FLATPACK 1

Ehhhh…zburam din nou! Made in URSS, un proiect caruia ii sta bine cu sintagma “daca si cu parca”…Daca ar fi fost, poate ar fi fost, parca a fost! Vom vorbi despre un proiect putin cunoscut al “fratiorului” de la Rasarit din vremurile sale de glorie cand incerca sa tina pasul cu SUA, reusind uneori chiar sa-l tina ori sa-l depaseasca, sa faca un pas mai mare cum s-ar zice, fie el si pentru scurt timp (cu speranta ca nu v-ati plictisit inca de atata “zbor”…Promit ca dupa acest articol “aerian” voi “ateriza” pentru a ma ocupa de un proiect…terestru. Fiindca de urmasul direct al acestui proiect vom beneficia si noi chiar incepand din 20-20).

Vom vorbi fara patima incercand sa fim impartiali, asa cum ar trebui sa fie un articol tehnic istoric, chiar daca, recunosc, nu am iubit si nu voi iubi niciodata Rusia din motive personale si, de ce nu, nationale –stim cu totii cat “bine” a adus Romaniei “prietenia”impusa de “fratior”! (nu vreau sa fiu inteles gresit, nu iubesc politica Rusiei si modul in care trateaza Istoria, insa cetateanul de rand nu difera cu nimic de noi. Am cunoscuti rusi pe linia bunicii materne si afirm cu toata convingerea ca sunt oameni de toata isprava!). Indiferent de trecutul “comun” trebuie sa intelegem/realizam/acceptam ca si sovieticii/rusii au realizarile si premierele lor in domeniul stiintei si tehnologiei. Oamenii de stiinta rusi si-au adus categoric contributia la dezvoltarea Omenirii si de ce nu, a tehnologiei militare. Voi da doar doua exemple de ingeniozitate/inventivitate/premiere sovietice in Aviatie fiindca suntem virtual, imaginar, cum vreti dumneavoastra sa spuneti, in URSS.

Un exemplu putin cunoscut in randul pasionatilor de tehnica militara este faptul ca URSS a fost prima tara din lume care a introdus sisteme de vizare pe casca pilotilor de vanatoare, ceea ce astazi cunoastem sub numele de Head-up Display/HUD (afisaj la nivelul capului). Desi cei care au folosit pentru prima data astfel de casti au fost americanii, mai bine spus, US Navy in 1969-1970 sistemul purtand denumirea de Visual Target Acquisition System/VTAS, acesta fiind produs de catre Honeywell Corporation –putine astfel de sisteme au fost folosite de catre pilotii de Mc Donnell Douglas F-4 Phantom varianta F-4J Block 45-46/US Navy -46 de casti, sistemul oferind capacitatea de vizare a tintelor dincolo de axul longitudinal al rachetelor (sistemul era compatibil, initial, doar cu rachetele AIM-9G Sidewinder.Pilotul putea lansa racheta chiar si atunci cand tinta vizata vira strans aflandu-se in afara axului longitudinal al rachetei. Dar asta e alta poveste…).

Ei bine, cei care au introdus pe scara larga in dotare astfel de casti au fost sovieticii, ele facand parte din echiparea standard a pilotilor de MIG-29 inca de la intrarea acestuia in inzestrarea fortelor aeriene in 1985 (Romania, datorita ordinului tampit de economie bugetara, nu a achizitionat sistemul odata cu MIG-ul 29. In schimb, cehii, ungurii, polonezii si est-germanii l-au avut pe Fulcrum-urile lor. Noi am luat pentru prima data contact cu astfel de casti odata cu MIG-21 Lancer, casca DASH/Display and Sight Helmet cu vizor si afisaj produsa de catre Elbit Systems/Israel –casca afiseaza informatii de zbor –directie, altitudine, viteza, lucreaza cu radarul de bord, dispozitivul de afisare la nivelul capului/HUD, sistemul de navigatie si cel de armament. Astazi avem JHMCS/Joint Helmet Mounted Cueing System/Sistem de Indicare Comun Montat pe Casca la F-16, o casca de ultima generatie care afiseaza inclusiv imagini de la senzorii IR si este compatibila cu ochelarii de vedere pe timp de noapte/NVG).

Este vorba despre vizorul montat pe casca Shchel -3UM-1, acesta fiind prevazut cu selector de tinte NSC-29 ce putea fi utilizat intr-un sector cuprins intre +/-60◦ (orizontal) si -14◦/+60◦ (vertical). Initial sistemul era compatibil doar cu racheta AA cu raza scurta de actiune Vympel R-73/AA-11 Archer -1984, insa la momentul aparitiei sale in dotarea aviatiei sovietice a produs mare ingrijorare in randul NATO/SUA. Cert e faptul ca pilotii sovietici aveau un mare avantaj in lupta aeriana apropiata fata de colegii din NATO/SUA. Deseori uitam ca MIG-29 Fulcrum a fost raspunsul sovieticilor la programul american Lightweight Fighter/LWF/Avion de Lupta Usor de la jumatatea anilor *70/sec.XX (acest program a dus la F-16 si F-18), exceptionala aeronava sovietica nascandu-se in cadrul programului Legki Frontovoi Istrebitel/LFI/Avion de Vanatoare Usor de Front, de aceea n-avea autonomie mare de zbor, critica cea mai des invocata de catre toata lumea. Ei bine, pentru scopul in care a fost proiectat Fulcrum-ul a excelat, era manevrabil, agil, rapid, putea decola/ateriza de pe piste sumar amenajate (o caracteristica a avioanelor sovietice), putea executa misiuni de atac la sol si era superior aeronavelor NATO in lupta aeriana apropiata (fapt recunoscut de strategii NATO. Un raport substantial il avea sistemul Shchel -3UM-1, unic pana dupa anul 1990 cand Vestul a venit cu ceva similar. Se pare ca NATO a luat contact pentru prima data cu sistemul de vizare sovietic odata cu MIG-urile 29 ex-RDG ajunse in dotarea Luftwaffe).

Al doilea exemplu de “virtuozitate” sovietica este manevrabilitatea si zborul controlat, aeronavele sovietice/rusesti MIG si Suhoi exceland la acest capitol –se spune ca pilotii americani de F-16 au fost surprinsi de extraordinara manevrabilitate a Su-30 MKI in cadrul simularilor de lupta aeriana desfasurate in India, manevrabilitate data de aripioarele canard, cele trei seturi de comenzi longitudinale si sistemul vectorial de tractiune, aeronava fiind capabila de zbor dincolo de limita de angajare –este adevarat, exista pareri pro si contra legate de valoarea tractiunii vectorizate in cadrul unei lupte aeriene reale unde conteaza cine vede si trage primul. V-ati putea intreba de ce am “deviat” atat de la tema articolului?

Ei bine, am facut-o fiindca am observat cata agitatie a starnit subiectul Su-57 –bun, rau, reusit, nereusit, fantastic, fake news, inegalabil, cel mai cel, unic etc, etc. Eu inclin sa cred ca rusii au atuurile lor, cert e faptul ca Su-57 exista si zboara fie ca ne place, fie ca nu ne place (scuze, nu sunt nicicum admirator al Rusiei sau Americii. Eu admir…Romania. Insa Aviatia e febletea mea, asa ca ma “inchin” in fata oricarui obiect care zboara, aeronava sa fie!). Multumesc anticipat tuturor pentru intelegere, nu trageti in “papusar”!

Deci, revenind la tema articolului, vom urca in carlinga lui MIG-MFI, cod NATO –Flatpack, cel ce trebuia sa fie prima aeronava sovietica/rusesasca de generatia a V-a, oarecum stramos al actualului Suhoi Su-57/NATO-Felon (rusii ii spun Perspectivnîi Aviaţîonîii Complecs Frontovoi Aviaţîi/PAK FA/Sistem Aviatic de Perspectiva pentru Aviatia Tactica, ca sa ne lamurim cu totii de unde si cum…). O aeronava-prototip relativ putin cunoscuta al carei proiect, strict-secret la acea vreme, a debutat la sfarsitul anilor *70/sec.XX, si trebuia sa duca la o aeronava stealth multirol (ehhh, sovieticii, la sfarsitul anilor *70/sec.XX, numeau multirolul Mnoyofunktionalnîi Istrebitel/MFI/Avion de Lupta Multifunctional. Terminologia se foloseste si astazi in publicatiile de specialitate rusesti, chiar si in cele chinezesti). Ei bine, vom vedea daca au ajuns la un stealth, insa pana atunci sa ne oprim asupra preocuparilor sovietice in privinta invizibilitatii radar! Eee, da, au avut si inca au astfel de preocupari, insa, putina lume stie, SUA chiar s-au inspirat din cercetarile savantului rus Pyotr Yakovlevich “Petr” Ufimtev in proiectarea Lochkeed SR-71 Blackbird si Lochkeed F-117 Nighthawk. Dar cine a fost “Petr” Ufimtev?

Pyotr Yakovlevich “Petr” Ufimtev, om de stiinta sovietic, fizician si matematician absolvent al Universitatii de Stat din Odessa/1954, s-a perindat prin mai multe institute, universitati si laboratoare de cercetare prestigioase ale statului sovietic. Cele mai cunoscute sunt: Central Research Radio Engineering Institute/Institute of Radio-Engineering and Electronics/Institut Radiotehniki i Elektroniki/IRE/Institutul Central de Cercetari si Inginerie Radio (radiolocatie, comunicatii satelit, radare de bord, etc); Ishlinsky Institute of Fundamental Technical Problems/Ishlinsky Institute for Problems in Mechanics (IPMech)/Institutul de Cercetare a Problemelor Tehnice Fundamentale; Moscow Aviation Institute/Institutul de Aviatie din Moscova. El este cel care a pus bazele “invizibilitatii radar” publicand in 1962 lucrarea stiintifica intitulata “Method of Edge Waves in the Physical Theory of Diffraction/Metoda de Valuri de Margine in Teoria Fizica a Difractiei”, lucrare in care dezvaluia modele matematice de calcul a suprafetei de reflexie radar a unor obiecte bi-dimensionale/doua dimensiuni si tri-dimensionale/trei dimensiuni (ehhh, provenea dintr-o familie de tarani! Tatal sau a sfarsit in gulag cand el avea 3 ani. In 1954, dupa absolvirea Universitatii de Stat din Odessa, este repartizat la Institutul Central de Cercetari si Inginerie Radio din Moscova, institutul lucrand la acea vreme strict pentru Ministerul Apararii. Aici a lucrat la proiecte legate de razboiul radio-electronic in cadrul echipei restranse cunoscuta sub numele de CLAIRTY, condusa la acea vreme de catre Nikolai Pavlovich Umahanov, veteran WW II, “om al poporului” –era fiu de cizmar, adica fix din popor cum ii placea lui Stalin si propagandei sale. Haaa, am avut si noi unul de-asta, “fiu al poporului/cel mai iubit fiu al poporului”, ucenic de cizmar, Nea Nicu/Ceasca. In 1968, General-maior Umahanov e transferat la Directia a VII-a din KGB care se ocupa de criptare-decriptare si legatura radio cu agentura externa. Ulterior a condus pana in 1990, Consiliul Tehnico-stiintific al KGB, adica pe cei care creau echipamente strict-secrete destinate spionajului sau copiau/cercetau astfel de echipamente Vest/SUA).

GENERAL NIKOLAI UMAHANOV -KGB

Acest fenomen e cunoscut sub numele de difractie, ocolirea de catre undele radar/undele electromagnetice a obstacolelor aparute in cale –practic, Ufimtev e cel care a pus bazele Physical Theory of  Diffraction/PTD/Teoria Fizica de Difractie, asa cum este cunoscuta in lumea stiintifica de astazi. Pe baza studiilor sale se putea proiecta un avion care sa fie invizibil pentru radar prin insasi forma generala a aeronavei. Bineanteles, vopselele radar absorbante au rolul lor insa definitorie pentru tehnologia stealth ramane forma aeronavei. Interesant e faptul ca sovieticii n-au inteles imediat ce “giuvaer” tehnologic cu largi aplicatii militare, cu deosebire aeronautice, le-a dat Ufimtev…

S-au prins insa americanii (pai da, n-ar fi prima oara in istorie cand s-a aplicat sintagma “nu-i pentru cin’ se pregateste ci pentru cin’ se nimereste!). Acestia au aflat pentru prima data de lucrarea stiintifica fenomenala a lui Ufimtev chiar in 1962, in momentul in care Editura Radio din Moscova a publicat lucrarea “Metoda de valuri de margine in teoria fizica a difractiei”. Ufimtev primise aprobare din partea Ministerului Apararii si a KGB-ului sa publice cercetarile sale, cele doua institutii de forta ale URSS considerand ca acestea “nu au importanta militara si economica”. Deci, cu alte cuvinte, acestea pot fi dezvaluite lumii stiintifice pentru a demonstra ce pot “sovietele’! Conform surselor independente ruse, lucrarea a ajuns in SUA prin intermediul Ambasadei de la Moscova/CIA. Cert e faptul ca lucrarea lui Ufimtev a fost tradusa la inceputul anilor *70/sec.XX in limba engleza de catre Air Force Foreign Technology Division/FTD/Divizia Tehnologie Straina a Fortelor Aeriene aflata la acea data sub comanda colonelului George Ryan Weinbrenner –din 20 februarie 2003 devine National Air and Space Intelligence Center/NASIC/Centrul National de Informatii Aeriene si Spatiale (Weinbrenner era expert in “military intelligence”. Printre altele a raspuns de evaluarea aeronavelor sovietice capturate sau cumparate “pe usa din dos”, prin intermediari obscuri, din tari care le aveau in dotare, aeronave precum MIG-15/17/19/21, ulterior si MIG-23, Suhoi Su-7/9. Din cate se cunoaste, in perioada 12 martie 1951-3 aprilie 1951 a comandat 439th Tactical Airlift Wing/439 AW, unitatea apartinand United States Air Force Reserve Command/AFRC –la acea vreme zburau bimotoare de transport Curtiss C-46 Commando la Selfridge Air Base/Michigan. Astazi e cunoscuta sub numele de Selfridge Air National Guard Base/Selfridge ANGB, casa 127th Fighter Squadron si Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II, General Atomics MQ-9 Reaper si Boeing KC-135T Stratotanker).

Undeva in cursul anului 1971, lucrarea lui Ufimtev ajunge pe mana lui Denys Overholser, inginer la Lochkeed “Skunk Works”, acesta “rafinand” si dezvoltand formulele savantului sovietic –la acea vreme avea doar 36 de ani si, conform marturiilor sale, “lucrarea mi-a dat ideea de a micsora sectiunea radar a aeronavei prin fatete care reflectau undele radar”. In urma conspectarii lucrarii aveau sa se nasca F-117 Nighthawk si B-2 Spirit, primele jet-uri stealth din lume –nu si primele aeronave stealth din lume, premiera apartinandu-le sovieticilor cu proiectul Kozlov PS/Prozrachnyy Samolyot/Avionul Transparent/1935 –un Yakovlev AIR 4 modificat, caracteristica stealth fiind data de faptul ca fuzelajul era construit din material plastic transparent numit “Cellon” sau “Rhodoid”, structura de aluminiu fiind piturata cu un mix compus din vopsea alba si pulbere de aluminiu.

KOZLOV PS -AVIONUL TRANSPARENT

Asta facea ca aeronava sa fie aproape invizibila –in functie de altitudine –pentru observatorii de la sol. Insa aeronava devenea rapid “vizibila”, asa cum s-a demonstrat la teste, datorita acumularii murdariei si a influentei nefaste a razelor solare asupra materialului plastic (sa fim cinstiti, si datorita studiilor lui Ufimtev avea sa apara primul fighter stealth din lume, primul “avion de vanatoare invizibil”, americanul F-117 Nighthawk/Soimul Noptii –de fapt era bombardier strategic subsonic stealth/ducea doar 2 bombe inteligente, nicidecum vanator –nu avea mitraliere si tunuri de bord, pacalind radarul prin designul sau SF, lipsa ampenaj orizontal, aripa dispusa in sageata la unghi mare, limitarea la maxim a suprafetelor drepte si a unghiurilor de 90◦ ce reflecta inapoi undele radar, muchii tip “dinti de fierastrau” la parbrizul cabinei destinate devierii reflexiei radar, ulterior montandu-se, similar B-2 Spirit, si o plasa metalica foarte fina in plexiglasul cupolei cu rol in imprastierea energiei radar, vopsea absorbanta radar. Prima aparitie “publica” a F-117 a fost o…fotografie. Fotografie retusata de proasta calitate data publicitatii pe 10 noiembrie 1988 la o conferinta de presa, de catre secretarul de stat al Apararii, Caspar Willard Weinberger, asta in conditiile in care F-117 era operational in cadrul 4450th Tactical Group/Grupul Tactic 4450 inca din 23 august 1983. 4450th Tactical Group de la Tonopah Test Range/TTH, 225 km nord-vest de Las Vegas. Aceasta a fost prima escadrila operationala de “invizibile” din Lume, primul comandant fiind colonelul James S.Allen, viitor General de Brigada/1986. Un profesionist al Aerului, la sfarsit de cariera acumulase 2800 de ore de zbor pe aeronave F-100/4/7/117/15, avand peste 375 de misiuni de lupta insumand peste 400 de ore de zbor. Ca fapt divers, primul pilot USAF care a zburat cu un stealth F-117, si primul din lume, a fost Locotenent-colonel Alton C.Whitley, veteran din Vietnam cu mare experienta de zbor pe Vought A-7D Corsair II si North American F-100 Super Sabre –dupa pensionare isi amintea despre Nighthawk “cand l-am vazut pentru prima oara am fost socat, imi amintea de unele aeronave tip Star Wars…M-am gandit imediat, baiete, acesta este secolul XXI!” Ehhh, la inceputul anilor *80/sec.XX, F-117 era top secret, pilotii fiind selectati in urma unei draconice evaluari de securitate si a carierei operationale exemplare. Odata selectati, aveau doar 5 minute sa opteze daca vor sa intre intr-o escadrila speciala fara a cunoaste cum, ce si unde era aceasta. Ajungeau la TTH unde din motive de securitate si datorita faptului ca caracteristicile de zbor ale Vought A-7D erau oarecum similare F-117, incepeau “scoala” pe acestea, ulterior aceste aeronave fiind inlocuite cu Northrop T-38 Talon, mai ieftin de operat si primul trainer supersonic din lumea aviatica. Zborurile cu A-7D se desfasurau in general ziua, noaptea zburandu-se cu F-117 care ziua stateau pitite in hangare –la sfarsitul lui 1983, escadrila avea 12 F-117 operationale. La nivelul conducerii USAF numarai pe degete oamenii care stiau totul despre Nighthawk, aceasta aeronava futurista fiind initial dedicata tintelor cu mare valoare tactica, strategii USAF numindu-le la jumatatea anilor *80/sec.XX, High Value Assets/HVA/Tinte de Mare Valoare).

Totusi, chiar daca sovieticii n-au inteles imediat valoarea studiilor lui Ufimtev, acestia s-au ocupat limitat de problema stealth, asta pana la demararea programului MIG-MFI dupa anul 1985 (ne referim strict la perioada 1962-1985). Din putinele date publicate, inainte de caderea URSS au fost cercetari legate de vopsele absorbante radar, acestea fiind aplicate pe aeronave experimentale MIG-23 Flogger si Su-25 Frogfoot, cu certitudine la bombardierul strategic Tupolev Tu-160 Blackjack–programul viza reducerea amprentei radar si infrarosii (foarte probabil e vorba despre varianta prototip MIG-23-98/1987-1989. Vanator multirol echipat cu radar multifunctional, raza maxima de detectie fiind cuprinsa intre 90-100 km/tinte aeriene inalt manevriere. Avea sistem de vizare si ochire montat pe casca similar MIG-29, doua display-uri color multifunctionale cu cristale lichide similar MIG-29 SMT, doua tablouri de bord multifunctionale, sistem de inregistrare TV in cabina, computere digitale MVK, comenzi HOTAS/Hands On Throttle and Stick/Mana pe Mansa si Maneta de Gaze, sistem de avertizare la iradiere radar si armament modern –Vympel R-27/AA-10 Alamo si Vympel R-77/AA-12 Adder. A fost oferit la export, inclusiv aducerea la acest standard a modelelor mai vechi, costul fiind de 1 milion de dolari per aparat modernizat. Doar Angola si-a modernizat la noul standard radarul Saphir-23 de pe MIG-urile 23 ML din dotare.

Ei bine, putina lume stie dar MIG-23 si MIG-25 au fost primele aeronave din lume pe care s-a testat un sistem de avertizare in cabina de pilotaj cu voce feminina in loc de clasica voce masculina. Vocea era pre-inregistrata si informa pilotii despre diversi parametri de zbor –primele “exemplare” sa zicem asa, asta ca sa nu zicem primele “femei”….Glumesc, nu sunt misogin! Vocea feminina a fost aleasa de catre expertii sovietici inclusiv in urma indicatiilor psihologilor, deoarece ofera o distinctie clara si intuitiva intre comunicatiile de la sol si mesajele provenite de la sistemele interne, de bord, ale aeronavei. Comunicatiile de la sol erau intotdeauna masculine, evident, in cadrul aviatiei sovietice, insa, dupa cum s-a constatat, uneori pilotii faceau confuzie intre dispecerul de la sol si sistemul de avertizare de la bord, nu reactionau intotdeauna adecvat la solicitari, indicatii si avertismente fiindca si sistemul de avertizare de la bord avea tot o voce masculina. Ideea vocii feminine a fost geniala si avea sa fie ulterior adoptata, devenind standard, inclusiv la aeronavele Vest/SUA. Insa rusii au fost primii!).

Nu se stie mare lucru despre rezultatele cercetarilor sovietice insa e cert faptul ca SUA erau mult mai avansate decat URSS in crearea si utilizarea vopselelor absorbante, prima astfel de vopsea fiind creata pentru aeronava de spionaj U-2. Din cate se cunoaste e vorba despre o vopsea speciala cu bile din fier carboxilic/fier carbonil/bile de metal/sfere de fier, aceasta absorbind undele de suprafata –i se spune vopsea “iron ball” (daca am inteles bine procesul, energia radar produce oscilatii ale campului magnetic in bilele de otel din componenta vopselei/vopsea ferofluida. Acest fenomen transforma energia radar in caldura, aceasta fiind ulterior imprastiata/disipata/reflectata. O varianta actualizata a acestei vopsele absorbante radar e utilizata la B-2, F-22 Raptor si foarte probabil, F-35 Lightning II. Daca am inteles bine, vopseaua e un compus format din particule microscopice de otel impregnate intr-un material textil/fire si fibre sintetice. Bilele de otel si materialul textil formand fierul carboxilic/fier carbonil. De ceva timp se utilizeaza un autocolant din metal-lichid cu o eficienta de 75% aplicat pe fuzelaj, filtrul anti-radar transformand undele radio in semnale electrice oscilante, energia radar fiind disipata inainte ca aceasta sa se intoarca la emitator/antena radar. F-22/35 au asa ceva, conform surselor independente americane. Se pare ca asta e ultima gaselnita in ceea ce priveste vopseau radar absorbanta americana…).

In fine, odata ce aveau tehnologia stealth, SUA au trecut, implicit, la aplicarea acesteia si aeronavelor de vanatoare. Programul numit Advanced Technology Fighter/ATF/Avion de Vanatoare cu Tehnologie Avansata (alte surse, Advanced Tactical Fighter/ATF/Avion de Vanatoare Avansat) a debutat in 1980-1981, acesta urmarind realizarea unui fighter-jet invizibil radar si infrarosu capabil de supercroaziera (concret ATF trebuia sa indeplineasca urmatoarele cerinte: sa fie capabil de zbor de croaziera supersonic fara postcombustie; supermanevrabilitate –tractiune vectoriala. Ca fapt divers, americanii s-au jucat si ei cu tractiunea vectoriala, programul experimental Rockwell-Messerschmitt-Bolkow-Blohm X-31; avionica avansata –HOTAS, afisaje electronice, HUD, sistem de generare a oxigenului la bord/OBOGS, sistem de control FBW, sistem de autodiagnosticare si monitorizare la motor –tractiunea si vectorizarea comandate de un sistem digital FADEC si multe alte “bunatati”). Surse rusesti sustin ca ATF ar fi raspunsul americanilor la noile aeronave de superioritate aeriana sovietice, Mig-29 (primul zbor, 6 octombrie 1977. Americanii l-au “vazut” pentru prima data prin satelit, prima fotografie a prototipului fiind facuta la nici o luna dupa primul zbor, in noiembrie 1977) si Su-27 (primul zbor, 20 mai 1977), ceea ce n-ar fi deloc deplasat! Cert e faptul ca URSS, in ciuda dificultatilor economice, din dorinta de a tine pasul cu americanii si a avea propria aeronava de vanatoare stealth, lanseaza in 1983 programul numit generic Istrebitel-90/I-90, ceea ce s-ar putea traduce drept “Aeronava de vanatoare a anilor *90”. Bine, bine, dar de acum incep “daca” si cu “parca”! Si are legatura cu spionajul tehnologic, furtul de tehnologie fiind practicat pe scara larga de KGB si GRU in timpul Razboiului Rece.

Conform documentelor CIA declasificate recent, URSS a devenit interesata de tehnologia stealth in 1969, an in care, conform spionajului american, au aflat de programele de dezvoltare a aeronavelor Lockheed SR-71 Blackbird, North American Rockwell B-1B Lancer, Grumman F-14 Tomcat, McDonnell Douglas F-15, McDonnell Douglas F-18 Hornet si General Dynamics F-16 Fighting Falcon. Se stie ca KGB si GRU au fost foarte agresive in obtinerea tehnologiilor sensibile din occident si SUA, cu atat mai mult cu cat URSS se afla sub embargou. O tinta importanta a Serviciilor sovietice a fost si tehnologia stealth, dupa cum vom vedea in randurile care urmeaza…

Pe 21 iunie 1986, CIA si FBI l-au prins pe atasatul militar al Uniunii Sovietice in SUA, Colonel Vladimir Makarovici Izmailov (ofiter in cadrul Fortelor Aeriene, agent GRU), 43 de ani, pe cand primea informatii sensibile cu privire la tehnologia stealth, rachetele de croaziera BGM-109 Tomahawk si programul Star Wars (avioane hipersonice, vehicule trans-atmosferice si sateliti echipati cu proiectile anti-racheta) de la un ofiter USAF de rang inalt contra sumei de 41.100 $. Conform declaratiei de presa de la acea vreme a sefei Biroului Federal de Investigatii/FBI din Washington, Dana E.Caro, ofiterul lucra sub acoperire pentru serviciile de securitate, astfel ca Izmailov a cazut in plasa, toate intalnirile cu agentul rus fiind filmate timp de cateva luni. Neputand nega faptele dar aflat sub imunitate diplomatica, Izmailov a fost expulzat –acesta e cel mai cunoscut caz de spionaj, tinta fiind tehnologia stealth, insa e posibil ca multe alte cazuri sa nu fi fost divulgate inca.

Nici in ziua de astazi nu se stie cine a fost acel ofiter USAF, insa acesta a fost laudat pentru “curajul cu care a reusit sa zadarniceasca scurgerea unor informatii extrem de sensibile, de mare importanta pentru sovietici in modernizarea sistemelor de armament”. Conform declaratiilor lui Caro/FBI, informatiile date sovieticilor in cursul intalnirilor erau “prelucrate”, ei stiind sigur ca sovieticii n-aveau cum verifica in timp real ceea ce primeau –perfect normal in lupta de pe frontul invizibil. Ca fapt divers, in acelasi an, 1986, FBI$CIA au mai avut un succes nesperat…Oleg Agraniants, ofiter KGB de rang inalt la Ambasada URSS din Tunis/Tunisia, a defectat cerand azil politic in SUA. Asta a fost o mina de aur pentru Serviciile americane, le-a dat toate operatiunile in desfasurare ale sovieticilor si nu numai pe spatiul Africa de Nord, inclusiv numele agentilor. Ehhh, nici KGB-ul nu era neica-nimeni, ei l-au avut pe Aldrich Ames/CIA, asta fiind o mina de aur pentru sovietici/rusi pana a fost prins in 1994. Spionajul si contraspionajul este un razboi al inteligentelor, nicidecum al muschilor!

Va urma.

 

WW

 

 

SURSE DATE SI POZE: Wikipedia, Enciclopedia Libera, Internet.

ro.performancegunworks.com

https://military.wikia.org › wiki › Petr_Ufimtsev 

https://nationalinterest.org › blog › the-ultimate-c…

weaponews.com

https://theamericans.fandom.com › wiki › Stealth…

50 de comentarii:

  1. fascinant. pe vremea aia URSS inova cu adevarat, nu doar pe youtube

    8
    • ce inova ? europenii aveau deja canarduri si ale lor zburau calumea pe cand asta a fost oprit pentru ca era sub asteptari

      3
    • Mda…
      „Moscova inova” ci tehnologia furata de Ceausescu (via DIE-Pacepa) din SUA.

      Am citat din „Cartea Orizonturi Rosii” autor Mihai Pacepa.

      Tot in carte se vorbeste de micro-electronica si de Radare americane obtinute prin spionaj economic, de agentii DIE, penteu Moscova

  2. Stiam de proiectul MiG 1.44, dar (ochiometric) niciodata nu mi s-a parut ca avea design prea compatibil cu stealth-ul, asa ca astept cu nerabdare urmatoarea parte! Stii cum sa spui o poveste, agati imediat cititorii!

    4
  3. e destul de clar ca j20 e asta trecut prin copy paste-ul chinezesc al stealthului american

    1
  4. am citit despre el intr-un numar Top Gun …

  5. https://m.youtube.com/watch?v=nLxuUnAlNWk
    da,seamana peste ani cu linia de design chineză actuală?au ăstia imaginatie creativă cum sunt eu acum călugăr shaolin.

    4
  6. si totusi biroul mig e tinut pe perfuzii iar suhoi este masculul alfa primind partea leului in anii post cccp.

    1
    • Gogu de la Stina

      Da pentru ca marea majoritate a proiectantilor Companiei Suhoi sunt din generatii mai tinere basca ca fostul OKB-51 le-a lasat o baza de date si o experienta uriase.

      Tot un Suhoi si anume Su-57 fost si alegerea mea cind a fost sa „proiectez” primul jet -fighter cu motor thermonuclear = Su-77 „Taiga Ohotnik” (Vinatorul din Taiga):

      https://nuclearfusion.ro/index.php/proiekt-gagarin/

      Su-77 Taiga Ohotnik este construit in jurul motorului thermonuclear Tumansky -R55 care este un motor turbojet thermonuclear cu 2 circuite (magistrale) energetice:

      – direct din inima reactorului thermonuclear Tuneg agentul de racire actioneza asupra compresorului cu 7 pale retractabile
      – pe un 2-lea circuit ce pleaca direct din reactor iese agentul de racire care trece prin kauperele (scimbatoarele de caldura) care cedeaza energie aerului ce iese di motor si care genereaza tractiune).

      Su-77 poate atinge Mach 8 la 34 km altitudine si este un interceptor de suprematie aeriana si interdictie teritoriala totala cu decolare verticala si raza de actiune nelimitata.

      George – merci pentru articol ! Apreciez sincer gestul tau !!!!!

      • @Gogu, fii putin atent la articol, este scris de WW. E munca omului totusi..(vezi semnatura de la final)

        6
      • Gogu, nu la fiecare articol de potrivesc comentarii de genul acesta. Serios. Daca dezvoltai primul paragraf si lasai partea a doua deoparte, multumind lui WW pentru articol era un comentariu on-topic si care aducea informatii noi, interesante.

        Deci sa raminem la topic.

        3
  7. Faina poveste…
    Cat despre MIG-MFI, ma indoiesc ca ar fi avut prea multa legatura cu partea „stealth” in afar de reducerea RCS pe cat posibil, cum s-a facut pe Rafale sau EF Typhoon.
    Dintii aia de caine de pe canard nu prea ajuta la asa ceva, ca de altfel si forma cabinei sau admisia motoarelor.
    https://www.youtube.com/watch?v=F0v2xdVrZeo
    Nu inseamna ca nu ar fi fost o aeronava reusita, doar ca era departe de ce insemna tehnologia stealth peste Atlantic chiar si in anii ’70-’80, adica F117 in partea americana:
    https://www.youtube.com/watch?v=U30_-crRpUg
    e la fel de adevarat ca americanii au mers pe alt drum, incercand mai intai o forma cat mai adaptata reducerii RCS, chiar daca asta insemna restrictii de manevrabilitate si zbor in subsonic, deci o aeronava cu capacitati de nisa.

    • Sovieticii nu credeau in epoca respectiva in reducerea rcs prin forma avionului..nici nu aveau sistemele fbw complexe ale americanilor ..ptr a putea controla un avion nu prea conceput dupa legile controlabilitatii in zbor
      Probabil razboiul din irak a reprezentat un punct de inflexiune ptr multi in abordare
      In top gun-ul vremii autorul vorbea de incercari ale rusilor de a obtine o mascare temporara a avionului prin crearea unui nor de plasma
      In alta ordine de idei ..evolutia avioanelor la rusi ..ar fi ca su 57 e urmas al su47 berkut ..cu aripile inversate si canard de mari dimensiuni
      Mig 41 e un proiect al biroului mig ..nu din el ar fi derivat su57
      In epoca respectiva mig dorea realizarea unui monomotor care sa concureze f16
      Probabil aparatele monomotor chineze au ceva mai mult in comun cu cercetarile astea ale rusilor decat cu ale noastre ..cum spuneau unii
      Proportional avionul chinezesc stealth ..pare un mig 41 desenat in stilul f35
      Probabil mig a avut mult de spus cu dezvoltarea industriei proprii a chinezilor

      8
  8. Scuze da se pare ca s-a uitat de ce se zicea „fratia” su nu „orietenia” cu rusii (sovietici)

    Pentru ca prietenii ti-i alegi, fratii nu!!

    4
  9. „Un exemplu putin cunoscut in randul pasionatilor de tehnica militara este faptul ca URSS a fost prima tara din lume care a introdus sisteme de vizare pe casca pilotilor de vanatoare, ceea ce astazi cunoastem sub numele de Head-up Display/HUD (afisaj la nivelul capului).” Nimic mai greșit HUD ( https://en.m.wikipedia.org/wiki/Head-up_display ) nu e același lucru cu sistemul de vizare pe cască. Poate ai vrut să scrii HMD (Helmet Mounted Display)

    „Ei bine, cei care au introdus pe scara larga in dotare astfel de casti au fost sovieticii, ele facand parte din echiparea standard a pilotilor de MIG-29 inca de la intrarea acestuia in inzestrarea fortelor aeriene in 1985 (Romania, datorita ordinului tampit de economie bugetara, nu a achizitionat sistemul odata cu MIG-ul 29. In schimb, cehii, ungurii, polonezii si est-germanii l-au avut pe Fulcrum-urile lor.” Ei bine iar greșești. România a achiziționat sistemul ăsta împreună cu avioanele MiG – 29. Am ținut de cîteva ori în mînă și chiar am și pus pe cap casca ZȘ-5 echipată cu sistemul Shchel-3UM la Kogălniceanu, în a doua jumătate a anilor 90.

    9
    • Da, aveti dreptate, HMD. Mea culpa! Despre vizor n-am citit pe nicaieri ca l-am avut, toate sursele spuneau ca nu l-am achizitionat din motive bugetare. Evident, dvs aveti dreptate si va multumesc ca m-ati edificat! Ma bucur ca l-am avut si noi…si imi pare oarecum rau de MIG-29 Sniper. Credeti ca merita sa modernizam MIG-29? Parerile sunt impartite pe aici…Am inteles ca ati zburat MIG-ul 29, respect maxim din partea mea. Va intreb ca pasionat, cum vi s-a parut pasarea asta? Multumesc anticipat pentru raspuns.

      3
      • Hehe. Nu sînt pilot și nu am zburat cu MiG-29. În timpul facultății am făcut mai multe vizite la Kogălniceanu și Borcea, așa am avut ocazia să văd casca ZȘ-5 și sistemul Shchel-3UM.

        3
  10. Multumesc mult! Captivanta povestea! Dar…sint putin nedumerit…oare cum dracu nu avea generalul ala rusnac durere de sale cu atita „metal” pe el?????

    1
  11. Și în plus, MiG -29 e vînător tactic, care trebuia să opereze în apropierea forțelor aflate în ofensivă, d-aia și obsesia sovietică cu operarea de pe piste sumar amenajate. Aici avea un rol și autonomia scăzută a avionului. Și încă una supermanevrabilitatea MiG-29 are, printre altele, și origini americane. Sovieticii au fost uimiți de manevrabilitatea F-5 și au fost obsedați de acest avion care, din punctul ăsta de vedere, era superior tuturor avioanelor de vînătoare sovietice ale timpului. Așa că l-au studiat temeinic atunci cînd au avut la îndemînă avioane aparținînd Vietnamului de Sud, după înfrîngere a acestuia. Aripa lui MiG-29 se trage direct din studiile asupra lui F-5.

    6
  12. A ! iata un avion destul de aproape de stealth : LearAvia Lear Fan.
    Cu;lmea nu se dorea asta! Asa ca l-au vopsit cu o cestie care sa reflecte „ca lumea” undele radar. (era un avion de afaceri asa ca era mai bine sa fie a naibii de vizibil)

    Si tehnologii ? Da… da…
    Americanii aveau un proiect numit XB 70. Trisonic. Asa ca descopera si ca au nevoie de titan.
    URSS avea titan destul catre cacalau si nu preea stia cum sa il uzineze…

    Pana la urma americanii au avut titan ptr XB 70 (2 exemplare ca Mcnamara nu dorea bombardiere) , SR 71, F 4 si F 111.
    Cica i-au pacalit pe sovietici precum un maradonost pe al mai prost turist.

    Da si KGB cica in aceiasi epoca a reusit sa obtina metoda de prelucrare a… exact titanului!!!

    2
    • Gogu de la Stina

      Ghita – primul avion din lume cu ceva caracteristici stealth involuntare a fost un aeromodel cu cabina „in colturi” pe care l-a plimbat un nobody pe linga un aerodrom militar si pe care intr-o buna un tilica de la radar il vedea cu ochii lui cum zbura prin fata radarului dar nu aparea pe ecran .

      Asta se intimpla in America in anii ’70 . De acolo a inceput povestea cu invizibilitatea radar.

      2
    • Ghita, vezi ca R7 semyorka avea componente din titan (prelucrate de ei, binenteles) fiind construita inaintea SR71, F4 sau XB70.
      Apoi submarinele din clasa Alfa (cele mai rapide din lume) au fost primele ce aveau carcasa construita dintr-un aliaj de titan.

      9
      • Da…asa este! Si ajungeau la 1000 m adancime insa erau zgomotoase, reactoarele nu prea fiabile. Chiar si asa au dat fiori reci SUA si NATO. Se dpune ca atunci cand primul a intrat in dotare, SUA n-aveau o torpila capabila sa-l pupe la asa adancime. Si rusii sustin ca era periculos in exploatare avand multe hibe. Dar exista, nimeni nu avea asa scule!

        8
  13. O mica corectie daca mi se permite
    Vizorul de casca e hmd( helmet mounted display)
    Vizorul cap sus( head up display) . e cel montat in campul vizual fata

    3
  14. Apropo de MIG-23, pe când mai zbura la Timișoara, băieții porecliseră vocea feminină ‘Natașa’…
    Dacă încercau să forțeze comenzile, intervenea Natașa…
    Mulțumim WW pentru subiectele alese!

    6
  15. https://youtu.be/2X8eAqLuw6o
    Pe vremea cand visul meu inca zbura ,Mig 29 Fulcrum,la fel si Floggerr Mig 23 ul ?

    1
  16. Extrem de interesant articolul… ms ms.

  17. Foarte fain articol, mersi de postare. Imi amintesc ca prima data am vazut avionul asta intr-o revista de aviatie, acum multi ani, era un articol cu niste poze acolo.

    Din ce am inteles eu si Mig si Suhoi au facut niste demonstratoare tehnologice, Mig MFI si Su-47, din care sa evolueze viioturl rival al lui F-22. Problema pentru Mig a fost ca in perioada aia economia rusa era la vale si nu au existat fonduri pentru ei, iar exporturile au fost slabute. Suhoi au avut noroc ca au vandut destul in afara (seria Su-27/30 in India, China etc) si au putut compensa ceva si au mers inainte cu dezvoltarea.

    In plus propunerea Mig (o evolutie din Mig MFI, vazusem la un moment dat niste schite, nu stiu cat de reale, oricum nu mai era cu canard si aripi delta, nici Suhoi nu a ramas la modelul Su-47) ar fi fost mai avansat si mai scump decat propunerea Suhoi. Din cauza asta si din cauza dificultatilor financiare si tehnice rusii au ales varianta Suhoi din care a iesit Su-52 (ma rog, nici ala n-a prea iesit inca, mai au de lucru la el).

    Cumva similar cu americanii, care au ales varianta mai putin capabila (YF-22) in detrimentul celei mai avansate (YF-23), cel mai probabil si din motive de costuri (razboiul rece se terminase oficial, Northrop lucrau deja la B-2 si or fi zis ca e prea mult pentru ei sa faca si F-23 in acelasi timp, plus lobby-ul mai jmeker a lui Lochkeed, la fel cum in Rusia Suhoi ar fi avut o influenta mai mare la varf).

    Oricum pana si demonstratorul Mig MFI pare superior avioanelor din epoca aia (cu exceptia F-22), chiar si cand il compari cu EF si Rafale. Avea deja locasuri interioare pentru rachete, supermanevrabilitate si zic ei ar fi fost capabil si de supercroaziera.
    Cu stealthu mai putin, era teoria aia cam SF cu producerea (nu stiu cum) a unui nor de plasma in jurul avionului, care sa absoarba/disipeze undele radar sau ceva de genul. Se pare ca nici pana azi nu le-a iesit rusnacilor dar probabil au avansat la materialele absorbante samd (inclusiv prin studierea ramasitelor F-117 doborat de sarbi, cred ca si chinezii au avut acces la alea, pe langa faptul ca mai tarziu, zice se, au hackuit pe net ceva baze de date secrete ale lui F-35 si au mai luat ceva si de acolo)

    4
  18. WW, un articol excelent. Imparțial si educativ. ?
    Veti avea posibilitatea sa scrieti niste articole (gen seria Leduc) despre Tsybin RS/RSR/NM1, YAK 36, Myasishchev M-25-1, Tupolev Tu-360 sau alte propotipuri?

    PS Daca adminii sunt de acord eu as putea contribui cu niste materiale (imagini si date) pentru o serie de articole despre istoria tancurilor, modele revolutionare si prototipuri foarte putin cunoscute.

    12
    • Multumesc! Chiar va rog sa contribuiti daca doriti, sunt sigur ca nu va exista nicio obiectie din partea colegilor mei, din partea celor care administreaza blogul. Modele experimentale, prototipuri…deja salivez in legatura cu ce-ar putea fi. As putea face orice articol daca am date certe, suficiente si lipsite de fake news. Mi-ar place sa le scrieti chiar dvs, sunt sigur ca ma depasiti substantial la nivel de cunoastere. Eu devorez orice inseamna tehnica militara din trecut, prezent sau viitor. Daca si dvs imi impartasiti pasiunea atunci suntem doi…Cel putin oficial!??

      12
      • @WW. Multumesc, dar nu cred ca va depasesc ca nivel de cunostinte. Si eu devorez tot ce tine de tehnica militara, deci DA, suntem cel putin doi.??
        In timp ce imi aprofundam cunostintele in domeniul tehnicii militare am descoperit chestii interesante si pot spune ca sunt foarte multe afirmatii care se fac sau pareri care s-au format ce sunt total gresite, din lipsa cunostintelor istoriei armelor.
        Fara a cunoaste trecutul nu putem intelege prezentul, iar fara a intelege prezentul nu vom putea sti incotro se indeapta viitorul domeniul militar.
        Inovatori in acest domeniu au fost si germanii, rusii, americanii, francezii, britanicii si ar trebui sa le amintim la toti meritele cand este cazul.

        @g.cristian
        In al doilea link este Tsybin NM1. Nu stiam ca exista si videoclipuri cu zborul. ?

        4
    • stai să vezi ce listă de prototipuri și ciudățenii au zburat in lumea noua?

  19. WW un articol pe gustul meu ce imbina atat chestii politice cat si tehnice )))……deci aici e spilul, daca omori ambitiile politice, omori concurenta si omori pana la urma si progresul tehnic si totusi…..occidentul a reusit sa recosmetizeze de fiecare data tehnologia militara veche pe care s-o reutilizeze in scop comercial pe cand sovieticilor nu le-a fost niciodata la indemana asa ceva, poate si datorita faptului ca la ei ambitiile au fost de dragul ambitiilor pe cand capitalistilor astia imperialisti le-a placut intotdeauna BANUL, pentru ca ei au stiut ca ochiuțu dracului invarte lumea asta materiala.

    Ca sa revin la aportul la ,,progresul** tehnic adus de sovietici/rusi, el nu va fi niciodata pus in valoare la adevaratul potential fara a pune-n practica ideea dar sa aduca si finantele, …au reusit cumva dupa razboiul rece americanii sa adoarma ursul pana-n epoca lui Putin, doar ca s-au zbatut degeaba zic eu……nu prea le stiu cu plus valoarea rusii deci au investit bani degeaba

    Cand vor stapani bine asta, abia atunci sa vezi frate progres tehnic, pana atunci…..usa rules.

    Cat despre evropeni eu am inceptu sa-mi pierd sperantele de infiintare a Statelor Unite ale Europei, le place sa fie sclavusori cand americanilor cand rusilor….asta e, vin altii din urma, chinezii, poate indienii cine stie

  20. Fain articol WW ! E un proiect interesant de ani 70-80 dar din pacate aparut mult prea tarziu pentru a fi un competitor serios occidentalilor si chiar avioanelor rusesti de la acea data .Mie imi pare ca reflecta criza celor de la Mig in anii 90 in pierdere de concepte si oameni
    Tin minte ca am fost destul de dezamagit de ei intr-o epoca pe cand se astepta ceva stealth sau iesit din comun si de la Mig , dupa ce Su-47 Berkut zburase cu 3 ani inainte si promiteau o revenire in forta prin Su 37

  21. Foarte fain articol WW, dar chiar si asa, ma indoiesc sincer ca aka. ”amerikansky” chiar nu avea decat sa ‘fure” de la sovietici din ce stiu-ei teza a cutare sau cutare.
    Sa avem pardon, nu neg deloc contributia sovieticilor ( nu rusilor ) la lumea aviatiei mondiale, dar americanii sa fie asa, nu pot a crede.

    Poate vroiai sa zici ca vazand ca studiaza si sovieticus aceasta parte a spectrului electromagnetic la captarea tintelor pe avioane poate, zic poate, ca nu stiu nici eu dar nici tu sigur asta, americanii si-ar fi indreptat atentia, dar ma indoiesc sincer.

    In luptele din Vietnam foarte multi dar foarte multi piloti au fost doborati si luati prizonieri, pe langa pierderile suferite, atentie in America nu e URSS sa ascunzi problemele unde sunt familii si cer explicatii si cineva la un moment dat trebuie sa raspunda, asadar, de aici au avut motivul serios sa dezvolte in anii 70’ refractia undelor radar, etc., nu de rasp. e vb., ci de pierderea enorma cu pilotii antrenati.

    Sa avem pardon totusi au avut un depart. extrem de secret cu Skunks Works in cadrul Lockheed.
    Si apoi si-au facut toti pe rand cate unul, Boeing cu Phantom Works si multi altii tot asa.

    Sovietici au ceva cap, nu neg deloc, dar mai departe ( aici multi nu inteleg ) trebuie money si nu putini sa te dezvolti intr-un produs finit, mai ales ceva foarte nou cum era smecheria Stealth, nu degeaba americanii au sa conduca ceva timp lumea, nu chinezii sau alte natii cimpanzei care ridica slavi unii pe aici.

    Sa moara Sovieticus de ciuda pardon, Putin cate Putin de grija asa mare pentru Americus.

    In rest la noi chiar e Stealth de tot, nu vedem nici o miscare, probabil chiar nu e nimic, nu trebuie sa ne ingrijoram, oricat ai folsi TPS sau FPS din dotare….

    BR
    Petre

  22. Încă ceva afirmi că „Printre altele a raspuns de evaluarea aeronavelor sovietice capturate sau cumparate “pe usa din dos”, prin intermediari obscuri, din tari care le aveau in dotare, aeronave precum MIG-15/17/19/21, ulterior si MIG-23, Suhoi Su-7/9” Americanii nu au evaluat Su-9 fiindcă nu au fost niciodată pentru export așa că nu aveau de unde să le ia. Nu au evaluat nici MiG-19, acest tip de avion nu a fost în dotare în numere mari nici în Vietnam nici în Orientul mijlociu așa că nu prezenta un interes deosebit. „Faima” lui MiG-19 vine de la confruntările dintre copiile chinezești aflate în dotarea Pakistanului cu Su-7 indiene.

    Aș adăuga la faptul ca F-5 era manevrabil că succesoru lui, YF-17, era bun râu. Avea aerodinamica comparabilă cu mult lăudata aerodinamică sovietică. F-18 la rîndu-i e un avion excelent, penalizarea lui vine din faptu că e naval. Dacă îl ușurezi (chiar a fost studiată o variantă „dezbrăcată” de toate ranforsările și echipamentele cerute de necesitatea de a opera pe portavion, variantă care s-ar fi numit F-18L – Land based), stă fără probleme în fața unui MIG-29.

    Reciproc, faimosul 29, cînd l-au navalizat în 29K a suferit penalizări semnificative. Iar navalizarea era pt. portavioane gen Kuznețov, fără catapultă (deci îngreunarea celulei nu era așa mare)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *