Afaceri între neamuri

Pakistanul va livra Azerbaijeanului 40 de aparate JF-17 Block III contra sumei de 4,6 miliarde de dolari, într-o vânzare istorică pentru Pakistan. Însă știrea nu este una cu adevărat nouă, pentru că încă din 2024 cele două țări anuntasera un contract în valoare de 1,6 miliarde de dolari pentru 16 avioane.

De această dată a fost crescut doar numărul de aparate la 40, iar suma plătită este acum de 4,6 miliarde de dolari, la care se adaugă încă două miliarde pentru investiții.

JF-17 Thunder este o coproducție pakistanezo-chineazasca iar Block III are radar AESA și poate folosi racheta aer-aer cu rază lungă chinezească PL-15. În principiu, JF 17 ar fi o variantă mai ușoară și mai ieftină a chinezescului J-10C.

Revenind la afacere, anunțul făcut de pakistanezi pe platforma “X” nu este foarte clar și nu înțelegem încă dacă cele 40 de aparate se adaugă celor 16 deja anunțate în 2024, sau dacă este vorba de încă 24 de unități, 40 de bucăți per total.

Anunțul a fost făcut pe 6 iunie imediat după confirmarea cumpărării de către Pakistan a 40 de avioane de generația a V-a chinezești J-35A, împreună cu KJ-500 AWACS și HQ-19.

Și uite-așa pakistanezii se pot lăuda, fără să mintă dpdv tehnic, că vand avioane în Europa. Că nu-i vorba de Europa aia la care se gândește lumea, altă discutie, geografic însă au dreptate.

GeorgeGMT

46 de comentarii:

  1. Geografic Europa nu e pana la caucaz?

    5
  2. Care sunt neamurile din poveste?

    5
  3. Un avion dragut. Din nou prize smechere, fara deversor de strat limita. De data asta insa dispuse lateral. Personal mi se pare mai buna aceasta dispunere, riscul de ingerare a unor corpuri straine fiind mai scazut. Ne amintim de cazuri in care avioanele nu zburau pt ca se afla gheata pe pista. In plus nu ai probleme cu trenul de aterizare anterior. E adevarat ca la unghiuri mari curgerea nu e asa de eficienta ca la cele sub burta.
    Cuíudata e necesitatea alimentarii in zbor! Azerbagian e o tara mai mica de trei ori decit Romania. Constructiv trompa, cu structura adiacenta si cu senzorii respectivi, e o complicatie care inseamna greutate. Pt alimentare rapida e nevoie de presiune in sistem deci intreaga instalatie trebuie dimensionata corespunzator. E adevarat ca presiunea nu e mare, cred ca doar vreo doi bari, nu mai stiu exact, au trecut doar vreo cincizeci de ani si m-am si ramolit, cum nu inceteaza sa-mi spuna “prietenii” de pe aici. La 93, in hala de incercari s-a bagat apa pt niste teste. Baietii au bransat la robinet si au plecat la tigare. Cind s-au intors unu din rezervoare pleznise. Asa am aflat ca presiunea in sistem e de 7-8.
    Exista un scenariu in care alimentarea in zbor ar fi necesara. De ex. la decolare cu multa munitie, s-ar depasi greutatea de decolare maxima si atunci se umplu rezervoarele mai putin si dupa ce a mai consumat ceva cu fortaj in decolare si urcare, se mai alimenteaza odata. Se pare ca asta e cazul avionului, nu de alta, dar raza de actiune, in versiunea de bombardare, e de numai 700km. Se pare ca nici motorul nu e prea grozav.
    Botul mi se pare cam gros, probabil din cauza radarului cu diametru f mare.
    In concluzie, asiaticii au invatat sa faca avioane, au preluat tot ce se putea prelua. Se pare ca au inca mari probleme cu motoarele, dar cindva vor reusi si asta. In curind vom vedea ceva inovativ.
    Ma abtin, de data asta, sa compar cu Europa!

    22
    • Daca ai adus in discutie IAR, stiu ca a existat o macheta (un studiu?) de IAR 95 cu aripa delta si vreau sa te intreb, daca stii, aripa delta e superioara celei dublu delta sau e invers?

    • Spune tu ca stii mai bine, seamana macar 10% – 20% cu varianta finala aleasa pentru IAR 95 sau sunt doar legende? 🙂

      • Cezar, daca pe vremea aia daca ar fi propus cineva o priza fara deversor de strat limita, cum are chinezu, ar fi fost trimis in mina, la munca de jos.
        Da, seamana, cum toate avioanele au asemanari si deosebiri, daca cineva ar fi reusit sa vinda documentatia 95, l-as decora, oricum pt Romania nu mai valora doi bani.

        Sa nu uitam ca 95 nu a fost niciodata certificat, omologat, deci documentatia existenta atunci avea inca un mare semn de intrebare.

        Dar asta e offtopic, parca vad ca vin oamenii de bine sa ma faca tradator, putinist, ca asa e daca nu mergi pe firul rosu!

        12
        • capatu satului

          Această soluție tehnică, lipsa deversor strat limită înainte de intrare în priza de admisie, este și pe versiunile mai noi de J10 tot chinezesc(versiunea C)și pe desenul rusescului Su 75 – probabil o colaborare frățească

          Soluția lipsei deversorului scade rcs -ul aparatului și implicit semnătura radar atunci când radaru inamic bate înspre botul avionului

          Ar fi interesanta de aplicat această soluție tehnică și la IAR 99 și F16
          La mintea mea, pt aplicarea acestei solutii tehnice la F16 ar trebui mutata priza de admisie mai înspre botul aparatului

  4. Deja este pret de F 16 la acest avion chinezesco pakistanez – oare ce pachet logistic si de armament cuprinde afacerea asta de se da atata banat pe avioane?!
    In viitor urmatorul client probabil ca va fi Iranul sau aia isi iau direct J 10CE din China ca cu prieteniile rusesti au vazut ce mult conteaza (sau nu)
    Acum pe bune – FA 50 Block 20 mi se pare mai bun ca si JF 17 comparat unul vs unu si Azerbaidjanul ar fi facut o afacere mai buna dar na….totul este pe prietenii la achizitia de armamnet si e clar in ce directie se duc astia.

    6
    • PL-15 cu radar AESA e o capabilitate respectabila pe un astfel de avion, va pune probleme oricarui Suhoi. Racheta aia e comparabila cu Meteor la raza de actiune insa ce se da la export nu bate atata, dar asta e cel mai periculos asset aer aer non-vestic; duce si bombele NATO ghidate prin laser si tot felul de adaptari locale sau chinezesti.

      e versatil ca avion insa daca nu luam in considerare AESA si n-au PL-15 chinezesc pt intern cu raza mai mare, e sub nivel de Gripen C/D, F-16 A/B chiar C/D.

      5
      • In principiu trebuie facuta diferenta intre avion, adica performante, aerodinamica etc si echipare, radar, rachete, etc. Tot in principiu pe un avion dat pot fi montate/adaptate o varietate de armament, respectind conditiile de centraj, greutate etc.

        Uneori chiar si motorul se poate schimba.

        5
    • „FA 50 Block 20 mi se pare mai bun ca si JF 17″… poti argumenta?

      De ce ar fi mai bun FA 50 Block 20?

      2
      • Mizez pe Link 16 si radarul Phantom Strike: https://www.twz.com/air/phantomstrike-low-cost-lightweight-aesa-radar-flies-for-first-time
        Asta pe langa faptul ca FA 50 este exploatat de mai multe aviatii cu mindset occidental si a trecut de bolile copilariei.
        JF 17 – are motorul RD 93 – derivat din cel de MIG 29 – e drept cu optimizarile de rigoare din ultimii 15 ani dar in continuare este un motor care lasa o amprenta vizuala – fum negru destul de pronuntat.
        F 404 GE ca motor nu cred ca are nevoie de introduceri, este clar un design stabil si cu fiabilitate dovedita chiar in exploatarea USN unde conditiile sunt foarte dure – salinitate si mediu umed.
        Deci disponibilitatea de misiune din acest caz este posibila sa fie mut mai buna la FA 50.
        Apoi – avionica FA 50 integrata o consider mai stabila fata de cea pakistanezo-chinzeasca cu mentiunea ca deocamdata FA 50 nu am citit niciunde daca are casaca cu vizor integrat in Block 20 sau nu. JF 17 are casca cu vizor integrat ceea ce constituie un avantaj in WVR.
        Singura chestie strict referitoare la platforma pe care nu o stiu explica este rata de urcare de 300m/s ceea ce mie imi da cu virgula referitor la puterea motorului RD 93. si aici JF 17 este superior (daca intr-adevar este realal cifra) – Asta ar insemna mai bun ca Gripen C/D sau 16C/D in conditiile in care F 16 are T/W ratio de 1.1.
        Nu am cunostinte suficiente sa stiu ce este capbabil datalink-ul pakistano chinez si nici cat de bune sunt sistemele de avertizare rachete si razboi electronic pentru JF 17.
        Ce stiu este ca la FA 50 Block 20 coreenii au imprumutat de la KF 16 pachetuld e avionica si avartizare rachete si ca a fost o munca serioasa de integrare in spatele block-ului destinat Poloniei.
        Acum – ca idee mizez pe comboul Phantom Strike + AIM 120 AMRAAM / Derby ER fata de Radarul AESA chinezesc + PL 15E deoarece radarul nu e in stare sa dirijeze racheta la maximul razei de actiune a rachetei fiind limitat la 120 km pentru o tinta de cu amprenta radar de 3.8 mp.

        1
      • Elbit Systems provides electronic warfare (EW) equipment, specifically the Elisra EW suite, for the FA-50 Fighting Eagle, a light combat aircraft based on the T-50 Golden Eagle. This includes systems like the PAWS (Passive Airborne Warning System) for missile warning and the PAWS-2 system for fighter applications.
        Electronic Warfare Suite:
        Elbit’s Elisra division provides the EW suite for the FA-50, which includes the PAWS-2 system. This system detects incoming missiles and can automatically activate countermeasures like chaff and flares.
        Aici mizez ca israelienii au o experienta mai vasta decat tot ce pot oferi pakistanul si China in momentul de fata dar – asta nu inseamna ca in 5 ani China nu o sa o ia in fata ca deja sunt multe indicii ca cel ami bun Flanker este J 16 -le chinezesc.

        2
    • „FA 50 Block 20 mi se pare mai bun ca si JF 17”

      Doar ti se pare…
      JF-17 e din start avion de lupta nu trainer (cu performante aerodinamice superioare) mai matur in acest moment si are integrat mai mult armament cu raza medie deja operational si folosit in lupta… ceea ce la FA-50 se asteapta in BL.20.
      Poate peste 5-10 ani FA-50 se va apropia de ce face JF-17…

      3
      • Cred ca la Yerevan un ochi plange si unul rade. Se putea si mai rau, dar nici bine nu e pentru ei. Cred ca de aia si cauta pacea cu azerii renuntand la NK. Saracii armeni au ramas singuri pe lume, inconjurat numai de ‘prieteni’. Cred ca ar fi cazul ca vestul sa mai echilibreze putin balanta prin Caucaz, mai ales francezii ca tot se dau mari sustinatori al armenilor. Sa le dea si arme, nu doar vorbe. Dar cine sa le plateasca, ca armenii sunt saraci si francezii zgarciti.

        12
      • @Marius Z. – asta cu JF 17 proiectat din stat ca fighter este cea mai mare gogomanie posibila, uita-te cat trage celu;a ca G load max si ce alte performante are si apoi revi si imi spui unde sunt performantele alea dinamice superioare.
        FA 50 Block 20 o sa aiba AEASA Phantom Strike – ambele avioane care la fel de mut armament.
        JF 17 – nu stii cat a fost folosit in lupta aer-aer ca nu ai toata povestea numai laudela pakistaneze, FA 50 are motorul GE F 404 care esrte unul dintre motoarele cele mai prolifice din blocul Vestic (NATO USA) – practic acest motor a fost folosit la F/A 18, Gripen, prototipul de Rafale, Tejas, T 7A Red Hawk si a confirmat.
        JF 17 doar in ultima iteratie are prizele laterale DSI – dar sunt o gramada de dovezi ca nu poate folosi PL 15E la potentialul maxim.

        3
    • FA 50 are o priza de aer demna de anii 50!

      4
      • In general Koreenii sunt conservatori in ceea ce priveste designul – cel putin in automotive am testat-o in fiecare proiect cu ei. Priza de aer in Y la T/A 50 si FA 50 este intr-adevar oarecum similara cu cea de la F/A 18 C/D doar ca are canalul in Y – nu e inovativa, drept este – are avantajul unui canal in S – probabil mascheaza palele turbofanului de undele radar.

        1
  5. Si trenul anterior e interesant, cu roata in cantilever, nu e mare inventie, azi exista si la motociclete, dar totusi e curajos.

    4
  6. Alt gunoi chinezesc vandut la pret de lux

    2
  7. Azerii sunt mai degrabă rude cu iranienii decât cu paki. Niciunii nu sunt în Europa, decât la fotbal câteodată…
    Un avion decent scos de chinezi după ce au studiat mult cu ochii lor oblici F16, cred ca paki au contribuit si ei la program cu bani si rugăciuni de cinci ori pe zi.

    5
    • Mai baieti dar voi chiar nu ii stiti deloc pe astia din middle east ?

      Pakistanezii sunt triburile din india musulmane majoritatea sunt pujabi si pashtun si azerii sunt un neam de turci.

      15
  8. Da, Cenaclu Flacara redivivus.
    Industrie canci, realizari canci, acelasi „ce prosti sunt aia si ce dejtepti noi”.
    Noi luam licente (inclusiv de vt-uri) de la chinezi, industria de aparare comunista cu sculele si tehnica lor e facuta, dar dam lectii.

    10
    • spunele si la pensionarii aia care montau elementele de prindere prin 23 si imgb prin 70 -80 pt ditai utilajele si sub supravegherea unora ca ochii oblici ca erau chinezi nu japonezi

      2
      • Nicu- Au fost si japonezi in Romania, au contribuit inclusiv la constructia unei intregi uzine (ind metalurgica), in anii 60, comunistii au construit 3 blocuri de 3 etaje, in centrul orasului respectiv, pt ei.

        2
  9. Ce se-ntimpla fetelor? Vad ca caprarii sunt consemnati in cazärmi. Bravo, la smotru. Mai apare doar psihologul regimentului, in lupta cu trecutul, si comisarul politic.

    4
    • Va salut cu respect domnule! Permiteți sa raportez. Noi rezerviștii ne pregătim intens si profesionist sa ne apărăm patria si valorile. Astăzi am fost in poligon la trageri. Noroc cu sergentul angajat care a reușit sa ne facă la toți calificativul fb, ca noi n-am nimerit nimic. Acum luam prânzul in natura, ciolan cu fasole pe căldura asta, noroc ca avem si niste bere rece.
      Problema mare este ca nu merge bine netul, ar trebui sa ne asigure un hotspot eficient, pai rețelele sociale ne simt lipsa. În rest ca de obicei, bocanci cu doua numere mai mari si uniforma mărimea s la bărbați xxl…
      Cred ca diseara vom dezerta in masa, umbla vorba insistent ca mâine vor sa ne ducă la munci agricole pe moșia unui colonel.

      9
      • Nu vorbi, răcane! S-o cunoști, că de-aia ești soldat! Dacă n-oi cunoaște eu pă vrășmaș, atunci pă cin’ să cunosc? Pă tata? Epizotia vine mai ales vara, din cauză că atunci, fiind căldurile mari, santinelele are obicei să doarmă la post. Să nu dormiți în gheretă, leat, că aveți a face cu mine: vine epizotia și ne omoară pă toți. Să dea dracu să vie epizotia să ne omoare, că vă arăt eu! Vă gonesc și mort la pluton de pedeapsă!

        7
        • Moș Teacă, încă *** Aștept să împuști apa, că nu respectă ordenu și se umflă.

          4
        • Domnule, am apucat sa fug de la convocarea racanilor si acum particip la un eveniment legendar. Mult peste nunta lui Bezos cel îmbuibat, sunt la regele nostru, Maradona din Carpați la supershow. Brava, s-a jucat deja plapuma cu bani, inspecția gine a miresei am înțeles ca s-a reportat la o data ulterioara, abia aștept sa consum berbecuț la proțap si sa joc pamporeea. Nu aveți dvs. la Germania așa lux si bună cuviință!

          4
          • nu stiu ce cauti la evenimente legionare. Nu stiu daca berbecut la protap respecta normele de mediu europene!? E cu fata la rasarit? Lumineaza-i fata!

            Asa ca mai bine ramii in cazarma ca noi nemtii.

  10. Au mers pe varianta ca mai bine multe si ieftine, ca pana la urma radarul si rachetele conteaza. Luptele aeriene ca in WW2 si ce mai vedem in filme au devenit de mult istorie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *