Elbit Systems a câștigat un contract în valoare de 27 milioane de dolari pentru modernizarea IAR-99 ale Forțelor Aeriene Române

Elbit Systems Ltd. (NASDAQ: ESLT, TASE: ESLT) („Elbit Systems”) a anunțat astăzi că a câștigat un contract în valoare de aproximativ 27 de milioane de dolari de la Avioane Craiova SA, pentru prima fază a programului de modernizare a avioanelor trainer IAR-99 Standard ale Forțelor Aeriene Române. Contractul va fi executat pe o perioadă de patru ani și include suport logistic integrat.

Conform contractului, Elbit Systems va echipa aeronava IAR-99 Standard cu sisteme avansate de avionică și sistem de instruire „Embedded Virtual Avionics”, precum și capacități de „Close Air Support” și capacități „Air to Air”. Această revitalizare a avionului va facilita o tranziție eficientă a piloților RoAF către operarea avioanelor de vânătoare avansate de tip F-16.

Yoram Shmuely, directorul general al Elbit Systems Aerospace, a declarat: „Suntem onorați să oferim sprijin continuu pentru Forțele Aeriene Române. Acest program de actualizare urmează o serie de tehnologii livrate de Elbit Systems către aviația militară română în colaborare cu companii românești, inclusiv upgrade-uri la scară largă pentru diferite avioane, precum și furnizarea de capabilități avansate pentru elicoptere”.

Elbit Systems operează în România de 27 de ani, fiind un furnizor tradițional al Ministerului Apărării Naționale, în strânsă colaborare cu companii din industria locală către care a facut transfer de tehnologie.

Elbit Systems a participat ca furnizor principal la programe majore de modernizare a armatei române: pentru forțele aeriene – (MIG-21 Lancer, PUMA-Socat, IAR-99 Șoim, EW-C130), pentru forțele terestre (LAROM, Pirahna), pentru forțele navale (Puma-Naval și simulatoare navale), etc.

Pentru a onora contractele încheiate cu Ministerul Apărării Naționale, Elbit Systems, în calitate de acționar unic a pus bazele a patru unități de producție românești:

    • Simultec (Măgurele) – Produce simulatoare pentru forțele aeriene, terestre și navale, dezvoltă programe software și integrare hardware.
    • A/E Electronics (Bacău) – Produce și testează subansamble electronice, cu destinație militară și civilă
    • Elmet (Bacău) – Produce sisteme și subsisteme electromecanice , printre care și turele cu echipaj și telecomandate (12,7mm/25mm/30mm)
    • Elmet Măgurele Unitate de producție pentru sisteme terestre care va funcționa ca centru de producție și integrare pentru turelele și stațiile de luptă contractate de Elbit Systems în cadrul unor programe locale, dar și ca hub regional conceput să acopere cererea de astfel de sisteme pentru alte țări.

Cele patru fabrici, în care muncesc sute de ingineri, generează anual o cifră de afaceri cumulată de zeci de milioane de dolari, majoritatea contractelor fiind destinate exportului. Astfel, Elbit Systems este una dintre cele mai importante companii din industria română de apărare care derulează exporturi semnificative.

Elbit Systems

38 de comentarii:

  1. Aleluia !

    Dar nu stiu dacà vor fi fàcute multe, 27 miloane mi se par cam subtirel.

    4
    • 27 se pare ca e partea Elbit din cele 100 puse pe masa

      • sau mai degraba prima faza a modernizarii-cel putin asa in scrie in comunicat ca acest contract se refea la prima faza. Intrebarea e ce include a doua faza?

        • Motor, radar, IRST… și țârrr sună ceasul. Știu că are limitări constructive pt a reuși amplasarea unui radar, însă erau doar vise

          La noi mai greu cu consecvența. Chestia asta cu împărțirea pe mai multe faze, nu că ar fi în esență rea însă la noi este un mod de a mișca totuși ceva (pe principiul că decât deloc, mai bine o schimbare cât de mică)

          • De versiunea cu un nou motor + radar se ocupa INCAS, dar furnizorul radarului AESA este Leonardo, nu Elbit.

            Nu stim nimic de el, dar pana sa cacaie astia sa-l faca mai bine se apucau de proiectat unul nou.

            3
  2. Isn’t this the effect of an Israeli company threatening the Romanian side with legal consequences? Someone can explain?

  3. Daca nu ma insel mai exista doar 10 IAR 99 standard. 2,7 milioane dolari pe bucata nu e prea mult, deci nici asteptarile nu pot fi prea mari.
    Dar oricit bine ca se misca ceva, atita timp cit mai au resursa.

    4
    • Poate asta e doar partea lui Elbit … poate mai sunt si altii neinclusi in contractul celor de la Elbit …

    • Cati ani ar mai putea fi explorate aparatele Iar 99, după modernizare?10-15 ani?

    • In total sunt parca 21 de avioane IAR-99. Nu se poate face ceva sa se mai produca inca 3 ca sa fie 24 de IAR-99 SoiM pt a forma 2 escadrile mici de IAR-99 SoiM a cate 12 avioane fiecare?
      Bine frumos ar fi sa fie 32 de IAR-99 SoiM ca sa fie 2 escadrile de cate 16 IAR-99 SoiM fiecare.
      Motorul pe noile IAR-99 SoiM va fi tot batranul Rolls-Royce Viper 632-41M? Ar fi fost frumos sa fi pus pe IAR-urile 99 SoiM Rolls-Royce Turbomeca Adour Mk 871, dar…asta e.
      Nu mai spun ca la fel ca IAR-99 SoiM ar fi putut fi modernizat si remotorizat cu RR-Turbomeeca Adour Mk 811 si IAR-93 Vultur ca o dam iar in oftica si sf-uri.

      • nl81
        In anii ’90, la început, Trabant a înlocuit motorul in doi timpi de 600cc cu un 1.1l de VW Polo. Au fost câteva mii făcute.
        Motorul era mult prea greu și prea puternic pentru o caroserie autoportanta delicată.

        Tu vrei sa reînceapă o producție pentru un număr infim de exemplare, doar că să îți dea ție niste numere…

        Mai mult, vrei sa remotorizezi din nou un număr infim de exemplare, cu tot ce înseamnă asta ca proceduri legale, reautorizare, că alea nu se fac in atelierul lui Gogu tinichigiul,, că așa vrei tu…

        Tot ce se poate face cu avioanele alea e sa le faci o revizie completa, sa le schimbi avionica și cam atât, că și faza aia cu CAS-ul și AA tine de cât poate duce avionul.

        Și doar atât vor face.

        PS și ca să nu incepem o discuție idioată, gândește-te sa dai un exemplu de avion militar remotorizat, cu un motor mai puternic, pe aceleași celule. Și dacă îl găsești, sa îmi spui și câte au fost.

        15
    • Nu vor fi probabil nici motoare noi nici radar cum a fost la demonstratorul tehnologic IAR-99TD. Modernizarea se face la standard SM.

      Cel mai probabil modernizarea va fi pe sistem Lancer cu pastrarea celulei si a motorului, constand intr-o reparatie capitala cu refacerea resursei celulei, recablarea instalatiei electrice cu introducerea de computere de bord si busuri standardizate de date MIL-STD-1760 pentru gestionarea acrosajelor si a unor grinzi capabile sa gestioneze armament vestic, precum si introducerea unor tablouri de bord similare F-16 pe care le avem in exploatare.

      3
      • Ooook Merci mult de raspuns! Am inteles.Sincer am crezut ca se putea face la IAR-99 cum au facut hidusuii cu SEPECAT Jaguar prin schimbarea motorului original RR-Turbomeca Adour Mk 811 cu Honeywell F125. Da Honeywell F125 este mai usor decat Adour dar mai greu decat RR Viper. Sa faca ce cred cei din MAPN cu dotarea ArmRo. Eu nu vreau nimik. Am pus decat niste intrebari.

        • nl81

          Nu știu de unde naiba le tot scoți…

          „cum au facut hidusuii cu SEPECAT Jaguar prin schimbarea motorului original RR-Turbomeca Adour Mk 811 cu Honeywell F125” vs.

          The Indian Air Force has dropped its plan to upgrade 80 Jaguar ground-attack fighters with new engines over the cost provided by American firm Honeywell.

          https://www.defensenews.com/global/asia-pacific/2019/08/26/india-cancels-jaguar-upgrade-over-honeywells-24b-price-tag/

          sau

          http://www.thehindu.com/news/national/no-new-engines-for-jaguars-phase-out-starts-in-2023/article29254184.ece/amp/

          Aștept în continuare exemplul ăla.
          Și aș prefera să nu mai fie chestii pe care le visezi tu noaptea.

          10
          • Da domne asa este…hindushii au vrut initial sa puna Honeywell F125 pe 80 SEPECAT Jaguar ale lor si dupa au renuntat ca era prea scump.
            https://en.wikipedia.org/wiki/Honeywell/ITEC_F124
            ” The afterburning F125 engine is being considered, as of 2009, by the Indian Air Force as a replacement for the Rolls-Royce Turbomeca Adour engines in their SEPECAT Jaguar aircraft. The new engine would be both lighter and more powerful. It was successfully demonstrated in 2007.[17] This proposal of Indian Air Force to up-engine its fleet of SEPECAT Jaguar ground attack aircraft stalled after a decade in August 2019 owing to the high cost involved. Jane’s quoted that Honeywell quoted a price of USD2.4 billion for 180 F-125IN turbofan engines as replacements for the Rolls-Royce Turbomeca Adour Mk 811 powerpacks originally installed in the Jaguars.”
            Ideea era ca le-a bufnit mintea initial la hindushi sa inlocuiasca Adour cu Honeywell F125. Ca a fost mai scump decat se asteptau ei….asta este altceva.

            • E bine că te-ai lămurit, nu au schimbat nimic.
              Aștept un exemplu cu o remotorizare de succes.

              1
              • IAI Kfir 🙂
                Au mai incercat sudafricanii cu Mirage F1 cu RD33.
                Demonstratorul Rafale A era echipat cu GE F404.

                Cert este ca in cazul IAR-99 TD se cam chinuie, debitul de aer fiind modificat, necesitand probabil modificarea prizelor de aer, pe langa problemele de gabarit/centraj.
                https://www.rumaniamilitary.ro/evolutii-bae-hawk-vs-iar-99

                • Ești aproape, Marius! ?
                  Kfir nu e remotorizare, adică o carcasă veche cu un motor nou, ci o adaptare a unui motor nou la o carcasă nou produsa, una veche, reproiecta.
                  Răspunsul e Barak, Mirage IIIC cu J79.
                  Ce au făcut sud-africanii -2 bucăți, parcă…
                  Demonstratorul Rafale nu e același lucru.

                  1
                  • Pai coane @priam eu in bunele mele intentii patriote, ok cam novice, ma gandeam ca IAR-99 ar merita un motor mai modern decat RR Viper Mk 632-41M, norrmal adaptat la performantele, structura si demensiunile lui, si poate un pic mai puternic, zic eu, macar sa traga un maxim de 21 kN in dry. Eu shtiu ca Romaniei comuniste occidentul nu-i putea/vroia vinde licenta unui motor care sa traga in dry mai mult de 20kN. Poate de aci a fost si una dintre cauze esecului IAR-95, zic eu…nu e asa:astept lamuriri.
                    Revenind la IAR-99 Adour are diametrul cam cat Viper si asta m-a dus in eroare, corect am gresit ca nu m-am uitat cat cantaresc fiecare.
                    Acum daca se va continua pt IAR-99 SoiM cu Viper sau vor avea bani si se va putea de gasit un motor mai nou, de preferabil mai puternic (21-22 kN in dry) dar cum este normal adaptat lui IAR-99 SoiM dtpdv, asta vom vedea.
                    Apropo intr-o prezentare pe YouTuBe a modernizarii IAR-99 ziceau cei de la Avioane Craiova ca vor sa-i puna un motor nou….???!!!
                    https://www.youtube.com/watch?v=g0r23QeqGpo
                    Uite in videoclipul asta pe la inceput un nene colonel de aviatie spune de un nou motor care a sosit in Romania pt IAR-99…..?!?1?!

                    • Drumul spre iad e placat cu bune intenții.
                      Au trecut doi ani de atunci, eu nu am mai auzit de o dezvoltare a celor spuse de domnul colonel.
                      Cred că 99-le va fi retras la sfârșitul vieții operaționale cu motoarele actuale. Mai ales dacă modernizările actuale se vor concretiza.

                      1
  4. salutare pai din ceeea ce am citit se vorbeste cu 50-60 de milioane de euro programul SUPER S0IM si doar 27 mil.euro ar intra in contul Elbit restul ar piesele si manoperera Avioane Craiova , dar ce mi se pare putin e ca doar 10 bucatii la Super Soim , daca e asa cum se spune ar fi 5-6 miliaone per aparat.Nu inteleg de ce e asa secretomanie. S-ar umbla la motoare sau nu cel putin o reparatie o modificare sau vor ramane asa ?

    1
  5. numai se vor baga 100 de mil ci undeva in jur de 55-60 de mil dar doar cele 10 soim standard si dc nu si intreaga flota ,e asa greu sa bagii 100 mil pentru toate cele 21 IAR99 ?oricum sunt putine cele 10 pentru nevoile aviatie daca vom lua 48 de F16 in viitor

  6. avem si ceva date concrete, ce anume tipuri de tehnologii vor fi implementate in modernizarea avionului?

  7. O veste buna pe ziua de azi

  8. MApN a semnat in August cu Craiova un contract de 275 milioane lei fara tva, ceea ce inseamna vreo 83 milioane dolari cu tva inclus. Sunt 20 IAR-99 de modernizat, 8 milioane dolari pe aparat din care 2.7 milioane dolari doar avionica Elbit este foarte bine. Si in primul rand ca lucreaza Craiova. Si o sa urmeze si celelalte IAR-99 Soim la modernizare.

    5
  9. Conform articolului, 27 mil $ este doar partea Elbit. Mai raman aproximativ 42 mil $ pentru Avioane Craiova si probabil altii. Cel putin asta am inteles eu.

    2
  10. Perfecte să patruleze antidrona

    2
  11. Cu doua rezervoare suplimentare, doua rachete AA si un container de cercetare cu infrarosii si marcare Litening, pe care il avem deja in dotare la Mig-21 Lancer, poate sa faca incerceptari de drone.
    Cu containerul Litening, doua bombe ghidate si doua rezervoare suplimentare poate sa faca CAS. Fara rezervoare suplimentare poate cara 1 tona de bombe pe cele 4 acrosaje de pe aripi.
    Pentru un trainer e suficient de bun.

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *