De ce n-a cumpărat Egiptul Su-35S?

Cel mai evident răspuns ar fi că egiptenii nu au mers mai departe cu achiziția de Su 35S din cauza amenințărilor americane cu sancțiuni și chiar blocarea ajutorului anul către Egipt.

Dar cu toate acestea, în mai 2020, rușii s-au apucat să asambleze primul Su 35S pentru Cairo și în iunie 2021, 17 aeronave erau gata pregătite pentru livrare.

Livrare care nu s-a mai făcut niciodată și umblă zvonul că măcar o parte din aparate ar fi ajuns în Iran.

Dar în urmă cu foarte puțin timp, un înalt demnitar egiptean a explicat de ce țara sa nu a mai onorat înțelegerea din 2018 cu rușii. Oficialul egiptean a spus că în urma testelor efectuate, aparatul rusesc s-a dovedit a fi foarte slab din foarte multe puncte de vedere și cu o tehnologie învechită moral.

Decizia, deși a avut la baza și reacția Washigtonului, a fost luată mai ales datorită “calităților” Su-35S. Radarul învechit dpdv tehnologic, sistemul de război electronic slab și vulnerabil, motoarele de slabă calitate și ineficiente.

Inițial, Egiptul era de acord să ofere două miliarde de dolari pentru 24 de aparate, dar afacerea a căzut în 2020.

Detaliind un pic, egiptean ne spune că sistemul de război electronic nu facea față amenințărilor tehnologiei occidentale, nefiind capabil să protejeze aparatul în față bruiajului și a rachetelor inamice.

Nici radarul PESA  Irbis-E nu i-a încântat pe egipteni, aceștia constatând că deși radarul rusesc a fost ceva la viață lui în vremuri de mult apuse, el este bine rămas în urmă în față radarelor AESA occidentale și poate fi bruiat fără probleme de acestea din urmă.

Motoarele AL-41F1S, deși puternice, produc o extrem de puternică semnătură în infraroșu (problemă  arhicunoscută pentru motoarele rusești) ca și un zgomot infernal și în plus motorul rusesc are un consum foarte mare de carburant, acest lucru limitând timpul în care un Su 35S poate sta în aer ca și capacitatea de încărcare cu muniție, din acest punct de vedere motoarele vestice fiind superioare.

O altă slăbiciune a Su 35S, față de Rafale (de exemplu) este faptul că lipsit de senzori performanți și un radar modern, avionul rusesc are mare nevoie de ghidare a unui AWACS în timpul misiunii, în timp ce Rafale (dat exemplu de egipteni) se poate baza pe radarul sau AESA și pe sistemul SPECTRA pentru a opera autonom.

Cu alte cuvinte, Rafale poate execută misiuni de atac la sol sau aer-aer în mod independent, în timp ce Suhoiul rușilor are nevoie de un AWACS desupra lui.

Și cu asta basta, Moscova a mai pierdut un client pentru avioanele sale, iar Egiptul merge pe mâna occidentalilor și posibil ca în viitor China să-și facă intrarea pe piața avioanelor multirol din Egipt.

 

GeorgeGMT

35 de comentarii:

  1. Salut.Ma tata numai calitati negative,daca e sa dam crezare la dansul avionu e varza.In ucraina a avut cel putin o pierdere in fata f-16.

    2
  2. Încet, încet se dezumfla gonflabila denumita „cel mai mare pitic din lume”.
    Eh…duios Anastasia trecea 😉

    19
  3. Asta ca să se încheie controversa în ce privește epopeea modernizarii MiG-21 în loc de MiG-29. Dacă au rămas crăcănați ai noștri piloți de 29, când au primit pe cel din Republica Moldova, mult upgradat față de ce aveam noi, care totuși erau mai noi. Sau cel puțin așa ziceau rușii. Cred că ruskii și-au dat cu tesla în flapsuri, au încercat aceeași mișcare cu egiptenii.

    9
    • Nu e nicio controversa, a fost o decizie suboptima luata insa la timpul potrivit.
      MIG 21 Lancer C – a fost flagship-ul acelei modernizari, MIG 21 Lancer A a beneficiat doar de o modernizare limitata si asta s-a vazut apoi ca Ro AF de cate ori putea transforma un Lancer A in Lancer C fiindca fara Elta El/M 2032 nu prea puteai vorbi de un avion modern chiar si cu casca Elbit DASH III care a venit ulterior si a inlocuit II-ul.
      Eram cel mai castigati daca reuseam sa facem modernizarea la standardul MIG 29 Sniper pentru cele 19 aparate si mentinerea lor in zbor + 26 Lancer C + 10 duble de Lancer B si maxim alte 26-30 Lancer A iar pe restul le conservam pentru „Lancerizare” ulterioara. La momentul acela am fi avut o forta aeriana mult mai credibila decat cu 110 Lancer din care doar 24 initial in varianta aer-aer.

      5
      • Lancer a ucis IAR 93!

        4
        • Cred ca IAR 93 avea multe ,multe chestii pana sa devina MIG 21….
          Aici este si incapacitatea noastra de a-l finanta si mai erau si neajunsurile motorizarii….
          Sunt multe de discutat – din start nu avea radar – nu a avea nici senzor IR/ EO/ IRST care sa ii asigure o incadrare usoara a tintelor.
          Apoi precizia fabricatiei care lasa mult, mult de dorit – stiu ai lucrat la el, esti atasat ca de un copil dar era dead end….mai ales in acei ani.
          Lancer a costat 300 de milioane avioanul a zburat din 1998 pana in 2024 operational…..deci a fost clar un succes privind retrospectiv.

          10
          • nu am spus ca 93 ar fi putut deveni mig 21. ce naiba, de la tine am pretentii.

            Dar daca se investea in el doar o mica parte din lancer ar mai fi existat si azi, asa cum exista la sirbi!

            3
            • Să facem ce cu el? Orice modernizare era inutilă la sarcina uitlă pe care o avea.
              Am mai spus, modernizarea MiG-21 a fost gîndită ca o soluție de avarie pînă la achiziționarea unui avion nou și modern.
              Pentru MiG-29 nu avea rost modernizarea, aveam puține, nu le făceam întreținerea în țară iar motoarele erau gurmande și cu resursă mică.

              17
            • Când m-am referit la IAR 93 că nu devine MIG 21 mă refeream la cu totul alte aspecte, nu era vorba să îl facem interceptor sau avion supersonic de vânătoare.
              Uită-te mai sus că am scris fix asta că Statul român nu a mai bagat bani in el, avea capacitate de creștere și putea deveni un AMX ca avionul brazilian – asta insa presupunea bani, bani care nu existau la acel moment.
              Pentru că să îl faci un avion de atac la sol eficient trebuia sa ii adaugi computer de misiune, magistrala MIL STD 1553 probabil mergeau adaptate aceleași tipuri de acroșaje că și pe Lancer.
              Ii trebuia un senzor IR +Laser sau FLIR + probabil aceeași casaca cu vizor integrat.
              IAR 93 nu avea conceptual loc de radar și asta era unul dintre neajunsurile majore.
              Sigur poate se merita menținute un număr de 16- 24 de avioane operaționale dar s-a mers pe uniformizarea flotei, daca nu a supraviețuit MIG 29 acelor vremuri în timp ce la alții zburau fara probleme
              Inclusiv în Polonia e clar că ai noștri erau puși pe tăiat orice….și așa s-a ajuns sa nu mai utilizam IAR 93….

              4
              • 93 s-a vrut un fel de A 10, Fairchild. Atac la sol. Atit.

                Apropos, nu ar fi fost nici o problema sa se instaleze un radar, deja in bot avea 120 kg de Pb.

                6
                • daca nu ma insel, aveau least-ul de Pb doar cele cu postcombustie.
                  Ce nu am aflat niciodata, 93- ul nostru avea ceva blindaj in jurul carlingii? Macar ceva placi de metal mai dur pe modelul Su-25 sovietic.

                  4
          • 26 de ani de politie aeriana, s-ar fi descurcat si un zeppelin.
            mig lancer n-a fost probat in fun conflict
            acu estem colega f16, dar fara aesa. zic si io, care n-am facut universitatea ecologica, doar terist la bacau

            decat sa dai sute de meleoane de euroi pe un t34 montat pe un barcaz turcesc, mai bine puneau aesa pe f16, basca un radar sburator saab

            pilotii sunt comoara cea mai de pretz

            la fel pifanii, le cumperi dreaq goggles sa vada ei noaptea primii. dar nu, sindicatu se cearta pa pensii

            militarii sunt singurii care merita fun spor, pt ca teoretic pot s-o mierleasca in orice clipa daca incepe fo operatiune speciala

            aloo, univ ecologicaaaa

            1
    • pentru conformitatea tehnica, Mig-ul primit de la moldoveni era din alta generatie de aparat fata de cele luate si de Romania. Daca s-au mirat de asta erau sigur niste soldati din paza, pilotii de Mig 29 romani aveau instructaj in URSS, pe undeva prin Astrahan (unii inainte de ’89). Stiau la perfectie modelul de aparat detinut de noi si ce aveau sovieticii.
      Rusii aveau Mig 29S de prin 1986, dar catre noi si celelalte tari OPV au vandut in 1988-1989 modelul mai vechi Mig 29B (modelul al doilea dupa capul de serie) airframe 9-12A. Mai exista si 9-12B care era pentru tarile prietene non OPV, gen Iran, India sau Irak, 9-12B era cel mai prost.
      Diferentele majore dintre modelul 29S sovietic si 29B 9-12A tari pact Varsovia:
      – S avea o cocoasa dorsala in care au montat un rezervor suplimentar, deci avea raza extinsa dar si un EW. 9-12 aliat nu avea. Asta era marea diferenta vizibila intre aparate.
      – S avea radar cu raza de 120km ce putea angaja 4 tinte, fata de 70 km 9-12A al aliatilor si care putea angaja doar 2 tinte.
      – S avea rachete BVR R27 ER (E-raza extinsa), cu motor mai mare ce putea angaja tinte la 117 km. ER mai avea capacitatea de reconectare pe tinta. 9-12A putea prelua doar racheta R27R cu raza maxima de 75km si fara posibilitate de reconectare.
      – S mai avea imbunatatiri la nivelul calculatoarelor, hidraulica si payload piloni centrali.
      Ca si observatie aditionala, S-ul modovean putea ambarca si o bomba nucleara tactica, ce cand cele romanesti pe langa faptul ca erau „monkey version” au fost luate si fara vizorul aditional de pe casca… decizia fiind ca era un optional prea scump.
      R Moldova a mostenit 34 de aparate plus o baza dotata cu munitie si echipamente. In razboiul din Transnistria moldovenii aveau aparate, dar baza era deservita de piloti/tehnicieni rusi sau ucrainieni care au plecat si nu au luptat. Au putut gasit cativa piloti si tehnicieni moldoveni reveniti de prin marele URSS si au putut ridica doar o celula sa bombardeze un pod, dar si acolo au esuat, probabil ca erau piloti incepatori sau se adaptasera de pe alte avioane. In acel moment R Moldova nu avea nevoie ca toata Armata Romana sa treaca Prutul ci doar 20-30 de piloti si tehnicieni pentru a arma Mig-urile.
      Revenind, asa isi tratau sovieticii aliatii si prietenii, plecau din start de la premisa unui avantaj decisiv impotriva lor. Daca vreti o comparatie plastica noua ne-au vandut Logan 2 la 3 ani dupa ce ei aveau Logan 3, iar altora (indienii) le vindeau in continuare Logan 1.
      Mentalitate imperiala? Sau doar grija de a pastra secrete tehnologice.

      16
      • Cat se poate de corecte observațiile cu menținea că piloții de la MK au spus că aveam in dotare casca cu vizorul rusesc pentru R73 dar aici unii spun că erau 6 căști alții că erau 8….și că am inceput sa le folosim după 1992 că cineva le-a ținut sub cheie…
        Nu știi cât e legenda sau ce exact s-a întâmplat – probabil că le-au cumpărat tot din Republica Moldova ulterior și avioanele era echipate să poată să le facă folosească.

        • in comanda inițială au fost tăiate de pe lista ca erau ceva bani acolo. Daca nu au luat vizorul e foarte posibil ca avioanele sa nu fi venit cu cablaje si interfață de integrare a calculatorului. Nu cred ca era atata de simplu sa ia un vizor sau casca completa si sa meargă.

          1
  4. Egypt va cumpăra J10 de la chinezi și probabil OL 15E că vrea și suflețelul american să se uite la ceva modern din est…
    Cred că pentru oricine este clar că PESA pe avioane nu este de nivelul AESA și că downgradarea sistemelor de război electronic pentru țările arabe sau nord africane nu mai merge…tocmai de aia rușii nu le-au băgat în flota proprie că nu sunt „făcute „pentru ei.
    Da, o să ajungă în Iran sau alta tara care este client captiv și nu are alternative asta până începe China sa vanda J10 CE.

    6
  5. se pare ca Suhoaiele pentru Egipt au ajuns in Algeria:
    https://militarywatchmagazine.com/article/satellite-footage-confirms-su35-algerian-base

    cu Iranul n-a iesit nimic, poate acum dupa ce i-au zburatacit israelienii sa mai ia ceva de la rusi

    sunt multe articole despre acest avion si neajunsurile lui, de la lipsa de AESA la suita de senzori slaba, limitata iar cei care mai cumpara armament rusesc vor Su-57 care tot cu motoarele vechi zboara si nu da semne sa fie prea operational in Ukr.

    vizual e un avion superb dar asta e tot, e inferior oricarui echivalent US, China sau EU.

    8
    • am vazut Su 27 pe Baneasa cu regretatul pilot ucrainain Gray Wolf. Este o magaoaie de avion, la cat e de mare este nu are nicio sansa in BVR. Pare mai degraba o relicva a anilor 70 de teapa F14. Dupa mine Eurofighter este cel mai frumos fighter.

      3
      • dpdv dinamic avionul e top, dar mare da; probabil e tributar conceptiei mai vechi dar s-ar putea probabil dezvolta ceva adus la zi daca electronica si industria IT neosovietica ar fi in stare sa produca ceva dar nu e…

        ca platforma poate cara mult si cu un BVR bun din categoria Meteor/PL-15 probabi ar putea sa fie mai putin vulnerabil in ciuda marimii … numai ca nici motoare noi la nivelul celor vestice n-are si probabil banii bagati in asemenea dezvoltare nu prea se justifica de unde si Su–57, cu bolile lui

        banuiala mea e ca in ciuda razboiului si a experientei acumulate, rusii au un recul puternic din lipsa accesului la tehnologie, evident ca nici chinezii nu le dau ce au mai bun, practic Suhoi si Mig nu prea au scos nimic nou care sa si pocneasca

        si mie-mi plac Eurofighter si Rafale f mult, cred ca ar trebui sa avem o escadrila mare (24 aparate , 20 simple, 4 duble) indiferent daca avem F-35 sau F-16 in ideea ca ambele pot duce lupta BVR si fara AWACS (pe care nu-l avem, in impartim si cine stie in ce scenariu te pomenesti) si pentru diversificare de furnizori, cum face Grecia

        1
      • Mie imi pare hilar sa spui ca vai ce mare e magaoaia de avion si asa ochiometric nu are nicio sansa in BVR – dupa acest criteriu F 15 EX nu ar trebui sa existe, deloc ca e aproape a fel de mare magoaia si totusi uita-te la conflictele moderne si o sa ai alte concluzii.
        Saltul pentru BVR este dat de ECM/ ECCM radarul performant AESA care are si posibilitatea de atac electronic.
        Aici industria ruseasca a ramas la anii 2000 si nu a mai evoluat semnificativ.
        De aici incolo a preluat China cu J 16 si se pare au cea mai moderna varianta cu arhitectura deschisa si AESA.
        Sa nu uitam ca si Rafale a zburat in prima versiune cu radar PESA pe care l-au transformat destul de facil in AESA in urmatoarele variante.

        2
  6. De ce n-a cumpărat Egiptul Su-35S?

    Răspuns radio Moskva: de fraieri.

    3
  7. Stiti ca am o obsesie pt priza de aer? Se pare ca SU 35 are o mare problema cu inghitirea pietrelor de pe pista. E oarecum absurd sa pui prizele sub burta chiar in spatele trenului de aterizare, chiar daca esti cumva obligat pt imbunatatirea performantelor motoarelor!?
    Inca de la Su 27 au construit un mecanism cu gratare, ceva monstruos. Nici acum nu au rezolvat problema.

    De altfel cred ca rusilor nu prea le pare rau ca nu le cumpara nimeni, probabil sunt obligati sa le vinda atit de ieftin, ca nu le-ar mai ramine nici un profit.

    4
    • da, doar ca pierd cota de piata i fata occidentalilor si imediat in fata chinezilor, si cine ia aparate vestice nu se mai intoarce la gioarsele rusesti. Si cat sa mai tragi de Flankerul ala?
      Au mai ramas cu Algeria, dar daca cumva se ajunge conflict intre maroc si Algeria ii pierd si pe aia.

      5
      • Deja si-au pierdut cota. Spera sa dea lovitura cu ceva nemaivazut, cu 57. Dar nu au potential, mai ales in domeniul electronic.

        5
  8. Egiptul a învățat pe propria piele că nu e bine sa faci anumite chestii împotriva vântului și a Washington.
    Mai ales când militar depinzi de finanțările americane.
    Degeaba dau saudiții miliarde Egiptului. NU pot cumpăra ce vor ei că sună telefonul de dincolo de ocean.

    6
  9. ionica fonosch

    The only advantage of the AN/APG-63V3 is the fact that it utilizes the AESA technology used in the AN/APG-79, while the Irbis-E is a PESA radar system. Besides that, they are fairly similar. Without consulting their respective designers, there is little to no publicly available information to go off of.

    https://www.twz.com/news-features/new-russian-drone-made-completely-of-chinese-components-ukrainian-intelligence

    What we do know is:
    Both operate in the X-band
    Both can track and engage multiple targets simultaneously.
    The Irbis-E has air-air, air-sea and air-ground modes coupled with ground mapping, Doppler beam sharpening and synthetic aperture modes. I’m not sure about the AN/APG-63V3, but I’m fairly certain it has ground mapping at the very least.
    The fact that the AN/APG-63V3 is an AESA radar means it has an exceptionally agile beam, providing nearly instantaneous track updates and enhanced multi-target tracking capability.

  10. Rusia a ajuns într-un moment de cumpănă cu Su-57: Modernizare și indianizare a avionului sau eșec inevitabil pentru Su-57?

    Su-57, avionul rus de generația a 5-a – sau cel puțin considerat de ruși ca fiind parte a acestei generații – s-a „născut” greu, întâmpinând numeroase probleme tehnice, mai ales pe parte de motorizare. Cu programul întârziat mult, de altfel primul Su-57 din producția de serie s-a și prăbușit, cu livrări relativ puține inclusiv pentru Armata rusă, Moscova se confruntă și cu faptul că Su-57 nu a rupt deloc gura târgului pe piața externă. Salvarea versiunii de export, Su-57E, ar putea veni chiar din India iar rușii sunt dispuși la un compromis fără precedent.

    Detalii: https://defenseromania.ro/634297

    • Da…ne dai link-uri de pe cel mai „bun” site din domeniu defense (not!) don Romania.
      Su 57 nu e așa prost pe cât nu l-am dori noi și nu ește nici așa bun pe cât și l-ar dori rușii.
      Partea proasta a avionului este incapacitatea industriei rusești de a construi avionica adecvată acestui avion.
      O sa o faca încet, încet însă sunt deja cu 5-10ani in spetel Chinei, care a ajuns sa sufle in ceafa USA.

      2
  11. Nuca in perete

    Su-35 sunt probabil în Algeria (corect @steppewolf)..iar Iran a comandat J-10 de la chinezi zică-se..

    „Russia Sold To Iran The Su-35 Fighter. Why Isn’t Fighting Israel?”

    „..according to the IISS, the Su-35s destined initially for Iran may be deployed elsewhere in the Middle East. “In November 2024, Flug Revue published a report that claimed the first two Su-35 aircraft had finally been delivered to Iran. While the number of ‘Egyptian’ paint scheme Su-35s visible at the Komsomolsk-on-Amur site has reduced slightly in recent months, imagery of only a single aircraft in Algeria has been captured.”

    https://nationalsecurityjournal.org/russia-sold-to-iran-the-su-35-fighter-why-isnt-fighting-israel/

    Iran Receives 40 Chinese J-10C Fighter Jets, Declares It’s ‘Ready for War’ Amid Rising Tensions

    „Iran has announced the delivery of 40 advanced Chinese J-10C fighter jets, signaling a strategic shift in its air force capabilities and escalating concerns about a potential new arms race in the Middle East.

    The acquisition, which Tehran confirmed through state media early Tuesday, marks Iran’s most significant airpower upgrade in decades. Iranian military officials say the move comes after prolonged delays in Russia’s promised Su-35 deliveries, prompting a pivot to Beijing for more immediate defense solutions.”

    https://ln24international.com/2025/07/03/iran-receives-40-chinese-j-10c-fighter-jets-declares-its-ready-for-war-amid-rising-tensions/

    Cum intuiam cu prilejul altui articol..după ce s-a întâmplat în Ucraina și Iran..statele cliente tradițional de tehnică rusească vor face tranziția spre chinezi..este doar începutul.. părerea mea că vom auzi de din ce mai multe știri în acest sens..

    Și chiar algerienii posibil sa-si bage unghia n gât că s-au grăbit..creca regreta acum..

    Iar India este nevoită să ia de la ruși..că dacă nu era rivalitatea cu China..creca și ei luau tot de la chinezi..nu prea au alternativa intre Rafale și Su-57 (americanii nu le dau F-35)..cum bine zicea cineva-sunt clienți cam captivi.

    De la ruși..nici statele din CSTO (NATO al fostelor state sovietice din CSI) nu vor mai lua creca..

  12. Exemplul egiptean cu Rafale nu e intâmplător. Cazul este arhicunoscut, in timpul testelor egiptene, Rafale pur si simplu a bruiat Subkoiul rusesc. Adică acesta nu si-a mai putut folosi radarul (orb, orb orb), fapt ce l-a dus in incapacitate de luptă.

    Rușii sunt la ani lumină de vest, de aceea americanii relocheaza tot in Pacific unde văd China ca principal adversar militar si economic. Rusia va fi lăsată in seama Europei.

    Nu-mi place Trump, dar aici are dreptate. Si in continuare lumea occidentala se invarte in jurul SUA. UE are enorm de mult de recuperat. Militar și politic…

    5
  13. rusii macar au telegram
    UE nu are nimic
    daca vrei sa-l injuri pe trump te duci pe fb si X

    UE o frige in continuare cu locomotive pe hidrogen

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *