Buletin naval de… vară (Nr. 2/Iulie 2017)

Type 055 – distrugator sau crucisator?

Până la data acestui articol, pe parcursul anului 2017, PLAN (Marina Militară a Chinei) a primit în serviciul activ nu mai puţin de 7 (şapte) noi nave militare de suprafaţă: două distrugătoare Type 052D, două fregate Type 054A şi trei corvete Type 056A şi are în teste pe mare încă două corvete Type 056A şi încă două distrugătoare Type 052D, nave care, cel mai probabil, vor intra în serviciul activ al flotei în acest an. Impresionant, nu-i aşa?

Nu vă spun câte nave a reuşit US Navy să introducă în 2017 în serviciul activ până la data acestui articol că nu le face cinste. Cumva e şi normal, China, nu SUA, este challengerul.

Însă, chinezii nu mai surprind demult doar prin cantitate. Calitatea navelor pe care le proiectează şi le construiesc este în creştere, ucenicul depăşindu-şi, în opinia mea, maestrul. Evident, mă refer la URS…, pardon Rusia.

Noul Type 055, distrugator sau crucisator?

Dar ce m-a determinat să fac o asemenea afirmaţie? Este vorba despre noua vedetă (nu rapidă) a PLAN, noul distrugător (crucişător, în opinia mea) Type 055. Lansarea, cu surle şi trâmbiţe, a avut loc în data de 28 Iunie 2017, fiind foarte vizibilă în presa chinezească. Ca să nu o mai lungim şi, ca să fac proba celor afirmate – e crucişător, nu distrugător, voi trece direct la o comparaţie a celui mai nou distrugător chinezesc cu referinţa în materie, crucişătorul american de clasă „Ticonderoga”. Prin urmare, vă invit să analizaţi tabelul de mai jos.

Nava Crucisator de clasa Ticonderoga Distrugator de clasa 055
Lungime (metri) 173 180
Latime (metri) 16,8 20
Pescaj (metri) 10,2 6,6
Deplasament la incarcare maxima (tone) 9800 aprox. 12000
Viteza (noduri) 32,5 >30
Autonomie (mile marine) 6000 @ 20 noduri; 3300 @ 30 noduri 5000 @ necunoscut
Echipaj 330 aprox. 380
Propulsie 4xGE LM2500 4 × QC-280 gas turbines (28 MW (38,000 hp) each)
Capabilitati AAW, ASW, ASuW, EW AAW, ASW, ASuW, EW
CMS AEGIS necunoscut, similar AEGIS
Senzori & radare AN/SPY-1A/B multi-function radar
AN/SPS-49 air search radar
AN/SPG-62 fire control radar
AN/SPS-73 surface search radar
AN/SPQ-9 gun fire control radar
AN/SLQ-32 Electronic Warfare Suite
AN/SQQ-89(V)1/3 – A(V)15 Sonar suite, consisting of:
AN/SQS-53B/C/D active sonar
AN/SQR-19 TACTAS, AN/SQR-19B ITASS, & MFTA passive sonar
AN/AQS-22 Airborne Low Frequency Sonar (ALFS)
Type 346B radar (banda C/S, X), radar de control al focului in banda X, si multe altele nu tocmai cunoscute
Armament 2 × 61 celule Mk 41 VLS continand un mix de 122 de rachete:
RIM-66M-5 Standard SM-2MR Block IIIB
RIM-156A SM-2ER Block IV
RIM-161 SM-3
RIM-162A ESSM
RIM-174A Standard ERAM
BGM-109 Tomahawk
RUM-139A VL-ASROC
8 × RGM-84 Harpoon
2 × Mk 45 Mod 2 5-in/54-cal tunuri usoare
2 × 25 mm Mk 38 gun
2–4 × mitraliere cal. 50 (12.7 mm) 2 × Phalanx CIWS Block 1B
2 × 3 Mk 32 12.75-in (324 mm) torpile usoare
1 × H/PJ-38 130 mm tun principal
1 × H/PJ-11 CIWS in fata
1 × HQ-10 in spate, 24 de celule rachete SAM cu raza scurta
112 celule de lansare tip VLS cu urmatorul mix de rachete:
HHQ-9B SAM
HQ-26 rachete anti-balistice
YJ-18 rachete de croaziera de atac la sol
CJ-10 rachete de atac la sol
YJ-18A rachete anti-nava
YJ-100 rachete anti-nava cu raza lunga de actiune
CY-5 rachete anti-submarin
Elicoptere ambarcate 2 × MH-60R 2
Unitati 22 1 lansat, 3 in constructie

Ce semnifică acest crucişător în contextul planurilor Chinei pe termen lung? Răspunsul este simplu: prezenţă globală. Relativ slab înarmat în raport cu unii dintre competitorii săi direcţi, nava beneficiază de o bună autonomie şi, cel mai probabil, de spaţii generoase la bordul ei, pentru o bună ergonomie în cazul voiajelor îndelungate.

Tot în această idee, deşi primele unităţi beneficiază de o propulsie tip COGAG, s-ar părea că inginerii chinezi au în vedere trecerea la o propulsie de tip IEP.

NATO a clasificat această navă ca fiind crucişător deşi PLAN insistă să-i spună distrugător. Pe lângă sprijinirea ambiţiilor globale ale Chinei, această navă va avea cel mai probabil şi rolul de comandant al escortei viitoarelor portavioane ale Chinei. Patru nave vor fi livrate până în 2020, numărul total de unităţi urmând a ajunge undeva pe la 22 -26 de nave.

Distrugator Type 052C, preluare Bosphorus Naval News

De altfel China, unul dintre marii exportatori globali, este direct interesată de menţinerea şi protejarea liniilor maritime comerciale. Motiv pentru care are nevoie de o marină gata să intervină oriunde în lume, oarecum pe modelul celei americane. Primele semne în acest sens au început să apară deja: în Mai 2015, nave militare chinezeşti au participat la exerciţii cu marina militară rusă în Marea Neagră şi în Marea Mediterană, iar o mică flotilă a traversat Canalul Kiel pentru a marca mai multe vizite în Polonia, Finlanda şi Danemarca. De asemeni, nave aparţinând PLAN, implicate în efortul de combatere a piraţilor din Cornul Africii au intrat în Mediterana, efectuând vizite în Grecia, Italia şi Spania. Capabilităţile PLAN cresc de la an la an, sfâşitul lui Iulie 2017 consemnând noi exerciţii desfăşurate cu marina Rusiei în Marea Neagră şi în Marea Baltică. La ambele exerciţii vor participa câte un distrugător, o fregată şi un vas de realimentare. Cam aglomerata Marea Neagra in aceasta perioada, avand in vedere si recentul exercitiu NATO gazduit de Ucraina…

 

TCG „Istanbul” – o fregata Made in Turcia

Cum astăzi este ziua chalengerilor, mai departe, trecem mai aproape de noi, la o altă ţară cu ambiţii mari, Turcia. Despre corvetele de clasă „Ada” am mai vorbit, despre seria de fregate ce va fi derivată din aceste corvete, nu.

Construcţia la TCG „Istanbul” a început în 19 Iunuarie 2017 la Tuzla Naval Shipzard, primul modul al navei fiind construit în ultimele şase luni însă ceremonia a fost amânată până la lansarea ultimei corvete de clasă „Ada”, TCG „Kinaliada”.

Parte a programului naţional turc „MILGEM”, „Istanbul” vor fi o serie de fregate uşoare, capabile să îndeplinească misiuni multiple, în spectrul luptei AAW, ASuW, ASW and EW. Vor fi patru unităţi în această clasă: TCG “Istanbul”, TCG “Izmir”, TCG “Izmit” and TCG “Içel”.

Este o versiune mai lungă a corvetei, având o lungime de 113,2 metri, o lăţime de 14,40 m şi un pescaj de 4,05 m, deplasamentul fiind de 3000 de tone. Sistemul de propulsie este asemănător cu cel al corvetei, rezultând o viteză maximă de peste 29 Nd şi o autonomie de 6570 Mm la o viteză economică de 14 Nd.

Noua fregata turceasca de clasa Istanbul, preluare navyrecognition

Echipajul va fi de aproximativ 125 de marinari, iar armamentul este asemănător corvetelor până la un punct. Care punct este reprezentat de apariţia unui VLS Mk41, capabil să lanseze RIM-66 Standard, RIM-162 ESSM şi VL ASROC. Numărul de rachete anti-navă creşte şi el, fiind ambarcate nu mai puţin de 16 rachete anti-navă, un mix de 8 Harpoon şi 8 Atmaca (rachetă navă-navă dezvoltată de Roketsan).

La ceremonia lansării a participat şi Preşedintele Erdogan, care a reiterat dorinţa Turciei de a-şi crea o industrie naţională de apărare. Cităm: “Vom continua să creştem numărul proiectelor care sunt de importanţă deosebită pentru securitatea noastră naţională. Avem încă zece proiecte pentru care vom semna contracte în anii următori. Toate aceste programe reflecta importanţa pe care o acordăm ameninţărilor maritime din zona noastră. Suntem determinaţi să construim şi propriul portavion.”

Este foarte clar că, orice contract va încheia, Turcia va urmări în permanenţă, transferul de tehnologie şi know-how, de natură a-i permite o dezvoltare din ce în ce mai accelerată a propriei industrii de apărare. Prin urmare nu ar trebui să ne surprindă unele contracte încheiate cu parteneri „exotici” din punctul de vedere al unui membru NATO.

Nicolae Hariuc

Surse:

https://southfront.org/china-launches-first-type-055-destroyer-first-step-shifting-naval-balance-power-pacific/

http://www.navyrecognition.com/index.php/focus-analysis/naval-technology/5337-chinese-cruiser-or-destroyer-full-details-on-plan-s-first-type-055.html

https://turkishnavy.net/2017/07/03/tcg-kinaliada-is-launched-and-tcg-istanbul-is-placed-on-slipway/

http://navaltoday.com/2017/07/18/chinese-navy-task-group-heads-for-baltic-sea-and-bilateral-drills-with-russian-navy/

http://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2017/july-2017-navy-naval-forces-defense-industry-technology-maritime-security-global-news/5354-turkey-launch-its-final-milgem-class-corvette-start-construction-on-first-istanbul-class-frigate.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Istanbul-class_frigate

https://news.usni.org/2017/07/05/china-russias-baltic-naval-exercise-highlight-new-normal-european-maritime

 

 

43 de comentarii:

  1. china a depășit stadiul de nucă tare,a devenit ditamai bila de bowling.
    ce o sa le mai pară rău occidentalilor că au făcut acest „deal” cu chinezii?
    aparent americanii par a realiza pericolul chinezesc si incearca sa miște ceva la subiect in timp ce europa merge pe acelasi calapod economic cu ei dar sincer nu stiu dacă concret mai poate cineva influența acest colos.

  2. Industrie nationala de aparare,pai la noi inginerii militari ce fac ? Nu suntem in stare o natiune intreaga sa le dam 5000 de euro pe luna la o mana de oameni sa proiecteze ceva ?

  3. nu e pro rus,stie ce inseamna rusia dar este tiparul gica contra autohton.
    daca luam ceva de la rusi spunea ca suntem nerecunoscatori americanilor.
    au timp la batranete si nu au ce face cu el.

  4. Exista topic dedicat achizitiei de patriot, va rog purtati aceste discutii acolo, daca nu din respect pentru ceilalti cititori, macar din respect pentru munca autorului.

    @nicolae interesant tabelul cu date tehnice. Mi se pare putin ciudat ca type 55 are pescajul la doua treimi din cel american, dar greutate e mau mare cu aprox 30%.

    • Daca comparati latimea celor doua nave gasiti o parte din explicatie. Cealaltă parte o reprezinta rezerva de flotabilitate pentru armamentul si tehnica ce vor fi montate ulterior, pe masură ce industria chineza le va produce.

    • Achiesez la cele spuse de karadeniz. 🙂
      Multumesc si pentru observatie, e boala veche pe aici…

      • Multumesc amandoura pentru raspuns, nu remarcasem si latimea considerabil mai mare a chinezoaicei. O sa fie interesant totusi de vazur cum se comporta pe mare montata, cat de stabila o sa fie.
        Legat de clasificarea crucisator / distrugatorm cred ca linia de demarcatie tinde sa sa dispara, depinde foarte mult si de doctrina marinei din care fac parte. Nu as pune totusi Type 55 pe acelasi nivel cu Ticonderoga, pe motiv ca „Tico” are doua castele radar, pentru redundanata, sporind astfel sansele sa duca la capat o misiune de lupta de lunga durata. Type 55 e „doar” un distrugator cu automoie crescuta.

        • Avand in vedere raportul lungime latime as opina ca au vrut o platforma cat mai stabila. Asta daca n-au gresit complet planul de forme, ceea ce nu cred.
          Clasificarile navelor pot avea uneori importanta si dpdv al tratatelor internationale, si nu numai.
          Si crucisatoarele pot fi de mai multe feluri, despre asta o sa ma hazardez sa spun ca e ceea ce era pe vremuri un „cruiser”, in intelesul initial al termenului, vezi autonomia mare dublata de armamentul impresionant.
          De asemeni, rolul de comanda al apararii AA din jurul grupului portavionului il recomanda tot ca si crucisator.
          Vom vedea dupa ce intra in serviciu.

  5. Daca chinezii spun ca e distrugator, atunci distrugator este.
    La fel cum nimeni nu comenteaza de denumirile din marina rusa sau japoneza.
    Cat priveste deplasamentul si armamentul navei, dar si alte caracteristici care l-ar face din distrugator in crucisator, sa ne uitam si la koreeni cu Sejong the Great, sau chiar la americanii stimati in articol, care au pe Zumvalt.

  6. ar fi posibila intr-un plan ipotetic o alianta polonezo-ucraineano-romano-bulgaresco-sarba-greaca-CHINEZA? Eventual sa se adauge si Egipt, Pakistan, Brazilia, Muntenegru, Georgia, Thailanda si Vietnamul?

    • Imposibil din „n” motive cunoscute…

    • Da, este posibila. Totusi ar trebui adaugat si Lesotho pentru a echilibra balantza

    • Nu-mi dau seama care ar fi scopul unei asemenea aliante si cum o vezi functionala?
      Serbia si Grecia bat catre Rusia. Bulgaria se balangane est-vest, Cehia vrea sa fie un fel de Elvetia.
      China are probleme cu tarile riverane Marii Chinei de Sud, in special Vietnam.
      Sa te aliezi cu Brazilia sa ce?
      Daca ar fi de vorbit despre un intermarium, l-as vedea construit in jurul Poloniei, Romaniei si balticilor, carora sa li se adauge Slovacia (daca-si rezolva problema gazelor prin alimentare din Polonia – US shell gas), Croatia si Muntenegru iar in format sa mai fie cooptate Ucraina si Macedonia.
      In rest, nimeni nu e sigur in zona iar tarile au prea multe de impartit intre ele pentru a construi ceva durabil.
      Te aliezi cu Georgia pe care nu ai capacitatea s-o aperi. Singura lor sansa e un parteneriat puternic cu SUA care sa-si instaleze ceva trupe acolo.

  7. Clar chinezii au facut pasi inainte in tot ceea ce inseamna armament (aero, naval, terestru). Nu pot insa sa nu remarc, ca ei la nivelul anului 2017, construiesc nave pe care americanii le dezvoltasera acum mai mult de 20 de ani.
    Mai au inca mult pana cand sa dezvolte tehnologii/nave gen Zumwalt, Gerald R. Ford sau America, dar oricum decalajul tehnologic incepe sa se diminueze.

    Referitor la Turcia: cred cu tarie ca aceasta tara pierde o sansa mare sa fie una dintre cele mai mari puteri economice si mondiale. Dictatura lui Erdogan va aduce Turciei ceea ce au adus toate dictaturile: 1) nerespectarea drepturilor omului, lipsa dreptului de a te putea exprima liber; 2) un sistem de invatamant in care se va invata doar ce crede marele sultan ca este ok; 3) izolare politica; 4) izolare economica; 5) criza economica; 6) sper sa nu ajunga in situatia Venezuelei. Deja multe din acestea se vad usor usor.
    Pe partea de inarmare, incep sa vad o precipitare specifica dictatorilor, proiecte megalomanice sau achizitii de tehnica facute in ciuda americanilor/europenilor, ceea ce va duce la un talmes balmes. Deja armata sufera, este decapitata si lipsita de cei mai buni ofiteri- vezi numai cate tancuri turcesti au fost distruse de catre ISIS.

    • Erdogan i-a adus in top, s-ar parea ca tot el ii si ingroapa.
      La chinezi mi-au atras atentia doua tehnologii pe care le dezvolta si care sunt foarte curios daca le vor iesi: Integrated Electric Propulsion si catapulta electromagnetica.
      De urmarit, zic eu.

  8. E drept ca China produce /lanseaza anual mai multe nave militare decit oricare alta tara occidentala dar trebuie tinut cont ca :
    – Flota chineza e departe de a asigura paza si controlul a 100 % din apele teritoriale si zona economica exclusiva maritima .
    – Chinezii au pornit modernizarea flotei de la un nivel de inapoiere colosal . Nave vechi , depasite tehnologic , uzate si care nu asigurau nici macar un minim de siguranta tehnica .
    Ca dovada , prima serie de submarine atomice chinezesti , Type 0-91 (sau Han dupa denumirea lor de catre americani) , au avut groase probleme de navigare sub apa dar si enorme probleme de radiatii care decimau echipajele .
    (asta a fost o mare problema si pentru primele submarine sovietice unde fuga dupa suprematia submarina au facut sa „uite” de ce ravagii pot face radiatia unui reactor nuclear neecranat in mod optim)

    Cea mai importanta observatie (dupa parerea mea) :
    – Politica chineza in construirea de noi nave are la baza o filozofie particulara . Adica construim un numar (redus) de nave din o anumita clasa , o folosim intens si din greselile descoperite , problemele inerente , invatam si proiectam o alta clasa. Posibil mai ficienta si mai letala .

    Ca observatie , un numar mare de nave militare produse anual asigura „progres si prosperitate tovarasi” pentru sute de mii de persoane care castiga painea cea de toate zilele din aceste programe . De la otelarul care lucreaza in siderurgie , trecund prin strungarul de la fabrica de tunuri si munitie si terminand cu producatorul de vopsele , panglici pentru inaugurarea navei . 🙂

    Problema cea mai grea . Cum se vor descurca logictic chinezii cind vor trebui sa asigure intretinerea , repararea , aprovizionarea unei flote pestrite cu zeci de variante de nave?
    Sau poate vor taia rapid clase intregi de nave relativ tinere cind vor produce varianta suprema , definitiva de fregata , distrugator , submarin de lupta ? 🙂

    • Exact . Cadn vor obtine un „produs competitiv” il vor produce „in masa” si vior retrage restul .. Pana atunci si astea ce le au sunt bun e- instruiesc echipajele

    • Si eu am observat ca au un proces de invatare interesant, foarte metodic. Type 052 a ajuns la D si acum s-a lansat Type 055. Chinezii au in prezent foarte multi bani de cheltuit, deja au ridicat preturile la imobiliare in Australia si cumpara si in Romania, unde sunt destul de prezenti.
      Este de urmarit cum au procedat si cu portavioanele.
      Ideea e ca invata in permanenta, pas cu pas. Mai au mult pana la nivelul de inovatie al SUA, dar sunt deja peste multi.

  9. Comentati la articol sa stergem comentariile.

  10. China produce,India cumpara/inchiriaza mai si produce…dar de Japonia ce se mai aude?

    • Eu n-am auzit mai nimic, dar in mod cert e posibil sa-mi fi scapat ceva. Te rog, nu ezita! 🙂

      • Ultima achizitie e Asahi DD axat mai mult pe lupta antisubmarin,si ar avea in plan un 27DDG,un Atago cu railgun si niste lasere zic ei…ca tot veni vb si de China am revazut flota de surface pe wiki…interesanta si corveta aia type 056(32 active si vor sa ajunga la 50).O fi ea chinezarie dar la ora actuala e mai dotata decat ce are Ro Navy si cand vezi ca pana si Bangladesh si Nigeria o au in dotare,si Argentina ar fi vrut vreo 5 si la 50 de milioane $ bucata(pret 2014),iar ne ofticam ca doar la noi nu se poate,pardon nu se vrea…

        • O sa aprofundez tema japoneza, merci!
          De ofticat cred ca o sa ne mai ofticam o vreme…. Ma astept totusi la un anunt legat de corvete spre sfarsitul anului. Daca nu, e nasol rau…

  11. Asa si? S-300 in NATO de 30 de ani…

  12. capatu satului

    se numeste demnitate si responsabilitate,

    http://www.hotnews.ro/stiri-international-21911697-seful-armatei-franceze-dat-demisia-dupa-disputa-buget-macron-permit-fiu-felul-acesta-spus-villiers.htm

    la noi demnitatea si responsabilitatea inseamna lustru armei pt. cei mai harnici si limbism, restu somn si pahare in asteptarea varstei de pensionare…
    ne-a adus aici, comunismu cu fata umana si acceptarea prea facila a faptului ca ministru de aparare trebuie sa fie politician, respectiv un mincinos,

    chinejii, cinste lor au conducatori de stat mai capabili militar decat tot smgu nostru la un loc,
    daca chinejii produc ceea ce aveau US in productie in urma cu 20 de ani
    noi stam linistiti si nu dorim sa producem nici macar ceea ce se producea in urma cu 70 de ani,
    si de ce sa producem ceva cand conducatorii nu au decat un sigur rost sa suga cat mai mult pot,
    privatizare tot ce a mai ramas pe bani de tigari
    sau poate pe banii black kube, ca tot au imunitate la noi si pot sa faca orice vor, incepand de la spionaj pe fatza,
    presedintele este multumit a primit o medalie prin US ca om drept mai spune trei cuvinte iar fraierii de pe margine bat din palme,
    cred ca toate se trag de la blestemele lui soros puse pe capu lui zdragnea si a camerei defutatilor,

    avem stat de drept, csatu, smgu, serviciile, justitzia si restu lucreaza, pana se vor trezi din somn, dar va fi prea tarziu

    iubesc tradarea dar urasc pe tradator

    • Eu nu inteleg de ce cade lumea in butoiul cu defetism. Nici matale nu ai dormit bine?
      Ce, nu te asteptai la asta cand ai vazut guvernul Grindi apoi Tudose? Stiai. Fii mai tare, nu mai boci ca vecina mea de la camin cand o lasa vreunul….

  13. @Nicolae

    Barosane scoate din tabelul respectiv SH-60B. Ultimul Bravo a fost scos la pensie in iunie 2015.

  14. @ Nicolae

    De asemenea, un Tico are un echipaj de 330 de suflete. 30 de ofiteri si 300 de gradati si subofiteri.

    Scoate si AN/SQQ-28 din schema, asta fiind partea „shipborne” a LAMPS Mk III. Deci daca astia nu mai opereaza SH-60B LAMPS, afara cu ea. Modelele Romeo au o alta arhitectura bazata pe AN/AQS-22 Airborne Low Frequency Sonar (ALFS).

  15. Pe pariu ca Tyoe asta poate primi mai mult armament decat declara acum?
    Spatiu au .. si nu=\lau proectata asa de spatios dpar ca sa aiba unde juca tenis de masa ci in asteptarea finalizarii prooectlor de armament naval.

    SI de ce distugatot? Simplu si „clasic” – are un tun de 130 mm! Unic! Deci 130 mm distugator se numeste!

  16. pai deja au obtinut „produsele competitive”.lpd type71(4 in serviciu,2 in constr.), distrugatoare type52 (vreo 20) si type55(1+ 3 in constructie),fregate type054(30 construite),corvete type34(tot 30 vor sa ajunga la 60),npr-uri type 22(se apropie de suta).la portavioane si ldh-uri mai bajbaie dar in cativa ani rezolva si cu astea.inclusiv la sub-uri nucleare au ajuns la maturitate.

    • Portavionul chinezesc e deja mai bun decat originalul, plus ca au catapulta electromagnetica in teste. Cat de reusita o fi, nu se stie inca.
      La asta adaugam ca sunt in teste si cu propulsie IEP (Integrated Electric Propulsion)

  17. asta a fost exercitiul sa scufunde tab ul.dar nu s a mai putut face recuperarea lui din cauza curentiilor

  18. Bravo Chipp! Ai reusit sa dai stirea verii in Romania!
    Ti-as fi recunoscator daca pentru asta ai folosi o sectiune dedicata pe site, aia cu „Permiteti sa raportez!” Stiu ca e greu dar poate data viitoare iti iese.

    Nu doar tie, si celorlalti. Asta arata ca nu degeaba tara asta e unde e…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *