F 35A nu-i bun pentru țările mici…

Și nu este vorba despre vreo glumă ci tristul adevăr exprimat de ministrul belgian al apărării – Theo Francken – care a spus că teritoriul țării sale este prea mic pentru a permite zboruri de antrenament ale F 35A belgiene și se caută soluții în alte țări amice:”Our airspace will not be enough to absorb training missions.”

Este adevărat că Belgia nu avea suficient spațiu aerian nici pentru flota de F 16, așa că nimic nou sub soare, doar că F 35A vine cu o altă problema spinoasă: zgomotul.

Ei bine, motorul unui F 35A este mult mai puternic decât cel al unui F 16 și pe cale de consecință produce mult mai mult zgomot, cam de cinci ori mai mult conform olandezilor care l-au măsurat în preajma bazei aeriene de la Leeuwarden.

These training abroad, aș well aș the increased use of flight simulators, could relieve at least part of the burden on the residents of the air bases because these new fighter-bombers are more, if not much noisier, than their predecessors,” scrie agenția de știri Belga.

Și cum scară decibelilor este una logaritimica, asta înseamnă că o creștere cu trei decibeli duce la o dublare a nivelului de zgomot. Olandezii au înregistrat nivele de 110 – 120 decibeli, un nivel  care efectiv produce durere în ureche.

„The sound of an F-35 literally hurts your ears. I discovered the F-35 în 2014 at the Nellis Air Force Băse, near Las Vegas. What immediately struck me is that the F-35 not only produces more noise than the F-16, it is also much more irritating,” a declarat colonelul Roger Housen pentru cotidianul Het Laatste Nieuws.

Belgia are un teritoriu de un pic peste 30 de mii de kmp, dar măcar este o țară cu un relief plat, pe când Elveția este una cu un relief numai munți și vai între ei, de unde rezultă că la elvețieni lucrurile sunt chiar mai complicate, zgomotul motorului fiind amplificat de munții din jurul bazei aeriene.

Așa că deși Elveția este un pic mai mare – 41 de mii kmp, munții și văile sale sunt extrem de problematice din acest punct de vedere. Însă, în bună tradiție elvețiană, DDPS – ministerul local al apărării minte cu nerușinare și declară că în problema zgomotului F 35A – “isolated take-off of the F-35A is a bit noisier” decât un F/A-18 – este ca și rezolvată prin reducerea numărului de zboruri, sau în cuvintele lor:”annual exposure will remain roughly at the current level due to the significant reduction în the number of air movements.”

Doar că elevetienii vor auzi cu urechile lor F 35A și la fel ca în cazul prețului final s-ar putea să fie un pic șocați, din punct de vedere fizic de această dată. Bașca că bazele aeriene elvețiene au în general piste mai scurte și este nevoie ca la decolare să fie folosit mai mereu fortajul, ceea ce evident că nu duce la reducerea nivelului de zgomot ci chiar dimpotrivă…

GeorgeGMT

6 comentarii:

  1. Generatie de pampalai.

    5
  2. Este adevărat.
    F 35 face un zgomot enorm.
    Am auzit personal și am comparat cu gălăgia produsa de Panavia Tornado .( cel mai gălăgios motor pina la F 35)
    Daca la Tornado nu se aude om cu persoana 😄 , la F 35 nu se aude nimeni cu nimeni. 😄
    O fi asta motivul pentru care F 35 nu zboară (unde locuiesc eu ) la joasă înălțime. Pe când Tornado zbura jos deasupra casei de se făcea pielea de găină și la câine . 😄

    9
  3. Elveția și Belgia să le doneze 35 lor nouă dacă zgomotul e prea mare :))).

    2
  4. Aș vrea când va adus primul lot de F-35 să aibă baza pe Băneasa. Așa, să vedem ce fac cocalarii ăia cu viloace în buza pistei, construite cu sau fără autorizații.

    1
  5. Ii putem ajuta noi. Sa detaseze la MC la centrul de pregatire pt F16 cateva F35 si ii lasam sa se antreneze si eventual sa faca si politie aeriana pt a creste nr de ore de zbor ale pilotilor. Cerem in schimb sa fie antrenati odata cu tehnicienii si pilotii lor si cativa tehnicieni si piloti de ai nostri. Punem astfel bazele unui centru de antrenament pt F35 si ne va veni usor sa avem personal calificat pt cand vor veni cele 32 de F35 ale noastre. Ar fi win-win atat pt noi cat si pt Olanda un astfel de aranjament.

    3

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *