Americanii sunt de acord să vândă Finlandei 405 rachete pentru o suma maximă de 1,07 miliarde de dolari. Evident că aceste rachete sunt destinate viitoarei flote de F 35A (64 de unități comandate) care va înlocui actuala flotă de F/A-18 Hornet.
Primul F 35A va fi livrat până la sfârșitul acestui an, dar primele opt avioane vor rămâne o vreme în Statele Unite, la baza aeriană Ebbing din Arkansas, pentru pregătire personalului.
Primele avioane vor sosi în Finlanda în 2028, la baza aeriană de la Lapland, urmând ca prima escadrilă să fie declarată aptă de luptă în 2030.
Interesant și pentru noi faptul că este nevoie de cel puțin cinci ani de la demararea livrărilor și până când avioanele pot fi folosite.
Pe lângă AMRAAM, finlandezii mai au de gând să comande și rachete de croazieră cu rază lungă AGM-158B JASSM-ER și rachete anti-radar AGM-88G AARGM-ER.
Problema finlandezilor este dată de calendarul înlocuirii F/A-18 Hornet care este foarte strâns și orice întârziere în programul F 35 va duce la menținerea avioanelor Hornet la zbor peste data la care ar trebui să fie retrase și nu știm câte ore de zbor vor mai avea atunci “viespile” finlandeze.
Finlanda a comandat F 35A Block 4 și șansa să-și primească avioanele așa cum le-au comandat, adică B4, este din ce în ce mai mică.
GeorgeGMT

Conform Iot&E bl 4 tine de pe acum de corectii de soft ,nu de capabilitati hard de aia de la lot 18 este full rate productiob
Avioanele finlandeze sunt trecute prin Mid Life Update – cel putin o parte din flota o sa o poata mentine in paralel cu F 35A cel putin pana vin restul de avioane comandate din numarul de F35A. Imediat dupa invazia rusa in Ukraina au si spus ca o sa le tina mai mult decat preconizau initial, si sincer la cum sa descurca MIG 29 ukrainiene consifer ca si F/A 18 C/D Hornet s-ar achita cu brio de misiunile de lupta.
In Finalnda se vorbeste deja de necesitatea unei flote mixte care sa poata fi disperata mai usor ca si F35A in caz de atac cu rachete balistice.
S-au facut tot felul de scenarii cu avioane diferite de F 35A ca sa vada care le-ar fi mai potrivit.
Ar fi o risipa de resurse sa ridici un avion stealth ca sa lansezi rachete de croaziera (de la o distanta sigura fata de front) sau sa vanezi drone/rachete.Tandemul F35+F16 cred ca ar fi cel mai bun (ambele americane), urmat apoi de F35+JAS39
Mai degraba F-35 si Gripen / F, ultimul folosit intensiv, exclusiv, pentru misiunile pe timp de pace: politie aeriana si patrulare.
Cred ca este vorba de flota mixta formata din F/A 18 si F-35 pana ce toate avioanele F-35 vor intra in dotarea aviatiei finlandeze, adica in anul 2030.Nu am gasit articol care sa mentioneze ca se doreste flota mixta si dupa retragerea lui F/A18.
o sa stea cu F/A 18 C/D un pic mai mult decat 2030 dupa aia o sa mai vada ei ce se mai intampla. Sa nu uitam ca USA a prezentat pentru USAF acum un an conceptul „Build to adapt” – ceea ce inseamna o platforma noua, probabil stealth dar nu asa complexa ca si F 35-ul…o sa vedem ce inseamna si chestia aia in final cand se da jos cortina.
Poate că finlandezii ar putea revitaliza și moderniza F/A 18 pentru a-l folosi încă 10-15 ani pentru patrulare și poliție aeriană, daca celula avioanelor permite așa ceva și financiar ar fi o cheltuială decenta.
Chiar ma asteptam ca la un mom dat sa fie trimise si niste F-18 in Ucraina. Just for shizzles. Dar a fost Mirage in numar mic mic.
30 de ani in conditii climatice si de mediu foarte dificile, cu decolari de pe sosele iarna si alte cascadorii, nu-i rau deloc pt un aparat conceput pt portavioane.
Si-au scos banii cu el.
Sa vedem cum o rezista sclipiciul de pe fuzelajul 35ului, din pacate tehnologia prea avansata e inca sensibila la conditiile extreme si mai strica statisticile colorate frumos ale producatorilor.
Finlandezii oameni seriosi cu o economie nationala care merge foarte bine, au o clasa politica responsabila care urmareste interesul national, nu tardileshi si papagali spalati la cerebel ca la Romania, nu au coruptie si ciordeala ca pe plaiul Carpato-Danubiano-Negru Pontic, si da au o mare experienta cu russii.
F/A-18 ABCD Hornet inca este un super avion pe care personal in varianta CD l-as fi vrut in inzestrarea ArmRo in tandem cu JAS-39 CD Gripen chiar daca se achizitionau sh dar modernizabile. Sunt 2 avioane construite in jurul aceluias motor F-404-GE-400 si pot avea aveas avionica si systeme de armament.
ArmRo si FARo au operat 60 de ani MIG-21, daca ar fi avut F/A-18 CD Hornet cu modernizari nu l-ar fi putut opera pana in 2040? Sunt curios pana cand se vor opera de catre ArmRo/FARo F-16 ABM Falcon?
Chiar si finlandezii si elvetienii sau spaniolii sau canadienii vor opera F/A-18 ABCD Hornet pana in 2030 cand se vor termina de livrat pt ei F-35 A Lightining 2. Australienii ca sa fie siguri si ca sa inlocuiasca F-111 Aardvark, si-au mai luat si F/A-18 EF Super Hornet.
Ia uitati-va ce le-a traznit prin cabeza la los amigos espanoles care nu doresc sa ia F-35 A Lightning 2 de la los gringos USamericanos dar vor sa inlocuiasca F/A-18 AB Hornet-urile lor cu tip avion nou :
https://defencesecurityasia.com/en/spain-scraps-f35-deal-turns-to-turkey-kaan-fighter/
De ce nu au ales KF-21 Boramae care chiar zboara….? No sabemos como pensaban?
Totusi pt Finlanda cat si pt Romania ar trebui si un avslmr bimotor pt suprematie aeriana catindatul cel mai indicat si cel mai mult cu F-16 ABM/CD Falcon fiind F-15 E Strike Eagle, pe care se pare ca si Polonia il vrea.
Daca USAmericanii nu vor voi sa vanda F-15 E Strike Eagle la ioropeni urmatorul catindat pe lista ar fi EF Typhoon-3/-4 (deja antamat de turci….pana Kaan al lor va reusi sa zboara ca un avslmr adevarat) iar dupa el urmand F/A-18 EF Super Hornet, Rafale-3/-4 si KF-21 Boramae.