AH-64E vs MiL Mi 28N in mentalul colectiv indian

De ce indienii au preferat Apacheul lui Mi 28N? Cand l-au ales in dauna Mi 28N au anuntat sec ca in urma unei foarte atente analize Apacheul americanilor este clar mai bun, desi au ”uitat” sa ne precizeze cam cat de clar si la ce capitole.

„E”

Ei bine anii au trecut de-atunci si saptamana trecuta guvernul hindus a pus banii (650 milioane de dolari) si a dat ok achizitiei primei transe de AH 64E in numar de sase bucati, dintr-un total de 22 agreate, pentru 1.3 miliarde de dolari (39 dorite de armata). Cu aceasta ocazie indienii au incercat sa-si explice alegerea, mai intai intr-un mod generalist: Mi 28N ar fi cica bun, ba chiar superior in termeni de manevrabilitate, ar fi mai bine protejat impotriva focului de la sol, americanul fiind mai bun la avionica, radare si munitie ambarcata.

Dar la final indienii spun tot adevarul si acesta este compus din doua parti: rusii sunt cam sarlatani si i-au pacalit de multe ori pe hindusi, iar asta a lasat urme adanci in mentalul colectiv al prezumtivului vanzator basca chestiile enumerate mai sus, iar mai apoi India (adevarul cel mai adevarat) prefera „ghiveciul” in dotare pentru a nu depinde de un singur furnizor.

AGM-114R-3 Hellfire II

Asadar adevarul este, mai intotdeauna, undeva la mijloc.
AH-64E foloseste ca arma principala racheta aer-sol Hellfire – raza maxima 8 km si poate utiliza si racheta aer-aer Stinger (un minus fata de AH-1Z Viper care are la bord AIM-9x Sidewinder), Mi 28N foloseste ca arma principala racheta aer-sol Ataka – raza maxima 6km.
Revenind la Apache, primul elicopter ar trebui sa vina in curand, contractul mai prevede si achizitia a 812 AGM-114L-3 Hellfire Longbow, 542 AGM-114R-3 Hellfire II si 245 Stinger Block I-92H.

GeorgeGMT

13 Comments:

  1. In cele din urma „ghiveciul indian” atat de ridiculizat are si avantaje, in primul rand strategic. India are un buget al armatei dintre cele mai mari asa ca isi permite diversificarea surselor si a modelelor de armament.

  2. Diversitatea surselor este raspunsul lor in fata industriei nationale destul de deplorabile.

  3. Americanii fac multa curte indienilor pentru a devenii aliati de nadejde. In cheie antichineza.
    Adica tehnica USA contro un ipotetic inamic chinez dotat cu tehnica rusa.
    Vom mai vedea multe astfel de afaceri intre indieni si americani.
    A nu se uita ca in secolul XXI , inamicul principal al USA e si va fi China comunista.

  4. Traducerea este lejer fantezistà fatà de ce spune articolul de referintà despre calitàtile respective

    „Cu aceasta ocazie indienii au incercat sa-si explice alegerea, mai intai intr-un mod generalist: Mi 28N ar fi cica bun, ba chiar superior in termeni de manevrabilitate, ar fi mai bine protejat impotriva focului de la sol, americanul fiind mai bun la avionica, radare si munitie ambarcata.”

    „Experts also are of opinion that in terms of flight performance, arms specifications, combat survivability, and operating convenience Mi-28N is superior to Apache. But, when it comes to shooting accuracy, the US chopper is better than the Russian aircraft. Also, the ammunition of the Russian helicopter is smaller.”

  5. Desi prefer Cobra , sunt totusi curios cum de nu a fost luat si Apache in considerare pt dotare ..

    • Apache nu a fost luat în considerare din cauza prețului, considerabil mai ridicat , și a high-tech-ului ce-l include, incompatibil cu ce poate personalul calificat din România în prezent, și deci a lipsei offset-ului total dorit de industria de apărare națională în prezent.
      Oricum , americanii au gindit mai profund și mai bine pentru noi , așa cum au făcut-o și alții de-a lungul istoriei, decît ar fi făcut-o o comisie pentru apărare din parlament, aleasă politic , dintre care vreo doi, trei încă mai pronunță ”motochjchetă BMW ”, sau Kioln sau Miunchen.
      Din păcate proiecția noastră în mentalul Occidentului nu este numai de astăzi sau ieri . Ea este din păcate de niște cîteva sute bune de ani , înainte …
      Ia uita-ți ce articol din 2015 , ”am descoperit” . Cînd vezi așa ceva , nici nu-ți mai vine cheful de reproducție … Asta da propagandă finanțată de Sputnik , cu condeie românești !
      http://m.activenews.ro/prima-pagina/Raport-nazist-din-1940-despre-Romania.-Planul-de-colonizare-pus-in-aplicare-abia-in-zilele-noastre-107870
      Revenind la ”oile noastre”, mie alegerea noastră a elicopterului de atac , mi se pare potrivită , chiar dacă se putea pune în aplicare cu vreo 25 de ani mai devreme ,,,

      • @Menumoruth Pretul de achizitie si costul de operare la Apache Guardian nu e mult mai ridicat fata de cel pentru AH-1Z.

        Am facut niste comparatii in iarna aici:

        https://www.rumaniamilitary.ro/airbus-helicopters-iar-bate-saua-pentru-h215#comment-248096

        Dupa cum vezi, lumea nu prea e de acord, oamenii vor orice dar sa fie fabricat in tara.

        Problema e ca pentru a renta cat de cat o linie de productie in tara ar trebui sa fabrici minim 36-48 de elicoptere zice lumea pe aici, eu as zice mai mult de 48. Nu prea vad Romania sa-si produca 48 elicoptere de atac. Polonia, care are mult mai multi bani decat noi, si-a redus comanda de elicoptere de transport de la 70 bucati la 50 bucati din lipsa de fonduri… asadar cum o sa fabricam noi 48 sau 60 elicoptere de atac, sau cum ar fi sa avem la fel de multe elicoptere de atac ca si cele de transport… sau poate mai multe?

        Ma rog, la preferinta dintre AH-64E Apache Guardian vs AH-1Z Viper vad ca sunt cam singur impotriva tuturor asa ca nu apas prea tare pe pedala aia, dar cifrele sunt interesante in comentariul meu si imi mentin parerea ca am dubii fata de productia a nu stiu cate zeci de elicoptere de atac in tara, aia e treaba serioasa plus noi mai avem nevoie si de cateva zeci de elicoptere de transport. Eu unul nu vad Romania sa-si produca 2 tipuri de elicoptere si un total de peste 100 de aparate in viitorul previzibil… Cine stie, poate istoria ne va arata ca m-am inselat.

        Pana atunci, considerand ca nu stim cat de realistica sau „profitabila” e productia de Viper in tara, mai degraba as da banii pe cel mai bun elicopter de atac din lume, avand in vedere ca atunci cand vine vorba de pret de achizitie si cost de operare, intre cele doua elicoptere diferentele nu sunt foarte mari.

        Da’ cum spuneam… e parerea mea, suntem pe un forum nu la tribunal.

        PS: daca te uiti pe forumul polonez, si acolo cei cu Viper au o majoritate fata de fanii Gardianului, dar acolo e o majoritate mult mai firava, aici e covarsitoare.

        • Intradevar Viperul este favoritul tuturor. Filmele cu razboiul din Vietnam presupun 🙂 .

          • Da, dar au trecut 40 de ani…

            Foarte frumos clipul:

            https://www.youtube.com/watch?v=qV4Q-RSQCq0

            Insa intre Cobra si Huey eu as alege Blackhawk si Apache 🙂

            Suita Blackhawk e elicopter mediu, Huey e doar usor; ori noi dorim sa inlocuim elicopterele Puma, care sunt medii.

            1. Blackhawk are varianta de transport (inlocuieste Puma M NATO),

            2. varianta medevac (inlocuieste Puma M MEDEVAC),

            3. varianta operatii speciale – ii zice Pavehawk,

            4. varianta Battlehawk (inlocuieste Puma SOCAT),

            5. varianta Seahawk (inlocuieste Puma Naval),

            si colac peste pupaza poate fi adapat si in

            6. varianta Knighthawk, elicopter bun pt Salvamont

            Toate pe aceeasi platforma, toate ne inlocuiesc cele 4 variante actuale de Pume plus inca 2 variante pe care nu le avem (operatii speciale si salvamont).

            Singura „mica” problema e daca isi va deschide Sikorsky inca o fabrica in Europa de Est, avand in vedere ca mai are una in Polonia. De importat dintr-o alta tara decat SUA eu nici nu as pune problema, de fapt nu as accepta importul deloc avand in vedere ca avem o fabrica de elicoptere functionala si cu traditie la Brasov. Daca vor fi de acord sa-si deschida o linie de productie la noi, dai cu Blackhawku’… daca nu, asta e, poate H215M, Huey e pur si simplu prea mic.

            La Apache nu se prea pune problema de productie la noi; iar la AH-1 eu zic ca ramane de vazut, eu personal sunt sceptic cu privire la productia a zeci de elicoptere de atac in Romania in contextul in care bagam miliarde in PAC-3, bagam bani buni in HIMARS, in corvete, mai avem nevoie de F-16 si de asemenea de zeci de elicoptere medii.

            Daca mai socotim si camioanele, vehiculele 4×4, TAB-urile 4×4 si 8×8, eu nu prea vad de unde ar mai scoate Romania miliardele necesare productiei de elicoptere de atac pe langa cele 15-20 de miliarde necesare celor antementionate, care sa nu uitam, trebuie si inarmate, doar la F-16 ar fi vorba de miliarde de euro pentru o gama larga si un nr suficient de rachete si bombe.

            Din cauza asta eu nu ma entuziasmez deloc la discutiile legate de UH-1 si AH-1, insa recuperez din plin la PAC-3 si corvete, contracte pe care le vreau semnate maine daca se poate 🙂

          • Acum nu stiu cum as putea sa ma exprim mai convingator…
            Domnule GMT , aveti dreptate cu filmele, dar ele sunt din pacate, majoritatea , .filme pentru prosti, unele absolut de duzina.
            Stiti un principiu celebru de-a lui Murphy ; fa o scula pentru un idiot si fii sigur ca numai un idiot o va folosi …
            CRed ca noi romanii nu avem nici o vina ca ni se baga pe git filme pentru idioti, la gramada pe toate canalele …
            Va asigur, cu respect ca mie imi place foarte mult si Viper-ul si Apache-ul, cu o mica inclinare spre Apache, acest fapt datorindu-se unor colectii proprii de reviste de aviatie si anuare din ultimii 40 de ani, nementionind nici o secunda Wikipedia sau filmele pomenite mai sus.

  6. Mergem cu traista in bat la hamericani facem cateva matani si ei ne ajuta

    • Imi place tot ce spune Sorin2, ba chiar cinstit sa fiu si mie mi-ar suride Apache.
      Totusi,costurile de exploatare (pentru ca ar trebui sa devenim artisti in manevrarea si operarea lor, cu un antrenament continuu, pentru a fi cunoscuti, temuti si descurajanti ) depasesc cu mult Viper-ul.
      Exista o tendinta de a ne infunda in propria noasrra minte. Daca vorbim de elicoptere, criteriile sunt clare si concluzia va fi una , trebuind respectata.
      La fel in cazul avioanelor de lupta, de transport, blindatelor, mijloacelor de transport, munitiei, echipamentelor variate, etc.
      Strategii Statului Major, Presedintele Romaniei ,SIE si altii trebuie sa stabileasca prioritatile, si in caz ca nu „intra” toate intr-un plan pe 10 ani, atunci trebuie replanificate bugetele si alocat 2,1 sau poate 2,3% din buget, fiind vorba de soarta unei tari, care nu poate fi pusa in balanta cu nimic din ce s-ar putea contrargumenta.
      Restul sunt gogosi …
      Din caceasta cauza cautarile noastre de Sisif, de a „descoperi” formula magica pentru toate odata, este o incercare comica de a evalua mere cu pere, dovlecei,pesti si struguri.
      Cita vreme noi nu stim (si nici nu vom sti, nefiind informatii de nasul nostru, adica publice) ordinea prioritatilor de echipamente stabilita de Romania impreuna cu aliatii (in principal SUA), putem scrie, asculta, contrazice, aproba, dar toate sunt numai discutii de tip … If…then…, adica , cam sterile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *