Polonia relanseaza cautarea unui avion de antrenament – o sansa pentru IAR99/XT?

Doresc sa atrag atentia unui fapt, desi probabil unii dintre domniile voastre sunt deja la curent cu el. In conditiile in care Polonia relanseaza cautarile pentru 16 avioane subsonice de antrenament, pentru a inlocui PZL Mielec TS-11 si a pregati pilotii pentru F16: flightglobal.comar exista vreo sansa pentru programul IAR XT?

Ofertele trebuiesc depuse pana in 30 aprilie, trebuind sa contina si oferta logistica + simulator de zbor, estimarea costurilor de zbor pt. 200-250 de ore anual/aparat pentru o perioada de exploatare de 30 de ani.
Se asteapta ca zborurile pe noile aparate sa inceapa in 4 ani de la semnarea contractelor. Concurenti potentiali: L159, BAE Hawk…

Nu ar fi aceasta o sansa nesperata pentru Avioane Craiova S.A. si studiul de la INCAS al IAR 99/XT ? Este IAR XT inacceptabil pentru caietul de sarcini polonez? iar-99-va-avea-un-succesor-pana-la-urma/
Ma gandeam ca pot sa contribuie si polonezii la caietul de sarcini si obtinem un proiect comun, livrabil peste 3 ani. Acesta ar fi avantajul fata de ceilalti concurenti, BAE Hawk si Alca L159, care sunt platforme finite si mai greu customizabile.

PZL Mielec TS-11 ( Przemyslaw „Blueshade” Idzkiewicz)

In plus, avem un parteneriat strategic cu Polonia, inclusiv unul militar!

Avionul de antrenament este unul din putinele produse pe care l-am putea oferi Poloniei, poate castigand si colaborari viitoare.

Alca L159 (iraqimilitary.org )

BAE Hawk (123armasdeguerra123.blogspot.com)

Consider ca o delegatie romaneasca importanta, formata din specialisti si persoane cu raspundere din domeniul inzestrarii dar si al politicului, ar putea da o sansa avionului romanesc pana la 30 aprilie!

Si subliniez, este foarte important loby-ul politic si punerea in balanta a parteneriatului strategic!

Ar fi probabil una dintre ultimele sanse de a salva Avioane Craiova S.A., produsul IAR XT, precum si alte firme romanesti care pot participa la acest proiect.

Deoarece continui sa sper ca ultima carte a industriei militare si aeronautice romanesti nu s-a jucat inca, va adresez rugamintea de a face un efort conjugat pentru viitorul acestui avion dar si al unei parti importante a unei industrii de importanta strategica.

Va urez Pasti Fericite alaturi de cei dragi si sa auzim numai de bine!

PS Ar putea Romania si Polonia sa dezvolte impreuna un nou avion, de antrenament avansat si atac la sol, performant?! IAR-XT sau poate un cu totul alt concept, favorabil ambelor tari si ambelor industrii?! Poate da, poate nu, insa macar s-a incercat acest lucru?! Polonia singura e clar ca nu poate, altfel ar fi facut-o, dar poate impreuna cu noi si tinand cont de faptul ca viitorul avion multirol romanesc, chiar si cumparat in 48 de exemplare, ar fi prea putin pentru RoAF.

Polonia mai dispune si de alte avioane: Su-22 si Mig-29, noua insa un LCA performant ne este mult mai necesar decat lor si in mod clar, nu suntem capabili sa-l construim singuri. Dar in parteneriat cu Polonia?!

Si inca niste lucruri:
1. ” Se asteapta ca zborurile pe noile aparate sa inceapa in 4 ani de la semnarea contractelor ” – deci asta inseamna ca ofertantul are la dispozitie 4 ani pentru definitivarea proiectului, constructia prototipului si lansarea lui in productie.
Deci nu se cere in carnetul de sarcini ca avionul sa existe deja. Tocmai asta ar fi unul dintre avantajele noastre, ca nu avem conceptul definitivat, pe cand ALCA si Hawk-ul mai greu le schimbi configuratia, pentru ca exista deja.
2. Pretul actual al unui IAR-99 este intre 6-8 mil$. Chiar si cu un nou motor si electronica noua si ceva ranforsari, nu cred ca ar costa mai mult de 10-11mil$, deci ar fi la 2/3 sau chiar 50% din pretul concurentilor: L159 costa pe la 17mil.$ iar Bae Hawk dincolo de 22 mil.$. Exista marja serioasa de pret daca vrem sa adaugam ultima tehnologie. Pe scurt, la pretul de 16 Bae Hawk, polonezii ar putea cumpara 32 de IAR-XT, sau 26 IAR pt. pretul platit pe 16 Alca.

Depinde cum este facut si punctajul, daca este un avantaj ca avionul sa fie disponibil imediat sau daca vor ceva mult mai customizat si mai flexibil. Eu cred ca daca au prevazut peste 4 ani intrarea in inzestrare, atunci sigur nu se grabesc sa scoata la pensie PZL-urile, deoarece mai au resursa de zbor. Si poate nici pachetul financiar nu-l au prevazut in buget pentru mai devreme de 3 ani.
In acest caz, degeaba au ceilalti 2 concurenti avionul disponibil acum! Tocmai asta poate fi un dezavantaj!

In rest, daca nu mai incerci, sigur nu mai ai nici o sansa sa reusesti… Dumnezeu poate ajuta si el acolo inca mai exista o intentie si ceva se mai misca.

Ce sa le oferim la schimb polonezilor? Facem troc pentru modernizarea parcului nostru de rachete AA, ca pe vremuri… Eventual, daca vor anumite customizari, ii implicam sa produca ei o parte din piese si subansamble…”

Parteneriatul strategic cu Polonia- rachete AA- Sisteme antiaeriene romano-poloneze

Despre necesitatea stringenta a RoAF de a avea un avion usor de atac la sol si antrenament avansat:

Romania doreste sa cumpere 48 de avioane multirol! Da ce sa faca cu ele?!

Marius Zgureanu

Citeste si:

F20/F5G Tigershark – o varianta interesanta pentru Fortele Aeriene Romane

 

20 de comentarii:

  1. Si Turcia ar putea fi interesata, mai ales ca incerca sa dezvolte si un multirol propriu pnetru care cauta un partener:
    http://www.hurriyetdailynews.com/default.aspx?pageid=438&n=lira-strengthened-first-day-in-three-as-oil-price-falls-2011-08-22

    Oricum, primul pas ar fi ca o consistenta delegatie romaneasca sa mearga sa-i intrebe pe polonezi si pe turci de binete si poate sa treaca si prin Israel, de incheiere. Parteneriatul Polonia-Romania-Turcia-Israel a fost un proiect in care si Romania s-a implicat..

    Oare solutia de a dezvolta un binom derivat din F20 + T38 trainer ar putea multumi cele 3 tari?

  2. Din tziclul „visatul e gratis, ca si dezbaterile pe blog”.

    E adevarat ca daca incetam sa visam si sa discutam ‘optiunile’ Romaniei, ramanem cu blog de stiri militare exclusiv straine.

    Asa ca sa visam, sa discutam…

    Totusi Polonia vrea sa CUMPERE avioane, si sa ZBOARE cu ele in 3 ANI.

    Si IAR XT e in stadiul de desene, vise si discutii pe bloguri.
    IAR Craiova e in moarte clinica dar inca nu s-au hotarat daca sa scoata life-supportul din priza.

    Romanii sunt tari in parteneriate strategice, demi-strategice, semi-strategice, non-strategice, minus-strategice etc. Nu sunt tari la facut ceva concret, ca nu se mai face nimic in afara de discutii de modernizare si delegatii.

    Asa ca visele astea cu Polonia o sa cumpere avioane romanesti modernizate sunt vise (daca situatia se pastreaza in parametrii actuali, si se pastreaza pt ca nimeni nu are nici cea mai vaga intentie sa o schimbe).

    Ah, delegatii sa discute cu polonezii, da, asta se poate, se aduna o tarla de vite generalizate de un betziv dement si de face o vizita, o cafelutza, o plimbarica prin oras la cumparaturi, statul plateste, baietii lucreaza, se intorc acasa bine-dispusi, acasa prezinta niste rezumate ale discutiilor altor boi plictisiti care isi beau cafeaua (ca si aia trebuie sa lucreze) si gata, asta a fost…

    Polonia si-a modernizat si isi modernizeaza Armata si facilitatile de productie.
    In Romania se discuta despre asta.

    Polonezii nu au cum sa se incurce si sa piarda timpul cu noi. Ca nici aia nu-s tampiti, au si aia informatii despre ce se petrece in Romania.

    Ce avion sa trimitem la evaluare, pozele de pe siteul asta si niste powerpointuri?
    Ca ailalti vin cu avioanele…

    Ah, daca am vrea, am putea face si F-22, B-2 si Osprey sub licenta si le-am vinde tibetanilor sa leviteze cu ele, dar noi nu vrem, ca noi suntem prea destepti sa pierdem timpul cu d’astea…

  3. Daca mai gasesc documentarul, de 3 minute, am sa va arat dece Polonia a fost cel mai puternic stat din blocul sovietic si dece este la fel de impertanta pt Vest cum a fost pt rusi. Parteneriatul cu Romania este 0, cel mai probabil vor cumpara Master-ul italienilor sau avioane de la americani (personal cred mai mult in varianta 2) si cand ma intorc acasa am sa va spun dece.
    Personal m-as bucura sa reuseasca proiectul nostru, dar ma indoiesc de capacitatile de mediator ale lu’ Oprea sau Base.
    In plus Polonia are de luat o revansa in fata noastra dupa ce a esuat lamentabil cu tramvaiele ce urmau sa fie produse, culmea tot la Craiova Electroputere. Fabrica s-a inchis.

  4. Refuz sa mai visez! IAR-XT, exista doar pe hartie, niciun prototip macar, asa ca de unde sa fie interesati polonezii de el!? Nimeni nu cumpara ceva ce Armata tarii producatoare nu are, basca ca avionul nici nu exista fizic (sa zic asa, referindu-ma la XT) ci doar…scriptic. Si hartia nu se vinde nicicum! Ce sa prezinte fabrica de la Craiova polonezilor, proiecte, cand ei sunt la ora actuala ignorati de statul roman si in incapacitate de a produce ceva, inclusiv avionul asta!? Aia nu cred ca au timp de asa ceva, si nici nu cred c-ar avea mare incredere in IAV Craiova, nici sa-i astepte pana cand or face ceva, mai ales ca producatori de renume si consacrati, le ofera produse net superioare -in mod sigur cu offset si implicarea industriei poloneze. Ce le putem oferi noi acum? NIMIC! Mi-as dori din tot sufletul sa n-am dreptate, chiar mi-as dori, dar…nimic, pana acum, nu-mi demonstreaza ca am gresit. Vreau sa gresesc, chiar vreau!

  5. Chici ce!? Se poate ca tu sa fii cel mai aproape de adevar, polonezii s-au mai fript odata cu noi si in plus sunt interesati de un avion cu performanta si brend, nu de un proiect. Americanii sunt ca si castigatori in opinia mea.

  6. Este una din ultimele sanse pentru Avioane Craiova sa mai faca ceva. Ma intreb daca mai au capacitatea sa produca si un singur avion IAR99/an.
    Pai daca XT-ul e pana la urma un IAR99 „reloaded”, pot sa prezinte Soimul si sa zica ca vor sa puna un motor mai puternic, radar, display-uri, sa creasca sarcina acrosata si sa ranforzeze aripile, eventual sa schimbe putin prizele de aer in functie de motor…
    Nu cam asta e XT-ul „intermediar” pentru care au fost bani de studiu la INCAS?

    Pai ce sa le oferim la schimb polonezilor? Facem troc pentru modernizarea parcului nostru de rachete AA, ca pe vremuri… Eventual, daca vor anumite customizari, ii implicam sa produca ei o parte din piese si subansamble..

    Pe termen lung, cred ca ar trebui incurajati tinerii privati gen Arca s.a., daca reusesc sa se impuna in competitiile private. Acolo ar trebui sa faca statul aport de capital sub forma unor echipamente gen suflerie aerodinamica sau mai stiu eu ce si eventual sa colaboreze cu INCAS si care vor rezista pana atunci. Apoi va fi nevoie de 15-20 de ani sa ajunga la ceva de talia Aerostar sau Avioane Craiova, dar vor fi privati care stiu ce este competitia, termenele limita, marketingul, inovatia si vor sti ca daca le scapa din mana doar unul din aceste aspecte snt „morti”.

  7. Am citit si istoricul „privatizarilor” de la Avioane Craiova si m-am crucit ce faze si meciuri au fost.
    Sper ca macar candva, cei responsabili de evolutia Romaniei dupa 1989 sa dea unele socoteli, macar in fata istoriei…
    Cat au distrus si au furat unii in tara asta… cred ca nu exista echivalent in regiune sau pe continent… Poate doar in unele tari ale Americii Latine sau in Africa. E incredibil!
    Pana si ucrainenii au inceput sa vanda serios la export productia de la uzina Morozov…

  8. Nici daca IAR XT ar fi gata la cheie nu ar avea vreo sansa in Polonia !

  9. Daca nu incearca, sigur nu mai au nici o sansa, nu doar in Polonia!
    Acum, ca au un nou director, este o ocazie sa schimbe strategia, sa devina mai flexibili si mai agresivi si sa puna cartile pe masa.

    Altfel doar o comanda ROAF din categoria miracolelor le mai poate prelungi agonia sau sa-i salveze partial…

  10. Si inca niste lucruri:
    1. ” Se asteapta ca zborurile pe noile aparate sa inceapa in 4 ani de la semnarea contractelor ” – deci asta inseamna ca ofertantul are la dispozitie 4 ani pentru definitivarea proiectului, constructia prototipului si lansarea lui in productie.
    Deci nu se cere in carnetul de sarcini ca avionul sa existe deja. Tocmai asta ar fi unul dintre avantajele noastre, ca nu avem conceptul definitivat, pe cand ALCA si Hawk-ul mai greu le schimbi configuratia, pentru ca exista deja.
    2. Pretul actual al unui IAR-99 este intre 6-8 mil$. Chiar si cu un nou motor si electronica noua si ceva ranforsari, nu cred ca ar costa mai mult de 10-11mil$, deci ar fi la 2/3 sau chiar 50% din pretul concurentilor: L159 costa pe la 17mil.$ iar Bae Hawk dincolo de 22 mil.$. Exista marja serioasa de pret daca vrem sa adaugam ultima tehnologie. Pe scurt, la pretul de 16 Bae Hawk, polonezii ar putea cumpara 32 de IAR-XT, sau 26 IAR pt. pretul platit pe 16 Alca.

    Depinde cum este facut si punctajul, daca este un avantaj ca avionul sa fie disponibil imediat sau daca vor ceva mult mai customizat si mai flexibil. Eu cred ca daca au prevazut peste 4 ani intrarea in inzestrare, atunci sigur nu se grabesc sa scoata la pensie PZL-urile, deoarece mai au resursa de zbor. Si poate nici pachetul financiar nu-l au prevazut in buget pentru mai devreme de 3 ani.
    In acest caz, degeaba au ceilalti 2 concurenti avionul disponibil acum! Tocmai asta poate fi un dezavantaj!

    In rest, daca nu mai incerci, sigur nu mai ai nici o sansa sa reusesti… Dumnezeu poate ajuta si el acolo inca mai exista o intentie si ceva se mai misca.

    Asta e parerea mea.

    • George, as fi recunoscator daca ai putea insera comentariul de mai sus in parte de PS a articolului… + partea cu trocul pt. rachete:
      ” Ce sa le oferim la schimb polonezilor? Facem troc pentru modernizarea parcului nostru de rachete AA, ca pe vremuri… Eventual, daca vor anumite customizari, ii implicam sa produca ei o parte din piese si subansamble…”

  11. frumos e Hawk-ul asta 200.Exact ce ar trebui sa fie si fantastico viitor inexistentul IAR XT.

  12. Ultimul IAR99 Soim din ultimul lot destinat Fortelor Aeriene Romane fabricat la Avioane Craiova (inregistrare incarcata in 18.04.2008):
    http://www.youtube.com/watch?v=JuY-cRwe2-s&feature=related

    inca sper sa nu fie acesta sfarsitul…

    videoclip de prezentare:
    http://www.youtube.com/watch?v=PvzvbJndhwM&feature=related

  13. Good bye, considerate soul mate 🙂

  14. Halployagotut

    Good bye, genial chum 🙂

  15. Obedient bye, sweet friend 🙂

  16. Daca facem vreo 100 de XT si pus pe ele rachete de ultima generatie, impreuna cu 48 de f16?
    Folosite si ca avioane de vanatoare?
    Ar merge?

  17. Pingback:Aero F/A-259 Striker - Romania Military

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *