Stiri militare…

Austriecii au bătut palmă cu italienii

Începem cu începtul și anume anul 2003 când austriecii săracii au fost escrocati de nemți și au plătit cât nu face pentru 15 aparate Eurofighter Tranche 1. De atunci scandalul s-a ținut lanț, au ajuns în justiție din motive de corupție, s-au plâns că operarea aparatelor este exorbitant de scumpă, au vrut să le vândă, prin 2017, unei țări asiatice (Indonezia era interesată) dar condițiile au atras din nou atentie justiției și într-un final le au și acum pe cap.

Dar între timp au rămas și fără avioane de antrenament reactive, bătrânele Saab 105OE atingând bornă celor 40 de ani de seriviciu și fiind retrase în 2020.

Așa că ce s-au gândit ei? Să cumpere un avion care să fie folosit și pentru antrenamentul piloților și pentru misiuni de vânătoare ușoară și atac la sol și au bătut palmă cu italienii pentr M 346FA, un excelent avion de antrenament.

De hotărât s-au hotărât încă din decembrie anul trecut dar pe 29 noiembrie  a venit și comunicatul de presă oficial:”Austria has finalized the acquisition of twelve Leonardo M-346FA fighter jets. These new aircraft will replace the Saab 105s that were retired from service în 2020, filling a gap în its air defence capabilities. They will be assigned to the Linz-Hörsching air băse from 2028. The unit price is around €80 million, while the total cost, including armament, simulator, training and maintenance, is around €1.5 billion.”

De partea italiană a gardului, guvernul de la Roma a fost de acord să ofere un offset în valoare de 400 de milioane de euro. În acest moment piloții austriecii își fac pregătirea în Italia și Germania.

Eurofighter va rămâne cu misiunea lui de luptă -aer-aer, oricum T 1 nu poate să facă altceva, în timp ce M 346FA va avea și misiuni de luptă de intensitate redusă, conform declarațiilor oficialilor de la Viena.

 

Suedezii își vor alege fregatele în 2026

Timpurile în care suedezii se bazau pe corvetele Visby ca nave principale ale marinei lor de suprafață au apus în februarie 2022, astfel încât acum lucrurile sunt mai serioase și Suedia își va alege, în prima jumătate a anului viitor, fregatele cu care marina va fi dotată în viitor.

Vor fi patru fregate, primele două ar trebui livrate până în 2030 celelalte două până în 3035. Pe surse, favorită ar fi fregată franceză FDI de la Naval Group, dar nici Saab cu Luleå-type, o colaborare între suedezi și compania britanică Babcock cu Type 31 nu trebuie nebăgată în seamă.

Ultima ofertă vine din Spania, compania Navantia oferă F 110.

Dar între timp a venit vremea ca și frumoasele Visby, dar extrem de slab înarmate, să ajungă și ele la o panoplie demnă de o navă de luptă.

Astfel, pe lângă dotarea navelor cu rachete anti-navă noi – RBS 15 Mk 3, micile corvete suedeze vor primii și apărare anti-aeriană credibilă. Rachetele CAMM. Fiecare navă va dispune de nouă tuburi de lansare verticală în trei sisteme a trei tuburi ExLS.

Și cum într-un tub de lansare pot fi introduse patru rachete CAMM, rezultă că o singură corvetă va  ieși pe mare cu 36 de rachete CAMM, ceea ce deja este un număr suficient de mare.

Evident că viitoarele fregate vor lupta alături de cele cinci corvete Visby, braț la braț, cu submarinele și cu Gripen E.

 

Grecia este cu adevărat îngrijorată…

Nu numai că-și dorește mai multe rachete Meteor (dacă nu primește acces la AIM-120D), dar a hotărât să crească și numărul de avioane F 16 care vor fi modernizate la standardul F-16 Block 70. Inițial se hotărâse ca 83 de aparate să treacă prin procesul de modernizare dar acum Atena a trimis o Scrisoare de Intenție Guvernului American pentru suplimentarea numărului de avioane cu încă 38, acest lucru permițând Greciei să alinieze cândva, într-un viitor nu foarte îndepărtat, 121 de F 16 Block 70, cea mai mare flotă de acest tip din lume.

Este vorba de 38 de avioane F-16C/D Block 50 pe lângă cele deja aprobate 83 F-16 Block 52+. În acest moment negocierile pe costuri sunt în curs, inițial americanii au cerut 1,8 miliarde de euro, au redus la 1,5 miliarde dar grecii trag încă de preț și există speranta ca costul final să fie mai aproape de un milliard de euro.

Până acum grecii au primit 30 de aeronave modernizate, din cele 83 comandate inițial.

Viitorul forțelor aeriene elene arată astfel: F 16 Block 70 – 121 de unități, Rafale F-3R – 24 de bucăți, F 35A – 20 comandate, la care se adugă și aparatele Mirgae 2000-5 și F 16 Block 30 care mai au încă resursă de zbor.

Astfel Grecia poate alinia în viitor o forță aeriană cu adevărat redutabilă atât prin numărul mare de avioane cât și prin faptul că va avea la dispoziție aparate noi, ultra-moderne.

GeorgeGMT

Un comentariu:

  1. Austriecii iar au dat o in bară. 1,5 miliarde ptr o duzină de trainere? 80 milioane$ unul? E enorm. Un avion subsonic pe care, cică,îl poți folosi la CAS ușor. La jumate din banii ăștia își luau două escadrile de Hongdu JL10 ,avioane supersonice(Mach 1.4) care duc 3,5 t de armament acroșat.Mai ales că ei nu sunt condiționați de vreo apartenență la vreo alianță,de unde și ce să își cumpere.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *