Pe 9 iulie un avion SEPECAT Jaguar, aparținând Indian Air Forces s-a prăbușit. Ambii piloți au murit. Dar un alt Jaguar a căzut în martie, al doilea în aprilie. Tot în prima jumătate a acestui an, India a mai pierdut un avion Antonov An-32 și un Mirage 2000, totalul ridicându-se la cinci aparate în jumătate de an. Nu discutăm aici despre eventualele pierderi în avioane de luptă din timpul operației “Op Sindoor”.
Pierderile în avioane militare ale IAF pot părea mari pentru forțele aeriene occidentale, dar în India lucrurile sunt normale și din nefericire, dacă ne uităm la statistici, până la finalul anului ar fi să mai cadă cel puțîn încă trei avioane.
În 2024 indienii au pierdut opt aeronave, în 2023 tot opt, doar cinci în 2022, dar 11 în 2021 și cinci în 2020.
Din 2020 și până astăzi indienii au rămas fără 42 de aeronave militare (avioane/elicoptere), toate în timpul unor zboruri pe timp de pace.
Între 2015 și 2024, totalul pierderilor se ridică la nu mai puțin de 104 aparate militare de zbor, adică în zece ani, cu o medie de +10 aparate per an, aproximativ 6 escadrile.
În acest moment IAF deține 31 de escadrile de lupta, dintr-un total necesar de 42, cu toate acestea, dacă contabilizam pierderile pe timp de pace în avioane militare, în ultimii 20 de ani, India a pierdut 255 de aparate, adică 14 escadrile de lupta.
Și dacă avioanele sunt scumpe și dificil de înlocuit, pierderile în piloți sunt încă și mai dramatice și mai greu de remediat, iar numărul de piloți căzuți odată cu avioanele lor este covărșitor.
Între 1982 și 1991, 230 de piloți indieni și-au pierdut viață, între 1992 și 2001 alți 190 de piloți au căzut, în perioada 2002-2011 încă 122 de ofițeri au murit în avioanele lor, iar între 2012 și 2021 alte 73 de vieți au fost pierdute.
Ca să ne facem o idee, India a pierdut 333 de piloți în 1962, 1965 și 1971, timp în care a luptat în trei războaie împotriva Pakistanului.
Conform unui studiu al unui colonel indian – Ajai Shukla, între 1952 și 2021 India a pierdut 1305 piloți, marea lor majoritate nu pe timp de război ci în timp de pace, iar conform altui studiu, pierderile indiene în materie de avioane se cifrează la 1804 (fără elicoptere), din care doar 143 de aparate au fost doborâte în timpul misiunilor de lupta.
Dacă cuantificăm numărul de avioane pierdute per escadrilă, atunci India a pierdut de la independență și până în zilele noastre echivalentul a 92 de escadrile, iar dacă ne uităm doar la avioanele de lupta, s-au pierdut în accidente echivalentul a 50 de escadrile.
Aici trebuie să dăm indienilor și ce este al indienilor, pentru că URSS/Rusia și China, două țări cu flote mari și învechite de avioane militare nu oferă nici pe departe transparența pe care guvernul indian o afișează și astfel nu putem ști dacă India este lider mondial la pierdutul avioanelor militare pe timp de pace sau nu.
În 2012, ministrul apărării de atunci – AK Antony, a informat parlamentul indian cum că, de-a lungul timpului, jumătate din avioanele MiG cumpărate din URSS/Rusia s-au prăbușit. Mai exact, din 872 de avioane achiziționate 440 s-au prăbușit, ucigând și 171 de piloți plus 39 de civili.
Pe tipuri de aeronave avem: MiG 21 – 298 bucăți, MiG 23 – 54 căzute, MiG 25 – 4 prăbușite, MiG 27 – 59 căzute și MiG 29 – 25 de unități.
În procente, aproximativ 25% din pierderile totale ale IAF revin MiG 21, urmat de Hunter F56 – 10,2%, Vampire FB52 – 8,9%, Tempest ÎI – 8%, Jaguar – 4,9%.
În materie de avioane militare de transport pierderile sunt la fel de ridicate: Dakota C-47 (41.5%), urmat de Antonov AN-32 (11.6%).
În privința cauzelor, un raport din 2002, intitulat: “Aircraft Accidents în the Indian Air Force, 2002,” care raportează pierderile IAF la 10 mii de ore de zbor scrie că procentul este cuprins anual între 0,89 și 1,52, în perioada 1991-1997. Specific pentru avioane de vânătoare, procentul este mai mare: 1,89-3,53, iar pentru MiG 21 avem 2,29-3,99.
Ca o comparație, în Statele Unite, același calcul indică un procent de 0,29 în anii 1990, 0,15 în anii 2000 și 0,1 între 2010 și 2018. Este adevărat discutăm despre alte avioane, altă industrie, altă mentalitate…
O parte a problemei ar putea să fi vechimea unor modele de aeronave precum MiG 21 și Jaguar, dar să nu uităm că India a pierdut și avioane moderne, cel puțin la vremea lor, precum 13 Suhoi Su 30, 15 Mirage 2000, 59 de MiG 27 sau 25 de MiG 29.
Pe baza rapoartelor publicate în urma numeroaselor accidente, pe lângă vechimea aeronavelor – care de fapt nu ar trebui să fie un factor dacă sunt întreținute conform cerințelor – pe lista cauzelor avem: eroarea umană, pregătire insuficientă și deficiențe tehnice apărute în zbor, dar cred eu că putem adauga fără să greșim prea mult și întreținerea defectuoasă a avioanelor la sol.
Și deși India deține o flotă mare de avioane relativ noi și moderne, piederile continuă să-și facă de cap. Poate că odată cu retragerea avioanelor foarte vechi din dotare lucrurile să se mai normalizeze.
GeorgeGMT
În mod cert, este vorba și de mentenanță defectuoasa. Mă uit la noi, că avem de zece ani F-16, cu proceduri riguroase, cu tehnicieni pregătiți cum trebuie, și flota, deși veche, nu înregistrează accidente. Când aveam MiG…este drept, nici piloții nu aveau multe ore de zbor
Nu cred ca s-a facut rabat de la mentenanta.
Cauza principală a prăbușirilor MiG-21 în România a fost eroarea de pilotaj, piloții ignorând limitele aerodinamice ale avionului, care devenea instabil la viteze mici și nu permitea manevre agresive fără risc major de pierdere a controlului.
pe indieni trebuie sa-i cunoști ca sa-i poti intelege.
1. sunt pe unde era Ro in anii 50-60, la prima generație plecata de la tara la studii si munca in orașe. Fiind numere imense este imposibil sa filtreze bine ca sa scoți valorile. Scoala la ei este o fabrica de diplome, in 2 sapt in Pune te certifici pe ce limbaje ai chef.
2. Au si ei oameni competenți 1/50, dar la ei este o problema de educație sa nu-ti contrazici superiorii.
3. Daca Ro este inca tara fanariota bazata pe cumetrii, la astia e 100×. Corupția e uriașă si e greu sa ajungă valori la conducerea, chiar in firme private.
Intersecția celor 3 lucruri in definește. Daca nimerești un sef bun trage echipa dupa ele, altfel e dezastru perfect si suplimentar mai si mint de rup.
marele lor noroc e ca paki sunt si mai praf
Nu e chiar asa. am lucrat cu ei vreme de 8 ani si dau rezultate foarte bune cand sunt alesi, educati, tratati ok si condusi intr-o cultura a muncii fara excese. Am vazut si indieni slabi, dar si destui foarte buni.
problema lor e si faptul ca nu sunt educati intr-o cultura „speak off” adica nu pot/stiu/indraznesc sa ia atitudine in caz de ceva ce nu merge bine, mai ales cand seful spune altceva. Dar daca investesti in ei iti aduc rezultate bune. firma de care vorbesc are sute de mii de angajati in India, daca erau asa de prosti nu ii tinea. iar in ultimii ani i-a implicat din ce in ce mai multe conturi, afaceri de multe miliarde.
Banuiesc ca la forta aeriana e vorba de coruptie, lipsa de proceduri clare, mentenanta proasta si o cultura organizationala proasta. Daca seful a zis ca toate avioanele dunt disponibile, cine sunt eu sa-i zic ca jumate risca sa cada? sau ca furnizorul care e si sponsor la partidul la guvernare livreaza doar gunoaie.
Cineva, apropiat mie, muncea de trei ani la doctorat. Deja reusise sa-si patenteze ideea. Lipsea maslina de pe coliva, niste incercari de validare a ideii. Era nevoie de un aparat care sa inregistreze si sa prelucreze semnalele primite de la acceleratori, ma rod, ceva mai complicat. Asemenea aparate se folosesc pt analiza modala, dar, pe de o parte, institutul nu avea bani pt asa ceva, si pe de alta parte era nevoie de ceva special. Din fericire in institut erau si doi practicanti indieni, care s-au implicat masiv in aceasta chestie. Au muncit zi si noapte, citeva saptamini, si au scos, impreuna cu doctorantul, dispozitivul. La sfirsit am dat o masa la un restaurant indian, mie-mi place f mult mincarea indiana.
PS Aparatul nu era parte din doctorat.
Cand vorbeau pilotii de MIG 21 ca fiind sicriul zburator, stiau ei ce stiau. Bine ca s-a dus la pensie si aia e.
Eine Absturzserie von F-104 bei der Bundeswehr in den 1960er-Jahren ist als Starfighter-Affäre bekannt, wobei innerhalb von 18 Monaten 44 Maschinen abstürzten.[1] Von den 916 von der Bundeswehr beschafften F-104 stürzten insgesamt ein Drittel ab, wobei 116 Piloten ums Leben kamen.[1] Dies brachte dem Flugzeugtyp sarkastische Bezeichnungen wie Witwenmacher, Erdnagel, fliegender Sarg oder Sargfighter ein.[2]
STARFIGHTER, sicriul zburator, din 916 avioane au cazut o treime Au murit 116 piloti.
Ce e ciudat la indieni e ca nu folosesc scaunul de catapultare.
Am avut un coleg indian, dr in aerodinamica exceptional, si pe aici sunt extrem de laudati ITistii indieni. Cind se vorbea de angajarea indienilor, un politician neamt s zis Kinder statt Inder.
Nu stiu cum e pe acolo dar pe aici it-istii indieni sunt ridiculizati la maxim. Cel putin unde lucrez eu indienii insisi insista sa lucreze cu ingineri europeni si nu de-ai lor. Chiar daca trebuie sa astepte.
Plus ca indienii sunt renumiti ca mint de rup. Am mai vazut oameni sa minta dar ca indienii niciodata.
Nu ai trait pana nu ai experimentat minciuna indiana. Era unu care ma mintea in fata cu dovada in fata ochilor. Ceva de genul: domle la 12 dupamiaza nu e zi e plina noapte si stelele se vad pe cer.
Am avut grija sa fie concediat. Si el si managerul lui. Ne cauzasera probleme mari si costuri mari cu suportul tehnic.
Am documentat tot si am dat la skip lvl de la mine. Cateva zile mai tarziu erau plecati.
Dar mi-a zis skip lvl: esti constient ca te lupti cu morile de vant nu?
Fiecare are experienta lui si oricum nu se poate generaliza.
Am avut de-a face cu ITisti indieni, au fost tot timpul de cuvint si au facut treaba f buna. Probabil concernul unde am lucrat i-a selectat mai atent. Oricum erau mai buni decit ITistii nemti.
Da, inginerii europeni sunt cautati peste tot, chiar si americanii-i cauta.
Dar ne intoarcem la accidentele de avioane. E clar ca indienii au o problema, am incercat s-o compar cu cea de la Starfighter. Sunt tone de documentatie despre subiect, in final s-a dovedit ca a fost pur si simplu o organizare catastrofala.
Si da, din nenorocire avioanele cad, stii cite F 16 au cazut in USA?
https://www.safety.af.mil/Portals/71/documents/Aviation/Aircraft%20Statistics/F-16FY23.pdf
Nu te supara, dar probabil firma ta nu stie sa evalueze oameni si sa normeze munca. Daca erau asa de varza nu erau grosul in Silicon Valley si in toate firmele de IT. Probabil platiti prost si va asteptati la minuni.
La actualul angajator cea mai mare paguba au produs-o cativa manageri nemti, nu IT-ii indieni.
Am vazut indieni varza, dar am avut si colegi indieni pe care te puteai baza la fel ca pe europeni, doar ca nu au atata initiativa si se vede ca vin dintr-o alta cultura. Tratati si instruiti bine produc rezultate bune.
Din pacate se generalizeaza foarte mult. In IT primesti ce platesti. Din experienta directa, sunt oameni foarte talentait si pregatiti care muncesc pe rupte insa sunt platiti la valoarea lor. Ca dovada ca au ajuns la conducea Google (Pichai), Microsoft (Nadella) si numele pot continua (vezi Adobe, Palo Alto, Zscaler, etc)…
Tot adevat este ca au si o problema cu castele/coruptia samd insa hai sa ne uitam unde au ajuns dpdv aero-spatial ca un exemplu…
Din pacate ei pot fi un exemplu viu la ce duce cand lipseste meritocratia.
Radeam cu totii de turci in trecut can in orice domeniu insa acum dpdv militar sunt printre putinele tari care pot sa-si satisfaca necesarul sau chiar sa exporte la altii…
Legat de noi, sper ca am invatat din lectiile trecutului si vom trata armata cu trebuie. Oricum, aviatia a fost cea mai favorizata dintre fortele armate si ar trebui sa ne faca mandrii cu ce au reusit.
Unde au ajuns din punct de vedere aero-spatial? Lumineaza-ne.
Au program spatial, isi lanseaza singuri sateliti si cat de curand or sa ajunga si cu oameni pe orbita. Nu trebuie subestimati pt ca desi coruptia e mare au multi oameni talentati.
Am cunoscut si eu sefi indieni de nivel inalt care erau comparabili cu oricine. Nu au ajuns sa conduca mari corporatii pe IT pe pile
Atunci sa le imprumute oameni si alora de la HAL. Poate reusesc sa faca in sfarsit un avion din Tejas.
Desigur indienii sunt mult mai incompetenti decit romanii… chiar si americanii sunt incompetenti
S-au fabricat peste 10000 de MIG 21 si au cazut cca 500. Multe dintre ele au cazut in lupta. E asta o cota proasta, dupa 60 de ani?
MIG 21 a fost un avion exceptional pt acele timpuri.
Poate ca e un pic offtopic, dar vreau sa va prezint preferintele mele, desigur extrem de subiective, din experienta mea de globalizare.
Cel mai mult as prefera sa muncesc, in ordine, cu nemtii, olandezii, care tot un fel de nemti sunt, chiar belgienii. In frunte sunt insa englezii, absolut exceptional. Si cu americanii e amuzant. Mai apoi vin exoticii, chinezii, chiar si indienii, si chiar si turcii. Si cu sirbii s-a putut colabora. Nici spaniolii nu sunt de lepadat.
La capitolul amuzant sunt francezii si italienii, nu as sfatui pe nimeni sa-ncerce ceva serios cu ei.
La polul opus sunt polonezii, extrem de… si la coada sunt rusii. Rusii nu sunt prosti, dar ii strica aroganta, se dau grand nation, dar le lipseste nobletea.
Despre romani nu vreau sa vorbesc…sunt multi, f multi pe care-i stimez, chiar ii iubesc, dar sunt si hahalere, mult prea multe. Romanii nu pot fi obiectivi, ei sunt emotionali, si… nu vreau sa folosesc cuvintele care-mi vin in minte.
Domnul acesta scrie mai mult decat Dov la orice desi catalogheaza site-ul ca fiind extrem de toxic, e suveranist dar traieste in Germania, fiert pe orice rusesc dar critica tot ce e creat in vest. Se mandreste ca fost si inca este alcoolic, sunt curios daca are si izmene rosii ca georgescu.
@Marius Toti cocaletii sunt buni, numa’ românii sunt jalnici.
Ți-au dezactivat „like”
Aoleo muică tot auleo muică raman
De japonezi si sud coreeni, ce spui?
nu am avut ocazia sa lucrez cu coreeni si japonezi
Hmm, se știe ca noi suntem primii din Europa civilizata la accidente auto mortale. Cam 1300 decedați anul trecut. În India au murit 250 de mii. Păstrând proportiile, cam de trei ori mai mulți ca la noi la un milion de locuitori. Și militarii sunt oameni…
Cat despre mentenanță, la ei este o chestie relativa, plus ca șeful din casta superioara știe mai bine, vezi cazul cu pasagerul prăbușit ca șeful a tăiat alimentarea la motorul care nu trebuie si nu l-a contrazis nimeni decât tardiv…
Atatea complexe de inferioritate defulate pe o pagina, mai rar.
Stiu un indian la munca=sunt Eliade, ii cunosc perfect, am trait acolo.
Ca doar cativa au idee despre subiect fara sa bage wiki- aparatul in speta (unii ofiteri rautaciosi spuneau in anii 90 ca Iar-93 s-a vrut o replica), ce mai conteaza, programatorii si it-istii sunt noii taximetristi-coafeze.
Si btw, aveti vreunu idee cate Mig-uri 21 picau in anii 90?
Nu se zbura si erau vechi.
Sau de incidentul grav, mai ceva ca la indieni, cu munitia aia in curs de omologare, la Craiova?
Cand nu sunt bani, ala e rezultatul.
PS: stiu si patron de restaurant indian in Bucuresti si programator, deja de peste 10 ani, integrati perfect, nu sunt nici mai prosti, nici mai destepti ca alti amici, ce-i deosebeste e ca au mult mai mult bun-simt ca „average Ion”, lucru complet irelevant pt a trage o concluzie despre un popor sau mentalitate.
„Atatea complexe de inferioritate defulate pe o pagina, mai rar.”
Adevarati patrioti!
Nea Neamtule, ti-am mai spus parerea mea: daca Ceasca nu se certa aiurea cu americanii si nu facea economii absurde ca sa excluda importurile, în anii 80, pt a plati datoria externa si va mai trimitea pe afara pe la conferinte, specializari, probabil ca ar fi iesit si Iar-95. Plus restul proiectelor din aparare.
A fost o scurta perioada in care s-a trait ok in RSR si se coopera serios cu strainii, in limitele Cocom.
N-a tinut mult, din pacate
Xv, eram atit de naivi incit chiar cred ca am fi reusit sa facem un supersonic…. dar, de abia cind am ajuns in industria mare mi-am dat seama ce-nseamna cu adevarat asa ceva!
Țiganii subt top. Nație muncitoare, harnica, cu frica de Dumnezeu, nu fura si mai știu a se spala pe dinți de doua ori pe zi. Mr. SUNDAY dixit. 😉
LEGE nr. 2 din 4 ianuarie 2021
privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea antițigănismului
EMITENT
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 8 din 5 ianuarie 2021
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articolul 1
Prezenta lege are ca scop stabilirea unor măsuri pentru prevenirea și combaterea antițigănismului.
Articolul 2
În sensul prezentei legi, termenii și expresiile de mai jos au următorul înțeles:
a) prin antițigănism se înțelege atât percepția referitoare la romi exprimată ca ură împotriva acestora, cât și manifestările verbale sau fizice, motivate de ură împotriva romilor, îndreptate împotriva romilor ori a proprietăților acestora, împotriva instituțiilor/ONG-urilor, liderilor comunităților rome sau lăcașurilor lor de cult, tradițiilor și limbii romani;
d) prin materiale antițigăniste se înțelege: imagini, mesaje text, conținut audiovideo, precum și orice alte asemenea reprezentări, care transmit idei, concepții sau doctrine care promovează antițigănismul.
🙂
Singura lor calitate e ca accepta sa lucreze pe bani putini.
Locuiesc in UK de 7 ani si am intalnit multi indieni/pakistanezi…
Indienii sunt puturosi, mincinosi, lingusitori si barfitori…e greu sa gasesti ceva pozitivi la ei. Cred ca e si chestie de cultura.
Pakistanezii in schimb, sunt mult mai ok. P’astia cred ca religia ii disciplineaza.