

                De la cata bataie o sa ia,restul armiei(destul de batuta in cap si birocratica si la ei) va incepe sa gandeasca ca C-UAS e za mazarfacar si se va accelera schimbarea.Peste vreo 3-4 ani vor vrea si ai nostri sa para americani si vor mima ceva.

                Pana atunci,sa ceri birocratiei verzi sa miste e pierdere de vreme si ocazie sa-ti iei p… inauntrul sistemului.

                Pana prin 2011-12 nu exista cuvantul doctrina in terminologia romaneasca.Nici nu stiu prea bine ce naiba vor sa zica.Dar americanii in pentagoneza sunt mereu cu doctrina in gura.Prin urmare,au inceput si gheneralii nostri sa vb in fata prostimii de doctrina in sus jos.Ei vin cu abordari „doctrinare” inovatoare(in mintea lor or fi noutati)dar parlitii nu stiu sa lupte.

                Deci,sa vii cu idei e in general inca o modalitate de adunat frustrari.

                3
  5. Una din cele mai proaste decizii care probabil ne va costa destul de scump, noi trebuia sa avem NASAMS si/sau IRIS-T.

    Israel e o sursa nesigura din toate punctele de vedere, razboi care poate creste in intensitate deci un grad mare de nesiguranta al livrarilor dar mai pot fi si alte chestiuni.

    Ar putea fi o afacere buna doar cu conditia fabricarii in tara a munitiei dar nu numai, vom vedea dar deocamdata nu suna deloc bine.

    15
    • De acord cu cele spuse. Eu cred ca au mers pe costul mic de operare… Si NASAAM și IRIS-T au rachete scumpe insa eu cred ca cat de curând o sa vedem integrate rachete mai ieftine gen ASRAAM sau ucrainiene gen UP-260… personal as fi mers pe IRIS-T care o sa aims și balonată SLX și care ar putea ajuta Patriot daca ar fi nevoie. Nu mai vorbesc de radare F performante, integrare cam pe orice avem nevoie.

      Revin la o sugestie anterioara, Poniard de la LIG NEX1. Ieftine și foarte OK ca AA ptr drone.

      3
      • NASAMS integreaza deja si IRIS-T la cerere, rachetele sunt plug and play….
        IRIS-T nu integreaza ASRAAM si nu cred ca o va face prea curand fiindca CAMM este derivata din ASRAAM.
        Si eu as fi mers pe sisteme care sa poata sa preia si munitiile celor de la Fortele Aeriene adica IRIS-T sau NASAMS dar Spyder nu este rau deloc.
        Python 5 ma astept sa fie deja compatibil cu F 16 MLU Tape 6.6 „R” de Derby nu stiu daca chiar merita sa il montezi si integrezi pe F16 daca nu este in varianta Derby ER.
        Si acum vine un dar daca – o sa putem noi sa fabricam Derby ER sau Python 5 in Romania?
        Parca totul ar suna altfel nu-i asa?

        6
        • La asta m-am gândit si eu… ceva integrare locală însă posibil să fie Sky Ceptor și nu Python/Derby. Rachetele sunt mai mult decât OK însă după cum e menționat anterior nu sunt atât de întâlnite/utilizate sa ai de unde să te aprovizionezi în caz de nevoie… Toți se gândesc doar la profit însă în caz de război interoperabilitatea este esențială… toate sistemele occidentale ar trebui să tragă cu orice au la dispoziție si exista echivalenta…

          Din acest punct de vedere K21 ar fi f potrivit pentru noi având în vedere compatibilitatea la șasiu și turelă.

          1
  6. In tara asta orice achizitie militara naste intrebari intrucat cei care se ocupa nu comunica. Este probabil cea mai inalta forma de „respect” pe care autoritatile o arata poporului. Aceasta secretomanie, mostenire din vremurile apuse, cred ei ca induce o stare de siguranta pe principiul „stati linistiti ca stim noi ce este mai bine”. De fapt, cred ca nu are nici-o legatura cu secretul militar, ci faptul ca nu stiu cum sa ascunda eventualele minuni din contracte.Atata timp cat pe site-urile militare externe apar informatii mai bune si mai numeroase despre achizitiile de tehnica militara facuta de noi, nu inteleg de ce ai nostrii nu se aliniaza macar la acest nivel de informare. Dar intr-o tara in care declaratiile de avere ale demnitarilor devin secrete de nivelul asasinarii presedintelui Kennedy ce asteptari sa mai ai? In alta ordine de idei, daca totul ar fi transparent mintea noastra nu ar mai fi nevoita sa faca scenarii, asa ca ajungem sa multumim autoritatilor ca ne pun, in cazul meu, singurul neuron la treaba!

    8
  7. Haios ca pana la urma nu radarul era polonez, asa cum scria presa ci una dintre rachetele destinate VSHORAD si la capitolul asta nu avem a ne plange, Piorun este o racheta foarte buna, cu o raza maxima decent si probabil mult mai ieftina decat Python 5.

    10
  8. In naivitatea mea presupun ca generalii au planuri pt diferitele scenarii de conflict (razboi).

    Adica cine poate veni, de unde si cum. Pt rezolvarea acestora imi imaginez ca au si liste cu armamentu necesar, vapoare, avioane, rachete, tancuri si chiar personal.
    Drept urmare visez ca ar exista un plan de inzestrare, care sa spuna ce trebuie, citi bani costa si care ar fi planul in timp.
    Sigur ca nu ma astept ca aecst plan sa fie la dispozitia publicului, dar ar trebui poate sa se vada o oarecare linei directoare,ca nu e cum merg io la piata si nu stiu ce voi lua ci caut ce e mai proaspat!

    2
    • Aoleu, ma asteptaml sa fie o lista cat de cat organizata si pt piata. Comparatia finala fiind „eu am lista de legume-fructe in general, ar trebui si generalii”. Poate mixul de rachete in loc sa fie doar un „Spike” principal ca la AT sa ajute la doborarea mai multor feluri de tinte?

    • Neamtule problema numaratorii e simpla.Unele tinte cer 2 rachete simultan.La altele poate te descurci cu una.

      Aviatia rusa are cam 1900 de bucati tinte,incluzand elicoptere.Aviatia noastra plus aliatii probabil se va descurca rezonabil,tinand cont ca in UA VKS s-a umplut de rahat,nu glorie.Exista AIM 120 si AIM 9X,basca ce au europenii arhidestule.
      Mai raman raketii lor.Estimarile productiei anuale sunt cam de 1300 de croaziera si cam 1000 balistice,plus vreo 400 hipersonice,care ies din fisa postului pt Python si Derby.

      Evident,la o adica,toata lumea e la bataie,dar secretul puterii aeriene e ca o poti concentra rapid pt a coplesi apararea.

      Rusii par capabili sa lanseze cam 150 de rachete de toate felurile la un atac.Nu au tras simultan asa multe.Dar sa zicem ca pot.Din acest pdv,nr de baterii e suficient.Nu se zice cate lansatoare.In brosuri apar 6 instalatii,dar sa zicem ca avem doar 4.18 baterii x 4 instalatii de lansare x 4 rachete,va fi bine.Vom respinge un atac

      Daca NATO se misca corect si dispar platforme de lansare,gen navele ce trag Kalibr,devine gestionabil chiar daca ei nu ar lansa deloc contra restului aliatilor.Li se casuna doar pe noi.

      Ca sa stam comfortabil,ar trebui sa avem un stoc cam de 3000 de rachete,basca capacitati de productie anuala de 4-500.

      Evident,pretinii ar trimite baterii si rachete incoace,dar lucrul tau nu tine de altii.

      Problema Geran iese din schema.Alt program se cere acolo.Acolo e o pita de mancat pt GDF 009 si elicoptere.

      11
      • Împotriva Geran eu aș alege Tridon mk2, tun automat Bofors mk4 de 40mm pe șasiu Iveco 6×6, baterii împrăștiate în zonele populate ori lângă instalații civile importante (centrală nucleară, baraje, centrale electrice), șofer și operator, aceștia pot proveni și din rezerviști

        4
  9. Iar eu tot caut sa inteleg ce inseamna ” sistem” in viziunea lor! O baterie presupun dar ce include…sper ca minim 4 lansatoare, 6-8 ar fi prea frumos …si pe ce sasiu vor fi montate (Iveco?!)….sunt multe necunoscute!

    1
  10. MApN n-ar mai fi Misterul Apararii Nationale daca ar venii cu informatii suplimentare, si nu doar comunicate de presa facute de unii jurnalisti care nu prea stiu care e diferenta intre Iron Dome si SPYDER. Si am mai vazut ca nici ministru’ nu prea stie despre aceste sisteme diferite. Dar de aceea avem minister care sa ne informeze. Ca si asa va iesi cu ele la parada de 1 Decembrie. Asa nu vor mai aparea speculatii si enerva pe unii.
    Problema e la rachete. Daca Istraelul va fi intr-un conflict de durata, atunci e marea problema. Ca in acelas timp sa nu fim si noi intr-un coflict, ca rachetele se vor termina repede, iar americansky sau europenii nu ne vor putea ajuta.

    7
  11. România a optat pentru radare de la Leonardo, pentru a asigura o compatibilitate mai bună cu sistemele existente și viitoare din cadrul NATO, în special cu Patriot. Această alegere s-ar putea să fi fost influențată și de dorința de a integra rapid noile sisteme în structura de apărare aeriană națională și de a respecta cerințele operaționale ale alianței. Leonardo produce radare care sunt deja utilizate în cadrul unor sisteme de apărare aeriană moderne, iar acest aspect a jucat un rol crucial.

    Totuși, având în vedere că detaliile din achizițiile de apărare pot fi destul de confidențiale și subiecte de negocieri, este posibil ca informațiile finale să varieze în funcție de evoluțiile negocierilor și de factorii politici sau economici.

    6
    • Unele surse independente avansează ipoteza că, pentru a se încadra în buget, Rafael ar fi propus o soluție radar poloneză (PGZ) ca alternativă mai ieftină la radarele sale performante. Aceste radare nu au fost exportate anterior pentru SPYDER în alte țări NATO și nu sunt testate la standarde NATO pentru interoperabilitate
      TechRider.ro
      .

      📋 Posibile scenarii practice:
      Scenariu Detalii posibile
      Radar standard Rafael EL/M‑2106 ATAR sau EL/M‑2084 MMR – radar validat, interoperabil NATO activ
      Radar alternativ polonez Propus pentru costuri mai mici, însă netestat în NATO și fără istoric operațional

      🧭 Ce înseamnă asta:
      Dacă SPYDER vine cu radarul original Elta/IAI, riscul de incompatibilitate cu infrastructura NATO (inclusiv Patriot) este relativ redus — radarul e recunoscut, interoperabil și testat.

      Dacă se livrează cu un radar polonez (PGZ), atunci există riscuri semnificative privind:

      incompatibilitate tehnică cu C2 Patriot/NIAG,

      lipsa validării NATO privind testarea și interoperabilitatea,

      nesiguranță operațională și logistică pe termen lung.

      ✔️ În concluzie:
      Dacă Rafael livrează SPYDER cu radarul EL/M‑2106 sau EL/M‑2084, atunci sistemul corespunde arhitecturii standard și este în concordanță cu ceea ce utilizează și alte state NATO.

      Dacă însă se optează pentru radar polonez PGZ, acel detaliu ridică exact problema compatibilității, fiabilității și interoperabilității despre care vorbeai.

      1
  12. Pai in cerinte nu era trecut sa fie compatibile NATO ce mai vb sistemele vor lucra inpreuna cu Patriot si restu 100% . Eu is curios de ce toata presa din afara spune ca luam s au vom lua si iron dome ??? Stiu ei ceva ce noi nu avem voie 😱

    2
  13. Ce înseamnă mai exact ‘ cu obligativitatea integrării în industria națională de apărare prin cooperare tehnologică și industrială’ și cine este implicat de partea română? Se accepta și privații sau doar societăți ale Romarm?

    Anyway….Doamne ajuta sa nu le vedem la sfântul așteaptă, după ce termină israelienii războaiele prin care sunt implicați. Nu de alta, dar fix aici au cea mai mare nevoie și ei și restul lumii. A se vedea coada de la Patriot și restul.de sisteme.

    4
  14. Nuca in perete

    Am și eu o fixație..

    Camioanele tactice pe care se urcă sistemele..

    Înțeleg că la banii ăștia merg și pe căruțe (mi-au răspuns la PSR @Robi si @Mihai.. multumesc si apreciez umorul)

    Si totuși.. tocmai Iveco nu e menționat..toate sunt numai al nostru..ciudat!..eu unul nu am găsit..scuze daca s-a discutat și e compatibil..(nu zic că altele sunt rele..dar daca tot avem pe ăsta..)

    Sa nu uitam că SAMP-T/Mamba fiecare e cu camionul lui.. Italia cu Iveco și Franța cu Renault..nu sunt avioane de vânătoare-sunt doar niște mașini mai mari- dar totuși sunt niste investiții..sa stim și noi că sunt banii noștri până la urmă..

    „The system is fitted atop a Tatra truck, a Mercedes-Benz Actros truck, a MAN TGS truck, Scania P-series truck, Dongfeng truck, or a TELAR.”

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/SPYDER

    „Mounted on a Czech-made Tatra 8×8 chassis, the launcher vehicle hosts four ready-to-fire Python-5 or Derby missiles, which use dual-mode electro-optical and active radar guidance respectively.”

    https://armyrecognition.com/news/army-news/2025/idet-2025-czech-army-showcases-rafael-spyder-sr-and-elta-elm-2084-mmr-as-cornerstone-of-new-air-defense

    1
  15. Nuca in perete

    Buna achiziție..

    DAR.. parerea mea că nu exclude și guri de foc clasice pe VShorad..

    O chestie din asta ar complementa rachetele..(mai ales pentru dronele FPV care s-ar strecura/ar scăpa de filtrul Patriot+Spyder).

    Pe deasupra..are tunul Bushmaster-30 de pe Piranha-interoperabilitate.. mentenanță service etc comune..

    Și a fost și testat in Ukraina..

    British „Shahed-Killer” MSI-DS Terrahawk Paladin for Ukraine: Capabilities of this AA System

    https://en.defence-ua.com/weapon_and_tech/british_shahed_killer_msi_ds_terrahawk_paladin_for_ukraine_capabilities_of_this_aa_system-8215.html

    Prezentare și aici:

    https://www.msi-dsl.com/products/msi-ds-terrahawk-vshorad/

    Si furnizorul este același care a echipat vânătorul de mine transferat de UK României..este statie CIWS pe M-270..se cunoaște sistemul..

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Romanian_minehunter_Sublocotenent_Ion_Ghiculescu

    https://monitorulapararii.ro/vanatorul-de-mine-m-270-sublocotenent-ion-ghiculescu-a-executat-prima-misiune-in-zona-de-responsabilitate-a-fortelor-navale-romane-1-54026

    1
  16. Astia de la ministerul apararii sunt bătuți in cap, se vor trezii ca trebuie sa aloce alți bani si sa facă achiziții de radare.
    Achiziția de radare poloneze pentru sistemele SHORAD/VSHORAD este o alegere strategică care vine cu avantaje legate de costuri, interoperabilitate regională și parteneriate bilaterale, dar și cu riscuri legate de integrarea acestora într-un sistem mai larg de apărare aeriană, cum ar fi cel bazat pe tehnologia Patriot. Principalul risc este legat de integrarea tehnică și operațională a acestora într-un sistem de apărare aeriană mai complex și diversificat.

    Pentru a asigura compatibilitatea maximă cu sistemele Patriot, ar trebui să se opteze pentru radare de frecvență S sau radare 3D Phased Array, care sunt deja utilizate în sistemele NATO și care pot fi integrate ușor într-o arhitectură de apărare aeriană extinsă. Exemplele de radare menționate (Giraffe 1X, TRS-17, RAT-31) sunt deja folosite în integrarea sistemelor de apărare aeriană de înaltă performanță și oferă o bază solidă pentru o protecție eficientă.

    5
  17. Fără cunoștințe în domeniu aș dori să știu dacă sistemele Patriot ( șapte ) plus sistemele shorad/vshorad contractate și cu sistemele Ghepard ( care urmează să fie modernizate ) asigură protecția teritoriului ? Sunt suficiente? E nevoie și de alte componente ?
    După părerea mea , fiecare achiziție majoră de tehnică militara a fost insuficientă.
    În rest , numai de bine.

  18. România confirmă achiziția sistemului de apărare antiaeriană Spyder, dar sunt rachetele Piorun din Polonia parte a programului SHORAD-VSHORAD?

    România va achiziționa sistemul de apărare antiaeriană Spyder de la compania israeliană Rafael Advanced Defense Systems. Însă, dincolo de acordul-cadru evaluat la peste 2 miliarde de euro, rapoarte din surse locale și speculații din industria poloneză de apărare sugerează că programul SHORAD-VSHORAD va avea o configurație neobișnuită, integrând și rachete Piorun, testate în luptă.

    România va achiziționa o configurație a sistemului de apărare aeriană Spyder al Rafael Advanced Defense Systems, a confirmat recent un purtător de cuvânt al companiei pentru Breaking Defense. Ministerul Apărării Naționale (MApN) a anunțat că un acord-cadru a fost semnat pe 18 iulie între compania de stat CN Romtehnica SA și Rafael.

    Acordul, evaluat la 10,33 miliarde de lei (aproximativ 2,03 miliarde de euro fără TVA), vizează dotarea armatei cu șase sisteme integrate de apărare antiaeriană (SHORAD și VSHORAD) pentru a contracara amenințări aeriene, inclusiv drone și rachete de croazieră.

    Deși nucleul sistemului este israelian, bazat pe lansatoare Spyder și rachetele Python 5 și Derby, rapoarte publicate de media poloneza, precum Defence24, indică o configurație hibridă. Conform acestor surse, acordul ar putea include radare de la compania italiană Leonardo, în locul celor israeliene IAI Elta.

    Mai mult, sistemul va integra și rachete poloneze Piorun pentru componenta VSHORAD (apărare antiaeriană cu rază foarte scurtă de acțiune).

    Piorun ar oferi capabilități redutabile apărării antiaeriene a României

    Piorun, un sistem de tip MANPADS produs de Mesko (o subsidiară a grupului de stat PGZ), și-a dovedit eficiența pe câmpul de luptă din Ucraina și a fost deja exportat către state NATO precum Norvegia, Estonia și Letonia.

    Cu o rază de acțiune de până la 6,5 kilometri și un plafon de 4 kilometri, Piorun ar oferi capabilități redutabile în stratul inferior al apărării antiaeriene a României.
    Sursa Defense Romania

    1
  19. Eu sper să vină cu radarul de la Leonardo și dacă mai integrează o rachetă în plus cu atât mai bine.

  20. Nuca in perete

    Uitati mă nu e ăsta?

    Deci până la urmă e Iron Dome..adica un modul parte din sistemul (mai larg sau mai complex..cum vreți să-i ziceti) Iron Dome..cu, radar Leonardo

    Aici e pe platforma JLTV de avem și noi..

    Citez:

    „Rafael Breaks Cover of Iron Dome Mission Modules”

    „Rafael Advanced Defense Systems showcased its new Iron Dome Mission Module at last week’s Land Forces 2024 exhibition in Australia and the Air Force Association Air, Space, and Cyber (ASC) event in Washington, D.C

    Utilizing a mobile radar sensor from Leonardo DRS (RADA) and a 10-canister launcher mounted on light tactical vehicles such as the JLTV, the Iron Dome’s mission module is a compact, flexible solution that can be integrated into various defense platforms. It responds rapidly to aerial threats, including rockets, missiles, and unmanned aerial vehicles (UAVs). The module can be deployed in static and mobile configurations, making it versatile for different operational needs.

    Unlike Iron Dome’s current MMR radar, which covers a sectorial field of view with optional 360-degree coverage using mechanical rotation, the exMHR (Developed by Leonardo DRS RADA) uses four flat panels to stare over 360 degrees continuously. The lighter system also enables installation on an elevating mast. Image: Leonardo

    https://defense-update.com/20240919_iron-dome-mission-modules.html

    • Iron Dome e idea, continutul depinde de integratia controlului cu radare si rachete care opereaza in tandem.

      1
      • Nuca in perete

        @Dov

        Și eu (ca și voi) am căutat de mi-au sărit capacele..

        Asta e singura configurație modul Iron Dome si radarul Leonardo..

        Are 6 lansatoare din imagini..că va putea trage Piorun pe lângă Derby și Python cu atât mai bine..

        Dar foarte important..sunt 2 module..sau mă gândesc că poate fi integrat pe o platforma tactică mai mare unde integrezi radarul cu lansatorul de rachete (gen Iveco, FMTV)..

        In comunicat nu scria clar structura achiziției.. poate știi cineva.. un radar din asta (mai micuț..idem și Girafa Saab etc) cate platforme de lansare deservește?

        • @ Nuca
          Cred ca de data asta am sa fiu mai clar:
          Nu conteaza ce ingrediente bagi in ciorba, conteaza daca
          este posibila legatura intre ele.
          In aceast caz e vorba de software cu conditia ca
          este deschisa la codul de sursa.

        • Nu radarul limiteaza, ca nu e nevoie de iluminare concomitenta ca la Sparrow sau Essm v1. Mai degraba capacitatea legaturii de date in retea de la terti si pentru corectia traiectoriei. La Python clasic, nici macar datalink, pleaca preprogramat ,

  21. Nuca in perete

    @Dov si @Marius Zgureanu..

    Aha acum am înțeles. Mulțumesc pentru explicații!

    Să sperăm că se „încropește” ceva cu ce avem în curte..explica Dov că sunt Fire & Forget rachetele..e bine..sa vină cat mai repede..

    Pe AA sunt ceva sisteme..De un „Chirpici Dome” tot punem! Hahaha..

    Sau polonezii l-au numit Poprad după un râu..sa speram că nu e Apa Sâmbetei..

  22. Ei 😃

    Nu numai fire & forget, merg la tinta chiar daca sunt trase in directia opusa a tintei….

    1
  23. Un cadou de 2 miliarde facut de sclavii din serviciile romanesti statului israel ca sa-si mai recupereze din banii cheltuiti in ultimele razboie. Daca 7 ani e termenul o sa fim pe aici si peste 10 cu un nou Dov, ca asta actual o sa fie in rezerva atunci cu pula in sus in Trump-Gaza, explicandu-ne cum nu e teapa, ca nici dronele n-au fost si nici avionica de la Soim n-a fost. Bine, pana atunci mai trimitem niste miliarde catre stapanii securistilor. Vai mama noastra daca am ajuns sa platim al doilea contract din istoria israelului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *