Grecia cumpara elicoptere

Si cumpara, evident, elicoptere americane pentru ca europenii nu s-au dovedit vrednici sa-si construiasca propriul lor elicopter militar pentru uz general, NH 90 fiind un fiasco de mare magnitudine. Acestea fiind spuse, inca din luna octombrie anul trecut grecii isi anuntau intentia sa cumpere 49 de elicoptere noi pentru transport, aeronave care ar urma sa inlocuiasca cele 56 Bell UH-1 Iroquois aflate inca in activitate.

Intentia era clara, urmau sa cumpere  UH-60M Blackhawk de la Sikorsky/Lockheed Martin, nefiind interesati de varianta europeana – S 70 construit in Polonia.

Americanii au aprobat imediat cererea grecilor (a durat cam doua luni) si in actul de acceptare au aparut doar 35 de aeronave contra sumei de 1,7 miliarde de euro, dar au urmat negocieri comerciale directe si pana la urma, pe 3 aprilie, parlamentul grec a dat unda verde achizitiei celor 35 de aparate contra sumei de 1,15 miliarde de euro, ceea ce reprezinta o reducere importanta.

Din punct de vedere tehnic, alegerea grecilor este evidenta, macar si pentru ca se merge spre o omogenizare a flotei de aeronave cu aripi rotative si aici AH-64, UH-60R si UH-60M impart aceeasi motorizare – T700-GE-701C.

Dar cu toate ca atat guvernul grec cat si cel american s-au miscat foarte repede, Paul Lemmo, directorul general al Sikorsky a avertizat ca prima aeronava ar putea fi livrata Atenei peste cel putin trei ani de la semnarea contractului pe motiv ca se lucreaza la capacitate maxima si lista de clienti este foarte lunga.

Bafta americanlor ca au de lucru, pacat de europeni ca n-au fost in stare sa construiasca un NH 90 decent si fiabil si i-au lasat pe americani fara concurenta, dovada ca carul cu prosti nu s-a rasturnat cu totul la noi in Caracal, cativa s-au tinut ceva mai bine, au ajuns la Airbus in poarta unde s-au angajat in cadrul diviziei de elicoptere.

GeorgeGMT

25 de comentarii:

  1. La noi dupa 2030, in teorie, dar cine sa fie? 🙂 Nu mai bag mana in foc pentru francezi, desi trebuie sa fie cumplit de prosti si zgarciti sa piarda contractul ala in defavoarea americanilor, avand 2 fabrici gard in gard capabile sa il asambleze/construiasca local.

    Dar niciodata sa nu spui niciodata!

    6
  2. …caruta cu proshti ne apartine, e a noastra, seria Airbus H215 incl. M (military) putea fi fabricata exclusiv numai in rumanica cu „r”mic, si seria respectiva are si carcasa penteu elicopetere mai mari medii, dar e O.K. sa dam peste 150 meleoane pi’ doua buc. ( cum scrie pe factura se obicei in buc.)
    Seriile Puma sunt elicopterea extraordinare cu o mica exceptie unde au dat rasol schimband furnizorul de rulmenti la rotorul principal rezultand si niste accidente foarte ciudate si urate.
    Puteam sa profitam sa avem fabrica noastra, ….caruta aia care tot rimpul plina e suta la suta rumaneasca.

    6
    • Diferenta e ca H215 e un model Civil care a fost militarizat.
      UH60 e model militar care a fost apoi modificat ptr uz civil.
      Nu sunt la fel.

      Iar cu NH90 deja ma doare capul. Este exemplul ideal despre cum sa NU faci un elicopter. Adica il faci in comisie politica. Daca nu se bagau politicienii (din nou) acest elicopter era azi coloana vertebrala a NATO. Elicopterul in sine (teoretic) e o bijuterie. Mult mai avansat decat UH60 sau altele din aceasta categorie. Cel putin teoretic.

      Au bagat din prima in acel elicopter o mie de chestii care mai de care mai particulare fara ca tehnologia sa fie matura. De ce? Ca sa vroia x tara partenera.

      Nu e primul prouect european care se duce de raoa din cauza comitetului de conducere. Si bag seama ca nici astia de la Airbus nu prea au pus suflet.

      Cel putin asa pare ptr mine.

      11
    • șmekere, nu te mai screme să scrii la mișto că ești destul de capabil să scrii agramat în mod natural…

      14
      • Da maa, am gresit o litera, am scris „penteu” in loc de ” pentru „….idem si la „elicopterea” in loc de „elicoptere”…
        Deci la mareatza ta gandire sunt un „agramat”.
        …nuy nici o problema, e vb. aia: multi sunt, dar putzini raman…

        5
  3. E puțin deplasat sa-i faci pe europeni prosti că au ratat in prima faza proiectul unui elicopter revoluționar. Daca nu ar fi trebuit să vândă atat de multe înainte să fie siguri că merge așa cum a fost gândit aveau probabil răgaz să îl facă cel puțin la nivelul BH… problema grava, cred eu, e că au încercat să ascundă de ochii lumii că mai au de lucru la el… chiar și așa încă sunt destui care îl folosesc.

    * despre F35 n-ai comenta fel presupun… sa nu spun de mândrețea vecinilor Caracului – IAR- urile moderne
    ** crezi că UA au cerut degeaba carcasele (epavele) alea de NH90 din Australia ?

    4
    • NH-90 a fost pistol cu apa pe langa Valor ul americanilor.care se vrea inlocuitorul inculpatului din articol.nu stiu cum dracu o fi castigat tinand cont ca e practic un Osprey mai mic.care Osprey a picat intr o veselie de bun de ce este.basca nu vor reusi ever forever sa scoata pretul cerut de <50 mil. coco necesar sa inlocuiasca flota de mii de BH.prevad un nou succes gen LCS, Zumwallt,F-35 sau M-1299.

      4
  4. Buna dimineata, daca nu era tampenia megalomanica al rusilor
    in Ucraina eu asi cumpara mi 17 si
    gata. Este cel mai raspandit din lume si statistic are putine accidente.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Mil_Mi-17

    6
  5. Palicarii repetă reteta din anii 2000 cand au vrut sa se dea granzi cu olimpiada vietii. Acum se baga again in datorii pe motiv de inzestrare a armatei. Penca nu ai cum sa faci asemenea achizitii din 8 miliarde buget anual. Si astia din 2021, că pana atunci s au multumit cu 5,5. Vai mama lor UE face echilibristica pe marginea recesiunii si in caz de criza iar ii prinde cu pantalonii in vine. No problem, ii salveaza fraierii iarăși. Sau nu 😂😂😂!!

    4
  6. Eu as merge pe S-70i, ca se face aproape de noi si e echivalentul lui UH-60M, coada e mica, pretul cred ca ar fi mai mic.
    Poti comanda si versiunea navalizata, sa ai cite 2 pentru fiecare fregata, de backup, daca tot am comandat doar 2 H215M.
    Plus ca avem la Bacau centru de mentenanta pentru S-70.
    S-70i costa cam 15.7M USD, probabil cam 15M echivalent in euro..neechipat.
    UH-60M ar iesi la aproape 33M bucata pentru greci care si-au lasat sacosa la coada.
    Macar isi armonizeaza aviatia, au un plan.
    Pentru noi, cele 2 H215M navalizate au costat 150M euro, deci 75M bucata, din care mai scadem cam 15M armamentul … ENORM pentru 2 elicoptere nemilitare pur-singe … Bravo MAPN, ai dat spaga dar pentru ce anume ?!? Ce viitoare achizitie mai ai in plan cu francezii ?
    In fine, poate mai tirziu, o sa luam si elicoptere de transport, ca chair avem nevoie.
    Dar cu ce lideri si „gindire strategica” avem la conducerea tarii si MAPN, tare mi-e teama ca iar vom lua pe bucati, ceva scump si supraevaluat – doamne fereste …
    Ai nostrii se remarca prin lipsa totala de viziune asupra viitorului…
    Off-topic – nea Ciuca si Iohanis cica vor armata obligatorie, sa le apere stilul de viata …si averile … dar nu vor sa plateasca un soldat profesionist.. mai bine amatori, carne de tun … Oare ma-Ciuca mai poate trece vreun test de aptitudini, ca pare destul de rotunjor … 😀 😀 😀

    La noi nu exista un plan.. doar achizitii de citeva bucati, cind e cazul si cind mai gasesc si niste bani….

    5
    • LUCIAN IULIAN GAL

      Da, România cumpără 2 elicoptere H215 pentru Forțele Navale la 150 milioane de euro (75 milioane bucata), dar trebuie să ținem cont că echipamentele de luptă anti-navă costă, nu sunt ieftine. Spaniolii spre exemplu au comandat în 2022 8 elicoptere MH-60R Seahawk, variantă navală a U-60 Black Hawk, pentru propriile forțe navale pentru un cost total de 950 milioane de dolari (aproximativ 110 milioane de euro fiecare). Deci varianta navală a Black Hawk (MH-60R Seahawk) costă mai mult decât am plătit noi pe aceste 2 Airbus H215 (110 milioane/bucata VS 75 milioane/bucata).

      7
    • Gretzili sper sa shtie in ce se baga mai ales dpdv al pretului.
      Deocamdata nici unul dintre maretzele planuri de inzestrare pitrocite de catre MAPN.Ro pt ArmRo nu se refera la achizitia de elicoptere de atac, transport, cercetare si antrenament/shcoala. Cele 2 H-215 M arvunite pt FNRo sunt 2 picturi intr-un mare cazan cu apa. Cat se va mai putea trage de cele aproximativ 60 IAR-330 Puma/SOCAT/Naval?
      Cu ce se vor inlocui? Cu H-215-M, cu U/MH-60 Black Hawk sau o combinatie intre cele doua tipuri de elicoptere pt a se impaca pe toata lumea? RFI-ul ala pt 24 AH-1 Z Viper si 21 UH-1 Y Venom o mai fi valabil, elicoptere produse de Bell Helicopters si AW-Leonardo?
      MAI.Ro si ISU.Ro opereaza si vor opera H-135 si UH-60 Black Hawk. MAPN.Ro nu i-ar putea urma exemplul?
      ArmRo sigur va evea nevoie de elicoptere medii-grele si grele de transport precum H-225 M, S-92, CH-47 F Chinook si/sau CH-53 F Staillon. Ce decizii va lua MAPN.Ro in privinta dotarii obligatorii cu noi elicoptere, de preferinta fabricate in Romania sub licenta ramane de vazut si sper sa se hotarasca cat mai repede pt ca bani ar fi!

      2
  7. Probabil ca noi vom comanda elicoptere in 2030 si vor sosi in 2035. Tocmai bine ,si probabil vom lua 5-10 buc ca nu avem mare nevoie. Pai daca suntem parte din familia NATO, ne apara NATO. Nu asa se repeta nonstop ? Cu asemenea ganditori si conducatori probabil ca nici nu avem nevoie.

    3
  8. Urmeaza deficit 6% PIB in 2024, nu exista bani de elicoptere.
    Daca executam 2% PIB si avem o „abordare contabila” sa fim multumiti.
    Probabil mergem pe burta pana prin octombrie si apoi facem rectificari sa iasa bine deficitul si taiem bani de la armata pentru ca „e cerere mare de tehnica militara”, „oferte neconforme” si alte filme proaste.

    11
  9. Ar fi interesant să aflăm ce model de Airbus sunt cele 6 comandate de SRI. Poate se încumetă cineva să întrebe, e o informație de interes public până la urmă.

    2
    • @WiNN. Modelul de elicopter ce o sa fie achizitionat de SRI, e posibil sa fie confirmarea,viitorului elicopter al armatei romane. Cum nu avem bani multi pentru comenzi mari, sa vina alta firma sa produca in Romania, o sa facem H215 sau H225, posibil ceva intre ele… Marele avantaj e ca avem specialisti, experienta si comonalitate de piese la ele intr un procentaj mare. bonus cateva zeci de elicoptere mici de „Atac” ca ale nemtilor H145 m care inlocuiesc la ei Tiger …stiu ei mai bine ca noi… Dupa cum s a vazut in Ucraina cea mai mare amenintare pentru elicoptere sunt sistemele antiaeriene, manpand, avioane , asa ca blindajul nu te mai ajuta, ca nu esti in Afganistat sa traga talibanii cu ZU 23 sau PKM ! In viitor elicopterul v a fi doborat si cu drone cu AI

      3
  10. Se vede că Grecia are bani. Plata planificată, anuală, eșalonată . Cu livrări pe măsură banilor achitați.
    Ce chestie.
    Și e o tara care a dat faliment . Oficial.
    Tot oficial, nu au umplut presa cu memorandumuri, scrisori de intenție , PDF, ca alți .
    Nici nu am auzit, citit veci vreun grec sa declare : „sa vina NATO să ne apere”.

    Or fi prosti ei. Sau alții? Nu știu.

    8
    • Salut
      Grecia nu are nevoie sa o apere NATO cum obsesiv se spune la noi. Grecia a dat faliment dar stie ce vrea si nu semneaza harti cum au facut si fac in continuare ai nostri conducatorii si apoi se sterg cu ele la fund. Dar noi avem multa experienta in memorandum-uri si intelegeri de care nu ne tinem.

  11. Rovana Plumb – Europarlamentar PSD a declarat intr-o postare cu 916 aprecieri ca ‘ We stand today with workers in Finland, where 100,000s of people are on strike, standing up for their democratic rights, decent jobs and social welfare.

    Against the arbitrary, for our future. ‘. Intra pe noul meu blog de analiza a alegerilor europarlamentare https://europarlamentare2024.wordpress.com/ pentru a urmari analiza completa a alegerilor europarlamentare de anul acesta

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *