Bulgarii au primit trei nave vânătoare de mine din clasa Tripartite, două din Olanda și una din Belgia. Cea din Belgia a venit prima – 2007, urmată de cele două din Olanda – 2020. Navele în sine nu sunt chiar atât de vechi, fiind intrate în dotare în 1989 – nava belgiană, respectiv – 1984 și 1987 în cazul navelor olandeze.
Ok, nu sunt nave de ultimă tehnologie dar se pare că bulgarii sunt mulțumiți de ele pentru că își doresc mai multe, iar dorința este pe cale de a li se îndeplini.
Astfel, Belgia s-a hotărât să doneze Sofiei cele patru nave pe care le mai are, urmând că bulgarii se plătească lucrările necesare pentru ca navele să fie apte de luptă, evaluate la 24 de milioane de euro. Olanda, pe de altă parte, ia în considerare să-și doneze și ea ultimele trei vânătoare de mine Bulgariei.
Astfel încât, pe hârtie măcar, flota de vânătoare de mine bulgărească ar putea să ajungă la un număr redutabil de nave, zece unități, deși este greu de crezut că bulgarii își vor permite să mențină toate navele operaționale, sau măcar că ar avea nevoie de zece vânătoare de mine gata de luptă.
În același timp vecinii nostri urmează să primească și un simulator destinat pregătirii echipajelor și toate piesele de schimb disponibile. În schimb Sofia va ajuta Ucraina în pregătirea echipajelor celor trei nave din aceeași clasa donate de Belgia și Olanda.
Însă nu toate navele sunt disponibile imediat, ritmul transferului către Marea Neagră depinde de primirea de către cele două țări a navelor din programul Replacement Mine Countermeasure (rMCM), iar primele unități sunt așteptate spre sfârșitul acestui an.
Atât Belgia cât și Olanda vor primi câte șase nave vânătoare de mine, din care primele șase nave sunt deja în construcție.
GeorgeGMT

Se poate la ei și la noi nu ?
@Andrei
Noi am primit o escadrilă de F-16, de la olandezi!
Alea nu se pun?
Părerea mea, hâc…
Eh, sharky, noi le vrem pe toate dacă e vorba de donație!😈
Am primit acele avioane F-16, SH, frecate foarte intens, care au nevoie sa fie revitalizate, modernizate si care datorita vechimii si gradului lor de uzura fizica, vor avea nevoie de mentenanta mult mai des, costul orei de zbor va fi mai mare iar rata de disponibilitate mult mai mica decat la restul flotei de F16, deoarece donatorul vroia sa scape de ele si a gasit formula cea mai ieftina, simpla pentru el si a castigat din partea unora, si capital de imagine.Toate aceste costuri vor fi suportate de statul roman care in acest moment, nu este in cea mai buna forma bugetara.
Uneori nu toate cadourile pe care le primesti iti sunt utile si fac bine.
@Sorin
Ai descris exact situația navelor vânătoare de mine pe care le vor primi bulgarii.
În plus, avioanele alea „frecate foarte intens”, le vor scuti pe ale noastre de consumat orele de zbor cu instruirea noilor piloți. Avantaje, dezavantaje, depinde din ce unghi privești.
Care e diferența?
Părerea mea, hâc…
mai depinde si ce am cumparat la container din Norvegia,si ce poate Aerostar sa faca cu ele
Poate isi fac pomana cei din UK si ne trimit inca 1-2 vanatoare din clasa Sandown pe care le avem? DPDV personal, sunt mai noi si e mail usor de lucrat cu un singur tip de nava. In UK main sunt 2 nave care au fost donate la ucrainieni… Poate le primim noi pe alea si raman ei cu Tripartie ca si bulgarii? Doua sunt cam putine insa 3-4 ar fi suficiente sa acopere tarmul nostru de la un capat la celalalt. Ce mai avem noi pe clasa Musca sunt depasite si nu mai merita tinute…
Va dati seama ce e in MN daca se arunca cu atatea nave de deminare in noi si in bulgari ?
Noi am dat ceva bani pe ale noastre, nu „a aruncat” nimeni cu ele in noi. Cu tot cu modernizari a costat cam 150 de milioane de euro tranzactia. Si sunt binevenite, chiar eram in posteriorul gol in zona asta.
Nu prea ii inteleg pe bulgari aici. 10 nave de deminare pare un pic cam exagerat, chiar si in contextul actual, pentru litoralul lor (comparabil cu al nostru ca lungime de altfel). Ca idee, turcii au 11 nave de genul asta, in conditiile in care au mult mai multe ape de patrulat. Cum zice si George in articol, ma indoiesc ca vor avea bani sa le opereze pe toate, dar pana la urma treaba lor.
Pentru belgieni si olandezi are sens sa scape de ele, parca anul asta incep sa isi primeasca noile jucarii. Daca mai fac si un ban pentru industria lor de aparare, bravo lor.
Eu cred ca bulgarii le-au luat pe toate si pentru ca se gandesc ca, la un moment dat, vor ajunge sa mai canibalizeze din ele pentru ca multe subansamble sunt destul de vechi si e posibil sa fi iesit din productie.
Probabil ca fiecare riveran NATO trebuie sa aiba in dotare 5-6 nave de lupta impotriva minelor marine ca sa fie macar 2 de caciula disponibile 24/7. Si rusii si ucrainenii au pus o multime de mine de contact care de-abia asteapta furtunile de iarna ca sa-si rupa lanturile si sa plece in deriva. Avand in vedere curentul predominant din vestul Marii Negre, toate vor trece pe la noi si pe la bulgari in drumul lor spre Bosfor.
In plus, genul asta de misiune e foarte migaloasa si necesita alocarea a numeroase resurse.
In masura ce lanturile sunt rupte si minele sunt in
deriva, ai nevoie de niste radare bune si ceva mitraliere,
nu mai mult. Nu se cade sa trimiti scafandrii EOD sa demonteze
sfarcurile sau sa lipeasca de ele incarcaturi explozjbime,
tragi de la distanta si gata.
De aia n am inteles stiutul accident al vasului cu mina.
DM 29 Nicolescu.
Ok, nu sunt vreun mare priceput, dar ce drac de radar iti detecteaza un corp minuscul care pluteste pe si intre valuri? Si de la ce distanta? Ca marea e mare si mina e mica… 🙂
Cel mai eficient este din aer, ceea ce s-a facut si in Marea Neagra, cu elicopterele Puma Naval ale FNR (dar au picioare scurte) si cu avioanele de patrulare maritima ale marinei otoma…, pardon, turcesti. Chiar si cu UAV-uri.
Din ce mi-a spus un fost ofiter al FNR, pe timp de pace se prefera distrugerea minei cu scafandrii EOD si nu impuscarea ei pentru ca exista riscul sa se scufunde fara sa explodeze. Din ce am mai vazut, nu suntem singurii care procedeaza asa, turcii fac la fel, uite aici: https://caliber.az/en/post/turkish-navy-tackling-mine-threat-in-black-sea
Probabil ca pe timp de razboi n-ai timp de astfel de fineturi asa ca tragi in ele pana se scufunda sau explodeaza, cu mentiunea ca se trage din greu pana reusesc sa scufunde una.
Ce s-a intamplat exact cu DM29 nu stim si, probabil, nici nu vom sti vreodata, ca pe la noi nu se practica informarea publica, nici macar limitat. Se baga la secret si gata. Din putinul care a rasuflat in presa, dragorul a fost trimis in zona unei mine aflate in deriva. Marea era montata si n-au putut sa trimita RIB-ul cu scafandri EOD asa ca au ramas in zona. Cum necum, mina a ajuns sa loveasca dragorul explodand. Noroc ca era una din cele mici, anti-desant maritim din cate am inteles.
Radar si marimea minei.
Orice radar de navigatie normal poate vedea mina de
la 2 mile cu conditia sa aiba ecran mare si un operator
instruit si atent, asa unu care orice vas militar are la bord
tinand carturi. Dupa gasirea unei mine trebuie pus
un om sau 2 sa urmareasca mina cu ochiul indreotand
tot timpul cu degetul si noaptea folosind proieectorul
in plus. Acelasi proces se foloseste si in caz de MOB,
man overboard.
In cazul Nicolescului, acest radarist n a fost activ din
nestiute motive sau n a fost atent. In orice caz mina
vazuta trebuia distrusa cu tragere. S au facut acolo greseli
2 radare in paralel ar fi obligatoriu in caz de vase care se ocupa
cu mine marine.
Dupa cum vad Sandown class are numai unu. Poate ca
MR au mai adaugat unu.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sandown-class_minehunter
Aici ați dau dreptate.
Ai descoperit mina și nu reușești să o distrugi cu încărcătură explozivă. Dece nu ai dat dovadă de flexibilitate și să treci la o altă metodă dacă planul inițial nu era posibil de aplicat? Trebuia tras în ea și să nu îți asumi nici un risc. Mare greșeală de conducere a operației
In cazul DM 29, mina fusese deja detectata de catre echipaj. Din cauza marii agitate, n-au putut sa lanseze la apa RIB-ul, asa ca au ramas in zona ca sa aiba mina sub supraveghere directa. De ce n-au renuntat sa trimita scafandrii EOD si n-au tras in ea, nu stiu. De ce au ramas prea aproape si cum a ajuns mina sa loveasca nava, iarasi nu stiu. Poate fi neglijenta sau insuficienta pregatire a echipajului. Poate fi o avarie la propulsie. Poate fi… Nu stim ca nu ne-au zis.
Ce as facea eu in situatia care era scrisa si spui tu:
Asi opri motoarele si ramas in deriva cu vasul.
in acest caz, vantul m ar fi lasat sa cad mai repede
decat mina. Precum am spus, in tot timpul multi
marinari sa arate directia minei cu degetul. In acest
timp singura mea grija ar fi sa manevrez vasul sub
vantul minei. In acest fel vasul, din motiv ca are
suprafata mai mare decat mina , v a „cadea” mai
repede decat mina si se v a indeparta de ea..
Probabil ca in acel caz comandantul s a aoropiat de
mina peste vantul minei in loc de sub vant asa cum
se face cand vrei sa salvezi un om cazut in apa pe mare
zburlita menit sa nu l „calci”.
Din pacate lucruri din astea se intampla din lipsa de
experienta si de emotie ale echilajului care nu sunt
exersati macar sa se apropie de o baliza in mare
furtunoasa. Asa e cand din lipsa de bani se face economie
la exercitii si nu numai in Romania marina militara stagneaza.
Nicolae
La un vas cu 2 motoare asi exclude problema de prolulsie.
Daca vezi o baltoaca si in acelasi timp iti intra un cui intr un
picior, nu poti sa sari in celalalt pana o ocolesti ?😁
Trebuie tras in mina oricum fara sa fie luata
in cont situatia marii, te indepartezi la 200 de iarzi
si o tintesti cu mitraliera pana pocneste. Nu tragi
in ea in mod continuu fc dintre stropi o pierzi.
se trage cu mici rafale.
Si Rafael are
https://www.rafael.co.il/wp-content/uploads/2024/03/toplite-eos-family-of-targeting-systems.pdf
Vezi, am cam omis si eu si aceste mijloace
electro optice care sunt obligatorii si pe vase de lupta,
toate vasele dar in special pe vase deminoare dar si pe vase
de patrula dar si pe tarm la diferite locuri alese..
https://www.elbitsystems.com/homeland-security-hls/observation-surveillance-detection/eo-systems/lorros
https://www.iai.co.il/defense/naval/coastal-surveillance
Vasele astea ale bulgarilor sunt comparabile ca vechime cu frecatele noastre. Așa că nu e cazul de invidie Adunat tonajul, doo frecate = 10 deminoare. Feeer vechi cumperemmm!
Cuvantul cheie in cazul bulgarilor: donatie.
Donatie este egala cu „ciorba de bolovan”, cateodata
iese mai scump decat cumparata.
😁😁😁 Mor de ras:
La marina probabil este singurul loc unde zgalceava
la cutite este in moderatie. Cele doua natiuni, valonii
si flamanzii s au impacat acolo. Belgia cum stiim
e impartita intre ei, Olanda cu majoritate flamanda
si Franta cu majoritate valona. De acolo probabil
provine clasa Tripartite al acestor deminoare.
Si mai mult, belgienii si olandezii au comandamenul
marinei comun statuit in Den Helder, in nordul olandei.
Si despre deminoare: eu personal nu le asi vinde ci
le asi renova de la capat, adica le as arunca tot ca au
inauntru si le as renova cu echipament total nou.
Parerea asta a mea difera de parerea mea fata de
atotstiutele fregate romane din motiv ca corpul deminoarelor este facut din FRP (fiber reinforced plastic) sau in romana fiberglass care contine unele fibre si resin polimer.
Aceste corpuri nu au moarte si pot totdeauna fi reparate in mod continuu, nu ca la tabla de otel din
care vasele sunt construite.
Aceasta revizuire insa aduce vasele la un grad de folos perfect cu cost putin mai redus decat noi.
Cu toate astea eu cred ca marina bulgara nu are nevoie de 7 bucati de deminoare luand in socoteala
lungimea tarmului lor care nu difera mult de tarmul
romanesc la MN.
Motivul schimbarii vaselor nefiind cum zic ei, mine
de diferita adancime si ROV, e mai mult ca avand bani
si motiv de reiinoire acei flemo-valoni vor sa joace un
nou joc in arena de lupta.
Cat despre bulgari, ei au fost bagati intr o cheltuiala
destul de mare dar nu asa de mare pt un stat ca Bulgaria care are deja o marina aproximativ decenta.
An Nou fericit ursule!🙂
Cat despre bulgari, probabil ca o sa scufunde cate una sau doua nave din astea in apropierea stațiunilor lor, numai noi sa avem epava la Costinești?
Merci georgel,
Nava de la Costinesti n a fost lovita de mina si pacat
ca n a fost taiata si dusa la topit.
Numarul este incredibil de mare. Bulgaria are un litoral un pic mai lung cu al nostru, dar este si mai la sud de zona de pericol.
Cel mai probabil jumatate din ele vor ajunge imediat sa fie canibalizate pt piese, pt ei sau ucrainieni.
Probabil bulgarii vor retrage deminoarele de origine sovietica si vor ramane cu cca 6-7 nave, cam ca noi.
Nu stiu diferenta de perfromanta in deminare intre Tripartite si Musca, teoretic sunt facute in acceasi perioada.
Clasa Musca are corp de otel, nu e asa de bun pt
un deminor care e nevoit sa se ocupe si cu mine magnetice.
Si despre clasa Tripartite, precis, cele 3 natiuni:
Intr o parte Franta, valonii in intregime, Olanda, flamanzii
in intregime si intre ei Belgia, jumi-juma.
Acum cei trei muschetari fac o noua clasa bazata pe vas
mama care stie sa desfasoare si sa lanseze sonare remorcate
cu diferente frecvente, drone de interceptare, barci rhib,
scafandri EOD si posibilitate de a sta pe loc, DP2.
Vasele sunt construite la Concarneau, Franta de Naval Group.
https://en.wikipedia.org/wiki/City-class_mine_countermeasures_vessel
Cel putin corpul navelor este facut la Giurgiu, uite aici una pe Dunare plecand spre Concarneau:
https://www.facebook.com/rnhs.info/posts/pfbid0nNQ4p3aTdMV2r8ZSgvnZ8LctCVQsfNj6cAVYVaiv5S8XnxQyEi7K2xMtctvgWG6jl
Mustele sunt dragoare, Tripartite sunt vanatoare de mine cu capacitati foarte limitate de dragare. Pentru cei curiosi care sunt diferentele dintre dragoare si vanatoare de mine, mai multe info aici: https://rnhs.info/termenul-saptamanii-dragor-vs-vanator-de-mine/
7 Tripartite sau 2 Sandhurst? That is the question.
Ambele intr un singur corp a magnetic cu posibilitati miderne ca
ROV, sonar tractat; etc.
Cred ca ai vrut sa zici Sandown… 🙂 Noi le-am cumparat, nu le-am primit pe gratis deci nu prea avem ce compara. As zice ca ale noastre is mai bune, depinde foarte mult ce vor primi exact bulgarii, pentru ca erau niste Tripartite care avea Seafox ca ale noastre.
Din cate am inteles din interviul cu Panait publicat de Victor pe HotNews, vom avea cele 2 britanice, cele 3 Muste modernizate, plus puitorul de mine si plase care e folosit ca nava de comanda pentru tot divizionul.
Bulgarii au sa le prefaca si ei la nivelul actualelor
Sandown romanesti, nu altceva. Inca nu s a inventat
ceva nou sub soare. Eu asi mai adauga un radar.
Nu i mare scofala sa montezi o draga de mine pe aproape
ori ce vas. Tot ce ti trebuie este unu sau doua cabluri de ~ 400m
echipate cu foarfeci speciale pt taiat lanturi de ancoraj de la
respectivele mine si baliza/e deflectoare la capatul remorcat
la cabluri. Pupa are nevoie de un vinci cu care retractezi cabkul.
In plus ai nevoie de ceva mitraliere la bord menite sa pocnesti
acele mine eliberate de sistemul care taie lantul ancorei.
Eu ma refer la subiectul nevoii de vase diferite.
Cel mai important precum am mai zis e corpul antimagnetic
si posibilitatatea ds a mentine pozitia si cursul cu mare precizie
chiar cu DGPS.
Lungimea litoralului bulgar este de 350 de km (al nostru are 250 km). Mi se par multe, cred că misiunea bulgarilor e să curețe vârtos Marea Neagră, nu doar apele proprii…
poate ca unele nave o sa fie operate de echipaje ucrainene
Bulgarii o sa fie cooptati in deminarea „litoralului ucrainian, la terminarea razboiului”, pe bani de la UE ! Asa ca o sa isi recupereze investitia ! Pe urma pe vreme de pace le vor lustrui in port , pentru ca nu au ce face cu atatea…
@Gerula
Pe uscat pot sa iti spun ca si peste 100 de ani vor gasi mine si munitii neexplodate in ucraina.
Pe mare nu stiu cum e dar nu cred ca vor disparea toate asa usor. Probabil ca va fi nevoie de multi ani de cautari si patrulare pana vor disparea.
Inca mai sunt detonate mine din WW2 cam peste tot, inclusiv in Marea Neagra. Multe dintre ele inca active.
U mean detectate 🙂
Eu nu cred ca mai exista mine ancorate cu lant sau cablu
care floteaza sub sau deasupra apei. De mult cablul/lantul
s ar fi tocit, uzat, corozit. Minele care mai sunt din WWII
sunt scufundate su cateodata curentii le aduc la tarm
ib special in Marea Baltica.
In MN se dezleaga cate una din acele puse de Uktr sau
de rusi si merg in deriva precum cazul amintit si acela
care a lovit digul Costinesti in Aug 2023.
Floteaza=plutesc
Ucrainienii stiu in ce zone au montat pe tot litoralul pana spre Crimeea…. De Crimeea si litoralul ei nu vorbim ca nu o sa mai fie a lor…
Eu cred ca le doneaza la bulgari, ca sa poata sa intre in Marea Neagra, dupa care o parte din ele sa ajunga la ucraineni.
Sisteme diferite de dragare de mine. Vechi dar pt
mine de contact nu exista alt sistem
https://navyhistory.au/clearance-of-contact-moored-mines-by-wire-sweeps/
„of-topic si nu prea”:
Tatal lui Alfred Nobel a construit mine pentru Marina Imperiala Rusa in Marea Neagra in timpul Razboiului Crimeei de la 1856… si aia nu l-au platit (vedeti pe la momentul 14:18):
https://www.rumaniamilitary.ro/arta-razboiului-septembrie-2025#comment-638254
https://www.navalnews.com/naval-news/2022/04/turkish-mpa-detects-the-3rd-sea-mine-off-turkey-coast-in-the-black-sea/
Poate ar fi momentul sa donam si noi fregatele alea la cineva. Acum, repede, pina nu se termina circul. Sa scapam de belea.
Ce sa donezi ca sunt in proces de modernizare, au primit sonar nou tractat, turbine noi etc…..
Teapa contabila, aia au scapat de gestiune, vecinii au luat cu 2 maini sa-i ajunga pe turci, ca si litoralul e comparabil la lungime.