Pe 4 decembrie forțele terestre poloneze au primit primele 15 MLI Borsuk de la uzina constructoare (Huta Stalowa Wola) – o marca foarte cunoscută în România din anii ’80, ’90 și chiar 2000, datorită excelentelor încărcătoare frontale – Vole în limbaj popular.
Revenind la noul MLI polonez, acesta este dotat în standard cu turelă fără echipaj produsă local ZSSW-30, tun de 30mm, rachete AT Spike și sistem activ de protecție propriu. În armata poloneză Borsukul va înlocui prostia sovietică intitulată BWP-1.
Contractul inițial acoperă producția a 111 vehicule, dar planurile Varșoviei sunt să ajungă la 1400 de blindate folosind același șasiu în diferite variante.
Din punctul de vedere al gradului de protecție, se oferă STANAG 4569 nivel 4 din față și nivel 3 din lateral dar, conform diferitelor informații din presă, nivelul de protecție poate fi crescut.
Sistemul activ de protectie este Obra-3 din categoaria “soft kill” și folosește grenade cu fum pentru mascare.
Masa standard a blindatului polonez este de 28 de tone, ceea ce poate părea fluturaș față de Lynx cu +40 tone, Puma +40 tone etc, dar Bursucul polonez este unic printre toate MLI-urile pe șenile, cel puțin din Europa, fiind o mașină de luptă amfibie.
Polonezii sunt singurii fabricanți de MLI-uri pe șenile care să și plutească, restul Mașinilor de Luptă a Infanteriei neavând această capacitate.
De ce au ales polonezii o MLI amfibie?!? Bună întrebare și mai interesant ar fi răspunsul, cert este că după profunde chibzuințe, Varșovia a marșat pe varianta amfibie a MLI.
Având acest dar, de a pluti pe apă, MLI-ul polonez ori va face furori și se va vinde bine și la export, ori n-o să-l cumpere nimeni. Este probabil, nu știu sigur, ca în timp să existe și o variantă de Borsuk ne-amfibie și cu un nivel de protecție superior.
GeorgeGMT

Bravo lor! Printre puținii din estul Europei care au productie proprie cât de cât. Excepție Ucraina care e nevoită.
Macar sa facem MLI-ul Redback la noi. Bursucul arunca bomba…
A durat ceva pana a intrat in productie…dar avand in vedere ca este proiectat de la zero este de inteles.
Abia astept sa vedem cine va castiga la noi competitia pentru IFV. Eu sunt fan Redback . Coreeni au venit cu o oferta de nerefuzat…sper ca ai nostrii sa fie destepti . O fabrica care sa-ti manufactureze K9 si Redback nu-i de refuzat . Speram sa fie admisa si Coreea in programul SAFE dar pana acum nimic . Doar Canada a primit unda verde. Pacat ,baietii au scule misto sunt dispusi la transfer de tehnologie si lucreaza si repede fata de europeni
„sper ca ai nostrii sa fie destepti” .Aici e buba…..
borsukul nu este unic, kurganetts 25 este si el amfibiu, dar pe hartie, cu o protectie mai mare,
https://en.wikipedia.org/wiki/Kurganets-25
la mintea mea, trebuia un tun mai puternic, calibru 30 mm este insuficient,
calibru 35 mm cu munitie inteligenta era minim, cu posibilitatea cresterii calibrului in viitor spre un concurent pt tunu de 57 mm de pe BMP 3,
kurganetts 25 inlocuieste la rusi toate versiunile de BMP,
noi n-avem stresuri de astea sa ne pregatim avand in vedere capacitatea de lupta a rusilor,
iar Promex Braila nu am dat-o strainilor sa o fure si sa o distruga,
am distrus-o noi cu mainile noastre,
justitia, militia, sindicatu de la Promex a lucrat,
pe aceiasi reteta cu care s-a distrus toata industria,
victoria iubeste pregatirea
La chestia cu „ne-am facut-o cu mana noastra „ai perfecta dreptate , numai idiotii dau vina pe Soros, Ursula sau pe cine le vine lor in cap dar l-e este greu sa accepte un adevar. La chestia cu Kurganetul , ma mai gandesc. Din observatiile recente , pe hartie , orice ehipament rusesc este cu trei clase peste ce se fabrica in restul planetei, dar realitatea ii contrazice. De exemplu armata T14 pana acum este singurul tanc invizibil si in vincibil. Desi a fost declarat cel mai puternic tanc din lume si ca participat la lupte , nu a fost vazut de nimeni.
La mintea mea, Kurganets-ul există doar în stadiu de câteva prototipuri construite, și alea cu o grămadă de probleme, la fel ca învincibilele T-14 și T-15 Armata .
Pentru ce ne facem griji referitor la Kurganets??? Când vom vedea câteva divizii dotate cu respectiva mașina, atunci, da, o putem lua în serios. Până atunci, vorbim de dacă și cu parcă.
Momentan, planurile rușilor, până în 2030, sunt de modernizare a T-72, T-80 și T-90 din stocuri, și producția de noi T-90, mai lejer, așa, iar la IFV-uri, modernizeaza din BMP-1 și 2 ce mai au prin stocuri, cu producția de BMP-3, tot așa, mai piano.
Deci, pentru ce ai avea nevoie de calibru mai mare? Cu 35, 40 sau 57 mm nu dai cep, frontal, unui tanc, iar din lateral îl faci sită și cu 30 mm. Deci, repet întrebarea, pentru ce un calibru mai mare?
Părerea mea, hâc…
Exista si Tulpar S mult mai usor tot amfibiu… Si sa nu fim prea efervescenti ca sampania, ca Borsuk a fost proiectat ca amfibiu si ca sa il imbraci cu armura/blindaj mult nu o sa mai fie amfibiu si o sa apara probleme, pe sistemul de rulare, sasiu, sa nu avem surpriza sa apara uzuri pronuntate si vibratii ca la ascod, ca nici englezi si americanii nu sunt niste prosti si tot nu au pus la punct ASCOD, plus ca trebuie alr motor si transmisie. Din ce am cititar avea si un motor pregatit pentru varianta IFV greu ! Au aparut ele fisurile la Piranha…..Trebuie sa treaca ani si testari pana o sa se vada fiabilitatea unui Borsuk IFV greu…..
Vorbim de Piranha 3 ! care e amfibie..
Eu stiam ca PROMEX mai merge, face parte din grupul UZINSIDER https://www.youtube.com/watch?v=5I2FEE3cfHk
Merge o laie, jumatate din teren a fost vandut catre Lidl si Kaufland. Restul, bate vantul. Cum a spus si capatul satului, dam vina pe toti numai pe noi nu. De exemplu in cazul Promex, comenzi de milioane de dolari refuzate de beneficiari datorita defectelor de fabricatie.
că la Promex se făceau ”mașini de luptă” în gropi, așa v-au învățat ăia la kohloz? sau pur și simplu ai tu o afo nitate pentru gropi?
@GMT – One rumor claims that the buoyancy requirement was necessary to block foreign competitors who didn’t offer such a product from participating in the tender. But this is likely just a nasty rumor with no basis in fact…
SAFE e cu bani europeni => firme europene. Coreenii au uns bine generali, politruci (anul trecut s-au plimbat mulți prin Asia pe banii lor). Ori va fi declarat câștigător RheinMetall, ori nu va fi nimic. Metoda corveta trântita se poate extinde la orice licitație.
Nu stiu ce au uns, banuiesc ca ai fost pe la mese de stii dar oferta Hanwha e mult peste ce oferă Rheinmetal
Cat avem gratie la imprumutul din coreea de sud la ce termen de achitare si ce dobanda?
Componenta tehnica/ militară și cea industrială / strategică sunt singurele care ar trebui să conteze.
In caz de ceva nu te bați cu dușmanul in clauze contractuale.
Esti pe timp de pace deci componenta economica conteaza ca sa nu ajungi la conducatori cu 4 clase si ghiare din nou
totusi .ma gandesc,deja exista in tara firma hanwa aerospace romania,in ianuarie incepe constructia fabricii si daca se transfera 80% tehnologie practic e firma europeana :))))
deja exista ce in Romania? Niste birouri? O reprezentanta?
Aici lista de uzine
https://www.hanwhaaerospace.com/eng/whoweare/location/overseas.do
Nu mai visati la Redback ca pot sa ne dea 100% transfer tehnologic coreeni, tot degeaba e ordin clar sa ne ingropam cu raha t de Lynx produs in Ungaria, mult inferior Hanwha….si daca mai apare si RM la aparare e clar ca ne punem streangul de gat economic si militar
E durere mare iti dai seama miruta la aparare fac foamea toti generalii pesedisti li se lipesc burtile de sira
Cand a fost postarea cu VLAH si v am spus ca vine Miriuta si se termina jmecheria, poate nu m ati crezut ! Ca sa prinda tot ce mai trebuie armatei in SAFE trebuia o suma mai mare, dar nu au avut c–e sa se bage ! Ar fi putut lua si submarine si altele… Dar daca au garantii scrise nu vorbe ca transfera productia la noi ,o sa ia de la coreeni cu bani din bugetul armatei, ca oricum se vor da in transe dupa cum vin/sunt produse. Vor face ca polonezii. Acum bugetuk fiind degrevat 10 ani de alte cheltuieli prin SAFE, asa cum au luata Patriot, Abrams, Radare, F16 etc, asa o sa ia ce trebuie sa modernizeze industria militara ! 10 ani avem la dispozitie sa folosim banii din bugetul armatei care v a creste de la an la an pentru a investi in productie la noi !
E nevoie de un nou Recorder in zona militara pentru a stopa dezastrul spre care se indreapta industria de aparare si armata.
Polonezii recunosc ca sunt incapabili sa asigure logistica si fortele necesare ca sa forteze rauri cu blindate grele si au revenit la doctrina sovietica unde viata lesinatuluu de iepure nu valoreazanici 2 bani
In caz de razboi serios daca astepti sa vina genistul sa faca podul sa treci raul esti o tinta sigura . Polonezii au demonstrat din 1989 ca sunt mult mai destepti si ma rationali ca noi inclusiv cu dotarea armatei cu echipament nou, cu mentinerea in dotare a celui mai modern din echipamentul anterior pana vin echipamentele moderne etc
@Eduard
„In caz de razboi serios daca astepti sa vina genistul sa faca podul sa treci raul esti o tinta sigura”
Câte traversări de cursuri de apă, reușite, cu BTR-uri sau BMP-uri, ai văzut la vecini, în aproape 4 ani de război?
Cu ce mijloace au făcut vecinii traversările, cel mai des?
Părerea mea, hâc…
e o tâmpenie să crezi că poți să ai toată tehnica blindată amfibie în detrimentul protecției … poate cel mult pentru unitățile de cercetare sau cei care activează la noi în zona Deltei Dunării sau spre litoral
la ce viteză au blindatele astea se șterg ăia la fund cu dronele de tine, ești țintă sigură
i-au bubuit si la trecere pe ponton si prin apa
In caz de razboi intretinerea unor echipamente amfibii nu te iarta si sa scazi protectia pt ceva ce nu vei face niciodata cum trebuie
Coreanul este o mașină de luptă inferioara neamțului.
Se insistă pe ideea că transferul tehnologic ,, extraordinar” ar acoperi acest lucru.
Personal nu sunt de acord.
Dacă se ajunge cu nemții la un acord similar cu cel făcut pentru P5 cu Gdls am face cea mai mare prostie să ne combină cu coreeni.
Mai ales dacă înțelegerea ar cuprinde și dotarea cu tancuri .
Linx și kh 51
Domnule Sorin-Vasile, cum ați ajuns dumneavoastră la concluzia că Redback este inferior KF-41 Lynx? Totuși competiția Land400 pentru MLI-ul Australiei ne spune că Redback ar fi mai bun. De când este inferior un transfer tehnologic cu producția carenei, motorului, turelei etc., unui transfer tehnologic de asamblare, vopsire, montaj subsisteme? Ați făcut o comparație ce vizează respectarea termenelor de livrare ale nemților cu cele ale coreenilor din ultimii 10 ani? Cum v-a venit ideea să contopiți 2 programe de înzestrare ( destul de complexe dealtfel)?
P.S. Trag speranțe că îmi veți răspunde la întrebări într-un mod cât mai obiectiv. Mulțumesc😁
Nu îmi pierd timpul
Păcat, mai aveam întrebări. Știam că veți face pasul înapoi când vine vorba de argumente.
Care competitie aia in care pornesti de la 450 de vehicule scazi la 300 dupa la 129 si ai pretentia ca cineva sa faca transfer de tehnologie de la capatu lumii,daca romania decide maine ca ia doar 1 batalion de mli ce crezi ca fac ofertantii?
Domnule @Nicu_4, domnul @Rares nu a spus nimic despre cate unitati MLI s-a hotarat Australia sa cumpere, ci despre faptul ca Australia a testat Redback MLI vs Lynx MLI si a castigat cu brio Redback MLI.
cum sa nu tovarase desigur ,si inafara de australia cine a mai contractat ,ca lynx a contractat si ungaria si italia dar na aia e prosti nu stie ei ,cum si italienii nu stie ei ca cel mai bun e k9 nu jafu ala de la knds cu turela automata,prostii aia au turela automata functionala de 10 ani si acu toti agaricii se chinuie sa faca automate ca e hype
cand se testeaza, se pleaca de la niste caracteristici cerute.
E posibil ca noi sa nu cautam exact aceleasi caracteristici.
Și încă o idee!
Când Defence România face lobby pentru Hawka de mai bine de 2 ani ,săptămâna de săptămâna mie greu să cred că nu sa ,, lins” ceva dulce din Corea. Iar dacă a lins DR au mai lins și alții.
Ca să nu se mire nimeni pe ăștia nu îi am la suflet pentru că întotdeauna au fost tribuna de unde ,, profesioniștii ” și ,, lideri” din Roarm și-au lansat minciunile
Ca de obicei polonezii sunt mult mai destepti ca noi si se echipeaza cu ce este mai bun. Generalii nostrii „geniali „de dupa 1989 au considerat ca nu este necesara capacitatea unui transportor blindat sau a unui MLI de a fi amfibiu. ( ba uneori nici de rachete antitanc nu au nevoie in conceptia lor ). Pe de alta parte cititi despre BMP 1 ce a fost la vremea lui , si o sa sa constatati ca nu merita catalogat ca fiind o prostie numai pentru faptul ca il comparati cu vehiculele moderne.
The main difference between modern vehicles, such as the K2 MBT, K9 SPH, K21 REDBACK, and IFV BORSUK, and older vehicles is the use of hydropneumatic suspension in the former. Older generation vehicles have torsion bar suspension, where design errors lead to problems like those experienced by the AJAX IFV.
The heavy, non-amphibious IFV, the RADTEL (h)IFV, being designed in Poland, will also feature hydropneumatic suspension, designed and manufactured by the Polish company PONAR.
https://youtu.be/6nfEg9rXdoM?si=734CuGkZ8fpSAh-k
https://defence24.pl/technologie/zawieszenie-przyszlosci-z-polskiej-firmy-analiza
The operational and tactical assumptions developed by the General Staff of the Polish Armed Forces allow for _BOTH_ types of IFVs: a lightly armored amphibious vehicle and a heavy, or even very heavy, non-amphibious vehicle. Both types of combat vehicles will be tailored to Polish requirements and needs. There is no need to choose just one. Such a choice inevitably leads to compromises. And compromises can result in losses on the future battlefield.
Thoughtlessly comparing the light, amphibious IFV BORSUK to its heavy, non-amphibious competitors demonstrates a lack of professionalism or bad faith.
Every IFV solution has its advantages and disadvantages. Each is tailored, better or worse, to the operational area in which they will operate. This must ultimately be understood.
In Poland, we first created a light amphibious vehicle and implemented it into production, and now we are working on a heavy or very heavy RATEL IFV. Each will be useful and irreplaceable in its own area.
We do not impose our vision on anyone, and we do not intend (for now) to sell our vehicles to anyone. The needs of the Polish Armed Forces will easily absorb the production of our factories for many, many years. We do not force anyone to buy our vehicles 🙂
” Satira e o arma si dumneata tragi. 🙂 Hai sa citim fabula asta: Elefantul, vrabiuta plus Bursucul si maimuta, muncesc cu aprindere la o intreprindere.”
Buun acum hai sa vedem cine e care 😉
Oh si Hanwa de Ro daca va fi, ce fel de intreprindere va fi? Condusa de elefanti din garda veche care sunt nemultumiti ca am intrat in Nato si ca tineretea lor in comunism a fost o mizerie?
https://youtu.be/TYQMN0aHwgs?si=-mCeqzAGTi8f9ZvW
Toma Caragiu, Mircea Diaconu
Am auzât az’ cî ăla, sorosistu dă la Ieconomie trece ca ministru dă război… Nasol, da’ o scoatem noi la capăt că a făcut tot o particulară. La Economie vine alt haștag rezist. Îi găsim și lu” ăsta ceva. Aaa, staț’ așea, a fost prin Franța. Băeț’, turați motoarele, dați drumul la Badea, Ciuvici și restul mâncătorilor cu polonicul de la iRealitatea, Ghiță TV, Latrina 3.
Stai calm ca vine Sosoaca si ne arata cum sta treaba.
Asta că „cineva” a distrus anume fabricile de pe vremea lui Ceașcă și că de aia Ro nu am ai putut să fabrice și să dreeagă diverse este o opinie susținută de mult folclor. Cine a condus cât de cât o afacere sau a încercat să facă producție știe cât de greu este să faci și să vinzi un produs, cu un ritm rezonabil și astfel încât să mai ai și profit sau măcar să te menții pe linia de plutire, într-o economie capitalistă unde nu mai vine cineva să-ți spună cu ce să faci, unde să faci, de unde să obții X și Y și mai ales cum și unde să vinzi. România nu avea în 1989 decât câțiva oameni care în condițiile unei tranziții cum a fost cea de atunci, ar fi putut să facă așa ceva. Spre diferență de noi, alte țări din lagărul socialist dăduseră drumul la dezvoltarea unei clase de întreprinzători care, la momentul zero au putut să mai preia din mers cât de cât, ceva.
La noi, capitalismul s-a redus la început la cărat rulmenții la Istambul cu geanta, la vândut strungurile la kilogram, la pus mâna pe terenuri și construcții care puteau fi mai apoi speculate și la altele de acest gen. Cine să aibă viziunea de a pune pe picioare noi procese economice, de a le întreține și de a le dezvolta? Practic nu au existat astfel de oameni instruiți pentru a face ceva, din mers, nu au existat nici legături cu o diasporă puternică ce să revină sau să favorizeze legături economice și nici o perspectivă ori o viziune care, să pornească de la realitatea curentă și nu de la confuzia doleanțelor, cu realitatea.
Cele mai multe din întreprinderi s-au prăbușit în primul rând pentru că aproape nimeni nu mai știa cum să le facă să funcționeze și să le integreze în noul mecanism și de abia după aceea pentru că au fost devalizate de toată lumea, de sus până la ultimul muncitor. E suficient să te uiți cum au făcut săptămânile ateacu apa de la barajul Paltinu și să translatezi asta la departamentele unui combinat fost socialist. în 1990, care făcea ce le tăia capul pe fiecare, că doar era mai nou, democrație.
Mare parte din industrie nu a supraviețuit pentru că pur și simplu nu avea cum să supraviețuiască, în noile condiții economice. Asta e o realitate pe care noi preferăm să o dam la dos.
Poatre cu o dictatură de tip chinezesc industria ar fi supraviețuit în parte, dar doar în condițiile Chinei din 1978-1980. Mă îndoiesc de faptul că ar fi existat la noi atât mentalitatea chinezului dispus să fie un bob de orez muncit la greu, într-un ansamblu, sau că cineva și-ar fi dorit atunci în 1989-1995 să trăiască într-o dictatură, ori că mai exista oportunitatea geopolitică ce să fi valorificat așa ceva.
Rusii vin luni si RheinMetall livreaza joi ! I-am mai vazut cu Saur ! Ii vedem si cu Victoria-pulberi, discuta de 2 ani si nu s-au apucat de lucru ! Poate devin mai lucizi cand vad ca rusilor le pare rau ca au plecat dela Berlin si s-ar intoarce.
Noua poate ne livreaza,prin ’32-33, ce ramane dela unguri (cand vor avea capacitate de productie si pt NOI !!! ) ?! Ca sa nu mai vorbim ca RheinMetall care nu ar face decat montaj aici, are tolba plina cu comenzi si 200 de MLI-uri insirate pe 8 ani …..nu-i arde.
Coreenii au un produs constatat bun, fac fabrica in 2026, aduc utilaje si TEHNOLOGIE si angajeaza romani(care platesc taxe impozite CAS si TVA), productia incepe in 2027 (sa dea Dumnezeu) si in 2028 vedeti Radback-uri, cu tehnologie de top.
NATO spune ca rusii pot ataca inainte de 2030, mai ales daca Ucraina cedeaza.
Dece vor unii neaparat Linx tocmai prin 2030-32 (mai ales ca deja il avem „in spate”) ?!
ce ai vazut cu Saur?
Ala nu are nici o legatura cu Rheinmetall!
ia zi tu ce smecher pesedist beneficiaza de exproprierea facuta pt fabrica de pulberi ca exproprierea aia e decisa de statul roman nu de Rheinmettal si cand va fi exproprierea aia facuta efectiv ca sa se apuce lumea de munca