Eurofighter ECR

Din Tornada in Taifun…

Cu toti stim ca Germania trebuie sa-si inlocuiasca flota de PANAVIA Tornado si trebuie sa faca acest lucru repejor. Prima optiune – F 35A – a fost respinsa cu strigate de indignare de catre guvernul german, bietul ofiter care o sustinea a si fost demis, nemtii marsand pe tehnologie europeana, acolo unde se poate.

Si cum avioanele nu cresc in pomi si nu ai foarte multe modele de ales, Berlinul pare sa se fi hotarat pe ce are in curte si va transforma Eurofighter-ul Typhoon din vanator supermanevrabil in aparat de suprimare a sistemelor antiaeriene (SEAD)/escort jammer (ECR) respectiv aparat de razboi electronic, pe modelul Growler-ului american.

Noutatea tocmai in asta consta, Typhoonul ECR (caci despre el vorbim) va fi dotat cu doua containere de razboi electronic similar cu NGJ (Next Generation Jammer) si va inlocui astfel Tordano ECR/IDS, iar germanii au multe Tornado de inlocuit, in 2018 detinand putin sub 100 de aparate in varianta IDS (interdictor/strike) si 28 ECR (Electronic Combat/Reconnaissance), acestea din urma dedicate luptei in conditii SEAD dotate cu rachete anti-radiatii HARM, dar ambele variante din dotarea Luftwaffe sunt destul de moderne si pot folosi: HARM III, HARM 0 Block IV/V si TAURUS KEPD 350 ca si containerul Rafael Litening II, bombe ghidate laser GBU 24 Paveway sau JDAM (Spear 3 anti-radiation si dual mode seeker).

NGJ in varianta Raytheon

Asadar grea treaba cu inlocuirea Tornado de catre Eurofighter, dar pana la urma Eurofighter au nemtii prin ograda, cu el merg la bataie, in varianta biloc, cu cabina posterioara dedicata EW.

Revenind la Typhoonul EW, Berlinul a avut de ales intre ET si F 18 Growler, europenii de la Airbus au plusat introducand un asa-numit container de bruiaj pentru escorta la bordul ET care va putea fi folosit in doua exemplare (sub aripi) sau unul singur sub fuzelajul central.

Problema este ca Germania trebuie sa aiba un anumit numar de aparate capabile sa foloseasca bombe nucleare si in acest moment ET nu poate face acest lucru, dar F 18 Glower poate, astfel ca trebuie gasita o cale de mijloc si Typhoonul va trebuie sa invete cum este cu tacticele nucleare daca vrea contract cu Luftwaffe.

Dar sansa cea mare o are Airbus cu Eurofighter, germanii, in mod clar, nu vor sa se mai incurce cu americanii – asta daca au de ales – si noul Airbus ET ECR va vedea probabil lumina zilei destul de curand, o adevarat gura de oxigen pentru companie.

In principiu, comanda ar numara cam 33 de aparate destinate sa inlocuiasca Eurofighter Tranche 1 (si Panavia Tornado) cu o optiune pentru inca cinci aparate. Se pare ca 12 ET Tranche 3 vor fi destinate razboiului electronic in varianta Eurofighter ECR. De asemenea un numar de ET Tranche 3 vor trebui obligatoriu modificate pentru a putea folosi armamentul nuclear american, lucru de care pana acum se ocupa Tornado.

Planurile Berlinului sunt chiar mai ambitioase, 110 aparate Eurofighter Tranche 2 si 3 vor fi modernizate cu radarul AESA “E-Scan Mk1” al celor de la Leonardo (de fapt un consortiu european cu Leonardo drept lider).

Panavia Tornado ar trebui inlocuit pana prin 2030 si este de asteptat ca noul Eurofighter ECR va trebui sa poata duce razboi electronic, sa distruga sistemele antiaeriene inamice (SEAD) si sa faca si escorta (bruiaj) pentru restul flotei.

GeorgeGMT

72 de comentarii:

  1. E , acuma se vede lipsa de viziune a nemtilor, daca aveau de gand sa faca aceasta separare de americani trebuiau sa ia in calcul si chestiuni de genul, cu siguranta mai sunt si alte situatii similare, astea-s carpeli cu siguranta,

    In lucrurie mici se vede cum esti cu adevarat, europenii nu sau coalizat sa faca ceva impreuna, pana in 2040 cred ca reuseau o alternativa pe repede inainte la Tornato daca se voia, dar pare-se ca concurentul cel mai serios al industriei aeronautice europene e industria aeronautica franceza.

    E cumva de inteles ca Germania sa vrea sa-si scoata capatana de sub poala americanilor, Europa cu siguranta daca va fi solidara va fi o putere dar nu cred ca se va intampla asta , prea multe divergente si aproape nimic constructiv impreuna, pana una alta madam Merkel a nimerit sub poala lui mosieur Putin.

    Ma sperie lipsa de viziune a conducatorilor europei sau mai bine zis lipsa de transparenta, se pare ca in continure nu sunt proiecte comune ci doar proiecte, germane, frantuzesti etc.

    Respect poporul german, sunt un mare iubitor de Rammstein si BMW dar cand vine vorba de politica europeana pt toti nu stiu cum le da dar le iese aceasi melodie ca la Rammstein, Deutschland iar de prin 2004 le-a iesit si Moskau ….faine melodii de altfel.

    6
    • „Rammstein si BMW” – si Eisbrecher!

      4
    • Sunt sigur că Germania are o viziune foarte exactă despre supremație economică și politică în viitoarea Europă, în viitoarea nouă ordine mond…ăăă…europeana. Iar pt asta mai trebuie dați la o parte americanii, ca să se facă loc. Despre asta cred eu că e vorba în primul rând.

      1
    • Ramstein -american
      Don’t get confuse
      Legat de legaturile cu Rusia …eu as intreba pe cineva ..daca se pune in situatia de a avea o economie , industrie ..care produce produse finite high end in proportie mare ..dar care industrie e o mare consumatoare de resurse..ce ar face acel cineva daca ar fi conducatorul acele natii , economii
      E o piata competitiva ..piata asta libera
      Nu mai judecati jocurile dintre state ..doar prin diagonala legaturilor si intereselor militare ..astea sunt determinate de altele mai importante

      2
      • „Rammstein – american” – m-ai confuzat, nush dc vb de acelasi Rammstein.
        Piata libera: pai daca era intr-adevar o piata libera n-aveam nimic impotriva. Dar nu e. Economia ruseasca doar lasa impresia de piata libera, fiind de fapt folosita ca instrument de catre „aparatul de stat”. Si atunci omu de afaceri din vest intrat in contact cu partenerii din est devine o coada de topor numai buna pentru cine se nimereste la putere in Rusia ori pentru partidu comunist chinez, ca sa iau doua exemple la intamplare 😀

        Cum am mai spus: Nu zic sa nu facem afaceri cu rusii, da oare astea nu vin la pachet cu anumite… “riscuri de securitate”, sa le zicem? Pe care e bine sa le iei in calcul si sa le gestionezi cumva.

        6
        • Au austriecii 15 EF Typhoon apropare noi f putin folositepe care vor sa le vanda ca sa-si cumpere JAS-39 Gripen. Le-am putea face prin negocieri un pretz bun pt ambele parti, si om mai lua unu de la nemti sau italieni si cu 16 EF Typhoon facem de o escadrila pe care sa o punem pe Kogalniceanu CT!

          • Da sunt Tranche 1 nl81….iar luam antichitati ??‍♂️

          • de ce crezi ca austriecii vor sa le vanda, alea fiind noi? 🙂
            De bune ce sunt, fiind Tranche 1, si de ieftine de operat ce sunt?

            1
            • Rele nu cred ca sunt dar sunt cam scump de operat, zice ca nici piloti pt ele nu prea au plus a fost mare galceava de coruptionen cu nemtzii cand le-au cumparat.
              Acum FARo ce sa faca sa ramana fara avioane de vanatoare supsonice? ca in curand expira resursa la MIG-21 LanceR. Ttb cumparat ce o fi mai accesibil si bun ca raport calitate-pretz pt ArmRo pe piatza.

              • daca am inceput cu F-16, ar trebui sa continuam, macar pana la cifra aia de 52. In paralel, vedem daca mai merita de tras si modernizat limitat doua duzini de Lancer-e…
                Apoi, daca noi chiar vrem un avion de superioritate aeriana, o escadrila extinsa de F-15 ar fi raspunsul, avand in vedere ca ar putea avea niste chestii la comun cu F-16.
                Chiar si ulterior, daca si cand vom introduce si F-35, tot va fi nevoie de ceva mai agil si mai rapid, de superioritate aeriana, pentru a il complementa.

                1
                • Bingooo! Merci mult de raspuns @Marius Zgureanu! Eu balmajesc de mul p-aci pe site-ul asta ca daca s-a pornit cu F-16 Falcon sa fie completat pt superioritate aeriana cu F-15 Eagle. Ce variante ale acestor avioane va avea FARo asta ramane de vazut!
                  Corect si mirific ar fi cum ai zis tu pt FARo 48 de F-16 Falcon adica 3 escadrile a cate 16 avslmr/escadrila si inca 2 escadrile adica 32 de F-15 Eagle, toate astea intr-un viitor, dar nu indepartat cand vor fi mai multi bani pt ArmRo!

                • Din cate inteleg, tot ce e bimotor (bijet?) pentru noi este povara, inoperabil datorita costurilor. Iar F-35 este in opinia mea doar un demonstrator de tehnologie, care aduna bani pentru un F-22 suprem. Singurul F-35 care conteaza este cel dezvoltat cu Israelienii dar nimeni din lume nu beneficiaza de rezultat in afara de cei doi.

                  Personal as merge pe F-16V – vreo 6 pentru inceput, pentru coordonarea celor existente deja, Insa ne trebuiesc mult mai multe. Nu ne trebuie si nu facem fata la un amalgam de sisteme diferite.

      • Hehe… Uitasem: intreaba Republica Moldova cum ii merge in piata libera ruseasca atunci cand nu i se mai permite sa exporte acolo pe motive „sanitar-veterinare” – adica nu mai raspunde la comenzi 🙂

        7
        • Compari economia germaniei cu a moldovei???
          Economia germaniei e de vreo 3 -4 ori mai mare decat a rusiei si e preponderent manufacturiera cu produse high end( scuza-mi anglicismul) …de varf de gama , foarte diversificata ..si servicii ..la fel servicii foarte diverse
          In comparatie cu a ruaiei care vinde multe materii prime , are o piata de armament strict legata de politica lor exterioara si nu foarte multe cele
          Ce treaba are economia libera ( care fiind corecti nu e chiar libera de tot ) la nivel global ..cu ce face rusia ??
          Ca sa dau un expemplu as spune asa ..chiar daca nemtii le-ar da gratis bmw-ul lor ..tot nu ar sti ce sa faca cu el
          E o chestie complexa ..nu numai masinariile si industria ..serviciile dezvoltate in tarile astea mai cu apa calda ..ajuta economia samd
          Ca sa poti sustine ca si guvern , aparat politic ..o economie de tipul asta ..care e expansiva prin propria ei natura ..ai nevoie pe de o parte de piete ..pe a doua parte de materii prime la pret bun ..ptr ca e o economie ce consuma resurse
          Cand tu nu esti sua sa ai o piata interna de nivelul celei a uniunii europene ..sau rusia sa stai cu fundul pe resurse fara numar ..ai nevoie de ambele
          Si trebuie sa jonglezi ..cu toti
          Ti se pare tie ca americanii au fost de tot corecti cand au decis sa scoata din burta criterii ptr a scoate airbusul din competitia ptr cisternele sua
          Au inventat criterii ptr ca de altfel airbusul il batea fara drept de apel
          Ce crezi ca ar fi patit boeing cu un airbus intrat agresiv in inima targului???
          Vedem cum la nivel de transport terestru europenii domina piata fie ca vorbim de feroviar , rutier samd
          Cozi de topor???
          Ce cozi de topor cand tu ai in tara branduri cu o cifra de afaceri cat pibul unor tari mai mici
          Ai lobby puternic prin firmele astea
          Germania ar fi cel mai mare ocrotitor al uniunii europene ..ptr ca ii protejeaza interesele sale economice..nu exista spatiu mai sigur , pe care ei sa il poata influenta direct ..decat granitele ue
          Si e cel mai mare consumator ..made in germany
          Eu ..de obicei cand vorbesc de noi ..nu vorbesc la general ..cum am influenta noi zona ci strict pe ce suntem noi
          La noi lupta interna a fost ..la nivel politic , institutional ..partidele de dreapta ..ai acum cu centrul stanga ..orientare europeana
          Psd-ul orientare strict americana ..pe filiera tarilor „afiliate” din ue ..curentului asta
          Rusii ..nu mai au mare influenta
          Noi cu polonia ..suntem cam in aceeasi caruta
          Pionii ..inaintati ai americii .. balansand cu nucleul dur al ue..si lupta e aici
          Daca o sa te uiti pe eurofighterul ala ..o sa vezi ..curios ca are mai multe piese americane ..si cam nici un surub rusesc
          O sa vezi trenuri germane de mare viteza ..cam peste tot in lume si in locuri unde nu te astepti ..o sa vezi firme ce folosesc tehnologie franceza ..facand proiecte in tari ..unde francezii nu au fost in stare sa isi exporte propria tehnologie
          Germanii sunt doar pragmatici
          Noi trebuie sa fim vigilenti sa nu fim prinsi pe picior gresit in baletul asta al marilor …cu interesele lor economice
          Nu avem noi mare treba cu gazul de prin nord ..ala de prin sud o sa ne ocoleasca ..asa ca sa ne vedem de ale noastre
          China a avansat enorm ..dar pana o sa ajunga la pib per capital egal cu al germaniei mai e …in momentul cand o sa ajunga la nivelul asta china si india ..probabil o sa trebuiasca sa schimbam de planeta

          • Nu era vb de comparat economii, spuneam ca Rusia, China si altii isi folosesc economia, pietele in scopuri politice / militare. Daca vestul este rezervat in ce priveste amestecul statului in economie, nu tb sa fim naivi sa credem ca regimurile cu care facem afaceri respecta aceleasi reguli.
            Ca si US face asta este indiscutabil, discutabila e doar proportia in care se amesteca in economie. Si chiar daca acceptam ca o fac in aceeasi proportie (daca te uiti de ex la participatia bancii centrale elvetiene in capitalul companiilor private, sau Japonia care aproape ca si-a nationalizat o buna parte din companiile listate la bursa), ceea ce mi se pare putin exagerat (in Japonia de ex. ca patron nu iti iei bataie ca nu-ti vinzi compania persoanei potrivite – discutam de persoane impuse de stat, nu Yakuza), pe urma iti pui intrebarea „eu cu cine tin in meciul asta?”

  2. europa occidentală joacă „gică contra” cu sua și „popa prostu” cu rusia.

    23
  3. repet.dupa ce si-au luat monumentala teapa de la americani cu „razboinicul stelar” f-104 ,nemtii sufla si in inghetata.mai ales daca este vorba de armament american bagat cu sila(sau cu mita) pe gat aliatilor.si atunci au dat afara din armata un ofiter care incerca sa explice ca fac o greseala.doar ca era vorba de „the best of the best” din WW2 erich hartmann,iar acum de vreun neica nimeni ce si-a luat comision de la lockheed sa faca lobby ptr struto-camila(locheed are experienta mitei si f-104 fiind vandut dupa aceeasi reteta).asa ca eurofighter au in curte,eurofighter folosesc.desi,dupa ce musiu CEO al lockheed a avut tupeul sa critice cancelarul germaniei ca nu ii cumpara porcaria si destabilizeaza alianta(!!!!!!) nu este exclus ca prezidentul american sa inceapa sa puna sanctiuni si ptr faptul ca vreo tara are tupeul sa nu cumpere armament de la ei.nu de alta dar vad ca a devenit un obicei sa faca asta.nu ii convine de vreun stat,il declara inamic al sua si interzice oricui vreo relatie comerciala cu respectivul.scarboasa chestie.

    2
    • Hmmmmm…F104 (widowmaker parca era alintat) fusese bagat pe gatu nemtilor – da, uns cu oleaca de mita – in dauna unui englez, daca-mi amintesc corect. Si da, de-a lungul timpului Uncle Sam a dat peste deshte si altora, aroape a bagat in pamant industria (sau mari si promitatoare proiecte) aeronautica engleza si canadiana. Tind sa cred ca in ziua de azi totusi echipamentu US este cam peste ce au europenii – cu unele exceptii – sau ce pot incropi.
      Creca mai degraba ne iluminam daca ne uitam la fostul cancelar Schroeder la Gazprom & Rosneft, ca sa dau numai un exemplu. Nu arat cu deshtu numai nemtii, vezi si: https://www.leonardocompany.com/en/global/russia

      „We are part of the HeliVert joint venture with Russian Helicopter for the final assembly of the AW139 and logistics support for Leonardo helicopters.”
      Etc, etc…

      Nu zic sa nu facem afaceri cu rusii, da oare astea nu vin la pachet cu anumite… „riscuri de securitate”, sa le zicem?

      3
  4. Consecventi nemtii.
    Au Thyphoon si tin cu dintii de el.
    Cit despre Tornado , superb cu geometria aia variabila la aripi. Indiscus e cel mai zgomotos avion intalnit.
    Zburind la joasa inaltime , urla motoarele de nu se intelege domn cu tovaras.

    2
  5. Interesul poarta fesu’ – vorba buna si veche.

    Fiecare trage pentru el, nu exista EU unita ….
    Sa ne fereasca de vreun conflict, pe la noi prin zona, ca iar raminem singuri …

    De asta conducatorii tarii ar trebui sa se gindeasca de 3 ori inainte sa ia armament/nave/avioane. Cel mai bine am merge cu US – totul de la ei (avioane, tancuri,elicoptere, rachete) – si aia e. Camioane mai putem si pe la noi, in colaborare, sa surubarim. Desi eu as fi mers pe Saab la avioane, US + FR la elicoptere, fie si FR la nave, in rest US tata, ca asa e mai bine – pentru noi.

    In caz de trozneala cu Moskva, nu sare nimeni in ajutor … doar o sa „condamne” actiunile si o sa-i dojeneasca pe ivani … si aia e.

    OK, USA !!!

    Si hai odata cu navele alea, sa se aleaga ceva, ori la bal ori la spital. Anulare si negociere directa pentru nave si 2 sub-uri, sa fie, de la nashul mare.

    6
  6. ei inlocuiesc flota de Tornado….cu EF…..
    si ne gasim noi sa ii dojenim pt alegerea facuta…..we are cute !
    noi trebuia sa inlocuim Migurile de acum 30 de ani….si am luat ceva SH……noi ii certam pe nemti…..good one!

    12
    • Prietene incearca 50 de ani ,21 MF si Bis urile noastre sunt ‘70’s baby …hipsters…
      Deci vecinii renunta la 29-uri pe capete si noi inca discutam despre un upgrade,stop-gap bollocks la treburi de cand erau ai mei pioneri….a dahh,si cati mai sustineti inca upgrade la T55 ??

      6
  7. La ani buni distanță Eurofighter devine și el cu adevărat MULTIROL.

    M-aș bucura să le iasă variantele astea, sincer, dar mi se pare rușinos că nu au venit cu ele mai demult că doar aveau cu ce și la un moment dat Tornado trebuie să iasă din scenă.

    S-ar putea să fie și alții interesați de noile variante, nu neapărat din NATO.

    1
    • De ce EF multirol este carpeala și struto cămila este mai bun? Din câte îmi aduc aminte americanii l au resuscitat pe tataia A10 tocmai ca și au dat seama ca pricajit ul ala mic era victima sigura în atac la sol. În afara de asa zisa invizibilitatea radar f35 este sub ef la toate capitolele iar multirol înseamnă mai mult decât stealth. Înseamnă să poți duce și dog fight și superioritate aeriana(adică viteza ascensional mare) și recunoaștere sau lupta electronica. Caricatura americana(la propriu ca e urat cu draci) nu are nici măcar super Cruise, EF are 1,5 mach un pic mai puțin decât are fenomenul viteza maxima(viteza la care și începe sa își piardă vopseaua deci și stealth ul). Viteza maxima și ascensionala<cu 25%f35 vs EF. Plafon parlitul 15000, EF are 19500(majoritatea rusoaicelor au 18500)deci ala mic respira greu cu vreo 3000m sub ele.si cel mai important în CAS sarcina utila 9000kg la EF vs 8000 la american(care în cazul asta pierde singurul avantaj, invizibilitatea radar). Nu mai zic de alte doua calități necesare în CAS:încărcarea alara (care îți asigura stabilitatea necesara la viteze mici) 320kg/m2 la EF vs 525 la f35 și cele doua motoare EF vs unul singur la f35. Dacă struto cămilă ia o schija în el bye Bye. EFul ajunge acasă cu unul singur. Iar stealth ul, repet, este fata de radarele de pe avioane ce lucra pe frecvente mari. Fata de Vhf urile terestre f35 este f vizibil.

      11
      • ” În afara de asa zisa invizibilitatea radar f35 este sub ef la toate capitolele ”

        avionica, senzori….sti tu alea care conteaza in ziua de azi.

        ef nu a fost facut pentru cas, e agil supersonic dar subsonic unde conteaza la cas e in urma multora inclusiv in urma f16 sau rafale.
        ef are nevoie de pod-uri pentru a fi cat de cat multirol.
        este un foarte bun interceptor si vanator dar nu e multirol si ce fac nemtii sunt carpeli.

        „Fata de Vhf urile terestre f35 este f vizibil.”

        radarele care il vad pe f35 sunt mari si greu putin mobile. f35 poate sa bruieze si cu propriul radar nu se bazeaza doar pe stealth, n-are nevoie de ecm pods ca growler sau ef

        comparatiile care le faci tu cu puterea motoarelor nu spun toata povestea ci mai degraba spun povesti din vietnam sau ww2

        p.s. supercruise-ul lui ef e mai mult pe hartie
        p.p.s. ef e avionul meu preferat dar asta nu inseamna ca vad doar rosu in fata ochilor

        1
        • Pai ori sunt carpeli ori sunt bune.

          5
        • dupa cum am spus,manevrabilitatea la viteze mici ti-o da incarcarea alara(raportul greutate/suprafata portanta).cu cat este mai mare cu atat avionul este mai instabil la viteze mici.avioane dedicate ptr atac la sol o au intre 420kg/m2(su-25) si 450kg/m2(a-10).catastrofa f-104,initial interceptor dedicat,avea 510kg/m2(la sub 10 t greutate ca la aia maxima era vreo 700kg/m2).de aia picau ca mustele la viteze mici.EF-ul cu 51m2 suprafata portanta si 450kg/m2 (la greutatea max de decolare) si 312kg/m2(gross weight) sta mai bine decat rafale(328kg/m2) sau f-16 block 52(431kgm2).singurul care are mai putin este gripen cu 283kg/m2. minunatul f-35 cu 525kgm2 la gross weight nu sta deloc bine la capitolul manevrabilitate la joasa altitudine .plus ca este varza si ca interceptor sau avion de superioritate aeriana cu doar 1,6 mach viteza maxima , 233m/s vit. ascensionala(mai putin ca mirageV) si doar 15000m plafon maxim.ce face in fata unui su-35 cu 2,25 mach viteza maxima,20m/s vit asc. si 18500m plafon.se bazeaza doar pe electronica aia super performanta? cam naspa.in consecinta,EF-ul este de 10 ori mai multirol decat catastrofa americana.asa ca de ce le-ar baga americanilor niste miliarde in buzunar pe ceva mediocru spre mizerabil cand au in curte ceva care poate deveni un multirol excelent cu o investitie mult mai mica?

          2
          • Am inteles, nu-ti place F-35. 🙂

            Nu cred ca poti judeca avionul ala (F-35) doar prin prisma valorilor brute furnizate de pliantul pus la dispozitie de producator. Zicea la un moment dat Flogger ceva foarte misto despre cum datele de pe hartie scoteau Mig-21 ca fiind mai bun decat un F-4 Phantom, ceea ce nu era cazul pana la urma. Din „n” motive care nu apareau in pliant.

            In asa numitul „beast mode” F-35 cara 22000 lbs, echivalentul a aprox. 10 tone, deci mai mult decat EF: https://cdn5.img.sputniknews.com/images/106042/08/1060420806.png
            E de la sputnik care preia de la LM, ca n-am timp sa caut acum.

            Inca ceva, poate ca nici CAS-ul nu mai e ce era. Cred ca la F-35 conteaza foarte mult cum vrei sa-l folosesti in CAS: https://theaviationist.com/2019/01/15/video-surfaces-of-f-35-hitting-five-precision-targets-at-once-including-moving-one/

            Vis-a-vis de lupta aeriana. Din cate am mai citit, F-35 va lupta altfel punandu-si in valoare senzorii si capacitatea de a transmite informatii relevante intre ele sau cu alte avioane. Ca daca ajunge la dogfight cu rusoaicele s-ar putea sa iasa sifonat. Si sa nu uitam ca pentru suprematie aeriana americanii mai au un invizibil, F-22 Raptor.

            Chiar nu cred ca este cazul de „mediocru spre mizerabil” chiar daca avionul inca are o gramada de probleme si este scump de zburat. Si EF-ul pare sa fie scump de zburat.

            Si eu ma uit la datele brute ale navelor ca sa-mi fac o idee. In baza lor pot sa fac cateva estimari/speculatii dar evit sa emit pareri categorice, asa cum faci tu mai sus. Sau altii ca tine.

            In opinia mea, decizia germana este pur politica. Si, dupa cum zicea si MirceaS pe undeva pe aici, se pare ca au existat si presiuni in sensul acestei decizii.

            4
            • nu este o idee buna sa iei date de pe site-uri rusesti.nu stiu ce naiba e aia beast mode,dar pe site-ul lockheed martin(producatorul extraordinarului) scrie negru pe alb weapons payload 18000lb adica 8164,67kg.nu cred ca aia (capitalisti verosi ce viseaza dolarei pe paine) isi dadeau singuri la gioale .adica avionul meu duce 10 tone si eu spun potentialilor cumparatori ca duce doar 8?in privinta suprematiei oferita de suita de senzori si linkuri ce il ajuta pe „fulger mcqueen” in lupta aeriana lasa-ma sa fiu circumspect.acum niste zeci de ani f-4(ca tot ai adus vorba de el) aparea „nude” fara tun de bord din cauza ca niste baeti au spus ca rachetele a-a sunt imbatabile si inamicul nu o sa se mai apropie atat de mult de avioanele americane.si ce sa vezi,chiar si acum toate avioanele au tun de bord.se gandeste cineva ca poate intr-un viitor conflict deasupra teatrelor de operatii nu se vor mai putea face schmburi de informatii din cauza sistemelor din ce in ce mai performante de bruiaj?

              1
              • Informatia provine de la LM: https://www.f35.com/about/carrytheload/weaponry
                Beast mode este denumirea de marketing a avionului cand este incarcat la maxim cu armament: intern si extern.
                Implementarea unor tehnologii noi implica intotdeauna avantaje si dezavantaje. Comparatia cu F-4 si instalarea ulterioara a tunului nu mi se pare potrivita.
                F-35 este mai multirol decat va putea fi vreodata EF, un avion superb de suprematie aeriana.
                Nu stiu ce presupune sistemul de transmitere date intre aparate la F-35 dar ma gandesc ca s-or fi gandit si aia la posibilitatea de afi bruiat.
                EF poate fi transformat in orice, ramane de vazut cat de bine va iesi. Pret vs rezultate.
                Bun, prost, time will tell, F-35 e pur si simplu altceva. Eu m-as feri de afirmatii atat de categorice la adresa acestui aparat care are sanse sa prinda anii 2060 in serviciu. Eu am mai putine sanse sa prind aceeasi ani…

                2
                • Nu e nevoie ca datele sa fie transmise continuu ..ca sa mearga aparatul ..cum se sugereaza chestia cu bruiatul
                  Dupa aia sunt diferite chestii ..si nu stiu eu daca bruiajul merge in zig zag ..ca sa bruieze legatura intre diferite avioane in aer ..la care probabil nici nu cunosti pozitia
                  Bruiajul radio ..la fel ..nu cred ca e directional
                  Bruiajul radar ..da e directional
                  Eurofighterul ..dinamic , clar e mai bun , banuiesc ca nici constructorii lui f 35 ..nu sustin contrariul
                  Problema ar fi ca americanii ..tocmai au dat cu racheta ninja in generalul irakian ..si de la aparitia predatorilor inarmati ..definitia de cas ..s-a schimbat
                  Intr-un mediu puternic aparat de medii aa mobile diverse ..ce trag din mers cu rachete aa si tunuri pe aceeasi instalatie ..nu mai intri cu a 10 ..nici in forta
                  In schimb la cantecul greierilor ..noaptea cand nervii antenistilor sunt la maxim ..si su 35 trebuie sa se bazeze numai pe radarul de bord si calculatorul de misiune ..ptr f 35 harta se deschide ..ca un pom plin de luminite colorate
                  Aici e sensorul fusion ..cand tu vezi ce altul nu vede ..si cu tun ..si fara tun ..tot aia
                  CAS-ul bazat pe manevrabilitatea unui avion in apropierea solului ..mai tine ptr arabeti cu kalasnikoave ..nicidecum cand ai pantsiri si tunkusce la 3 metri de tine si tu intri cu tunul pe traiectul cerut de dirijorul inaintat de la sol ..asta in timp ce trupele tale sunt in contact
                  Cand tu ai turele girostbilizate ..care vad mai bine decat orice operator de la sol si au pozitia in spatiu determinata automat si solutii de tragere ..implicand o singura persoana pe lantul de comanda..vii cu tunul in linie dreapta si culoare de trecere
                  Ai ciorchinele de rachete fire and forget pe tornado ..ca sa scoata tancurile din functiune ..rachete ghidate antitanc si bombe cu explozie cu efect dirijat ..ca sa limitezi daune colaterale ..dar tot ne intoarcem la origini
                  Americanii ..deja fac elicoptere ce o sa ajunga din urma turbopropurile ..atunci sa vedem diversificare ptr cas
                  Germanii doar fac ceea ce trebuie sa faca ..au un avion de top in curte ..il fac ei ..ce mai conteaza ca e supervanator ..ii pui si roti de caruta ..daca e nevoie sa faci CAS cu el ..nu conteaza cat de bun sau rau e f 35
                  Ptr detractorii invizibilului..stiu ca rusii ..chinezii si restul le tot descopera de cand erau pe planseta ..curios e ca din atatea misiuni ..unele direct prin buricul targului..nu au dat decat vreunul sau 2 jos ..si asta cand se manevrau precum caramida cu carma
                  Probabil B2-urile rusii si chinezii le urmareau cum isi urmaresc submarinele ..si la 20 cate erau ..nici imposibil nu ar fi fost
                  Ideea o fi cand pleaca 30 de muste din astea cu bombe in ele ..cine le mai urmareste ..si poate chiar conteaza sa ai o raza mai lunga
                  Bombardierele au castigat ww2 ..nu aviatia de vanatoare
                  Cine foloseste aviatia doar ptr vanatoare ..constient o leaga de picioare ..cand ajungi sa folosesti a treia dimensiune la adevaratul potential ai avantaj
                  Cate tari de mici dimensiuni in raport cu adversarul si-au folosit aviatia de vanatoare ..intr-un mod in care sa puna probleme adversarului mai mare ????
                  Mai toti au avut platforme dedicate foarte valorose ..dupa informatiile epocii ..informatii diluate dupa ..sa le spuna cineva
                  Aviatiile mici vor prefera apararea teritoriului cu rachete si folosirea aviatie ca raspuns ..sau suport
                  Cat de folositori sunt supervanatorii la asta ???
                  Ca sa „darami” un tu 22 sau su 34 ai nevoie de rachete
                  In ww2 parca li se cerea pilotilor sa evite luptele de caini si sa se focuseze pe bombardiere ..adevarata amenintare ..si asta in epoca tunului de bord

  8. Eurofighter poate fi un avion foarte bun dar trebuiesc scazute costurile de operare + cresterea ratei de disponibilitate? Pot face concret asta?

    2
    • Dacă ar alege să dea 2% din PIB atât cât și-au asumat și nu bagă euro degeaba/aiurea in fundul arabilor și africanilor, DA, ar putea.

      6
  9. Cel mai practic ar fi fost optsrea pentru F35 A.

  10. 1. Ar fi un fel de canibalism ca germania sa cumpere F 35, atita timp cit e pornit programul FCAS! Mai poate sa traga un pic de timp cu peticirea lui Eurofighter, pina iese FCAS.
    2. Se spune ca F 35 pt export nu e versiunea totala americana, ci e mult simplificat.
    3. Airbus are mari probleme economice in zona militara, deja se reduce personal, daca s-ar cumpara F 35 ar echivala cu desfiintarea, deoarece odata pierdut personalul specializat cu greu se mai obtine altul.
    4. Daca s-ar investi acei celebrii 2%, si daca s-ar rezolva diplomatic ambitiile franceze, Europa ar fi capabila sa produca un avion, sau, ma rog, un sistem strategic aerian comparabil cu cel american
    5. O colaborare cu americanii e in momentul acesta, politic vorbind, dezavantajoasa, deoarece multe state refuza echipament american si deci Europa ar avea greutati sa exporte.
    6. pe moment nu exista nici o amenintare iminenta, deci ar fi ceva timp pt creearea in liniste al sistemului FCAS.
    7. e discutabila necesitatea de a purta bombe nucleare, chiar daca NATO zice ceva de asta.

    12
  11. am o postare in moderare
    Se pare ca Eurofighter poate fi adaptat chiar la transportul bombei nucleare!

    3
  12. Hellou,

    1.Dar ale noastre MLU cu mareata (ex) cadrila 53, pot cara una sau doau boambe nukes la cerea acelorasi ”aliati”?
    Eu unul nu stiu de asa ceva, dar intreb.

    2. sau ne trebuie F-15’le sau Rafale ?

    Saru’ mana,
    Petre

  13. pacat ca americanii nu-ti baga in traista, adica sa te lasa sa ansamblezi ceva gen 5’le, faci numai sau manufacturezi componente.

    Cam are dreptate neamtul sa zica pas, ”brauchen es nicht”, cat despre noi, luam de-a gata pentru ca nu mai avem industrie, nu ai cu ce face ceva. macar un IAR 99 redivivus, macar, aici trebuie vointa nu mai tine de bani.

    PS
    P5-ul doar se ansambleaza, cutia vine gata sudata de elvetieni impreuna cu power-train-ul. cam dur sa faci numai asta la un transportor de top.

  14. Mai mult decât politicienii germani au mârâit francezii.
    După sursele mele directe care nu mi-au spus prostii până acum, li s-au spus nemților că adio FCAS dacă se bagă pe F-35.
    Și într-un mod foarte agresiv.

    5
    • Mi se pare o prostie, in locul lor as lua cateva bucati de F-35 tocmai pt. a le studia si a invata cum sa fac FCAS-ul meu cat mai ieftin, s-ar putea ca lectiile pe care le inveti pe pielea ta (practic pe pielea Germaniei si a Frantei) sa fie mai scumpe decat 5 avioane F-35 cumparate si studiate la sange…..

    • Teoretic pt a face FCAS nu trebuie sa cumperi F-35 dar poti folosi acest moment pt. al cumpara si al studia cat mai bine posibil in vederea realizari avionului de generatia 5+ pe care europeni vor sa-l costruiasca. Daca este sa ne uitam la costuri se pare ca accestea sunt foarte apropiate intre ET si F-35 chiar si la costuri de operare, deci nu vad motive pt. care sa nu cumperi F-35 (practic inveti o multime de lucruri de la un avion existent si le transpui la altul pe care vrei sa-l construiesti)

    • Noi, prin absurd dacă am pune mâna și am lua Rafale și încet încet industria noastră Aerospațială ar putea sa facă măcar 50% din el intr-o decada (sa zicem) ar da francezul liber sau nu ?

    • aici discutii despre faptul ca F35 nu sunt binevenite (si m-i se pare logic si de bun simt sa nu dai sume imense pe un avion care inca nu performeaza la capacitate atat timp cat poti asigura cu costuri reduse aceleasi capabilitati pastrand deschisa usa cu francezii) https://www.spiegel.de/politik/deutschland/bundeswehr-tornado-ersatz-loest-streit-mit-frankreich-aus-a-1298979.html

      3
  15. pen IAR 80!https://www.youtube.com/watch?v=fBKvOTjzgBg …altfel mai merjeti si voi olec la scoala!

  16. Nu-nteleg de ce le trebuie varianta ECR, RAF nu are Tornado ECR si n-a avut probleme sa lanseze Alarm din Tornado clasic.
    In afara de americani care au traditie de la EA-6 la EF-18, un superaparat,a doborat in exercitiu si F-22,nu cred ca a mai produs cineva un avion dedicat ECR.
    Nemtii sunt mai ciudatei,ei aveau Tornado la aviatia navala, fara sa aiba portavion.

    1
    • Aviație navala nu înseamnă musai sa ai portavion

      • Pe bune? Nu stiam.
        Ma refer strict la avioane de vanatoare/bombardament, nu la ASW, patmar,elicoptere, unde e de inteles ca marinarii sa aiba tehnica lor.
        Si in general majoritatea tarilor care au asa ceva, au sau au avut portavion. Rusii au adaugat Tu-95 samd, si alti ciudatei argetinienii iar mai nou brazilienii mentin escadrilele de A-4 lamarinari desi nu mai au portavioane.
        Atacarea unei nave nu e o misiune pe care aviatia clasica a fortelor aeriene sa n-o poata executa

        • @vlad depinde ce doctrina au nemtii. poate pentru ei amenintarea sam-urilor mobile ce vin odata cu brigazi mecanizate din est e mai mare decat la englezi.

          • Au desfiintat escadrilele navale de Tornado,erau cu dedicatie pt flotele sovietica, est-germana,poloneza in Razboiul Rece, se asteptau la debarcari la Baltica

  17. Mie mi se pare o evolutie absolut normala a Eurofighter. Avioanele ECM au fost dezvoltate din modele deja folosite pentru vanatoare sau bombardament (Prowler, Wild Weasel, Growler), nu inteleg de ce atat discutie si misto la adresa nemtilor. Mi-ar placea sa avem si noi vreo 50 de bucati de Eurofighter (nu ECR)

    Eurofighterul poate Meteor, Storm Shadow, Taurus, Harm, Maverick, Brimstone…e un avion care incepe sa atinga maturitatea.

    E putin hilara opinia ca ce le trebuie avion specializat. Pai din cauze de antrenament piloti (e nevoie de doi la ECR, Tornado era biloc default) si treaba cu aviatia navala…:)) avioane customizate si piloti antrenati pentru lupta deasupra marii, nu inteleg ce atat mirare.

    • SI mie mi se pare o evolutie normala/fireasca. Sincer nu eram fan al EF dar acum chiar devine incet-incet multirol cu adevarat. Primele „tranche” au fost cam slabute si nu prea s-a lucrat cu talent la dezvoltarea lor. Adica a durat foarte mult timp sa ajunga aici dar e bine ca inca n-a murit proiectul. Din cand in cand mai au si cate un client, de regula din EU sau OM.

      Mi-ar fi convenit mai mult sa avem un bimotor din asta decat F-16 SH dar nu ne-am potrivit la timp, la bani si nici la interese geopolitice.

    • @ Strumpf, Steppewolf Americanii isi permit, nemtii nu.
      Nu aduc argumentu cu maturile in loc de mitraliere, Bundeswehr are potential enorm,acum insa e clar (Klar) in urma englezilor si francezilor. Si pe naval si italienilor.
      Daca se supara polonezii si ei ii pot baga in sedinta.
      In afara de KSK,DOS/DSK, tanchisti, o parte din artilerie, adevarati profesionisti, restu s-au lasat pe tanjeala. Marina si aviatia au de recuperat
      ECR e ultima lor prioritate
      Sa-si puna ecusoane cu MBDA pe uniforma

      1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *