Airbus Helicopters iar bate saua… pentru H215

H215

Preluare integrala Hotnews: (articol de Vlad Barza)

„Airbus Helicopters: Un contract cu statul roman, esential pentru demararea productiei la noua fabrica de la Ghimbav”

Airbus Helicopters va produce primul aparat la noua fabrica de elicoptere de la Ghimbav, inaugurata anul trecut, cel mai devreme la finalul anului viitor, daca obtine suficient de repede numarul de comenzi necesar pentru lansarea productiei, grupul francez vizand in special un contract pentru inlocuirea flotei de elicoptere Puma ale armatei, potrivit declaratiilor reprezentantilor grupului, citate de news.ro.

Un inalt oficial al Airbus Helicopters are programata o intalnire cu premierul Sorin Grindeanu, dupa ce si o delegatie a grupului american Bell Helicopter a avut, recent, intalniri cu oficialii romani.

Principalul atu pe care francezii de la Airbus Helicopters il scot in evidenta este faptul ca au construit deja o uzina noua la Ghimbav pentru a contrui elicoptere atat pentru Romania, cat si pentru export, ceea ce ar contribui la economia Romaniei.

In schimb, americanii de la Bell ar fi dispusi, din informatiile disponibile, sa construiasca in Romania doar unele parti ale elicopterelor, aparatele fiind, practic, importate in mare parte de la producatorul american.

Noua fabrica a Airbus Helicopters de la Ghimbav are o capacitate maxima de 15 elicoptere pe an.

„Nu pare mult, dar in realitate este. 15 elicoptere (pe an) reprezinta mult. Daca iei in calcul urmatorii 30 de ani, pentru ca investitia este pe 30 de ani, sunt 450 de elicoptere. Este mult, mai ales in cazul unor elicoptere de aceasta dimensiune si complexitate. Pentru a produce 15 elicoptere, avem nevoie sa avem vizibilitate pentru urmatorii patru-cinci ani”, a declarat  Olivier Michalon, vicepresedinte senior pentru Europa in cadrul Airbus Helicopters, intr-o discutie cu jurnalistii romani.

Reprezentantii Airbus Helicopters spun ca orice comanda din partea Romaniei poate fi o optiune, fie din partea Armatei sau a Ministerului de Interne, dar se gandesc in primul rand la inlocuirea elicopterelor Puma ale aviatiei militare, dintr-o generatie veche de 45 de ani, chiar daca unele au fost modernizate la standadul SOCAT.

„Daca te uiti la necesitatile din Romaniei – si nimeni nu stie mai bine decat ministerele despre numarul necesar de elicoptere -, estimarea noastra este ca, pentru modernizarea intregii flote militare (a Romaniei n.r.), este nevoie de 40-50 de aparate”, a spus Michalon.

Reprezentantii Airbus Helicopters spun, insa, ca modernizarea flotei de elicoptere militare se poate face in timp.

„Poate fi un prim contract, de cinci elicoptere pe an pentru Romania, iar celelalte zece elicoptere pe an (din capacitatea uzinei, n.r.) vor fi acoperite de piata de export”, a explicat Michalon.

Pretul unui aparat H215 este diferit in functie de dotarea cu echipamente, dar reprezentantii producatorului scot in evidenta flexibilitatea modelului, care poate fi folosit atat pentru transport de trupe, de personal civil sau de echipe de comando, cat si pentru supraveghere aeriana, suportul infanteriei la sol sau chiar pentru lupta antisubmarin.

Un nivel de 20 milioane euro pentru un aparat poate fi considerat un prim reper, dar pretul depinde de echipamentele instalate si de numarul de aparate comandate.

„Pretul va fi proportional cu cerintele guvernului roman. Nu stim ce echipamente vor dori instalate. Pot fi foarte simple, si vor costa mai putin, dar pot fi echipamente foarte complexe, si pretul va fi mai mare de 20 de milioane de euro”, a subliniat Michalon.

Airbus considera ca, pentru Romania, avantajul proiectului ar fi atat militar, cat si economic.

Cu ce se lauda H215…

„Avem oportunitatea de a incepe un nou ciclu, un ciclu cu adevarat industrial, in jurul modelului H215. Ambitia noastra nu este numai de a produce elicoptere in Romania pentru Romania, nici nu stiu daca afacerea ar fi foarte sustenabila, ambitia noastra este ca Romania sa devina un centru de excelenta pentru H215 si sa exporte acest model in intreaga lume”, a declarat  Olivier Michalon.

Reprezentantii Airbus Helicopters scot in evidenta avantajul productiei pentru toata economia romaneasca si pentru balanta comerciala a Romaniei.

„Un elicopter H215 fabricat in Romania poate fi vandut oriunde in lume si va fi perceput ca un elicopter romanesc”
, a mentionat Michalon.

Compania are deja comenzi din intreaga lume pentru modelul H215, insa aceste comenzi nu implica deocamdata fabrica de la brasov.

Anul trecut, producatorul a semnat pentru modelul H215 contracte cu politia germana, cu aviatia militara din Spania, cu Chile si cu state din Orientul Mijlociu.

Insa o comanda din partea statului roman este esentiala pentru lansarea productiei la noua fabrica de la Ghimbav.

„Este foarte important ca Romania sa dea un exemplu, pentru ca atunci cand vrei sa exporti, elicopterul nu este un produs obisnuit, prima reactie a potentialului cumparator este: tara in care se fabrica elicopterul il cumpara?”, a afirmat Michalon.

Totusi, reprezentantii Airbus se feresc sa considere ca ar fi vorba de o conditie sine qua non.

„Nu este o conditie, nu lucram in felul acesta. Totusi, este foarte important ca Romania sa cumpere (elicoptere).  Acest lucru va avea un impact asupra momentului in care vom lansa complet proiectul industrial. Timing-ul este legat de portofoliul de comenzi. Daca avem destula vizibilitate pentru planificarea industriala, atunci vom sti cand este momentul potrivit pentru lansarea productiei”
, a spus Michalon.

Vicepresedintele Airbus Helicopters a afirmat ca grupul vrea sa lanseze productia cat mai repede la Brasov.

https://image.slidesharecdn.com/airbushelicopterstrademediabriefing2016-160625105946/95/airbus-helicopters-trade-media-briefing2016-4-638.jpg

Portofoliul civil Airbus Helicopters

https://image.slidesharecdn.com/airbushelicopterstrademediabriefing2016-160625105946/95/airbus-helicopters-trade-media-briefing2016-6-638.jpg

Portofoliul militar al Airbus Helicopters

Acum cinci luni, in 13 septembrie 2016, fabrica de elicoptere de la Ghimbav a Airbus Helicopters a fost inaugurata oficial, in prezenta presedintelui francez Francois Hollande si a premierului roman Dacian Ciolos.

Airbus Helicopters  a precizat ca intentioneaza sa creeze in Romania un cluster de furnizori care sa livreze solutii si echipamente pentru fabrica de elicoptere de la Ghimbav, finalizata recent, insa productia nu va incepe decat dupa ce compania va primi „o comanda semnificativa care sa asigure fluxul minim de productie”, a anuntat luni subsidiara romaneasca a constructorului european de elicoptere.

In 2016, Airbus Helicopters a infiintat in Romania filiala Airbus Helicopters Industries, care se ocupa de constructia si gestionarea liniei finale de asamblare a elicopterelor H215.

Airbus Helicopters, cel mai mare producator european de elicoptere si unul dintre cei mai mari din lume, va vinde elicopterele pe care le va produce in Romania, la fabrica pe care a realizat-o la Ghimbav, clientilor din intreaga lume, iar unul dintre primii clienti ar putea fi Organizatia Natiunilor Unite, au declarat recent oficialii companiei.

Airbus Helicopters a avut intalniri cu reprezentantii a 70 de firme prezente in Romania, interesate sa devina furnizori ai producatorului de elicoptere.

La intalniri au participat companii precum Aerostar, Aeroteh, Romtehnica, IAR, Electromagnetica, Alro Slatina, IMSAT, Turbomecanica, Sonovision Romania si Siemens.

La dezvoltarea proiectului H215, care are atat o versiune militara, cat si una civila, in Romania participa deja companiile romanesti IAR, Aerostar, Aeroteh si Turbomecanica.

Potrivit reprezentantilor Airbus Helicopters, intreaga piata mondiala va fi deservita de la Brasov pentru toate elicopterele din gama H215, care avea si o denumire comerciala distincta. Sefii companiei ar putea chiar organiza o competitie in Romania pentru gasirea unei denumiri pentru noul elicopter.

Ministerul Apararii din Romania, care detine echipamente invechite la aproape toate capitolele, ar trebui sa beneficieze de bugete marite substantial in urmatorii zece ani, de cel putin 2% din produsul intern brut (PIB).

Elicopterele Puma ale Armatei, fabricate in anii ’70 in Romania sub o licenta cumparata din Franta, au motoare considerate de specialisti prea slabe pentru perioada actuala, iar tehnologia este depasita.

Armata a modernizat 25 de aparate la standardul SOCAT in perioada 1999-2005, printr-un contract cu IAR Brasov si firma israeliana Elbit.

Insa Airbus sugereaza ca o noua modernizare a vechilor aparate Puma ale armatei nu ar fi o optiune de dorit, in conditiile in care procurarea pieselor de schimb, spre exemplu, este tot mai dificila pentru un model iesit din uz.

Totusi, armata are deja mai multe proiecte prioritare care necesita sume importante, precum noul transportor de lupta al infanteriei, construirea de noi corvete la santierul Damen Galati sau modernizarea fregatelor englezesti.

Bugetul pe 2017, aprobat de Parlament, aloca Ministerului Apararii 16,3 miliarde lei (3,6 miliarde euro), echivalent cu 2% din PIB-ul estimat pentru acest an.

Airbus Helicopters este o companie la care participa Franta, Germania si Spania, insa francezii au cuvantul cel mai greu de spus in cadrul societatii.

Principalii concurenti ai Airbus Helicopters sunt americanii de la Bell, Sikorski si Boeing si italienii de la Leonardo (Agusta), insa in liga mare a producatorilor de elicoptere incearca sa intre si companii din Rusia, China sau Coreea de Sud.

In incheiere, dincolo de tatonarea pentru achizitie din SUA prin US Army Aviation Command facuta anul trecut de fortele terestre romane, sa nu uitam ca:

Armata Romana a dat, chiar in ultimele zile din 2016, contracte directe de 78,7 milioane de euro pentru a moderniza si a repara o parte din vechile elicoptere IAR-330 Puma si IAR 316B Alouette din dotare. In ultimii doi ani si jumatate, Apararea a platit 135 de milioane de euro pe mentenanta elicopterelor. In plus, piese pentru elicoptere au mai fost cumparate prin alte 14 contracte de 145 de milioane de euro pentru mai multe tipuri de aeronave. In tot acest timp, bugetul Apararii a crescut constant si cu accent pe inzestrare, dar nu exista planuri concrete pentru achizitia de elicoptere noi.

Fortele Aeriene Romane au in dotare 57 de elicoptere IAR 330 Puma produse la IAR Ghimbav inca din 1975, elicoptere destinate in principal transportului de trupe sau misiunilor de evacuare medicala. ”

Ce contracte de modernizari, mentenanta si piese de schimb pentru elicopterele IAR 330 si IAR 316B au fost acordate direct in ultimii doi ani si jumatate

Total achizitii directe intretinere, mentenanta, reparatii, operare (sep 2014 – ian 2017) – 608.641.034 RON / 135.253.563 Euro

1. 31.12.2016 – UM 02550 Bucuresti –> IAR S.A.
REVITALIZARE SI MODERNIZARE ELICOPTERE IAR-330L
313,147,730 RON

2. 30.12.2016 – UM 01836 – Otopeni –> AEROTEH S.A.
Contract de furnizare pompe hidraulice si prestarea serviciului de reparatie de complexitate ridicata la servocomenzile rotor spate pentru elicopterele tip IAR-330
3,044,618.9 RON

3. 30.12.2016  – UM 01836 – Otopeni –> AEROTEH S.A.
Contract de furnizare de pompe hidraulice si prestarea serviciului de reparatie de complexitate ridicata la servocomenzile rotor spate pentru elicopterele tip IAR-330
1,627,809.45 RON

4. 30.12.2016 – UM 01836 – Otopeni –> IAR S.A.
Contract de furnizare materiale,piese de schimb pentru activitatile de mentenanta si prestari servicii pentru reparatii de nivel complex la elicopterele IAR-330 si IAR-316B
36,169,360 RON

5. 29.09.2016 – UM 01836 – Otopeni –> IAR S.A.
Contract de servicii de rep. de complexitate ridicata la echip. specifice elicopterelor tip IAR-316B Alouette , IAR-330 PUMA, reparatii de complexitate medie la echipamente specifice elicoptere tip IAR-330 Puma , mentenanta la elicoptere IAR-330 Puma, rep. capitala elicopter IAR-316B Alouette nr.72 si furnizare piese de schimb pentru executarea inspectiilor tip P2 la elicopterele tip IAR-330 Puma , conducte flexibile specifice instalatiilor elicopterelor tip IAR-330 Puma, utilaje
12,870,983 RON

6. 29.12.2015 – UM 01836 – Otopeni –> IAR S.A.
Contract de servicii de reparatii de complexitate medie(remediere defecte pentru punere in stare de disponibilitate), de reparatii de complexitate ridicata(reparatie capitala) la echipamentele si agregatele specifice elicopterelor militare tip IAR-330 Puma si IAR-316B Alouette, asistenta tehnica la sediul unitatilor militare, furnizarea de produse aeronautice pentru elicopterele militare tip IAR-330 Puma si IAR-316B si serviciul de reparatie de compl. ridicata(R.K) la elicop. IAR-316 nr.39
7,514,973.94 RON

7. 08.12.2015 – UM 01836 – Otopeni –> IAR S.A.
Acord cadru de servicii pentru reparatie de complexitate ridicata(reparatie capitala) pentru elicopterele IAR-330 PUMA SOCAT pe o perioada de 36 de luni
192,375,789.65 RON

8. 01.08.2015 – UM 01836 – Otopeni –> IAR S.A.
Contract de servicii de reparatii de complexitate medie,complexitate ridicata, asistenta tehnica , instalare capabilitate SAIMS, achiz. piese de schimb pentru lucrari de mentenanta la elicopterele IAR-330 si IAR-316B
6,766,866.2

9. 23.12.2014 – UM 01836 – Otopeni –> TURBOMECANICA S.A.
Contract de servicii de complexitate ridicata, medie, pentru activ. de mentenanta la echip.specifice aeronavelor IAR-330
4,415,129.99 RON

10. 07.11.2014 – UM 01836 – Otopeni –> IAR S.A.
Reparatie capitala elicopter IAR-316B nr. 57
4,700,000 RON

11. 30.10.2014- UM 01836 – Otopeni –> IAR S.A.
Servicii de reparare si intretinere a elicopterelor IAR-330L, IAR-330 SOCAT, IAR-316, achizitie piese de schimb, scule si dispozitive specifice mentenantei elicopterelor
24,860,719 RON

12. 04.10.2014 – UM 01836 – Otopeni –> ROMAERO SA
Contract de servicii de reparatii motoare ARTOUSTE III-B – (pt. IAR-316B)
1,147,058 RON

Total contracte pentru intretinere, mentenanta, reparatii, operare (sep 2014 – ian 2017) in care sunt vizate mai multe tipuri de aeronave printre care si elicoptere IAR 330 sau IAR 316B – 661,987,406 RON / 147.108.312 Euro

1. 13.01.2017 – UM 01836 – Otopeni –> AEROSTAR.S.A
Contract de servicii – de reparare si intretinere aeronave militare MIG-21L, IAR-99, IAK-52,IAR-330, IAR-316 si furnizare de rezervoare de combustibil pt. avion MIG-21L
11,579,253.61 RON

2. 30.12.2016 – UM 01836 – Otopeni –> TURBOMECANICA S.A.
Contract de prestare de servicii de mentenanta la echipamente, agregate, ansamble mecanice care echipeaza elicopterele IAR-330 Puma si motoarele tip VIPER 632-41M care echipeaza avioanele IAR-99
3,023,033.38 RON

3. 15.12.2016 – UM 01836 – Otopeni –> SC AEROFINA S.A.
Contract de servicii de reparare si intretinere aeronave militare MIG-21l si IAR-330
747,199.92 RON

4. 24.11.2016 – UM 01836 – Otopeni –>  TURBOMECANICA S.A.
Acord-cadru de servicii de mentenanta la echipamentele specifice elicopterelor IAR-330 Puma, avioanelor tip IAR-99 Standard/Soim si motoarelor tip T-56 si furnizarea de produse specifice motoarelor tip TURMO IV CA in perioada 2016-2020
386,032,854.5 RON

5. 07.01.2016 – UM 01836 – Otopeni –> SC AEROFINA S.A.
Contract de servicii de reparare si intretinere aeronave militare de tip MIG21-L , IAR-330 si furnizare echipamente de sol prelucrare date ESPD-HM specifice elicopterelor IAR-330
484,779.67 RON

6. 11.12.2015 – UM 01836 – Otopeni –>  AEROSTAR S.A.
Contract de servicii de reparare si intretinere aeronave militare MIG-21L, IAR-99, IAK-52 si IAR 330.
11,537,384.95 RON

7. 29.10.2015 – UM 01836 – Otopeni –> TURBOMECANICA S.A.
Contract de servicii pentru reparatii de complexitate ridicata (RR) si reparatii de complexitate medie(RM) la echipamentele si agregatele specifice elicopterelor IAR-330, avioanelor IAR-99 si C130B/H, motoarelor VIPER 633-47 si TURMO IV CA din inzestrarea Statului Major al Fortelor Aeriene, furnizarea de materiale consumabile pentru activitatile de mentenanta la echipamentele specifice elicopterelor IAR-330
28,645,696.1 RON

8. 03.06.2015 – UM 01836 – Otopeni –> TURBOMECANICA S.A.
Contract de servicii de reparatii de complexitate medie, reparatii de complexittae ridicata la echipamentele, agregatele, ansamblele mecanice, motoarele tip VIPER 632-41 si TURMO IV CA specifice avioanelor IAR-99 si elicopterelor IAR-330
4,091,306.42 RON

9. 21.05.2015 – UM 01836 – Otopeni –> SC AEROFINA S.A.
Contract de furnizare produse- pirotehnie pentru aeronavele MIG-21L , piese de schimb din compunerea sistemelor de salvare pentru aeronavele IAR-99 si prestarea de servicii de reparare si intretinere a aeronavelor militare IAR-330, din dotarea Ministerului Apararii Nationale- reparatii de echipamente din compunerea sistemelor de inregistrare a parametrilor de zbor tip SAIMS specifice aeronavelor IAR-330.
691,220.75 RON

10. 31.01.2015 – UM 01836 – Otopeni –> AEROSTAR S.A.
Contract de servicii de reparare si intretinere a aeronavelor militare MIG-21L, IAR-99 si IAR-330 si furnizare kituri de piese de schimb pt. aeronavele militare MIG-21L
1,412,624.79 RON

11. 05.11.2014 – UM 01836 – Otopeni –>  AEROSTAR S.A.
Acord cadru de servicii de reparatii capitale de echipamente si agregate pentru aeronavele militare MIG-21L, IAK-52, IAR-99 si IAR-330 din dotarea MINISTERULUI APARARII NATIONALE, la sediul promitentului-PRESTATOR, in perioada 2014-2020.
158,365,835.24 RON

12. 01.11.2014 – UM 01836 – Otopeni –> AEROFINA.S.A
Contract de furnizare produse”pirotehnie pt.aeronave militare MIG-21L, IAR-99, piese schimb din compunerea sistemelor de salvare pt. aeronavele IAR-99, echipamente SAIMS pt. aeronave IAR-99SOIM, IAR-330, sisteme SAIMS pt. aeronave IAR-99STANDARD” si prestare servicii de rep. si intretinere aeronave militare IAR-99, MIG-21L, IAR-330.
5,076,114.75 RON

13. 28.10.2014 – UM 01836 – Otopeni –> TURBOMECANICA S.A.
Contract de servicii de complexitate ridicata, medie,asistenta tehnica la sediul unitatii utilizatoare si furnizare materiale consumabile pentru activ. de mentenanta la echip.specifice aeronavelor IAR-330,IAR-99
14,068,869.1 RON

14. 17.09.2014 – UM 01836 – Otopeni –> AEROTEH S.A.
Acord cadru de servicii pentru reparatii de echipamente si agregate din instalatia hidraulica , de combustibil pentru elicopterele IAR-330, IAR-316 si avioanele IAR-99
36,231,240.83 RON

125 de comentarii:

  1. sa inceapa ei productia ca vor avea si comenzi de la noi,oricum avem nevoie de elicoptere.poate este vreo traditie ca tara de locatie sa comande primul lot de produse altfel nu cred ca au facut fabricuta aia fara sa aiba antamate niste contracte.
    insa trebuie gandit ceva si pentru IAR ghimbav.

    • Ei au facut acest atelier expres pentru fraieri de romani . Sa cumparam H 225 .

      • Atelier sau fabrica ce mai contează? Important e că ne formăm specialisti și incasam taxe dintr-o industrie de inalta complexitate. Eu zic ca e in interesul nostrul sa cumpărăm elicopterele astea.

        • Cum sa formezi specialisti cand nu produc . Asteapta comenzi de la statul Roman .

          • Ma scuzi ca te contrazic? Dar ce specialisti si cati la numar? Acolo doar se vor asambla, si asta nu-i de mare complexitate. Airbusul nu are incredere in romani, si ti-o spun ca lucrez in domeniu, si poate ca pe buna dreptate. Ai impresia ca se va proiecta ceva la noi vreodata? Nu prea cred asta. Trebuie sa fim putin realisti, asta e primul pas spre progres. Specialistii la noi in tara sunt o specie pe cale de disparitie in inginerie. Vor intra bani la buget din taxe, dar transfer de know how nu cred ca o sa fie prea mult.

            • Mda protejare, pt. cine ?
              Sau fata de cine ?

              Nu zic, daca era vorba de NH 90 sau Tigre am fi putut vorbi de ceva produse actuale si eventual furt de tehnologie – dar si astea au hibele lor spuse de australieni si alti beneficiari inclusiv nemti
              Dar cand este vorba de produse de vreo 30 de ani sau mai mult
              La mintea mea concurenta stie deja tot despre fieru vechi care la noi cei din lumea a IV a ni se par nave spațiale

              Airbusu face ce stie incearca sa scoată cati mai multi bani de la stat
              N-am auzit nici o discuție a academicienilor de la airbus legata de offset
              Sau offsetu o fi ceva de basm care nu se poate produce la noi
              N-Am avut in ultimi 28 de ani conducători, nu s-a schimbat nimik
              Vom face ca inainte de WW2 cumpărăm scump ca justitia este incapabilă să facă ceva; sau pt. condamnarile modice incep sa tuseasca jegosii din palavrament si trebuie introdusă repede gratierea
              Cumpărăm ca inainte de WW2 prin smen iar smenuitorii au certitudinea ca vor primi nume de bulevarde prin capitala si orasele patriei
              Istoria are o anumita ciclicitate
              Trebuie numai să vrei să o intelegi

            • @SorinS Noi avem de ales dintre a nu avea nimic și un atelier cu tehnicieni și ingineri, care vor învăța unele chestii. Să alegem varianta mai bună!

            • Cel putin in domeniul automotiv, in anii 90-inceputul anilor 2000 se facea doar productie in Romania. Acum tot mai mult se face proiectare la centre de proiectare din tara, avem ingineri calificati si relativ ieftini fata de vestul Europei. Noul Logan 2 a fost aproape complet proiectat in Romania, la Titu: http://incont.stirileprotv.ro/auto/logan-2-a-fost-proiectat-aproape-integral-in-romania-cand-va-fi-lansat.html
              Primul pas va fi desigur asamblare, dar daca vanzarile merg bine, urmatorul pas va fi si mutarea unei parti din partea de proiectare, macar din motive de costuri, asa cum a facut si Renault cu Dacia. In plus, chiar si faptul ca avem specialisti cu capacitate de asamblare, mentenanta si reechipare a unor elicoptere moderne e un lucru mare. Celelalte tari din zona isi trimit aparatele de zbor in strainatate chiar si pentru revizii. http://incont.stirileprotv.ro/companii/airbus-specializeaza-elevi-de-liceu-din-romania-in-domeniul-aeronautic-producatorul-de-elicoptere-deschide.html

              • Nu neg asta, dar nu se compara renault cu airbus. E o industrie mult mai avansata, si pun pariu ca nu o sa deschida airbus vreodata in ro centru de proiectare si motive sunt multe, secretele din aviatie sunt mult prea „scumpe” pentru a le da pe mana noastra. Si trendul global e de conservare, nimeni nu mai vrea sa imparta nimic cu nimeni.

  2. Ar trebui stransi de cojones , folosind metoda de santaj dezvoltata de polonezi , unde meciul fabricantilor de elicoptere din SUA versus Franta a fost castigat de … Polonia .
    Adica aia pot si noi nu ?

  3. nu e nimic exagerat sa dai o mana de ajutor la urnirea lucrurilor. Si Renoult a fost ajutat prin faptul ca politia a cumparat la greu Logan cand era la inceputul productiei. Toate tarile fac asta. Dai o mana de ajutor ca sa se puna pe picioare ca odata pus, genereaza sinergie. De ex cate 5 bugati pentru 2 ani ar fi ok. 10 bucati care sa inlocuiasca/sau completeze stravechiile pume nemodernizate.

    • Dam comenzi , dar sa vedem cat di elicopter se produce in Romania si cat se importa . Cred ca carcasa o producem noi iar restul mai scump importam . Asta nu e corect

      • Cât din Puma clasic produs la Brasov era produs România si cât era importat? Companiile care produceau componentele pentru Puma clasic mai exista ? si alea care mai exista, mai sunt in stare sa produca componente pentru Superpuma? Loganul a fost livrat de-a lungul timpului si cu pneuri Barum sau Debica produse in Ungaria, respectiv Cehia. Asta il face mai putin românesc?

  4. Dar orice contract dat catre Airbus de catre MAPN nu inseamna in timp surt moartea IAR Brasov. Mi se pare un santaj ordinar ce face Airbus. Nu ar trebui data nici o comanda catre ei de la stat. Mai buna e varianta cu Bell, cel putin producem ceva componente in tara vs asamblam suruburi….

  5. Problema cu Bell este ca au putine produse care ne-ar putea interesa pe noi.

    Nu cred ca e cazul sa luam Huey chiar daca Y e o varianta destul de avansata si are destule jucarii interesante pe ea dar ar fi doar un utilitar usor mai degraba cu ceva capabilitati de recunoastere…posibil sa fie o optiune in numar mic pentru SOF dar cam atat.

    Cobra e un elicopter de atac interesant insa nu cred ca e realist sa dam banii pe elicoptere de atac cand noi nu avem destule avioane de vanatoare si aparare antiaeriana decenta.

    Celelalte produse sunt tilt-rotor si chiar nu avem ce face cu ele. My guess, daca e sa luam ceva de la Bell e UH-1Y cu ceva capacitati de recunoastere si medevac. E totusi un elicopter capabil, principalul utilitar ar Corpului de Infanterie Marina.

    H215 nu e un elicopter rau doar ca nu avem momentan nevoie de ele, cel mult sa luam 10 bucati; dar realist vorbind, cat sa mai traga de Pume cu IAR-ul? Care ar fi optiunile? Sa inlocuim Pumele cu Huey Y facute la IAR? Sa mergem pe o dotare gen Marine Corps cu Huey si Cobra? In Irak au actionat in tandem cu echipe de Cobra dar e Irak, noi nu ne pregatim pentru un astfel de razboi.

    Parerea mea e ca se pot cumpara amandoia, cel putin H125 in cantitati mici, Huey ar urma sa inlocuiasca complet Alouette-urile iar Cobra ceva mai tarziu…desi eu personal as baga banii in altceva (blindate, artilerie, rachete AA).

    • Pumele actuale pot fi inca modernizate ca sa faca cam 95% din ce face H215 (vezi Cougar-urile britanice HC MK2+ sau mai bine cum au facut sud-africanii cu Oryxu-rile… ), pentru inca 12-15 ani, la un cost cam 1/2 pana la 2/3 din cel al unuia nou (Airbus promite H215 civil la 20 mil. euro/bucata, probabil echipat minimal, pe cand repunerea pe picioare a una bucata HC MK2+ a costat 18,3 mil.euro acum cativa ani).

      • Nu s-ar putea face asta in paralel? 10 elicoptere noi militarizate si modernizarea Pumelor de catre IAR?

        • PAi trebuie bani sa faci de toate, in paralel 🙂
          Ar trebui inlocuit incet-incet parcul de Pume care stau mai rau cu resursa… sa zicem ca mai modernizam cele 21-22 de SOCAT-uri, Pumele Naval si alte 10-15 Pume, care stau mai bine, si in paralel sa inlocuim vreo 10 cu unele noi, dar daca sunt de transport, atunci mai degraba versiunea extinsa H225.
          Oricum, daca modernizezi Pumele cu subansamble/piese/motoare de H215, tot are de lucru ceva si Airbus Heli.

      • Din ce-a zis ala de la Airbus, 20 mil/ elicopter e pretul aproape de maxim, „full option”.

        • cred ca e pretul de „marketing”, ca la masini, cu dotarea minimala, aia civila… dupa care urmeaza un mic * si iti explica acolo ca daca vrei si alte optiuni, mai pui vreo 50% la pret 🙂
          Apoi daca e versiunea militara, alti bani, alte echipamente 🙂

  6. Eu cred ca bataia pestelui se duce acum intre cele doua firme concurente, iar statul roman joaca precum mironosita care nu stie in ce **** sa se infiga, facandu-i pe petitori sa pluseze cu ce pot ei mai bine. Asa e logic sa se intample daca vrei sa ai parte de ceva serios, nu doar de oportunisti care profita si pleaca.

    Ambele firme sunt in foame de contracte, mai ales americanii. Airbus a pierdut in Polonia si acum cauta sa sufle si in iaurt, iar texanii nu au mai primit un contract consistent de cand lumea si pamantul. Basca ca pe piata europeana sunt aproape zero, fara fabrica constructoare si fara contracte. Daca sunt destepti, propun parteneriat serios cu IAR SA si parteneri romani la productia de piese, altfel europenii isi adjudeca contractul ca au deja 2 pasi inainte si sunt dispusi sa mai faca altii.

    Sa revenim la matematica, este posibil ca acest contract, indiferent cine il adjudeca, sa fie mai mare decat ce se semneaza initial. Armata are nevoie sa inlocuiasca Pumele, deci 60 – 80 de bucati, insa fortele teresre vor si ele elicoptere mai nou, posibil ca asta sa insemne inspre 80 de bucati in total. MAI are si el nevoie de asemenea aparate, pe viitor atat Pumele(mai putine), cat si aparatele sovietice trebuiesc inlocuite cu ceva, iar aici frantuzii au un mare plus cu aparatul lor.

    Nu este exclus, de semnea, sa se imparta acest contract in doua si sa impece si capra si varza. Bell pentru armata si Airbus pentru MAI si unde or sa mai aiba nevoie pe viitor. Bell UH-1Y Venom sau Viper pentru armata, ce sa aleaga intre carat si batut sau doar batut bine la rusnaci, prin acel aparat dedicat 100% atacului? Aici americanii au un plus prin Venom fata de H 215. Parca pe amandoua nu ii vad pe astia instare sa cumpere, insa nici pe partea cealalta nu avem nimic, caci ar intra Tiger in joc sau varul lui mai gras sudafrican.

    Cum o dai, cum nu o dai, tot la un contract baban se rezuma aceasta incrancenare a granzilor, caci e vorba de mult malai la mijloc. Insa un lucru este clar, nu vorbim de azi de maine, avand in vedere contractele alea catre IAR de modernizare a vechilor PUME. E timp suficient pentru crearea concurentei si replierea acestora.

    Voi pe cine pariati? 🙂

    • „Voi pe cine pariati?”
      Conteaza doar Marele Licurici. Micul licurici e in plus si de aceasta data.

    • Decizia care se va lua va fi una politica. Cu ce au contribuit Germania si Franta la securitatea Romaniei, de cand suntem in NATO? Cu nimic. Isi trimit cumva francezii si nemtii avioanele de lupta si soldatii aici? Eu n-am auzit de asa ceva.

    • Si ma rog de unde ai scos cifrele astea despre elicoptere?
      Romania are dreptul la 120elicoptere cu un maxim de 96 alicoptere de atac .
      Deci suntem departe de cele 140-160 sugerate de tine .
      Ma prg retinm preferimta ptr el;icoptere de transposrt onarmate. Poti duce cu ele lazi de bere si amante … la iarba verde

      • Romania are dreptul la 120 elicoptere de atac, nu cred ca numarul total de elicoptere era reglementat prin CFE.

        Confuzia cu 96 apare de la programul Dracula, fiindca in anii ’90 planul era sa avem 24 Puma SOCAT si 96 Dracula, atingand astfel maximum permis de 120.

        @Cezar noi avem acum 57 de Pume per total, nu cred ca le vom inlocui vreodata cu 60-80 elicoptere medii noi. Polonia e de doua ori cat noi iar planul lor pentru 70 de bucati s-a redus la 50 🙂

  7. Eu as paria pe H215 ( preferam H225) pentru transport, Medevac și navy ( fregate, corvete), iar pentru atac AH-6 de la Boeing. Părerea mea ca Viper este un elicopter excelent, dar cum nu l-am achiziționat pe când se numea Dracula, nu-l vom lua nici de data ăsta. Este foarte scump pentru bugetul nostru

  8. As zice ca si ISU ar putea cumpara doua-trei Superpuma pentru stingere incendii de exemplu.

    Parca vedem ca nu cumpara nimic si peste 20 de ani luam sh k nou.

  9. Parerea mea, Bell si Airbus Heli se completeaza, nu se exclude.
    De achizionat cum a zis si Marius cateva H215 ( macar 5 buc annual ) noi si inlocuirea treptata a parcului de elicoptere.
    Separat conlucrat SI cu Bell, daca se poate face local, 20 % dintr-un aparat e chiar bine. nu vad care e problema.
    Iarasi parerea mea tine de buget si de cat de urgent e achizitia pentru armata.
    Daca vor ”repede” la urgenta apai le trebuie luat SH-uri.

    Care arunca cu noroi in Airbus sa nu uite ca putini mai vin si fabrica sau ansambleza ceva in Romania, deci sa pupam mana macar pentru atat, iar ceea ce cer ei e ceva firesc si normal.

  10. Ar trebui sa comande macar 4-6 bucati, pentru echiparea viitoarelor corvete si eventual a fregatelor modernizate. Pana cand vor intra corvetele in utilizare, incepand de prin 2018-2020, elicopterele ar trebui sa fie deja complet functionale si cu echipajele antrenate. Actualele Puma Naval ar trebui modernizate cu motoarele Makila de la H215, pentru echipare omogena si extinderea duratei de viata. Doar 3 elicoptere sunt insuficiente in zona litoralului, trebuie o escadrila care sa asigure atat elicopterele de pe nave, cat si vanatoarea de submarine in Marea Neagra si suport logistic pentru nave cat si in zona deltei, pentru infanteristii marini.
    In plus avem doar 35 elicoptere standard, din care doar 12-16 modernizate la standardul M. Cele nemodernizate vor trebui probabil inlocuite in curand.

  11. Sa nu uitam ca alte elicoptere noi asemanatoare ca si dimensiuni si capacitate costa 1.5-2 ori mai mult, NH90 de exemplu :http://www.senat.fr/rap/a13-158-8/a13-158-813.html#toc178

  12. ma da urate elicoptere fac astia de la Airbus…

    • Da, ca MI-8/17 sunt de-a dreptul superbe, sau MI-26 🙂

      • Asa e….parca americanii sunt mai gratiosi la design decat europenii, indiferent ca-s din est sau din vest! 🙂

      • Dar au si Mi-24 si Mi-28. Si Mi-38. Si dolofanul Ka-27. 🙂

        • Io zic sa nu comparam „rapandula”” de H 215 cu Mi 17 🙂 , cu toata prietenia pt elicopterul nostru national.
          In aceiasi ordine de idei elicoptere de transporta am mai avea, nu-i aici maxima urgenta, desi – vorba unui coleg de mai sus – cateva per an ar putea fi luate in considerare.

          Maxima urgenta ar fi dpmdv remotorizarea Navalelor si dotarea lor cu sistem anti-grivaj, pt ca pe mare, fara anti-grivaj, cu doua torpile agatate, fara rezerva de putere, mare minune daca decoleaza de la bordul fregatelor, mai ales daca mai si bate vantul tarisor…

          Iar la „frumusete”,vorba lui Iulian, exista Mi 28N. Pacat doar ca-i rusesc.

          • @George GMT, daca pana acum si inca dupa, ma refer tinem cu ”dintii” de alea noastre ”rapandule” Pume vechi, modernizat oleac la avionica, crezi ca un H215 nou nu va fi mai bun ?

            Eu zic ca va fi mai mult decat bun pentru o tarisoara asa intr-un colt de Evropa fara pretentii de putere…..
            Cu bla-bla-uri si apropouri nu ajungem nicaieri si sincer sa depind de rusi la RK-uri la MI-uri ? ma pis pe ele….

            • @Victore ATENTIE mare la limbaj!!!!!!!!!!!!

              H 215 este ok, dar noi avem destule Pume L si M, dotarea cu noi elicoptere medii de transport este chiar printre ultimele noastre urgente. Mai urgent mi s-ar parea remotorizarea actualei flote de Pume.
              N-am de ce sa dau +100 de milioane de euro pe an pt 4 elicoptere noi cand militarii mei n-au camioane, casti, arme sau TAB-uri.
              Si ca o ultima info pt tine, H 215 nu este un elicopter militar, daca l-am cumpara ar trebui „militarizat” si atunci o sara de 30 milioane de euro…

              Eu nu am spus sa cumparam Mi 17 ci doar am constatat ca fata de H 215, Mi-ul este cu trei clase mai sus.

            • Victor, compara realist Mi-8/Mi-17 cu 330/215 si apoi fii sincer cu tine: nu-i asa ca Mi-urile sint piese?
              Cit despre ce ar trebui sa facem cu elicopterele, ei bine … facem. Dezbateri, RFI, PDF, simpozioane, mese rotunde, ne aratam interesati, intilniri, protocoale, memorandumuri, declaratii, fornaim, conferinte de presa. Si au mai trecut 10 ani.

              • „Si au mai trecut 10 ani.”

                Daca ne incurcam cu firme europene, in scurt timp va pieri bruma de industrie pe care inca o mai avem si tot in fundul gol (dpdv al echiparii armatei) vom ramane.
                Cum putem noi spera sa cooperam cu „aliatul” din NATO, atata timp cat acest asa-zis „aliat” s-a zbatut sa echipeze armata rusa cu cele mai noi echipamente. Ati uitat de Mistral?

      • fata de astea care parca au bigudiuri…:)

  13. Am io o propunere. Comanda aia inițială pe care o vor Airbus să fie dată de MAI, și elicopterele H215 să fie furnizate de Airbus. Makilizarea Pumelor din dotare, de asta să se ocupe IAR Ghimbav și am împăcat pe amândoi. Iar de elicoptere noi mai vedem între timp in decursul următorilor 10-15 ani. Cine știe, poate apare ceva foarte bun între timp, sau poate reușim să-i strângem in felul ăsta cu ușa și pe Americani și pe Francezi să pună pe masă ceva mai bun și în condiții mai avantajoase pentru noi. Că prea-și dau importanță și ne iau de fraierici neajutorați. Mai mult și mai bine pentru România, de restul lumii mă doare-n cot.

  14. http://www.romanialibera.ro/economie/companii/romania-continua-programul-de-achizitie-a-noilor-nave-de-lupta–firma-mbda-ar-putea-livra-rachete-pentru-cele-patru-corvete-440985

    Se pare ca programul de corvete merge inainte cu olandezii si BMDA o sa fie furnizorul sistemelor de rachete. Tor Damen&BMDA sunt cei care, cel mai probabil, vor moderniza fregatele T 22.

    Acum asteptam si vesti despre TBT 🙂

  15. Mai interesant ar fi EC635 ca elicoptere usoare nu mai avem
    La transport nu stam chiar asa rau

  16. Am citit, am vazut, am intele, v-am auzit. Vorba Presedintelui.

    Buun. Aibus a deschis o fabrica la Brasov. Ma rog, au luat o hala de la IAR Brasov si au vopsit-o.
    Buuun. Au facut mentenanta la niste elicoptere. Dar acum francezu vine si zice ‘pai avem fabrica, sa nu periclitati proiectul cumparati elicoptere de la noi’.
    Pai si cu IAR? Adica mesterii frantuji au venit si pe banii nostri ne vorbesc despre periclitare, despre investitia lor, despre ocazia pe care o avem de a cumpara la pret de lista elicoptere de la ei, altfel e suparare. Dar ce produc la noi asta spun? Ca daca nu spun, miroase a frantuzeasca.

    Acum… de ce nu am luat licenta pentru H225 sa le producem la IAR si gata? Retoric zic.

    Pai in situatia asta sa vina Sikorsky, ca UH60, ca tot 20 de milioane costa. Si sa vedem ce ofera.

    • Am uitat o idee.

      Putem sa ne dam arama pe fata si sa facem o nefacuta. Negociem cu Airbus, luam oferta de la ei si mergem la LM, negociem cu LM, ne intoarcem cu oferta la Airbus, negociem cu Airbus. Si continuam pina unul cedeaza.

      Obtinem cea mai buna oferta cu siguranta, dezavantajul fiind ca cei care cistiga nu vor uita si ne vor arde la orice. Chiar si la pretul unui surub.

      Pentru a iesi bine, ar trebui ca obiectivul sa fie sa obtinem pe discheta toate informatiile pentru linia completa de productie si asamblare (adica si planurile masinilor unelte pentru fabricare, formulele chimice ale materialelor si procesul de obtinere). Adica similar cu ce au primit evreii cind au ‘cumparat’ planurile Mirage III de la frantuji. 🙂

    • @Iulian, esti complet in afara, orice investitie aduce profit si tarii si oamenilor care muncesc la acea investitie inainte si dupa terminarea/capitalizare…dupa mintea ta la o ansamblare de elicopter e indeajuns numai sa ”vopsesti o hala”.
      Nokia la Cluj a investit cam tot pe acolo in jur de 50000-60000 mii eur la ”ansamblat” telefoane si producea cam 1% din PIB-ul intregii tari, iar dupa ce a plecat a ramas dezastru in urma lor cu 2000 joburi si proportional altii care castigau de pe urma fabricii Jucu.
      Sincer esti un habarnist si nu intelegi mai nimic din economia unei industriii.

      • Multumesc, Victor. 🙂
        Alte pareri?

      • Inainte de a incepe flama.

        A pune egal intre Nokia si Airbus e ca si cum ai pune egal intre… Santierul Naval Mangalia si fabrica Danone. Sa ma explic.

        Compari fabricarea unui elicopter (un aparat extrem de complex care contine turbine, cutie de viteze, reductoare, elice, APU – eventual, senzori interni de monitorizare a parametrilor de functionare, avionica, eventuali senzori externi – daca te lasa creditul sau portofelul, cadru, invelis, rezervoare de combustibil, scaune, sisteme de control, bord, tren de aterizare) cu fabricarea unui telefon (necesita asamblarea a 9 componente, cu 14 suruburi si film dublu adeziv).

        Ce au cele doua in comun? Simplu – nici unul din subansamble sau componente nu sint fabricate in Romania. Erau doar asamblate. Daca vei lua la citit postarile mele de-a lungul timpului vei afla (ce surpriza) ca imi doresc cit mai multe investitii in Romania.

        Insa, ca platitor de taxe aici (inca), imi doresc mai mult decit ca Romania sa fie un sweat-shop (adica atelier de asamblare). Pe termen scurt este, benefic sa avem o fabrica unde se face asamblarea. Cit de repede se poate muta o asemenea fabrica? Ti-a demonstrat-o tot Nokia. Pe termen lung trebuie sa producem acele subansamble folosite la telefoane si elicoptere, sa le proiectam. Stii ce e aia proiectare si productie? Ceea ce nu va face Airbus si nu a facut Nokia.

        Parerea mea de habarnist, din afara.

        • Pe de alta parte Iulian are dreptate, nu te apuci sa-ti deschizi un atelier de asamblare si apoi pui presiune pe guvern sa-ti cumpere produsul.
          Adica fabrica aia a fost construita numai daca Bucurestiul cumpara elicoptere?! De care deocamdata nu are nevoie?!

          • Fabrica a fost contruita in vremuri mai bune, spre a servi unei piete care nu s-a concretizat. Airbus ar vrea o garantie si leverage in negocieri.

            • Fabrica a fost inaugurata in 2016. Erau vremuri la fel de bune ca acum.

              • Si planificata de cand? Ca ea nu e gata inca….

                • Pai la mijloc e o frantuzeasca…

                  Airbus Helicopters Romania SA e o companie cu sediul din 2002 la Ghimbav, joint venture al Eurocopter (Airbus Helicopters pe rit vechi) si IAR, care realizeaza servicii de mentenanta pentru elicopterele Airbus si care vinde si elicoptere.

                  Separat, Airbus Helicopters a venit si construit/vopsit hala, inaugurata in 2016, care are ca scop productia (sic) de H215. Adica atelierul de asamblare si strins suruburi, sa nu ne facem idei.

                  Stati ca mai e. Airbus are drept de preemptiune la cumpararea companiei mixte (Airbus Helicopters Romania SA) si mai mult – daca IAR se vinde catre un concurent (al Airbus), poate cumpara jumatatea IAR SA unilateral daca opteaza pentru asta.

                  Situatia e destul de albastra.

                  • Pai doua optiuni: dai Bell IAR, si contractul de mentenanta ajunge integral la Airbus. Sau nu il dai…si ramai unde esti.
                    Eu personal as da IAR lui Bell. Doar ca…sa nu fii surprins cand vezi ca si aia fac mai mult asamblare. La urma urmei, e un aparat ceva mai complicat.
                    Noi facem tablaria la noi. Universal Alloy. Retelistica si avionica de pe H225 e Thales sau Selex. Pe ei greu ii convingi sa vina aici. Motoarele sunt SAFRAN. Daca le dai dinero celor de la Turbomecanica sa iti cumpere licenta, s-ar putea sa te coste mai mult retoolingul si amenajarea liniei, mai ales pt numai 40 de aparate. Asta presupunand ca aia iti vor vinde licenta (nu o fac daca poti produce mai ieftin ca ei, ca le acaparezi piata). Deci…ce anume am putea face la noi?

          • Asta e si problema mea. Mai degraba imi miroase a miscare de a scoate de pe piata locala pe IAR si a prelua mentenanta Pumelor si tot ce mai urmeaza. Apoi, cel mai probabil, vor iesi din schema si Turbomecanica si Aeroteh si Aerostar si Aerofina si toate. Au revoir Roumanie, bon jour France.
            Nu ii vad pe Airbusi sa aduca la Turbomecanica productia a – sa zicem – 150-200 de turbine pentru elicopterele H2xx. Asta inseamna ca isi asigura si viitorul pe minim 30 de ani (Turbomecanica tragind obloanele) pentru ca nu vom avea cum sa fabricam local mecanica daca ne decidem in 8 ani la Sikorsky sau la Bell.
            Cum ar veni, sintem cam f*t*ti daca nu facem ceva repede pentru industrie.

        • Pai si de unde proiectare? Inainte de 89 aveam doar INCAS. Unde scolesti oamenii? Si ce beneficiu aduce o astfel de scolire lui Airbus? Ce profit le iese?

          • Scolirea in prima faza o asigura Politehnica. Absolventii ar trebui sa munceasca in domeniu iar asta inseamna un centru de ceva (proiectare, dezvoltare, testare, integrare, orice) la noi. Un asemenea centru arata ca Airbus este dispus sa faca mai mult in economia Romaniei. Apoi sa lucreze cu furnizori locali pentru cite un maruntis care in prima faza nu necesita prea multa scoala (cabluri, plastic, tooling, etc).

            • Un fel de INCAS 2.0.
              Ce zici tu e o investitie considerabila pe termen mediu. Si cu scopul….care? Ce le iese?

              • Un fel de INCAS dar care sa produca, nu sa cerceteze de dragul cercetarii, asa cum e o parte din cercetarea din Romania.

                1. Gheseft in Romania (eu ca guvern l-as prefera pe cel care face cit mai multe la mine in batatura)
                2. Scadere de costuri pe termen mediu (prin utilizarea fortei de munca locale, specializata, la salarii oricum mai mici decit in vest)
                Din 1 si 2 rezulta profit.

        • @iulian, egal ? daca aduce bani in industrie de ce sa nu comparam ?
          Si comparatia e buna, deoarece explica faptul ca o investitie mica de 50 000 mii Eur adduce valoare adaugata mare prin banii care intra pe termen lung in economie din munca unoe oameni.
          Si putem vedea care ramura aeconomie adduce cei mai multi bani, valoare adaugata mare.
          4% adduce agricultura de ex., daca se duce dracului ce faci ?
          30% si ceva adduce industria cu toate ramurile ei mai mici,
          dar cat din aceasta industrie e aviatie ?, aha, dar da cu pietre intr-o fabricuta deschisa de Airbus !

          • Victor: lovindu-ma, renunt.
            Daca vrei sa iti raspund, mai citeste o data tot ce am scris si expune-ti punctul de vedere cu argumente. Altfel, consider ca postarile tale sint doar terapie (intri pe un blog, dai cu piatra, pleci).
            Multumesc.

      • #Victor. In primul rand ai grija la limbaj, in al doilea rand pune mana si citeste. Nokia a fost o mizerie de „investitie”, nu se facea decat asamblarea finala a unor modele de telefoane foarte ieftine. Salariul mediu la Nokia-Juku era de 600 de lei per luna…

        De unda dracu ai scos aia cu 1% din PIB?! Valoarea „exportului” era oficial de un miliard de euro, din care 800 de milioane de euro erau importuri de componente si doar 200 de milioane de euro era export, dar era doar export de forta de munca foarte ieftina, adica o afacere pt tari din lumea a IV-a…
        Adica un fel de re-export.
        Plecarea Nokia n-a facut nici un rau nimanui.

        • Oare? Stau si ma intreb cati dintre acei 2000 de angajati au luat calea strainatatii…..

        • @George GMT, limbaj ? Pentru ca am zis ca ma”pis ” pe elicopter rusesc ?
          Nu te inteleg deloc, ba esti patriot, ba o dai cu rusii …si armele lor.

          Nu intelegi deloc miza unei fabrici la noi in tara, mai ales ca Airbus nu-s oricine, salariile vor fi mici, asta e, poate e mai ieftin sa stai degeaba, nu sa muncesti.

          Si la Nokia salariile erau de 800-900 lei.
          Si stii foarte bine ca nu-i vina lui Nokia sau la alte companii ca salariile sunt cum sunt.

          1% aducea Nokia prin fabricuta aia a lor de langa Cluj si salariile lor de 800-900Lei.
          1% din 133,9 mil. Euro, ( val. 2012 ), nu ai da acest 1% la Armata mai bine ?

          Oare cine e vinovat sdeorece salariile sunt de mizerie in Romania ? Ghicesti ?

          • Victor,

            Probabil George lua in calcul nu doar cuvintele ci si atitudinea. Comunicarea are doua laturi: continutul mesajului si tonul lui. Sint sigur ca pe nimeni nu a deranjat continutul, ci tonul.

            Apoi sa ne referim la fabrica de la Jucu daca insisti.

            1. Au deschis o fabrica in parteneriat cu Guvernul si Consiliul Judetean (parca). Nu au venit singuri sa investeasca, au primit sprijin de la stat.
            2. Produsele erau doar asamblate. Cum spuneam, x parti inchegate cu banda adeziva si suruburi. Intrebarile mele sint cite din partile acelea erau fabricate si/sau proiectate in Romania? Si care erau acelea? Era doar plasticul turnat in matrite sau erau PCB-urile? Componentele erau importate de la fabricile din Asia, asamblate si apoi reexportate. Ceea ce socotesti tu ca participatie la PIB era in mare parte rulaj de marfa (ultima data cind am verificat, pe importurile temporare de componente in vederea fabricatiei de bunuri care vor fi exportate nu se platesc taxe vamale; daca s=a schimbat ceva spune-mi, te rog). In plus, am senzatia ca amesteci cifrele: tu socotesti cifra de afaceri a Nokia ca fiind cumva venit la buget, pe care apoi sa il dai la MApN?
            3. Beneficiul social. Nu il neg. Are, insa, parti negative. Cit de repede si-au luat fabrica si au plecat si care a fost motivul? Practic marea fabrica de la Jucu a fost un atelier de croittorie pentru telefoane. Checkmate a spus ca se pot citiga bani si din sweat-shop atita vreme cit exista o politica. As adauga si oameni dispusi sa munceasca. Un amic a facut o fabrica mica de textile pentru haine pe care le desena el. Fabrica respectiva a lucrat la sfert de capacitate mai mult de un an pentru ca localnicii nu acceptau salarii de 1000 de lei (net). Preferau sa fie asistati. Explica asta, te rog.
            4. Beneficiul pe termen lung ar fi ca pe linga fabrica de asamblat telefoane sa existe si fabricile care sa faca si PCBA (PCB Assembly, adica pus piesele pe placuta aceea colorata) sau centrele unde sa se faca schema electronica. Adica locuri de munca pentru ingineri. Asta aduce beneficii pe termen lung. Altfel, inginerii pleaca in alte tari (definitiv) si nu se mai intorc. Iar aici ramine un atelier de asamblare doar.

            • „Fabrica respectiva a lucrat la sfert de capacitate mai mult de un an pentru ca localnicii nu acceptau salarii de 1000 de lei (net). Preferau sa fie asistati. ”

              Salariul acela este o bataie de joc. Omul prefera sa fie asistat social, cu alte cuvinte sa primeasca un oarece ajutor de la Stat, venitul acesta rotunjindu-l prin munca la negru pe ici pe colo. Oamenii nu sunt intr-atat de idioti incat sa nu-si vada interesul.
              Patronatul, daca vrea angajati bine pregatiti si loiali, sa scoata banul. Patronatul sa gandeasca pe termen mediu si lung. Averile nu se fac intr-un an si nici decapilatizand intreprinderile.

              • Zona rurala, 40 de km de cel mai apropiat oras mare. In 2011. Atit isi putea permite in acel moment. Contractual de munca prevedea cresteri la 6 luni, in functie de productie. A presupus ca banii erau problema. Nici la 1500 nu a avut mai multi localnici.
                De acord cu patronatul. Nu arunca insa totul in seama lor. 90% din absolventi nu au nici o motivatie interioara, curiozitate sau pasiune, doar placiditate.
                Poate a incepe cu salarii mai mari rezolva problema; am totusi dubii.

                • Patronul s-a dus acolo tocmai pentru salarii mici.
                  Ceea ce nu ati luat in calcul este numarul total de ore lucrate.
                  Exista patroni in industria confectiilor care nu tin cont de lege.
                  Un angajat cu 1500 lei/luna, bani cash, nu va da randament.
                  Stiu un caz de mare investitor care, datorita salariilor mizerabile pe care le-a oferit, a avut parte inclusiv de sabotaj (guma de mestecat pusa in pompe).

                • „De acord cu patronatul. Nu arunca insa totul in seama lor. 90% din absolventi nu au nici o motivatie interioara, curiozitate sau pasiune, doar placiditate.”

                  Absolvent de politehnica, baiat muncitor, bine pregatit, angajat pe post de maistru. Ma rog, dupa un an i-au schimbat incadrarea (inginer), i-au crescut salariul cu 100 de lei si i-au cerut sa vina cu 2 inovatii pe an. Si-a bagat picioarele si a plecat sa lucreze la o benzinarie in Anglia.
                  Alt caz: acelasi angajator (mare producator industria auto). Director la logistica inlaturat pt. a face loc unei persoane cu tzatze mari si fusta scurta.
                  Acelasi angajator: se prezinta la el un inginer proiectant pt Airbuss, pt angajare. Salariul care i se ofera e cu 500 de lei mai mic decat la biroul de proiectare unde lucra.

                  • E plina Europa de Est de angajatori din astia…

                    Alt caz. O firma care avea profit de 100 000 de lei pe luna. Angajatii aveau 500 de lei net plus bonuri de masa de 100 si ceva, cat erau pe vremea aia. Era prin 2009.

                    Vine „criza”, iar profitul lunar a scazut de la 100 000 de lei la 95 000 de lei. Patronul a urlat si gesticulat la angajati ca „el pierde 50 000 de lei pe luna din cauza crizei” si implicit nu are bani… asa ca le-a eliminat bonurile de masa…

                    Cateva saptamani mai tarziu, angajatii au dat de contracte si acte ale firme in timp ce faceau inventar, la 2 noaptea… banuiesc program de lucru normal in secolul 21. Asa au dat de cifrele de mai sus.

                    Acelasi patron, dupa ce le-a eliminat bonurile de masa din cauza „pierderilor” firmei, a cumparat plodului lui o masina extrem de scumpa, cu multe zerouri in euro. Nu spun marca fiindca sunt doar cateva in tara si se poate urmari toata povestea, nu vreau sa creez probleme nimanui. Plodul mai avea vreo 5 masini scumpe, de pe la 40 000 pana la 100 000 de euro, dar nici pe departe atat de scumpa cum era cea primita atunci cadou de la taticu’, patronul firmei aflate „in pierdere”.

                    M-am aflat si eu la un moment dat intr-o situatie asemanatoare, mie si colegilor ne-au fost taiate salariile cu 20% pentru o vreme fiindca „e criza”. Noroc ca traim in era informatiei si am aflat ca firma n-a fost niciodata in criza, profitul era de milioane de euro si crestea constant de la an la an.

                    Asa ca in concluzie, nu doar ca mi-am recuperat cei 20% dar am obtinut si o mica redresare a situatiei… adica dublarea salariului 🙂

                    De atunci, ma lasa foarte rece masurile astea luate pe motiv de „firma e in pierdere” 🙂 Ete pleosc, nu-i mai cumperi plodului un Maybach ci doar un Range Rover. E criza, frate, murim de foame.

                  • Alt caz din celebrul judet Harghita, intruchiparea inovatiei si prosperitatii din Europa.

                    Trei unguri veseli si autonomisti au lasat 2 minute steagul Ungariei si si-au facut o firma. In Romania. Problema e ca din cauza lipsei acute de bani, problema des intalnita in acest adevarat Luxemburg de Romania, doar unul din ei a inregistrat SRL-ul iar celorlati doi le-a fost promis statutul de „angajati”, fiindca nu aveau cateva sute de lei pentru acte la inregistrarea firmei. Afacerea a mers, clientul a platit, patronul s-a trezit cu multe zeci de mii de euro incasari si ca orice cocalar, si-a tras o masina scumpa pe firma. In urma cu niste ani mai mergea, acum nu stiu daca mai e asa usor sa deduci cheltuieli din astea daca nu iti sunt absolut necesare.

                    Ideea e ca cei doi „angajati” n-au avut niciodata carte de munca, n-au primit nici un ban cat timp au lucrat la proiect iar dupa incasare, patronul, adica partenerul lor intru egalitate vesnica, le-a dat la fiecare cate 100 de lei.

                    🙂 🙂 🙂 🙂 🙂

                    S-au certat bilingv iar cei doi au plecat, de fapt au plecat e mult spus fiindca in acte ei nu fusesera niciodata „acolo” in SRL-ul ala. Nu stiu ce au reusit dupa, dar stiu ca patronul nu a mai avut alte incasari fiindca nu mai avea cine sa conceapa idei si lucreze la proiecte, asa ca aia au ramas cu bani de-o pizza, el a ramas cu o masina scumpa si aia a fost tot.

                    Un alt caz, fara SRL de data asta insa tot din Luxemburgul de Romania, eternul si fascinant judet Harghita. O familie de autonomisti indarjiti a cumparat pe bani de-o bere un teren intravilan undeva, intr-o localitate, imediat dupa Revolutie. Terenul a fost lasat in paragina si nu a fost folosit in nici un fel timp de 20 si ceva de ani, pana prin 2014 sau 2013, ceva de genul. Atunci, un ungur (din Ungaria) a dorit sa il cumpere si sa-si faca ceva acolo, nu stiu daca era casa sau magazin, etc. Intreband prin zona a cui e terenul, a ajuns la proprietari si le-a oferit 40 000 de euro. Aia au acceptat pe loc, crezand ca „s-au scos” pe viata.

                    Fiul familiei avea loc de munca, de la care evident si-a dat demisia pe loc in ideea ca acum e bogat si nu-i mai trebuie salariu. Au urmat vreo 2 luni de petreceri nesabuite cu toti prietenii, vecinii si toate rudele, inclusiv aia care nu prea ii erau nici prieteni, nici vecini si nici rude 🙂 🙂 🙂 🙂

                    Dupa 2 luni banii s-au terminat, inapoi la locul de munca nu l-au luat, ala era momentul in care am auzit eu povestea de la un „martor ocular” care vorbea stricat romaneste, iar in acel moment baiatul dorea sa plece in Ungaria sa isi caute loc de munca. Cum, unde, in ce domeniu, e irelevant, ideea e ca „Ungaria”, acea inestimabila Elvetie a Europei unde te duci si primesti bani automat, indiferent de calificari 🙂 Evident ca n-avea bani de autobuz…

                    Pishu’ lumii…

                    PS: m-am intrebat mereu cum e sa spargi 40 000 de euro, adica 180 000 de lei, in doar doua luni si fara sa-ti cumperi ceva anume, doar pe petreceri. Probabil cumperi pizza placata cu aur si mananci prajitura cu fire de platina.

                  • RD, vorbeam de angajatori responsabili, nu de stapini de sclavi. 🙂

      • Prietene incerca sa gandesti si sa te informezi inainte sa dai cu bata in balta.

  17. Mie îmi place mai mult H225 decât Mi-17. Și nici nu vad vreun avantaj la rus…

    • M17 este cel mai bun elicopter de transport din lume.
      Ieftin,fiabil ,opereaza in orice conditii meteo

    • Mi 17/171 are destule avantaje, pacat ca nu-l putem cumpara. Robust, destul de ieftin de operat si efectiv bun la toate, in orice conditii. Un adevarat catar de front, similar cu S 60, dar mai ieftin.

      • daca am mai avea ingineri poate ca am putea cumpara motoare de la ucraineini si construi un elicopter local – desi ma indoiesc ca mai exista vointa prin mapn
        motoarele de pe MI 17 erau o versiune de TV3 construite la ucrainieni de motorsich
        exista un proiect IAR 318 puma superhind, cu motoare ucrainiene poate l-am putea misca din loc,

        H215 o fi frumos pt. civilie,
        dar au ministerele bani pt. el ?
        si pt. ce misiuni ?

        ministeru de aparare si ministeru de intern ar putea sa ia,
        si sa le foloseasca la calamitati, care vin tot mai mari de la un an la altu – lipsa investitii imbunatatiri funciare sau investitii facute prost,

        daca vrem elicoptere la ministere, ar trebui intai sa dotam actualele elicoptere SMURD cu radare de urmarire a reliefului – au murit destui oameni pt lipsa unui astfel de echipament in conditii de ceata sau slaba vizibilitate si este pacat

  18. Ma cam amuza idee ca Romania are mult de spus….bah fratilor, noi nu suntem o destinatie buna pt investitii. Infrastructura vax. Legislatie aiurea. Pozitie ciudata.
    Dar stiti ce e mai rau? Stiti de ce fura Airbus oameni de la IAR?
    Pt ca NU GASIM UN BLESTEMAT DE MESERIAS CA LUMEA! Iar aia freaca menta pe bani putini. Credeti ca convine cuiva sa angajeze oameni trecuti de varsta mijlocie? Pai aia mai lucreaza un deceniu maxim….dar daca altii nu sunt….
    Ati uitat ca am desfiintat scolile profesionale? Ca aia tineri de termina UPB Aero vor sa plece? Aerostarul nu gaseste oameni, si ei au obiect al muncii. Daramite Airbus….
    Pupati fabrica ceea dragilor. Bell e disperata, dar odata ajunsa aici, s-ar putea sa nu ii placa ce gaseste….

    • „Aerostarul nu gaseste oameni, si ei au obiect al muncii. ”
      Toncea sa scoata bani buni pentru salarii si in felul acesta se vor gasi si oameni dispusi sa lucreze pentru el.

    • „Pupati fabrica ceea dragilor. Bell e disperata, dar odata ajunsa aici, s-ar putea sa nu ii placa ce gaseste….”
      Las ca mai sunt si altii care au venit la noi sa faca productie platind salarii de nimic. Cum s-au scormonit in buzunar…au aparut si oamenii dispusi sa lucreze si sa scoata produse de calitate.
      Exemple: inginer roman, proiectant in Romania, subcontractant pt. Airbus. Plecat ulterior in Germania din cauza unui salariu mai bun acolo.
      Alt exemplu: inginer roman, a lucrat in Romania in industria auto (subansamble). Si-a dat demisia si a plecat in Anglia pt. a lucra la o benzinarie.
      Leprele de angajatori sa scoata banul si abia apoi sa strambe din nas.

      • Stai asa…tu vrei sa ii plateasca pe romani ca pe nemti 🙂 ? Pai atunci angajeaza direct nemti….in nemtia. Sau se duc in Maroc. Aia nu fac nazuri, lucreaza pe doua chifle. Aia e concurenta pe piata muncii. Welcome to globalism.
        Si oamenii nu pleaca numai din cauza salariului. Sistem de educatie, de sanatate, pensie, sanse mai putine sa calce intr-un rahat de caine cand merg pe strada….
        Toncea, de bine de rau, nu s-a bazat pe contracte cu statul. Daca o facea, ajungea ca IAR. Dar sa te vad ca reusesti sa convingi pe cineva sa se mute la Bacau. Majoritatea nici nu stiu sa il identifice pe harta. Nu prea iei in seama costul de oportunitate. Iar firmele noastre nu sunt destul de profitabile cat sa plateasca angajatii ca in Germania. Iar daca incearca….vezi mai sus.
        Poti sa te dezvolti si de la o economie de sweat-shop. Vezi China. Dar….e nevoie de o politica coerenta pe termen lung.
        Noi avem nevoie de Airbus, nu invers. Beggars are not choosers.

        • Nu neaprat ca pe nemti da ca pe puturosii de grecotei sau pe aia din Poirtiocalia nu s-ar putea?
          Si nu ma lua cu Maroc – ca acolo nu cred ca au fost minus 10 grade … Adica alte conditii geografice late cheltuieli (mai mici)
          Si mai lasa-ma cu „Sistem de educatie, de sanatate, pensie,” ca astea se sustib din impozite si impzoitele din salarii ,, Ma ropg rahatuiui de caine depinde de cultura locakla – acum 20 de la Parsis erau cam multi cacaei de catei. Acum cu islamizarea Parsisului poate sunt mai putini catei si cacatei

          INsa uaz ca se cauta mu7ncitori prin Sri Lanka .. care vir fi platiti la salaru mediu dinRomania. Pesmene ca in 5 ani .. nici din Sri Lanka nu o sa se mai ptate aduce fiindca salaru mediu din Romania e cam atsmt cadn trbe sa platesti si chiruie samd .

          eu perasonal as avea o solutie revolutionara – asa ziosul HR sa fie platit la salriul minim. Orocum sunt nistre inutili cu gura mare

        • Ar fi ramas in tara amicul meu de la airbus daca ii dadeau aia 25% din salariul pe care i-l platesc acum in Germania.
          Treaba cu rahatul de caine…te anunt ca la Paris, in urma cu 2 saptamani, era plin de rahati de caine pe strazi. Nimeni nu curata nimic acolo.
          Educatia…baiatul meu beneficiaza in tara de o foarte buna educatie. E adevarat ca ma costa 1.300 lei/luna.
          Bacaul: cine vrea sa castige banul se muta. Doar de aia au umplut lumea conationalii nostri. In Tenerife, in vara, la un restaurant m-a sevit un clujean. Numai ca trebuie platit bine. Asa cumse muta de la Vaslui sau Suceava la Timisoara pentru bani, la fel se pot muta si la Bacau, tot pentru bani. Nu-i profitabil Aerostarul? Cu cativa ani in urma, cand am fost eu interesat, nu se gaseau actiuni de vanzare, iar dividendul era bun. Asa ca…mai incearca.
          Beggars???? Daca asta ne considera, sa stea frumos la ei acasa. Avem destui golani in tara, nu mai avem nevoie de altii noi. Om gasi noi pe altii in lumea larga cu care sa putem colabora in conditii mai bune.

          • La Paris e tot timpul plin de rahati de caine si urina pe ziduri… asta e brandul 🙂 De fapt e asa in multe localitati si chiar sate:)
            Spatii verzi mici, putini care curata dupa cainele lor… salubritatea face si ea ce poate.

            • Ideea este sa se arunce cu rahat in Romania/roman cu orice ocazie. Aici totul pute, e mizerie, rahati de caine etc.
              Mai ramane sa fim noi insine considerati asemenea unor rahati de caine.
              Ce mi-a placut la Paris: o foarte buna organizare, lumea politicoasa (pe fata; pe la colturi…nu stiu).
              Ce nu mi-a placut: mizeria…destul de multa.

              • greu de gestionat… oras mare, multi turisti si straini, bulevarde largi, mult de lucru 🙂
                Daca insa le-ar da niste amenzi mai usturatoare (in loc de panouri cu „je ramasse”) pentru cei care nu strang dupa cainii lor sau urineaza pe garduri, le-ar mai taia putin din ratia de „bonheur”…

        • Domnilor este ceva numit legea a 2a a termodinamicii .. Ma prg eu umanist am auzit dopar de ea ..poa dvoastra ati si studiat-o .
          Dinm catestou este vroba despre randament.
          Ori sa zic asa se pare ca leafurile platite prin ROmanai nu prea justifica efortul de lucru … Ia sa vedem :
          –––––––––––
          Salariu minim (euro)
          România 322
          Portugalia 650
          Grecia 684
          Malta 736
          Slovenia 805
          Spania 826
          Luxemburg 1999
          –––––––––––––
          Sa ne intrabam cum este cu Portocalia… Pe ce se bazeaza leafa aia? poe vibul de Porto si pe conserve de peste daca nu ma insel. Acum 30 de a ni automobilul portughez era Portaro, adica ARO 244 asamblat in Potocalia. nema industrie de aviatie, nema Turbomecanica … Comaprativ cu ei chiar si azi Romania reisca sa fie o tara industrializata .. A da. Noi avem IT isti ei nu.

          Gricostanu ? Pai mai plini de darorii decta maidanezu de pureci , cu doada mia sus ca cea mai raioasa capra , Daca ati vazutfilmul „In a volle kla cuiise de Jupiter” atui rams mirati – politia in ARO, Dacia desrul de prezenta .. CUmparau si tractare romanesti. Nu mai zic de IT.
          Ca n-au. Adica au cumprata telefoanele romanesti da cam atat.

          Ambele amandoua tari meditaraniene , mai sudice adica clima mai blanda. Clima mai blanda adica cheltuieli mai mici cu inclazirea, hainele samd
          Sa nu mai zic ca in numele „egalitati de sanse” sau asa ceva noi avem preturi aliniate la energie. Aliniate prin taxe si accize (sa platesti TVA pe acciza asta da econiomie de piata europeana! La bezina se plateste TVA pe acciza) La fel si la alimnet se pare ca suntem „alonoati” – atunci cadn nu platim mai mult!!!

          Ori scuze in conditiile astea sa ffiplatit cu 1000 de lei pentru altceva decat frecata mandalau ca om de paza sau pus marfa in rafturile de la Lidl ori megaimage parca nu prea se renteaza dpv termodinamic. Adica castigul prea mic fata de efort. Asa ca omu – mana de lcuru -ia micirbuzul si pleaca in vest. Sau se „descurca” liceandla negru, „mici ciubucuri” samd asa ca „nu se merita” ca ptr 2-300 de lei sa iabe program fix, sef pe cap si pate peste 50 ore pe saptamana.

          Pri in aceste conditii cum sa va zic – pai poa nu se merita nici sa faci prea multa scoala … ce iti trebe studii superiare daca vei lucras la pomapa de benzina in Vest?

          Inca o cestie. Bun , sa zicem , de accord ca trebe sa finm „competitivi”. Insa cumeface ca la noi sunt atatea masini de lux? Ca la niveleul de jos lefurile sunt cele mai mici din mUE insa la nivelele de comanda sunt la media veniturilor ptr aceleasi posturi din vest ?

          A da. Si la preturile astea nu este cazul sa pretindetimana de lucru calificata. Calificarea costa si nu se merita sa iti petreci 3 ani s ainveti temeinic meserie tehnica daca veui fi plait mizer .. mai vine renunti si te faci din prima vanzator de kebap.

          Oricum nu puteti cere conationalilor vostri sa fie mai prosti decat elefanti africani (loxodonti) :
          http://www.rumaniamilitary.ro/programul-economic-dragneapsd#comment-240290

          Stiomati domni nicmi nu justificafaptul ca un necalifocat din Poprtocalia sau Grecia risca sa fie mai bine platit decat un muncitor califcat care lucreaza in industrie in Romania mai ales tinand cont ca multe preturi sunt „aliniate”

          SI scuzati .. o astfle de politica economica slabeste capacitatea de aparare. Caci duce la depopulare prin emigrare, dezindustrializare , scaderea calitatii fortei de munca , venituri bugetare mai mici – adica mai putini baniptr aparare, pentru sanatate (o epidemie poate pune o tara pe butuci ptr cateva luni*) samd etc.

          * Ultima „mare gripa” in iarna 1972-73… Uneori ajungeau la serviciu doar 30% dintre angajati. Restu acasa la pat cu 38-40 de grade. In regimentu de pifanterie de la Botosani … dimineata incepea cu vizita ltCol Dinu , medicul unitatii) „toarsu colonel compania cu un efectiv de 98 se prezinta cu 80 de bolnavi la pat, 4 sanatosi , 12 in starea sa aduca mancarea bolnavilor si raportez nici eu nu ma simt prea bine!!!” Era o problema ca sa se asigure garda si serviciul la bucatarie … O ,.luna intreaga in care ofiterimea (cata mai putea veni la unitate .. ) maraia „bine ca nici peste Prut nu e mai bine” si bine ca Dinu a „ratat” ocazia sa faca gripa!!!
          (a da.. cica de groaza … ordin „paturile de jos ptr injectie pregatiti! ” Adica curu dezgolit si prezentat la seringa. Si doi facand ingectie dupa inhectie si al treilea cu galeata cu ace sterile si streptomicina … 80 de intepati in juma de ora!)

  19. Cred ca concurenta dintre cei doi giganți este singura soluție care ne-ar face bine, iar favorizat ar trebui sa fie acela care oferă offset prin producție efectiva in Ro a ceea ce avem nevoie noi in primul rand….adică un elicopter vânător de tancuri bine protejat cred eu nu unul de transport…Pumele pot face in continuare transport trupe dar si atac la sol dar au o mare problemă la capitolul protectie.
    Daca vom fi buni negociatori am putea avea doi construcțori …..dar daca urmărim istoricul recent sunt pesimist.

  20. Daca suntem patrioti, luam in considerare si faptul ca Airbus are deja fabrici in tara noastra.
    Premium aerotec de exemplu.

  21. Nu cred ca avem nevoie de elicoptere cand nu avem avioane si aparare anti aeriana…dar parca nu ne ar strica o fabricuta in plus

  22. Personal nu vad marele avantaj pentru armata romana pe care acest elicopter il poate aduce.

    Este doar „un Puma mai mare”, ca sa fiu extrem de rautacios si sa ignor diversele progrese la materiale, motoare samd. Puma este un concept vechi de 40 de ani, nu e chiar ultimul racnet in elicoptere.

    Noi n-avem logistica, n-avem cateva nave cat de cat actuale la Marea Neagra, n-avem deloc aparare anti-aeriana (iar aia costa miliarde), avem doar 12 avioane cu care nu putem acoperi toata tara (vorbesc pe termen lung, MiG-urile n-o sa mai tina inca 20 de ani), n-avem artilerie (obuziere tractate vechi de calibrul non-NATO nu se pun)… nu cred ca e momentul sa dam miliarde pe elicoptere.

    Sa se faca fabrica – e bine, si o fabrica de sireturi de pantofi e bine sa se faca in tara daramite una de elicoptere, dar conditia asta – sa vina armata si sa comande zeci de H215 – nu mi se pare ceva avantajos.

    Pe de alta parte, nu ma lasa mut de uimire nici un elicopter usor conceput acum 50 de ani (Huey), chiar daca e bimotor si are 4 pale, si nici un elicopter de atac conceput tot acum 50 de ani si dotat cu tun de 20mm, chiar daca acum are 2 motoare si 4 pale si el.

    Exista AH-64E Apache Guardan care e doar putin mai scump de cumparat si putin mai scump de operat fata de AH-1Z, de ce sa nu dam 30% in plus si sa obtinem cel mai bun elicopter de atac din lume? Noi ne dorim elicoptere de atac fiindca „ne e frica” de rusi, nu de marocani, sudanezi sau yemeniti.

    Parerea mea e ca putinii bani pentru inzestrare nu ar trebui dati pe elicoptere medii (din care avem deja vreo 57), de conceptie relativ veche si cu atat mai mult cu cat nu au deocamdata varianta militar (H215M inca nu exista).

    Astea sunt afaceri din categoria „inca 12 Piranha IIIC”.

    Dar repet, sunt 110% pentru fabrica, insa pentru elicopterele armatei Romania trebuie sa isi dramuiasca foarte bine banii si sa aleaga cea mai buna oferte (Airbus sau Bell) in cele mai bune conditii pentru noi, eu as negocia pana in panzele albe fiecare detaliu, fiecare cent, m-as duce glumind la sedinta si le-as spune investitorilor ca semnez cu ei doar daca pana si chilotii cu care se imbraca vor fi fabricati in Romania. Sa vedeti atunci zambete false si rasete exagerate, de complezenta 🙂

    Per total, ambele oferte (H215M inca inexistent si Huey + Cobra re-re-revial) nu reprezinta un progres remarcabil pt armata romana, mai ales avand in vedere contextul actual, in schimb as accepta oricare din ele daca ei ar oferi niste conditii BUNE pentru economia tarii.

    • mda,ne dam cu t55 si visam la ah64 ca ne pute cobra…e obsolete mai nou.

      • @psycho, nu te grabi 🙂

        1. PRETUL DE ACHIZITIE

        1.1 The unit cost of a new build AH-1Z Viper is $29.89 million (flyaway cost in FY 2014)

        1.2 . (2015) Army orders 35 AH-64E Apache Guardian attack helicopters in $591.2 million contract, asadar 17 milioane per bucata. Inainte de asta, a mai existat si un alt contract:

        1.3 (2014) Army awards $130 million contract modification to Boeing to build seven AH-64E attack helicopters, asadar 18,5 milioane per bucata.

        1.4 O alta sursa da ca pret cifra de 31 milioane de dolari pentru un AH-1Z Viper fabricat in 2010, asta inseamna 34,5 milioane la valoarea dolarului din 2017.

        Acum, eu nu spun ca un Viper costa de 2 ori cat un Apache Guardian, noi va trebui sa adaugam la pretul respectiv banii necesari pregatirii personalului, iar in contractele de mai sus nu stim ce costuri au US Army si respectiv US Marines cu adaptarea personalului si infrastructurii la cele 2 noi elicoptere. In plus, o alta sursa da cifra de 35 milioane dolari pentru un Apache Guardian in 2017.


        (a) Insa, spun ca preturile pot fi chiar foarte comparabile pentru doua elicoptere cu capacitati totusi diferite.

        2. COSTUL DE OPERARE

        O sursa la valoarea dolarului din 2007 ne spune asta:

        AH-64 Apache: $3,851 per flight hour [9]

        AH-1S Cobra: $1,569 – $1,757 per flight hour [10]

        Asadar, costul pe ora de zbor la Apache e aproximativ dublu fata de cel de la un model mai vechi de Cobra.

        Insa la modelul Apache Guardian costul cu ora de zbor este cu 40% mai redus fata de modelul Apache Longbow, plus ca se prea poate ca si costul de la AH-1Z sa fie ceva mai mare fata de cel de la AH-1S din datele de mai sus, in fond, varianta S are un motor si doua pale iar Z are doua motoare si patru pale.


        (b) ajungem astfel la un cost per ora de zbor comparabil intre cele doua aparate

        3. CAPACITATE DE LUPTA

        Cobra este un elicopter care a intrat in serviciu in 1967 si a fost primul elicopter dedicat de atac din lume. Daca a fost primul, iti dai seama ca a avut si ceva hibe sau diverse lucruri la design pe care le afli doar dupa ce intra in serviciu, lucruri pe care le poti rezolva sau evita la proiectarea urmatorului elicopter de atac,

        respectiv,

        Apache, care a intrat in serviciu in 1986, asadar la aproape 20 de ani dupa si care „din prima” avea doua motoare in loc de unul, patru pale in loc de doua, era mai rapid, mai silentios, cara mai mult armament, avea tun mai mare (30mm in loc de 20mm), raza de actiune mai mare, urca mai repede (12,7 m/s fata de 8,2 m/s la Cobra), era mai rezistent (blindaj, componente facute sa functioneze 128 de ora fara ulei, etc).


        (c) Asadar, net superior din absolut toate punctele de vedere

        4. OPERATORI

        Tarile serioase zboara Apache. US Army, Anglia, Coreea, Japonia, Israel, Grecia, Singapore, UAE, Kuweit, Arabia Saudita, Olanda, Qatar, etc.

        Tarile nu chiar atat de serioase zboara Cobra, cum ar fi Iordania, Pakistan, Turcia sau Thailanda. Spania si Israel l-au retras iar in SUA il mai zboara doar US Marines, care sunt forta expeditionara si nu se bat direct cu rusii.

        (d) Mie unul imi e foarte clar din care club vreau sa fac parte

        ––––––

        In concluzie, avem doua elicoptere de atac, Cobra si Apache.

        1. pretul de achizitie este aproape identic sau in orice caz apropiat (a), in nici un caz nu e dublu-triplu-cvadruplu

        2. ora de zbor e de asemenea comparabila (b), cine are bani sa zboare Cobra va avea bani sa zboare si un Apache care ar costa doar cu vreo 30% mai mult

        3. diferenta pe campul de lupta este cruciala, Apache este net superior la toate categoriile (c), iar noi nu le cumparam fiindca ne e frica de Uganda ci de Rusia

        4. tarile serioase opereaza Apache (d), Cobra este un elicopter invechit ca si conceptie, obsolete cum spui tu si asta nu „mai nou” cum spui tu ci de multi ani.

        Asadar, daca tot dau sa zicem 1 miliard de euro pe niste elicoptere noi de atac, de ce m-as complica cu Cobra si nu as lua direct Apache Guardian, avand in vedere punctele 1, 2, 3 si 4 de mai sus?

        Lumea va spune „fiindca vor fi fabricate la noi”, in cazul ala va trebui sa comandam destul de multe pentru a justifica o linie de asamblare la noi si de asemenea sa vina la pachet cu (zeci de) Huey fiindca altfel ar iesi niste preturi astronomice, iar noua Huey nu prea ne trebuie mai ales in cantitati atat de mari fiindca este un elicopter prea usor pentru a-l folosi noi ca inlocuitor de Puma.

        • un supercobra,viper,etc. asamblat si produs cat de cat local eu il prefer apasului adus la cheie si cu bradut la retrovizoare.

        • Chapeau bas pentru comparatie 🙂

        • O cam dai la intors.
          Intrarea in dotare si primul zbor sunt doua chestii diferite.
          AH64 a zburat prima oara in 1975 si a intrat in dotare in 1986. 11 ani mai tarziu si numele initial era de Advanced Attack Helicopter.
          AH1 a zburat prima oara in 1965 si a intrat in dotare in 1967 si era doar Attack Helicopter.
          Sunt practic doua clase diferite.
          O alta tara „nenorocita” care foloseste AH1 este si Japonia care si le-a asamblat in tara si a dorit geamuri blindat drepte si nu curbe.
          AH1W si AH1Z sunt de fapt altceva dacat AH1 Cobra pentru ca sunt evolutie a SuperCobra care era ceva mai mare.
          Ceva in genul F18 Hornet si SuperHornet.

          Sincer, oricare vine si aduce ceva de lucru si nu ne lasa dependenti de garnituri made in SUA, France sau Germany este binevenit.

  23. Domniloe am instels ca nu este caul sa vame AH 1 ca nu au acoperire aeriana.
    Insa camioanele astea aeriene au acoperire aeriana? La p adica gresoru o sa zica ” E IAR 330 / H 125 nu trag in el ca e specile ocrotita de lege?”

    Si apoi care ar fi proritatea ? Sa chizitionam elicptere de transport noi sau de atac ?

  24. Cine se însoară cu IAR-ul a câștigat la LOTO , deoarece vor pune mana pe licența de KAMOV 126 obținută în 1989 de Ceaușescu .
    Dacă ar fi adus la zi ( avionica , motor sau chiar motoare 🙂 ) ar putea fi o nișă de piață și să devina o afacere profitabilă …
    Cumva , as prefera americanii .
    La elicoptere se pricep mai bine ca franțuzii .

    • Eu zic ca cine se insoara cu IAR isi va omori nevasta destul de repede dupa nunta si ii va lua „averea”, aia cata o fi, o garsoniera in Drumul Taberei si un cufar cu haine 🙂

      E clar ca Airbus doreste sa acapareze terenurile, halele si angajatii IAR, de asemenea sa produca elicoptere sub alte branduri si cu alte denumiri, „IAR” va ramane probabil doar in pagini de istorie sau un SA/SRL mai mic care face revizii la cateva planoare vechi si atat.

      Nu-mi e clar ce ar dori sau ar face americanii, dar avand in vedere globalizarea, concurenta etc, nu cred ca visul secret al directorului general al Bell e sa faca din IAR un brand global. El vrea doar sa faca vanzari, iar daca asta inseamna infiintarea unei „companii cu capital mixt” blah blah, pe model „Eurocopter Romania” , schimbata in, transformata in, etc, atunci fie.

      Si eu as prefera americanii, elicopterele lor sunt de multe ori mai bune, UH-60, AH-64 sau CH-53 sunt foarte reusite. Ale europenilor insa, asa si-asa, NH-90 are probleme grave, Tiger e sub Apache si nu prea zboara, Ec-135 e grozav pe hartie dar a avut multe accidente si gurile rele zic ca ar fi niste defecte de proiectare la el, etc. Colac peste pupaza, dupa toate aparantele, aliatul nostru pe termen lung e SUA, nu Franta si in nici un caz Germania.

      Din pacate noi n-am fost curtati de Sikorsky (UH-60) sau Boeing (AH-64) ci doar de Bell (UH-1, AH-1) si Airbus (H215). Daca as fi factor decident as intreba pe cai diplomatice unde sunt Sikorsky si Boeing, cine stie, poate vom avea 3 firme (Boeing e exclusa, deci nu 4) in loc de 2 care sa se bata pentru elicopterele noastre.

      UH-60 e net superior UH-1, plus ca are si TOATE variantele care ne-ar trebui noua asa, in perspectiva: transport, medevac, operatii speciale, stingere incendii, salvare montana, elicopter maritim (Seahawk).

      Huey e doar Huey…

    • Degeaba, Ka26/126 avea prea multe probleme tehnice si drept urmare rusii l-au inlocuit rapid cu Ka 226.

  25. Mihai Constantin

    1. fara offset si o politica de offset corect adaptata la situatia aeronauticii romanesti nu se va face recuperarea acestui domeniu, https://en.wikipedia.org/wiki/Offset_agreement
    2. OCATS (daca mai exista, pe site e varza) este condus de un om numit dupa ce a falimentat o Intreprindere de constructii metalice simple ..http://www.amosnews.ro/arhiva/societatea-comerciala-cm-bocsa-fost-lichidata-astazi-29-03-2004
    3. solutia avantajoasa este achizitionarea de elicoptere noi dela AIRBUS dar cu offset impartit echilibrat catre cele 3-4 companii cu capital de stat, care la randul lor vor disipa din productia de componente,subansambluri, sdvuri catre companiile private din domeniul aeronautic
    4. dupa parerea mea Bell doreste doar sa le strice afacerea lui AIRBUS. Nu sunt real interesati de implementarea unui hub cum este deja acum IAR pentru reparatiile de Pume, iar cei de alaturi pentru AIRBUS. in plus elicopterul este acelasi chiar daca are mai multe generatii si are si varinate civile si mil care dau mai mult de lucru si largesc spectrul de clienti posibili
    5. Toata experienta acumulata( in fapt cea mai valoroasa resursa) trebuie utilizata la maxim pentru transmiterea catre noua generatie care nu poate fi stimulata decat de o politica socioeconomica de restructurare -investitii+finantare+legislatie
    6. ar mai fi si altele destule de spus dar se pare ca se discuta doar pe forumuri ..in realitate la guvern si la MEC nu se misca nimic …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *