Britanicii ar putea sa scoata din dotare AH-64D

Weastland AH-1 Apache, versiune construita in UK, AH-64D

Armata Britanica foloseste Apache AH-64D ca principal elicopter de atac din 2001. Aeronavele au fost folosite cu mult succes in Afganistan si in Libia, dar cu toate ca exista in continuare necesitatea unei flote de elicoptere de atac dedicate si chiar daca se tine cont de eficienta acestei arme, in acest moment se discuta serios daca AH-64D mai pot fi mentinute active, sau daca vor fi trecute in rezerva, poate chiar scoase cu totul din inzestrare.

Pe langa problema baniilor, din ce in ce mai evidenat in ultimii ani, Apache-ul britanic are si o problema de mentenenta. Astfel flota americana de AH-64D a fost, sau va fi in curand, modernizata la standardul “E”, iar in aceste conditii americanii vor mai asigura piese si alte lucruri necesare pentru elicopterele britanice doar pana in 2017.

Dilema britaniciilor este simpla: ori renunta la elicoptere cu totul, ori mai baga ceva bani si le aduc si ei la standardul “E”, daca nu intreaga flota, macar o parte dintre ele. In acest moment britanicii detin 66 de aparte operationale, insa s-ar putea sa ramana doar cu 50 in urmatorii ani, sau, daca lucrurile merg prost sa renunte de tot la Apache.

In acest moment toate variantele sunt luate in discutie si se cauta solutii. Bineinteles ca problema de fond sunt banii, iar o decizie finala se asteapta sa se ia in 2014.

Insa si modernizarea la standardul “E” este delicata, datorita faptului ca elicopterele britanice au in dotare arme si echipamente specific britanice, diferite de ale Apache-urilor americane, ori in acest caz nici up-grad-are nu rezolva problema de tot. Unele voci sustin ca s-ar putea lua in considerare chiar inlocuirea intregi flote cu alt tip de elicopter de atac, poate chiar cu Tiger-ul European.

AH-64E

Numai ca elicopterul de atac al EADS intampina o opozitie foarte puternica din partea militariilor britanici, care il considera net inferior Apache-ului, asadar din punct de vedere  militar, o modernizare a actualelor aparate americane aflate in dotare, ar fi o solutie de dorit. Pe de alta parte finantistii Guvernului Majestatii Sale Britanice fac calculele peste calcule si le da prea scump, iar asta inseamna ca nu intreaga flota va primi pachetul de modernizare si s-ar putea ca un anumit numar de aeronave sa ramana nemodernizate. Ori toata lumea stie ce inseamna asta: fier vechi!

Asadar avem pe de o parte banii, care sunt din ce in ce mai putini si optiunea ca intr-un fel sau altul AH-64 sa scada sau chiar sa dispara din inventarul britanic, iar pe de alta parte armata, care sustine ca nici nu se poate pune problema ca flota de elicoptere sa fie inlocuita sau redusa prea mult, militarii refuzand deocamdata sa declare un numar minim de elicoptere care ar trebui meninut obligatoriu in serviciu.

 

Sursa: Telegraph.co.uk

 GeorgeGMT

 

8 comentarii:

  1. aparatele care vor fi eventual disponibilizate ar putea fi foarte interesante pe piata second-hand
    unde chiar fara nici o modernizare ar fi superioare unui Puma-Socat
    interesant si de urmarit 24 de bucati nu ar arata rau in dotarea ROAF

    • Si mie imi lasa gura apa dupa AH-64D. Nu as avea nimic impotriva unei astfel de afaceri second-hand.

      • Mda, iar apoi am dat cu capu’ de noptiera si ne-am trezit 😐

      • Bre,tizule;ar trebuii sa sflam si-n iaurt ca stii ti cum ne-am fript cu ciorba fregatelor luate tot de la inglish . Nu cumva sa le luam si pa astea numai cu tunul de bord iar sistem de armament da pa „aripi”ciuciu” . da las ca-i punem 4 DShK si cu 4 servanti agatati in niste hamuri si sa vezi vanatoare de iepuri in baragan. Uf ce vis urat avusei
        Ar fi bune da de unde bani (daca nici britanicii n-au) plus ca mai depinzi si harmament de la ei . Si daca yankeii nu mai fabrica piese ,noi ce sa facem cu ele ?! Aa, le le sudam neste table la frifate si facem portelicoptere, si astfel black sea nu va mai fi lac rusesc .
        Of ne trebuiesc atatea pt armia noastra da avem extrem de putini oameni ce ar putea face ceva DAR exista ceilalti din „sistem” care se gandesc doar cum sa faca ceva pt el .

  2. Ar fi prea scump de cumparat si operat de catre noi si au echipamente multe custom-made pentru UK.

    Daca britanicii nu si le mai permit, atunci n-avem nici o sansa…

    Cum am spus si in cele 2 articole despre S.C. IAR S.A., as prefera o varianta mai mica, gen derivat Gazelle/EC-135 inarmat AT sau un derivat al Puma/Super-Puma gen Rooivalk, usor de exploatat deoarece avem o baza comuna deja.

  3. Britanicii sunt pragmatici.Cred ca ar iesi mai scump sa renunte la Apas si sa se doteze cu alt tip de elicopter.Am in vedere atat cheltuielile de achizitie cat si cele logistice.Logistic, in acest moment U.K.este pregatita sa exploateze Apasul.
    Eurocopterul este inferior Apasului.Daca pentru britanici este prea scump Apasul atunci pentru Romania este o aberatie sa speri ca il vom avea in dotare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *