Generatia urmatoare de boomere americane

descărcare

Ohio class

Inlocuitoarele actualelor submarine strategice americane vor avea propulsie electrica. Astfel noua clasa de boomere americane, care vor inlocui actuala clasa Ohio vor avea ca centrala energetica tot un reactor nuclear, dar spre deosebire de actualul sistem, unde aburul generat de reactor invarte o turbina, iar aceasta, printr-o cutie de viteze, angreneaza arborele port-elice, in viitor, turbina va genera electricitate, care la randul ei va propulsa submarinul cu ajutorul unui motor electric.

Astfel, spune amiralul Richard Breckenridge, noua clasa de submarine strategice va fi mai silentioasa si mai greu de detectat. In prezent US Navy si General Dynamics Corp., lucreaza la proiectarea noilor submarine strategice si se spera ca prima nava din serie sa intre in constructie in anul 2021.

Expertii in submarine ai Marinei Americane au declarat ca nu mai exista posibilitati tehnice pentru scaderea zgomotului creat de un angrenaj clasic mecanic si ca singura solutie gasita ar fi dezvoltarea unei noi modalitati de transmitere a  a puterii de la turbine la arborele principal, si ca aceasta solutie este una cu motor electric.

Great minds have figured out how to get those gears whisper quiet,” a declarat un expert al Marinei. “We did not have any more tools in the bag to get the stealth that we knew we needed for this national strategic imperative.”

US Navy a mai incercat folosirea unei transmisii electrice, dar pentru ca acest lucru sa fie posibil mai sunt necesari cel putin 15 ani de cercetari, desi ceva experienta ar fi, astfel noua clasa de distrugatoare stealth Zumwalt, are exact acelasi tip de propulsie, minus bineinteles reactorul nuclear. De altfel propulsia electrica ar fi ideala pentru submarine, dar inlocuirea unei tehnologii foarte bine cunoscute si rafinate dea lungul timpului, cea mecanica, cu una nou, este un risc, desi avantajele sunt foarte mari.

O alta inovatie, la noua clasa de submarine strategice, care  va creste manevrabilitatea acestora in marsul la suprafata apei si nu numai,  consta intr-o forma de “X” a pupei, mai exact va avea patru carme posterioare, asezate fiecare la 90 de grade una fata de cealalta. Acest sistem nu este chiar o idee noua, fiind incercat pe un submarin experimental in anii “60 – USS Albacore.

Proiectantii declara: “With the X-stern, the Ohio Replacement will regain some of that maneuverability and, as a side effect, will have improved flow characteristics in the stern area while submerged. This will improve quieting and it simplifies the hydraulic control layout in the engine room.”

Primele nave din noua clasa vor avea la bord aceeasi racheta Trident II care se afla astazi la bordul navelor din clasa Ohio, urmand ca intr-un viitor mai apropiat sau mai departat, in functie de buget, sa fie dezvoltata o noua rachete intercontinentala care sa doteze noile submarine.

Pentru a reduce costurile cu dezvoltarea, noul SSBN va prelua o parte semnificativa din tehnologiile dezvoltate pentru SSN Virginia class, dar va dispune de un reactor cu totul nou, capabil sa asigure functionarea navei pentru nu mai putin de 42 de ani, fara nici o realimentare in tot acest timp. In acest moment Statele Unite detin 18 submarine lansatoare de rachete ICBM din clasa Ohio.

GeorgeGMT

11 comentarii:

  1. ma scuzi gmt dar chestia ca aburul invarte printr-un reductor elicea navei e tare de tot…tot. si pana acum elicea era invartita de motoare electrice. altfel n-i fi putut avea un control precis al vitezei si manevrabilitatii. in rest nimic de obiectat….

    • 🙂 Bre io n-am auzit de o astfel de transmisie pe submarinele nucleare pana acum. Ohio are diferential, care reduce turatia turbinei, de la 1000-12000rtm, la numarul de rotatii pe minut dorite. Asa este si pe Type 22 si pe toate navele cu turbine, de la facerea turbinei pe la sfarsitul secolului XIX.
      Motoare electrice au doar sub-urile cu propulsie clasica, poate te gandeai la alea, Ohio este nuclear.
      Iote aiciea ce zic astia, adica oficialii US Navy:
      http://defensetech.org/2013/09/27/ohio-class-subs-to-shift-to-electric-drive/
      Transmisie mecanica, iar in viitor daia electrica.

  2. Pai este vorba de o turbina si aceea este legata la reductor . Practic prin controlul turatie turbinei se controleaza.

    • nu ma-nebuni tomcat, serios? la submarine atomice? asta se folosea la vasele cu zbaturi, nu la navele moderne…..

      • Uite frate aici si schema propulsiei nucleare la submarine, acolo unde se poate remarca cum turbina este legata la un diferential mecanic, care la randul lui actioneza arborele port-elice. Controlul turatiei se face din diferential, in timp ce turbina functioneza la o turatie constanta…

        http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ship/eng/reactor.html

        Ca sa fiu corect pana la capat, axul port-elice este cuplat si la un motor electric pentru situatii speciale, care la randul sau poate fi alimentat de baterii sau direct de catre un generator, dar propulsia principala este prin reductor nu prin motorul electric, care la sub-urile atomice sunt de rezerva, sau folosite pt navigatie ultra-silentioasa.

        • Da dannyy. Cand a aparut propulsia nucleara randamentul generatoarelor si motoarelor electrice era oribil. Daca ar fi legat un generator la turbina si de acolo ar fi alimentat electric un motor electric nu ar fi obtinut un randament mai mare de 15% mult mai mic decat ce se obtine prin legarea axului elicii direct la turbina printr-un diferential (unul dintre cele mai mari randamente intalnite pana acum).
          Cu generatoare moderne si motoare electrice moderne se ajunge acolo ca lantul electric are un randament aproape egal cu legarea directa a axului elicii la turbina. Cuplat cu silentiozitate sporita devine mult mai profitabil sa se traca de la propulsia nucleara la propulsie nuclear electrica.

          • Erata: inlocuiti diferential cu reductor. 😀 MY BAD 😀

            Si navele cu zbaturi n-avea reductoare ca la motorul cu aburi cu piston nu ai nevoie de reductor.

        • „unde se poate remarca cum turbina este legata la un diferential mecanic”
          „Controlul turatiei se face din diferential”
          Reductor, are un reductor sau eventual o cutie de viteze ( care trebuie sa fie cat o jumatate de casa la cuplul creat de turbina cu aburi). Diferentialul este altceva, este folosit la in transmisia auto. face ca o rotile cu tractiune sa se poata roti cu viteze diferite una fata de alta.
          Incep sa dispara alcoolistii de la Poli !
          Nu este nici un atac, fara suparare !

      • Cam de vreo zece ani tehnologie s-a imbunatatit suficionet pt ca ciclul generator-motor electric sa devina eficient si astfel au aparut navele propulsate de motoare electrice legate la generatoare diesel.

  3. Uite citeste aici: https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_marine_propulsion. Americani, rusi si britanicii adica cei mai mari prducatori de submarine nucleare, leaga turbina cu abur direct la axul elicii. Francezii si chinezii care au mai mare experienta cu submarinele clasice prefera lantul electric. In cazul americanilor care nu am mai produs un submarin clasic de 60 de ani, intervine si pierderea know-how-ului, asa ca pentru ei propulsia nuclear-electrica este o tehnologie nou ce trebuie dezvoltata, desi este practic reinvetarea rotii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *