IAR 109 Swift – date tehnice

Acesta nu este chiar un articol ci mai mult o prezentare de date oficiale care privesc programul IAR 109 Swift. Vom afla ce s-a dorit, ce s-a facut si cum in cadrul acestui program si suntem in masura sa va oferim si poze cu aeronava care a servit in programul susnumit.

Tot ce veti citi mai departe sunt date strict oficiale.

10604453_890849454273628_6016082191462220030_o

Versiunea IAR 109 Swift este echipata cu echipamente ultramoderne (avionica IAI si Bendix King) si un sistem integrat al armamentului.

Avionul modernizat are caracteristici si performante superioare altor avioane in clasa lui, la un pret foarte competitiv. IAR 109 Swift furnizeaza elevului toate facilitatilede antrenament , de baza  si avansat, permitandu-i in acelasi timp acomodarea cu interfata om-masina si procedurile cu care va fi confruntat pe avioanele de lupta moderne.

Calitatile de zbor sunt in conformitate cu standardele US- MIL-SPEC, conducand la siguranta si comportare docila in toate fazele de antrenament. In rolul de atac la sol, IAR 109 Swift exceleaza in misiuni de sustinere aeriana (CAS) si contrainsurgenta (COIN). Sistemel de bord permit navigatia inertiala si operatii precise de atac la tinta datorita sistemului computerizat integrat de navigatie, achizitia datelor, telemetru laser, afisare informatii si controlul al tragerilor cu o gama foarte larga de armament ambarcat.

10338495_892576640767576_7240740000895544876_o

Printre cele mai reprezentative sisteme care fac din aceasta versiune atat un sistem de antrenament complet cat si un extrem de capabil si versatil de avion atac, enumeram mai jos:

-vizor cu afisarea informatilor de zbor- HUD

-panou de control si comanda – UFCP

-sistem TV de inregistrare si brifing – CTVS

-sistem de navigatie inertial – INSD

-centrala digitala date aer – DADC

-altimetru radio

-sistem electronic de instrumente de bord – EFIS

-telemetru laser – LRF

-transponder – IFF

-echipamente de comunicatii si radionavigatie – UHF, VHF, ILS,VOR

1

IAR 109 Swift cu numar de inmatriculare 712, pe platoul fabricii Avioane Craiova

Avionul demonstrator al noii versiuni IAR 109 a fost dezvoltat impreuna cu IAI – Lahav si a fost prezentata la Salonul Aeronautic International Le Bourget  in perioada 10-20 iunie 1993.

10644750_890849647606942_7147165580137590744_o

Avionul deantrenament si atac la sol IAR 109 cu nr de inmatriculare 712 in probe de zbor la Avioane SA Craiova

 sfjj

Panoul de control si comanda cu vizorul de afisare a informatiilor de zbor – HUD

 Si acum sa comparam performantele tehnico-tactice ale avionului IAR 109 Swift cu cele ale avioanelor AERO L 39 ZO, AERO L 59, FMA IA 63 PAMPA, CASA 101CC si AERMACCHI MB 339C.

Avioanele comparate sunt cele mai bune din aceasta categorie (la data respectiva -1993 – n.n.), fiecare dintre ele fiind prezentat in 1993 in cea mai avansata versiune bivalenta – antrenament avansat /atac la sol.

gg

 

Comparatia arata ca de fapt  numai doua avioane corespund in totalitate cerintelor de dublu rol, cerintelor de ultima ora de antrenament pentru fazele avansat, de tranzitie si antrenamentul operational de lupta.

Acestea sunt avionul romanesc IAR 109 Swift si cel italian AERMACCHI MB 339C. (echipat cu motor similar, Rolls-Royce Viper Mk. 632 )

Sa urmarim modul in care IAR 109 , raspunde cerintelor solicitate prin antrenament avansat. In aceasta faza pilotul/student trebuie sa se familiarizeze si sa stapaneasca toate elementele zborului pe avioane de lupta. El trebuie sa fie antrenat in zborul la joasa inaltime si la viteza mare, in executarea manevrelor fara pierderi de energie si in operarea echipamentelor moderne din cabina.

Acestea sunt cerinte exigente si ca urmare avionul trebuie sa permita sudentului  sa reactioneze  pentru corectarea eventualelor greseli.  De exemplu avionul IAR 99 Swift are atat avertizare care precede  atingerea vitezei limita, comportament caracteristic in apropierea vitezei limita  si la atingerea ei, cat si un motor turbojet care raspunde aproape instantaneu conducand la recuperarea avionului in conditii de completa siguranta.

sdgh

O alta cerinta importanta este timpul de urcare la 5000 de metri, nivel al altitudinii unde se desfasoara marea majoritate a fazelor  de antrenament. In sfarsit, pachetul de instrumente de bord, echipamente, computerizat si integrat (AVIONICS) are un cuvant greu de spus in decizia de achizitionare a unui avion pentru antrenamentul avansat. Acest sistem trebuie sa reprezinte o reflectare complete a sistemelor similare de pe avioanele de lupta moderne, permitand in acelasi timp realizarea tuturor procedurilor interfata om-masina ale acestora.

Avionul IAR 109 Swift raspunde integral acestor cerinte. Trebuie subliniat ca noua versiune a IAR 99 este livrata la un pret competitiv.

Acesta este calculat in general pe baza :

-pretul de achizitie (inclusiv echipmentul extern ascociat si al suportului logistic specific)

-costului pe ora de zbor (incluzand combustibilul, piesele de schimb, alte consumabile si manopera de intretinere)

-viata de serviciu a structurii avionului

-pierderile suferite in toata perioada de viata

Formula pentru costul pe durata explotarii este:

C =  (xa-ybc) / (x-d)

unde:

-x- numar de avioane achizitionate

-y- numarul orelor de zbor pe an

Fara indoiala ca factorii “a” si “b” sunt cei mai mici pentru avionul IAR 109 in timp ce factorul “c” este in general acelasi pentru avioanele comparate. In concluzie, la aceeasi rata de pierdere “d” rezulta ca IAR 109 implica costurile cele mai mici pe toata durata de viata in exploatare in comparative cu competitorii din aceeasi clasa.

aeronave_comparatie

 

RomaniaMilitary

Programul IAR 109 Swift a fost insa stopat o data cu colaborarea cu IAI, iar mai tarziu in 1997 a fost prezentat primul avion IAR 99C “Soim” la salonul aeronautic din Franta, Le Bourget, de aceasta data o colaborare cu Elbit Systems, mai apoi incepand productia de serie pentru 7 aeronave noi IAR 99C, plus 5 IAR 99 clasice modernizate la standardul Soim, inclusiv aparatul cu numarul de bord 712, folosit in programul IAR 109.

soim_axa

IAR-99 C Soim

Una dintre particularitatile IAR-109 este faptul ca avionica instalata ii permitea la vremea respectiva o simulare extrem de avansata pentru antrenamentul in lupta aeriene sau sprijinul la sol, probabil un varf tehnologic pentru avioanele din clasa sa.

Sursa: Date si poze revista Aeronautica 1993

31 de comentarii:

  1. Avantajele unui asemenea avion:
    1. Nu ar trebui cumpărat un avion vechi, depăşit şi scump din afară, care ar veni însoţit de condiţii politice şi economice înrobitoare.
    2. Nu am depinde de cineva dacă vrea să ne dea avioane sau nu, ci le-am fabrica singuri.
    3. Avionul ar costa în lei, nu în euro.

    • Dezavantaje:
      1. Inafara de antrenament piloti si atac la sol limitat nu poti face nimic cu el.

      • de aceea viitorul industriei aeronautice romanesti se poate gasi doar intr-un multirol usor facut in tara, dupa modelul FA-50, care sa iti faca si antrenament pentru piloti, si cas, si politie aeriana ieftina

        asa ar trebui sa ne concentram ca prin 2025-2030 sa avem 24-30 de F-16 block 60(+24 F-16 block 15 in rezerva) si inca 3 escadrile de multirol usor

        asta pentru ca:
        1. nu o sa ne permitem sa ridicam F-16 din cauza costului pe ora de zbor ridicat, iar escadrila care vine din portugalia(si cea de a doua care cine stie cand o luam) este deja veche, si cu timpul o sa fie si mai greu de mentinut operationala, asa ca avem nevoie de un avion care sa ocupe cat mai multe roluri(antrenamnet, cas, politie aeriana) si sa fie si ieftin
        2. avem nevoie si de o forta de avioane moderne si competitive, iar cum F-35 este un vis nerealizabil, eu unul as opta pentru F-16 block 60(sau un block 52 modernizat cu AESA si tot ce trebuie), intr-un numar de 24, de preferat 30(24 simple, 6 duble)

        astfel am avea la turda si fetesti cate o escadrila de F-16 si una de multriol usor + inca o escadrila de multirol usor(si poate ceva iar-99) la boboc

        asta mi se pare cea mai avantajoasa organizare pentru fortele aeriene pe termen mediu

        • De acord, dar a treia escadrila, cea de „sprijin” sau de „politie aeriana ieftina” ar trebui sa fie la Bacau si nu la Boboc, Bobocul e prea aproape de Fetesti si tot lasa Moldova descoperita 🙂

          Nu degeaba sunt niste IAR-99 acolo acum, n-au mai avut MiG-uri si pt Bacau dar tot n-au lasat doar elicoptere. Nu pt „politie aeriana” ci pentru a avea un avion cu reactie si acolo.

      • „Dezavantaje:
        1. Inafara de antrenament piloti si atac la sol limitat nu poti face nimic cu el.”

        ala nu e dezavantaj, e insusi misiunea lui

        • Misiunea lui e dezavantajul. Romania nu prea isi permite avioane specializate abea abea am reusit sa luam niste f16 TH…

          Ne trebuie ceva care sa poata indeplini si misiunea aer aer si sol aer. Iar investitia in IAR se merita doar ca avion de antrenament si ca export avion de antrenament nu ca o solutie la problema aviatiei noastre.

          • Pai da cu nsite gibene asa de competente si mai ales de dreapta .. ciudata .. normal.
            Ca drepata noastra este ciudata rau : internationalista, antinationala , superpacifista, Sa mai continui?!

      • Cred ca daca pui pe el un sticker cu TDI si niste avarii pe leduri poti parca chiar si la mall pe 2 locuri ca un bo$$.
        Este avion de antrenamet avansat, dedicat si cu capacitati de CAS si COIN.
        Ai cumva impresia ca pilotatul de avioane se invata asa ca la scoala de soferi, undeva in spatele blocului?

  2. Concluzie este ca….avem nevoie de un nou avion IAR. varianta DT…bot de rara, nu poate sa fie decat un compromis penibil, sau in cel mai bun caz, o platforma de testare acceptabila, pentru un buget low cost! Atat si nimic mai mult!!!

  3. astazi am vazut decoland de la Bacau un mig. era vopsit cu albastru pe burta si o combinatie albastru -argintiu pe fata. banuiesc ca e unul din aparatele aduse la refacut resursa. dupa combinatia de culori as spune ca e varianta aer aer. a dat cateva ture in jurul aerportului apoi a disparut.

    • @mihaid
      „dupa combinatia de culori as spune ca e varianta aer aer”

      combinatia de culori nu prea mai conteaza 🙂 🙂
      nu mai sunt decat 20 Lancer-C aer-aer prin aer-aer 🙂
      toate cele de atac la sol au fost retrase de ceva timp
      au fost 25 C-uri din care au picat 5
      din alea 20 ramase Dzeu cu mila cate mai zboara, in functie de ce resursa/reparatii le mai fac astia

      • @gsg
        am folosit expresia aer-aer pt ca nu am avut alta la indemana,lipsa de inspiratie, ce sa-i faci… acum iti spun ca m-am gandit si la „vanatoare” sau „suprematie aeriana 🙂 ” dar nu cred ca e frumos sa vorbesti de funie in casa spanzuratului.
        stiu ca se facea o lista pe site pentru o excursie in Irlanda pt a „discuta” cu matale, ca prea esti „rebel” ,poate te mai linistesti …daca se mai tine excursia ,merg si eu 🙂

        • Bre, n-are nici o legatura cu expresssia 🙂 ‘aer-aer’ sau nu, nu de aia m-am legat,am inteles ca la cele de interceptie te refereai.

          Eu ti-am spus ca toate cele aer-sol ori si-au indeplinit menirea si s-au infipt in sol, cu pilot sau fara, ori le-au retras.

          Din ce stim noi nici unul in varianta de atac la sol nu mai zboara, doar 20 de C-uri au mai ramas dintre care nu se stie cate mai zboara efectiv si cateva duble B-uri .

          Bre, relativ la venitul incoa, o sa faceti o lista mai lunga decat aia de la ambasa din Paris care n-au apucat sa voteze 🙂

  4. Deci s-a incheiat colaborarea cu IAI si s-a comutat pe Elbit, intrucat s-au upgradat 21urile tot cu Elbit decizia mi se pare absolut logica.

    Ramane de vazut daca vom mai continua vreodata cu vreo dezvoltare din IAR99, una problema ar fi banii, care abia ajung de furat , si a dooa ca micro-nano-pico aviatia noastra foarte-foarte-meletara nu mai are avioane de lupta cate trainere are 🙂 … asa ca nu-s motive sa mai construiasca altele…

    • vor continua pentru ca le trebuie trainere pt F16.
      Faptul ca a aparut IAR TD este (banuiesc) si datorita faptului ca s-a batut palma pt F16.
      Acum trebuie sa vedem cat de consecventi sunt ai nostri „fruntasi”

  5. Vad ca nu vreti sa intelegeti un lucru : nici cu 12 nici cu 120 de avioane aviatia romana nu inseamna mare lucru pentru cineva hotarat . Hotarat si mare , cum sunt cei ce impart resursele acuma . Resursele si ” dreptatea ” . Hotarat sa vie peste noi , „solo” sau creand o coalitie internationala pentru a ” libera ” niste „oprimati” .
    Singura ratiune de existenta a unei aviatii militare romane, sau a unei arme blindate , ar fi sprijinirea productiei in tara a avioanelor, tancurilor,etc cu toata industria orizontala . Pastrand in tara o rezerva de inalta tehnologie , creand locuri de munca hi-tech , creand un viitor . Deja 3 milioane de romani au parasit tara , pentru ca aici nu mai vad nici un viitor .
    Cu 12 avioane SH cumparate de te miri unde ce rezolvam ?
    Pensii pentru 12 generali ?

    • @nicusor,.tu vorbesti serios ?
      hai tata s desfiintam toata armata ca tot e degeaba,hai sa ne rugam de altii sa ne apere. esti intr-o mare eroare .
      o armata bine dotata si bine.instruita,chiar daca mu este foarte numeroaaa

    • Un contraexemplu pentru „nici cu 12 nici cu 120 de avioane aviatia romana nu inseamna mare lucru” e Iugoslavia ’90, Romania ’86 sau Iran 2014.
      Iugoslavia ’90-’91- Nato a avut suficienta superioritate sa creada ca le rupe fashu fara sa le doboare aia vre-un avion. Supriza mare nu a fost asa insa pierderile pot fi clasate la capitolul „accidente” – nu au avut victime sufieciente cat sa fie o problema.
      Romania 86 – Pentru Rusi o reeditate a operatiunii „Cehoslovacia” a devenit ceva mai scump decat sa suporte o Romanie cu aere de indepententa. Suficient sa nu incerce. Cu toate ca superioritatea URSS+Bulgaria+Polinia+Ungaria si cine ar mai fi participat era COLOSALA fata de Romania.
      Iran 20013-14 – Americanii si Israelienii isi doreau destul de mult sa le „rada” programul nuclear din temelii. Problema e ca era un razboi mai scump in victime decat isi puteau permite. Daca se putea cu pana in 100 de morti si 5-10 avioane doborate erau „nivelati” demult. Asa au trecut va variante mai soft: o bomba care omoara un om de stiinta mai important, un virus care innebuneste centrifugele, etc ..

      Morala: Nu trebuie sa ai o armata/aviatie mai puternica decar Rusia. Trebuie sa ai capacitatea de a provica daune care sa faca varianta asta mai putin fezabila decat o varuianta mai soft.

      1
      • EXACT !!!!

        Nu trebuie sa faci dogfight F-16 romanesc vs Su-27SKM, trebuie doar sa ai FIM-92F Stinger pt ca inamicul sa nu se plimbe in tara ta ca la el acasa, 1000 de Javelin ca sa ii distrugi orice vehicul s-ar gandi sa-ti aduca in ograda si multe mii de militari echipati, cu experienta reala de razboi, comandati prin sisteme C4I (greu de bruiat), si rusul + ungurul + sarbul + bulgarul nu te vor mai invada din 4 directii ci vor continua ca pana acum, cu abuzuri, privatizari distrugatoare, mitinguri, steaguri pe primarii samd

      • Presupun ca atunci cand ai scris ” Romania 86 ” aveai in minte ” Romania 68 ” . Cel putin asa se intelege din context . Desi ai scris de 2 ori ” Romania 86 ” .
        Cum se stie foarte limpede , URSS nu a intrat in Romania datorita ultimatuumului american clar , public si datorita opozitiei Chinei , pe canale diplomatice .Hai sa nu reinventam istoria .
        Daca URSS voia sa intre neaparat , intra si se gasea un general sa dea ordin de incetarea imediata a rezistentei si executia imediata a lui Nicolae Ceausescu . Exact asa cum s-a intamplat in 1989 .
        ” Incetati macelul „

        1
  6. @nicusor,.tu vorbesti serios ?
    hai tata s desfiintam toata armata ca tot e degeaba,hai sa ne rugam de altii sa ne apere. esti intr-o mare eroare .
    o armata bine dotata si bine.instruita,chiar daca mu este foarte numeroasa,poate pune multe probleme oricarui adversar,indiferent sub ce steag lupta acesta si ce motivatie ar avea. ce nu intelegi tu e ca fiind bine antrenati si echipati,o armata de.dimensiuni mai mici poate duce un razboi de gherila impotriva oricarui adversar. uita-te la Irak si cate probleme au avut americanii cu insurgentii care proveneau din randurile fostei armate Irakiene.
    Ce nu intelegi tu e ca fara o forta de descurajare credibila suntem victime sigure,si intreaba-te de ce Polonia baga miliarde de euro in armata?
    nu mai fi un detractor si incepe sa crezi in tara in care traiesti,avem sansa ca generatia noastra sa schmbe ceva ,trebuie doar sa crezi si sa vrei,macar atata sa faci..

    1
    • mihaid,
      Ai inteles gresit!
      Nicusor se refera la nevoia de a ne dota cu echipamente produse majoritar in tara, ca sa putem suporta costurile, si nu la importuri de echipament la bucata, sau zeci de bucati. Investind in productia si cercetarea locala, pe nisele posibile, banii intra in economia noastra, creand locuri de munca si crestere economica, nu sunt scosi din tara pentru achizitii de import.

      Nu se refera nicidecum la desfiintarea de facto a armatei ci la faptul ca o armata echipata majoritar de import va avea costuri nesustenabile pentru PIB-ul actual al Romaniei, acest lucru fiind echivalent cu desfiintarea ei…
      E un principiu sanatos!

    • „o armata bine dotata si bine.instruita,chiar daca mu este foarte numeroasa ”
      Unul dintre noi se afla intr-o mare eroare , altul la o mare distanta fata de realitate .

      1
    • @Mihaid
      „hai tata s desfiintam toata armata ca tot e degeaba,hai sa ne rugam de altii sa ne apere”

      Nu o sa ne apere nimeni . Nu sunt ferm convins ca ne va apara nici armata noastra .
      Prim-ministrul Gheorghe Tatarescu despre atitudinea generalului Tenescu in consiliul de Coroana din 27 iunie 1940 : şeful Statului Major este de părere să acceptăm ultimatumul
      Generalul Victor Stanculescu despre decembrie ´89 : am dat lovitura de stat la presiune externa

      Exact armata pe care o proclami tu : „o armata bine dotata si bine.instruita,chiar daca mu este foarte numeroasa” . Pe care o proclami , pentru ca realitatea a fost alta ,cum a fost cazul in 1940 spre exemplu , anul in care au inceput toate tragediile care continua si astazi : o armata mare , slab instruita si prost dotata , si dotata cu armament cumparat din afara . Armament pentru care romanii au rabdat foame pentru a plati foncierea , timbre pentru avioane .
      La sfarsitul primului razboi mondial , Romania a mostenit industria transilvana : in primul razboi mondial la Resita se fabricau tunuri , automobile blindate , mine marine , locomotive componente pentru nave de lupta . La Arad automobile , autocamioane, autobuze , motoare de avion .In loc sa se cumpere din tara in perioada interbelica , s-au platit solde enorme ( peste 90 % din buget ) pentru o ” o armata bine dotata si bine.instruita,chiar daca mu este foarte numeroasa ” . De fapt o armata slab dotata si mare . O armata in opinci .Rezultatul s-a vazut in 1940 .
      Astazi repetam istoria .
      Declamam ” o armata bine dotata si bine.instruita ” , cand realitatea e cu totul inversa .Traiesti cumva intr-o realitate paralela ?

      „Ce nu intelegi tu e ca fara o forta de descurajare credibila ”
      12 avioane SH , o mana de Panhard-uri si 2 fregate cu tunuri si 18 torpile sunt o forta de descurajare credibila . Vad ca esti convins de aceasta .

      „de ce Polonia baga miliarde de euro in armata? ”
      Polonia „baga” miliarde in dotarea armatei . De fapt ” baga ” miliarde in industria proprie , cumparand produse proprii , incurajand cercetarea-dezvoltarea proprie sau transferul de tehnologie . Polonia ” baga ” miliarde in propriul sau viitor .Noi ” bagam ” miliarde in viitoarea dotare a armatei altora , cumparandu-le vechiturile actuale .

      „o armata bine dotata si bine.instruita,chiar daca mu este foarte numeroasa”
      Nu mi-a mai facut nimeni „informarea politica” cam de vreo 25 de ani .

      „nu mai fi un detractor si incepe sa crezi in tara in care traiesti”
      Tu in ce crezi , in propaganda ? In minciunile sau fanteziile debitate ? Si Ceausescu incepuse sa creada in propriile fantezii si in miciunile debitate de altii .
      Eu cred in ceea ce vad cu ochii mei .
      Si nu, nu mai traiesc in Romania . Lucrez si acum in industrie .Cand am vazut ca se distruge industria de catre indivizi cu care aveti in comun mentalitatea am plecat . Nu am vrut sa ajung nici pastor de capre si nici activist cu propaganda . Nici postac .

      „o armata bine dotata si bine.instruita,chiar daca mu este foarte numeroasa”
      Acesta este sloganul cu care s-a inceput in 1990 distrugerea industriei de aparare . Avea destule produse de varf : motoare racheta cu pulberi compozite , SAUR , TBT , TR-125 cu perspectiva TR-2000 , vehicule , rachete A-94M , RAV-RS , A-911 (realizate cu unele componente Hi-Tech israeliene , care noua ne lipseau ), elicoptere , IAR-99 , piese de artilerie , munitii cargo si AHEAD .Vad ca nu ai citit nimic din ceea ce am scris pe site .

      Apropo, de ce sunt detractor ? Pentru ca pun in discutie ” pensiile nesimtite ” ? Nu sunt singurul :
      http://www.tehnomil.net/2013/05/13/aici-sint-supersonicele-d-voastra/

      2
  7. scuze pt postarea dubla, e mai greu de pe telefon…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *