Aproape obraznicie! Dar una aproape copilareasca…

LCA Tejas nu stim ce Mk…

Ca India face ce face si isi cumpara propriile produse militare, de multe ori jalnice, este una, ca le mai si promoveaza la export catre anumite tari mai sarace de felul lor, este a doua dar sa oferi astfel de rapandule catre natiuni puternice ajunge sa semene deja a comedie ieftina.

Sau poate indienii nu fac nimic altceva, prin aceast marketing ciudat, decat sa ofere publicului intern senzatia ca tara lor chiar produce chestii performante, in rand cu alte mari puteri. Ca nu vand niciodata, alta poveste, alt povestitor, vorba cea: nu conteaza daca si castigi important este sa participi! Oare?! Aceasta celebra vorba de duh a fost probabil scornita de careva care incerca sa mangaie pe unul care doar a participat. De mai multe ori…

De aceasta data avem avionul lor national (LCA Tejas) care face cam orice ai avea nevoie: vanatoare, atac la sol, avion de antrenament avansat, are varianta navalizata (desi marina indiana nu prea are de gand sa-l si cumpere) etc.

Este, asa cum v-am spus, in varianta de antrenament avansat, multirol usor, inlocuitor de MiG 21, avion multirol navalizat, poate si aparat cu decolare verticala, lanseaza si sateliti pe orbite joase.

Ba exista chiar si un contract intre guvernul indian si producatorul aparatului (Hindustan Aeronautics Limited) pentru 83 de aparate la un pret total de aproximativ 7 miliarde de dolari.

Aflam acum ca Tejasul a fost propus (mai in afara competitiei oficiale si mai cu juma de gura) si Statelor Unite ca avion de antrenament avansat pentru US Navy, intrebarea care iti vine prima oara in minte este cat de mult or fi ras americanii de propunerea indienilor…

De aceasta data HAL a pus Tejasul pe masa australienilor, care nota bene opereaza astazi aparate de antrenament avansat Hawk MK-127 (un avion nu prea valabil, conform directorului nostru de la Patromil).

Astfel, cei de la HAL au anuntat cu mandrie ca au facut o propunere guvernului australian intru o eventuala achizitie a LCA Tejas. Probabil ca le-au trimis un e-mail cu poze in care Tejasul arata musculos inconjurat de dansatoare din buric, precum orice erou din filmele indiene. Poate, nu stim exact cum suna propunerea celor de la HAL. Poate, si aici vorbeste schizofrenia din noi, le ofera australienilor si offset, poate submarine, poate fregate, poate transfer de tehnologie sensibila…

In cursa pentru Australia se mai afla insa si Boeing/Saab cu T-7A Red Hawk, Leonardo cu M-346 si KAI cu T 50, doar IAR Craiova mai lipsete cu IAR 99 NG si nu intelegem motivul. Conform tot cu declaratiile relativ recente ale directorului Patromil am avea sanse bune, mai ales in fata amaratului ala de Hawk cu avionica lui invechita…

Facem o mica paranteza aici si ne aducem aminte cu directorul Patromil, domnul Viorel Manole, era relativ optimist in privinta unei colaborari cu India pentru achizitia de catre tara asiatica a IAR 99 – mii de aparate, inchidem paranteza si continuam sa radem de noi insine…

Revenind la indieni si al lor Tejas, acest aparat este, in acest moment cel putin, o gluma din cam absolut toate punctele de vedere si abia LCA Tejas Mk 2, la care se lucreaza in prezent, va fi candva un avion decent. Poate…

Printre necazurile LCA Tejas Mk 1 (belele constate de un audit al paralmentului Indian), enumeram:

  • Sistemele de razboi electronic sunt praf;
  • Rezervoarele interne de combustibil mai mici decat ar trebui sa fie;
  • Radar Warning Receiver/Counter Measure Dispensing System sunt vai de ele;
  • Masa aeronavei mai mare decat proiectul;
  • Viteza maxima n-are treaba cu cerintele;
  • Protectia pilotului si protectia rezervoarele este in mana Domnului;
  • Anumite componente nu incap prin locasurile de vizitare.

Etc…

Iar indienii conchid cu resemnare: “LCA Mark-I does not meet the ASR. The deficiencies are now expected to be met in LCA Mark-II by December 2018.” Auditul a avut loc prin 2015, de prisos sa mai spunem ca astazi suntem in 2021 iar despre Tejas Mk II nici pomenire, se spera totsui ca prin 2023 sa aiba loc zborul inaugural

Contractul de 7 miliarde de dolari si 83 de aparate Tejas are in vedere nu Tejas Mk 2 si Tejas Mk IA, adica o varianta de Mk I usor, foarte usor, remediata pentru ca despre imbunatatiri nu cred ca poate fi inca vorba. Si nici indienii nu credeau ca poate fi imbunatatit de unde si speranta in Mk II.

Acuma, fiecare face ce crede de cuvinta la el in armata, dar sa mai si mergi la export cu un astfel de aparat imi pare chiar obraznicie. Adevarat, una haioasa. Si unde te duci?! In Australia, tara care cumpara tot ce-i mai bun, fara sa se uite la bani. Parca am si vedea F 35A si Tejas Mk IA facand echipa…

PS Si prosti indienii ca nu le ofera “cangurilor” Tejasul la pachete cu Arjunul, adica daca luati Tejas va dam si Arjunul la un pret mai rezonabil. Ba poate daca cumparati Tejasul si Arjunul ne rupem de la inima si va vindem si Akashul. Ce este Akashul?! Un sistem AA cu raza medie, fabricat in India si care si el a fost promovat la export cu multa ambitie.

Din pacate nimeni nu l-a vrut, poate si pentru ca Akashul nu este absolut nimic altceva decat o clona dupa sovieticul (din anii “70) SA-6 KUB, adevarat cu radar 3d si alte imbunatatiri, dar se pare ca nu foarte multe mai ales pe zona rachetei…

 

GeorgeGMT

28 de comentarii:

  1. Un boschetar in parc se aseaza langa o domnisoara si incepe sa manance un sandvis. Ii intinde si ei dar ea refuza. Apoi scoate o bere, ii ofera si ei, ea nimic. Dupa care zice „apai de sex nici nu mai intreb”.

    52
  2. Tiganeala si nimic altceva la avionul asta!

    2
  3. Producătorul HAL e firma de stat.
    Trebuie să justifice și ei cumva salariul.
    Au o întreaga producție de elicoptere, avioane .
    Sub licența sau propri.
    Un fel de ” asimilare” ( au copiat unele chestii de la alții ) atît de dragă lui Ceaușescu dar care a dus la același rezultat. Nu le poți exporta că sunt mizerabile.
    Combinat cu corupția cotidiană indiana , mai lipsește promovarea la export a idolului national. Vaca sacra. ?
    PS.
    Au și mari firme IT care concurează cu cele românesti.

    4
    • nu stiu daca se poate spune ca firmele lor de IT concureaza cu cele romanesti, ca sunt mult mai mari si au contracte la greu cu occidentalii. Poate te referi la piata noastra interna.

      10
      • Nu prea concureaza cu ale noastre, cele indiene iau contractele pe care cele occidentale (sau din Romania daca vreti) nu vor sa le contracteze din motive de capacitate.
        Si nu cred ca ati vrea sa aveti de-a face cu ei … sunt praf si procedurile la fel, e drept ca sunt multi dar in cazul de fata cantitatea nu este o calitate in sine

        14
        • Am avut de-a face prin 2008-2010 cu ei, si inca firma mare, cunoscuta, pe care i-am folosit pentru subcontractarea unei parti in proiect. A fost un dezastru, cu o arhitectura livrata care trebuia reluata practic de la zero, SW hard-coded.
          Am facut si formare + imersiune de cateva luni a unora dintre ei in echipele noastre… dupa alte cateva luni aia plecasera pe alte proiecte, practic cand incepea partea dificila pe proiectul nostru.
          Succes pe toata linia!

          13
      • @Marius, sunt mult mai mari decat noi dar mult mai ineficienti.
        O echipa de 10 indieni nu livreaza cat 2 romani. Din cauza asta multi vestici prefera romanii sau alti estici in detrimentul indienilor. Proiectele lor au guidance extern chiar si romani, daca te lasi pe mana lor este fail garantat. Sunt code monkey, daca ii pui sa vina cu solutii cam 1/10 livreaza ceva cat de cat si bug-uri la greu. Au mari probleme la perceptii logice, cred ca au o scoala sau selectie slaba. Au si valori, dar cred ca 1/100, cel.putin asta e perceptia mea. Termenele asumate la ei sunt chestii orientative, tb sa ai toleranta mare.
        Dar la un capitol ne bat mar, au un talent de a minti incat te intrebi daca nu cumva tu esti ala idiot. Am inteles ca minciuna la ei e o practica in viata de zi cu zi.

        20
  4. Nu cred ca este obraznicie,doar o incercare a unor afaceristi fara simtul ridicolului.Indienii se straduiesc sa faca bani din orice,chiar incercand sa vanda castraveti gradinarului ..
    Pe de alta parte cultura indiana-i face buni pentru soft,nu pentru hard,adica daca au bune competente IT,nu e la fel si cu dezvoltarea tehnologica.
    Sa ne amintim de Krupp,le-a facut otelarie de la zero si timp de 30 de ani inginerii indieni nu indrazneau sa schimbe nici macar un bec fara avizul specialistilor germani ..

    8
    • Lucrez cu indienii in IT la o mare corporatie. Pot sa sigur pe oricine vrea ca indienii in marea lor majoritate sunt praf in IT. Sunt one trick pony si nimic mai mult. Au o problema grava pe partea de logica si common sense. Ei fac bine 1 singur lucru si nimic altceva. De exemplu era unu care facea el o formula super bine. Pana a avut o problema cu ea. Si evident i-am zis ca trebuie ajustata ca e blocata de security settings. Si mi-a zis cu nonsalanta ca nu are nici cea mai mica idee cum sa faca asta ca el stie doar aia ca oentru aia a fost angajat.

      Exista si unii cu adevarat buni dar sunt atat de putini incat nici nu conteaza.

      16
      • Si totusi vb lui MZ au companii mari cu contracte la fel de mari cam peste tot in lume, HCL Technologies era in top 10 mondial cu afaceri de peste 5mld $ si mai sunt si altele, si eu am intalnit pe afara si romani profesionisti dar si mai putin profesionisti, am intalnit in schimb basarabeni care in majoritatea cazurilor erau profesionisti dar e usor sa generalizezi.

        Cat despre cei mai buni programatori am vazut acu cativa ani un clasamnet in care rusii si chinezii erau pe primele locuri , americanii fiind pe trei ….interesant totusi tinand cont de faptul ca astia au cele mai vechi si cele mai mari companii IT din toate punctele de vedere.

        1
        • Eu o sa fiu putin Gica contra fara sa intentie de trolat. Lucrez pentru o multinationala care are centru de suport acolo. Am cunoscut o gramada de indieni foarte buni la debugging pentru o solutie care are 5 implementari in ROmania. De ce doar 5 ? Pentru ca e scumpa si noi cateodata ne zgarcim la tarate.

          Si am mai cunoscut cativa care sunt foarte buni la dezvoltare soft. Buni la nivel global nu buni in cartierul lor, cu doctorate facute pe bune la universitati de prestigiu, cu articole publicate etc.

          Insa inteleg de ce aveti toti impresia ca sunt praf. Deoarece ei sunt multi. Si procentul de prosti este si el la fel de mare ca la noi. 50% prosti din 20 milioane vs 50% prosti dintr-un miliard, cam creste sansa sa dai peste unul.

          Din ce mi-a spus unul dintre indienii astia priceputi explicatia sta in felul urmator. Oamenii competenti de la ei sunt in general in marile centre universitare si lucreaza pentru corporatii mari. Similar cu ce este pe la noi.
          Iar pentru ca sunt capabili sunt alocati pe clienti importanti nu pe ce avem noi pe aci la Romanica. Sunt buni si sunt mai ieftini decat romanii.

          Asa ca daca nu esti multinationala sa stai pe un purcoi de bani alegi din aia care raman. Mai buni sau mai putini buni.

          8
          • in cazul meu descris succint mai sus, multinationala pe locul 1 mondial la domeniul in care eram, locul 2 si 3 la alte domenii, subcontractare cu o firma de talie similara, tot in topul global.

            Cand s-a constatat ce mizerie a fost implementata, s-a cerut reluata implementarea de la zero pe majoritatea codului, cu o intarziere de trei luni pe finalitatea proiectului. Managementul proiect si mai sus businees, nu au fost de acord, ca costa prea mult.
            A fost apoi o distractie cu orice se implementa sau corecta rezultau alte probleme, in avalansa. Un cosmar. Rezultat final, proiect finalizat cu un an intarziere, pubelizat.
            Peste vreo 2 ani, au inchis centrul R&D din Romania de vreo 130 de persoane, parte a planului de a taia din pierderile create de dezastrul ala, si inca vreo cateva, ca sa nu zicem ca a fost doar vina indienilor.

            3
            • Dorelul initial

              Naspa, nu stiu ce sa mai zic dupa o faza de asta. Am avut si eu de-a face cu petarde de indieni care sunt fix cum spuneti voi (mai ales la partea cu mintitul pe care o amintea cineva mai sus) dar de cand lucrez la astia mi-am schimbat putin parerea.
              Ii evaluez pe fiecare in partea dar trebuie sa recunosc ca din indienii parte din proiectul meu in ultima jumatate de an n-am dat peste nici un dobitoc. Probabil mi-am terminat portia de indieni imbecili deocamdata.

              2
              • @Dorel, am cativa ani de ‘experienta’ cu astia. Nu te hazarda, ca revin la echilibru repede. Level entry la ei sunt de o calitate execrabila mult sub nivelul unui pusti de la noi, ca nu stiu cod intelegi dar pur si simplu nu inteleg operatii matematice basic. Invata mecanic pe pattern-uri, asa cum spunea cineva mai sus si ajung la un final sa fie buni acolo, dar daca ai deviat un metru sunt aceeasi. In timp si cu peri albi ajung sa invete, dar… aici intervine belaua cand au ajuns mediori deja ai mari sanse sa ii perzi, fie ca pleaca ei fie ca ii aloca pe alt proiect mai banos si asa intrii in loop. Pot fi performanti doar in o singura varianta, cand li se dau taskuri exacte, detaliate si cu review constant la intervale mici, altfel no way. Au si o parte buna, sunt docili si nu fac figuri cand e de munca, dar aici e problema ca nu refuza si ajung sa minta din politetea de a nu te refuza. Trebuie sa intelegi intonatia lui yes, daca o spun repede e ok, daca au un mic delay e no ?, daca insisti vei obtine raspunsul corect.
                Dupa un timp ne-au spus ca le place sa lucreze cu romanii, intelegem provocarile si suntem flexibili in solutii, vesticii sunt rigizi si de multe ori absurzi.
                Probabil ca peste 30 de ani vor fi altfel, generatia asta este prima lor generatie care a trecut de la munca de jos in caste la IT. Ei acum se considera fericiti daca ajung sa aibe un apartament la oras care… este aproape la fel de scump ca la noi. Surprinzator, dar sa stiti ca viata la ei chiar este scumpa, chiar si pentru un IT-st.

                6
  5. De undeva trebuie să pornească si ei. Trebuie să-și țină mintea ocupată cu ceva că sunt mulți si cam inculți…

    1
  6. Si eu care credeam ca s-au obraznicit la IAR-99 🙂

    4
  7. Tehnologia aero-spatiala e cam cireasa de pe tortul numit capacitate tehnologica si industriala a unei tari, acu sincer se astepta vreunul dintre voi cai India sa stea mai bine de atat in conditiile in care tara aia nu prea reuseste sa-si controleze resursele la acelasi nivel cu China spre exemplu?
    China are PIB de aproape 6 ori mai mare ca India in conditiile in care nu prea au fost o piata libera si concurentiala si nici acum nu sunt 100%.
    Si totusi, eu nu-i vad prea rau nici pe indieni, sunt competitivi (ieftini) produc mult si stau pe o gramada de bani.
    La fel cu s-a ras de coreeni, apoi de chinezi ca le cad podurile si fac clone la X5 cu nume de Great Wall si motoare tot clona de Mitsubishi asa radem si de indieni dar va zic io ca nu-i rasul nostru.

    Tara asta are bani, resurse si o piata enorma iar eu nu vad in Tejas altceva decat un deminstrator, un demonstrator care le arata ce pot si cat pot dar mai arata si faptul ca vor sa fie independenti dpdv economic si militar lucru care nu prea place nimanui , mai ales grangurilor mari, the world has changed , i see in the water

    5
    • Si Romania visa in 1989 sa repuna pe picioare IAR 95 si alte fineturi miltare, ca urmare a ‘independentei’ economice derivata dinplata totala a datoriilor externe, dar o foarte ‘fina’ revolutie ne-a adus doar in cativa ani la limita incapacitatii de plata, a tulburarilor sociale violente si a distrugerii industriei pentru care s-au facut, apoi s-au platit acele datorii externe.

      Nu va faceti griji, daca nu pica singuri prin prostia lor, sunt impinsi sa cada…..dar tot in groapa ajung pana la urma! Lumea occidentala a vazut ce inseamna China si nu mai vor sa construiasca inca una pe care apoi sa doreasca daramata!

      2
    • India sta bine la tehnologie spatiala.
      Are o gama intreaga de lansatoare (SLV, PSLV, GSLV2, |GSLV3) in continua evolutie si ambitii mari pentru programul spatial, inclusiv hlv in dedezvoltare. Sunt platforme competitive (pana la SX au avut succes comercial) si au tehnologie (sunt foarte buni pe motoare cu combustibil solid, poate chiar in top 3, iar la motoare cu combustibil lichid se bazeaza pe europeni dar au dezvoltat si ei ceva). Au avut si realizari (macar cat sa-i bata pe chinezi la cateva chestii).

      3
  8. Râdem și glumim, indienii sunt un fel de chinezi acum 30 de ani. Dar lasa-mă să te las și ne grăbim încet ca ardelenii mei dragi. Stiu ca Tata Nano n-a cucerit lumea civilizată, dar au în portofoliu și Jaguar. Programul spațial a dat rateuri, dar acum este în top 3. Mumbai este Silicon Valley 2 la mare concurență cu Cluj:))
    Sunt niste contraste fantastice în această țară, dar au potențial de superputere.

    1
  9. Am colegi indieni. Sunt incredibili. De o incetineala feroce, stau prost cu logica si fac munca proasta. Daca ii pui sa insurubeze cate un surub cu fiecare mana, insurubeaza unul pe stanga, unul pe dreapta, si sunt in stare sa spuna ca ala insurubat cu stanga e defect. Si il lasa asa. Le mai areti o data cum se face, ei tot cum stiu ei. Nu invata. Suruburile pe stanga sunt defecte, toate. Mai trebuie sa pui un om langa ei, daca tii neaparat sa fie treaba facuta. Si astia fac avioane hi tech, ba vor sa le si vanda la yanks si aussie???

    4
  10. Imi explica si mie cineva cum de la avioane sunt praf, dar au un program spatial mai mult decat decent?…. Ca pe mine ma bate rau.

    5
    • Eu nu stiu raspunsul dar m-as incumeta cu o presupunere: coruptia. Zic asta pentru ca par a fi in stare de realizari punctuale/individuale in orice etapa, dar cand trebuie sa le puna impreuna si sa dezvolte un program e mai greu. Coruptia presupune compromisuri. Multe. Si un grad de autosuficienta. Si probabil programul spatial nu admite asa ceva, orice scapare inseamna esec. Asadar constrangeri superioare celor din programele de tehnica militara (si poate si civila) au condus la rezultate care nu pot fi replicate in alte programe, chiar daca poate sunt mai „simple”.

      4
  11. Problema Indiei este ca nu se hotărăște odată sa renunte la cantitate in favoarea calității. Oamenii, după ce au mirosit Rafale, a inceput sa le placa, dar tot cumpara ca nebunii carcase resapate de Mig-29 ca sa tina un numar de escadrile. Au un buget mare nominal, dar că sa susții aceasta cantitate uriasa umană și de armament trebuie sa cheltui mult.
    Pe undeva ii inteleg, au amenințări puternice din partea Pakistanului si Chinei, dar la cum se modernizeze cele două, nu-i vad bine cu toata cantitatea lor.
    În fine, nu sunt mai prosti decat noi… Nu mai radeti de ei, si de noi ar rade o Europă intreaga daca nu ar fi atât de educati (europenii), iar pentru noi situație atât de tragica.

    5
    • Mig29 e mult mai ieftin decat Rafale, atat la cumparat cat si la operat, de unde fixatia indienilor. Tejasul ar vrea sa inlocuiasca cat mai mult din importurile de mult si ieftin.
      Indienii au nevoie si de numar, ca sa poata acoperi nevoile spatiului aerian propriu.

      3
  12. Mie mi se pare mai important ca fac ceva, fie si mai putin performant. Nu poti sa fi genial din prima si sa scoti tehnologie aviatica de ultima ora cand nu ai traditie in asa ceva. Dar .. in ziua de azi , dupa exemplul Chinei, cand nu ai traditie iti faci una in timpul cel mai scurt. Asa si cu Indienii. Au o traditie bogata in yoga, in misticism si in filme siropoase. A ne compara cu indienii mi se pare deja hilar. In general obiceiul nostru de a ne compara cu unii si cu altii e pueril si da dovada de nesiguranta si neincredere in propriile noastre puteri. Ne place sa ne mintim ca avem cei mai buni IT-isti din lume ca suntem primii la olimpiadele internationale. Asa o fi. Dar cumva trecem cu vederea ca nu suntem consecventi. Ca ajungem prea repede la concluzia ca suntem cei mai grozavi si ne pierdem urgent interesul dupa prima victorie. E ca intr-un meci de fotbal (si am vazut multe de genul asta) in care dam rapid un gol dupa care luam vreo 5 inapoi. Asa si cu aviatia. Ce sa ne mai batem capul ? ca doar noi am inventat avionul cu reactie si in al doi-lea razboi mondial am fabricat unul dintre cele mai bune avioane din lume, IAR 81 care de fapt a fost o incropire a mai multor elemente de la diverse alte avioane existente la acea vreme. Nu conteaza. La noi e important cand si cand ca sa aratam cat de buni suntem, dupa care ne pierdem total interesul. Devenim brusc aroganti si sfidatori. Si uite, asa, incet incet comparandu-ne ba cu unii ba cu altii, am ajuns de rasul curcilor. Mai avem si tupeul sa facem bascau de altii, care de bine de rau se chinuie si mai fac cate ceva. Cum o fi, bun, rau… da fac. Chicken Curry!

    8
  13. Popoarele tropicale nu au abilități tehnice,spre deosebire de cele nordice unde există iarnă

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *