Aviatia reactiva sovietica – scurt istoric. MIG-15 Fagot

Desi nu sunt jurnalist, voi incerca totusi  sa scrie o serie de articole despre lumea militara, dand curs propuneri lui George. Cu rugamintea de a-mi ierta stangacia, o sa incep prin a va introduce in lumea aviatiei militare. In urma discutiilor de pe forumul RoMilitary am observat ca avem unele lacune in cunostinte despre aviatia militara si in special cea a blocului comunist.

Astfel voi  incerca sa acopar aceste lacune, lansand o rubrica saptamanala in care, bineinteles si cu ajutorul vostru, vom diseca cate un avion militar de referinta. Am sa incep cu istoria reactiva a aviatiei sovietice si mai apoi ruse si o sa continui cu cea americana si europeana, prezentand reperele cele mai importante.

 

Asadar incepem cu aviatia militare sovietica si mai tarziu rusa.

Aviatia militara sovietica s-a bazat in principal pe mai multe birouri de proiectare, birouri recunoscute azi in toata lumea. Dar sa lasam vorbele si sa trecem la subiect.

In anul 1939 a fost infiintat biroul de proiectare MIG, birou infintat pe atunci de necunoscutii ingineri Artem Mikoian si  Mihail Gurievici, mai tarziu deveninid unii din cei mai cunoscuti ingineri de aviatie din lume.

Cei doi, alaturi de inginerii  germani si italieni capturati in urma celui de-al doilea razboi mondial,  au inceput studiile  pentru primul avion cu reactie sovietic. Astfel in anul 1946 s-a lansat programul S (de la sageata ) care ulterior avea sa nasca un avion emblematic pentru istoria aeronauticii mondiale MIG 15 Fagot. In continuare vom incerca sa povestim un pic despre acest avion, poate unul dintre cele mai cunoscute avioane din  istoria aviatiei militare.

MIG 15 FAGOT

Primul prototip botezat S-01 a zburat pe date de 30 decembrie 1947. De remarcat este faptul ca sovieticii au avut mari probleme  in a copia motorul Rolls-Royce datorita sistemului britanic de masura (inch). Primul avion reactiv sovietic a avut la manse pe Victor Jiganov.

Avionul era echipat cu armament devenit celebru mai tarziu: un tun N-37 de calibru 37mm si 2 tunuri NS-23 , de calibru 23mm. La sfarsitul  anului 1948 a inceput productia de serie.

MIG15 a foat construit in 17 variante de baza, iar in URSS a fost fabricat in peste 12000 de exemplare, fiind avionul fabricat in cel mai mare numar. Avionul era primul avion cu scaun de catapultare din lagarul comunist.

Primul avion MIG-15 Fagot A era echipat cu motor Klimov RD-45 sau RD-45F de 2270khf. Nu intram in amanunte cum s-a ajuns la fabricarea acestui motor , daca o sa doriti o sa facem o rubrica separata despre asta. Nu vom pune accentul pe variantele intermediare asa ca vom trece la a doua varianta de referinta MIG-15 FAGOT B care avea un motor nou de 2700kgf, radiocompas nou ARK-5 si statie de raspuns noua SRO-2. In plus era dotat cu amplificator hidraulic pentru a usura pilotarea avionului si radioaltimetrul RV-2, care afisa inaltimea de zbor reala indiferent de conditiile meteo.

MIG-15 Bis SP-1 este primul avion reactiv sovietic echipat cu radilocator. Radarul montat era de tip “Korsun” si era capabil sa detecteze tinte la distanta maxima de 10km intr-un con de 22 de grade. Ingineri sovietici au trebuit sa schimbe efuzorul, pentru asta fiind nevoiti sa demonteze cele 2 tunuri NR-23, ramanand insa tunul N-37 la care a fost marit numarul de lovituri pe minut de la 40 la 45. Avionul a decolat penntru prima data pe 20 Mai 1950.

MIG 15, cockpit

MIG-15 UTI este varianta biloc, construit pentru antrenamentul pilotilor. MIG-15 bis SP-5 este echipat cu alt radilocator “Izmurd” (Smarald), armamentul fiind compus din 2 tunuri NR_23 plasate sub prizele de admisie a aerului pe cele  doua laterale.

Participarea in conflicte

MIG-15 a fost intrebuintat in toate conflictele regionale contemporane. In razboiul din Coreea a fost folosit masiv. Prima lupta deasupra Europei a fost data de un aparat Mig-15 care a tras asupra unui F-84 deasupa RDG. Nu intru in amanunte cu alte lupte aeriene in care a fost implicat Migul-15, ci imi permit doar sa fac o statistica. In timpul razboiului din Coreea, coalitia nordului a pierdut undeva la 800 de avioane MIG-15, fara a cuprinde aici  avioanele avariate, in timp ce SUA a pierdut in jur de 200 de aparate.

Romania a fost si ea una din tarile care a avut in dotare avioane de lupta MIG-15, astfel primele avioane MIG-15 au sosit in anul 1952, numarul total de aparate folosite de Aviatia Militara Romana a fost 159. RoAF  a avut in dotare si 120 de aparate derivate din MIG-15 de productie cehoslovaca denumite S-102. Ultimile aparate romanesti au iesit din dotare in anul 1992.

MIG-15 a castigat  205 lupte.

Caracteristici Tehnice MIG-15 Bis:

Lungime: 11.02m

Inaltime:3.3m

Anvergura: 10.98m

Masa gol: 3676kg

Masa maxima: 5566kg

Viteza maxima:1040Km/h

Plafon maxim: 16000m

Distanta de actiune:1330km

Motor: Klimov VK-1A

Tractiune:2700kgf

 

Sursa: Top Gun

 

 

D.C.

6 comentarii:

  1. Daca am avut in dotare MIG15 pana in anul 1992, asta spune multe despre conceptia de lupta din perioada anilor 1970(cand ar fi trebuit sa fie casat acest avion uzat inclusiv moral)-1992.

    • Veriica te rog cate alte avioane din generatia lui mai erau folosite de catre altii… O sa fi surprins.
      Si ticami fiindca doctrina era de aparare MIG 15 inca era util :atac la sol in zona de lupta , halit ceva elicoptere cu avatajul unor piste de iarba ….
      Ma prg o dcotrina ofensiva … l-ar fi casat!

    • Stiu ca avionul Mig-15 a fost inlocuit de IAR-93
      Inca o observatie…
      Nu inteleg de ce nu s-au folosit motoare de Mig-15 (varianta cehoslovaca) pe IAR-93(macar pe un prototip ce sa fie testat in aer) motoarele fiind de 27kN/33,1kn postcombustie

  2. pana in 92..a fost in dotare varianta de antrenament

  3. Si pe mine m-a surpris dotarea muzeu a armatei,chiar in comparatie cu alti socialisti:nu numai MiG-15,dar si Hong-5,autotunurile Su-100,tancurile T-34 si probabil mai erau si altele

  4. Dubla de MIG 15 era echipata cu o mitraliera UB-12,7.Nu avea tunuri.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *