Pe 4 decembrie forțele terestre poloneze au primit primele 15 MLI Borsuk de la uzina constructoare (Huta Stalowa Wola) – o marca foarte cunoscută în România din anii ’80, ’90 și chiar 2000, datorită excelentelor încărcătoare frontale – Vole în limbaj popular.
Revenind la noul MLI polonez, acesta este dotat în standard cu turelă fără echipaj produsă local ZSSW-30, tun de 30mm, rachete AT Spike și sistem activ de protecție propriu. În armata poloneză Borsukul va înlocui prostia sovietică intitulată BWP-1.
Contractul inițial acoperă producția a 111 vehicule, dar planurile Varșoviei sunt să ajungă la 1400 de blindate folosind același șasiu în diferite variante.
Din punctul de vedere al gradului de protecție, se oferă STANAG 4569 nivel 4 din față și nivel 3 din lateral dar, conform diferitelor informații din presă, nivelul de protecție poate fi crescut.
Sistemul activ de protectie este Obra-3 din categoaria “soft kill” și folosește grenade cu fum pentru mascare.
Masa standard a blindatului polonez este de 28 de tone, ceea ce poate părea fluturaș față de Lynx cu +40 tone, Puma +40 tone etc, dar Bursucul polonez este unic printre toate MLI-urile pe șenile, cel puțin din Europa, fiind o mașină de luptă amfibie.
Polonezii sunt singurii fabricanți de MLI-uri pe șenile care să și plutească, restul Mașinilor de Luptă a Infanteriei neavând această capacitate.
De ce au ales polonezii o MLI amfibie?!? Bună întrebare și mai interesant ar fi răspunsul, cert este că după profunde chibzuințe, Varșovia a marșat pe varianta amfibie a MLI.
Având acest dar, de a pluti pe apă, MLI-ul polonez ori va face furori și se va vinde bine și la export, ori n-o să-l cumpere nimeni. Este probabil, nu știu sigur, ca în timp să existe și o variantă de Borsuk ne-amfibie și cu un nivel de protecție superior.
GeorgeGMT
