Gripen sau F-16? Romania reia procesul de achizitie!

 

Romania va relua, incepand cu 2012, procesul de achizitie al avionului multirol, aparat vital Fortelor Aeriene in conditiile in care LanceR-ul se pregateste de binemeritata retragere. Recent, comisiile parlamentare de aparare au aprobat bugetul MApN pentru 2012, acesta fiind mai mare decat cel din 2011. Banii in plus s-ar putea duce si pe aparatul multirol pe care pilotii romani il asteapta de un deceniu.

Secretarul de stat în MApN, Vasile Ozunu, a anuntat ca noul buget va permite “îndeplinirea principalelor obiective pe care armata le are”.

Intre aceste obiective sta, la loc de cinste, modernizarea aviatiei militare. Astfel, de la anul se va relua procesul de achizitie stopat in 2010 din cauza lipsei banillor.

Va continua moderniarea armatei, astfel încât aceasta să devină modernă, flexibilă, sustenabilă, în măsură să execute misiuni. Se va iniţia procesul de achiziţionare a unui avion multirol care să satisfacă cerinţele MApN şi se vor continua procesele de înzestrare”, a precizat Ozunu.

 

In cursa pentru inzestrarea Fortelor Aeriene Romane cu un aparat multirol se afla suedezii de la Saab, care ofera aparatul Gripen, si americanii de la Lockheed Martin, care ne-ar vinde F-16.

Inca nu este clar cum se va desfasura procesul de achizitie, daca el va fi reluat din faza in care a fost suspendat, daca va incepe de la 0 cu o noua cerere de oferte sau daca se va negocia direct cu companiile si guvernele implicate.

Este insa de notorietate “afinitatea” politicienilor aflati la putere pentru SUA, asa ca nu ar mira pe nimeni daca procesul de achizitie va insemna o discutie de principiu cu Lockheed Martin, urmata de cumpararea de F-16.

 

In orice caz, vestea buna este ca, in conditii normale, pilotii nostri ar trebui sa zboare in urmatorii ani pe avioane noi si moderne!

…………………………………….

Intrebare, retorica poate este ce inteleg ai nostri prin initierea achizitiei, ca de, limba romana are intotdeauna foarte multe sensuri! Si surprinzatoare este suma bugetata: daca in noiembrie, asa cum s-a scris si aici, valoare era undeva la 1.1-1,2 miliarde de euro, acum comisiile au adoptat 1,75 miliarde de euro!

Sa fie intr-un ceas bun. Iar ca sa vedem daca achizitia se va relansa sau F-16 este deja castigator, nu avem decat sa asteptam cateva saptamani: daca SAAB nu misca, lucrurile sunt foarte clare! Sa ne traiasca si sa ne infloreasca noua flota de zburatoare americane! Pana la urma bine ca sunt noi, si bine ca s-au hotarat…

Vom vedea in zilele urmatoare.

 

 

Sursa: AviatieMagazin

 

 

11 comentarii:

  1. interesant, dar despre ce suma bugetata vorbesti? unde au alocat 1.75 mld euro si pentru ce?

    eu inteleg din presa ca ala e tot bugetul Mapn, nu banii de avioane, ai gasit altceva?

    http://www1.jurnalul.ro/politica/bugetul-mapn-pe-2012-avizat-favorabil-de-comisiile-de-aparare-ale-parlamentului-print-598322.htm

    • Asta vroiam sa postez si eu, e ceva neclar in toata tarasenia asta, dau o raita pe resboiu sa vad cam ce se discuta si acolo..

  2. vedem ce se intampla azi si maine la Bruxelles, nu cred ca vom mai avea bani nici de hartie igienica pentru generali 🙂

    • Aoleooo, pai asta-i grav!Daca domnii generali vor ramane fara curpapirus, cu ce se vor sterge cand vor face pe ei, tremurand de grija pilotilor ce zboara inca MIGKILLER-ul? Mda, nu-i bine! Facem o cheta fratilor sa-i asiguram…igienic? Dau un leu pentru WC-u, dau la MApN-uuu!

  3. dau si eu un leu pt wc-ul de MApN-eu.

  4. Gripen E/F cu un pas mai aproape de intrarea in productie: comisia de aparare a parlamentului suedez a propus ca Suedia sa cumpere pana la 10 Gripen E/F daca „Brazilia sau alta tara” plaseaza o comanda pentru acelasi avion.

    In acest moment SAAB este aproape de a semna un contract cu Elvetia pentru 22 de aparate si desi nu exista prea multe informatii legate de detaliile tehnice, se pare ca vor fi E/F sau cel putin C/D cu elemente preluate de la demonstratorul NG.
    Chiar daca Brazilia nu este foarte hotarata sa duca procesul de achizitie pana la capat, afacerea cu elvetienii ar putea insemna lansarea productiei pentru E/F.

    Pentru Romania, interesant ar fi pretul platit de elvetieni pentru cele 22 de avioane: SEK22mld (~USD3.29mld) sau aprox. USD150mil per avion. Ca si in cazul detaliilor tehnice insa, nu se cunoaste deocamdata exact ce include aceasta suma, pe langa costul avionului propriu-zis (armament, piese de schimb, antrenament, modificarea bazelor, etc..).

    Sursa: http://www.thelocal.se/37688/20111201

    • S-a dus si mitul cu Gripen un avion ieftin, nu ca as fi crezut vreodata ca chiar ar fi ieftin! Ieftin si bun…s-au dus vremurile alea de mult…
      Se pare insa ca F35 are problema enorme si dintr-un avion asteptat cu sufletul la gura, acum sunt unii care nu stiu cum sa scape de el….

      • Eu cred ca intarzierile sunt cumva normale daca tinem cont de ceea ce se asteapta sa devina avionul (F-35 desigur). Totusi eu cred ca atunci cand va fi pus la punct si lansat va fi un avion foarte bun si indraznesc sa spun va fi mult peste ce scoate Suhoiul zilele astea. Referitor la capacitatile lui F-35 am gasit un articol de prin 2008 (cam vechi ce-i drept) pe care poate unii l-ati citit deja dar daca nu iata linkul:
        http://www.livescience.com/3032-fighter-jet-controversial-future-fleet.html

      • Tehnologia de ultima generatie de regula costa.In afara costurilor de achizitie mai sunt costurile si conditiile de exploatare unde Grifonul sta mai bine ca si concurenta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *