Romania Military

Canada a „ales”, in sfarsit, F 35A

Si desi era evident ca alta optiune nu are, telenovela (termenul care defineste cel mai bine programul canadian de inlocuire a aparatelor CF-18 este acela de “telenovela” pentru prosti) s-a intins pe aproape 12 ani si s-a incheiat abia acum, in sfarsit, odata cu anuntul guvernului de la Ottawa de luni, 28 martie, ca va achizitiona 88 de aparate F 35A Lightning II de la Lockheed Martin.

Ministra apararii canadiana (ca tot este la moda ca ministrul apararii sa fie femeie) Anita Anand, ne-a luminat pe toti si chiar ne-a uimit cu declaratiile domnie-sale, cica F 35A ar fi, citam: ”has proven to be a mature, capable and interoperable aircraft and that is why we are moving to the finalization phase of this procurement.”

Si continua doamna Anita Anand sa ne explice situatia operativ-tactica a spatiului aerian canadian: “Canada has one of the greatest air spaces in the world and we have to make sure that our next fleet of fighter jets is flexible, agile, and able to meet a wide spectrum of threats.”

Aflam si care va fi rolul F 35A si ne spune doamna ministru ca aparatele canadiene vor avea de patrulat spatiul aerian nord-american, impreuna cu US Air Forces in beneficiul NORAD. Apropos, stiti ce inseamna NORAD? Pentru ca daca nu cunoasteti atunci ati fi fost indreptatiti sa-i dati dreptate pubilului Trudeau cu competitia lui pentru avioane, desi Canada este partener in programul JSF.

Astfel, NORAD este o abreviere care inseamna – North American Aerospace Defense Command, adica nord-american, adica Statele Unite + Canada. Si atunci cum se putea gandi Trudeau la Rafale, Eurofighter sau Gripen, mai ales la Gripen? Istoria ne va explica poate sau poate nu exista nici o explicatie, doar prostie pura si populism ieftin, de cartier.

Cel mai devreme, canadienii se pot astepta sa primeasca primul F 35A prin 2025, daca insa si-ar fi urmat programul asa cum era initial prezentat acum ar fi avut probabil ceva avioane de aratat lumii.

Si ministra apararii ne si explica de ce s-au hotarat acum:”Why? Because… the world changed on February 24th.”

Istoria JSF in Canada este relativ simpla. Canadienii au fost inca de la inceput membri in program, au investiti bani, au semnat niste acte si totul parea ca merge normal, pana cand prim-ministru a ajuns Justin Trudeau (prin 2015). Cum s-a vazut premier a facut praf toate planurile, a cerut offset (desi ca membru in program nu ai acest drept), a facut tot felul de competitii si una peste alta s-a ajuns sa fie cumparate 18 aparate F-18 la mana a doua de la australieni, aparate din 1983.

De remarcat ca Canada este singura tara membra in programul JSF care pana acum nu cumparase aparatul de la americani.

Evident ca prostia lui Trudeau a fost doar prostie si pana la urma canadieniii nu au alta varianta si vor cumpara F 35A, cert este ca au pierdut sapte ani din viata din cauza unui imbecil.

Acum insa aflam lucruri pe care si un copil de 12 ani, bine educat, le cunoaste si anume ca Canada face parte din NORAD si mai trebuie sa colaboreze extrem de strans cu americanii, astfel ca varianta unui avion strain nu este viabila macar si pentru ca aparatele canadiene au aces la sisteme interzise la export de americani.

Pretul estimat pentru cele 88 de aparate ar fi de maxium 19 miliarde de dolari americani, suma la care se vor adauga multe alte costuri. Contractul se asteapta sa fie semnat pana la sfarsitul anului.

Dar aflam lucruri interesante de la o alta ministra a guvernului canadian, doamna Filomena Tassi – sefa ministerului serviciilor publice si al achizitiilor. Spune domnia-sa urmatoarele: “This announcement marks another important milestone in Canada’s competitive process to purchase modern fighter jets for the Royal Canadian Air Force.” Pai care competitie, fai femeie? Ca v-au luat americanii la palme, v-ati dat seama ca sunteti doar niste nerozi din fire si in final ati semnat pe acceasi linie punctata pregatita inca din 2015, inainte ca partidul vostru si prostanacul de premier sa preia puterea. Evident ca suma de astazi este mai mare decat cea initiala.

De remarcat ca la inceputul povestii “F 35 & Canada”, in anul 2010 premierul conservator de atunci anunta intentia de a cumpara 65 de aparate F 35A contra sumei de 8,6 miliarde de dolari. Imediat, actualul premier – J. Trudeau –  a declansat scandalul si, dupa 12 ani, Canada este in situatia in care este astazi.

GeorgeGMT

Exit mobile version