De ce nu a reusit China sa copieze avionul MiG-23

Unul din proiectele industriei aeronautice chinezesti despre care se stie putin este avionul Q-6, un proiect nascut intr-o zodie fara noroc.
Erau vremuri grele pentru China, izolata international, chiar si aliatul ideologic  sovietic fiind perceput ca un inamic.Asa ca  solutia pentru dotarea aviatiei era crearea unei industrii aeronautice proprii. Pentru a usura acest lucru, copierea modelelor   sovietice, cu licenta sau nu, a fost socotita ca fiind calea de urmat pentru inceputuri, dar si o practica necesara pentru acumularea unei  experiente valoroase.
La jumatatea anilor ´70 China a primit cateva exemplare din cea mai moderna tehnica accesibila ei in acele timpuri, si anume MiG-23 in versiunile S, BN si U.
Fiind doar cate o pereche din fiecare, le-a utilizat, cum era si normal pentru reverse engineerig.
S-a hotarat  totusi ca avionul rezultat din aceasta operatiune de reverse engineering sa nu fie o copie fidela a MiG-ului 23, ci sa prezinte unele imbunatatiri.

Q-6
Avionul a primit indicativul de Q-6. Trebuia sa fie un avion multifunctional de lupta la joasa altitudine, cu o masa maxima la decolare de 14 500 kg, incarcatura acrosata maxima de 4 500 kg si o raza de actiune de 900 km. Ar fi trebuit sa fie motorizat cu motorul turboreactor WS-6G.
Daca  partea posterioara a fuselajului era copiata dupa modelul de referinta sovietic, partea anterioara era noua, cu o priza de aer amplasata sub bot, analog avionului F-16. Aripile urmau sa pastreze principiul  de aripa cu geometrie variabila, imbunatatind modelul original.
Avionica urma sa fie dezvoltata pe baza avionului MiG-23 BN, specializat in atac la sol, realizandu-se un sistem de dirijare laser a munitiilor, sistem RWR, de avertizare la iradierea cu fascicul radar ( inclusiv sistem radar de avertizare la apropierea unei rachete), sistem de radar urmarire a conturului terenului si conducere a focului   in modul aer-sol si aer-aer. Existau  in acest domeniu surse de informatii, inclusiv exemplare ale unor radare de bord ale avioanelor F-111, doborate in Vietnam, superioare
modelelor sovietice primite, carora le lipsea pana si capacitatea de lupta  in afara razei vizuale, inlaturata de pe MiG-urile 23 exportate in tari „nesigure”.

 

Q-6 
Dar procesul de copiere-imbunatatire nu a fost atat de simplu. Spre exemplu, motorul indigen WP-6G nu a dat rezultatele scontate. S-a luat atunci hotararea copierii  lui R-29-300, cel de pe MiG-23S, cu tractiunea maxima de 85,1 kN si 122 kN in regim de postcombustie, sub denumirea de WP-15. S-a dovedit a fi o actiune neincununata de succes, motorul nepropulsand nici un tip de avion chinezesc, motorul realizat trecand in asa-zisa ” rezerva tehnica”.
Grave probleme au existat si in domeniul structurii. Decizia de a aduce imbunatatiri modelului de referinta a dus la imposibilitatea copierii ” mot a mot ” a aripii si a mecanismului de actionare, modelul rezultat avand o masa cu 12% mai mare, ceea ce a fost deja un pas inapoi, nemaiatingandu-se caracteristicile preconizate in domeniul incarcaturii de lupta si razei de actiune.
S-a luat decizia inteleapta de incetare a proiectului, spre a nu mai irosi resursele. Oricum, in conditiile imbunatatirii  apararii antiaeriene la joasa altitudine a URSS-ului la granita comuna (S-300, BUK ), principala misiune a avionului,de penetrare la joasa inaltime, nu mai intra in discutie. Un avion  multirol usor, mai simplu, cu aripa fixa, complementar avioanelor de bombardament mai putin manevrabile parea sa fie solutia. Un avion cat mai usor de realizat.

 

 

sursa : www.militaryparitet.ru

 

Nicusor

9 comentarii:

  1. China nu a reușit să copie MiG-23 fiindcă nu e capabilă. chinezii nu sînt capabil să gîndească. Un avion așa complex nu merge făcut cu „copy” și „paste” cum sînt ei obișnuiți. Trebuie folosit și creierul. Iar aici li s-a rupt filmul.

    • Stefan, nu faci altceva decat sa preiei si sa repeti niste stereotipuri.
      Cate companii chinezesti ai vazut?
      Cu cati ingineri chinezi ai vorbit?
      Cate proiecte de industrie/infrastructura ai vazut facute de noi cu care ii putem face de rusine?

      Acelasi stereotip l-am vazut la foarte multi europeni si chiar si eu am crezut asta pana cand am ajuns acolo si a trebuit sa vad ce pot si ce stiu sa faca chinezii.

      La nivel de oameni simpli nu sunt cu nimic mai speciali, mai presus sau mai jos decat ai nostri. Au si ei Doreii lor. La nivel de management insa sunt cu mult mai implicati decat ce am vazut la noi. Ei chiar se implica in probleme cu mult mai mult decat o fac europenii si obtin rezultatele pe care le vor fara sa se impiedice in faze de genul: vai dar costa 50 de euro mai mult, vai dar asta o sa ne ia 2 zile in plus de munca. O fac!

      In mod sigur au alte valori decat noi si in mod sigur ne-au luat deja „fata”.

      Ne legam de faptul ca au copiat una si alta? TOATA LUMEA FACE ASTA!
      Inclusiv industria de armament a Romaniei in zilele ei bune copia chiar de la chinezi cu finantarea si aprobarea lor.

      In Asia, cel mai bun prieten pe care l-a avut si il are Romania este China!

      Prietenii merita mai mult decat pareri condescente.

      • Nu sînt stereotipuri. China e un mare balon de săpun. Totul merge acolo fiindca munca nu e plătită, astfel încît costurile de fabricație sînt minime. În afară de orașele moderne și strălucitoare, cele cîteva care sînt la margine, China se află încă în Evul Mediu. Cea mai mare parte a populației trăiește sub limita sărăciei și e analfabetă. Da, au capacitate economică și forță de muncă plus voință să creeze diverse chestii, dar inteligența le lipsește. Tot ce fac ei acum a fost întîi conceput în altă parte. e doar copie lucurui și le fac mai proaste decît originalele dar de o mie de ori mai ieftine, din același motiv al minimizării costurilor de producție.
        Un producător vestic oarecare, la el acasă, trebuie să plătească o mulțime de taxe, salarii decente, are sindicate cu care se războiește și tot felul de reglementări de respectat. În China muncitorii nu au drepturi și nu vine nimeni să-l tragă de mînecă pentru respectarea legislației. Așa că d-aia se mută în China și d-aia crește această țară. Dar totul o să țină pînă o să se deștepte pulimea. Momentan partidul reușește treaba asta, dar pînă cînd?

        P.S. Nu există prieteniî între state pe lumea asta. Există doar interese și atît. .

  2. Aici ar fi fost o idee buna sa faca IAR-95 in cooperare cu Romania. Ambele tari ar fi avut de castigat. Parca proiectul nostru a inceput putin mai tarziu…

    • @Marius,

      Problema noastra a fost MOTORUL!
      Noi am incercat sa realizam IAR-95 in jurul motorului de pe Mig 23, R-29-300

      MOTORUL a insemnat punctul slab al IAR 95-ului iar in cazul chinezilor tot MOTORUL a fost punctul slab al avionului Q-6

      totusi este posibibil ca motoarele chinezesti sa fi fost suficient de puternice pentru avionul romanesc.

      stie cineva ce tractiune aveau avioanele WP 6G? dar WP 15?

      daca WP15 a reusit sa scoata 80-85% in comparatie cu R-29-300 cred ca ar fi facut fata pe IAR 95 dar avionul nu ar fi depasit 2 Mach.

  3. China nu a reusit sa copieze avionul MiG-23 pentru ca nu a incercat sa copieze avionul MIG-23, a incercat sa-l dezvolte si asta inseamna mult mai mult .

  4. Ca sa modernizezi ceva, trebuie in primul rand sa cunosti in detaliu acel ceva! Chinezii, daca vroiau sa modernizeze MIG-23, trebuiau in primul rand sa stie foarte bine detaliile tehnice si caracteristicile avionului, altfel ii afectau aerodinamicitatea, performantele, etc. Chinezii, de obicei, au integrat -sub forma de modernizare-mai ales dupa 1990, echipamente straine pe tehnica sovietica, chiar si de fabricatie autohtona. Modernizarea nu-i atat de simpla pe cat pare, si oricum nu-i la indemana oricui! Deci, chiar in vederea modernizarii, chinezii au disecat pana la ultimul surub, MIG-ul 23; ceea ce nu le-a reusit a fost motorul, si probabil din aceasta cauza a si esuat acest proiect. Daca gresesti in procesul de modernizare, este posibil sa obtii un avion inferior celui original, chiar cu consecinte dezastruoase…

    • La chinezi asta a fost intotdeauna punctul slab motoarele. Da’ cu niste bani in plus la cercetare si dezvoltare…

      • Bani au și au dat. Cap nu au. Îi depășește pur și simplu povestea. Cînd or să reușească să facă un motor performant al lor ăla o să fie făcut de un mercenar. Și cred că au destui în soldă, altfel nu reușeau nici ce au făcut pînă acum.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *