ECHIPAMENTE DE GENIU FOLOSITE PENTRU TRECEREA CURSURILOR DE APĂ

Locotenent Dan CRAUCIUC

 

Arma geniu s-a manifestat încă de la începuturile sale ca o specialitate cu caracter profund tehnic, ce necesită o pregătire superioară a personalului precum şi o dotare corespunzătoare cu tehnică de luptă. Forţele luptătoare au nevoie de posibilitatea de a se deplasa rapid şi liber în zona de operaţii pentru a-şi îndeplini misiunile lor de bază. Una din misiunile specifice sprijinului de geniu de luptă este asigurarea mobilităţii care este necesară pe câmpul de luptă pentru a se asigura concentrarea efortului şi desfăşurarea rapidă în scopul angajării inamicului sau dezangajării de acesta.

Subunităţile de geniu cu rol în asigurarea mobilităţii trebuie să fie capabile să asigure trecerea peste obstacolele naturale şi cele amplasate de inamic întâlnite pe câmpul de luptă. Trecerea peste cursurile de apă este una din sarcinile ce le revin subunităţilor de geniu şi presupune traversarea cursurilor de apă prin construcţia podurilor fixe sau mobile sau prin folosirea ambarcaţiunilor.

Compania geniu luptă din organica unei brigăzi de infanterie mecanizată are în compunere subunităţi specializate în asigurarea trecerilor peste cursurile de apă. Echipamentele de trecere din dotarea subunităţilor sunt reprezentate de barca pneumatică ZODIAC MARK III GRAND RAID echipată cu motopropulsor EVINRUDE ETEC 50 CP şi podul mobil de asalt BLG 67 M.

Barca pneumatică ZODIAC MARK III GRAND RAID echipată cu motopropulsor EVINRUDE ETEC 50 CP

Barca pneumatică ZODIAC MARK III GRAND RAID este destinată exploatării militare sau în condiţii dificile, în care viteza desfăşurării şi infiltrarea/exfiltrarea rapidă sunt esenţiale.

Zodiac este numărul 1 în lume în ceea ce priveşte furnizarea de ambarcaţiuni gonflabile pentru uz militar. MARK III GR este un produs al departamentului cerecetare şi dezvoltare al Zodiac şi aduce o capaciate de performanţă cu totul nouă în domeniul bărcilor pneumatice. Este considerat de mulţi specialişti în domeniu cel mai potrivit şi avansat sistem pentru operaţiuni speciale. Prinicpala caracteristică a acestei bărci este siguranţa pe care o conferă, MARK III GR reprezintând un echilibru remarcabil între tehnologie, design şi performanţă, echilibru care nu a fost niciodată atins în cazul altor bărci pneumatice.

Originalitatea acestui concept constă în adăugarea a două camere mai mici de absorbire a şocului la camerele principale de flotabilitate şi în legarea acestora printr-o manta de absorbţie a şocului. Acest tip de configurare a corpului are două mari avantaje: unghiul de absorbţie a şocului legat de pătrunderea în apă a corpului este mai mic decât cel al corpurilor tradiţionale iar forma în V mai adâncă conferă o mai mare stabilitate a direcţiei bărcii şi mai mult confort. De asemenea, cele două camere de absorbţie a şocului sporesc rigiditatea corpului bărcii şi fac mai rapidă urcarea acesteia în mijloacele de transport.

MARK III GR este confecţionată dintr-un nailon HD 940 dtx poliamidă căptuşit cu hipalon neopren. Acest nailon cu rezistenţă crescută este căptuşit cu un compus de Hipalon şi Neopren; primul ingredient conferă o rezistenţă sporită la exterior împotriva temperaturilor ridicate, razelor ultraviolete şi împotriva acizilor slabi iar cel de-al doilea conferă o etanşietate sporită la interior. Metoda de asamblare folosită pentru construcţia bărcii este vulcanizarea la rece cu guler interior etanş.

Motopropulsorul EVINRUDE ETEC 50 CP este produs de Bombardier Recreational Products, companie care este în momentul actual lider de piaţă pentru produsele de uz recreaţional. Faţă de alte modele similare produse de alte companii acest motopropulsor vine cu unele îmbunătăţiri semnificative cum ar fi: protecţie împotriva coroziunii, componente electronice izolate împotriva vibraţiilor; încuietoare capac motor sigure; pompa de apă supradimensionată pentru o răcire mai bună.

Principalele caracteristici tactico-tehnice ale bărcii pneumatice ZODIAC MARK III GRAND RAID echipată cu motor EVINRUDE E TEC 50 CP sunt:

• echipaj: 2 militari;

• capacitate de transport: 1 270 kg (8 militari);

• suprafaţa utilă pe podină: 2 502 m2

• lungimea totală: 4,70 m;

• lungime interioară: 3,05 m;

• lăţimea totală: 1,90 m;

• lăţimea interioară: 0,90 m;

• greutate: 110 kg;

• înălţime: 0,50 m;

• compartimente etanşe din principala cameră de flotabilitate: 5 buc;

• supape intercomunicare/de umflare: 4 buc;

• presiunea de umflare: 0,24 bar;

• greutatea motopropulsorului: 110 kg;

• puterea maximă a motopropulsorului: 50 CP;

• carburant: benzină;

• consum: 10 l/h.

Umflarea barcii se face prin două metode: manuală sau automată. Pentru metoda manuală se folosesc pompa de picior si furtunele aflate în completul bărcii iar pentru cea automată care este mai eficientă este nevoie de o sursă de aer comprimat. De reţinut un aspect imortant este faptul că toate cele patru supape de intercomunicare trebuie rotite astfel încât sa indice umflarea bărcii (culoarea roşie), care să permită circulaţia aerului în toată barca. Uşurinţa cu care se execută umflarea bărcii este dată şi de modul de construcţie a ventilelor supapelor; acestea având în compunere o mică diafragmă care împiedică aerul să iasă şi devin etanşe odată cu instalarea capacelor, iar capacele impreună cu discurile lor de etanşare asigură o etanşeitate completă.

 

 

Podul mobil de asalt BLG 67 M

Podul mobil de asalt este destinat pentru trecerea rapidă a obstacolelor naturale sau artificiale din teren prin montarea uneia sau a două structuri de pod de asalt (inferior sau superior).

BLG 67M reprezintă practic un şasiu de tanc T 55 pe care s-a adaptat o structură de pod modulară acţionată hidraulic folosită pentru trecerea rapidă peste şanţuri antitanc, canale de irigaţii, pârâuri şi alte obstacole naturale. Este format din două părţi mari componente: şasiul de tanc T 55 şi 4 semilacre ce constituie căile de rulare. Acest utilaj se află în dotarea formaţiunilor genistice din cadrul forţelor terestre pe care îl utilizează atât la instrucţie cât şi în misiune.

Principalele caracteristici tactico-tehnice ale podului mobil de asalt BLG 67 M sunt:

• echipaj : 2 militari (un mecanic conductor care are misiunea de a conduce podul mobil şi un comandant de tanc care are misiunea de a lansa şi a strânge cele patru semilacre);

• Viteza: 50 km/h;

• capacitatea: clasa 50;

• autonomie: 400 km;

• lungimea cu echipamentul montat: 10,70 m;

• lungimea maşinii: 8,90 m;

• lăţimea maşinii: 3,25 m;

• Înălţimea maşinii: 2,80 m;

• lăţimea ansamblului cu echipamentul montat în poziţia de marş: 3,27 m;

• lăţimea ansamblului cu echipamentul montat în poziţia iniţială de lansare: 3,69 m;

• înălţimea cu echipamentul montat: 3,35 m;

• greutatea: 40 tone;

• capacitate rezervor: 960 litri;

• putere motor: 580 CP;

• lungimea: 20 m;

• lăţimea părţii carosabile: 3,25 m;

• lăţimea căii de rulare: 1,14 m;

• distanţa dintre căi: 0,97 m;

• capacitatea de suport a podului la montarea unui pod până la masa totală de 50 tone: maşini pe roţi – sarcina pe osie de 15 tone;maşini pe şenile – masă totală de 50 tone;

• capacitatea de suport a podului la montarea a două poduri până la masa totală de 40 tone: maşini pe roţi – sarcina pe osie de 14 tone; maşini pe şenile – masă totală de 40 tone.

• condiţii climatice – min. -30 °C; max. + 60 °C;

• viteză maximă a vântului – 18 m/s.

Cele patru semilacre ce constituie căile de rulare permit subunităţilor, unităţilor precum şi tehnicii militare să treacă peste obstacole naturale şi artificiale din teren (lăţimea maximă a obstacolelor ce urmează a fi traversate nu trebuie să depăşească 17,5 m). Deşi la prima vedere pare un utilaj greoi, dificil de manevrat, operaţiunea de lansare a căilor de rulare dureaza 3 minute iar cea de strângere până la 8 minute. Semilacrele sunt confecţionate din tablă de oţel sudate şi prevăzute cu bare şi console de rigidizare cu profil T. Acestea sunt goale pe interior în vederea micşorării greutaţii şi creşterii fiabilităţii având o greutate de 7 t. Pe căile de rulare propriu-zise este impregnată o răşină specială cu material antiderapant în vederea asigurării unei aderenţe corespunzătoare între cale şi echipamentele de rulare.

Dispozitivul de montare şi siguranţă asigură montarea podului pe maşina de luptă în poziţie de marş şi permite debarcarea acestuia în vederea utilizării lui, trecerii cursurilor de apă şi păstrare. Se compune dintr-un cadru inferior metalic fixat pe partea frontală prin două bolţuri cu siguranţă şi un cadru superior metalic îmbinat prin intermediul unei axe cu siguranţă cu cadru inferior. În degajările cadrului superior se sprijină semilacrele prin intermediul umerilor. Cadrul superior asigură prin construcţia sa şi sprijinirea capetelor semilacrelor inferioare la partea din faţă.

Conflictele armate recente cât şi cele din trecut au arătat faptul că echipamentele de treceri nu ar trebui să lipsească din dotarea oricărei armate. Dacă barca pneumatică ZODIAC MARK III GRAND RAID este recent intrată în dotare şi corespunde cerinţelor actuale, podul mobil de asalt BLG 67 M este dificil de întreţinut în special datorită lipsei pieselor de schimb. Fiind un echipament relativ vechi şi produs în fosta RDG, este foarte dificil de procurat piese de schimb mai ales pentru instalaţia hidraulică. Rolul acestor echipamente este foarte important atât în operaţile militare dar şi în cele execuate în sprijinul populaţiei civile pentru înlăturarea efectelor produse de calamităţile naturale fapt dovedit în repetate rânduri în ultimii 20 de ani.

 

Articol + poze, preluate din Revista Fortelor Terestre

Un comentariu:

  1. frumoase barcile domnule locotenent…. dar nu stiam ca se afla asa ceva in dotarea genistilor. poate asa ar trebui sa fie… dar BP 10-le e predominant . cat despre podul mobil… nu stiu cate companii de geniu le au in parc. nu zic sa mai si mearga…. doar sa fie acolo, la numar.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *