ARCA a adus racheta orbitală Haas 2 în Piaţa Victoriei

În perioada 1-3 iunie, în Piaţa Victoriei din Bucureşti, ARCA prezintă racheta orbitala Haas 2C, o variantă mai mare cu 30% ca a celei transportate de  racheta Haas 2C .

 ARCA a adus racheta orbitală Haas 2 în Piaţa Victoriei

Haas 2C va fi lansată de la sol în primăvara anului 2013, în cadrul Misiunii 7 şi va avea drept obiectiv testarea la zbor a motorului Executor şi atingerea orbitei, devenind primului satelit realizat integral în România, în greutate de peste o jumătate de tonă, anunţă ARCA (Asociaţia Română pentru Cosmonautică şi Aeronautică).

Misiunea 7 va constitui şi o repetiţie finală pentru lansarea către Lună a sondei European Lunar Explorer, din cadrul competiţiei americane de 30 milioane $ Google Lunar X Prize. În cadrul Misiunii 7, racheta Haas 2C va fi lansată într-o singură treaptă, fiind pentru prima oară când se încearcă lansarea unui satelit cu o rachetă într-o singură treaptă. Acest lucru este posibil datorit tehnologiei de construcţie a rezervoarelor rachetei, din materiale compozite, care sunt extrem de uşoare.

Eforturile ARCA, din cadrul Programului Spaţial al României, sunt o iniţiativă privată.

Caracteristicile tehnice ale rachetei Haas 2C sunt:

– lungime: 18 m

– greutate goală: 510 kg

– greutate maximă la start: 16 tone

– combustibil: oxigen lichid + kerosen

– consum: 85 kg/sec

– tracţiunea maximă a motorului: 23 tone.

Asociaţia Română pentru Cosmonautică şi Aeronautică (ARCA) este o organizaţie non-guvernamentală, care doreşte să câştige competiţia de 30 milioane $, Google Lunar X Prize şi să lanseze în cosmos prima rachetă românească, capabilă să transporte un cosmonaut. Haas este o rachetă spaţială în trei trepte pentru competiţia de 30 milioane $ Google Lunar X Prize. Principalul obiectiv al programului este lansarea sondei lunare European Lunar Explorer şi câştigarea competiţiei.

Pentru transportul rachetei Haas 2 la altitudinea de lansare, ARCA dezvoltă avionul supersonic de transport IAR-111. Acesta va deveni primul avion supersonic românesc care va fi utilizat şi pentru dezvoltarea tehnologiilor pentru turismul spaţial.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=h8-TZd1MJtw&w=560&h=315]

ZiuaVeche

 

27 de comentarii:

  1. Pînă la urmă ce e acest Haas 2C? Satelit, rachetă, avion? Că nu mai înțeleg nimic din articol:
    „racheta orbitala Haas 2C, o variantă mai mare cu 30% ca a celei transportate de racheta Haas 2C”
    „Haas 2C va fi lansată de la sol în primăvara anului 2013, …, devenind primului satelit realizat integral în România”

    • RomaniaTricolor

      ICBM scrie pe ea! 🙂

      Serios acum, de pe site-ul lor, „ARCA prezintă în perioada 1-3 iunie 2012, în Piaţa Victoriei din Bucureşti, racheta orbitala Haas 2C, o variantă mai mare cu 30% a celei transportate de avionul supersonic IAR-111. „

  2. RomaniaTricolor

    Ceva „turisti” rusi dand tarcoale n-ati observat?
    🙂

    • Cred ca e mai interesant de observat cei de prin poduri care sa faceau ca alunga porumbeii … cred ca la ei te referi 🙂

  3. Hahahaha, poate se vede pe cine stie al cui cer un cerc culoare focului 😀 (gen ce a incercat K.N ultima data)

  4. Probabil ca ar fi mare smecherie sa o transformam intr-un ROT local! Nu stiu daca ne-ar folosi la ceva, dar dezvoltarea unei tehnologii indigene a rachetelor purtatoare este binevenita.

    • RomaniaTricolor

      Imagineaza-ti-o in verde, in ton cu DFAEG-ul purtator… 😛

    • Se observa sprijinul acordat de Armata actiunilor ARCA
      realizarea motorului EXECUTOR este un pas urias inainte chiar daca IAR 111 si HASS ar esua ,iar aplicatia militara a motorului este evidenta

  5. „Desi constructia din materiale compozite il fac aproape imposibil de detectat pe radar, IAR-111 nu este conceput ca avion de lupta si nu intruneste rigorile necesare (anduranta, manevrabilitate, operare in orice conditii, armament) pentru un asemenea avion.”

    Mutam ce lipseste de pe lancer pe 111? 😀

  6. IAR 111 nu poate fi folosit sub nici o forma ca avion operational, dintr-un motiv extrem de simplu: motorul!
    Intregul avion este proiectat si construit in jurul motorului racheta, iar montarea unui motor clasic ar duce la reproiectarea intregului avion.
    ARCA face o treaba extrem de buna si suntem cu ochii pe ei de ceva timp, aplaudand de fiecare data cand realizaza ceva, insa nu trebuie uitat ca ARCA nu este chiar un club de studenti fantastici. Este mult mai mult decat atat si asta ma face sa fiu foarte mandru. Mai sunt si oamenii care cred in viitor.

    • Felicitari Arca si mult succes in continuare…

      Acum m-am mai linistit… chiar daca o mare parte din firmele noastre cu traditie in aeronautica ar da faliment sau vor schiopata, stiu ca incep sa apara alternative autohtone dintre cele mai serioase.

      Si se confirma inca o data ce tot indrug eu… ca “avem cu ce” si mai ales cu cine! Neamul asta este dotat nativ pentru domeniul aero-spatial iar cei cu putere de decizie care nu sprijina acest domeniu, care poate deveni o ramura importanta a economiei noastre, mai bine si-ar da demisia!

    • Important e ca se misca lucrurile in cercetare , Felicitari ARCA !
      Mai e ceva cel putin la fel de promitator ( de fapt mult mai promitator avand in vedere ca este alt sprijin ) – laserul de la Magurele

  7. valentin vasilescu

    1.Pentru stiinta dvs. asa arata un motor racheta LOX/Kerosen care dezvolta 30.400 kgf :
    http://www.russianspaceweb.com/rd0110.html.
    „The propellant tanks are helium-pressurized, combustion chambers are fed by a single turbopump system” (http://en.wikipedia.org/wiki/RD-0124 ).
    Pentru a obtine Lox pur¬99,8 % se utilizeaza :http://en.wikipedia.org/wiki/Air_separation
    Comburantul Lox = :
    http://en.wikipedia.org/wiki/Cryogenic_fuel
    Pina sa fie aduse in camera de ardere, atit combustibilul cit si oxideantul urmeaza un circuit inchis, creat de o pompa care mentine o presiune de cel putin 60 de atmosfere.
    Vezi si pozele : http://www.russianspaceweb.com/soyuz_lv_stage3.html

    As vrea sa explice cineva solutia adoptata. Altfel nu cred ca motorul exista si mai si functioneaza.
    ––––––––
    2. Ca sa ajunga sa strabata atmosfera terestra, racheta are nevoie de sisteme de navigatie proprii : http://en.wikipedia.org/wiki/Attitude_control. La primele ( rachete V 2 ) existau suprafete de comanda de dimensiuni mari. Azi, in mod frecvent, corectiile sistemului de control al zborului se fac prin comanda articulatiilor ajutajului motorului, ceea face ca rezultanta fortei gazelor arse sa fie diferita de axul longitudinal al rachetei. Uitati-va la poza si spuneti-mi cum credeti ca face macheta aceea corectiile pe traiectorie ?

  8. Multumim domnule Vasilescu pentru detalii !

    Cat despre intrebari, v-am sugerat si pe celalalt site sa-i contactam direct si foarte probabil ca vor raspunde!

  9. valentin vasilescu

    Nu eu am pus „Minunea românească în fața noastră” si alte titluri pe toate gardurile. Daca vreti sa discutam serios, incercati sa vorbiti ceea ce puteti gindi si intelege. Daca vreti sa credeti intr-o noua Elodie de la OTV, am incheiat discutia. Ma surprinde „patriotismul” indus prin care toata lumea are ordin sa se minuneze, nimeni n-are voie sa argumenteze ca asa ceva, realizat in garaj, de „cutezatori” care nu au publicat niciodata parametrii inregistrati la testele de incercare ( asta fiind in toata lumea civilizata, dovada in baza careia se aduce la cunostiinta inovatia lor ). Treaba asta se intimpla intr-o tara in care oameni cu o bogata experienta in fabricarea de avioane n-au nici un cuvint de spus ( putea intreba cineva macar pe ing.Neamtu-Tiganu, ale carui memorii despre IAR-93/99 sunt interesante dar din motiv de lapsus nimeni nu le coreleaza cu subiectul in cauza ). Intr-o tara in care NU EXISTA stand de testare ( inregistrare a parametrilor motoarelor racheta ) si cu toate acestea apare un avion supersonic cu o structura extraterestra, realizata in garaj. Si o racheta propulsata de cel mai complicat tip de motor racheta cu combustibil lichid, dezvoltat din nimic, menit din prima incercare sa asigure o tractiune de 23.000 kgf ? Motor apropiat ca putere de motorul RD-0110, dezvoltat de sovietici dupa citeva decenii de cercetare adevarata si de productie a rachetelor balistice intercontinentale si de explorare a spatiului cosmic. Motorul acesta cu Lox, e folosit de cei care stapinesc acesta tehnologie, dupa ce treptele anterioare au adus racheta la limita spatiului cosmic, nu pentru a o ridica de la sol si foloseste pentru manevrele extrem de precise de accelerare pina la o viteza apropiata de 7,9 km/s, concomitent cu curbarea traiectoriei, lucru necesar pentru inserarea pe orbita. Motiv pentru care treaptei care il contine nu poate sa-i lipseasca, separat, alte 4 motoarele vernier pentru realizarea acestei manevre. Daca tot e interesat MApN si acorda sprijin, m-as fi asteptat sa fie incurajata ARCA sa obtina mai intii ca tema de cercetare stiintifica un motor cu combustibil solid, cu aplicatii in apararea AA, la care chiar suntem deficitari. Sau daca tot au impresia ca au descoperit o anvelopa de zbor inovatoare pentru avioanele supersonice, sa fi demarat cu ajutorul ARCA, productia avioanelor multirol, care ar trebui sa inlocuiasca deja MIG-21 Lancer.

    • Un aparat de zbor cu performante asemanatoare proiectului IAR 111 a fost dezvoltat cu vreo 60 de ani in urma si era construit din lemn si placaj. Se numea Me 163 Komet 🙂

      ~Nautilus

    • din cate stiu ,nu era un concurs ptr …nu stiu cum sa le spun,agentii statale,”profesionisti”,..ci un concurs ptr … „unii mai putin profesionisti”,ptr a vedea cine „pune pe luna”,un „mic robot”
      de asta ,cuestionez exemplele puse pe acolo
      nu cuestionez ,capacitatea dvs in aceasta materie,nu va cunosc si nu stiu..,dar nu isi are comparatia un program precum cel ptr rachetele balistice cu unul precum concursul lunar prize
      chiar daca nu reusesc ,e de admirat efortul si indrazneala,incercarea de a participa
      dupa asta nu cred ca vom deveni capabili de a face avioane de generatia a 6 si nici balistice intercontinentale
      eu as aprecia …mai multa „implicare”,din partea fostilor profesionisti ,care au lucrat in industria noastra aeronautica….avem o gaura ,la nivel informativ(nu mai sunt reviste,carti …putin mai comerciale,simple ,asa pe intelesul tuturor)…in acest domeniu
      de asta ar fi de dorit,aceasta implicare,pareri ,articole …din partea unor oameni care au fost ,au lucrat,invatat…
      nu vad buna…interpretarea ofensiva a lucrurilor,ci putin mai multa intelegere
      in fine ,in functie de munca pasionatilor depinde transmitere „acestui microb”si spre generatiile viitoare

    • Pai din ce spuneau, ca au avut oferte de locuri de munca bine platite dar au refuzat pentru ca aici lucreaza la propriul proiect nu al altora, se poate deduce ca deocamdata nu-i intereseaza alte proiecte, de genul celor militare. Ei se focalizeaza pe premiul acela GooglePrize ca sa-si faca o carte de vizita si sa-si acopere imprumutul bancar luat pentru program.

      Daca insa pot apare si aplicatii militare din ceea ce fac, de ce nu!

      Haideti sa-i contactam si aflam mai multe detalii! Probabil si pe Resboiu vor aparea ceva detalii…

      • Si am intrebat si eu la celelalte programe romanesti:
        http://rumaniamilitary.wordpress.com/2011/10/06/rachete-romanesti-lansatoare-de-sateliti/

        „cele 2 modele, mai ales cea cu plafon 20km nu ar putea genera dezvoltari militare, cu modificari ale ghidajului, pentru interceptori sol-aer sau aer-aer, ca tot avem un deficit imens la apararea AA cu rachete long-range, medium-range si short-range?
        Nici modificarea rachetei S75 Volhov nu e chiar neinteresanta: ” Obiectivul este de a atinge o altitudine maxima de 160km si o crestere de viteza de la 2600m/s (racheta actuala) la 9500m/s “. La asa altitudine si viteza poate fi o arma redutabila. Nu stiu insa daca manevrabilitatea ei mai permite interceptarea tintelor din ziua de azi. Capul de cautare nu cred ca ar fi o problema.”

  10. macar de-ar fi adevarat, ce sa zic, au pe cineva foarte bun pe animatie in fundatia asta sau ce-o fi, cred ca il platesc bine , in afara de animatii nu am vazut nimic de la astia..in fine si tulumbele alea gen „iran: si „coreea de nord” din piata victoriei..asa zisa racheta intr-o singura treapta…

  11. M-am amuzat copios cu filmuletul celor de la HARCA … Vad ca baietii astia s-au specializat in confectionarea de machete si productii video … Astept cu mare nerabdare clipa cand Faas 2 si IAR111x6 vor ejacula in tromba spre stele purtand in pantece primul parazit spatial romanesc …. De fapt astept conferinta de presa din anul cu ghinion 2013 sa vad ce scuze peibile vor mai inventa. Probabil urmatorul termen va fi undeva prin anul stelar 2200 si va fi onorat de nepotii celor implicati in actualul proiect …. daca va mai exista Romania la aceea data.

  12. valentin vasilescu

    Lox este foarte pretentios si necesita o solutie tehnologica care sa impiedice transformarea din starea lichida ( la temperaturi maimari de −182 la -162 grade C ). Tocmai nefunctionarea acestui element a condus la accidentul misiunii Apollo 13 :
    http://www.corectnews.com/scit/stiinta/navete-aero-spatiale-53
    Pe de alta parte, multe din rezolvarile problemelor aparute au fost gasite la testarea statica la standuri special create, in logica lucrurilor, create in incinta poligoanelor militare : http://www.corectnews.com/scit/stiinta/navete-aero-spatiale-15
    Daca tot vrem sa facem primul pas in aceasta directie, e bine sa ne documentam cum au facut altii acest lucru, mai ales ca si caracteristicile sunt asemanatoare : http://www.corectnews.com/scit/stiinta/navete-aero-spatiale-14
    Nu spun lucrurile acestea cu rautate, putin imi pasa daca intr-o tara ca Romania unde Marian Vanghele a devenit vedeta si model de urmat, aceasta racheta va fi plimbata ca ursul timp de 1 an pe toate copertile revistelor, la toate emisiunile TV pentru ca in final sa nu zboare. Ca si dvs. imi doresc sa nu ratam si de data aceasta, din superficialitate, o oportunitate care e cit se poate de usor de atins. http://www.corectnews.com/politics/intern/romania-din-nou-la-concurenta-cu-bulgaria

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *