Rafale pe cai mari

Aceasta  domnilor  este articolul cu numarul 5000 publicat pe RomaniaMilitary.ro, lucru semnalat bineinteles de Razvan Mihaeanu, „ochiul si timpanul” din umbra RoMilitary, fara de care putine lucruri ar merge cum trebuie (si care multumeste lui Marius si E.B. ca scriu mai mult si mai bine decat el).

13685-rafale-grey-camozip-3-screenshot-15-10-2011-12-24-20

Asa cum va anuntam cu ceva timp in urma India si Franta discuta deja despre o posibila suplimentare a comenzii initiale de 36 de aparate (deocamdata comanda anticipata, nimic semnat), surse din piata anuntand ca este vorba de aproximativ 40 de Rafale aditionale celor 36, iar India nu este singura veste buna pentru constructorul francez (asta daca cele doua parti se vor intelege asupra offsetului).

Astfel pe langa Egipt si Qatar (fiecare cu cate 24 de avioane comandate) sanse din ce in ce mai mari par a avea francezii si in Emiratele Arabe Unite (negocieri reluate, posibil 60 de avioane) si mai nou chiar si in Malaiezia. Daca arabii din Emirate cauta sa-si inlocuiasca flota de Mirage 2000-9 cu 60 de avioane multirol noi (s-ar putea sa nu fie chiar 60 si arabii sa imparta comanda intre Rafale si F 16 Block 60), malaiezienii au reinceput discutiile cu Franta, asiaticii avand de gand sa scape de MiG –urile 29 Fulcrum.

Francezii se asteapta ca in 2016 cel putin doua alte comenzi de export sa fie parafate, discutiile cele mai avansate fiind cu Malaiezia si UEA, dar in acelasi timp la orizont se profileaza si alti client cum ar fi Indonezia.

Malaiezia a avut ca cerinta principala pentru un nou avion multirol ca acesta sa fie unul cu doua motoare – datorita in principal distantelor mari de deasupra Marii de Sud  a Chinei – dar odata cu prabusirea pretului titeiului, aceasta cerinta ar putea sa nu mai fie chiar asa de batuta in cuie, surse guvernamentale malaieziene declarand ca si un avion cu un singur motor ar fi ok si astfel Saab Gripen C/D a intrat in carti. Ramane de vazut ce vor hotari asiaticii anul viitor.

Revenin la Rafale pentru India, vanzarea se va face pe baza unui contract guvern-guvern si desi indienii au anuntat ca partea franceza a fost de acord cu o reducere substantiala de pret (de la 290 milioane de dolari la 220), francezii s-ar putea sa iasa chiar foarte bine, atat timp cat contractul prevede ca intreaga parte de intretinerea a aeronavelor va reveni catre Dessault, astfel ce au pierdut la vanzarea directa vor castiga probabil pe intretinere in anii care vor urma, iar daca cererea IAF catre guvernul federal indian pentru suplimentarea urgenta a numarului de Rafale cu inca 40 de unitati va fi pusa in practica, Parisul se va vedea cu 76 de avioane vandute catre India, dintr-un total sperat de 126, dar va avea intretinerea aeronavelor si in viitor, cine stie, poate ca va reusi sa vanda chiar mai mult de 126 de aparate, atata vreme cat New Delhi este aproape disperat sa inlocuiasca flota de MiG 21 Bison si MiG 27, iar viitor si aparatele Jaguar.

Cum Tejasul mai are mult pana cand sa devina un avion serios iar Su 30MKI nu pare sa fie pe dea-ntregul pe gustul hindusilor, Rafale ramane cu oportunitatea de a acoperi o piata enorma, intr-un ritm rapid.

Insa si in cazul vestilor bune pot aparea probleme. Daca pana mai ieri Dassault umbla disperata dupa comenzi, acum au venit comenzile peste ea si francezii dau din colt in colt sa onoreze aceste noi contracte in conditiile in care parca a dat dracii in toti, aboslut toata lumea ar vrea avioanele ieri daca se poate.

Egiptul, dar mai ales India, pune presiune pe Franta pentru livrarea cat mai rapida a aeronavelor, iar Dassault face si ea ce poate crescand ritmul de la 11 aparate pe an in prezent la 16 anul viitor, dar chiar si asa nu va fi suficient…

Si daca mai prind inca un contract va fi vai de capul lor, bineinteles intr-un sens in care asa as dori sa fie si pentru industria romaneasca de aparare; sa ne zoreasca clientii sa le dam marfa iar noi sa lucram in trei schimburi ca sa facem fata.

GeorgeGMT

46 de comentarii:

  1. Sa va traiasca Blogul si va urez mult succes in continuare 🙂

  2. Pentru India
    – ca sà intre în cele 50% de compensàri offset prevàzute de legea indianà, se va prelungi contractul de mentenentà, ca sà pice mai mult la indieni.
    Cei care spun cà încà nu este hotàrât, cà vor merge pe mâna rusilor sau a Typhoon-ului uità un lucru. Avioanele astea nu sunt interschimbabile. Rafale este în doctrina indianà pentru penetratie în profunzime si are dimensiune strategicà.

    Pentru termenii de livrare.
    Dassault a impus singurului sàu client la început (armata francezà) minimum de asamblare economic viabil 1 avion pe lunà (11 pe an, fiindcà august este concediu). Dar linia actualà este dimensionatà sà facà pânà la 2,5-3 Rafale pe lunà. Dassault este expert în gestiunea fortei de muncà si organizarea productiei. Au mai multe site-uri si au cei de la productia de avioane civile (Falcon), cu toate cà si acolo sunt aglomerati (luarea de comenzi pentru Falcon 5X este blocatà).

    Declaratiile lui Eric Trappier, seful executiv a lui Dassault, un om care îsi cântàreste fiecare cuvânt si nu practicà limba de lemn, despre noua productivitate, mà fac sà cred cà noile comenzi vor fi concretizate pânà la sfârsitul lui 2015, începutul lui 2016.

    Dar nu trebuie sà se confunde cadenta cu termenul. Ca sà ai toate piesele pentru un Rafale când ai stoc zero, trebuiesc aproape 3 ani. Deci vàzut cu furnizorii si subcontractantii.

    • La cat de penali sunt indienii nu m-ar surprinde sa cumpere mai multe tipuri de aparate de vanatoare si apoi sa se vaite ca mentenanta e prea grea cu o paleta de einspe mii de avioane.

  3. La cat mai multe articole .

  4. Cât despre alti clienti, succesul atrage succesul, si dupà ce a fost în mod amplu denigrat, Rafale poate sà cadà pe partea inversà, ridicat prea în slàvi.

    Alti prospecti ar fi
    – Belgia, cu toate cà noul vânàtor-bombardament ar trebui, în teorie, sà fie capabil sà aibà capacitatea de a opera bombele nucleare americane stocate în Belgia.
    – Elvetia, care va trebui nu numai sà-si schimbe F-5 dar în curând si F/A-18.
    În evaluare, Rafale a câstigat concursul ca masinàrie de ràzboi, iar Gripen-ul ca pret. Dar târgul a fost anulat.
    – Canada, dacà F-35 o sà se mai câcâie mult timp.

    Faptul ca au luat cunostinta de realitatea ca livrarea Rafale-lui poate sà ia foarte mult timp, va determina pe nehotàrâti sà se manifesteze mai repede.

    • Cand a fost respinsa prin referendum achizitionarea Gripenului E/F, s-a spus ca F/A-18 poate fi folosit multi ani de acum in colo si ca pentru nevoile reale ale Elvetiei, sunt suficiente actualele avioane F/A-18 aflate in dotare.
      Daca americanii au inceput sa se doteze cu F35 inseamna ca acest avion nu se mai cacaie mult.Optiunea canadiana va fi pur politica, ca de obicei, si fiind in sfera de influenta economica si politica a SUA canadienii vor cumpara avioane Made in USA.
      Unii tot lauda MIG29 iar malaezienii vor sa renunte la el cat mai repede.Teoretic, datorita mentenantei, ar fi logic sa se orienteze catre MIG35 insa este posibil ca si aceasta tara sa vrea sa cumpere un avion occidental.Nu exclud posibilitatea ca si F35 sa ajunga aici.

      • 2007 primul zbor
        2015 IOC („i” fiind initial, adicà cam redusà)

        Dacà nu este câcâialà et un film la relanti…

        • Rafale 1986 first flight
          2001 introduction
          asta e cacaiala nu ls F-35

          • Faci confuzie cu Rafale A, care era un demonstrator de tipul X-35 (care a zburat în 2000).
            Primul prototip Rafale C 01, care practic are putine piese comune cu Rafale A, dimensiunile fiind mult diferite, ba chiar si amànunte de design, a zburat în 1991. Iar el a intrat în seviciu activ chiar mai târziu decât spui, în 2002 (Rafale M).

          • In 1986 de abia se introducea Mirage 2000….
            Cum sa iti zic era normal sa traga de timp cu Rafale .

            Iar F 35 este un VTOL . Vertical . Adica o chestie compexa care nu prea este populara … ca si Dassault a experimenat asa ceva – Balzac si a renuntat. Asa cum au renuntat si la geometria variabila…
            Se pare ca raposatu Marcel detesta complicatiile ..

    • mai intai Felicitari rumaniamilitary.ro pt cele 5000 de articole si sa ne vedem la aniversarea 50000 de articole!!! in alta ordine de idei….dc nu ar face francezi cum facura cu dacia-renault….sa faca/preia o fabrica si in Romania (Avioane Craiova), ca sa fabrice si sa onoreze mai repede comenzile, cu conditia ca sa cumpere si Armata romana pt FARo pt inceput 24 de Rafale-C/-B si poate pe viitor inca 24? bine sa nu sariti acu pe mine sa ma mascariti. intrebam si io…???

  5. Acuma, ca i-au aglomerat comenzile, te pomenesti ca se apuca sa cumpere Avioane Craiova ca sa produca aici o parte ……………………….. 🙂 )))))))) ………. sorry ….

    • Si or sa le spuna rafale f-dacia

      • mai conteaza cum le va spune (IAR-95 redivivus – par example)….important e sa le ansambleze aci, partial sa le fabrice-industrie orizontala in Romania si sa ne pricopsim si noi macar cu 24 Rafale pt inceput si inca 24 mai incolo,+sa le facem mentenantza in Romania…ca deh daca aproape le si fabricam la Romania!!!….acu sa nu vrea Her prezident JWK, Eurofighter Typhoon ca deh e Deutshce machen und conception…! Rafale ar vrea Pontilika ca el e mai francofofon.

    • bingoooo…..gand la gand cu bucurieeee…..sa dea Dumnezeu asa sa fie, cat mai repede….!!!!

  6. Felicitari pentru aceasta realizare si la cat mai multe articole!

  7. Felicitari pentru numarul de articole atins :). Vad ca francezii astia ori sunt chiar buni ori au calcat in ceva de primesc atatea comenzi.. rusii vor nave de la ei, multi altii vor avioane… :)…

  8. @CHibitul au oameni pregatiti care sun constiinciosi si isi fac treaba si tin cu tara lor, nu ca si astia de la noi care in 7 luni au luat 7 vacantze ( pe acolo oricum) iar altul ba isi rupe un picior, ba se duce pe sest la Baku, ba e prin Caraibe

    de unde Doamne iarta-ma de OFFTOPIC ne-am pricopsit cu astia>?>?>?

    • pai nu au urlat unii de bucurie si faceau campanie + propaganda, aci pe site in noembrie 2014 ca o sa vina her president und unser fuhrer JWK si face Romania mai ceva ca Deutschland Bundes Republik? pe Pontilika il shtiam ca e mai papagal, dar macar a mai mishcat ceva pe social La investiti are el parti slabe-deh absobtzia de fonduri ue+coruptia din system pe care nu a reushit sa o starpeasca si l-a cam infundat si pe el.

  9. In primul rand, felicitari pentru site! Nu cred ca rezist o zi fara sa fiu nevoit sa intru sa imi iau doza de rumaniamilitary.
    Referitor la francezi, o duc bine astia, se pare ca Rafale va primi din ce in ce mai multe comenzi si ieri a aparut o stire conform careia vreo 10 state sunt interesate de cele 2 nave Mistral printre care: Canada, Egipt, Brazilia, Singapore si Arabia Saudita.

  10. Am auzit de atatea ori ca se modernizeaza fregatele ca nu mai cred nimic pana nu ies navele din santier.
    Ce inseamna „ultima generatie”. Distractiv cu „corvette” le alea. Aproape la fel ca Malai-ezia. Sau Malaezia?

    Fara suparare bro’ si eu citesc aproape zilnic blogul si va felicit pentru tot ce faceti! Faceti bine si rumaniamilitary a devenit un element de referinta in tot ce se scrie in limba romana despre subiect.
    La 50.000 ! Si mai sus

    • Multumim pt aprecieri si iti impartasesc intru totul opinia vis-a-vis de fregate, corvete si alte bla-blauri.
      Eu cred ca este practic imposibil sa se miste ceva anul acesta atat timp cat nu s-au declansat procedurile de atribuire, care proceduri dureaza mai mult de 1-2 luni.

  11. Felicitari pentru articolul cu numarul 5000.Intru zilnic pe „Romania Military” sa citesc articolele , dar si comentariile.
    La cat mai multe articole !
    ps:scuze de offtopic.

  12. un articol despre Rafale si nu apare gsg sa comenteze?

    • ) O fi ziua lui de spalat rufe 🙂 .

      • Leprechaun’s Ale drinking till falling Day. @gsg wakey-wakey te cauta lumea si tu esti cu fiicele negre din alta casatorie a lui Johnny English:). Mama, dar negre mai sunt…am vazut azi la plaja in grecia un englezoi cu 2 negrese…grase si buzate…sper ca-ti trezesc interesul:)

  13. La mulți ani să ne trăiască blogul.

    Așteptăm articolul 50.000!

  14. „Dacà nu este câcâialà et un film la relanti…”

    Nu se putea sa nu apara Bichon Frise-ul sa nu scheune ceva de F35 🙂 🙂 🙂

    Ceva negativ, af-cors 🙂

    Un pic de venin acolo, sa-i mai taiatzi din imagine si din vanzari

    Bre, geaba scheunatzi…

    Tzi-am mai zis eu…the BIG MONEY se vor duce in buzunare la altzii…F35 se va vinde in peste mia de exemplare la toata lumea buna

    Rafale or sa-si cumpere doar aurolacii cu bani gen harapi, e’jipt-eni si indieni si fiecare doar cateva duzini

    Si cand Rafale va fi stealth supersonic, va zbura la punct fix si va ateriza pe verticala mai discutam 🙂

    Macar asa ca demo-tehnologic 😉

    Chiar si fara incarcatura maxima si full-fuel, dupa cum te-ai stresat sa precizezi, ca tot trebuia sa mai tai ceva din meritele aparatului

    Nu e topic sa nu arunci ceva negativ de F35

    Esti la datorie mereu 🙂

    Eu nu cred povestea asta ca lucrezi la o firma care lucreaza pt bla blah blah

    Bre, am mai zis eu ca oi fi vreun postac la vreun ONG care in prostia lui de ONG o fi vrand sa promoveze Rafale p’aici pe la aurolacii mioritici 🙂 🙂 🙂

    Oricum, te agitzi in orice topic ca sa improsti cu ceva in F35, oare de ce, ca nu e asa de placere, eu zic ca e din interes

    ################################################################################################################

    In rest, Rafale e un aparat frumos, bine ca se vinde, bine pt europeni

    Oricum industria aeronautica europeana n-o vad bine…

    La tancuri deja s-au cuplat ultimii doi producatori de tancuri si numai asa vor scoate un nou tanc

    La havioani, EF e deja multi-labartzat-national si Rafale e frantuzesc

    Rafale e matur si mai prinde niste exporturi acuma, ca mai vinde 100 sau nu, treaba tot moarta este

    Urmatoarea generatie de avion european nu exista nici macar pe hartie deocamdata, se mai trage pe ce au cu upgradeuri pt cel putzin 1-2 decenii

    Dupa aia nu-i mai vad nici pe francezi si nici pe restul facand un avion de conceptie noua si se finis ca se futu ca se termina

    Daca nu se vor uni pt un avion european … ura si la gara…Rafale si EF vor fi ultimele

    Americanii au bagat sume exorbitante in F35ul ala de care tot razi matale si asa cum e, un compromis, e un avion nou cu salt tehnologic

    Adica americanii vor continua sa scoata fightere

    Nebuni cum sunt or fi lucrand deja la hypersonice suborbitale 🙂

    Chinezii pt ca au bani se chinuie cu iPhoanele alea ale lor stealth sau nu, deci vor continua

    Rusii au inceput ceva la PAKFA si au sucombat, atat economic cat si ca urmare a sanctziunilor, probabil ai afecteaza unde-i doare mai rau si anume la electronica, Nutzi mai dau aia cipurile si te apuci sa tzi le faci singur, da, dar dureaza, cercetare, productie, bani si ani de zile

  15. care-s diferentele de pret la integrarea strategica si tactica (doctrina integrata complet) intre Rafale si F35/potential F22 in viitor ? (da, stiu ca F35 are rol diferit de Rafale, de aceea am zis F22)

    caci tare mi-e ca ambele sunt f scumpe… daca le folosesti la capacitatea la care au fost concepute… un articol comparativ.

    sunt sanse sa producem Rafale in Romania – diplomatic vorbind pare ca avem sau aveam (?) o relatie bunicica cu amicii francezi si istoric vorbind probabil ca aceasta relatie se poate re-incalzi rapid de e nevoie.

    de fabricat F-uri cred ca sunt zero sanse… Rafale cu siguranta sunt mai multe. asta din unghiul de vedere al off-setului.

    sigur, o analiza comparativa NEPARTIZANA pret, doctrine, calitate, roluri si … off-set/investitie initiala per numar de aparate (fie vreo 50 numai de exemplu) ar fi f frumos de citit.
    chiar si numai sa intelegem ce ofera fiecare, si poate o vede si careva ce poate face ceva in privinta asta… si niciodata nu stii…

  16. „Aceasta domnilor este articolul cu numarul 5000” – Felicitari, nu stiam ca blogul asta e asa de vechi.
    Impresionant.

  17. Europenii poate mai bine s-ar apuca la urmatorul avion ( asta daca or sa aibe bani si consens …lucruri ce par a fi din ce in ce mai greu de atins pe continentul nostru ) ca acesta sa fie unul fara pilot in genul X-47B…acum facut pentru misuni specifice. Am vazut si polemica asta a oamenilor de stiinta, cu interzicerea dispozitivelor autonome.. insa cine are tehnologia sa le faca in viitor, nu cred ca ar avea retineri sa le puna in practica. Asemenea arme fara echipaje umane ar aduce schimbari majore prin lipsa compartimentului destinat echipajelor. ( nu mai trebuiesc scaune, suport pentru mentinerea vietii etc…) . La submarine ar conta enorm eliminarea echipajului… la nivel de forte terestre, macar blindatele ar putea sa fie autonome, fapt ce ar usura trimiterea unor unitati in conflicte, fara teama unor pierderi de vieti omenesti din partea unitatilor implicate.
    Ma gandesc ca mai bine se apuca de asa ceva acum…de cat sa dezvolte in 10..15 ani un avion nou cu pilot ( chiar si la nivelul F 35 )…pana sa il produca sa mai treaca ceva ani.. si cand il scot pe piata europenii, americanii sa ofere deja cateva modele de aeronave autonome cu capacitate si fiabilitate deja testate in lupte.
    Noi in acele momente, probabil ca sa facem niste contracte cu o firma din Israel sa ne mai modernizeze un pic F-urile… ca avem alte prioritati… autostrada Bucuresti – Brasov de exemplu, care in anul 2050… o sa ajunga la licitatia nr…100 si ceva, de atribuire a lucrarilor de executie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *