F 35B, doua bune una rea

Prima noutate este bifata in dreptul britanicilor, care au auzit din nou – dupa multi ani – vuietul unui motor cu reactie pe puntea unui portavion al Majestatii Sale. Adevarat portavionul este al lor, HMS Queen Elizabeth, dar aparatul era un F 35B al USMC.

Fericitul eveniment s-a petrecut pe 25 septembrie si a implicat doua F 35B care sunt folosite pentru antrenarea echipajului portavionului in operarea noilor aparate. Aproape trei luni Royal Navy isi va pregati personalul, cu un total de peste 500 de aterizari-decolari de pe nava.

Aparatele F 35B sunt imprumutate de la americani, pilotii sunt insa britanici.

Sa le uram fostilor (in curand) colegii de Uniune sa le mearga lucrurile cat mai bine. Din punctul de vedere al NATO britanicii sunt printre cei mai seriosi aliati.

A doua noutate este data de prima operatiune de lupta a unui F 35B in Afganistan. Pe 27 septembrie aparate ale Infanteriei Marine, decolate de pe nava de asalt USS Essex, au lovit tinte la sol in Afganistan.

Nu avem amanunte stim doar ca s-au folosit munitii (bombe) de precizie si totul a fost ok, aparatele si-au atins obiectivele, intorcandu-se linistite pe nava lor. Desi folosirea F 35B pe post de „camion pentru bombe” impotriva talibanilor este ca si cum ai vrea sa spargi geamul unuia folosind o racheta ghidata. Mergea si c-o piatra. Dar o misiune reala este o misiune reala, iar experienta de zbor se acumuleaza.

A treia noutate (la fel de normala ca si primele doua) este data de prabusirea primului F 35B. Incidentul s-a produs pe 28 septembrie in Statele Unite, pilotul catapultandu-se in siguranta. Cum tot ce se ridica trebuie sa si coboare, se mai intampla…

Si incheiem cu o veste buna pentru cei care au in lista de achizitii F 35, ei bine, preturile au inceput sa scada – asa cum promiteau atat Pentagonul cat si Lockheed Martin – astfel ca aparatele F 35A aferente Lot 11 au pret la poarta fabricii de 89,2 milioane de dolari, in scadere cu 5,4% fata de Lot 10.

Din LRIP 11 (low rate of initial production) fac parte 91 de avioane pentru americani, 28 pentru natiuni partenere si 22 de bucati pentru clienti care nu fac parte din grupul de parteneri.

Costul F 35B al USMC a scazut si el, la 115,5 milioane de dolari, cu 5,7% fata de LRIP 10, iar F 35C al US Navy a inregistrat cea mai substantiala reducere de cost – 11,1% fata de LRIP 10, la 107,7 milioane de dolari.

De retinut ca aceste preturi nu inseamna de fapt prea mult in economia achizitiei, stim deja ca pretul avionului la poarta uzinei poate reprezenta mai putin de jumatate din totul platit de utilizatorul final. Dar faptul ca preturile scad, daca mai tinem cont si de inflatie, este un lucru bun pentru toata lumea.

Extrem de important pentru programul JSF si pentru forta F 35, este faptul ca Lockheed Martin a produs deja peste 320 de aparate,  in 15 baze aeriene pe intre globul, operate de 680 piloti si 6200 de tehnicieni. Flota F 35, la nivel global, a depasit 155 000 de ore de zbor.

Ori toate astea inseamna experienta acumulata in ritm rapid, in diverse zone geografice, lucru care va aduce beneficii foarte mari programului. De asemenea, aparatul este testat in diferite medii si diferite moduri de operare, toate informatiile si experienta strangandu-se in calculatoarele Lockheed Martin. Ori informatia asta este mai valoroasa decat aurul pentru orice producator de avioane.

Asa-zisa experienta in lupta a unui avion se refera de fapt exact la acest aspect, informatiile adunate de producator in urma operarii aparatului de catre diversi utilizatori, in cat mai multe si variate tipuri de misiuni. Asa ceva nu se poate cumpara, nu se poate simula, ai nevoie de pilot si tehnician plus avioane zburate cat mai mult.

 

GeorgeGMT

21 de comentarii:

  1. 155.000 de ore de zbor si doar o prabusire e o realizare..avand in vedere ca avionul e nou

    • Corect, rata de atriție (nu-mi veni alt cuvânt) e mult mai mică decât pe platformele anterioare. Devine evident că JSF a devenit cel mai bun candidat pentru completarea dotării FARo după 2024.

      Opinia e divergentă majorității, sigur, dar tind să am dreptate pe chestiunile acestea.

  2. Salut. La cum se balbaie ai nostri cu achizitia f 16, sa o dam direct pe asta nou si ciumeg.

  3. de C nu se mai aude nimic .

  4. stim deja ca pretul avionului la poarta uzinei poate reprezenta mai putin de jumatate din totul platit de utilizatorul final. Dar faptul ca preturile scad, daca mai tinem cont si de inflatie, este un lucru bun pentru …citat
    deci sărăcia de logan face cel mult 5000€ dar până la poarta fabricii.după ce iese se dublează, nu mai scade indiferent câte zeci de mii se vând.

  5. Aparatul stealth a ”putrezilor” occidentali is face in sf. rostul, crapa Ivan-hole(s) … of of ..mai mai

    Eu anticipez cam in ~15 ani ( +/- 5 ani ) il vom lua, macar o escadrila completa plus inca una asa sa fie ( deci doua ).

    Dau o naveta de bere ceheasca ca-i mai buna ))))

    • 50 nu 15 si inainte sa crezi ca glumesc zi-mi cati ani au migurile 21

      • Eu zic ca depinde de economia Romaniei sa ni le putem permite. Defapt depinde de mai mulți factori: Depinde cine e la Casa Albă, depinde ce mai face Rusia între timp plus alte chestiuni ce nu pot fi prevăzute.
        Nu putem sa ne luam dupa faptul că mai avem miguri 21 atunci trebuie sa privim lucrurile prin aceiasi prisma.

      • Maxim, poate mai putin, 20 ani, mai mult nu, deja este avion standard NATO si toti si-l doresc, nu inteleg ca va pare ciudat.

    • Cand o sa ne permitem noi sa luam F35 tehnologia stealth utilizata pe el o sa fie fumata de mult, obsolete (quantum radar de ex.) si valoarea tactica a avionului va scadea dramatic; probabil ca va scadea si pretul.

  6. Inca nu m-au convins ca este o alegere mai buna decat F-16, mai ales la preturile alea.
    Poate versiunea B, care sa aiba sanse de supravietuire mai mari. Nu uitati ca experienta de lupta dintre un atacator puternic si in aparator mic arata ca marea parte a pierderilor de aviatie au fost la sol/pe aerodrom. De la nemti impotriva polonezilor pana la americani impotriva irakienilor.

    • Daca ni le-am putea permite
      Eu ..b-ul il vad ..”brutal”
      Supersonic , stealth …il duci unde vrei , fara sa depinzi practic de un aerodrom
      Chestia cu decolatul scurt la gripen ..e o caracteristica impinsa la extrem , buna …dar nu cum e la „asta”
      Cu senzorii sai ..pui sa stea in zbor stationar deasupra constantei si ai cateva statii de cercetare in timp real de nu misca nimic rusii , fara sa ai de stire
      Irst-ul de sub nas „vede” rachetele , caldura degajata ..de la distanta foarte mare , face urmarirea autonom …e si pe you tube ..cum urmareste o „balistica” alternand intre radar si irst
      Ai si avion de cercetare si de atac ..un 2 sau 3 in 1
      Ideal ptr noi ..suplinesti masiv nevoia de avioane dedicate si economisesti …fara a mai tine cont de costul de operare

  7. Cum stiti, sunt departe de a fi un fan al lui F-35.
    Pe de o parte, sunt sceptic cà invizibilitatea lui radar va dura mult timp.
    Pe de altà parte, sunt deranjat la culme, desi nu sunt banii mei, de politica industrialà a LM, departe de vremurile admirabile ale lui A-12 despre care d-l Lioveanu a scris recent.
    Din cele 330 de avioane produse, « fàrà prototip », s-a ajuns pânà la urmà la 200 de « prototipe ». Asta fiindcà primele 200 de avioane nu sunt economic « reparabile » pentru a fi gata de luptà (standard 4F).

    Pânà si aspectul « centric warfare » se pare cà nu a fost bine tratat (hard si soft). LM a anuntat cà va avea un nou furnizor pentru hard (25 de ori mai « puternic » si 75% mai ieftin – nota, precedentul furnizor era chiar LM 🙂 ) si cà arhitectura informaticà va fi una (mai) deschisà. E pe undeva o màrturisire cà nu a fost luatà în considerare complexitatea tratamentului informatic, mai ales în prevederea « rezervelor » de dezvoltare. Iar va trebui sà fie scrise multe de linii de cod, desi unele ar putea sà fie preluate.
    https://f35.com/news/detail/lockheed-martin-selects-harris-corporation-to-deliver-f-35s-next-generation

    Cât priveste costul, diminuarea este simpaticà. Dar numai de la LRIP 12, clientii stràini vor afla costurile anexe (retrofit-uri, costuri de întretinere reale, etc.)

    Si mai citesc la Bloomberg
    https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-10-05/lockheed-s-f-35-wins-pentagon-approval-for-full-combat-testing
    Dar…
    Tests to begin despite more than 900 ‘unresolved deficiencies’
    Results are crucial for approval of full production in 2019

    F-35 nu-si va rupe gâtul, dar nu va fi fabricat în multitudinea promisà.
    Cei care au neapàratà nevoie de un STOVL nu au de ales. US Navy, desi încearcà si alte solutii, este poate si ea condamnatà la F-35C.

    Si fiindcà nu sunt numai un critic ràutàcios, iatà si o veste interesantà :
    https://www.marinecorpstimes.com/news/your-marine-corps/2018/10/05/marines-connect-f-35-jet-to-himars-rocket-shot-for-first-time/

    • Invizibilitatea lui va fi un atu major in comparatie cu orice avion de gen 4
      Nu neaparat in lupta cu statiile de arme de la sol(oricum ptr asta a fost facut si optimizat ,contrar f 22 care a fost optimizat ptr rolul aer aer si deci contra radarelor aeropurtate …care rol ptr f22 era sa acompanieze flota de bombardiere strategice ..in special cele invizibile , in misiuni de escorta)…care sa spunem ca pot evolua , nefiind limitate de masa , putere ,etc
      Va pastra avantaj ptr ca oricat vor evolua radarele …va fi mult mai dificil de observat si localizat ..decat un aparat ce nu e „stealth”
      Cutia pandorei a fost deschisa , ufimtsev a spus-o si de aici va evolua
      Sigur noile tipuri de calculatoare , datele acumulate , vor permite maturizarea tehnologiei si impacarea ei cu criteriile aerodinamice si de alta natura
      Daca nu ar fi asa …nu s-ar omori toti sa faca avioane stealth
      Ca personal nu vezi tu f35???
      Da
      Asta nu inseamna ca e o „tehnologie” perimata

    • Imi pare ca vezi doar partea cea mai nasoala, admirabil ca te-ai informat, parca la Rafake sau SU-urile alea ne-stealth lucrurile au mers ” uns” ?! Au mers „perfect”….

      dar totusi faptul ca isi doresc multe natiuni sa-l aiba in dotare asta spune multe, poti prosti ceva lume, dar si pe toata lumea ?

      Dumneata uiti ca-i un proiect urias si pe langa asta si foarte nou cam in toate, nu s-a mai facut asa ceva nicaieri….

      Ce-i mai important intr-o lupta sau razboi ?

      Avantajele care le detii, nu ? Cum ? Apai aici depinde de fiecare, crezi ca Rafake sau SU -urile au sa ” evolueze” si strica cumva treaba lui 35-le ? Sigur ca da, dar LM ( nu tigarile) nu va face produsul lui sa evolueze si el ? Eu zic la fel ca da, haraso…si bem wiskey, ca-i mai bun decat vodka sau vinu’ Cabernet, ca asa-mi place mie

  8. Daca se prabusea un Su era nebunie pe aici…

  9. „USAF plans to fly the F-35A until at least 2070” 🙂

    Estimări pentru B și C?

    https://www.flightglobal.com/news/articles/f-35-stress-tests-raise-possibility-of-longer-servic-451964/

  10. Am o curioziate „de ce s-a prabuist ala?
    Din cazua pilotului?
    Probleme normale ? (adica si din alea ptr care cadea si un MIG 15)

    Sau .. s-au blocat computerele? Ceva gen virgula flotanta? Loop infinit ?! Ca ionteleg ca acu are cam tit atatea linii de cod cat Windows 10. Diferenta este ca daca mie mi se restarteaza calculatorul sau are alta mica probloema … no problem .. nu cad de pe scaun !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *