Aselsan AESA

Radarul SABR (AN/APG-83) care va echipa aparatele F 16 grecesti

Stransi cu usa intre embargoul asupra livrarilor de materiale sensibile de catre restul membrilor NATO si grecii care se tot inarmeaza, turcii incearca apa cu degetul si isi lanseaza propriul radar AESA dezvoltat de Aselsan.

Daca le iese, ar fi o mare victorie tehnologica pentru Ankara, cu atat mai mult cu cat noul radar activ este destinat flotei turcesti de F 16, noii drone Akinci si viitorului avion de generatie a cincea turcesc – programul Turkish Fighter Experimental (TF-X).

Pe 10 noiembrie, AESA  Aselsan a fost prezentat publicului. “It is a radar project equivalent to the most advanced radars in the world at the moment,” a declarat Ismail Demir.

In presa turca s-a speculat ca primul radar AESA pentru F 16 ar putea fi livrat fortelor aeriene turce pana la sfarsitul acestui an, dar nu exista nicio declaratie oficiala in acest sens.

Necazurile turcilor au legatura cu Grecia, vechea lor rivala, tara care in ultimii ani a investit masiv in modernizarea fortelor sale aeriene, iar grecii chiar au ce sa arate turcilor pe deasupra Marii Egee si nu numai. 83 de F 16 aflate in plin proces de modernizare la standardul Block “V” Viper, dotate cu radar AN/APG-83, achizitia in regim de urgenta a 24 de aparate Rafale, dotate cu radare AESA RBE2.

La nivel de forte navale, Grecia nu poate tine pasul cu turcii dar cel mai probabil ca nici n-au nevoie, multitudinea de insule ofera suficiente baze aeriene, astfel incat interesul Atenei este sa detina superioritatea aeriana, impotriva careia flota turca – fara protectia proprilor avioane de lupta – nu are ce face.

Americanii sunt un alt factor important in zona prin eliminarea Turciei din programul F 35A (Ankara avea de gand sa cumpere 100 de aparate) dar si prin refuzul Washingtonului in a vinde Turciei avioane F 16 Block 70 sau de a permite modernizarea pe model grecesc.

Acum nu stim cat de “project equivalent to the most advanced radars in the world at the moment” este de facto radarul dezvoltat local de turci. Foarte greu de crezut ca ar fi la nivel mondial atat timp cat Coreea de Sud a avut nevoie de sprijinul masiv al israelienilor in dezvoltarea propriului radar AESA iar rusii inca n-au reusit mare lucru cu radarul lor dedicat Suhoi Su-57.

Deocamdata industria de aparare turca face eforturi considerabile pentru dezvoltarea de produse sofisticate dar mari realizari inca nu sunt si ar fi de mirare ca primul radar AESA sa fie la nivelul declaratiilor oficialilor turci. Cel mai probabil ca nu va fi si grecii vor detine in continuare suprematia tehnologica in spatiul aerian disputat cu turcii.

De bagat la cap, din punctul de vedere al radarului de bord, si pentru fortele noastre aeriene cu atat mai mult cu cat noi am avea ceva solutii…

GeorgeGMT

42 de comentarii:

  1. Aceștia nu sunt în stare să producă un motor și o transmisie pentru tancul lor dar produc radare de ultimă generație… să fim serioși, dacă Turcia nu mai are acces la tehnologia occidentală nici drone nu mai este capabilă să producă!

    11
    • parca rezolvasera motorul si transmisia altay si au livrat primele piese catre fortele armate. Sau e doar propaganda?!

    • Exagerezi. Industria lor s-a dezvoltat mult. Evident aportul vestului nu trebuie ignorat dar tocmai ce au lansat cateva modele avansate de drone. In mod cert depind de vest pentru multe componente dar nu trebuie sa ignoram faptul ca au produse finale care integreaza subansamble produse local si de import cu un pret care face vestul sa murmure si, unele, dovedite apte de lupta.

      17
      • Dronele „avansate” pe care le fac turcii, le faceau evreii in anii 70.
        Bayraktar s-a dezvoltat intr-o nisa creata de doua elemente:
        1. Americanii n-au crezut in utilitatea dronelor in lupte clasice, lasandu-le pentru misiuni anti insurgenta. Si nici rusii se pare.
        2. Aceeasi americani au refuzat sa vanda drone MALE inarmate.

        9
        • Ce spui tu este chibitat de pe margine. Ca n-au inteles unii utilitatea ca o fi c-o pati, si-au dovedit utilitatea in lupta in 4 teatre de lupta deja, de la cunoscutul TB2 au deja evolutii. Nu mai are importanta ca cele americane si israeliene sunt mai sofisticate, ideea este ca turcii au capatat un know how important in domeniu si au acaparat nise de piata unde sunt peste rusi, chinezi si iranieni iar vestul inclusiv americanii nu exista pentru ca au ignorat acele nise.

          7
          • dronele astea se incadreaza la americani la categoria submarine diesel-electrice,ca doar zice lumea ca habar n-au sa le faca

            1
          • M-ai inteles gresit.
            Din punct de vedere tactic turcii au reusit in mod stralucit sa contrazica o filozofie promovata de americani, cum ca un UAV MALE nu poate supravietui in campul tactic suficient pentru a compensa utilitatea misiuni cu pierderea sa. Au demonstrat asta in mod succesiv in Siria, Libia, Azerbaijam si acum in mod categoric in Ucraina.
            Dar din punct de vedere tehnologic este doar un Predator ceva mai mic, cu motor german si un gimball canadian.
            De aici si pana la fabricarea unui radar de top fara nici o experienta industriala prealabila in domeniu cale lunga. Mai ales ca tactica lui Erdogan cu … in doua luntrii i-a taiat si accesul la tehnologia ruseasca.

            9
            • „Dar din punct de vedere tehnologic este doar un Predator ceva mai mic, cu motor german si un gimball canadian.”

              Motor austriac…Dar fara componente cheie cum ar fi astea doua si alte ciuce cum ar fi emitatorul NAV/COM, grinzile de acrosare, etc., care nu sunt de fabricatie si conceptie autohtona nu valoareaza nici cat o ceapa degerata.

              11
          • Îți mai aduci aminte de RN-94? http://www.military-today.com/apc/rn94.htm Ghici unde a plecat intai

            • Hai sa-i mai spun una Vlad .
              Turcii ca turcii , ca de la noi au invatat tehnologia echilibrarii /sudarii / detensionarii / mecanicii blindatelor cu blindaj usor .
              Dar si prietenii lor grecii, stii de unde au invatat cum se extrage pozitia unei tinte dintr-o imagine TV ( camera fixa, si din doua extrageri de pozitie obtii deriva tintei , si o introduci automat in SCF, care si aceea e o arta ) ?
              Daca nu stii iti spune Nicusor : a existat un proiect comun romano-grec pentru realizarea unui tun AA cal. 30 mm cu SCF si radar , noi am venit cu know-how si grecii cu banii , ca pe atunci , ca si acum , eram saracii inteligenti ai Europei .
              Ca tot omologasem in 1994 sistemul de tunuri AA cal.30 mm dirijat prin radar si SCF ( totul cercetare /dezvoltare/fabricatie Ro .
              Caci la modelul precedent, parca Artemis -30 ii zicea, realizasera in cercetare proprie doar afetul .

              3
        • Nu sunt ei in varful tehnologiei mondiale dar lucrurile se misca si, cel mai important, au vointa de a face ceva.

          21
  2. Problema principală a radarelor moderne, emitatoarele- receptoare.
    Tehnologie extrem de avansata.
    F 22 are peste 2.000 de astfel de
    ” cuie” pe radar. F 35 ceva mai puține.
    Nitrura de galiu e baza. Dar fiecare emițător – receptor are electronic ( fara piese în mișcare) posibilitatea sa devieze direcția fasciculului electronic.
    Basca frecvente diferite în paralel și forme de unda diferite.
    Americanos sunt pe primul loc. Restul la mare distanță.
    Acum vreau sa vad turcii realizând așa ceva.
    Se chinuie și rușii de ani de zile.
    Au reușit pină la un punct. Că atunci când trebuie sa integrezi toate chestiile ( frecventa, dirijare fascicul, modulare ) in un circuit electronic, e greu fara acces la ce produc spurcații ? aia de peste ocean.
    Anumite chestii electronice de vârf, nu le exportă . Nici dacă ești ruda cu tata, mama. ?
    Și am serioase dubii că turcii pot realiza independent chiar și emițătoarele-receptoare.
    Vom vedea dar un AESA serios „vede” mult mai departe, mai multe chestii in paralel și e foarte greu de bruiat.
    Basca poate tine automat controlul mai multor ținte . Aeriene combinat în același timp cu ținte terestre.

    Soluția cea mai simpla, un mujic in botul avionului cu un binoclu puternic.
    ” mai la stânga, mai jos, mai la dreapta. No , acumaaaaa” ????

    48
  3. AESA noi de la Northrop-Gruman pt US Airforce,pretul din 18 Noiembrie 2022:

    Contracts For Nov. 25, 2022

    AIR FORCE

    Northrop Grumman Systems Corp., Linthicum Heights, Maryland, has been awarded an $99,365,970 firm-fixed-price modification (P00076) to contract FA8615-17-C-6047 for Active Electronically Scanned Array radars of Air Force F-16 aircraft. This modification is for the exercise of options to include 42 production radars, one initial spare kit, and two readiness spare kits.

    7
    • Oare noi nu am putea sa upgradam radarul pe portgheze/norvegiene, la 100 mil 40+ ii un chilipir.
      Sau sunt si alte componente care trebuie upgradate pe langa radar?

      • in teorie da,la noi practica ne omoara ca e cu decizie de sus si daca sa trezit unu pe partea care nu trebuie e naspa,chiar daca suma de achizitie nu tre sa treaca prin parlament pt ca e practic sa o faci doar pt alea care au mai multe ore de zburat

      • EU stiam ca AESA consuma in mai mult decat modelele-titirez….

        1
  4. Deocamdata, singura realizare notabila a palicarilor, este ca se infunda in haznaua datoriilor pana peste urechi cu aceasta inarmare aiuristica . Si la ce criza se prefigureaza in urmatorii ani, cu fritzii si francii in recesiune, nu stiu cine dracu ii mai scoate de acolo. In primul rand, nu prea are cum sa existe un conflict pe bune greco-turc in cadrul aliantei nord atlantice. Cel putin nu atata timp cat yankeii sunt la butoane. Care yankei nu isi permit sa piarda nici bazele grecesti(adica jumatatea de est a mediteranei), nici stramtorile turcesti(adica toata MN). In al doilea rand, aceeasi yankei se pare ca nu au invatat nimic din istoria embargourilor militare din ultimii 50-60 de ani. TOATE tarile supuse acestor restrictii si au dezvoltat industrii militare al dracu de bine puse la punct. Israel, africa de sud(noroc ca au venit babuinii la putere ca ajungeau tatici pe continentul negru), iran, coreea de nord. Toate au industrii militare beton. Fix asta o sa se intample si cu turcia. Stansi cu usa isi vor construi de toate(mai mult sau mai putin bune). In timp ce palicarii, care produc circa si ceva nimic militar, vor depinde de altii. Si de sezoanele turistice mai mult sau mai putin bune, care sa le bage ceva bani in vistieria goala.

    6
    • Ce embargou de arme au pus SUA asupra Israelului?
      Tu numesti industria Iranului sau Coreei de Nord drept industrii puternice?

      15
      • In ” 48 ONU(cumparau arme prin tot felul de tertipuri din cehoslovacia) si in anii 70 cand Franta a refuzat sa le livreze MirageV si a aparut IAI Kfir. Si Iran&north koreea chiar au industrie militara. Care produce de toate, mai putin avioane. Dar compenseaza cu rachete cu bataie mai mare sau mai mica. Pilonul de securitate de la MN produce racheto modele antigrindina si PRND uri de 122mm in timp ce muritorii de foame din north koreea produc mastodontul Hwasong17 care duce la 15000km warhead de vreo 2000kg.plus tot ce inseamna rachete de la manpads in sus. Bune, proaste le fac singuri. Despre ale iranienilor, ce sa mai spui dupa ce au umilit arabia saudita intesata de patriot si alte sist aa occidentale. De atacul impotriva americanilor din Irak nu mai vorbesc. Dupa ce ca nu le au interceptat vreo racheta, au ales si unde sa loveasca sa nu omoare vreun militar.

        3
        • Lol tu vorbesti de vremea pe cand chilotii erau din tabla. Industria lor de aparare a ajuns la nivel actual tot cu sprijin american, cu acces prioritar la tehnica si tehnologii sensibile. De ce crezi ca Israelul nu poate exporta anumite produse fara acord american?

          6
        • Iar despre Coreea nordica ce sa zic scuza-ma ca nu cad oe spate. Totul pute a tehnica chineza si vechituri resapate la nivelul anilor ’70-’80.La ce foamete este in nord ii bat sud-vorrenii doar cu ventilatoare aduse pe linia frontului. Ti-a aratat razboiul din Ucraina ce efect poate avea un dram de tehnica avansata iar sudicii nu au doar un dram. Deci mai gandeste-te cand clasifici o industrie care produce doar vechituri si arme de distrugere in masa drept una puternics. Cat despre noi, am. fi putut produce pana azi o racheta similara cu aia a lu’ Kim la ce programe avea nea Nicu dar in schimb azi am fi mancat frunze si din gunoaie.

          7
          • daca ce produc nord coreenii erau doar bull shit uri de mult intrau aia din sud peste ei.dar pana una alta,muritorii de foame au enspe mii de rachete mai mult sau mai putin bune,ale lor sau ale altora ,cu care pot transforma Seulul in decor ptr mad max.in plus,asa muritori de foame cum sunt au niste zeci de nuke cu care tin la respect de multi ani pe ai mai tari de pe planeta. cat despre programele lui nea nicu,faceam un rahat pe bat.

            • Serios? Ia uita-te mai atent cine vrea sa intre peste cine acolo. Absolut toate incidentele armate in zona liniei de demarcatie le-au provocat nord-coreenii. Treaba cu transformarea Seulului in ruine s-ar putea sa fie in pic supraestimata. Nu stiu cate din gurile de foc masate NK acolo pot efectiv sa atinga Seulul si nu stiu cate pot trage mai mult de 1-2 salve inainte sa fie spulberate de aviatia si artileria SK.
              Nu râde de programele lui Ceausescu ca tot de la Scud a pornit si NK.

              2
      • Fac rachete balistice, de croaziera, antitanc, submarine, nave, drone șamd. Au fos numeroase și bine echipate. Au experienta de lupta recenta. Au programe de dezvoltare a WMD. Poate tu consideri ca americanii își pierd timpul ținând atâtea forte în Coreea de Sud și israelienii lovesc degeaba Hezbollahu.

  5. Desigur că replica AESA turcească va fi mai bună ca produsele occidentale, doar am vazut cu toții în bazar ceasuri Rolecs cu 50 usd excelente…

    27
  6. „De bagat la cap, din punctul de vedere al radarului de bord, si pentru fortele noastre aeriene cu atat mai mult cu cat noi am avea ceva solutii…”. De ce nu elaborezi?! La ce te-ai referit?

  7. Ne place sau nu ne place, dar Turcia investeste mult in cercetare si facilitati de productie. Sa aruncati o privire pe site-urile lor. Prin preturi competitive, prin testari in diferite teatre de operatiuni, vor gasi si clienti. Au dezvoltat un radar pe plan intern, zic ei AESA, care urmează să fie introdus pe F16, viitorul TF-X si Akinci. In presa lor se vorbeste de montarea acestui radar pe avioanele lor F16. Turcii invata acum sa faca avioane – sa vedem cu ce motoare – cu sau fara pilot. Au programe cu termene clar stabilite.

    9
  8. Pe termen lung Turcia va deveni un motiv de ingrijorare serioasa pentru toti vecinii sai. Sa nu uitam ca pana nu demult radeam de chinezi numind tot ce produceau ei chinezarii. Amercanii ii considera acum ca principalul lor adversar strategic. Chiar daca acum eforturile turcilor starnesc zambete sunt ferm convins ca in viitor turcii vor avea dotarile tehnologice incat sa se poata gandi serios la Imperiu Otoman 2.0. Cel putin unul format din popoarele turcice.

    13
  9. Am avut ceva tangenta cu industria turca. Nu sunt chiar asa inapoiati cum cred unii. Noi vindem o tehnologie de ultima generatie. Pe vremea cand primele companii din Turcia implementau tehnologia asta noi nu eram primiti nici macar sa facem o prezentare de produs.

    Este clar ca nu sunt la nivelul americanilor dar eu nu i-as subestima. Au acces la educatie tehnica de calitate si sunt dispusi sa invete

    11
  10. Cred că Turcia este o rusie mai mică. Adică un balon. Au fost puși cu botul pe labe în Mediterana și în Siria.
    Dacă au tehnologia sa fabrice un radar AESA de ce cumpără S400 de la ruși?
    Vectorii îi au deja.
    M60 la Saber cu evreii. Altay stau la mana coreenilor, elicopter se milogesc de italieni, kizilema cu motoare ucrainiene, etc.
    AESA este propaganda pentru „piata interna”.

    9
  11. Citesc despre o idee de modernizare a radarelor de pe F românești.
    Da un AESA încape în botul efurilor românești ? Poate mă înșel dar de la block 30 in sus, botul F 16 e lejer mai mare in diametru. Tocmai pentru a incapea un radar AESA ( și alte chestii ).
    Poate mă înșel.

    2
    • Most importantly this would also entail replacing the existing AN/APG-66(V)3 radar with an Active Electronically Scanned Array (AESA) radar (being either the Northrop Grumman’s Scalable Agile Beam Radar or the Raytheon Advanced Combat Radar), incorporating an Embedded Global Positioning System/Inertial Navigation System and the Terma ALQ-213 Electronic Warfare Management System.

      2
    • @ Ștefan 60
      Te înșeli, au mai fost articole pe aici legat de faptul ca la taiwanezi, care aveau aparate generație similară cu noi, s-a trecut direct la radare de pe versiunea Viper dau aveau in plan sa facă asta
      Ai in articolu mai vechi date legate de radare
      https://www.rumaniamilitary.ro/f-16a-b

      Acuma, io am totuși o nedumerire
      Io știam ca o creștere majora a capacității de a vedea a radarului in adâncime si a urmări simultan mai multe tinte precum si traiectoriile rachetelor proprii cât si ale inamicului, vine cu un consum mai mare de energie

      De aceea radaru de pe F22 vede mai mult decât ăla de pe F35 si se pare ca radaru de pe F22 este alta tehnologie si care in mod absolut întâmplator nu este de vânzare, ceva cu smart skin etc

      De aceea este necesara o remotorizare cu motoare mai puternice ca sa poți monta nou radar si sa poți integra rachetele noi cu raza mai mare de acțiune, eventual si ceva antinava

      Ar mai fi, dacă numai F16 second vedem, avioanele propuse de Israel către Croația
      S-ar putea ca alea sa fie mai avansate tehnologic decât norvegienele

      Io rămân la părerea mea ca era preferabilă cumpărarea de bimotoare : F18, F15, EF sau Rafale in locul norvegienelor
      Pr ca bimotoru produce mai multa energie disponibilă decât un monomotor
      Iar radarele noi mai puternice consuma curent

      Păstrând proporția, dacă îmi amintesc bine, poate ma insel, au fost ceva discuții pe forumuri legat de consumu radarelor de pe type 45 britanice sau ale zumwalt

      Radarele singure de pe avioanele de lupta nu fac mare lucru
      Ar mai fi bune câteva aparate dedicate pt a vedea cât mai adânc in teritoriu inamic in cât mai multe medii ( aerian, terestru, naval )
      Suedezii au multe reușite
      Sunt si cercetări israeliene in domeniu

      Totu se reduce in final la bani
      Dar când cumperi o tehnica veche de lupta tb sa știi ca tb sa plătești si aducerea ei la zi – si asta ar fi o chestie de bun simt elementar
      Dar ma gândesc ca aia de la conducere nu este sigur dacă au acel bun simt elementar
      Cum zice Gheorghe Hagi zilele astea: faci bine României când faci bine ce faci

      Ca așa am avut noi istoria noastră la înzestrare in ultima suta de ani
      Cu multe cazuri in care s-a făcut răul in loc sa se facă binele

      1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *