C-1A Trader

Argentina_navy_S-2_Tracker725

Continuam cu Brazilia, mai exact cu programul lor pentru operationalizarea peste cativa ani a portavionului Sao Paulo. In acesta ordine de idei brazilienii au cumparat din Statele Unite patru avioane C-1A Trader, aparate care au fost scoase direct din parcul rece, de pe undeva din Arizona, si vor fi complet refacute pentru uzul Marinei Braziliene.

C-1A Trader este un avion cargo cu doua motoare destinat portavioanelor. Aparut inca din anii “50 si folosit de americanii pana spre sfarsitul anilor “80, C-1/S2 a reprezentat principalul avion de transport pentru flota de portavioane americana.

Dupa retragerea sa aparatele au fost “cazate” in depozitul Davis Monthan Boneyard de langa Tucson in Arizona si se vede treaba au fost bine conservate daca celula inca mai poate fi folosita pentru modernizare si completare.

Americanii si francezii folosesc astazi aparate mai mari si mai grele pentru transport pe portavioane, de tip E-2C/D Hawkeye si C-2 Greyhound, insa Sao Paulo este prea mic (si catapultele prea slabe) pentru astfel de avioane grele si singura solutie viabila ramane “batranul” Trade, adus acum la o noua tinerete.

argentinian_turbo_tracker725

In total brazilienii vor readuce la viata opt aparate, acestea fiind dotate si modernizate de catre compania americana Marsh Aviation. Cele opt avioane vor fi modernizate astfel: patru la standardul S-2T Airborne Early Warning si patru la standardul KC-2 COD/AAR (Carrier-On-Board/ Air-to-Air Refueling).

Cele opt aparate vor avea motoare turbo-prop (in locul celor originale cu piston) Honeywell TPE-331, iar “cisternele zburatoare” KC-2 vor primi si un cockpit multifunctional modern, comunicatii modern plus sistemul de alimentare in aer.

Contractul, semnat inca din octombrie 2011, a intampinat unele probleme birocratice, totul fiind acum rezolvat. Din punct de vedere financiar, Brazilia a platit cate 32000$ pentru fiecare celula, urmand ca modernizarea, refacerea resursei si re-motorizarea s-o coste 167 milioane de dolari. Primul avion modernizat va zbura in 2017 urmand sa devina operational in 2018.

GeorgeGMT

24 de comentarii:

  1. Cel putin sunt coerenti. Bravo lor !
    Solutii sunt pentru toatà lumea.

  2. Sunt coerenti in a-si ingropa banii in capabilitatile anilor 60-70: São Paulo ‘modernizat’, A4 Skyhwak ‘modernizate’, C-1A Trade ‘modernizate’.

    Astora nu le licare nimic la nimeni ca nu mai pot ambarca decat antichitati dezgropate din cimitirele altora 🙂 ?

    Toti banii ingropati in upgradeuri si reparatii la o nava din 1960, achizitii de antichitati zburatoare si dupa aia modernizari, operare de flotila de aparate de atac din anii 70 cu capabilitati foarte limitate, what’s the point.

    Adica ori faci ceva ca lumea ori o lasi balta, ce fac astia e Samba do Brasil varianta cu portavioane, marina cu portavioane de mana a doua.

    Dar acelasi lucru te poti intreba si de altii, care ingroapa totusi niste bani ca sa faca politia vazduhului cu Mig21 si la o adica te pot apara doar o zi 🙂 Si daca nu era mai bine sa renunti la toata mascarada aia cu mecanici, ingineri, generali, baze aeriene cu trei avioane si un general si piloti antrenati la ‘standarde NATO’ cu 40 de ore de zbor pe an si sa platesti pe altii sa faca politia.

    Adica o analiza asa la rece, cati bani bagi si ce obtii de banii aia si daca ce obtii are vreo valoare combativa sau doar te antrenezi ca a fii antrenat.

    Cei mai ‘castigati’ sunt argentienienii, si aia alti distrusi, care mai au si ei unde-si certifica pilotii din ‘aviatia navala’ (tot A4 Skyhawk si S2T) pe barcutza astora; aia au renuntat definitiv la ragalia lor ARA Veinticinco de Mayo insa isi pastreaza Skyhawkurile si inca isi califica pilotii pe portavionul brazilian, adica au mai ramas ei cu ceva vise si ambitii de marina ambarcata insa nu mai au pe ce le imbarca si Skyhawkuirle alea or sa se duca si ele dracului la un moment dat.

    • Si ce ai vrea sa faca???
      Sa construiasca ei un portavion nou,nu sunt capabili!
      Sa cumpee unul din SUA,Anglia sau Franta nu stiu cat iar ajuta deoarece nu li se va da ultima tehnologie iar costul va fi foarte mare
      Chiar daca ar cumpara unul la o adica nu vor putea face fata in cazul unei confruntari cu marina SUA,Angliei sau Frantei spre exemplu
      SH asta e pentru vecinii care nu au nici macar asa ceva

    • „Toti banii ingropati in upgradeuri si reparatii la o nava din 1960, achizitii de antichitati zburatoare si dupa aia modernizari, operare de flotila de aparate de atac din anii 70 cu capabilitati foarte limitate, what’s the point.”

      Simplu o granicerule: antrenament, pregatire, dezvoltarea unei experiente institutionale care in 20 de ani va permite achizitionarea unui porta-avion si unei grupari ambarcata moderne (pentru 2035). E varianta cu cap. In loc sa scufunzi bani cumparand/construind port-avioane si avioane ambarcate cand tu nu esti in stare nici macar sa faci o fregata sau un motor modern cu reactie si sa te chinui 20 de ani fara sa obtii nimic, asa cum fac indienii si chinezii, mai bine te apuci cu niste tehnologie tried and tested de altii inveti tot ce poti de la aia si dupa ce ai capata experienta si siguranta port-avionul modern si avioanele moderne vor veni de la sine. Este fix modelul pe care l-au aplicat la avioanele militare Tucano ==> AMX ==> Super Tucano (electronica avansata) ==> Gripen

      • Arhenghele, am scris mai jos: ei nu erau la prima experienta de asta paranormala cu portavioane si cu aviatie ambarcata, au operat portavionul NAeL Minas Gerais din ’60 pana in 2001.

        Si pe ala au operat tot Skyhawks si S2 Trackers!
        Practic in 2001 n-au avansat cu nimic!
        N-au capatat nici o alta experienta, au ramas cam pe loc si doar au evitat disparitia.

        Au ales tot un portavion vechi in care trebuie sa ingroape bani doar ca sa-l poata folosi si au pastrat aceeasi aviatie ambarcata mirobolanta.

        „antrenament, pregatire, dezvoltarea unei experiente institutionale” aveau destule, sau poate ca in 41 de ani n-au prea avut timp sa se dumireasca si sa progreseze.

        Parerea mea umila e ca dupa 40 de ani trebuiau sa treaca la next level si nu sa stationeze.

        Acolo au ratat un pas. S-au l-au facut pe loc.

        Eu nu vorbesc din prisma traditiei, ambitiilor geopolitice sau a mandriei nationale. Ci strict la obiect, cati bani bagi in fieratanie si ce capabilitati obtii.

        Adica daca tot au bani de spart pe semintze din cauze de ambitii de putere regionala macar de o faceau cu cap, luau ceva mai nou si mai bun si treceau la next level. La o nava mai buna deja aveau posibilitatea sa imbarce avioane mai bune decat pe vechitura francezilor. Si nu sa se apuce sa vada ce se mai potriveste pe nava lor cautand prin cimitire.

        Asa o mai freaca in „antrenament, pregatire, dezvoltarea unei experiente institutionale” inca 20 de ani. Un stop-gap permanent si nu e ieftin deloc.

        Adica din ce ma dumiresc eu, vor ei ceva dar nu sunt suficient de hotarati sa bage suficienti bani si efort ca sa treaca la next level. Si atunci o freaca prin zone confortabile.

        Si peste 20 de ani parca vad ca portavionul nou ca fi Charles de Gaulle de care or sa scape francezii inainte sa-si ingroape ei banii in modernizari si reparatii 🙂

        • „Parerea mea umila e ca dupa 40 de ani trebuiau sa treaca la next level si nu sa stationeze.”

          Uitate la istoria economica a Braziliei. In ultimii 40 de ani nu au avut banii necesari, d-abia acum INCEP sa aiba banii necesari sa-si creeze capacitati reale de aviatie ambarcata. Dar accentul este pe INCEP. Pana acu s.au jucat de-a portavionul, fieratania aia britanica statea mai mult prin port iar experienta in ultimii 40 de ani ciuciu. Chiar si acu nu au destui bani cat sa se joace cu aruncat vreo 10 miliarde cat costa acum un portavion nou. Si asta doar coca si motoarele electronica si armamentul e inca vreo 5 iar grupup de aviatie inca vreo 5. 20 in total. Or avea o economie puternica dar nici chiar atat.

  3. Brazilienii o iau cu inceputul si deocamdata isi dezvolta capabilitati si solutii de stopgap… Au in program sa-si construiasca un portavion propriu, un submarin nuclear, Gripen, etc…
    Nu le poti face pe toate peste noapte, trebuie mai intai sa acumulezi cunostinte si sa-ti dezvolti industria…
    Au un plan bun.

  4. Da, numa ca solutiile astea de stop-gap sunt si scumpe si permanente, ca vor sa-l foloseasca pana in 2039, cand baporu cela o sa aiba venerabila varsta de 80 de ani.

    Daca tot esti ditamai tara emergenta cu economie infloritoare dansatoare in bi#kini fara su#tien, atunci nu e mai bine sa faci lucrurile ca lumea de la inceput? Adica sa cumperi sau sa-ti fabrice careva cu experienta local un portavion nou.

    Si tocmai ca nu sunt la inceput.

    Au mai avut niste ani buni un carrier sora-de-frate-geaman cu al argentinienilor, Minas Gerais, tot din clasa Colossus, deci nu erau la prima experienta cu nave din astea si aviatie ambarcata ca sa zici ca o luau de la zero.

    Pasul logic ar fi fost unul nou si mai capabil.

    Colossus ala a expirat si el saracu si pusi in fatza faptului de a ramane fara portavion n-au avut alta alternativa mai desteapta decat sa cumpere ce aruncau francezii.

    Deci au ratat miscarea aia buna la pasul anterior, de la Colossus trebuiau sa treaca la unul nou si capabil, nu la o ragalie veche aruncata de francezi, in care tot ingroapa bani si nu pot ambarca decat antichitati fara nici o valoare combativa.

    Se pare ca s-au dumirit si ei ca au ratat miscarea aia daca se gandesc totusi la un portavion nou, probabil ca sa inlocuiasca vechitura asta.

    Problema e ca pana atunci mai trec niste ani buni, adica niste generatii de politicieni vajnici si necorupti si militari cu simtul onoarei, deci nu garanteaza nimeni ca peste 25 de ani nu cumpara tot pe fuga si la disperare alta ragalie aruncata de altii, ca sa nu ramana din nou fara aviatie ambarcata.

    Lasa ca in 2040 li-l vand frantujii pe Charles de Gaulle si ala e noul portavion 🙂

    • Prietene, din experienta mea industrialà, militarà si personalà.

      De multe ori este preferabilà o miscare proastà decât imobilitatea. Cel putin înveti si apar reactii pentru ameliorarea situatiei gresite.
      Îmi stà si acum pe inimà cele 4 miliarde de dolari alocati acum câtiva ani pentru 48 de multiroluri noi pentru RoAF. Nu s-a miscat nimic si iatà ce este aztàzi (asteptând acum niste F-35, cà scàrile le avem…)

      Miscarea lor nu este deloc rea, nici nu stiam cà ar mai fi zàcând undeva niste C-1.
      Remotorizate si echipate modern, vor aduce o experientà pe care numai SUA si Franta o au. iar actualmente nu sunt disponibile nicàieri AWACS îmbarcate.
      Deci ce faci? Stai în chiloti, sau mai îti pui un pantalon, chiar cârpàcit ?
      Brazilia este o putere regionalà, si echipamentele pe care le are (va avea) trebuiesc comparate cu cele ale vecinilor. Si aici sunt numero 1.

      • Daca acest trend militaro-industrial se va mentine o perioada suficienta, Brazilia va avea si o forta militara capabila si o industrie nationala suficient de puternica pentru a sustine, financiar si cu know how, o noua statura militara a Tarii Cafelei.
        Brazilia nu este Arabia Saudita sa-si cumpere avionul cu tot cu piloti si tehnicieni, ci trebuie sa foloseaasca banii pt inarmare si in dezvoltarea bazei industriale si economice a tarii, trebuie sa-si pregateasca personalul, etc.
        Dpmdv se misca asa cum mi-as dori sa se miste si Romania: pas cu pas si cu un ochi pe economie.

      • O fi putere regionala, nu contesta nimeni, dar nici nu e greu, vecinii sunt varza dpdv militar. Acolo si cu biplane cu panza esti putere regionala.

        Eu nu vorbesc din prisma ambitiilor geopolitice sau a mandriei nationale. Ci strict la obiect, cati bani baga si ce capabilitati obtin. Si ce obtin practic e din secolul trecut.

        „Miscarea lor nu este deloc rea, nici nu stiam cà ar mai fi zàcând undeva niste C-1.”
        Pai ce sa faca, au scurmat prin cimitire sa vaza ce se mai potriveste la televizorul lor cu lampi. Ca asta e, ce puteau sa mai faca. E bine ca se misca, daca stai mori precum RoAFul, dupa cum ai mentionat.

        • De acord cu GSG. Modernizezi, prinzi experienta si trebuie sa il schimbi. O iei de la capat si tot asa. Ar fi putut sa cumpere un portavion nou cu offset. Plus ca noua copaie ar avea viata mai lunga decat sh-ul frantuzesc.

        • Si cam ce-ar fi putut cumpara in afara de C-1 Trader?! Nimic. Sa nu zica lumea ca aveau de unde alege… Avioanele cargo pt carrier nu sunt la fel de comune precum C 130.

    • „Pasul logic ar fi fost unul nou si mai capabil.” spui tu
      TInand cont de faptul ca nu sunt capabili sa il construiasca ei nu prea cred
      Pasul logic ar fi fost sa incerce sa dezvolte pe plan local un LHD asemanator celui spaniol „Principe de Asturias”

  5. Brazilia viitoarea superputere

  6. un avion destul de bun, si poate fi folosit la o gramada de lucruri

  7. Denumirea corecta e Trader, nu Trade

  8. @Razvan Mihaeanu

    vechitura vechitura dar uite brazilieni isi vad de treaba
    tare curios as fi sa vad cum arata la ora actuala dotarea armatei romane
    cred ca 99 la suta sant piese de muzeu

  9. Da, si eu sunt interesat cum arata si in ce stare se prezinta echipamentele „conservate” de noi; vad ca americanii folosesc avioane 30 de ani (si nu cred ca le-au menajat), dupa care le stocheaza 20 de ani, dupa care sunt bine mersi modernizabile (inclusiv „cu totul alt motor”). Vad ca unii de aici radem de brazilieni ca se descurca cum pot. Noi ne descurcam mai bine?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *