Adio MiG 21 LanceR!

Astazi, pe 15 mai, avioanele MiG 21 Lancer vor fi in mod oficial retrase din serviciul activ, urmand sa fie stocate la Bacau. Cam asta ar fi stirea pe scurt.

Incepand cu aceasta data singurele avioane de lupta supersonice al FAR vor ramane cele 17 F 16 A/B dislocate pe baza aeriana Borcea.

Si de aici incolo epoca MiG 21 in aviatia militara romana s-a incheiat, nu stim exact ce urmeaza, iar daca tinem cont de “inteligenta” factorilor nostri de conducere (politica si militara) vom afla din mers.

La nivel teoretic intram in era Lockheed Martin, mai intai cu F 16A/B, mai apoi (dupa 2030) F 35A, dar apropos de F 35A, deocamdata nu stim nici macar despre ce numar de aparate discutam, dar vom avea – sper eu – macar doua escadrile.

In privinta F 16 A/B norvegiene, primele aparate vor sosi la sfarsitul lui 2023 si vor face partea din cea de-a doua escadrila, care escadrila ar urma sa fie dislocata la Campia Turzii de unde isi va incepe misiunile anul viitor. Pana la sfarsitul anului 2024 ar trebui sa avem in dotare toate cele 32 de aparate F 16 norvegiene, adica trei escadrile a cate 16 aparate.

Vom avea suficienti piloti pentru 49 de aparate? Ramane de vazut si tot de vazut ramane si cum ne vom descurca cu mentinerea in stare de zbor a cate mai multor aparate F 16, pentru ca trebuie sa intelegem un lucru simplu: este o diferenta enorma intre MiG 21 Lancer si F 16 din absolut toate punctele de vedere: zbor, intretinere si mai disciplina pilotilor.

Asadar, capat de epoca si indiferent ce opinie aveti, fiecare dintre voi, despre MiG 21, acest aparat va ramane emblematic pentru FAR, atat dpdv al duratei de exploatare cat si sentimental, “21 putand fi catalogat ca avion-simbol al Fortelor Aeriene Romane.

Majoritatea dintre noi ne-am nascut sub „domnia” MiG 21 si este singurul avion pe care l-am admirat de-a lungul anilor, MiG 29 a avut o cariera mult prea scurta in FAR, iar F 16 este un nou-venit pentru noi, asa ca MiG 21 a fost vedeta noastra…

Daca ar fi sa facem o analogie intre romani si britanici, am putea sa spunem: a murit Regele (batran ca vai de el), sa traiasca Regele (si la noi si la britanici, noul rege este si el batran). MiG 21 a intrat in dotarea FAR in 1962 – in varianta F 13, fara radar – si a iesit in 2023, dupa o cariera de numai putin de 61 de ani, dar inlocuitorul sau este F 16A/B aparate construite pe la sfarsitul aniilor “80, inceputul aniilor “90.

Ultimul aparat F 16A/B Block 15 nou a fost livrat in 1996.

GeorgeGMT

116 comentarii:

  1. Salut. Regele a murit traiasca regele F-35,tanar si viguros.

    5
  2. Autorul se așteaptă măcar la 2 escadrile de F35 – mi se pare extrem de optimist , dar in același timp , s-ar putea ca pana in 2035 economia României sa fi crescut la fel de frumos ca in ultimii 10 ani , sau de ce nu , mai frumos , mai ales daca ar intra in economie mult vestitii bani din PNRR …
    Într-un articol din Ziarul Financiar se discuta ca in anumite condiții , in urmatorii 10 ani PIB -ul României s-ar putea dubla, ajungând pe la 600 mld € – acest rezultat cu siguranța ar putea oferi resursele de a susține investiții consistente in modernizarea Armatei Romane …
    S-a retras o legenda , care la momentul apariției, a fost un avion de lupta foarte bun …

    15
    • Nu stiu daca o dublare de pib e chiar posibila dar nu cred ca ar fi un scenariu greu de realizat un pib intre 400 si 450 miliarde peste 10 ani.
      Ce mi-ar place sa vad ar fi in schimb o lege trecuta prin parlament cu sprijinul tuturor partidelor prin care anual sa se blocheze un procent din pib pt achizitii de tehnica noua si retehnologizare., am pierdut atat de multi bani prin rectificari bugetare, e chiar necesar un fond separat pt inzestrare, separat de cheltuielile cu personalul si cele de mentenanta. Aproape de 1% varsati anual si feriti astfel de rectificari bugetare ar face o diferenta.

      9
    • In mod normal noi vom ramane cu cel putin 3 escadrile…cel mai probabil vor lua 32 sa inlocuiasca norvegiencele iar ulterior vor suplimenta cu inca 16 pt portugheze…nu e foarte improbabil sa avem 48 de F35 in 2040…

      Sper sa mute o baterie de Patriot la Muntele Mare pana vin F-16 la Campia Turzii…

      4
    • A trecut neobservata o declaratie a lui Stolojan, zilele trecute> oficial, calculat de ministerul de finante: toate scutirile/exceptiile de la plata taxelor si impozitelor ( acordate la diverse ramuri/industrii etc) înseamnă 75 miliarde de lei. Jumătate daca ar fi anulate ar însemna o groază de bani.

      4
      • Sau nu. Economia nu e matematica. Tai undeva se rupe in alta parte. Ca simple exemple in fuga: relocare de activitati in alte tari, cresterea evaziunii fiscale. Odata deschisa cutia scutirilor si exceptiilor greu o mai inchizi.

        17
        • @Cristi
          Absolut de acord. Spre exemplu, avem o gramada de firme pe IT (și) datorita scutirilor de taxe.
          Dar IT-istii pot fi extrem de usor relocati.
          E important sa nu ratezi padurea din cauza copacilor.

          6
    • @John Connor: Nu doar PIB-ul trebuie luat in calcul, mai ales daca „mult vestitii bani din PNRR” se vor bloca pentru neindeplinirea angajamentelor asumate de Romania. Mult mai important e deficitul bugetar, acoperit din credite externe. Chiar daca creste PIB-ul, banii se vor duce pe dobanzi si asistenta sociala, nu pe aparare…

      Probabil vom avea si F35, dar numai daca americanii ne imprumuta banii sa le cumparam, altfel nu vad cum. Si asta daca vom avea cu ce garanta…

      Nimic nu e gratis!

      2
      • Creșterea economică bazată pe consum , tot creștere economică este dacă , iar acest DACĂ este foarte important , consumul merge pe produse realizate intern – dacă se cumpara produse și servicii indigene creșterea economică , chiar bazată pe consum , aduce un mare plus economiei – plusvaloarea continuta ar rămâne in țara , deci in economia naționala și ar consolida firmele românești …
        Deci fraților , cumpărați de la firme românești !!!

        8
    • Daca creste doar pe consum, ca actualmente, putem sa uitam de F35… Eu zic ca ar fi mai bine sa cautam F16 second (Olanda, Belgia si Danemarca) ca sa nu ramenm descoperiti.

      4
  3. Adio batrane prieten! Ai fost primul jet pe care l-am vazut „pe viu”, copil fiind….Pasare de argint straluceai in soare…Poate e gresit spus adio! Mai bine la revedere fiindca, sper, te vei duce la binemeritata odihna in muzee si pe piedestal in fata bazelor aeriene. Meriti asta fiindca, cu bune si cu rele, ai servit Tara cu credinta alaturi de oamenii care te-au imblanzit si te-au zburat! Urat si admirat totodata ai fost Lancea noastra, si scutul nostru, pe cerul albastru. Odihneste-te batrane prieten, la revedere! RIP celor care te-au zburat, si te zboara inca, la Escadrila Cereasca!

    34
    • Muzeul Aviației are în colecție toate modelele de MiG-21 din dotarea Forțelor Aeriene. Prin țară sînt expuse destule, așa că nu ai de ce te plînge. Ar trebui ca alea expuse să fie păstrate în condiții bune, dar nici măcar utilizatorii lor nu-și bat capul cu asta, așa cum e F-13 de la Borcea vopsit oribil în loc să fie lăsat argintiu așa cum a ieșit din fabrică și așa cum a zburat în timpul vieții:

      https://www.jetphotos.com/photo/5848715

      sau cel expus la Balaci:

      https://www.flickr.com/photos/erwinalexander/42094703664

      altul la Boboc:

      https://www.targeta.co.uk/pages/062_2949w5.htm

      sau tot de la Boboc, MiG-21 M:

      https://www.targeta.co.uk/pages/062_2869w5.htm

      5
    • la fel si la mine, primul avion militar vazut de mine cand eram copil, 86 sau 87, era ceva aplicatie mare (asa vorbeau adultii) si le-am vazut de 2-3 pe deasupra Pitestiului…tot atunci mi-am luat machete est-germane de Mig-21…

      3
      • Da, 1987, acele Mig-uri au „atacat” fabrica ARO Campulung….Pe fabrica si in curtea acesteia erau mitraliere antiaeriene manuite de garzi patriotice. Am fost de fata, mult haz! Aia spuneau ca „trag ca asa trebuie”….erau anuntati, trageti ca vin….Show ieftin care a fost prezentat maretului conducator, asa se spunea prin zona! Dar pe noi ne-au impresionat avioanele si parasutistii! Amintiri…

  4. Am urat țeava asta pt câte vieți a luat in FAR, dar pe de alta parte dacă e sa fim cinstiti vom ajunge la concluzia ca cu adevărat i-am cerut poate prea mult, binemeritata-i pensie i-i trebuia acordată probabil măcar acum 15 ani, așa ca ea teava si-a făcut treaba.

    Cât despre F16, nu am fost niciodată de acord de vehiculata deja idee de pe vremea lui Basescu ca sa luam 24 C/D SH si 24 C/D noi, visam la Gripen nou asamblat in Ro asamblare care sa creeze premizele revigorării si refacerii R&D -unui aeronauticii in Ro , ca pana la urma sa luam după mai bine de 10 ani A/B -uri third hand din Portugalia care apropos sunt de la sf anilor 70 începutul anilor 80 ( in articol se vb de sf anilor 80 începutul anilor 90).

    Toată strategie de achiziție de F16 a avut ca si scop (așa trâmbițează politicul si ghenerali!i) preconizata achiziție de F35 după 2030.
    Treaba ar fi sunat și suna încă bine doar ca avem precedentul F16 , care a trecut prin trei etape/ variante de achiziție de la NOU si frumos, 1/2NOU-1/2SH, împlinidu-se pana la urma penultima varianta căci ar fi fost și a 4-a ( totul third hand! ) respectiv aproximativ 1/ 3 third hand și 2/3 second hand , 2/3 pe care încă faptic nu le avem, muniție pt ele încă nu știm câta este, piloți idem.
    Și mai e ceva , unii spun ca cu adevărat 21 trebuia deja retras de minim 10-15 ani doar ca in momentul actual al retragerii e unul prost, război la granița cu piloți și personal naviganț pus pe tușa cu doar 17 avioane in serviciu activ e cel puțin discutabila decizia , dar nu e problema , noi suntem pilon de stabilitate la Marea Neagră și peste tot in partea asta de Europa și mai mult decât atât ne apăra NATO.

    6
    • Si eu am ramas uimit de decizia lor de a retrage MIG 21LanceR pana ca ‘norvegiencele’ sa fi intrat in serviciu si vor fi full operationale, mai cu seama ca avem un razboi la granita. Insa, avand pe masa reversul medaliei, la cat au tras de ele in ultimii 10 – 15 ani, cred ca pur si simplu riscurile erau prea mari sa mai zboare cu ele inca minim doi ani de acum incolo. Nu mai stiu care general spunea ca si rachetele pentru ele trebuiau sa intre intr-un scump si costisitor proces de prelungire a resursei de viata, radarul nus din ce cauza nu putea fi folosit la potetial maxim, iar piesele pur si simplu nu se mai gasesc pe piata, nici macar de la chinezi, chiar si aia le retrag anul asta din dotarea lor. Sa recunoastem ca le-a venit timpul de mult, doar politicul a facut ca ele sa aterizeze pe 15.05.2023 pentru ultima oara. Ca a picat prost si avem razboi la granita, nu e vina avionului, ci tot a politicului. Din 2014, de la declansarea razboiului din Ucraina, am avut timp si de F 16 si de altele. Asta e…

      8
  5. Un avion care mi-a marcat copilaria. In anii 80-90 aproape zilnic le vedeam deasupra Caracalului. Bubuitura cand spargeau bariera sunetului, jetul motoarelor la zborurile de noapte si trecerile la joasa inaltime erau un deliciu.
    La partea neplacuta trec starea de apasare care se simtea peste tot cand mai cadea cate un zburator. Fiind un oras micut era imposibil sa cunosti indirect pilotul.
    Zbor lin catre excadrila din ceruri!

    6
  6. un avion cu adevarat foarte bun öa vremea sa. dar devenise hoit, trageam de el ca de un caine mor. f-16 e tanar rau in comparatie cu el.

    dotarile din urmatorii 10 ani nu tin de buget, ci de mentalitate. ascultati la mine, bani se gasesc. oameni inimosi, buni chivernisitori si dezinteresati… mai greut.

    3
  7. Trebuia sa retragem Mig 21 la sfarsitul anului 2024 cand aveam F 16 complete. Ca de obicei ne grabim sa retragem si taiem fara sa punem nimic in loc in timp real si ne bazam apararea numai pe NATO , ceea ce este o greseala .

    7
    • @Eduard
      Trebuiau retrase de acum 10 ani. Procesul de inlocuire trebuia sa inceapa din 2008 si sa se finalizeze in 2012.

      18
    • Asa este… Pilotii de MIG21, daca vor fi tinuti pe tusa aproape doi ani, isi vor pierde dexteritatea si vor avea dificultati mari in a face trecerea pe F16.

      4
      • Au contraiere…nu vor sta pe tusa, mare parte din ei vor face training pe F-16 (pe acasa & prin strainataturi) pana ne ajung avioanele…nu te-au informat ? ce uameni 🙂
        Cel mai probabil si de asta le-au retras inainte de 2024 😛 sa poata antrena pilotii…

        10
      • Pilotii care inca nu au implinit 35 de ani merg la pregatire pt F 16.

        7
        • mda,pilotii…singurele bucurii de azi de la retragere,tineri marea majoritate.
          in rest festivismul ieftin si rsr-ismul gaunos curge prin toti porii.
          e de treaba mult de tot la capitalul uman ,rigori,regulamente…

          4
  8. era vb. ( prin targul cu minciuni) ca nu ne dadea nimeni avioane,…. ei as !!!

    confundam faptul ca: avionul care nu era apt de o lupta dreapta cu ruptul in fund (fudulia), decidentii nostrii puteau lua Mirage-2000 ( macar) la sf. vs. -inceputul noului mileniu si eram o forta aeriana credibila, chiar si o escadrila si ….apoi cu o a doua, Franta sigur oferea chiar si SH plus mentenanta plus poate o colaborare in aeronautica,etc.

    Confundam prostia (si) cu fudulia, deorece ( credeam, a crede ) CA aveam un avion la noi in ograda numai bun de upgradat, s-a vazut prin pierderi ce fuduli eram cu upgrade-ul.

    Mai lasati prostia asa cu gunoiul asta de atitudine.

    5
  9. Stie cineva de ce in momentul in care am decis sa modernizam un avion am mers pe Mig 21 si nu pe Mig 29 ? Din cauza numarului disponibil ? 29 pe care le aveam erau ca si noi si probabil peste 21 chiar si modernizate. La un moment dat stiu ca au mai fost vandute cateva bucati la fel aproape noi de RM. Cumparate de americani daca nu ma insel.

    1
    • Numar mare de avioane disponibile pentru modernizare. Piese de schimb produse la Bacau adica dependenta mai mica de Rusia. Intretinere mai ieftina la Mig 21 fata de Mig 29.

      12
    • Documentația toată era transferată de sovietici la Bacău. La MiG-29 nu era nimic, trebuiau trimise la revizii în URSS

      12
      • Corect, In plus, Mig 29 era interceptor construit pentru suprematie aeriana, cu raza de actiune mai mare decat aveam noi nevoie.
        Pe scurt, nu era ce trebuie…

        2
        • Pe scurt, MiG-29 era vînător tactic, în nici un caz avion de supremație aeriană. Raza lui de acțiune, chiar dacă mai mare decît la MiG-21, e ridicol de mică. La vremea aia aveam multe MiG-21 funcționale, mentenanța completă asigurată în țară la Aerostar Bacău și mulți piloți. Modernizarea a fost o soluție de avarie pînă la selectarea și achiziția noului avion de vînătoare/multirol. Faptul că s-a tras atîta de avion și că modernizarea nu a fost finalizată se datorează decidenților civili și militari români.

          14
        • raza de actiune nu e asa cum crezi la fulcrum,era de front nu de adancime.

          5
    • Numar mic de MiG-29; retragerea MiG-29 din Germania (unde urma sa fie facuta mentenanta); refuzul Rusilor de la MiG sa coopereze; imposibilitatea Romaniei sa faca singura mententanta pentru MiG-29. Recomand videoclipul -> https://youtu.be/L0txtTGstjI

      10
  10. Daca cei 2,5% din PIB, nu se modifică în sens negativ, atunci ne așteaptă zile pline !
    Suntem frontieră NATO, suntem într-o poziție geostrategică foarte importantă, atât privitor la țările din Balcani, cât și la cele de peste mare, din Caucaz, precum și la axa Nord-Sud ( țările Baltice – Polonia – Ucraina – Dobrogea- Bulgaria – Grecia și strâmtorile Turcești), avem un vecin uriaș și psihopat (RU) și in Sud Est, alții, care nu știm cum vor evolua pe termen mediu și lung ( Iran și Turcia).Apoi avem zona economică exclusivă din MN, deci TREBUIE să fim pregătiți cel puțin decent.
    Nu s-a prea vorbit de simulatoare de zbor. Sunt convins că putem achiziționa câteva, nu ar fi chiar așa scump și ar ajuta la reducerea serioasă a timpului de formare – de bază, cel puțin – al viitorilor piloți de F 16 și de ce nu – de F 35. La fel, programul IAR 99 Șoim,sau Superșoim, ar trebui să intre în forțaj.
    Cred că ( având în vedere și dotarea altor țări conform mărimii și specificului geostrategic), avem nevoie nu de minim 3 escadrile de multirol, ci de minim 4 x 16 aparate. Așa că, pregătirea pt a patra escadrilă – de F 16 V, care în perspectivă, va munci umăr la umăr cu F 35. Apoi, după 10 ani, actualele MLU, vor putea fi înlocuite treptat cu F 35.
    Iar un PIB de 450 – 600 miliarde, chiar dacă și valoarea prețului va fi crescută atunci, va permite un minim de 200h de zbor per pilot. ( că altfel, de ce să mai vrem dotări)… Vise ! ( Vise?)

    7
  11. Sunt dezamagit de atitudinea unora de pe aici, care s-au exprimat la ceremonia de retragere. Brusc au devenit foarte exigenti, foarte detasati si atoatecunoscatori.
    Am crescut si imbatarnitcu avionul acesta, am foarte multi prieteni piloti pe Lancer , inclusiv piloti de teste pensionati. Toate avioanele de lupta au cazier si din pacate e o meserie riscanta, tine de fisa postului.
    S-a spus ca nu au ce cauta la show-uri aeriene, dar F-104 ARE CE CAUTA NU?
    Dupa ce auzi un MIG 21 in fortaj la un show aerian, o sa-i duci lipsa asta va garantez.
    Nu mai spun de pilotii nostri de lupta care la show-urile aeriene nationale si internationale ne-au facut mandri de fiecare data- zborul in limita de viteza, sandelele abrupte etc.

    In onoarea acestor oameni si a acestor masinarii voi fi la Bacau impreuna cu copiii, sa vedem sagetile argintii ale lui Doru Davidovici.
    Daca am fi un stat care isi respecta profesionistii, armata si cerul ar trebui sa se pastreze macar unul cu o rezerva ca sa-i vedem in continuare.

    Acesta ar fi monumentul viu al aviatiei moderne romanesti.

    26
    • Sincer , m-a întristat interviul Motanului legat de faptul ca generația lui n-a mai apucat nici măcar F16 dapa-i F35!!!

      E generație de profesioniști trasi pe dreapta intr-un moment nu chiar ok, 21 trebuia retras mai demult cu onorurile cuvenite iar F16-le trebuia sa zboarea adică operaționalizat de minim 10 ani și materie aici la alea trei escadrile adică 48 de bucăți.

      Și in lumina celor spuse mai sus orare cum credeți ca era trecerea pe F35, ai ?!….

      7
    • A fost o mare magarie acest program, daca nu o mare teapa, ..sau mai sigur o mare CORUPTIE, sa faci din rahat bici, probabil numai cativa stiau ca nu merge dar au lasat asa sa moara piloti si sa mearga magaria pana la capat cu jenerali corupti si politicieni asiderea.

      intrebare pt. cei cu minte, ( vad ca un vlog militar nu incurejeaza ca lumea sa si gandeasca, numai sa ia stirea asa cum o da pe site), DE CE monser nu au modernizat MIG-21 rusii, singurele panarame ca altfel nu pot sa zic au facut-o Romanii ?!
      De ce ?

      au fost altii mai cum mot in Rumanica …adica o mare groapa de bani unde s-au dus cu nemiluita, mare prtogram LANCER adica CORUPTIE..

      3
      • Piloții nu au murit datorită modernizării. Aceasta nu a afectat performanțele constructive ale avionului. Din contră, modernizarea a ușurat viața pilotului numai prin faptul.că avea casca Dash și head-up display

        6
        • „Pilotii nu au murit datorita modernizarii..”, dar au murit datorita avionului, care era modernizat degeaba….

          Modernizarea nu a ajutat sa nu mai moara pilotii.
          Care era rolul modernizatii atunci?

          2
          • Nu au murit din cauza avionului, au murit din cauza lor și a sistemului (fără S mare cum scrie Vlad) militar românesc. Un pilot fără antrenament riguros și susținut este un pericol indiferent de tipul de avion pe care zboară.

            10
            • ..pai s-au antrenat sa moara, pe timp de pace intr-o teava ”modernizata”
              du-te si plimba pe la alte siteuri elucubratiile.

              3
              • Au murit din cauza avionului. Modernizarile nu au atins caracteristicile din zbor ale aparatului. Migul 21 a fost intotdeauna un aparat greu de stapanit..nu era pt incepatori sau pt piloti fara ore zburate pe el cu regularitate. Sunt multe interviuri pe aceasta tema. Sintagma de cal naravas mi-a ramas in minte. Aripile scurte erau de vina. La asta se referea Stefan.

                4
                • Se pare ca modernizarea prevedea initial si instalarea de FBW care sa imbunatateasca timpii de reactie si manevrabilitatea, lucru abandonat ulterior.
                  Asa ca MIG-21 Lancer a pastrat caracteristicle de zbor ale unui interceptor, nicidecum ale unui avion de atac la sol.
                  Versiunea LancerA a fost doar fortarea unei platforme comune, care a permis debarasarea de IAR-93, insa nu avea ce cauta in zbor la joasa inaltime si viteze mici.

                  Majoritatea accidentelor fatale au fost la joasa inaltime, coroborate cu un scaun catapultabil sovietic de proasta calitate – scaun care ar fi trebuit probabil inlocuit si el intr-o modernizare ca la carte.

                  7
                  • Zbura și în anii 80 la altitudine f joasa, l-am văzut de mai multe ori foarte jos, odată pe la vreo 60 de m, deci cam de 2 ori înălțimea unui bloc de 10 etaje, deasupra unui oraș. Era o perioada atunci când se făceau exerciții inclusiv cu alarmarea populației cu sirene, noaptea, știam de la școală, că se anunța. Un singur exercițiu de-asta a fost noaptea pe unde eram, în alte orașe poate mai multe. Au sunat sirenele, s-a luat lumina, au tras niste muniție de manevră pe langa un cort instalat în centrul orașului, aia a fost tot, a durat cam o ora. In mod normal trebuia să ne ducem la subsol la adăpost, dar nu s-a deranjat nimeni, a ieșit lume prin oraș să vadă distractia, deși nu era voie. A discutat tot orașul o săptămână înainte și una după numai despre asta. Unii care erau atunci militari, cu care am discutat după niște ani au zis că era pregătire pt 89. Revenind la Mig 21 sunt multe istorii interesante cu misiunile din 89, de interceptare de ținte aeriene (daca țin bine minte și un tu 143 posibil de-al nostru) și cu atac la sol cu prnd.

                    1
                    • Da, zbura jos si deasupra Timisoarei, dar era altceva cand trecea un 23 🙂
                      Doar ca trebuia antrenament pentru asta, MIG-21 fiind mai neiertator cu greselile.

                      4
                  • Scaunul nu era așa prost. Dar, repet, multe s-au întîmplat din vina piloților. Lipsa de pregătire s-a văzut și în cazul catapultărilor, piloții români nu credeau în catapultare și nici nu se antrenau serios pentru așa ceva, Au fost piloți care au murit pentru că nu au ales să părăsească aeronava avariată. Așa s-a născut legenda că au încercat să salveze avionul pînă în ultima clipă și/sau au încercat să facă avionul să nu cadă peste zone locuite. De fapt piloții se temeau de posibilele traume pe care catapultarea le-ar fi putu produce dar și de oprobriul celorlalți.

                    6
          • Au murit datorita incompetentei decidentului politic ce nu aloca banii pt achizitia de aparate noi si nici pt ore de zbor….se zburaa 5 (cinco) ore pe an….. ..

            Incompetenta criminala!

            5
          • eu zic ca salvat niste vieti …

      • @Petre
        Văd că pui întrebări pentru cei cu minte.
        Pe tine ce te califică ca purtător de minte?
        După comenturi, faci parte din categoria celor care trăiesc doar datorită faptului că respiratul e un reflex.
        Ia caută pe net MiG 21-93, vezi ce afli.
        A doua la mână, în 90% din cazuri, piloții au murit din cauza lor, pentru că ori aveau prea puține ore de zbor, ori încălcau regulile( în cele mai multe cazuri, inclusiv ultimul accident).
        A treia la mână, modernizarea „țevii” a fost cel mai bun lucru care se putea face atunci, date fiind condițiile economico-politice.
        În rest, pune mâna și citește, ai mare nevoie.
        Părerea mea, hâc…

        24
    • @ Mucea
      Mda , se observa din ce in ce mai abrupt o diferenta intre seniorii care sunt mai nostalgici , si-au trait tineretile in camp la mitinguri aeriene unii , au si zburat cate ceva [au construit cu drag cate o macheta , unii din ei chiar zburatoare sau plutitoare , au devorat cartile scrise de catre aviatori si vorbesc despre poezia zborului ] si cei mai necopti care cred ca daca goagalesc o statistica si ti-o trantesc sec deja or devenit esperti in domeniu traind mai putin din pasiune si mai mult din pragmatismul si superficialitatea info al gadgeturilor de birou sau buzunar .

      9
      • Dacă ai devorat atent cărțile alea scrise de aviatori și ai reușit să treci de „poezia zborului” ai fi putu vedea sistemul în toată urîțenia lui, cu indisciplină de zbor, supraevaluare, cu tehnică depășită folosită pentru misiuni nepotrivite, etc. Un exemplu atacul asupra bateriei de rachete AA descris de Doru Davidovici, cînd zburau instrumental. A pierdut formația de zbor încă de la decolare dar a ales să continue misiunea deși, conform tematicii, trebuia să o abandoneze, creînd astfel premisele unui incident major.

        3
        • @ Stefan asta inseamna sa traiesti si sa incerci sa te descurci in situatii limita la nivel uman , …adica sa castigi experienta de viata , sa te calesti . Omul nu-i un computer care face totul corect viata nu-i un film in care actiunea e predestinata unui scenariu .Dar s-au facut filme dupa intamplari din viata tocmai pt. ca intamplarile din viata sunt mai mult decat iti poate oferi un scenariu sau o statistica la care asisti pasiv -vegetativ in fata unui monitor
          De aici din traire apare si poezia sau proza Tu ai impresia ca poezia sau existenta e doar puf si parfum de levantica ? LOL !
          Poezia inseamna si moarte si supravietuire si iubire si pierdere si suferinta si tot ceea ce ne marcheaza existenta facandu-ne unici

          3
      • Buna ziua domnule G.Cristian, total de acord cu dumneavoastra, cu un singur amendament, partea cu inima nu imi intuneca judecata, vad ca s-au activat unii pe aici @Petre sau bacauanul @Psycho, care asimileaza realitatea crunta cu sentimentalismul, dar nu stiu pe ce lume se afla.

        In onoarea acestui site, o sa va descriu un sfert sentimental(46 ani subsemnatul) si trei sferturi realist, ce s-a intamplat ieri la Bacau, va sunt dator nu cu o poveste ci va sunt dator cu realitatea bataii de joc la adresa armatei romane si a unei arme de elita aviatia.

        JURNALUL INGROPARII RITUALICE A MIG-21 LANCER C

        Ne-am trezit dimineata, fiind mai mult ca sigur ca ziua va fi complicata. Zi de luni de lucru, trebuia neaparat sa iau si copiii de la scoala ca sa ajungem la 12 la Baza Aeriana 95. Pe langa faptul ca publicitatea acestui eveniment a fost ZERO, facandu-se limitat si prin stiri razlete, cunosteam ca Bacaul sta execrabil de prost la caile de intrare spre Baza. Nu poti parca masina prin zona, trebuie sa o lasi la mama dracului in praznic, ca participant la ultimele 5 mitinguri aeriene acolo si ca jumate de bacauan. Fiind 2 adulti si 3 fetite intre 8 si 10 ani, treaba se complica.
        Dar stiam desigur ca alegerea unei zile de luni, inseamna ca ca evenimentul se face in dorul lelii si in cel mai mare dispret pentru armata. Pentru noi ailalti, liberii, nu putea insemna decat suportul nostru neconditionat pentru zburatori si tot personalul angrenat.
        Nu ne-am inselat, asa zisul eveniment a fost un fiasco, cu un puternic gust de lehamite, plictiseala(de observat mai ales in randul tinerilor piloti) si in rest atmosfera intre intre inmormantare si parastas, dar un parastas fara mancare, pentru ca nu exista niciun fel de stand cu asa ceva.

        Am ajuns cu intarziere circa 12,30 si constatam ca:

        1. Pe ultimul km spre Baza aeriana, trotuarul bombardat mai rau ca la Bahmut, se faceau lucrari intr-un praf infernal, masinile doritorilor de eveniment fiind parcate alandala peste tot in gropi, peste gropi, in Xsi Y;

        2.Pista Aeroportului Bacau are fix aceeasi stare ca in 85, prima data cand am vazut Mig-urile si avioane de lupta in viata mea. Tre sa fii nebun ca civilii de la Wizzair sau fostii de la Blue Air, sa decolezi de acolo; Daca esti in armata faci ciocu mic si zbori Soimii si Lancerele ca atat putem, daca e ordin cu placere;

        3.Pe pista insiruite langa tribuna oficiala in expozitie statica: un Soim, un Socat, un Lancer C, un Lancer A, un tun antiaerian din anii 60, niste arme pe jos, un IVECO de transport si un IVECO de geniu acesta din urma impresionant ca masinarie. Socat-ul avea PRDN si rachete ghidate antitanc de la Rafael 2×2(de antrenament). Soimul avea montat tunul de bord;

        4.Am venit cu bani la noi cu gandul sa cumparam suveniruri, placi comemorative sau obiecte asemanatoare, ecusoane, sepci, badge-uri samd. NICIUN STAND, absolut nimic pe aceasta tema;

        5.Constatam ca exista totusi 4 standu-ri dispuse alandala la intrare: un stand gestionat de angajatii Bazei cu apa plata si atat; un stand de prim ajutor;un stand de presa si un stand al renumitei banci BCR S. Austriecii tin la aviatia romaneasca se stie si cum nu puteam cumpara insemne militare si alte chestiuni, puteam pleca cu un credit si cel putin cu o carte de vizita; Doamna de acolo, era destul de oropsita saraca, desi standul era bine ferit, vantul ii lua pe sus catrafusele. Cred ca si vantul auzise ca nu ne-o primit astia in Schengen;

        6.Am dus copiii in coltul extrem al pistei, unde erau majoritatea spotterilor si am asteptat cuminti. Din cand in cand se mai auzea orchestra militara. Constatam ca speakerul de la tribuna oficiala adormise la propriu, NU A ANUNTAT ca vin ultimii 6 magnifici;

        7. Cei 6 magnifici, erau greu de vazut si auzit, pentru ca vantul batea intens si de data aceasta au venit pe vant pe axa N-S(dinspre Piatra Neamt) si nu cum o faceau de obicei la mitinguri;

        8.Am simtit toti de acolo, ca parca vantul ii oprea sa ramana vesnic sus, sa nu coboare la moarte. Au venit in formatii de 2×3 avioane, 3 de la Campia Turzii, 3 de la Fetesti, prima formatie usor descentrata, a doua formatie grupata frumos. Au executat un survol, la destul de mare inaltime, fata de ceea ce am vazut la Bacau, apoi au intors si pregatit de aterizare;

        9. Un singur Lancer a rupt formatia si a executat pentru ultima data un viraj de lupta dar, fara a intra in fortaj prea mult;

        10. La sol, se incalzeau 3 Pume si 3 Soimi, care au decolat in legea lor, publicul, oricum putin fata de mitinguri obisnuite, avand speranta ca va urma ceva. A urmat NIMIC.

        11. Cei 6 magnifici au oprit cuminti in fata tribunei oficiale si au stins motoarele. Avioanele toate in buna stare, atat functional cat si estetic, cateva ciupituri pe bordurile de atac, dar impecabile in rest, toate cu tancurile atasate:
        6518(Campia Turzii), 5834, 6487(Fetesti), 6010,5801, 6607. Foarte interesant, este ca in momentul in care ultimul a garat, vantul in rafale s-a oprit brusc si nu a mai batut pe toata durata ceremoniei;

        12. A urmat intonarea Imnului National si apoi discursuri sforaitoare pline de platitudini. Trecerea pe avioane pe care nu le avem inca, pol de stabilitate si baterii;

        13. In plictiseala generala decoleaza un Wizzair, asta ca sa se stie ca ungurii si austriecii tin la aviatia romana, unii cu credite altii cu business zburator;

        14. Dupa asteptat ceva care n-avea sa se intample prea curand,(mini show aviatic) cautam muzeul Bazei, care era dat ca deschis in ziare. Si ne apucam sa-l cautam. Dam peste un tehnician aviatie, imbracat in combinezon albastru inchis, si punem intrebarea unde gasim muzeul? Omul pe la 40-45 de ani, da din umeri si arata vag intr-o directie, vedeti p acolo printre casele alea, pe alee… nu stiu exact zice…Se intoarce scurt si pleaca.

        15. Pana la urma un militar de la Politia Militara, ne lamureste unde este muzeul, zice a doua alee pe dreapta si mergeti pana in fund. Ok. Gasim aleea si vedem un mic panou, prins in dorul lelii, cu o bucata de lemn subtire si cu o sageata catre…muzeu.

        16. Muzeul o casa comunista veche, cu etaj, care n-are scris nimic pe ea, ci doar un numar alocat Bazei; Intram cu copiii si ne intampina o camera mica cu multe reviste Top Gun puse in vitrine…Halal Muzeu;

        17. Un coleg de profesie ma trage de maneca si arata spre sus, se auzeau voci venind dinspre scara interioara care ducea la etaj. Cum toti aveam impresia ca nu asta poate fi muzeul Bazei 95, am urcat. Si dam intr-o camera patratoasa in care un militar in uniforma dadea explicatii putinilor curajosi care au indraznit sa caute Muzeul.
        Numele acestuia este Sorin Grumus istoriograf militar si care a scris o carte despre istoria aviatiei romanesti si Baza Aeriana 95. Acest senior militar, a salvat gustul puternic de inmormantare pe care l-am avut, ca de parastas nu putea fi vorba, fara mancare;

        18. Entuziasmul acestui om ascundea cred eu disperarea pe care o avea in discurs:
        -faptul ca cercetarea aeronautica romaneasca este lasata de izbeliste desi am avut un Coanda, un Vuia si capacitatea de a face un IAR 93, pe care-l alinta vorbind cu drag despre nebunia colonelului Stanica care a decolat fara permisiune la Bacau, in primul zbor cu IAR, fara permisiunea ministerului si a lui Ceausescu, acesta fiind informat abia a doua zi, testele trebuind a fi facute concomitent cu iugoslavii;
        -faptul ca a rugat oamenii sa discearna intre informatia obiectiva de pe net si multitudinea de informatii subiective, conspirationiste si parerologia de pe net, cu toti razboinicii de tastatura facuti de Wikipedia;
        -faptul ca in discursul pe care l-a avut a subliniat de mai multe ori CA NU SUNT BANI PENTRU ARMATA, si a dat exemplul cu al doilea razboi mondial in care ARMA DE ELITA AVIATIA , a fost singura care ne-a facut cinste cu Serbanescu, Agarici, Dobran, Bazu, CONCLUZIA LUI FIIND ai aviatie ca lumea, ai securitate si premisa de a castiga orice razboi;

        -la un moment dat, uitandu-ma in gol prin camera UNICA a acelui muzeu, pe jos in mijloc exista o macheta de BF 109 al Unului lui Serbanescu, incadrata de doua rachete sovietice, una aer aer de raza scurta si una aer sol, am vrut sa-l intreb cum este posibil ca macheta acestui avion sa nu respecte camuflajul si specificitatea acelui tip de avion, stiind ca orice stat care se respecta si-si respecta asii, va reproduce fidel orice model la scara, functional sau nu. Mi-am dat seama ca nu e vina lui si atunci nu l-am intrebat asta, l-am intrebat ce se va intampla cu Bacaul, in conditia in care pista de aterizare este praf, pentru aviatia militara moderna. S-a inrosit si mi-a dat un raspuns inteligent, care a comprimat in el si furia lui si dezamagirea realista a noastra si putinul de sentimente ramase-Nu pot sa va spun este strict secret(in paranteza fie spus la poarta toti adultii au fost legitimati de PM);

        In concluzie, l-am ascultat pe acest OM timp de aproape o ora, timp in care in camera aia mica s-au mai inghesuit alti 20 de oameni si ne-a vorbit tuturor de Vuia, de Unirea Principatelor, de zborurile avioanelor de observatie inclusiv de Grigore Gafencu, de Vlaicu, de povestile intre piloti si nu in ultimul rand de Doru Davidovici.

        Concluzia mea este ca un popor care nu-si pretuieste trecutul nu poate avea un viitor. Concluzia numarul doi este ca MIG 21 LANCER C este un avion perfect functional care a fost retras in vremuri tragice si cu potential de risc imens. Putea sa fie retras dupa aparitia norvegiencelor, cele 30 de avioane putand fi o solutie viabila de stop gap.

        Dar nu sunt bani la Ministerul Adormirii Nationale, dar sunt bani de pensii ale magistratilor, judecatorilor constitutionali si altor categorii favorizate, parlamentari, primari, alesi locali etc care la o adica pot purta un razboi cu pana si condeiul.

        Concluzia numarul trei este ca romanul nu are nevoie de dusmani. El este cel mai mare dusman al sau. Si… avem nevoie de foarte multi oameni ca Sorin Grumus.

        NB: Concluziile imi apartin si sunt punctul meu de vedere. Restul sunt toate documentate de mine ieri poze/filme etc. Daca se doreste le pun la dispozitie.

        Stima

        25
        • Da, te rog, daca poti sa ni le trimiti pe mail, fie lui George la romaniamilitary@gmail.com fie mie la ronavyships@gmail.com impreuna cu acordul tau de a le publica.

          Adaug ca, in opinia mea cel putin, nu este vorba numai de lipsa de fonduri. E vorba si de o cultura organizationala extrem de… „defecta”. Problemele sunt bagate sub pres in numele „secretului” militar, asa cum au fost, de exemplu, momentele extrem de nefericite ale accidentelor care au implicat aparatele Fortelor Aeriene. Nu ca am fi vazut vreun raport de la Fortele Navale privind accidentul dragorului care s-a urcat pe mina…

          Opacitatea nu este motivata cu adevarat de „secretul” militar ci de necesitatea de a acoperi problemele reale din sistem (cu „s” mic, nu mare asa cum obisnuiesc cei din „Sistem”), de a acoperi adevaratii vinovati care, intamplator, au multe stele pe umar si sunt acolo pentru ca sunt numiti politic.

          Nu sunt adeptul „eu va platesc, mie imi dati socoteala” dar putin respect pentru contribuabilul care plateste facturile n-ar strica, e un exercitiu democratic.

          P.S. La un moment dat, Gen. Berdila, in cadrul discursului sau postat la PMR vorbeste de retentie si de pastrarea oamenilor scoliti si inalt calificati in contextul Himars. Intamplator, cu ocazia BSDA, un militar mi-a povestit cum si-a bagat picioarele si a plecat din „sistem” SINGURUL om scolit pe Himars in Statele Uimite ale Americii. Omul ala e suficient de inteligent ca sa nu plece doar din cauza salariului mic, omul ala pleaca si din cauza „sistemului”, din cauza lipsei de perspectiva, din cauza avansarilor pe baza de afinitati politice etc samd

          11
        • @Mucea, foarte frumos povestit. Din păcate trist, dar apreciez talentul naratoric.

          7
        • aeroportul a fost modernizat inclusiv pista,probabil f16 au aterizat pe camp sau vor veni pe tren la uzina in viitor.

        • @ Mucea foarte faina descriere , asa este din pacate este un dezinteres total in a ne conserva si promova valorile si tara , nu doar in domeniul aviatic ci in cam toate domeniile in care altii cu cultura si relief mult mai sarace se dau peste cap sa-si faca reclama .La Campia Turzii baza arata mai bine pt. ca aici vin de multa vreme strainii care fac rotatie cu diverse aparate de zbor .Asta e , cand ne facem de rusine , stim sa facem o treaba ca lumea , nu o putem gandi dinainte .
          Si ce e mai hilar e ca aceeasi oameni care distrug si-si baga p..la in toate urla cel mai tare ca ca ”toti suntem de vina ”
          Nu e de mirare ca nu s-a vrut o ceremonie oficiala cu participarea publicului intr-o duminica , Daca ar fi fost dupa netrebnicii de la ministere le-ar fi dat la taiat pe toate cum au taiat 81-rile de mult si ar fi lasat aviatia la nivel de stergatori de parbrize ale diversilor aliati care ar fi venit in vizita pe aici Cu mult noroc si implicarea americanilor am luat o mana de F-16 second ca sa dam macar impresia ca mai avem aviatie de lupta .

          Dar asa cum exista divesre proverbe de genul ”pe care din cei 2 lupi ii hranesti , pe acela il vei avea ” …se poate spune si ca ”Asa cum ne promovam valorile si tara , asa le avem ! ”
          Daca singurele noastre valori pe care promovam pe media sunt beizadelele care iau Ferrariul lu tacsu ciordit din taxele contribuabilor si intra in primul copac si altii de seama lor hoti ,exscroci ,si criminali care scapa de lege , atata patriotism si respect vor avea si generatiile urmatoare fata de mostenirea culturala pe care le-o lasam …
          Chestia e ca tine de exigenta si pretentiile noastre personale de a avea ceva mai bun , nimeni nu ne va da pe tava si dezvoltare si patriotism de-a gata

          3
  12. De azi, pentru un timp, mai puține inimi care să cuprindă cerul patriei.

    8
  13. Gigi Mecanicu

    Adio și n-am cuvinte! O scoatere din serviciu care trebuia sa se petreacă acum 10 ani!

    4
  14. Aliooo, meapeneu, vedeți că au irakienii niște F-16 mai nouțe de care cică ar vrea să scape, că lor le plac alea sovietice. Dacă îmi aduc aminte, România are de recuperat de la statul Irak niște bani buni, dați de Ceaușescu, că noi eram bogați, și ne permiteam. Așa că, în contul lor, poate ceva, o mișcare….?

    5
  15. Tatal meu avea 4 ani cand a intrat MIG 21 in dotarea RoAf, iar fiul meu are acum 7 si jumate, acum, la retragere. A prins 3 generatii intr-un fel sau altul. Da, este o legenda si locul lui este in povesti, nu in aer!

    Au spus ca demonteaza radare, avionica, panouri e.t.c. insa ce fac cu ele, pe ce le instaleaza? Asta-i intrebarea! Oare fac ele parte din modernizarea IAR 99 SM sau Soim?

    5
  16. trebuie o corectie la articol, Mig 21 si Mig 29 nu au fost singurele Mig-uri aflate in exploatare. A mai fost si Mig 23 aflat in doate peste 2 decenii, vreme de peste 1 deceniu fiind cel mai performant avion, tinut „la secret” in stilul nostru.
    Multi critici il dau ca un mare esec, poate da poate nu, dar era un avion de o complexitate mult peste 21, cu un motor foarte puternic si cu o prima capabilitate de lupta BVR (asa empirica cum era facuta de rusi).
    Sa stiti ca cei mai buni piloti erau in acest 2 escadrile (aici erau si celule de alarma). Crema cremelor trecea pe Mig 23, Mig 21 (19 , 17) sau IAR-uri erau vazute ca avioane de front iar pilotii acestora erau la o categorie mai jos. Pilotii de 23 erau printre putinii certificati pentru lupta nocturna iar la acea data era singurul avion cu capabilitati BVR.
    Ca si nivel de complexitate mecanica si rigurozitate in exploatare (sensibilitate spun unii) era comparabil cu F16 actual. Mig 23 necesita piste adecvate si curate, hangare, tehnicieni cu grad mare de calificare, Mig 21 era un avion robust „de front”, dar empiric, din cauza asta a facut atatea victime.
    Ca veni vorba de zgomotul in fortaj facut de 21, ca si copil alaturi de bunicul meu am fost la demonstratia din clipul de mai jos de la Bobocu. Motorul de 23 se auzea infiorator in acel treceri si degajari in fortaj iar avionul era mult mai manevrabil ca un 21. Se vede si in clip ce rata de urcarea avea, pleca practic pe verticala. La mansa are un pilot de pe MK, acolo erau asii asilor din acei ani si unde probabil ca peste 2-3 ani vor reveni :).
    https://www.youtube.com/watch?v=UhtDV4NfioA

    15
      • „pe hartie” era superior Mig 21, in realitate stii cum este tehnica complexa facuta de ivani.
        Mig 21 avea un amarat de radar RP-22M cu bataie de 30km si lock-down la 15km.
        Mig 23 avea un „monstru” de radar(ca si masa de 650 kg) Phazotron Saphir-22/23 cu performante duble.
        https://www.secretprojects.co.uk/threads/phazotron-sapfir-23-and-sapfir-25-radar.25/
        Nu stiu daca era mai bun decat Mig 21 din dotarea nostra de atunci sau ca era doar mai fiabil si putin pretentios. Dar cert era net inferior unui F14/F15/F16/Mirage.
        Eu am spus doar ca in acei ani era tratat ca o arma de elita si data pe mana celor mai buni. Ceva similar era si cu T72 (Ural), in definitiv cea mai proasta versiunie a unui tanc „Rhonson”.
        Nu vorbim despre performante ci despre un capitol de istorie.

        6
      • @robi
        Mig-ul 23 a fost un soi de dr. Jekyll & mr. Hyde. Variantele date la sirieni și alți arabi erau castrate din start (Mig-23S/M/MS) bune doar de doborât. Variantele Pactului de la Varșovia (MiG23MF) erau un soi de struțocămilă de interceptor, mediocre, comparabile cu F-4F-ul RFG-ist, dar varianta pentru PVO (MiG-23P) era interceptor pur de zi/noapte și orice vreme cu avionică specială destinată doar sovieticilor.
        Generația a 2-a (MiG-23ML/MLD) erau dogfightere (structura diferea enorm față de modelul anterior) și cu avionică modernizată și te asigur că erau complet superioare MiG-ului 21.
        Verișorul cretin era Mig-23B/BN și MiG-27, avion de atac la sol și bombardament cu avionică mediocră și aerodinamică simplificată.
        Așa că nu poți generaliza, una era să fii la manșa unui 23S cu radar pe lămpi și 2 R3S-uri la bord contra unui F-14 al USN și alta era să fii la manșa unui 23MLD cu radar Sapfir-23MLA-II cu rază de încadrare a țintei la 70km și cu 4 R60M la bord și două R23-uri contra aceluiași F-14 al USN.
        Crede-mă, la avioane mă pricep.
        Oricum încheiem epoca sovietică în aviație și intrăm în cea occidentală. Să fie într-un ceas bun!

        10
        • @GeorgeB

          ” Sapfir-23MLA-II cu rază de încadrare a țintei la 70km și cu 4 R60M la bord și două R23-uri contra aceluiași F-14 al USN.”

          M-ai facut curios si dupa un search pe google.

          Search range against high-altitude targets was 75km for a bomber-sized target and 52km for a fighter-sized target; in look-down mode it was 23km for both target types, except for fighter-sized targets in a head-on engagements in which case it was 14km. Tracking range against high-altitude targets was 52km for bomber-sized and 39km for fighter-sized targets; in look-down mode it was 23km for bombers, while for fighter-sized targets it was 15km in tail-chase or 9km in head-on engagements. The scan field was limited to 60° x 6°, although it could be steered up to 60° left and right to expand the search area

          https://en.wikipedia.org/wiki/RP-23_Sapfir

          Wikipedia citeaza o carte la pasajul asta deci pare solida sursa.

          1
        • MiG-23 S a fost echipat cu radarul de pe MiG-21.

    • Mig 23 avea geometrie variabila si plafon peste 18 km, capabil sa decoleze de pe piste foarte scurte, dar nu era prea fiabil (cel putin primele generatii). Nu stiu ce versiune am avut noi dar abia ultimele generatii au fost peste Mig21.

      1
    • Mig23 in ciuda complexitatii a fost un avion mai slab decat Mig21 raportat la ce putea in lupta.

      4
    • Uiți de Mig 25☺

      2
      • Asta doar daca cel bulgaresc a luat un viraj prea larg si a ajuns pe la noi. 🙂
        Mig 25 era complet inutil cum a fost si pentru bulgari care l-au returnat.

        7
    • Toate unitățile de aviație militară aveau celulă de alarmă (indiferent de tipul de aeronavă aflat în dotare). Una din marile cauze generatoare de accidente/incidente a fost și este lipsa de pregătire a personalului fapt ce duce la supraevaluarea performanțelor proprii, ignorarea regulilor, imposibilitatea evaluării corecte a situației. Citiți cărțile lui Alin Ionescu pe această temă. Sînt mai mult decît edificatoare.

      1
    • N-am scris nicaieri ca am avut in dotare doar „21 si „29…

      2
  17. In ce măsura armamentul Mig21 poate fi acomodat de către Mig29(Ucraina)?

    1
  18. Era si timpul. Românii sunt oameni echilibrați dar pentru ceea ce au făcut bolșevicii sovietici (gen Pauker, Brukner,Ivanovici, Cazimir, Tisminețki …etc) merită rupte toate legăturile cu oculta mondială neo-marxista. URSS a fost emanatia supremă a iudaismului extrem.

    7
  19. Si eu ca privitor si admirator al acestor pasari de prada pot spune ”La Revedere !” si nu ”Adio ” , deoarece stiu ca ne vom intalni pe la muzee si la fiecare trecere pe langa monumentul de la intrarea spre Baza de la Campia Turzii cand voi merge pe la mitinguri .
    Imi va lipsi ce-i drept sa le vad evoluand
    Dar odata cu avioanele americane incepem o noua epoca in aviatia romaneasca , sper mult mai buna sub auspicii NATO . De acum atat bazele cat si pregatirea pilotilor nu se va mai putea face cu ”las ca merge s’- asa ” !
    Si probabil ca odata cu profesionalismul de e nevoia la pregatirea noilor piloti si soldati care se vor instrui pe tehnica si in cadrul aliantei occidentale se vor forma si noii lideri ai armatei pe cerintele NATO …si poate si noilor politicieni li se vor cere alte standarde de pregatire , mai profesionala odata cu avansul tehnologic pe care il vom avea in armata .

    Eu zic ca-i de bun augur noua schimbarea de epoca , si cu ocazia ”marilor schimbari ”…hai sa tragem , la anu, la vot ,pe dreapta si niste fosile comunistoide care inca se agata cu ghearele de scaunele din parlament sau guvern !

    2
  20. La revedere Ţevi zburatoare, pensie fara rugina , A murit o legenda, sa traiasca o alta legenda

    1
  21. @Cristi
    Absolut de acord. Spre exemplu, avem o gramada de firme pe IT (și) datorita scutirilor de taxe.
    Dar IT-istii pot fi extrem de usor relocati.
    E important sa nu ratezi padurea din cauza copacilor.

  22. nu voi fi atat de romantic incat sa spun ca am iubit acest avion cu toate ca face parte din viata mea inca de cand eram plod de 0-4 ani si locuiam in cartierul aviatori de langa aeroport si uzina ….zgomotul reactiv a devenit in timp melodie.
    dar istoria-fatalitatea-destinul ne-a aranjat vietile dupa cortina blestemata a buldogului englez si a trebuit sa ne descurcam cu noul aliat si prieten.
    personal prefer deltele franceze ,opere de arta aeronautice…
    dar cu teava/sageata s-a continuat si dezvoltat o traditie antebelica care probabil ne-ar fi dus la alte realizari in alte timpuri .
    in mod normal reusitele aero de la craiova ar trebui sa fie adevarata realizare romaneasca in domeniu si motiv de mandrie,pentru mine sunt.soimul romanesc este o bijuterie si avea viata in el cacalau dar l-am omorat….
    in loc sa vorbim de realizari si proiecte actuale in domeniu noi inca ne umezim nostalgic la resusitele parintilor si batranilor nostri….trebuie sa ne trezim odata ca altfel copiii ne vor judeca aspru,inca nu avem nimic de pus pe masa.

    11
  23. https://www.defencexp.com/converting-mig-21s-to-drone-is-it-a-good-idea/

    Erau cateva pareri exprimate aici pt transformarea in drone. Un articol pe subiect referitor la o propunere a Vietnamului.

    1
    • Subscriu. Ar putea revitaliza si la noi partea de R&D. In plus, am mai avea ceva „argumente” descurajatoare pentru flota rusa de la M Neagra.

  24. Ducaseee….si sa nu mai auzim de ele!

    Niciodata in istoria armatei romane sa nu se mai repete asa ceva – mentinerea tehnicii militare peste jumatate de secol.

    9
  25. Un avion care mie personal nu mi-a placut deloc, daarr…. imi deveni simpatic asa cu timpul si cu lipsa de alternativa. Pilotii, tehnicienii au tras de el ca nu au avut incotro, a fost singura „jucarie din ograda” insa din pct meu de vedere a fost un avion mediocru la vremea lui si total inutil in ultimii 20,30 de ani. Nu a facut nici o istorie avionul asta, terminati cu prostiile. A fost o teava ieftina zburatoare pentru care politicienii nu au gasit niciodata bani sa o inlocuiasca.

    4
    • Pai saracu avion nu are nici o vina. I-a expirat resursa din 2012. O chestie criminala din partea statului roman ca multe altele. Avionul nu are nici o vina. Tu cum crezi ca o sa arate f16 dupa ce o sa ii expire resursa de zbor plus inca 10 ani de utilizare si reparat din din piese de la dezmembrari. I-a zbora tu pe un mig 21 nou nout si compara cu astea de zburam noi.

      4
      • Mig 21 a fost proiectat prin anii 55, F16 prin anii 75 conform wikipedia. F 16 inca are linie de productie si probabil avionul o sa fie activ si in 2070 cand eu voi fi mancat demult de viermi in mormant. Cam asta-i diferenta intre un avion mediocru dar pupat in cur de fel si fel de libidinosi sovietici si o tehnologie asa cum trebuie occidentala.

        6
  26. Tu iti dai seama ca nu se mai fabrica componentele lui? Tu cum crezi ca o sa arati la 100 de ani. Ca fulgerul?

    1
  27. Si asa ca fapt divers sa fim un pic modesti ma refer noi romanii. Azi industria de aparare romanesca, care este in ue, nato, alianta galactica, comunitatea stiintifica martiana, nu este in stare sa fabrice ceva similar cu el. Tu iti dai seama cat sus suntem noi ? Adica in copac vreau sa spun. :)))

    5
    • Asta pentru mine este cea mai mare mihnire si motiv de jena ca roman. Ba am ajuns sa avem niste aspiratii asa mici, ca am ajuns sa ne uitam la chestiile astea ca niste copii cand colectionam abtibilde de guma turbo cu bmw, ferrari, lotu etc. E un motiv de jena pentru generatia noastra ca am ajuns ca abia dupa 32 de ani sa schimbam batrinul mig 21 pe care parintii nostrii visau sa il inlocuiasca cu un avion facut de ei sau poate cel tarziu de copii lor. Aici am ajuns.

      4
    • bati campii in mare fel.
      1. daca vrei sa faci comparatia asta sa o faci cu cehii/slovacii si georgienii care au fabricat acest avion. Noi am facut 2 subsonice, in anii 70 un avion pentru CAS si in anii 80 un trainer. Amble cu performante aerodinamice sub Mig 21.
      2. in ziua de azi nu e o mare problema sa faci o teava cu echer la care sa-i pui un motor in kur. Problema este de avionica si performanta. Nimeni nu e atat de retardat sa fabrice un avion de generatia 3 din tabla si nituri cand altii lucreaza la 6 si au trecut de +40 de ani la materiale compozite.
      3. legat de ce au facut „geniile nostre” in domeniu aviatic:
      – Rombac: un copil nascut mort. A fost cumparata o licenta pentru 80 de aparate, construit o fabrica + training scump tehnicieni in UK si Olanda(nu am gresit). Totul ca sa fabrice 9 aparate care dupa 15 ani nu au avut drept de survol din cauza zgomotului. Daca cu banii aia cumparau avioane luau de 3 ori mai multe. Si mai spunem ca eram saraci…
      – IAR 93: inspirat dupa Jaguar francez, dar slab motorizat si cu probleme mari de fabricatie. Net inferior si unui Su 25 sovietic. Avionica si pachet de armament la nivelul anilor 60 (poate cu exceptia scaunului) . Bani aruncati in vant. In o mare genialitate l-au si facut in o fabrica noua (aleasa politic) in detrimentul unei capacitati cu experienta si personal pregatit (Bacau sau Brasov).
      Singurele produse reusite au fost IAR 330 (e ok si dupa 40 de ani) si IAR 99 (un proiect de succes romanesc).
      Eu zic ca mai bine coboara din copac sa nu cazi si sa-ti rupi ceva.
      PS. am vazut si troli mai destepti, ieri ai aparut ca o cometa, prima oara ai inceput sa o dai cu realizarile patronilor tai iar azi incepi sa dai la peste sa agati nostalgici comunisti.
      Stiu… ti se spune sa pui mesaje credibile. Fii si tu mai smart!

      16
      • Super. Ia fa un ADR2023 care sa zboare cu 2000 km la ora. Zici ca cei dinaintea ta nu se pricepeau. Perfect sa ne spui cand termini de proiectat și testat motorul.

        3
        • o sa-l fac numai dupa ce o sa primesc mocca toata documentatia tehnica si sdv-istica pentru un motor generatie 2015. Asta daca vorbim despre creatii sovietice si ajutoare primite pe mocca si uitate.

          2
          • Iti trebuie documentație la un motor din 2015 sa faci ceva similar cu mig21 din 1960? Asta da compliment pentru mig.

            1
            • nu ai intes absolut nimic, faceam remember istoric cum patronii tai au „inventat” motorul de Mig 21 In aceleasi conditii facem si noi unul similar azi la nivelul de 2023, nu rable din 1950.
              PS. trolache, fii si tu consecvent cu numele folosite.

              2
        • Păi asta ziceam si eu, stai si asteapta sa primesti moca ceva si dupa aia vino sa ne spui cit de simplu este sa faci macar un avion ca mig21 din ani 60 nu din 2015.

          3
  28. ‘Fabricat in Romania’ este o fraza de care ne ferim si sa ne amintim – o rusine inconstienta ne face sa o evitam cu un zimbet nating. Traiasca copnducatorii nostrii. Ceausescu a fost un tiran capos care facea numai ce voia el, dar ce a venit dupa el a fost prapad.

    5
  29. Un avion intrat în legendă, că place haterilor sau nu. Apreciat de Davidovici, Luca, Kiru și mulți alții care au făcut arta cu „țeava cu echer”, care btw a avut misiuni de lupta și la noi in 89. Apreciat peste tot in lume https://airpowerasia.com/2020/06/16/the-iconic-mig-21-great-design-most-produced-supersonic-jet-fearsome-reputation-unending-service/

    4
  30. Respect tuturor celor ce și-au făcut datoria pe aceste avioane!

    2
  31. A fost un avion bun dar totusi i-a cam trecut timpul.
    Nu pot spune ca imi provoaca nostalgie, la fel cum nici IAR 93 sau Soimul nu imi provoaca.
    Culmea aviatiei si a industriei militare romanesti a fost atinsa cu alt aparat. Un aparat care la primul zbor al prototipului era printre cele mai bune din lume si in care au obtinut primele victorii aeriene asii aviatiei de vanatoare romanesti.
    Momentul pe care il astept la un show aerian e trecerea unui IAR 80
    Nu stiu daca o sa mai apuc momentul, 450 aparate produse, nici macar un exemplar ramas functional, documentatia tehnica dusa in Rusia, ce mai ramasese din fabrica dusa si ea in Rusia, reverse engeniering pe fiecare bucatica ramasa pt reconstituirea detaliilor tehnice…greu
    In momentul in care va zbura din nou o sa putem spune cu adevarat, iata trece o legenda.
    Nu la Mig 21…

    5
    • Documentația tehnică nu a fost dusă în Rusia, a fost aruncată la gunoi în anii ’80. Dan Antoniu a fost unii dintre puținii care au reușit să salveze cîte ceva. Fabrica a rămas pe loc, distrusă în mare parte de bombardamentele americane și convertită la producția de pace. Alte secții răspîndite prin țară au devenit fabrici de sine stătătoare, precum fabrica Aro de la Cîmpulung Mușcel, fostă secție de elicii.

      2
    • Vasie Băcăuanul

      Acuma eu nu sunt mare cunoscător, dar parcă am citit undeva că și IAR- 80-81 era de fapt un amestec de componente de avioane poloneze și de unde s-au mai putut. Cert e că a zburat bine o parte a războiului, apoi a fost depășit de avioanele vestice și rusești. Repet, așa am citit.

      1
  32. Cred ca se cuvine sa spunem un mare „MULTUMESC ” inginerilor si tehnicienilor de la Aerostar Bacau, ei au facut posibil acest miracol, le-au revitalizat, modernizat si intretinut ca la carte. Sper ca vor face acelasi lucru si cu F 16 si nu numai…

    10
  33. Dincolo de ce analize au facut unii sau altii (exista un link mai sus) cum ca nu poate fi covertit in drona, cred ca orice zburatoare poate fi convertita.
    SI chinezii lucreaza la asa ceva.
    Ar fi pacat sa-l ai si sa nu-l mai folosesti.
    Ca-l folosesti ca drona kamikaze sau momeal, ca-l folosesti, cu ceva modificari, ca weapon truck ptr viitorul F35 sau ca platforma de lansare ptr JSM, HAARM, MALD si alte bunatati, cred ca poate face fata decent, un numar de ani, ca drona.
    Ieftin de intretinut, apt sa decoleze de pe o sosea cu 2 benzi, posibilitati de reparatii la Bacau, you name it!

    6
  34. Vasie Băcăuanul

    Apropo de visul la f-35, nu se spunea pe aici că-i zboară vopseaua de pe lângă carlingă dacă trece pe supersonic și mai ales că nu prea poate supersonic? Cum a devenit acuma cea mai râvnită pasăre?

  35. ce cumpararam noi de la norvegieni au fost produse intre 1980 si 1984 la fokker.adica cel mai tinerel are 40 de anisori.faza cea mai tare este ca unul din pilotii care a adus la bacau migurile ,un baiat de 37 de ani cu 750 de ore de zbor la activ(50 ore/an????) a spus ca generatia lui nu va face trecerea pe f16 ca sunt prea batrani!!!!doar pilotii sub 35 de ani vor trece pe ele.pe bune??? arunci la gunoi piloti cu experienta,care pot zbura pe ele cam cat vor astia sa le tina in serviciu(10ani)??

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *