Romania Military

36 de Rafale pe repede inainte! De ce?!

Rafale_IAF

Splendida ironie a M-MRCA ! După un deceniu de la inițierea unui proces de achiziție non-politice si care se dorea condus prin licitații bazate pe performante si realități obiective, a fost luata o decizie politica pentru a forța luarea unei hotărâri. Comentariile la procesul de selecție care cândva a fost considerat un exemplu de urmat este un topic separat, care așteaptă sa fie scris.

Idea ca India si Franța trebuie sa vina cu ceva nou in fata negocierilor M-MRCA blocate a devenit clara când ministrul apararii Arun Jaitley (care de asemenea conduce Ministerul de Finanțe, intr-un dublu portofoliu) a informat pe primul ministru Narendra  Modi despre “remiza”  in care au ajuns negocierile.  In timp ce negocierile legate de preț continuau la Ministerul Apărării, rotile politicului nu au avut de ales si au început sa lucreze. Aceasta a fost primul indiciu ca zvonurile despre un eșec  erau exagerate si ca guvernul indian dorea sa încheie acest proiect, oricare ar fi fost înțelegerea. Presiunea in partea Forțelor Aeriene Indiene a fost si ea de ajutor. Doua evenimente au avut loc concomitent.

Discuțiile despre un număr de 36 de aparate Rafale au fost efectiv politice, si nu au inclus responsabilii de proiect (M-MRCA n.tr) din partea niciunei  parți. A fost inițiat un proces de negocieri directe intre guvernele indian si francez, despre mersul cărora era informata echipa din cadrul programului M-MRCA. In luna Ianuarie a acestui an (2015) înțelegerea a devenit una concreta, India convenind, fără a da detalii, ca daca Forțele Aeriene Indiene vor achiziționa 36 de Rafale, prețul si alte condiții vor fi ofertate in termeni mai avantajoși decât cele negociate in cadrul programului M-MRCA.

Primul ministru Parrikar a declarat (11.04.2015 ) ca “Afacerea Rafale este o decizie majora, care are termene si condiții mai bune (decât cele din cadrul M-MRCA n.tr). Aparatele vor fi introduse in IAF (Indian Air Force) intr-un proces care va dura 2 ani”.

Parrikar, care a jucat un rol esențial in negocierile M-MRCA a avut de asemenea un rol important (si continua sa aibă) in a furniza guvernului francez si casei Dassault un mesaj cat se poate de clar ca “flexibilitatea” este cheia către o soluție înafara regulilor (out of the box), decuplata de negocierile cu Ministerul Apararii (adica programul M-MRCA).  Asta se întâmpla in Februarie. Guvernul francez a fost de acord aproape imediat cu propunerea cumpărării a 36 de aparate direct de la Dassault in configurație completa, finalizata in condițiile cerințelor tehnice din cadrul M-MRCA.

 

Autorul  crede  ca in timp ce înțelegerea pentru 36 de Rafale este separata fata de negocierile M-MRCA aflate inca in desfășurare (si declarația comuna este clara in acest sens)  va funcționa in acest mod: cele 36 Rafale înlocuiesc cele 18 Rafale care ar fi fost parte din înțelegerea M-MRCA, in cadrul căreia continua negocierile pentru construirea sub licența a 108 Rafale de către HAL. Asta însemnă  un total de 144 Rafale, adică 8 escadrile. Numărul exact poate sa varieze in funcție de rezultatul negocierilor – atâta timp cat exista elemente dificile in negocierile privind colaborarea Dassault- HAL.

 

Rămâne un lucru cert: India a ales Rafale. Nu mai exista nici un dubiu ca avionul francez va zbura sub culorile Indiei. Desigur, apar  câteva întrebări:

  1. Este acesta noua înțelegere o confirmarea faptului ca procesul de selecție si atribuire din cadrul M-MRCA a eșuat ?
  2. Este acesta înțelegere o confirmare a faptului ca in India procesul de achiziție/selecție? nu poate fi in întregime tehnic, având nevoie si de o decizie finala politica ?
  3. Poate avea acesta decizie repercusiuni in cadrul programului M- MRCA, cu o posibila acțiune din partea Eurofighter, al doilea finalist ?
  4. Cum va reuși guvernul sa combată percepția ca o soluție “înafara regulilor” a fost necesara pentru a finaliza un proces de atribuire care s-a dorit a fi bazat pe caracteristici tehnice si negocieri ?
  5. Care vor fi repercusiunile acestei înțelegeri asupra capacitații de negociere indiene la masa M-MRCA (nota – programul nu este încă încheiat si teoretic, negocierile continua) ?
  6. Va aduce aceasta înțelegere un preț mai bun pentru India ?

Sursa: Livefistdefence,com

Articol semnalat de MirceaS si tradus de Dan P.

Exit mobile version