36 de Rafale pe repede inainte! De ce?!

Rafale_IAF

Splendida ironie a M-MRCA ! După un deceniu de la inițierea unui proces de achiziție non-politice si care se dorea condus prin licitații bazate pe performante si realități obiective, a fost luata o decizie politica pentru a forța luarea unei hotărâri. Comentariile la procesul de selecție care cândva a fost considerat un exemplu de urmat este un topic separat, care așteaptă sa fie scris.

Idea ca India si Franța trebuie sa vina cu ceva nou in fata negocierilor M-MRCA blocate a devenit clara când ministrul apararii Arun Jaitley (care de asemenea conduce Ministerul de Finanțe, intr-un dublu portofoliu) a informat pe primul ministru Narendra  Modi despre “remiza”  in care au ajuns negocierile.  In timp ce negocierile legate de preț continuau la Ministerul Apărării, rotile politicului nu au avut de ales si au început sa lucreze. Aceasta a fost primul indiciu ca zvonurile despre un eșec  erau exagerate si ca guvernul indian dorea sa încheie acest proiect, oricare ar fi fost înțelegerea. Presiunea in partea Forțelor Aeriene Indiene a fost si ea de ajutor. Doua evenimente au avut loc concomitent.

Discuțiile despre un număr de 36 de aparate Rafale au fost efectiv politice, si nu au inclus responsabilii de proiect (M-MRCA n.tr) din partea niciunei  parți. A fost inițiat un proces de negocieri directe intre guvernele indian si francez, despre mersul cărora era informata echipa din cadrul programului M-MRCA. In luna Ianuarie a acestui an (2015) înțelegerea a devenit una concreta, India convenind, fără a da detalii, ca daca Forțele Aeriene Indiene vor achiziționa 36 de Rafale, prețul si alte condiții vor fi ofertate in termeni mai avantajoși decât cele negociate in cadrul programului M-MRCA.

Primul ministru Parrikar a declarat (11.04.2015 ) ca “Afacerea Rafale este o decizie majora, care are termene si condiții mai bune (decât cele din cadrul M-MRCA n.tr). Aparatele vor fi introduse in IAF (Indian Air Force) intr-un proces care va dura 2 ani”.

Parrikar, care a jucat un rol esențial in negocierile M-MRCA a avut de asemenea un rol important (si continua sa aibă) in a furniza guvernului francez si casei Dassault un mesaj cat se poate de clar ca “flexibilitatea” este cheia către o soluție înafara regulilor (out of the box), decuplata de negocierile cu Ministerul Apararii (adica programul M-MRCA).  Asta se întâmpla in Februarie. Guvernul francez a fost de acord aproape imediat cu propunerea cumpărării a 36 de aparate direct de la Dassault in configurație completa, finalizata in condițiile cerințelor tehnice din cadrul M-MRCA.

 

Autorul  crede  ca in timp ce înțelegerea pentru 36 de Rafale este separata fata de negocierile M-MRCA aflate inca in desfășurare (si declarația comuna este clara in acest sens)  va funcționa in acest mod: cele 36 Rafale înlocuiesc cele 18 Rafale care ar fi fost parte din înțelegerea M-MRCA, in cadrul căreia continua negocierile pentru construirea sub licența a 108 Rafale de către HAL. Asta însemnă  un total de 144 Rafale, adică 8 escadrile. Numărul exact poate sa varieze in funcție de rezultatul negocierilor – atâta timp cat exista elemente dificile in negocierile privind colaborarea Dassault- HAL.

 

Rămâne un lucru cert: India a ales Rafale. Nu mai exista nici un dubiu ca avionul francez va zbura sub culorile Indiei. Desigur, apar  câteva întrebări:

  1. Este acesta noua înțelegere o confirmarea faptului ca procesul de selecție si atribuire din cadrul M-MRCA a eșuat ?
  2. Este acesta înțelegere o confirmare a faptului ca in India procesul de achiziție/selecție? nu poate fi in întregime tehnic, având nevoie si de o decizie finala politica ?
  3. Poate avea acesta decizie repercusiuni in cadrul programului M- MRCA, cu o posibila acțiune din partea Eurofighter, al doilea finalist ?
  4. Cum va reuși guvernul sa combată percepția ca o soluție “înafara regulilor” a fost necesara pentru a finaliza un proces de atribuire care s-a dorit a fi bazat pe caracteristici tehnice si negocieri ?
  5. Care vor fi repercusiunile acestei înțelegeri asupra capacitații de negociere indiene la masa M-MRCA (nota – programul nu este încă încheiat si teoretic, negocierile continua) ?
  6. Va aduce aceasta înțelegere un preț mai bun pentru India ?

Sursa: Livefistdefence,com

Articol semnalat de MirceaS si tradus de Dan P.

25 de comentarii:

  1. Un astfel de contract va fi intotdeauna unul politic….

  2. Aseara, desteptii de la Realitatea postau pe crawl ca India a cumparat de la francezi 36 de avioane Rafale cu 4 MILIOANE dolari !!!!
    Mai ca-mi venea sa strig la Dusa sa luam si noi vreo 5 escadrile 🙂 ))))))

  3. Articolul nu raspunde la intrebarea „De ce?” din titlu, am sa dau eu un raspuns scurt: China.
    Un raspuns mai pe lung, citez:
    Oct 23/14: Readiness. According to India’s Business Standard, the readiness rate for IAF SU-30MKIs has risen from 48% before 2013 to around 55%, meaning that 87 of 193 fighters are grounded at any one time. The paper cites MoD figures and documents that show 20% of the fleet (about 39) undergoing 1st line and 2nd line maintenance by the IAF, another 11-12% (about 22) undergoing overhaul at HAL, and 13-14% (about 26) grounded waiting for major repairs.

  4. Ma hazardez si eu la un raspuns. Pur si simplu politicul s-a saturat de incompetenta birocratiei indiene, a trecut peste capul lor si – la presiunea justificata a IAF – a comandat direct 36 de aparate direct din Franta.
    Situatia IAF nu este deloc roza si, asa cum scrie si Tzupy, le-a ajuns cutitul la os.

    • Nu este exclus ca indienii sa mai comande si alta transa de avioane direct din Franta, daca vor sa isi consolideze cat mai repede fortele aeriene.Pentru indieni ar fi mai simplu insa ceva mai scump, sa cumpere toate avioanele direct din Franta, insa cu sprijinul direct al vanzatorului, sa le poata asigura mentenanta in totalitate in India.Este mai usor sa asiguri mentenanta in totalitate in India, folosind componente importate, decat sa produci acele componente in India, stiindu-se birocratia si coruptia guvernamentala, respectiv incapacitatea producatorilor indieni de a realiza produse de calitate.

      • Cred ca pentru indieni ar fi chiar mai ieftin sa cumpere toate Rafale din Franta, dar ei voiau transferul de tehnologie, in special motoare si radar AESA.
        Ma indoiesc ca vor renunta total la productia in India, mai ales ca rusii nu au fost dispusi sa respecte (sau il amana) transferul de tehnologie din programul PAK-FA.

        • Stiu ca indienii vor transfer de tehnologie, o doleanta foarte pertinenta, insa daca nu esti in stare sa fabrici ce iti doresti, atunci este mai indicat sa o lasi balta.

  5. in sfarsit reusesc si astia din Emirat sa-si vanda avionul ala urat la indienii aia urati si puturosi 🙂 (stiu ce vorbesc, am intrat la unul in casa p’aici si era sa pic din picioare 🙂 )

    alternative prea multe n-avura tziganii, americancii parca le oferira F18, rusii le oferira trotinete zburatoare cu care deja au probleme, PAK-FA e in a galaxy far-far away, EF e inca neterminat si probabil or sa le scoata din dotare inainte sa ajunga la o configuratie mai completa, iPhoane de la chinezi nu ie cazul

    poate au ajuns in sfarsit la vreo concluzie realista, si anume ca de fabricat la tzigani nu stiu daca or sa mai ajunga sa le mai fabrice vreodata, cred ca nivelul ala tehnologic totusi nu-i de nasul lor

    si oricum nu cred ca astia din Emirat le vor da access la tot

    • Tiganii au si ei domenii de activitate in care sunt foarte buni, in special crearea de soft pentru IT, insa sa construiasca de la 0, un avion modern, a caror componente sa fie realizate integral doar de fabricantii indieni, va mai trece multa vreme pana se va ajunge aici.

  6. ,,DECIZIA de ultimă oră a lui PUTIN. Rusia va livra rachete IRANULUI și CHINEI
    Președintele Rusiei a semnat astăzi un decret prin care ridică embargoul privind livrarea sistemului de rachete de tip S-300 către Iran, potrivit unui comunicat de presă al Kremlinului, citat de Reuters.
    Decizia vine în conetxtul în care, acum cinci ani, fostul preşedinte rus Dmitri Medvedev anulase un contract de livrare a acestui sistem de rachete, după ce ONU a impus sancţiuni Iranului din cauza programului nuclear controversat al acestei ţări.
    Pe de altă parte, Rusia va furniza și Chinei sisteme de rachete, de data aceasta fiind vorba despre rachete cu rază scurtă de acţiune de tip S-400, relatează agenția Sputnik.
    „Nu voi furniza detalii despre contract, dar, da, China a devenit primul cumpărător al sistemelor antiaeriene S-400. Contractul evidenţiază nivelul relaţiei strategice dintre Rusia şi China”, a declarat Anatoli Isaikin, preşedintele companiei Rosoboronexport.
    Oficialul rus a mai declarat că multe state și-au exprimat interesul pentru achiziţionarea sistemelor de rachete S-400, dar producătorul – compania VKO Almaz-Antey – este obligată să livreze astfel de sisteme Ministerului rus al Apărării.”
    http://www.evz.ro/decizia-de-ultima-ora-a-rusiei-ce-va-furniza-comunistilor-de-la-beijing.html
    Rusia are nevoie de bani.Poate ca rusii vor vinde mai incolo si instalatii S400, iranienilor la pachet cu noua generatie de submarine cu propulsie conventionala .

  7. Hristos a înviat !

    Am luat cunostiintà acum de publicarea în traducere a articolului pe care îl semnalasem.
    Între timp am vorbit cu amici de la Dassault si zvonurile (întàrite de articole, mai ales Les Echos din care voi da un Google Translate – scuzati, dar azi am mult de lucru) spun urmàtoarele:

    MMRCA ar fi mort, HAL nu este în stare sà asigure primirea transferului tehnologic si în plus, cu productivitatea indianà, s-ar ajunge la un pret de 2,7 ori !!! mai mare decât fabricatia francezà.

    Aveti aici douà articole indiene:
    http://www.livefistdefence.com/2015/04/its-final-mmrca-dead-rafales-coming.html

    http://ibnlive.in.com/news/centre-scraps-20-billion-mmrca-deal-for-126-rafale-jets-for-iaf-lca-tejas-to-replace-mig21/539663-3.html

    si mai ales articolul din Les Echos, din care dau o traducere cu Google:

    „Asta a spus, comentând aproape de înregistrare industrială, contractul MMRCA este supusă regulilor privind transferul de tehnologie existente în cazul în care licitația a fost lansată acolo 8 ani. Foarte restrictiv, acestea au fost facilitat de la și nu se mai aplică pentru un program numit pentru a răspândi până la bine dincolo de 2020. „Britanicii au pus o presiune enormă pe care aceste reguli sunt respectate în mod corespunzător cu Dassault, lăsând amenințarea de un proces „, a adăugat el. Kill oferta, este, de asemenea o modalitate de a scăpa de cătușele de aceste reguli.
    Întreaga Întrebarea este acum dacă nu va fi suplimentară Rafale dincolo de 36 ordonat. Pentru aceasta, trebuie să ne încheiat deja primul contract. Având în vedere nevoile de securitate ale țării, nu este clar India pentru a opri acolo, cu excepția pentru a forma o flotă de micro-neaparat scump. Dar deja, unii analiști indieni se întreabă dacă New Delhi se vor întoarce la alte dispozitive, limitând Rafale de cumpărare mult sub 126 avută în vedere.”

    http://www.lesechos.fr/industrie-services/air-defense/0213028131-linde-renonce-a-construire-les-rafale-en-inde-1110847.php

  8. Off topic, din Jane’s:
    The US has completed beam quality and power measurements of General Atomics’ (GA’s) Gen 3 High Energy Laser (HEL), the company announced on 8 April.
    The Gen 3 laser assembly measures 1.3 x 0.4 x 0.5 m, according to GA, and is powered by a compact lithium-ion battery supply. The Gen 3 HEL is a unit cell for the Tactical Laser Weapon Module currently being developed by the Pentagon.
    In 2011, the Defense Advanced Research Projects Agency awarded GA a USD39.8 million contract to build a Demonstration Laser Weapon System under Phase 4 of the High Energy Liquid Laser Area Defense System (HELLADS) programme.

  9. Cele 36 avioane pe care India a promis acum sa la cumpere nu sunt MMRCA, acel program va fi anulat. Rafale ramane cu cele 36, insa mai poate spera la follow on orders, poate pentru navy.

    Anularea MMRCA inseamna ca Mig21 va fi inlocuit probabil de Tejas, care o mai fi facut progrese si se pare ca indienii au acum mai multa incredere in el.

    http://ibnlive.in.com/news/centre-scraps-20-billion-mmrca-deal-for-126-rafale-jets-for-iaf-lca-tejas-to-replace-mig21/539663-3.html

    http://ibnlive.in.com/news/centre-scraps-20-billion-mmrca-deal-for-126-rafale-jets-for-iaf-lca-tejas-to-replace-mig21/539663-3.html

    • Daca stirea este corecta India face o greseala strategica catastrofala! Tejas nu poate fi sub nici o forma comparat cu Rafale, pe de alta parte India ramane blestemata la tehnologia ruseasca fara posibilitatea integrarii unui avion foarte modern si a tehnologiei aferente.
      In acest moment coloana vertebrala a IAF este Suhoi 30MKI si o sumedenie de avioane vechi (unele modernizate). Daca prezentul este cum este viitorul suna rau, mai ales in fata Chinei.

  10. Off topic: ALIS genereaza 80% false pozitive (la identificarea problemelor de mentenanta), link:
    http://www.defensenews.com/story/military/2015/04/15/problems-facing-f35-maintainers-automated-system/25781075/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *