Romania Military

Baykar KIZILELMA UCAV

This entry is part 1 of 15 in the series Superavioane

 

In data de 14 Decembrie 2022 la centrul de testare din Çorlu a avut loc primul test de zbor al prototipului UCAV-ului (Unmanned Combat Air Vehicle) turcesc cu observabilitate redusa si motor cu reactie, denumit Baykar Kızılelma-A. Neoficial, prototipul s-a mai ridicat la cativa metri inaltime in timpul testelor de rulare pe pista, desfasurate acum cateva saptamani.

Acest prim exemplar finalizat in anul 2022 a intrat imediat in teste, urmand ca in 2023 sa i se adauge un al doilea exemplar.

Kızılelma face parte din programul MIUS (Muharip İnsansız Uçak Sistemi / Sistem Aerian Combatant Fara pilot) vizand UAV-uri ce vor opera ambarcat pe nava de debarcare multifunctionala TCG Anadolu (L-400), in locul lui F-35.

Elemente functionale specifice ale Baykar Kızılelma-A:

Propulsia est furnizata de motorul cu reactie AI-25 (tractiune maxima 16,9kN) fabricat de compania ucraineana Motor Sich, aeronava atingand doar viteze subsonice (maxim 900km/h, 740km/h viteza de croaziera) si altitudini de lucuru de pana la 10 kilometri (12 km altitudine maxima). Versiunea B va putea zbura supersonic datorita motorului AI-322F cu tractiune superioara, de 2,5 ori mai puternica cu postcombustie: tractiune maxima 24,5kN in regim „uscat”, respectiv 44 kN cu postcombustie. Este planificata chiar si o versiune C, bimotoare, cu 2 motoare AI-322F. O alternativa la motorul AI-322F ar putea fi motorul turcesc TEI TF-6000, daca se reuseste proiectul de dezvoltare.

Motoarele au fost comandate ucrainenilor de la Motor Sich in noiembrie 2021 de catre compania Baykar.

Bayraktar KIZILELMA successfully completed the first engine integration test – YouTube

KIZILELMA rekor sürede havalandı – Unmanned fighter jet KIZILELMA – Savunma Sanayi – Baykar TSK UAV – YouTube

Revenind la Baykar Kızılelma-A, acesta dispune de doua prize de aer, doua stabilizatoare verticale orientate oblic in V si doua aripioare Canard cuplate. Pentru sarcina utila (de pana la 1,5 tone din totalul masei maxime de decolare de 6 tone) si armament sunt prevazute compartimente interne, care sa reduca astfel semnatura exterioara. Ca avionica, va fi echipat cu un radar AESA dezvoltat in Turcia.

Gama de armament, acrosabil pe 2 statii interne si 6 externe sub aripi, este impresionanta, cel putin la nivel de intentie si o enumar mai jos, extrasa de pe Wikipedia:

Raza de actiune planificata este de 930 kilometri iar autonomia de zbor este de 5-6 ore.

In fine, turcii au atins o etapa semnificativa din programul lor e dezvoltare, insa mai e mult pana departe, mai ales ca in domeniul „furisatului” (stealth) nu prea au experiente, fiind dati afara si din programul F-35, ca sa nu mai vorbim de inteligenta artificiala si elementele asociate de control care fac inima si creierul unui sistem semi-autonom de lupta aeriana (UCAV)… Probabil o vreme sistemul va fi preponderent dependent de comenzile de la sol, cum e cazul actualei generatii de UAV-uri.

Ramane insa interesant de urmarit saga turceasca, mai ceva ca serialele lor istorice!

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

. Second Bayraktar Kizilelma jet-powered UAV assembled in Turkey – Militarnyi

. Baykar Bayraktar Kizilelma (militaryfactory.com)

. Baykar Bayraktar Kızılelma – Wikipedia

. https://www-altair-com-pl/news/view?news_id=38766

Series NavigationSuperavioane: Dassault Rafale >>
Exit mobile version