Calcule, cifre…

In multele comentarii /discutii, de pe acest site, cum privire la dotarea armatei romane cu echipament modern s-a ajuns la doua concluzii: nu avem vointa politica si nu avem bani.

Nu am de gand sa tratez vointa politica in speranta ca intr-un viitor cat mai apropiat poporul roman va sti sa-si aleaga mai bine conducatorii. Bineinteles ca asta presupune sa aiba si pe cine alege. Dar atat cu politica.

Incepe sa ma deranjeze insa din ce in ce mai mult cand aud ca suntem o tara saraca, dar in fiecare zi batem recorduri de crestere economica. Ceva nu este in ordine astfel am inceput sa ma interesez de ce statul roman este sarac. Chiar este? Am facut cateva calcule, nu prea savante si vi le impartasesc si voua:

  1. Anul acesta PIBul preconizat de guvern este de aproximativ 181 mld euro. Cu o lejeritate extraordinara acelasi guvern preconizeaza ca incasarile bugetare (bugetul Romanie) vor fi de aproximativ 31,2% din PIB= 57,3 mld euro (este o predictie super optimista, pana acum nu au trecut niciodata de 30%). Nu suma de 57,3mld euro ne face o tara saraca, ci procentul de 31,2%. Pai de ce? Pentru ca media UE este de 39%, iar tari caFranta si Germania au 41%chiar 42%.

De ce se intampla asta? Pentru ca avem evaziune fiscala, pentru ca fiscul nu stie decat sa se dea in spectacol pentru presa, pentru ca atacam DNA, pentruca nu recuperam la bugetul statului prejudiciiledovedite de catre procurori, pentru canu incurajam munca, pentru ca incurajam statul acasa pe ajutoare sociale…

Ce s-ar intampla daca am avea o crestere a procentului de incasari bugetare din PIB, sazicem la 35%? Numai in anul curent am avea incasari bugetare in plus in suma de 6,8mld euro. In acest caz, ne-am permite sa alocam 0,5% din PIB in plus pentru armata? Eu zic ca da.

Bugetul apararii ararata asa:

An PIB an precedent % Crestere economica preconizata PIB an curent Buget aparare (2.5% din PIB) Buget achizitii
2017 172.05 5.20% 181.00 4.52 1.36
2018 181.00 3.00% 186.43 4.66 1.40
2019 186.43 3.00% 192.02 4.80 1.44
2020 192.02 3.00% 197.78 4.94 1.48 5.679167
2021 197.78 3.00% 203.71 5.09 1.53
2022 203.71 3.00% 209.82 5.25 1.57
2023 209.82 3.00% 216.12 5.40 1.62
2024 216.12 3.00% 222.60 5.57 1.67
2025 222.60 3.00% 229.28 5.73 1.72 8.111561
2026 229.28 3.00% 236.16 5.90 1.77
2027 236.16 3.00% 243.24 6.08 1.82
2028 243.24 3.00% 250.54 6.26 1.88
2029 250.54 3.00% 258.06 6.45 1.94
2030 258.06 3.00% 265.80 6.64 1.99 9.403522
2031 265.80 3.00% 273.77 6.84 2.05
2032 273.77 3.00% 281.99 7.05 2.11
2033 281.99 3.00% 290.45 7.26 2.18
2034 290.45 3.00% 299.16 7.48 2.24
2035 299.16 3.00% 308.13 7.70 2.31 10.90126
2036 308.13 3.00% 317.38 7.93 2.38
2037 317.38 3.00% 326.90 8.17 2.45
2038 326.90 3.00% 336.71 8.42 2.53
2039 336.71 3.00% 346.81 8.67 2.60
2040 346.81 3.00% 357.21 8.93 2.68 12.63755

In perioada 2017-2040 am avea un buget al apararii de 155,78mld euro din care: salarii, pensii si cheltuieli operationale de 109,05 mld euro si bugetde achizitii de circa 46,73 mld euro.

  1. Pentru ca mi s-a parut ca tara asta mai are potential, am inceput sa citesc cate ceva despre noile zacaminte de gaz din Marea Neagra si cea mai noua descoperire din judetul Buzau. Am fost curios cati bani ar aduce Romaniei exploatarea acestor zacaminte.

Informatiile le-am adunat din mai multe surse fiind mai multe perimetre concesionate de diferite firme. Concluzia ar fi ca depozitele de gaze s-ar situa undeva la 200 mld de m3 exploatabile in 20 de ani (perioada 2020-2040).

 

  • Exxon si OMV estimeaza ca ar putea exploata 140 mld m3 din doua perimetre
  • Lukoil- 30 mld m3
  • Romgaz- 30 mld m3
  • Black Sea oil&Gaz- 20 mld m3

Daca am  consider un pret mediu de 400 USD permia de m3 de gaz rezulta o valoare totala de 80 mld USD, valoare ce se va adauga la estimarea de PIB de mai sus. Aceasta valoare va mai genera in PIB cel inca cel putin 40 mld de USD urmare a activitatii de exploatare (antrepenori, subantreprenori, transport gaz etc). Deci in perioada 2020-2040 activitatea de exploatare si comercializare ar putea aduce la PIB inca 120 mld USD si venituri bugetare de 42 mld USD=>aproximativ 37.5 mld euro=>1.88 mld euro pe an.

Din sumaasta de 1.88 mld, putemaloca 250 mil euro pe an astfel incat 48 de F16 sa zboare 200 de ore pe deasupra MariiNegre (doar o idee)?

O intrebare ramane. Banii sunt problema?

VS

Surse de inspiratie:

http://www.digi24.ro/stiri/economie/bugetul-2017-sprijinit-pe-patru-picioare-rupte-654930?__grsc=cookieIsUndef&__grts=1495117732419

http://www.bursa.ro/veniturile-la-buget-in-scadere-cu-1-4-procente-de-la-an-la-an-ionut-dumitru-evolutia-incasarilor-…&s=print&sr=articol&id_articol=319976.html

http://www.zf.ro/eveniment/cheia-bugetului-2017-trece-cresterea-economica-5-comisia-prognoza-imbunatatit-estimarea-crestere-economica-2017-baza-adoptarii-masurilor-crestere-salariilor-pensiilor-reducere-taxelor-catre-actualul-16108984

http://www.ziare.com/economie/gaz/zacamant-urias-de-gaze-descoperit-in-marea-neagra-ar-acoperi-consumul-romaniei-pentru-aproape-9-ani-1405990

http://www.digi24.ro/stiri/economie/energie/gazele-din-marea-neagra-debarcate-intre-plajele-vadu-si-corbu-692165?__grsc=cookieIsUndef&__grts=1495118109346

http://www.digi24.ro/stiri/economie/energie/cel-mai-mare-zacamant-onshore-de-gaze-naturale-descoperit-la-buzau-723245?__grsc=cookieIsUndef&__grts=1495118191814

 

62 de comentarii:

  1. demisia lui les si a intregului guvern incompetent eu il vad peasta ca daca stranuta dragnea les se baga sub pres sa nu supere liderul autoritar de partid si demisia intregul guvrtn care nu doreste decit raul romaniei

    • Petru , crezi tu ca daca pleaca guvernul asta o sa vina altul mai bun ? Te asigur eu ca nu . Unul mai rau ca asta poate dar mai bun nu atata timp cat toti sunt sub biciul lui daddy .

      • Cu siguranta ca asa e. Daca il urmaresti pe Dragnea in conflictul cu Grindeanu, nu poti decat sa observi ca dupa OUG 13 si miscarile masive din strada, banateanul a invatat un lucru sfant…..ca mustaciosul e un tahlar nenorocit si ar arunca pe oricien in groapa, inclusiv colegii lui sau tara, doar ca el si cohorta sa fie bine.

        Desi nu credeam ca o sa spuna sta vreodata, se pare ca e mai bien cu Grindeanu decat fara el…si asta datorita faptului ca in locul lui o sa vina cineva mai rau, poate Firea, poate limbuta de Olguta…poate poate!

        Am ajuns sa suflam si in iaurt cand vine vorba de nenorocitii astia. Dar poate Dumnezeu e mare di Dragnev ajunge la bulau pana sa schimbe PM sau sa-l scoata parlamentul basma curata cu pragul referitor la abuzul in serviciu!!!

    • Sint perfect de acord da fereasca dumnezeu de un conflict de ce trabuie noi ca si cetateni sa platim factura incompetentei si a nepasarii ca pina la urma romania sea luat un angajament ca va aloca pentru inzestrare si dacă tara noastra va fi amendata cine plateste factura incompetentei lor cetateanu roman care din minimul pe economie care il are si deja cocosat de taxe si impozite mai trabuie pe deasupra sa plătească si factura incompetentei lor

  2. bani au fost intodeauna,ca sunt sifonati si irositi pe te miri ce e alta problema.
    organele statului care se ocupa cu recuperarea prejudiciilor si colectarea de taxe sunt instrumente politice de pedepsire.

  3. Bani sunt si au fost intodeauna , cu toate ca s-a furat in tara asta ca-n codru . Ca nu au fost cheltuiti cu cap , cand trebuia , nu au fost alocati la vremea care trebuia asta este o alta problema . Eu cred ca adevarata problema este vointa politica de a te angaja sa faci ceva de a respecta si a duce la bun sfarsit ce au inceput predecesorii tai , exemplu anularea tuturor contractelor angajate de guvernul Ciolos . Nu cred ca polonezii atunci cand au schimbat guvernele au anulat si contractele militare de achizitii ci si le-au asumat si le-au dus la bun sfarsit . Eu am stiinta doar de un contract major dus la capat ( sper sa nu gresesc ) cel al avioanelor de transport . S-au contractat 7 s-au adus in tara 7 si s-a incheiat contractul , basta . Iar cel mai elocvent exemplu este cel al submarinului unde guvern dupa guvern nu au gasit 50 de mil de euro pentru niste baterii si o revizie si au last o arma formidabila sa rugineasca la cheu .
    Deci dragi prieteni ne lipsesc vointa si viziunea nu banii .

    • OUG 13 ne-a aratat, datorita lingailor de la Curtea Constitutionala, ca ‘Oportunitatea’ nu poate fi cercetata de DNA. Lucrul asta inseamna ca si nimeni nu ii va putea trage la raspundere pe acesti politicieni marsavi pentru ca au semnat acordul pentru 2% din PIB la aparare, insa au s-au tinut de cuvant!

      Mai mult decat dreptate de la cele sfinte, nu putem spera. Nu in lumea asta, cel putin….nu acum! 🙁

  4. Bani sunt.

    Dragnea nu e/

  5. capatu satului

    gradu de incasare nu va creste, pe de o parte, pt. ca nu avem educatia necesara, iar pe de alta parte, pt. autoritatile nu aplica lejea,

    intr-o tara in care singuru scop al legislativului, executivului si inclusiv al instantei de contencios constitutional (ccr) este sa acopere hotiile si furturile din bujet normal ca si omu de rand nu prea gaseste argumente pt. care ar platii datoriile la stat,
    apoi, puzderia de mari afaceristi perindati pe la tembeliziuni si dati ca exemplu, care au facut toti avere prin furtu din bujetu de stat sau neplata datoriilor la bujetu de stat,

    dupa care, educatia care la noi incepand din universitati stim cum e,
    si incepem de la facultatile de drept: decanii lor sunt de regula cel mai puternic stalp al hotilor – fostu decan de la scoala de drept din cluj avocatu lui penix asta cu antenele, actualu decan de la iasi ministres al justitiei nu stie cum sa o dea, ca sa faca palavarmentarii de la putere cat mai fericiti dupa ce au furat mai mult ca si cei dinaintea lor,
    intram in csm si o vedem pe madam standford, sefa de facultate privata de drept dar cu graunte multe la bibilica, singuru merit sotu ei senator psd,
    apoi stiintele economice, scoalele ce produc profesorii de maine si restu,
    nu mai zic de licee, scoalele de la tara,
    cele cateva exceptii care fac scoala si care oricum merg in strainatate la facultati nu pot schimba grosu care produc doar analfabeti,

    noi, sincer putem sa investim si 1.000 de mld. in armata ca tot suntem pierduti,
    am fost pierduti cand tovarashu iliescu a permis unor loaze de la stefan gheorghiu sa conduca serviciile,

    de la sevicii trebuie inceputa curatenia, apoi justitia, invatamantu,
    si daca mai ramane cineva intrat si in armata si militie

    nu vedeti ca o gramada de investitii mari ce trebuiau facute la noi sau facut la unguri, poloneji si cehi,
    bancile de la noi transfera (exporta) debitorii prin firme poloneze sau de prin luxemburg care isi pun la randu lor niste comisioane de pici jos,
    don guvernator bnr este bine mersi,

    • E si tu acum, pai Romania este tara care a preferat sa piarda milioane de tineri plecati la munca in strainatate, pentru ca a dorit sa le ofere ceea ce ei doreau si nu aveau, anume acces la o casa a lor, asa cum au avut parintii lor.

      Cat de greu era ca ANL-ul sa construiasca in continuare locuinte pe care sa le vanda sau sa le inchirieze celor tineri, celor nevoiasi sai celor care se descurca mai greu? Germania o face, Romania a uitat! 🙁

      Pana la urma, noi despre ce vorbim? Daca oamenii care compun tara in sine, nu reprezinta o prioritate pentru stat, de ce ar face-o armia?

      • @Cezar tinerii au pleacat din tara din mult mai multe motive. ANL a fost și este un program comunist care nu a încurajat decât spaga și șmecheria. Tinerii vor doar condiții de munca decente, salarii decente și își vor lua ei case cu credite bancare pe 30 de ani ca in toată lumea capitalista.
        Șansă noastră ca tara sunt tinerii, aceștia despre care se spune ca nu știu decât sa stea cu smartphonul în mana și nu sunt serioși.
        Încercați sa luați metroul de la Victoriei spre Unirii cam pe la ora 18 și o sa vedeți viitorul. Tot metroul este plin de tinerii corporatiști din Pipera. Uitati-va la chipul lor și va revine speranța.

        • @VS,

          De acord cu tine….tinerii sunt viitorul! Locurile de munca decente si lipsa de perspectiva i-a impins pe multi sa plece, insa nu uita ca prima rata de migratie a avut scopul locuintelor, intrucat o buna parte din industrie inca exista in anii 1990, inclusiv cand au dat drumul la vize pentru UE, in 2002. Lipsa posibilitatii de a-ti cumpara o locuinta si a-ti intemeia o familie, i-a impins pe multi sa plece. In anii 1990 era inclusiv e penurie de apartamente in raport cu necesarul la numarul de populatie existent. Ajunsasera sa ste familii intregi intr-un apartament comunist, cu bunici, parinti si copii…ca socatii cate 2 in camera. Cine avea tara pleca(parintii lasandu-i pe copii), cine nu se chinuia.

          Cat despre programul ANL ca fiind de tip comunist, te dezaprob cu tarie. Acest program social il are si Germania si functioneaza perfect. Statul german construieste in draci, ofera locuinte tinerilor si categoriilor sociale defavorizate si nu greseste absolut deloc. Si acolo, ca si la noi, o familie formata dintr-un paznic si o vanzatoare, caci si ei sunt oameni, indiferent de inteligenta cu care i-a inzestrat Dumnezeu, nu isi poate permite accesul la piata libera de chirii, mai ales daca mai au si copii. Statul ii ajuta si bine face! Ca la noi totul se transforma in spaga, manarii si oportunitati, nu inseamna ca programul in sine e de vina, ci modul in care el functioneaza si e aplicat in tara noastra ‘speciala’. Acolo trebuie sa se umble si sa se corecteze, nu sa se inceteze dezvoltarea acestor programe, lasand loc liber BECALI-lor sa faca milioane de pe carca fraierilor.

          In Germania cea mult hulita, sectorul constructiilor s-a despartit pe criterii economice si sociale, anume statul construieste pentru patura societatii, iar privatii au acaparat piata de lux, acolo unde statul nu are ce cauta. Noi am aplicat modelul SUA, unde privatul ofera tot, insa am uitat sa vedem daca poate sustine economia noastra asa ceva. Salariile raportate la pret iti arata un mare ‘stai departe’ si inghite in sex, pardon…..sec! la noi asa zisii dezvoltatori imobiliari construiesc cu preturi asemanatoare cu ce mai ridica ANL-ul pe ici pe colo, adica in jur de 400 de euro pe metru partrat, insa vand intre 1000 si 1500 de euro, avand o marja de profit imensa. Acest lucru a ridicat artificial si piata de apartamente vechi, caci preturile pentru casele comuniste nu au niciuo baza reala pentru preturile pe care sunt vandute. Ele sunt tinute sus de o piata speculativa, tinuta acolo de lipsa concurentei si de preturile mari practicate, artificiale, operate de dezvoltatorii, pardon speculatorii imobiliari. Un bloc vechi de 50 de ani, 45 mp, 2 camere, la periferie, in cartiere muncitoresti, a ajuns sa coste 60.000 de euro….serios? In Romania nici macar subventii pentru constructii nu exista, nici restrictii sau regulamente….haos total. Statul este incapabil sa miste ceva si ii place in draci ceea ce nu face! Nici nu mai are rost sa vorbim de cresterea economica generata de acele extinderi ale oraselor, se vede in tarile arabe, in China, se vede si la nemti. Astia construiesc si pentru emigranti, noi nici macar pentru neaosii nostri. Romania aplica ‘reteta’ de la autostrazi, spitale, scoli e.t.c. …….ce rost are sa ne agitam, fac altii si pentru noi!

          Pacat…

          • Nu sunt de acord cu casele date de la stat. Dar astea sunt convingeri personale. Măcar o casa trebuie sa fie în stare și cetățeanul sa o faca o casa, sa săsească un pom, sa lase ceva după el. 🙂
            În rest suntem pe aceeasi lungime de unda 🙂

            • Cetateanul face o casa daca are bani. Materialele de constructie, manopera, autorizatiile costa. Asta daca vorbim despre o casa moderna. Daca vorbim despre o casa din chirpici este alta discutie.

            • Eu nu am vorbit de case date de stat de pomana, ci de implicarea in constructia lor, in darea inspre chirie si, eventual, in vanzare, catre cei care fac parte din patura vulnerabila a societatii, adica tinerii, cei cu venituri mici, cei care pleaca din localitatile de domiciliu in cautarea unui loc de munca in alte orase si tot asa.

              Evident ca nu pe degeaba, ci cu bani, insa la alte preturi. ANL-ul a vandut acum cativa ani apartamente cu 3 camere la 29.000 – 31.000 de euro, dupa cei 5 ani in care tinerii respectivi au stat in chirie subventionata, aceasta suma reprezentand pretul de constructie +5% profit….asa cum prevedea legea ANL, adoptata de guvernul Romaniai atunci cand a creat acesta agentie de stat. Asta e rolul statului, sa ofere alternativa celor care au nevoie reala si reglementeze piata imobiliara care o ia razna de ficare data cand apare cresterea economica sustinuta, exact ca acum sau ca in anii de boom economic. Preturile la materiale de constructii sunt la fel ca acum 3 – 4 ani, insa preturile la locuinte au crescut cu 30%, care-i motivul real? Germania ‘ socialista’ nu a avut probleme cu piata imobiliara in 2008, atunci cand a venit criza economica si s-a spart inclusiv bula economica, insa tari ‘liberale’ precum SUA si Romania au avut cumplit de suferit din acest motiv. Lucrul asta s-a datorat faptului ca la nemti politicile referitoare la constructii nu au permis o supra evaluare a pietei imobiliare, lucru care nu a tras in spirala vartejului bancile creditoare, firmele de constructii, producatorii de materiale de constructii, firmele de consltanta s.a.m.d.

              Sa iti mai fac un exemplu pe chirie…..in Germania chiria la liber, adica la privat, este de 1000+ de euro lunar, iar la social(ANL-ul lor) e de 500 – 600 euro, in functie de clasa de venituri in care esti incadrat si de cat au fost veniturile cumulate ale familiei in anul anterior. Ele se calculeaza anual pentru a se stabili daca chiria creste sau scade.

              Nimeni nu vorbeste de pomana aici, insa trebuie sa fim realisti….atata timp cat oportunitatile reale economice ale unei tari cer astfel de ‘protectie social’, este evident ca ea trebuie sa existe. Daca nu, nu este cazul. In schimb Romania prefera sa dea venitul minim garantat nu doar nevoiasilor, ci si trantorilor care rup carciuma in doua toata ziua la tara, pe motiv de buni la vot! Facand asa, cu astia o sa ramana!!!

              • Herr Von Renn Weg

                Eu sant in total de acord cu ce a spus Cezar, si as vrea sa mai adaug, vis a vis de ce a spus vs, ca raportul dintre venit si rata sin tarile capitaliste este mult mai confortabil de cat in romania… iti poti face un credit pe 30 de ani si in romania, dar cand acesta iti consuma 40% din venit, la care mai adaugi si cheltuielile de intretinere, ajungi sa muncesti doar pt acel credit, si in rest, sa te gandesti la strategii de supravietuire… in conditiile astea, nu poti fi prosper… dupa cum gandea si Maslow, cu piramida nevoilor, trebuie sa iti asiguri mai intai nevoile de baza, ca sa poti avea dispozitia sa te concentrezi si pe alte nevoi, si aici ma gandesc la imbunatatirea abilitatilor profesionale, care costa bani… un curs de respecializare sau poate unul suplimentar, master, sau… poate vrei sa iti schimbi locul de munca, si ai nevoie de bani pt perioada de tranzitie, ca sa poti avea curaj sa faci pasul… sau sa ii oferi mai multe sanse unui copil, sa creasca in conditii, si cu sanse mai bune… ai nevoie sa iti permiti o casa… poti sa o achizitionezi si in conditiile actuale, dar nu e deloc prosper!

          • Cum construieste statul? Iti trebe firma sa construiesti tu ceva. O firma de stat (care stim cum sunt). Daca constructorii nu vor sa consttuiasca la pretul tau, nu o fac. Vor o mie pe metru, si nu ii poti obliga. Si atunci pierzi bani pt fiecare apartament construit (dupa cele spuse mai sus, jur de 600 pe metru). Germania isi permite (vezi starea armetei lor), noi nu.

            • @Checkmate,

              Vezi cum functioneaza ANL-ul, mai bine spus cum a functionat el in materie de investitii si constructii pana sa-l castreze cuplul aliantei DA Basescu&Tariceanu in 2005, odata cu tragerea lui pe linie moarta, apoi ai sa intelegi mai bine.

              Eu am impresia ca noi nu vedem padurea de copaci!

              • aneleul este plin de PCR..pile,cu oatinte si relatii din primarii,deconcentrate ,consilii locale si ministere..adica politic 100%.
                si construite de firmele de casa al pesedeului.

                • Nu contest asta, sunt cat se poate de constient, insa programul nu trebuia abandonat ci resetat…curatat de politruci si capusari, pentru ca el chiar era in folosul populatiei!!!

                  • in folosul polulatiei lor ,corect.
                    pdsr-ul nu a facut si nu va face niciodata politica sociala pentru toti romanii ci doar pentru anumite paliere ale populatiei si niciodata gratis.la momentul potrivit esti atentionat si chemat sub steag.
                    o stiu din experienta apropiata si pentru o „binefacere” mult mai mica.

        • In Pipera care era o platforma pentru industria electronica sunt aproape in exclusivitate cladiri de birouri, nu si hale de productie, acolo cred ca a mai ramas doar FEPER care a devenit centru de afaceri, nu stiu daca mai sunt acolo IEMI aia care faceau osciloscoape. Electronica care face televizoare a fost rasa, Automatica a fost rasa, IPRS ce producea circuite integrate acum produce panouri solare parca, si tot asa. Si atunci ce viitor? Viitorul mall-urilor? Avem facultati tehnice din care ies tineri ingineri ce o cotesc mai toti catre IT, singura ramura viabila. Aici e buba, productia, nu birourile.

  6. Atat timp cat functionarii publici, profesorii si medicii vor fi cei mai zgomotosi si insistenti cand vine vorba despre cresterea bugetului alocat ministerelor lor, militarii si armata in general vor avea parte de putina atentie si deci de bani putini.

    • Adica sa iasa generalii si soldatii in strada sa ceara salarii mai mari ca daca nu intra in greva. O idee foarte buna … not!

      • N-am spus asta. M-am referit la bugetul armatei in general, nu doar la salarii, si nu am spus nimic despre nicio greva a militarilor. Citeste cu atentie.

    • Stimate domnule Musoiu,cei de dv mentionati au fost cei mai gălăgioși deoarece au VENITURILE cele mai mici. Cer bani deoarece de ex un învătător cu 47 ani vechime in munca cu vârsta de 66 ani castiga acum 2383 lei net.Nu există pensionări cu x salarii compensatorii primite la vârsta de 49 de ani.In schimb in cinstitul sector al ordinii publice şi apărării atentia s a îndreptat spre cresterea numarului de generali cu care cred ca putem concura Germania.

      • „in cinstitul sector al ordinii publice şi apărării”

        Nu amesteca ordinea publica cu armata. Politistii, jandarmii si securistii (SRI) au treaba lor, militarii sunt insa altceva.

        „au VENITURILE cele mai mici.”
        Fostii lucratori din CAP-uri au veniturile cele mai mici, adica nu mai mult de 500 de lei net pe luna. Si nu uita de banii pe care-i primesc majoritatea doctorilor drept ” mici atentii”, altfel ici nu se uita la tine.

      • @ Andreica C.

        Nu contest ca salariul e mic, dar vezi cati sunt salariați in sectorul privat, cați bugetari + pensionar+ asistați……

        Nu iese socoteala deloc.
        Și idioții de politicieni în loc să bage banii in investiții care sa genereze crestere economica(de exemplu infrastuctura), și locuri de munca în primă fază, idioții promit dublări pe care nu au de unde să le dea și investiții in panseluțe și borduri, urmate de gauri în buget, urmate firesc de cresteri de taxe, urmate de contracția activității economice private……….,și în final surpriza, ciuciu salarii mai mari la bugetari ever…..

        Cam asa se întâmplă când pui carul înaintea boilor….

        Doar o opinie….

      • Herr Von Renn Weg

        Dar care ar trebui sa fie prima, gaina sau oul? Adica, profesorii ar trebui sa aibe salarii mari ca sa faca performanta, sau ar trebui sa faca performanta ca sa merite salarii mari? Pt ca e vai s-amar in invatamant… putem vedea, de exemplu, uitandu-ne la rezultatele examenelor de bacalaureat!

  7. Pai autostrada Pitesti Sibiu costa mult mai putin, si ar primi si cofinantare de la CE, si tot nu se face, deci nu cred ca banii sunt problema. Ca in toate celelalte domenii lipsesc dorinta de a face ceva, viziunea, orice urma de interes. Peste tot oamenii sunt interesati doar sa isi umple contul, sa verse ceva si la partidul care i-a pus acolo, si daca se poate, sa nu ii prinda DNA (dar aici nu e stresul prea mare, ca si daca ii prinde, pana la sentinta se prescribe, sau se da cu suspendare, prejudicial oricum nu se recupereaza).
    Ceea ce ma doare cel mai tare este lipsa totala de alternative: oriunde te-ai uita in „campul” politic, aceleasi nulitati, aceaiasi oameni marunti si meschini. Romania are nevoie de o schimbare profunda, la baza. Oamenii trebuie sa incceteze sa astepte „sa se dea” si „sa se faca”. Sunt deja exemple de oameni care au inceput sa se implice, sa aibe initiative. Cand ei nu vor mai fi exceptia, ci regula, atunci vom putea spune ca avem o societate normala, si abia atunci putem spera la o guvernare competenta, care sa aduca plus valoare in societate.

    • Mie îmi e frica de apariția unui „despot luminat” gen Erdogan.

      • In Romania? Poate „mafiot luminat”. Sau vreun „geniu al Carpatilor”

      • VS, ai dreptate, riscul este real, desi as spune ca este inca destul de mic, dar daca clasa politica continua sa dea rateu dupa rateu, la gradul de nepasare civica la care am ajuns (uita-te doar la participarea la ultimele alegeri) nu ar fi ceva imposibil. As zice totusi ca riscul e destul de mic, in primul rand datorita faptului ca lipseste elemental principal, respective un om politic cu suficienta anvergura sa isi asume rolul respective. In istoria post-decembrista, probabil doia oameni ar fi avut posibilitatea si vocatia: Basescu si Nastase, amandoi scosi din joc in momentul de fata. In rest, cum am zis si mai sus, actualal scena politica are doar actori de mana a cincea: opozitia se distruge singura iar principalul partid de guvernare, desi are 45% din parlament (doar el, fara aliati) si practice nu are opozitie, reuseste sa isi dea singur la picioare in ritm constant.

  8. Urmatorii 10 ani nu trebuie sa mai cheltuim pe achizitii,dupa aia putem cumpara, fabrica nou si de calitate suntem NATO avem cea mai importanta baza americana aici asa ca nu avem nici o amenintare!

  9. gogu de la pascani

    Pe langa bani si vointa mai e un factor pe care majoritatea romanilor nu-l iau in calcul nici daca-i pici cu ceara:
    – nu avem cunostintele necesare.
    Nu recunoastem ca nu ne pricepem la o chestie nici daca ar depinde viata noastra de asta. Faceti un experiment simplu: intrebati pe strada 10 oameni unde se afla strada x-ulescu – eventual o strada care se afla la celalalt capat al orasului. Veti vedea ca 6-8 din ei se chinuie din rasputeri sa va explice desi este evident ca n-au nici cea mai vaga.
    Traim cu mitul ca avem specialisti, avem oameni pregatiti da’ n-avem bani dom’le, „altii” nu ne lasa, politicieni adusi de extraterestri ne saboteaza, etc.
    Si nici nu e de mirare ca n-avem specialisti, dupa epurarile anilor 50-60, dupa embargoul tehnologic al anilor ’80, dupa emigrarile masive din ultimii 25 de ani in care majoritatea celor capabili pleaca in exterior – de unde specialisti? De unde cunostinte, de unde viziune?
    In istoria ei Romania a cunoscut salturi catalizate de multe ori de consultanti/specialisti/contractor/investitori straini sau romani intorsi din zonele mai evoluate:
    – generatia pasoptistilor
    – monarhia
    – ajutorul francez din WW1
    samd.
    Poate uneori este pragmatic sa mai si invatam de la altii nu doar sa umblam cu coada pe sus.

    • Macar sa cumparam tehnica potrivita ar trebui sa fim in stare. In articol nu se vorbea despre a produce intern ceva tehnica militara demna de secolul 21, ci de simple achizitii. Macar la asta ar trebui sa ne pricepem cat de cat. Si daca nu te pricepi, poti sa angajezi un consultant, solutii sunt, dar cum spuneam, lipseste in primul rand interesul.

      • gogu de la pascani

        @Mihai, nu-i chiar asa de simplu nici cu cumparatul. Pt. ca si la cumparat daca alegi ceva si faci parte din comisie raspunzi. Daca te bizui pe meserie poa’ sa vina si Tata Noe sa te intrebe de ce ai ales transportorul X si nu Y, ai toate raspunsurile si clarifici problema. Daca nu te bizui pe meserie te temi de bulau si stai in banca ta, sau cumperi loturi mici de proba de la toata lumea ca sa fie toata lumea multumita. Iti dai seama ca absolut orice contract major va ajunge intr-un fel sau altul contestat, anchetat, samd.
        Pe cand sa dai bani pentru pensii sau salarii nu presupune nici un risc, n-o sa te ancheteze nimeni pt. ca „ai dat bani la oameni”, ai facut dreptate sociala, samd. Interesul apare cand constientizezi gravitatea sau impactul problemei. Iar ca sa il constientizezi riscul sa elaborezi o strategie prin care sa-l reduci si sa mai fii si capabil sa pui asta pe hartie intr-o forma in care cateva sute de non-specialisti sa inteleaga (adica Parlamentul de exemplu) presupune un anumit grad si gen de competente care in Ro lipseste la momentul asta.

  10. Buna ziua.
    1- statul roman a marit an de an cheltuiala bugetara. De regula cu cite 20-30 miliarde lei anual.
    2-pensile speciale , mereu indexate dar si recalculate prin marire ( guvernarea Boc , Ponta) au ajuns ca coste 5,9 miliarde lei anual. (Articol a doamei Vass pe „curs de guvernare” si hotnews.)
    3- actualul parlament a votat noua lege a salarizarii bugetare care in cele mai optimiste previziuni va provoca 36 miliarde lei cheltuieli suplimentare.

    Deci , e evident ca nu banii sint problema. Nici macar procentul de colectare a ANAF.
    Problema romaneasca e legata de redistribuirea financiara facuta de stat. Care redistribuire e bazata pe alte prioritati decit in o tara normala. Pensi , salarii bugetare , baroni locali si ce ramane e la rindul lui capusat .
    Un buget militar ( mai ales in cazul unei armate cu dotate socialista din anii 70-80) are nevoie de o repartizare eficienta a resurselor financiare.
    A- salarii , pensi NU mai mult de 45-50 % din buget.
    B- plata utilitati , un alt 5- 10 %.
    C- instructie , aplicatii ,antrenament adica 20 -25 %.
    D- investitii in tehnica de lupta 20 -25 % din buget.
    Cind un buget al apararii merge cam 70 % si peste in salarii si pensi ai doar 3 alternative.
    1- gargara intensa pe ecrane si bagarea la secret a datelor reale pe care oricum le gasesti la altii si public. 🙂
    2- reduci personalul mentinand bugetul la valorile anterioare.
    3- maresti bugetul dar strict in optica tintirii procentelor di A-B-C-D.

    In Romania membra NATO unica strategie aplicata e sa se ascunda datele . Eventual sa se strige ” sa vina NATO sa ne apere”. Care chiar vine dar nu te poate apara de clasa politica pe care o votezi. 🙂

  11. PIB ul calculat aici e prea mic…..De ex,FMI prezice un PIB de 235 240 mld euro în 2022,nu 203

    • De obicei Banca Mondiala calculează în USD. Sa nu fie diferența de moneda.
      Am considerat o creștere medie de 3% pe an ceea ce poate fi destul de realista. Oricum în 2022 Pib ar fi 209.82 mld euro. 203.71 mld este în 2021.

      • FMI scuze nu Banca Mondiala

      • @VS poate ai uitat de inflatie si ai calculat ad-literam cu 3% crestere reala pe an, dar la ea se mai adauga si inflatia euro, asadar cresterea nominala e mai mare.

        Asa zic si eu ca datele din tabel sunt prea mici, cifrele vor fi mai mari iar daca nu falimenteaza (pensii, salarii, triplari, Olguta etc) pana atunci, Romania va avea o crestere mai solida.

        • Nu am uitat. Creșterea economică este influențată întotdeauna de inflatie și curs valutar. Am considerat o medie de 3% pentru a nu fi acuzat ca sunt prea optimist. Sa speram ca în realitate lucrurile vor fi mai bune

      • Asta ziceam și eu…..FMI avansează un PIB de 265 mld $ în 2022…e o diferență. …

        • Cred ca va uitați pe Wikipedia. Este un talmes balmes acolo. Vezi de ex anul 2014 când ei spun ca am avut un PIB de 199 de mld, iar în 2015 un Pib de 177 mld. Noi nu am avut scădere economica o 2015. E ceva gresit

          • Ma uit pe IMF world economic outlook,ultima ediție, cea din mai,nu pe Wikipedia

            • Ok, sunt aceleași date. Nu le contest , dar cred ca modul de calcul este diferit fata de la instituție la instituție. De ex INS estimează anul acesta un PIB de 182 mld euro și pentru 2020 un PIB de 229 mld euro ceea ce ar însemna un ritm de creștere economica de peste % pe an , ceea ce eu cred ca este nerealist. Dar sper sa fiu contrazis , iar bugetul armatei va fi mai mare 🙂

          • Cifrele alea sunt anapoda: PIB Romania 2014 aprox 150 mld euro, in 2015 159,9 mld euro si in 2016 169 mld eur. Mai avem pana la 199 mld 🙂
            Ar mai fi de spus ca rata de crestere este exprimata in termeni reali (corelata cu inflatia) iar PIB-ul ca valoare este cel nominal. De exemplu in 2016 am avut crestere economica reala 4.8%. Dar daca te utiti la valorile nominale, am plecat de la 159.9 si am ajuns la 169, ceea ce inseamna aproximativ o crestere de 6%.

  12. Cat despre diferența PIB 2014 2015 ,cred ca vine din devalorizarea leului fata de dolar cu peste 10% într-un singur an

  13. cine zice ca romania e unde e din cauza ca nu colectam suficiente taxe e un cre.tin absolut.sunt bani destui la buget, problema e ca se cheltuiesc prost,pe pomeni electorale, furit si unde se face ceva se face prost si fara rost.intai sa se faca cu banii de acum si apoi sa vorbin de o colectare defectuasa.si inca ceva populatia e oricum saracita si taxataesiv,pai daca ajungem la nivel de colectare de 41% putem sa punem lacat pe usa si sa ne recunoastem esecul ca tara,sa facem cerere pe undeva sa ne administreze altii mai capabili.

  14. OFF TOPIC Iohannis SI Trump conferinta de presa, sunt curios daca o sa anunte ceva legat de echipamente militare pentru Romania.

    Citeste mai mult: adev.ro/or9ioi http://adevarul.ro/news/politica/iohannis-intalneste-trump-vizita-casa-alba-unui-lider-est-european-alegerea-noului-presedinte-sua-1_593a243c5ab6550cb8f1fa05/index.html

  15. Herr Von Renn Weg

    Observ ca suma din articol pt achizitii, din perioada 2017-2040 este exprimata in euro si nu in dolari americani, si cred ca si sumele exprimate in tabel sunt tot in euro, poate si din aceasta cauza sunt mai mici de cat alte previziuni…
    Dar trecand de asta, 2.5% este doar un vis… in conditiile actuale, cand si noul 2% s-ar putea sa fie doar artificial, prin prisma faptului ca nu o sa se faca achizitii cu orice pret… sa nu cumva sa nu ii iasa socoteala de pe foaia ilustrului calauzitor din Teleorman… Deci mai de graba eu cred ca am avea un 1.5 mai realistic, care s-ar traduce in 28.03 miliarde de euro… dupa cifrele din tabel…
    Voi cum credeti ca ar putea fi cheltuiti cel mai bine banii astia, tinand cont de perioada in care vor fi disponibili, dar si de nevoile viitorului de peste 2040?

    • „Voi cum credeti ca ar putea fi cheltuiti cel mai bine banii astia, tinand cont de perioada in care vor fi disponibili, dar si de nevoile viitorului de peste 2040?”

      Apararea antiaeriana si antibalistica.

  16. Herr Von Renn Weg

    In cazul asta, inseamna ca ministerul apararii are ganduri bune… ca era vorba in memorandumul privind inzestrarea, sa cumpere statii radar cu descoperire mare si ceva rachete anti-aeriene… si as mai fi si sistemul Patriot… dar totusi, ar fi 28 de miliarde euro… mai raman bani si ar mai fi nevoi… 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *