Romania Military

Costuri in aviatie

Costurile pentru proiectarea, testarea, productia, achizitia si exploatarea avioanelor militare, au atins valori astronomice. Parca si miliardul de dolari este mic in acest domeniu.
Pretul unui avion de lupta modern din generatia 4+/ 5, depaseste 100 mil $, iar costul de operare este pe masura.

Evolutia preturilor avioanelor de lupta

Definitii:

LCC – life cycle cost  – include totalitatea costurilor pe toata durata unui produs :

 

–  flyaway cost – este costul de productie pentru un avion la nivel cheltuieli de fabricatie, fara armament, sau echipamente de exploatare si intretinere. Nu include cercetarea, proiectarea, testarea. Este dependent de cadenta de fabricatie.

In mod similar la nave se foloseste „sailaway” si la vehicule „rollaway”.
–  weapon system cost  – este costul flyaway plus manuale, pregatire personal, echipamente exploatare, simulatoare, (are sensul de avion gata de lupta si este de multe ori folosit in contractele de vanzare – nu include armament)

– procurement cost –  sistemele de armament plus piese schimb initiale

– program aquisition cost  – se adauga la  procurement cost, costurile de proiectare si constructiile militare necesare exploatarii

– costuri dezvoltare  (RTD&E – research, test, devlopment and evaluation)

– costuri constructii militare (MILCON) Military Construction – (baze, hangare, scoli, piste ..etc) . De ex. India, in programul de cumparare Rafale, are prevazut 1,2 mld $ pentru doua hangare climatizate, din total 8.8 mld $ pentru 36 buc.

– life cycle cost  – program aquisition cost plus costuri operare si service O&S 

– costurile O&S includ toate cheltuielile bazelor aeriene, salarii,  combustibil, si cheltuielie cu reparatiile si intretinerea , piese schimb,  modificari, etc.

 

Se folosesc si alte calcule de costuri:

– cost mediu de productie : cost flyawayplus RDT&E impartit la numarul de avioane

– cost mediu total – costul din life cycle impartit la numarul de avioane

 

Ca si exemple de costuri :

– F 18E/F Hornet a avut costul flyaway 57 mil $, iar cel de weapons system cu 39.8% mai mare, respectiv 80.4 mil $.

– costul programului de achizitie  F 35, pentru 2456 aparate este de 406.5  mld$, inclusiv RDT&E si constructii militare. La acest cost, se mai adauga inca 1 100 mld $, cheltuieli de operare si service pe toata perioada de viata. Cu o suma de peste  1500 mld pentru life cycle cost, este cel mai scump program militar din istorie.

Costul flyaway F 35 in functie de volumul productiei

In general, calculat statistic, costurile cele mai mari sunt in perioada de operare si service.

 

Un alt parametru de masurare folosit in exploatarea avioanelor militare este costul orei de zbor CPFH.

Calculul costului orei de zbor include :

– combustibil

– consumabile

– costul de exploatare si intretinere

– manopera la nivelul bazei

– modernizari

– amortizare

– inflatie

– costuri financiare

Valorile calculate pentru ora de zbor sunt indicative si depind de multi factori specifici : profilul de zbor, costurile locale, etc.

Costuri inclusiv amortizarea

 

Top 10 US

 

 

Costuri per ora zbor

 

 

Pentru a face o comparatie mai simpla, se folosesc valorile pentru costul orei de zbor in care sunt incluse doar cheltuielile directe :

– consumabile                (10 – 15 %)

– combustibil                  (20 – 25%)

– intretinere si reparatii  ( 60 – 70%)

 

Si fiindca in ultima vreme subiectul TAROM a fost mult discutat, mai jos sunt prezentate costurile unui operator de aviatie civila.

 

Costuri linie aeriana

 

 

Companie low cost

 

 

In concluzie, la aceste sume imense, calculul bugetului destinat achizitiei si exploatarii avioanelor de lupta, trebuie facut cu multa precizie.

Costurile de exploatare ridicate, necesita un buget pe masura.

Cei 2% din PIB la noi pentru bugetul armatei  trebuie repartizati pe cheltuieli de operare, inzestrare salararii si pensii, etc

Orice achizitie implica automat costurile de operare viitoare, practic realizandu-se o proiectie a bugetelor viitoare necesare acestui capitol

Si totul ar trebui facut cu mult profesionalism, fara politicieni cu zero pregatire in domeniu.

 

Grigore Leoveanu

 

Exit mobile version