Automobilul Malaxa

malaxa-11

Malaxa a fost un automobil românesc construit în 1945 la Reşiţa în fabricile industriaşului român Nicolae Malaxa, al cărui nume îl poartă. Proiectul autoturismului aparţine unu grup de ingineri şi tehnicieni de la uzinele A.S.A.M. şi Malaxa din Bucureşti şi IAR din Braşov, conduşi de ing. Petre Carp.

Maşina avea un motor cu 3 cilindri în stea, cu răcire forţată cu aer, capabil să dezvolte 30 CP. Soluţia constructivă era “totul în spate”, motorul formând un tot cu diferenţialul şi cutia de viteze. Greutatea motorului era de 80 kg iar ansamblul cu diferenţialul şi cutia de viteze ajungea la 150 kg. Pentru a asigura răcirea motorului, între plafon şi acoperiş era lăsat un spaţiu pentru canalizarea aerului necesar. Aerul era captat din faţă, de deasupra parbrizului şi era canalizat prin acoperişul cu pereţi dubli, cu ajutorul unui ventilator, care îl absorbea, dirijând o parte peste cilindri, iar restul la carburator.

malaxa1yw8

Malaxa oferea un nivel înalt de confort şi putea transporta până la şase persoane. Caroseria avea o formă aerodinamică, foarte elegantă, cu portbagajul în partea din faţă, sub capotă, unde se afla şi roata de rezervă. Prinderea caroseriei pe şasiu se făcea prin tampoane de cauciuc. Viteza maximă era de 120 km/h si un consum de benzină de 10 l/100 km. Caroseria era montata pe sasiu cu tampoane de cauciuc de 10 cm grosime, ceea ce-i dadea un comfort in mers neegalat de alti fabricanti. S-au produs cam 800 de automobile pe an, intre 1945 si 1947.

Producţia ei a fost oprită când sovieticii au decis să mute linia de asamblare în U.R.S.S., după ce un oficial de la Moscova aflat la Sofia, a fost transportat cu un automobil Malaxa şi a rămas impresionat de performanţele acestuia. (Numele acestui general- maior, era Leonid Brejnev (1906-1982) fiind insotit de colonelul Vladimir Semiciastnii (1924-2001). Generalul Brejnev a fos asa de impresionat de acel automobil incat a chemat Kremlinul la telefon si a cerut mutarea uzinei Malaxa din Resita, la Podgorye, in Urali.

Asa a murit automobilul Malaxa.

Articol primit prin e-mail

13 comentarii:

  1. Hi9a sa lasam bancurile cu productia automobilului Malaxa. Dupa cate stiu a fost montata un prototip. Hai o „preserie” scurta de tot (sub 20) . A fpst ocneput la IAR Brasov ca sa inlocuiasca productia de avioane de lupta (utilajele germnane au fost ridcate de soviietici. D”Captura” ca erau germane – da cumparate de IAR – sau despaguburi de razboi . Utilaje germene si ptr ca se trecuse loa productia de Me 109 G si de motoare Mercedes de vaiatie).
    Insa nu s-a acceptatat idea unei autoturism ci s-a zis tractoare. Si asa a ieist tractorul IAR in 46. Ada din 36 statul era proproietarul IAR (il cumparase, ul mutase la Brasov si il „dotase”)

    Si asa ca un amaunt .. cu multa precizie se descrie motorul cu racire fortata .. insa se uita sa se zica ca era un motor in 2 timpi . Si nu era in stea ci in evantai (3 in stea ar fi cam Y cestie ce este prea inalt5a. In evematai cam are roma w deci mai putin inalt. Conteaza cand il bagi im masina!!)

    Asta e din seria povestilor cu UAR mai tare ca Spitfire sau Me 109 si cu leul cea mia atre mon3eda din Europa (da nimeni nu mai stoe de i9mprumutu suedez. De ce dracu nep0am imprumutata de la Kreuger cu 30 milioane $ mister total. Pesemne din cauza ca aveam o economie atat de puternica!!!)

  2. Singura problema cu comentariul d-lui Bizon este ca se refera la cu totul alta masina.

  3. articolul este de pe acisilea http://www.ziare.com/auto/masini/dosarele-istoriei-automobilele-lui-brejnev-malaxa-1060068 tot ce se gaseste pe goagle sunt variatiuni pe aceiasi tema.
    partea proasta este ca Malaxa a fost doar actionar la Uzinele si Domeniile Resita, si nici dintre cei mai rasariti. dupa cum zice http://enciclopediaromaniei.ro/wiki/Uzinele_%C8%99i_Domeniile_Re%C8%99i%C8%9Ba, : „După ocuparea Cehoslovaciei de către Germania în 1939, în structura acționariatului UDR a intrat masiv capitalul german. Acapararea UDR de către germani a început mai întâi prin intermediul societății „Ceskoslovenska Zbrojowka”, preluată de conglomeratul german Herman Goering Werke (HGW). Tot atunci germanii au reușit să impună primii germani în consiliul de administrație.

    Următorul pas a fost făcut în 1940, când, pe fondul disputei dintre UDR și Max Auschnitt, HGW a reușit să pună mâna pe cele 200.000 acțiuni ale industriașului român.”
    nu am gasit pe nimeni care sa-si aminteasca de automobil. sa mai poarte si numele lui malaxa, dusman declarat al lui Max Auschnitt, care chiar daca nu mai era, avea destui admiratori la resita, sincer m-as mira. pentru primul automobil, cred ca trebuie umblat prin alte parti, gen Campulung

  4. am vazut acest automobil in carti scrise in anii 1968-1972 pe profilul auto si acolo pe langa calitatile automobilului descris aici si ale altora concepute la IAR Brasov , erau laudate si se spunea ca erau superioare multor modele contemporane cu ele s-a mai scris ca nu au fost introduse in fabricatie datorita conditiilor economice precare ceea ce eu nu prea cred , mai degraba introducerea lor in productie de serie a fost oprita de la moscova .

  5. Pe pagina de facebook Vanatorii de epave , fotografii inedite ale automobilului Malaxa
    https://www.facebook.com/VanatoriideepaveOficial/photos/pb.598618663502180.-2207520000../4219473084750035/?type=3&theater
    https://www.facebook.com/VanatoriideepaveOficial/photos/pb.598618663502180.-2207520000../4219472994750044/?type=3&theater
    Pe pagina de facebook Cristian Moanta alta
    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=3928166487246431&set=p.3928166487246431&type=3&theater

  6. Pe blogul Volga Neagra , cele trei automobile-prototip produse la IAR Brasov aproximativ in aceeasi perioada cu automobilul Malaxa
    https://volganeagra.blogspot.com/2020/09/autoturismele-iar-1948-iar-automobiles.html

  7. Despre prof.ing. Radu Mardarescu si motoarele domniei sale , care au echipat si unele dintre automobilele IAR de mai sus
    http://aspera.ro/files/user_uploaded/90/biografiamardarescu.pdf

  8. Dupa razboi IAR Brasov a produs si cateva motociclete si scutere , la fel si Uzina mecanica 2 Brasov , pot fi vazute aici , din pacate doar de catre membrii grupului
    https://www.facebook.com/groups/1285649678148929/
    La vremea la care au fost postate grupul era public .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *