Nici francezii nu sunt încântați de elicopterele lor

 

probleme franta elicopter nh 90

Este vorba bineînțeles de NH-90. Astfel, francezii se plâng de faptul că flota lor de elicoptere este vai de mama ei; de exemplu, în 2021 din 26 de aparate zburau doar patru. Discutăm aici despre varianta navală a NH-90 și anume NFH – NATO Frigate Helicopter.

Prin 2017 se plângeau că la fiecare oră de zbor erau necesare 13 ore muncă de revizii…

Pentru necazurile lor francezii aveau o motivație mai largă și anume faptul că aeronavele au fost livrate în mai multe standarde (StepA primele livrate, StepB și FRC – Full Radar Configuration pentru restul), și s-a pierdut mult timp ca NHIndustries să le modernizeze pe toate la același standard. Și, evident, eterna problemă a pieselor de schimb care ajung foarte greu acolo unde este nevoie de ele.

Dar cine este de facto NHIndustries? Păi un consorțiu format din: Airbus Helicopters Franța, Airbus Helicopters Germania, Leonardo și Fokker.

Problemele par a fi organizatorice, atât timp cât cel puțin trei dintre companiile implicate sunt de facto rivale pe terțe piețe.

În 2022, francezii au luat taurul de coarne și au implementat un plan de acțiune, dar rezultatele deși se văd sunt încă departe de cum ar trebui să fie, sau cu cuvintele lor: “The availability of helicopters shows a slight improvement în 2024, but it is still impacted by the high rate of immobilization of the NH90 Caiman fleet despite a constant improvement în recent years.”

Francezii au găsit și principalul vinovat care ar fi compania Fokker. Ăștia sunt responsabili de trenul de aterizare, secțiunea cozii, ușile laterale și cutiile de viteză intermediare.

Dar în fața atâtor probleme care persistă de ani și ani de zile, francezii și-au primit primul NH-90 încă din 2011, nu poți să nu te gândești că nu avem de-a face cu simple probleme logistice și de întreținere ci s-ar putea să fie vorba de greșeli importante în proiectarea aparatului sau măcar a unor anumite componente.

Nu mai putem discuta despre “bolile copilăriei” la un aparat care a intrat în dotare de peste 14 ani.

GeorgeGMT

15 comentarii:

  1. Parteneriatul strategic cu SUA l-am sabotat ca sa ne lasam protejati de francezi.Este alegerea perfecta pe calea dezastrului.

    7
    • Parteneriat strategic ai cu țări de încredere. De preferință nu unele care-și amenință aliații cu invazia, sau cu neonorarea tratatelor, sau care tratează relațiile diplomatice cu delicatețea proverbialului elefant din magazinul cu porțelanuri. Poate, după dispariția erorii portocalii din peisaj, se vor putea remedia unele aspecte, dar reconstruirea capitalului de încredere american va dura decenii, și tot va exista atitudinea circumspectă legată de posibilitatea să pună un dement mâna pe putere și să facă ce-l taie capul. Riscul există și în alte țări europene, desigur, motiv pentru care ar trebui să avem un parteneriat cu mai mult de o țară importantă.

      Trăgând linie, exceptând vreun accident lepenist, pe termen scurt parteneriatul cu Franța, deși nu se poate ridica la complexitatea celui cu SUA, e mai de încredere. Trumpistan e pe față chitit să submineze UE, se pupă frățește pe obraz cu Moscova, joacă rolul de precupeață flendurită cu destine istorice ce nu-i aparțin.

      36
  2. „Francezii au găsit și principalul vinovat care ar fi compania Fokker. Ăștia sunt responsabili de trenul de aterizare, secțiunea cozii, ușile laterale și cutiile de viteză intermediare.”

    Da, se pare că exista o tensiune mare asupra mentenentei în condiții operaționale a cutiei de transmisie a rotorului de coadă…
    …Fokker era capabil să asigure întreținerea a 30-35 cutii/an, ceea ce era insuficient pentru o flotă mondială de peste 500 de NH90, cu intervale de întreținere de 1.200 de ore de zbor (adică la fiecare 5-6 ani). De atunci, Fokker și-a dublat capacitatea de întreținere până la 70 cutii/an și, în același timp, s-a discutat despre creșterea intervalului dintre fiecare revenire la fabrică la 1.800 ore de zbor, ceea ce va reduce necesarul de întreținere cu 1/3… ceea ce ar putea în sfârșit să rezolve această problemă.

    4
  3. Entre timp, pentru un elicopter așa de rău :

    „La începutul acestui an, Madridul a anunțat că intenționează să achiziționeze încă 32 de elicoptere NH90, inclusiv 6 MSPT (Maritime Spanish Transport) destinate Escadronului 14.

    Un contract pentru aceste elicoptere este așteptat până la sfârșitul anului, în urma autorizării unui program de achiziții mai amplu aprobat în septembrie de Consiliul de Miniștri spaniol.

    Însă, una dintre misiunile principale ale Escadronului 14 fiind sprijinul forțelor speciale, această achiziție ar trebui să vizeze configurația Standard 2.

    Un aspect crucial: această versiune va include și Distributed Aperture System (DAS), care îmbunătățește vizibilitatea în condiții de brownout/whiteout (praf sau zăpadă), un sistem pe care Franța nu l-a comandat încă.

    Comandantul Javier Moreno, șeful Escadronului 14, explică că acest nou lot de șase aparate – care se va adăuga celor șapte deja comandate – va reprezenta „o nouă evoluție” a MSPT: un transport de trupe TTH modificat cu pliere automată a cozii și a palelor, precum și alte adaptări specifice clientului.

    Moreno a petrecut câteva săptămâni în Franța în acest an „pilotând aparatul de operațiuni speciale” pentru a testa îmbunătățirile Standardului 2, inclusiv DAS și senzorul optronic Safran Euroflir 410. „Vom avea toate acestea pe a doua serie de aparate”, a declarat el în cadrul unei ședințe informative la baza navală din Rota, în sudul Spaniei.

    Un al treilea NH90 va fi livrat în următoarele săptămâni, urmat de ultimele patru în 2026.

    Pentru a declara capacitatea operațională inițială (IOC), Escadronul 14 – creat în luna mai a anului trecut – urmează un proces în șapte etape care urmează să se încheie în decembrie 2026.

    Capacitățile vor crește treptat, de la nivelul actual (etapa 2, operațiuni cu forțele terestre), până la o desfășurare experimentală de două săptămâni în sudul Spaniei în martie anul viitor, apoi operațiuni de pe o navă amfibie și, în final, sprijin pentru forțele speciale.

    „Deoarece este etapa cea mai exigentă, am plasat-o spre sfârșitul procesului IOC, pentru a fi perfect pregătiți”, explică Moreno.

    Etapa 7, care încheie IOC, este „consolidarea”, în cursul căreia două MSPT vor fi îmbarcate permanent pe un navă a marinei.

    Capacitatea operațională completă (FOC) este prevăzută pentru vara anului 2028. Unitatea își mărește, de asemenea, efectivul: în prezent, are 16 piloți și 10 membri ai echipajului dintr-un total de 81 de persoane, obiectivul fiind de 145 până la FOC.

    Spania utilizează în prezent elicoptere Sikorsky SH-60F (achiziționate second-hand din Statele Unite) pentru misiuni de comando și forțe speciale, iar acestea ar trebui să rămână în serviciu până în anii 2030.

    Dar Moreno subliniază câștigul enorm de capacitate al NH90: până la 20 de soldați transportați, față de doar șase pentru modelul american, precum și comenzi electrice și o avionică mai modernă.”

    https://www.flightglobal.com/helicopters/spanish-navy-eyes-standard-2-special-forces-variant-for-next-batch-of-nh90s/165643.article

    3
    • Nu e un elicopter rau, nu a zis nimeni asta, doar ca zboare mult mai putin decat este nevoie.
      Eu nu ma pricep la problemele tehnice ale elicopterului, dar stiu ca in toate contractele de furnizori exista termeni stricti in ceea ce priveste livrarea pieselor de schimb si a timpilor de mentenanta, SLA (service level agreement) si KPI (key performance indicator) care stabilesc in cat timp trebuie sa livrezi piesele, sanctiunile, ba chiar si durata de timp in care trebuie sa intervii. Nu e vorba de elicoptere, dar principiile sunt aceleasi.

      2
  4. Despre HC sunt si multe vesti pozitive de mentionat, pe langa ce-a zis Mircea mai sus.

    In exploatare sunt acum peste 500 de bucati si in crestere.

    Germania a inceput receptia comenzii lor + si-ar dori sa ‘accelereze’ programul.

    Olandezii (oameni mai seriosi in domeniu militar vs gasca NATO) a mai comandat inca 3 navale.

    Spaniolii sunt la a 2a-3a comanda (model naval). La spanioli merge destul de OK implementarea programului in mai multe ‘army branches’ (nush cum sa spun altcumva, n-am limbaj de militar).

    Qatar a cam finalizat receptia comenzii lor, 28 bucati, 2 configuratii.

    Grecii au semnat contract mai maricel de suport pt echipament.

    Dmpdv NH90 e o platforma competenta si potential bun (moderna, modulara, cu capacitate mare de upgrade + pus alte scule pe ea), facuta pe timp de pace (cu bolile de rigoare) + bolile copilariei. Pt toate bolile se lucreaza ca sa fie rezolvate + in special mutata logistica, support, midset pt timpurile moderne (mai de ‘razboi’ asa).

    Diverse utilizatori + furnizori au lancezit-o cu managementul corespunzator al programului. Pt. ca pestele de la cap se impute.

    Spor.

    5
  5. Si 2, din info publice, backlog-ul actual de comenzi e de cam 80 de bucati (+ management-ul backlog-ului negativ, vezi refund-ul Norvegiei).

    3
  6. De cite ori vine vorba de elicoptere intreb (ma) de ce nu se produce mult laudatul elicopter european Raser? Mai ales ca nici nu avea elice anticuplu si deci nu ar fi avut probleme cu cutie de viteza?

    S-ar mai putea intreba de ce nu se produc mult laudatele drone, care sa inlocuiasca elicoterele lui Leodarno Da Vinci, ca existau firme care vroiau sa fabrice chiar drone taxi?

    2
  7. Nu m-am putut abtine asa ca…: CE?

    Mai nene da ce fumezi? Ce zice articolul si ce debitezi tu?

    La ce si cum poatezi am impresia ca stiu ce/cu cine ai votat.

    Ah si vezi ca elicopterele ptr marina sunt ridicol de scumpe indiferent de producator.

    11
  8. elicopterele au fost, sunt si vor fi aparate f sensibile si f scumpe.
    Armata ar trebui sa-si formeze o tactica in care sa foloseasca cit mai putin elicoptere. Pot fi folosite drone, atit pt recunoastere cit si pt atac
    Mai ales pe propriul teritoriu e posibila organizarea unei retele militare de aparare care sa minimalizeze interventia elicopterelor.

    Elicopterele ar fi folosite doar pt misiuni speciale de salvare si, desigur, pt a-i plimba pe generali de colo colo.

    5
  9. Noi am fost constransi o vreme de negocierea tratatului Osce de limitare a armamentului in Europa sa bagam bani in elicoptere.
    Din FERICIRE nu suficient de multi, ca puteam lua 3 tepe si mai mari cu 3 variante Cobra (una sh).
    Pe scurt, din ce tin minte aveam 13 elicoptere de lupta (deci Airfox, nu Pume, care intrau la sprijin, adica elicoptere transport inarmate).
    Airfox nu cred ca au fost produse macar 10, unu stiu ca a participat la „Revolutie”, cu piloti de la uzina, la Brasov, au si tras in el, deci unu era produs sigur si zbura, a fost in 85 la Le Bourget.

    Cand a fost lansat NHul, el si Merlin erau vazute ca „reinventeaza roata” sau o perfectioneaza, foarte hi tech.
    De ce nu a confirmat, cu atata hi tech?
    Nu cred ca francezii nu stiau sa faca elicoptere.
    Nemtii, pe de alta parte, chiar daca aveau elicopter in ww2 produs, in afara de bo-105 nu au demonstrat mare lucru, erau mult sub francezi.

    1
  10. Norvegia , țara serioasă , a renunțat la flota de NH90 …
    Cu siguranța o fi un elicopter performant din punct de vedere tehnologic , dar nu e calul de povara , așa cum e UH60 …
    Un echipament care are nevoie de foarte multă mentenanța , nu poate fi considerat fiabil , chiar dacă tehnologic e performant …
    Strategia europeană de construcție a tehnicii militare de vârf e greșita , sunt multe părți implicate , cu multe orgolii de satisfăcut , iar co-producatorii nu pun accentul principal pe produsul final ci pe gradul de participare , astfel ca apare o competiție între coproducători nu o asociere adevarata …
    Haideti sa ne gândim la situația ucrainienilor de pe front , unde cea mai importanta calitate e fiabilitatea , pe locul 2 cade performanta tehnologică …

    1
  11. Nasol…
    Incepe sa fie ca in bancul ala:
    „Nu va faceti probleme, avionul e proiectat de fostii mei studenti asa ca nici măcar nu se va ridica de la sol.”

    Problema pare in planificarea gresita a mentenantei.
    Probabil ca pentru 5% castiguri la performante au introdus materiale si tehnologii care se dovedesc „maintenance intensive” iar lantul de asigurare a serviciilor si componentelor nu face fata.
    Ajungem la concluzia trista ca o SuperPuma proiectata in urma cu 40 de ani este mult mai practica decat acest NH90.
    Chiar daca inferioara pe anumiti parametrii tehnico-tactici.

    P.S. se intampla si pe la altii, vezi Boeing 737.

    Expilcatia? Traditia nu se transforma automat in expertiza generatiei urmatoare de proiectanti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *