F 16 pentru Ucraina incep sa se adune

Numarul aparatelor care vor fi donate Ucrainei creste  si incet se aduca o forta aeriana demna de luat in seama, chiar daca discutam despre avioane F 16A/B MLU, adica aparate destul de batrane.

Initial, Olanda a anuntat ca ofera 42 de aparate Ucrainei, urmata de Danemarca cu 19 unitati. In cazul Olandei vorbim si de avioane care initial trebuiau vandute catre companii private de aviatie (companii care ofera serviciul de “aggressor” mai ales pentru US Air Forces). Unele surse indica ca Olanda ar mai avea de facto doar 18 aparate F 16MLU, dar ca urmeaza ca aparatele vandute catre privati sa fie reascumparate si modernizate.

Nu se stie cate avioane F 16 mai erau in proprietatea statului olandez si cate ar fi trebuit transferate catre zona privata, cert este ca Olanda a anuntat ca va oferi 42 de aparate functionale Kievului.

Danemarca suplimenteaza oferta olandezilor cu 19 avioane dintr-un total de 44 de F 16 detinute. De mentionat ca danezii vor incepe retragerea progresiva a F 16 MLU din serviciul activ din primavara anului viitor.

In acest context Norvegia, face si ea un pas inainte si anunta in mod oficial, prin vocea ministrului apararii, ca va oferi Ucrainei avioane F 16MLU. Intelegem ca Oslo s-a razgandit si nu mai vinde aparate F 16 catre companii private (era vorba de 12 avioane catre Draken).

Astfel incat Norvegia, din totalul de 53 de aparate MLU, a vandut Romaniei 32 de unitati (probabil cele cu mai multa resursa), in timp ce restul de posibil 21 sunt disponibile pentru Ucraina dar nu se stie daca toate sunt in stare de zbor. Ceea ce stim este ca cel putin 12 aparate, cele care intial trebuiau sa ajunga la Draken, sunt operatioanle dpdv tehnic, in timp ce restul de 9 unitati sunt sau nu gata de zbor. Nu se stie insa cand ar putea fi livrate.

In privinta calendarului livrarilor (Olanda si Danemarca), aici lucrurile sunt ceva mai incetosate in privinta Olandei care abia spre jumatatea anului viitor ar putea sa cedeze aparatele, pe masura ce F35A va deveni operational. Din 42 de avioane, doar 18-24 sunt gata de zbor si ele vor fi folosite in continuare pana in vara lui 2024.

Vestea buna este ca pregatirea pilotilor si a tehnicienilor a inceput sau este pe punctul sa demareze. Chiar si Suedia face ceva, piloti ucraineni se familiarizeaza cu Gripen C, desi aici lucrurile sunt neclare, in mod oficial, suedezii au declarat ca nu au avione de dat.

Danemarca in schimb are deja un calendar fixat: 19 aparate in total, din care sase ar putea fi livrate pana la sfarsitul acestui an, opt unitati in cursul anului 2024 si restul de cinci in 2025. Asadar nu se pune problema ca Ucraina sa opereze F 16 MLU in acest an, ci abia din 2024 cand numarul de avioane livrate de Olanda si Danemarca ar atinge un numar suficient.

Un alt posibil donator ar fi Belgia, care detine o flota importanta de F 16 MLU, numai putin de 51 de avioane, iar Belgia, la fel ca Danemarca si Olanda, a semnat pentru F 35A. Cu toate acestea, aparatele daneze si belgiene nu par a fi disponibile chiar imediat, cele doua tari avand inca nevoie de o parte din ele pentru serviciul de politie aeriana, dar odata ce F 35A va deveni operational si aparatele F 16MLU vor fi disponibile pentru frontul ucrainean.

Daca deocamdata discutam despre 73 de avioane: 42 olandeze (intreaga flota), 19- din Danemarca si cel putin 12 MLU din Norvegia, intr-un viitor nu foarte indepartat li se pot adauga alte ceteva zeci de aparate din Belgia si Danemarca.

Este insa clar ca avioanele nu vor fi disponibile in urmatoarele luni, Danemarca inca utilizand 30 din totalul de 43 (F-35 incepe sa inlocuiasca F-16 daneze din aceasta toamna, procesul incheindu-se in 2025), cele nefolosite avand mai intai nevoie de o trecere prin revizie capitala. Danezii au specificat deja ca primele 6 aeronave vor fi transferate la sfarsitul lui 2023, altele 8 anul viitor si ultimele 5 abia in 2025. O situatie similara este si cu flota olandeza de F-16, in plus 12 dintre ele fiind transferate mai intai centrului de pregatire din Romania.

Belgia se pare ca deocamdata nu doreste sa doneze F-16, programul sa de trecere pe F-35 fiind mai intarziat decat al Olandei si Danemarcei, dar va ajuta la formarea pilotilor ucraineni. O sansa pentru noi ar fi sa ne completam inventarul scolii de F-16, in ipoteza ca olandezele vor fi transferate ulterior Ucrainei, cu aeronave din Belgia si poate cateva din Portugalia & AMARG. Problema inventarului de mai putin de 50 de aparate F-16 belgiene este ca in medie se apropie de 8000 de ore consumate/celula si au nevoie de extinderea resursei pentru a mai putea zbura inca 6 ani dupa 2023. Primul F-16 belgian retras din serviciu datorita atingerii celor 8000 de ore era planificat in aceasta vara.

Sigur ca avioanele vor veni insotite si de ceva munitie, aici lucrurile nu sunt publice, si piese de schimb, dar lucrurile sunt pe termen mediu si va dura destul pana cand pilotii ucraineni si tehnicienii lor vor putea sa utilizeze F 16MLU in mod autonom. O prima transa de piloti si tehnicieni ucraineni, in numar total de 73 (se pare ca doar 8 piloti), au ajuns deja acum o saptamana in Danemarca iar antrenamentul lor va dura intre 6 si 8 luni.

 

Insa F 16MLU vine si cu cateva probleme operationale.

  • Prima problema tine de utilizarea aparatului in sine si stim din experienta romaneasca ca nu este simplu sa inlocuiesti MiGul cu F 16-le, din aproape niciun punct de vedere. Ai nevoie de piste asfaltate, hangare, o disciplina a zborului si a intretinerii avionului destul de diferita fata de MiG si Suhoi (credeti-ma ca este foarte diferita si destul de greu de atins pe termen scurt);
  • A doua problema tine de pregatirea personalului, atat pilotii cat si tehnicienii. Cine isi inchipuie ca dupa sase luni de pregatire ai piloti pe F 16 se inseala dramatic. Ok, il zboara ziua, in linie dreapta, dar ca sa fie pilot de lupta, in orice conditii meteo, ziua si nopatea, sa poata folosi intreaga capacitate de lupta si supraveghere a aparatului, ai nevoie de timp si multe ore de pregatire;
  • F 16MLU vine el, dar vine cu o resursa de zbor redusa. Romania a cumparat din Portugalia 17 aparate cu aproximativ 4000 de ore resursa si am fost fericiti, cele norvegiene vin – pe medie – cu maximum 2500 de ore. Ori in conditii de razboi real, orele respective trec repede si odata consumate ai ramas fara avion.

Doar ca diavolul sta in detalii si cateodata detaliile iti fac viata mai buna. Este adevarat ca, cel mai probabil, avioanele olandeze si daneze sunt zburate zdravan, dar pe de alta parte nici rusii nu stau mult mai bine la capitolul ore de zbor disponibile. Daca cele 2500 de ore de zbor pentru F 16MLU romanesti din Norvegia vi se par putine, atunci aflati ca avioanele rusesti mai vechi plecau din uzina cu 3500-3000 de ore disponibile per celula. Adevarat ca mai apoi, le trimiteai la uzina si reveneau gata de zbor, dar celulele rusesti abia de cativa ani se apropie de 6000 de ore de zbor, in timp ce aviatia rusa are mai mult de 50% din inventor format din avioane destul de vechi, cu resursa putina din fabrica, plus ce au consumat ele inainte de razboi., la care se adauga resursa consumata masiv in timpul razboiului.

Asadar, nu numai ucrainenii trebuie sa zboare ecomonicos dpdv al resursei, dar si rusii trebuie sa faca la fel.

Extrem de interesant va fi atunci cand, daca acest lucru se va intampla, avioanele rusesti moderne Suhoi Su 30SM/Su35S se vor intalni cu F 16A/B ucrainene. Teoretic rusii ar trebui sa stearga cerul cu ucrainenii macar si pentru ca – la nivel de pliant – Su30/Su35S – ar trebui sa fie net superioare cam din toate punctele de vedere in fata F 16 de la inceputul aniilor “90. Ar trebui, dar daca F 16-le face fata si da de pamant cu Su 35S?! Daca se intampla minunea si ni se arata pe viu cum chiar un avion destul de trecut de prima tinerete, si ma refer aici la avionica, nu la celula, face fata cu brio celor mai moderne avioane rusesti?

Daca F 16MLU va reusi sa tina piept de la egal la egal rusilor atunci ce s-ar intampla daca NATO si-ar trimite avioanele de generatie 4.5 in front? Daca MLU-ul reuseste sa-si faca treaba, ce sanse ar avea rusii in fata F 16 Block 70, Rafale, F-15 EX Eagle II, F/A-18 Super Hornet Block III, Gripen, Eurofighter Typhoon, fara sa mai discutam despre F 22 Raptor si F 35A/B/C?!

Un scurt P.S., cu voia autorului: Va dati seama ce se intampla daca, in loc sa semnam contractul cu norvegienii, ne aruncam in licitatii, discutii interminabile despre offset sau ascultam Casandrele care boceau ca e o afacere proasta?

F-urile plecau pa pa la Ukraina iar noi ramaneam pana dupa 2030 cu Mig21 si cu o escadrila de F16. (EB)

 

GeorgeGMT

78 de comentarii:

  1. Ucrainienii au avut aviație serioasa la inceputul conflictului.. Nu vor avea si babuțele acestea f16 aceeasi soartâ?

    9
    • Ucrainienii aveau in jur de 70 de avioane de lupta la inceputul conflictului din care au pierdut in jur de 30. Intre timp au mai primit in jur de 20 MIG-29. Nu pare a fi o forta aeriana consumata, dimpotriva. Mai ales cand compari asta cu pierderile Rusiei: in jur de 280 avioane si elicoptere pierdute.

      30
      • Sa fie cum ziceți. Au o flotă cu pierderi și donații primite ar fi aproape de capacitatea inițială iar rușii cu un minus de 280.
        Dar nu zboară decât rușii.
        Sa înțeleg ca in discuția asta trebuie folosită contralogica: cu cât ai pierderi mai mari, cu atât ești mai stăpân pe spațiul aerian. Fain.

        4
        • Zboara doar rusii in filmuletele de propaganda rusesti. Alea in care nu se mentioneaza ca aviatia de vanatoare ruseasca nu trece granita si se limiteaza la a lansa bombe cu planare doar de spatiul aerian rusesc. La rusi nu conteaza cate avioane au, conteaza cum sunt intretinute si cum sunt folosite (execrabil in ambele cazuri).

          Daca auzi vreodata de vreun centru de comanda rusesc distrus la vreo 2-300 km in spatele frontului, sa stii ca a fost opera Storm Shadow care sunt lansate de pe Su-24 MR ucrainiene. Si daca auzi vreodata de HARM in Ucraina, sa stii ca sunt lansate de pe Mig-29.

          2
  2. Realitatea ne va arata cum vor sta lucrurile , dar eu nu cred ca vom vedea F16 in zona de conflict mai repede de 2 ani …
    Rusia e împinsă încet , încet spre colț …
    Dacă după F16 , ucrainienii ar primi și Atacms , cred ca războiul se termina …
    Și inca o data , pare-se ca Ucraina a fost demilitarizată extraordinar de bine …

    25
    • „… pare-se ca Ucraina a fost demilitarizată extraordinar de bine”

      Invatatura de minte – unde poti ajunge calauzit de impresii si presupuneri. Si mai ca zici ca totul a fost planificat… dar noi nu suntem asa prosti sa ne luam dupa teoria cons… tipatiei, nu-i asa? Totul a fost spontan, cu explicatii pertinente, stiintifice. :^D

      1
      • Eu nu am înțeles care e mesajul ascuns al acestui comentariu …

        10
        • De la destramarea URSS a fost intelegerea ca Ucraina sa nu constituie o amenintare la adresa Rusiei (in termenii Rusiei, desigur, deci explicit un anumit grad de dezarmare). Ucraina (membru CSI) s-a bazat pe promisiuni de securitate care azi nu sunt indeplinite. In baza acelor promisiuni, unde este Ucraina azi, in ce stare? Evident ca au fost trasi in piept, in mod convenabil pentru ambele mari puteri. Si intrebarile pot continua. Si daca te referi la dezarmarea metodica a Ucrainei prin atacuri rusesti bine tintite, nu se ajungea aici daca Ucraina nu se complacea in propria-i mizerie (nici in car, nici in caruta).

          Interesele marilor puteri sunt in plin joc, nu poti opri asta (si nu am sa intru in detalii aici care pot fi catalogate ca teorii). Intrebarea (complexa) este, cat de mult iti permiti sa lasi garda jos stiind cat valoreaza garantiile? Avem doua modele clare sub ochii nostri, Polonia pe de o parte si Ucraina si Romania pe de alta.

          • Interesele marilor puteri tin de sferele de influența și de contracararea celorlalte mari puteri – Rusia este o putere in decădere – acesta e un fapt – Nu poți fi o forța geopolitică fără a fi o forța din punct de vedere financiar …
            Rusia are 2 calități – cea mai mare țara ca suprafața din lume și cea mai mare ( irelevant cine e cel mai mare ) forța militară nucleara …
            Dar pe baza doar a acestor atribute Rusia nu mai poate sa rămână o forța globală , mai ales ca fin spate vine China și vine cu multă putere …
            Rusia a planificat sa integreze de facto Ucraina și Belarus in cadrul Rusiei , sa pună accentul pe producția agricolă și pe vânzarea de petrol si gaze pentru a putea rămâne la masa șmecherilor – dacă reușea planul , cu siguranța Rusia ar fi devenit mult mai puternica …
            Adică pentru Rusia , miza ucraineana nu e de securitate si nu au ei treaba cu nicio zona tampon , dacă reușesc sa rămână cu estul Ucrainei , scopul lor va fi tot integrarea Ucrainei , nu crearea unei zone tampon …

            7
  3. Un „Fanny feeling” personal e ca rusii sunt pe fundul galetii cu muniții și la categoria rachete AA. Nu ma refer la vechituri pe care le regăsești în perenele depozite sovietice ci la rachete capabile sa-si găsească tinta și în condiții de bruiaj. Și nu-si permit sa reînnoiască stocul pentru ca prioritate au sistemele sol sol și aer sol. E doar o extrapolare din ce am văzut la alte categorii de armament dublata de senzația de onactivitate care trădează o lipsa de resurse.

    11
    • In sfarsit lumea le a redus ivanilor la minimum aprovizionarea cu chipuri fapt care saboteaza si innoirea sursei de rachete sofisticate.

      13
      • Dov, doar ca fapt divers, care e arhitectura unui astfel de cip, de cati biti e magistrala de date, la ce frecventa functioneaza si in ce numar?

        China produce copii destul de reusite ale microcontrolerelor occidentale (produsele firmei elvetiene ST Microelectronics pe 32 de biti in arhitectura ARM fiind unele din ele), considerand ca ea are utilajul necesar primit de la tarile in cauza, ca doar transferul de tehnologie era una din conditiile majore, plus design propriu, „from scrtach”, cum declara ei, dar cine crede un chinez se frige rau. La fel si cu microprocesoarele ARM 32 si 64 de biti destinate telefoanelor mobile, tabletelor si computerelor personale. Plus cele din arhitectura MIPS (Baikal-T1 dual-core rusesc e deja in dezvoltare – articol din 2015 https://gadget.ro/baikal-t1-primul-procesor-dual-core-mips-fabricat-in-rusia/) care era open-hardware, open-software si care a permis dezvolarea tehonologiei 5G, cu mult inaintea occidentului. China poseda de asemenea supercomputere pe baza de procesoare ARM. Si stim deja, din articole anterioare si comentarii, ca nici Rusia nu e cu mult in urma, iar fabricile ei de semicondutori sunt intacte din cate stiu eu… dar China e principalul furnizor, direct si/sau indirect. Semiconductorii sunt produse care, odata finalizate si testate, se pot fabrica in cantitati uriase foarte rapid.

        Comentariul tau, dezinformare?

        4
          • Am citit referita ta.

            – Arhitectura MIPS este neafectata (autorul tace chitic in privinta asta) pentru ca nu ai nevoie de licenta, este o arhitectura deschisa. Ce inseamna asta? Ca poti produce procesoare si microcontrolere cu cati pini si la ce frecventa vor muschii tai. Doar gradul de miniaturizare este in defavoarea Rusiei comparativ cu Vestul. Este o arhitectura viabila, performanta, folosita si de una din firmele americane, Microchip (probabil si altele). Partidul PSD mandateaza o firma chineza pentru reteaua noastra 5G, care e construita in jurul arhitecturii MIPS.

            – Dupa cum admite si autorul articolului, arhitecturile dezvoltate de Rusia sunt de asemenea neafectate. Prioritate avand industria militara si frontul, e de asteptat ca sectoarele civile sa simta impactul. Pana si daca vor gasi propria lor solutie.

            – Referitor la arhitectura ARM pentru care intr-adevar trebuie sa cumperi licenta care-ti permite legalizarea produselor tale pe piata internationala, productia interna nu poate fi oprita in nici un fel atunci cand este vorba de un inamic. Poti restrictiona firmele tale reprezentate acolo (a apropos, de ce mai exista reprezentari acolo ale firmelor straine?), dar e de asteptat ca tara tinta sa nu stea doar in acele firme. Asa ca inca o data, productia locala nu poate fi oprita decat prin distrugerea fabricii si a echipamentului respectiv. Sa explic cum functioneaza treaba cu crearea propriului tau procesor si/sau microcontroler o data ce ai achizitionat licenta si designul de baza de la proprietarul ARM care acum apartine grupului japonez SoftBank (care a cumparat firma britanica)?
            https://en.wikipedia.org/wiki/Arm_(company)
            https://en.wikipedia.org/wiki/ARM_architecture_family

            Inteleg doar ca dezinformarea nu iti apartine. Singurul efect de asteptat in ce priveste ramanerea in urma a Rusiei in domeniul performantelor propriilor produse comparativ cu Occidentul este ca toate vor fi la dimensiuni mai mari, ceea ce dintotdeauna a fost cazul. In loc sa foloseasca acelasi numar de microcontrolere si procesoare ca in produsele vestului, probabil vor dubla si tripla pentru „acelasi” efect. Made in Rusia. Cu tot ce presupune.

            Daca BRICS creste in importanta, sanctiunile care azi nu prea functioneaza (exista filme documentare pe subiect care scot la iveala o puzderie de probleme), in viitor nu vor mai functiona nici cu numele.

            2
            • Auleoo, rusii sunt top pe electronica, sanctiunile nu functioneaza, Europa ingheata fara gazul rusesc, putin nu e cacao pe el, betivii defileaza in Kiev de vreo 2 ani, nu stiam.
              Cum se explica ca ling la iranieni dupa drone?
              Marea realizare a industriei sovietice prezentata la targul de arme a fost un cotet pe turela.
              Indienii au reusit sa ajunga pe luna, rusii se mai straduiesc, probabil aveau chip-uri din alea capitaliste inferioare in troaca aia lipita cu scoci.
              Ai oricum 5 copeici pentru efort.

              9
  4. Avioane disponibile vor fi pana la urma…cu pilotii va fi ceva mai greu…poate vor opta (si) pentru mercenari (la care ar putea sa le dea inclusiv cetatenie) dar nu stiu cati doritori vor gasi sa testeze pe pielea lor eficienta AA / aviatiei ruse…

    Dar problema cea mai mare a Ukr nu e nici aviatia nici tancurile ci finantarea…
    Daca pe termen scurt pare sa existe finantare disponibila, pe termen mediu si lung lucrurile pot fi nuantate…totul depinde in ce masura si pana cand mai sunt dispusi occidentalii sa finanteze statul ucrainian…mai ales ca deficitele nu dau prea bine in campanie electorala…vom vedea…

    14
  5. „Va dati seama ce se intampla daca, in loc sa semnam contractul cu norvegienii, ne aruncam in licitatii, discutii interminabile despre offset sau ascultam Casandrele care boceau ca e o afacere proasta?”

    Cred ca acatistele sunt de dat la o afacere mai veche. De acolo a pornit prezenta F16 la noi

    https://www.defenseromania.ro/romania-voia-sa-cumpere-32-avioane-f-16-block-52-noi-adevarul-e-ca-printr-o-intamplare-fericita-s-au-gasit-bani-chiar-si-pentru-planul-b_622845.html

    „Să fim sinceri, nici când am făcut primii pași pentru achiziția primei escadrile de avioane (n.r. – cele 17 avioane F-16 din Portugalia) nu am avut bani. Am profitat de faptul că ANCOM (Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații) dorea două game de frecvență iar pentru acest lucru au fost valorificate două game de frecvență ale Ministerului Apărării Naționale. Aceștia au fost primii bani pe care România i-a folosit pentru achiziționarea primei escadrile de F-16 Fighting Falcon”, a subliniat generalul (r.) Ștefan Dănilă.”

    14
    • Alea sunt povesti, doar la noi ca la nimenea erau inca vechile complexe de tragere de exemplu Grom-2 „modernizat” pentru tunurile de 57 mm in banda de 10 cm, orangii si vodafonii cerusera de cand lumea frecventele alea, a avut unul de la armata in sfarsit curaj sa zica ca sunt degeaba chestiile alea si sa le scoata din dotare, si cu banii de la 3 firme de telecom au avut bani de f16 portugheze

      6
  6. Salut. Nu cred ca f-16 ucrainiene se vor tavali cu pasaroaie ivanesti mai devreme de 2025, pregatirea unui pilot pentru lupta necessità ceva ani.

    4
  7. Problema din punctul meu de vedere e
    asta:
    F16 le va veni Ukrainienilor de cateva versiuni si nu numai asta, fiecare tara
    a bagat in ele cateva lucruri care nu sunt standard cu alte tari, chiar si macar etichete.
    In paralel pilotii Ukrainieni trebuiesc sa
    ajunga la grad inalt de instructie .
    Toate astea doresc mult timp fc bunavointa e unu, dar pana le aduna, le
    pune la punct si ies la lupta nu i chiar asa usor.
    Ceva avantaj in plus v a fii ca Ukrainienii cunosc avioanele rusesti adversare , adica difecientele lor si punctele lor vulnerabile luand si in consideratie ca F16 e superior in majoritatea situatielor.
    Si in sfarsit, cum cunosc tempo ul European pana au sa se trezeasca o
    sa se termine razboiu ori au sa fie
    obligati sa intre in conflict direct cu ivanii.
    Numai eu am ajuns la aceste concluzii?

    3
  8. @George
    Subiectul cu licitatii , hartii si birocratie ,
    exact asta am scris acum cateva zile
    in legatura si cu comanda de corvete
    de la Damen. Cand arde c___ul te mai
    uiti la bani ??

    9
  9. „… la care se adauga resursa consumata masiv in timpul razboiului.”

    Asadar, tinand cont ca situatia nu este roza in nici o tabara, tot ai nevoie de o elice in aer, echipata de razboi, ca e mai rapida si mai mobila decat un tanc – un Super Tucano duce mai mult decat o drona cu care poate conlucra foarte bine. Pot sa duca greul, acolo unde un elicopter nu face fata sau doar si pentru faptul ca poate fi mai usor de construit si de intretinut decat un elicopter. Si poate si mai ieftin.

    Poate fi suport aerian pentru trupe, poate duce grosul oriunde nu sunt jeturi inamice prin zona. Fabricat pe banda rulanta. Usurand parte din sarcinile jeturilor. Completand o eventuala lipsa temporara de tancuri si artilerie, vanand zone mai greu accesibile acestora si chiar trupelor.

    Neinlocuind ci completand jeturile, umpland golul dintre jeturi si armata terestra. O industrie militara mai usor de pus pe picioare si in acelasi timp, o platforma de test pentru tehnologia destinata dronelor (chestii micute pot fi strecurate pe el pe langa incarcatura de razboi, pentru a li se testa functionalitatea in misiune reala).

    Nu in ultimul rand, o platforma care trage cu de toate. Not a spearhead, but a working donkey.

    1
  10. o alta parte buna in povestea asta este ca nu vom ma avea noi de unde sa luam F-16A/B.

    cu centrul ala de pregatire de la noi probabil nu va mai fi nevoie sa mai luam noi duble pentru trecerea pe F-16 insa va trebui sa fie formati piloti si pentru F-35 care n-are dubla comanda. in plus, in perspectiva lui 2030 va trebui sa ne gandim la un avion de politie aeriana.

    voi mai trage probabil de F-uri in paralel cu F-35 dar cred ca pana la urma va fi necesar ca pe langa cele doua escadrile de Lightning sa mai avem o escadrila pentru politie aeriana/duble si sper sa fie F-16V

    6
    • Impreuna cu F-35, F-16V ne-ar pecetlui apartenenta noastra la NATO si spatiul european, dar nimeni nu are curajul sa „deschida gura”. Schengen (nu „el” e garantia) ar veni la pachet, fortat, indiferent de termen. Salvarea e la indemana noastra insa nimeni nu ti-o baga cu forta pe gat, trebuie sa demonstrezi ca vrei sa faci parte din familia asta. Trebuie sa fi cocosul, nu gaina. Desigur, al nostru e gat-golas si asa trebuie sa ramana – daca pricepeti.

      2
    • Taiwan-ul a semnat contractul pt. 66 V-uri noi in august 2019. Primele doua vor veni (optimist) la sfirsitul lui 2023, ultimele ( extrem optimism ) la sfirsitul lui 2027.Asta cu sprijin bipartizan in Senat si oameni care chiar se zbat. Cind crezi ca am putea avea noi o escadrila?

      3
      • pai e tocmai bine din 2027 incolo 🙂 nu stiu cand am mai avea si nu stiu daca vom avea, nu cred insa ca e fezabil sa ramanem numai cu F-35.

        F-urile actuale sa zicem ca vom trage de ele si le vom zbura putin si dupa 2030

        Generalul Danaila pomenea intr-un interviu recent de FA-50, cu titlu de exemplu de avion complementar;

        https://www.aktual24.ro/interviu-generalul-cu-4-stele-stefan-danila-ar-trebui-sa-ne-securizam-porturile-si-zona-economica-exclusiva-cu-cine-cu-turcii-care-pot-sa-asigure-securitatea-de-la-stramtori-pana-aici/#google_vignette

        la inceput mi-a placut si mie ideea, dupa ce am avut un schimb de idei cu MZ nu prea mai imi place; daca va exista o a treia escadrila pe langa cele doua de F-35 (si asa ar trebui), atunci ar trebui sa satisfaca urmatoarele necesitati:

        – politie aeriana mai ieftina, nu consumi aiurea resursa avionului mai pretios
        – secondant, deci destul de avansat si puternic sa se foloseasca de capacitatea de multiplicator de forte a F-35
        – antrenament avansat pentru F-35 (fara varianta de dubla)

        cum arata acum planurile sau cel putin cum le vedem noi din afara, se pare ca va fi un mix de IAR-99 modernizat si dublele de F-16. problema e ca ambele sunt spre sfarsitul vietii operationale iar IAR-99 nu ar mai fi relevant in campul tactic din cauza de drone/Himars desi, poate ar putea vana drone.

        Si atunci ce e de facut?

        numarul de 16 avioane per escadrila de F-35 e decent (personal prefer peste 18 dar asta e :), macar nu-s escadrile de 12. Dar parca tot sunt prea putine..

        daca te uiti la criteriile de mai sus ar fi F-16, ca tot avem ceva capacitati sa-l mai reparam pe aici sau prin vecini (Polonia vrea sa faca fuselaje)

        Sau, daca ne dau banii afara din casa si vrem sa aprofundam vreun parteneriat strategic ne putem duce spre Rafale sau Eurofighter

        2
        • Pentru mine, F-16 e suficient pe langa F-35 (deh, visam si la o escadrila de F-15, daca mai era ceva „maruntis” prin buzunare), si ma gandesc la 2 escadrile dupa 2030, nu una, plus restul in rezerva.
          Daca am mai lua acum putin mai mult de o duzina de F-16 cu ceva resursa, am avea si pentru scoala iar ulterior am moderniza si extinde resursa pentru 34-42 de aeronave pentru a opera alaturi de F-35: 2 escadrile + o mini escadrila de scoala. F-16 modernizat la Tape 7.2 cu radar AESA, semnatura redusa si avionica moderna + arme standoff (si rachete aer-aer cu raza lunga (AMRAAM-ER/ Meteor), F-16 ramane o bestie utila inca 15-20 de ani de acum incolo, mult superior oricaror evolutii de trainer-fighter gen FA-50, Aleni Master etc…

          10
          • @Marius
            Inscrie te la rand la Israel cand schimba
            cele vechi ?

            1
            • Nu avem voie sa cumparam avioane din Israel. Initial am vrut sa luam de acolo F-16 dar s-a opus cu inversunare US… Acum e EXCELENT ca cei din SMFA stau si se uita ca prostii cum se expuzeaza stocul de F-16 A/B din Europa si nu o sa mai avem pe ce pune mana in caz de ceva… Trebuia sa fi luat din Danemarca sau Belgia cel putin inca o escadrila de F-16 cu cat mai multe ore de zbor ramase ca oricum ucrainienii le vor face praf in cateva zile…

              4
            • @Dov

              Alea israeliene sunt cele mai muncite f16 pe care le-am vazut vreodata. Cred ca s-a zburat pe ele pana la ultimul minut din resursa de viata cand sunt retrase.

              1
          • Eu cred ca macar 10-15 bucati le vom adduce la standard V , vb aici de celulele cu resursa ceva mai buna, astfel incat daca da Domnul dupa 2034-2035 sa avem doua espadrille de F35 si una de F16V, e oricum ff putin dar e e minimul necesar, 48 de F35 si 12-17 F16 V

            1
        • IAR 99 modernizat? Cum , cu ce, unde? Cite Duble de F16? Stam cu PM-ul pe piept si visam avioane pe care US nu le poate motoriza… ( sunt peste 50 F35 fara motor ) Gata, avem doua escadrile de F35 . UNDE LE TINEM? CIT COSTA O ORA DE ZBOR PT DOUA ESCADRILE?

          • Cand esti in razboi nu te uiti la cost, faci
            datorii ca s mai ieftine oricum decat vieti.
            Mai important sa gasesti surse de inarmare.
            ?

            5
        • 16 buc. per escadrila care ar trebui să facă si treaba lui F16… e decent din ce punct de vedere: disponibilitatea sau capacitatea de înarmare ? In cel mai rău caz e ca în articolul ăla despre noua viață a tancului – blazonul. Logic ar fi sa ia și drone / avioane asociate cel puțin să care arme în plus. Și să plătească în plus infrastructura și costuri de zbor…. Logica-Lol

      • mai incearca ,contractul cadru pt productia de F16 V de Locheed Martin pt FMS este acordat in August 2020 de DOD US si cuprinde productia a 90 de aparate pt diferiti clienti(Republica China,Bulgaria,Slovacia) intr-o perioada de 10 ani pt 62 de miliarde, adica pana prin 2026 se mai poate contracta F16 V ,de aia Bulgaria zice ca va mai contracta inca 8, totodata Republica China a contractat in mai multe contracte unul din ele de vreo 500 milioane de $ echipamente pt updatarea si upgradarea flotei existente care se preteaza la Block 72, avand in vedere astea cred ca si Republica China se asteapta ca dupa 2030 sa poata sa ceara acceptul pt dotarea cu F35

  11. Toate avioanele astea si termenele respective semnaleaza Rusiei ca mai au doar putina vreme. Ori devin decisivi, ori se retrag si fac Crimeea inutilizabila pentru multi zeci de ani de acum incolo.

    Dar asta, doar daca ar fi sa se teama de „plusul” (in ghilimele, ca depinde de pilot) care-l aduce un F-16A/B…

    Inca ceva, un pic paralel dar nu chiar:

    La fiecare incursiune a Adir-ului israelian in spatiul Siriei, rusii culeg date. Este acolo un proces continuu, bidirectional de masuri si contramasuri. Un proces continuu din partea Israelului de perfectionare a echipamentului EW. Cu date trimise catre americani pentru imbunatatirea propriilor F-35 si nu numai. Problema este ca nu vad ca aceste imbunatatiri sa ajunga imediat la aliati. Asa cum ne-am obisnuit, pachetele de upgrade sunt contra cost (nu am cunostinta de un timp oferit de upgrade-uri incrementale). Prin urmare, putem presupune ca rusii cunosc deja cate ceva despre actualele F-35 ale europenilor. E o idiotenie sa nu iei asta in calcul. Sa ai in curte un F-35 partial dezbracat de propriile-i atuuri (care din start sunt cam putine si destinate invechirii rapide) si sa fie si unicul tip de aparat de lupta din aviatia ta e mai mult decat nasol.

    A propos, financiar, Rusia sta bine, in conditiile in care ipocrita de Europa a crescut cantitatea de gas lichefiat pe care o cumpara de la rusi cu aproape 40%. https://www.digi24.ro/stiri/externe/ue-importa-cu-aproape-40-mai-mult-gaz-lichefiat-din-rusia-decat-inainte-de-razboiul-din-ucraina-2486259

    Un lucru e clar. Intr-un fel sau altul, ambele tabere sunt sponzorizate de catre Occident. Va face F-16 diferenta? Americanii se declara „ingrijorati” de acordurile dintre Rusia si Coreea de Nord (asta insemnand munitia necesara artileriei ruse).

    Un alt lucru clar, este ca, cel putin daca echilibrul dintre fortele ucrainiene si ruse se pastreaza egal, avem timpul necesar nu numai sa finalizam comenzile curente, dar sa si punem orice industrie am putea pune pe picioare. Daca avem curajul sa vrem sa traim dincolo de promisiuni omenesti. Polonia a demonstrat ca are, inarmandu-se efectiv, dincolo de achizitiile de la americani – aratand ca nu asta e problema.

    0
    • EW rus, cum asa fac bum dronele in moscova aproape in fiecare zi, se pare ca se uita faptul ca IAF i-a facut pe *** de rusi sa-si doboare singuri troacele. Recent o drona ucraineana a pocnit un sistem EW dedicat antidrona al mongolozilor. :)))

  12. Daca suntem putin destepti, lucru de care ma indoiesc uneori, am putea avea la aerostar un centru gravitational de excelenta in partea asta a europei pt F16 AB in viitor. Sper totusi sa se intample, premisele sunt, mai ales cu nou infiintalul centru de pregatire a pilotilor la Fetesti. Foarte important e ca liceele din Bacau sa aiba clase speciale de aviatie cu pregatire la aerostar, si de ce nu o post liceala cu inalta pregatire, specializata pe f16. Nu trebuie neaparat univesitate, se pot pregati ingineri la destule facultati politehnice din Ro. Cred ca este mai mult nevoie de tehnicieni bine pregatiti si multi pentru ca pleaca toti din tara.

    6
    • Se pot pregati pe dracu. Tu ai fost la vreo universitate romaneasca sa vezi ce si cum? Plin de babaci obositi ce predau chestii de mult fumate. Hai ca ma faci sa rad.Si mai e partea banilor, tu chiar crezi ca tinerii vor sta pe salarii de 3000 de lei net? Sa fim seriosi.Ma enervati la culme astia care traiti intr-o bula si credeti ca se va face, se va drege…..Romania e o tara esuata, crezi ca vrea cineva indivizi cu educatie?

      8
  13. Urmaresc de ceva timp site-ul dvs placut surprins de calitatea articolelor si pertinenta comentariilor. O intrebare de la un mai putin cunoscator: Turcia doreste sa isi faca upgrade la F16 din dotare care sunt chiar mai vechi decat ale noastre cumparand kit-uri de la americani pentru a le aduce la standard 7. Stie cineva cam cat costa un astfel de kit si daca s-ar preta la ROAF? Ma gandeam ca in loc sa cumparam 32 F35A mai bine luam 24 si de restul banilor faceam upgrade la F16.

    1
  14. Plange orban care voia o noua bucatica de tara

    3
  15. >A doua problema tine de pregatirea personalului, atat pilotii cat si tehnicienii. Cine isi inchipuie ca dupa sase luni de pregatire ai piloti pe F 16 se inseala dramatic. Ok, il zboara ziua, in linie dreapta, dar ca sa fie pilot de lupta, in orice conditii meteo, ziua si nopatea, sa poata folosi intreaga capacitate de lupta si supraveghere a aparatului, ai nevoie de timp si multe ore de pregatire;

    Exact pentru zbor în linie dreaptă și îl doresc. Pentru că astfel de titluri nu atrag clickuri, cam toți trec cu vederea două lucruri fundamentale:

    – F-16 în primul rând e platformă și nu avion de vânătoare/bombardier așa cum erau înțelese avioanele în WWII. Totul depinde ce fel de rachete/bombe vei agață de el. E bine că primesc F-16, dar ce e mai important e ce fel de rachete vor primi cu ele.

    – Dacă cineva se așteaptă să vadă duel aerian între F-16 și Su/MiG – puteți să vă luați de-o grijă. Su-urile pot depista F-16 vechi înainte de a fi depistate, iar versiunele de F-16 mai noi – vor face exact invers.

    Așa că că nu prea îmi fac griji de lipsa de experiență. Ucrainenii le vor folosi preponderent (cel puțin prima perioadă) pe post de HIMARS aerian sau AA (dacă vor primi armamentul necesar). Mai trist e că le mor piloții aiurea..

    7
  16. Problema nu constă în avioane, cât în întreținere, armament și mai ales piloți.
    Dintre candidații valabili, trei au murit acum câteva zile într-o ciocnire aeriană la antrenament (cu L-29).

    Pe de altă parte, este și alegerea terenului de operare, chiar dacă poate fi prin rotație.
    F-16 sunt mai simandicoase, iar rușii cei proști mai au destule resurse să-i pisteze și să le bombardeze bazele.

    3
    • L39 nu 29.iar ieri s au ciocnit doua Mi8(6morti in total). Se pare ca au cam ramas fara piloti si au inceput sa bage boboci in aparatele de zbor. Altfel nu inteleg ciocnirile astea. L39 cel putin nici nu erau in zona frontului(accidentul a avut loc in NV tarii).

      1
  17. Pe mine ma amuza telenovela asta cusuta cu ață fosforescenta, cu F16 ptr Ukrii. Aia dau 20 de rapandule, aialaltii 40 si tot asa ca la licitatie. Dar toate de anul viitor ca nu au venit toate F35, sau nu au facut trecerea pe ele sau bla bla bla. Asta, in conditiile in care in 39th AMARG stau si fac plaja 180 de F16 A/B si vreo 140 de C/D!!! Noaptea mintii. Basca vreo 200 de F15 A/B/C/D si un mizilic de 150 F/A18 toate variantele. Si vreo 57 de Predatori pe langa care Bayraktarul e pistol cu baloane de sapun. Presupun ca macar 10-20% sunt bune de ceva ca nu le or tine aia de tâmpiți pe acolo. Adica, daca musai cineva vrea sa ii doteze pe ukrii cu avioane/ucav uri kklau, o face. Dar ce sa vezi, cineva ul ala doar cere altora.
    PS. Si nu am bagat in ecuatie tot ce are Garda Nationala care daca renunta la 5-10% din inventar ajung ukrii la multiorgasm!!! Curvă e politica asta si politicienii de o practică.

    11
    • las’ ca alea din AMARG is pentru noi si alti parliti din parteneriatul strategic 🙂

      3
    • Ucrainenii tre să obțină victorii glorioase exact înainte de alegeri și nu ai devreme.

      3
    • ce e asa greu Strumfule? le tin pentru ei, sunt mai constienti ca altii ca au nevoie de rezervele astea

      9
      • Daa?? Impotriva cui?? A amaratilor de ivani cu coparseele lor zburatoare? Sau impotriva chinezilor cu clone ivanesti? Nu au americanos za best zburatoare de pe planeta? Dar ce zic eu de pe planeta? Din galaxie!! Cand au sute de F35(2/3 nezburatoare dar sunt formidabile si in hangar), F22, sute de F16/15/18,A10,B52(za best si unicul bombardier strategic) , 19 B2, se mai agata de neste vechituri de acum 50 de ani dupa care plange cu lacrimi de crocobaur micul comediant.?Vorba carcotasilor: Rusinica domnul Bideu!!

        6
        • cand ai scenarii pentru lupta globala pe doua fronturi e bine sa ai si rezerve, cele doua fronturi fiind Estul Europei si Pacific cu frecusuri ocazionale prin Africa.

          „vechiturile de 50 de ani” – boss, tot ce au rusii, toate suhoaiele alea sunt modificari si actualizari ale Su-27. ca ei le spun in diferite feluri, asta-i altceva, tot un avion proiectat in anii 70 este 🙂

          compari asadar mere cu pere, F-22/F-35/B-2 sunt avioane proiectate dupa anii 90, chestiune de care rusii nu au fost in stare.

          si ca sa-ti dai pe fata ignoranta, reduci China la clone rusesti, doar Su-27, un model de mare succes, a dus la ceva clone

          11
          • Daca te ai prisepe cat de cat ai cunoaste ca si J10 si J20 au avut până de curând motoare ivanesti. Deci da, 90%din flota aeriana ceineza e clona de ivanesti. Iar F16 urile de care vorbeam, A/B urile din amarg sunt niste rapandule vechi de aproape 50 de ani. De ce te oftici? Sunt cumva ale tale?? Si da, daca bideul vroia musai sa le dea ukrilor F16, putea sa le dea din rapandulele alea. Dar el nu vrea!!

            2
  18. Poate ca va exista o alta oportunitate unde spre 2030.
    Americanii vor retrage F22 si il vom putea cumpara noi.Ar fi un tandem perfect F35/F22 …..

    Ps. Daca intre timp coruptia din politica nu dinamiteaza Romania….

    • Korekt!! Si dupa ce comanda si construiesc alea 180 de B21 Raider(la 2-3 melearde/buc) luam si jumate din B-2 urile din AMARG(la ora aia). Adica 8,5 bombardiere strategice stealth. Sa moara ivanii, chinezii, persii si pustoaica lui Kim cel gras de oftica!!

    • F22 nu este de vanzare/export si nu o sa-l vezi niciodata in dotarea altcuiva decat a US Airforce.

      6
    • F22 contine technologii f av….nu l a primit Isr, Jpn. sau S Kor…ia Ro stat esuat….astia nu au platit restu de Patriot si Himars…ce vb ?

  19. Olanda are F35 operațional de ceva timp „bazat” în Leeuwarden, și „se dă cu el” tot de ceva și prin alte țări la cerințele NATO.
    Olanda are posibilitățile și capabilitățile necesare pentru pregătire și instruire piloți F16 la un nivel foarte înalt, inclusiv poligon de tragere cu muniție reală…dar au alte priorități acum, cum de altfel au si danezii si norvregienii….altfel nu se intampla „minunea regională” de la Borcea
    Poliție Aeriana în Benelux se efectueaza tot cu F16…mix olandez și belgian…iar acest lucru creează ceva obstacole în privința „donatiilor” de F16 belgiene și olandeze.
    Cel mai greu „obstacol” în operarea F16 pe care îl au tehnicienii dar mai ales viitorii piloți ucrainieni…este „disciplina și munca în echipa”… totul este diferit începând cu modul în care au fost instruiți sa folosească aparatele de zbor pana la asigurarea condițiilor minim necesare utilizării….dacă pentru pregătirea de zbor „basic” și politie aeriana, poate exista ceva lucruri în comun între „filozofia” NATO și cea „estica” la capitolul acțiuni de lupta reală lucrurile nu au absolut nimic în comun. Am o mare rezerva si cred ca visele ucrainenilor de a face minuni cu F16 intr-un timp scurt o sa rămână doar vise ținând cont ca ei vor, pe buna dreptate data fiind situatia de pe front, ca toate și totul sa fie pe repede înainte „arzand” pași importanți în pregătire…și sa vezi atunci valuri de dezamăgire externă…Ma gândesc la situația recentă când la un antrenament cu avioane școală se ciocnesc în aer și își pierd viața piloți „experimentati” cu misiuni reale…care nu demult în mediul on line erau prezenți cu postări referitoare la trecerea pe F16…
    Aparatele de zbor sunt bune, exact ce are nevoie Ukraina acum, pentru operațiunile pe care le desfășoară pe front. Optimismul victoriilor dogfight împotriva Suhoi rusesc nu își are locul și nici rostul. Ukraina trebuie sa opereze F16 în sistem de arme combinat…pentru a avea rezultate și a obține cât mai mult de la ceea ce poate oferi F16. Micloș a fost întrebat cândva ce ar face și cum s-ar descurca F16 romanesc intr-o confruntare directa cu Suhoi rusesc. Răspunsul este mai amplu, o lecție, din care extrag doar o fraza relevanta …daca am ajunge intr-o confruntare de tip dog fight înseamnă că „ceva” nu a mers bine în timpul misiunii pana la la situatia de dogfight.
    Deci importantă maxima planificării în detaliu a unei operațiuni.
    Ucraina trebuie sa fie conștientă ca a socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg. Toată presa avansează cifre..în general mari, cam maxim din ceea ce apare în declarații oficiale iar acest lucru generează un entuziasm general. Eu spun vorba romanului…”mai tăiați din ele ca nu întra în soba” !
    Avioanele o sa vină cu țârâita la fel și muniția, iar logistica o sa fie cel mai mare coșmar. Ar trebui inteles inca un lucru important, nu toate avioanele vor fi apte de zbor 24din24 …In cazul fericit in care in iarnă, primavara au o escadrila in curte, la „nevoile” lor nu cred sa poata avea pe pista mai mult de 6-7 aparate simultan.Dacă mai punem la socoteala și lipsa infrastructurii, avem o imagine foarte sumbra, mai țineți minte ca nu cu mult timp în urma de pe Borcea nu s-au ridicat F16 din cauza gheții de pe pista…și sa îmi fie cu iertare, nu cred ca Ucraina are și poate menține în situație de război o pista de nivelul celei de la Borcea care este un standard pentru F16
    Ucraina v-a avea F16 asta este clar iar F16 dincolo de necesitate este un „asset” foarte valoros pentru Ukraina. Totul depinde însă doar de capacitatea lor de a înțelege și de a asimila un „mind set” nou…de a nu face greșeli strategice copilărești vezi cazul Leo și Bradley trimise complet aiurea la înaintare fără plan, fără acoperire doar pentru ca sunt „capabile” Disperarea lor care este ușor de înțeles pentru oricare dintre noi…iar acest lucru din nefericire ii face vulnerabili si predispusi la actiuni nesăbuite.
    Să speram ca totul v-a fi bine, ca termenele de livrare și pregătire nu se prelungesc și F16 galben albastru o sa-si facă treaba cât mai bine, fără riscuri inutile, pe cerul Ucrainei.

    7
  20. se strange si armamentul pt F16 :

    AIR FORCE

    Raytheon Missiles and Defense, Tucson, Arizona, was awarded a $192,000,000 indefinite-delivery/indefinite-quantity contract for purchase of Advanced Medium Range Air-to-Air Missiles (AMRAAM). This contract provides for Raytheon purchasing fielded AMRAAM weapons from various sources. Work will be performed at Tucson, Arizona, and is expected to be completed by Nov. 29, 2024. This contract was a sole-source acquisition. Fiscal 2023 Ukraine Security Assistance Initiative funds in the amount of $7,688,220 are being obligated at the time of award. The Air Force Life Cycle Management Center, Air Dominance Division, Eglin Air Force Base, Florida, is the contracting activity (FA8675-23-D-0001).

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *